0

مقایسه اسنپ و تپسی

مقایسه اسنپ و تپسی

اسنپ و تپسی، دو پلتفرم در حال فعالیت در زمینه تاکسی اینترنتی می‌باشند که هر دوی این مجموعه‌ها در سال 1395 فعالیت خود را آغاز نمودند و در واقع دو رقیب جدی برای یکدیگر به حساب می‌آیند؛ بنابراین هر دو این مجموعه سعی دارند تا خدمات خود را به بهترین نحو ممکن به مشتریان خود ارائه نمایند. اما خب قاعدتا این که همیشه همه چیز درست و در بهترین حالت خود قرار بگیرد ممکن و میسر نمی‌شود. در ادامه به بررسی هر کدام از این پلتفرم‌ها و مقایسه هر دو با یکدیگر خواهیم پرداخت تا شما نیز بهتر با این مجموعه‌ها و تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان آشنا شوید. قاعدتا از این طریق می‌توانید برای انتخاب هر یک بهتر تصمیم‌گیری کنید. مواردی که می‌توان این دو سامانه را باهم مقایسه کرد به شرح زیر است:

سرعت قبول درخواست

شاید اگر خیلی منصفانه و دقیق بخواهیم هر دو پلتفرم اسنپ و تپسی را از نظر سرعت قبول هر درخواست تاکسی اینترنتی، توسط رانندگان بررسی نماییم، باید بگوییم که با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. البته در ساعاتی که ترافیک کمتر باشد مانند صبح‌ها و شب‌ها، قاعدتا سرعت قبول درخواست رانندگان توسط پلتفرم اسنپ سریع‌تر خواهد بود. احتمالا علت این اتفاق شناخته‌شده‌تر بودن اسنپ توسط دیگر رانندگان باشد. در واقع شاید بهتر است بگوییم رانندگان و سفیران بیشتری در اسنپ عضویت دارند؛ اما رانندگان و درواقع مجموعه ماشین‌های فعال در تپسی کمتر هستند.

میزان کمیسیون 

یکی از مهم‌ترین موضوعات در ارتباط با پلتفرم‌های دریافت تاکسی اینترنتی همین موضوع کمیسیون رانندگان این مجموعه‌ها می‌باشد؛ زیرا در حال حاضر با توجه به نظرات رانندگان، بسیاری از آن‌ها از روند محاسبه کمیسیون‌ها ناراضی هستند.

شرکت اسنپ با یک طرح کاملا اتفاقی و حتی شاید بتوان گفت ناعادلانه، درصد کمیسیون رانندگان در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک را متفاوت در نظر گرفته است. درصد کمیسیون در شهرهای بزرگ مانند تهران 15 درصد است اما در شهرهای کوچک مانند خرم آباد یا سقز، 20 درصد در نظر گرفته شده است. این در حالی است که ترافیک شهرهای بزرگ بسیار بیشتر است و هزینه‌ها هم به نسبت بسیار بیشتر می‌باشد. اما به هر حال این تفاوت در نظر گرفته شده است که در واقع کمتر بودن متقاضیان در شهرهای کوچک تا حدودی جبران شود. این امر سبب می‌شود تا بسیاری از رانندگان برای کار بهتر به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت کنند و باعث ایجاد ترافیک بیشتر در این شهرها شوند. بهتر است اسنپ، فکری به حال این تفاوت ناعادلانه بکند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید شرکت اسنپ، هزینه عوارض را نیز از رانندگان استخدامی خود می‌گیرد.

اما قضیه در شرکت تپسی کاملا متفاوت است. تپسی برای تمامی شهرهای ایران و رانندگانی که در آن‌ها مشغول به کار می‌باشند، یک درصد مشخص در نظر گرفته است؛ بدون هیچ تفاوتی در بزرگ یا کوچک بودن شهرها. درصد کمیسیون رانندگان تپسی در تمامی شهرهای ایران 15 درصد می‌باشد که نسبت به کمیسیون دریافتی از رانندگان اسنپ، درصد کمی است و همین ثابت بودن آن در همه شهرهای ایران، یک حسن بزرگ به‌شمار می‌آید.

با تمامی این تفاسیر باید در نظر داشته باشید که شرکت‌های بزرگ تاکسی اینترنتی در جهان، درصدهای بسیار مناسب‌تری برای کمیسیون رانندگان خود در نظر می‌گیرند. شاید با وجود افزایش تمامی هزینه‌ها، لازم باشد که اسنپ و تپسی نیز کمی در کمیسیون‌های رانندگان خود تجدید نظر نمایند به‌خصوص این که هزینه‌های استهلاک ماشین و مستغلات آن را نیز باید در نظر بگیرند.

پشتیبانی

شاید بتوان ادعا کرد که شرکت اسنپ و شرکت تپسی، از لحاظ ارائه پشتیبانی به مشتریان خود تفاوت چندانی ندارند. در اسنپ شما می‌توانید به صورت آنلاین یا تلفنی با پشتیبانی مجموعه به شماره 91039000 – 021 در تماس باشید و بتوانید موضوعات مورد نظر خود را مطرح نمایید.

در اپلیکیشن یا سایت تپسی نیز اوضاع به همین منوال است. یعنی بسیار ساده شما می‌توانید هم به صورت آنلاین، هم به صورت تلفنی با پشتیبانی تپسی به شماره 1630 ارتباط برقرار نمایید. تمامی تماس‌ها نیز به‌صورت آنی پاسخ داده می‌شوند.

تعداد تاکسی‌های فعال

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، اسنپ نسبت به تپسی شناخته‌ شده‌تر است و به همین خاطر رانندگان بیشتری در شرکت اسنپ مشغول به کار هستند. بنابراین تاکسی‌های اینترنتی فعال اسنپ بسیار بیشتر از شرکت تپسی است و می‌توان گفت که مجموعه تاکسی‌های اینترنتی اسنپ بسیار بزرگ‌تر از تپسی است.

تعداد کاربران

این موضوع نیز مانند دیگر موضوعاتی که بررسی شد کاملا یک امر نسبی است. درواقع اگر از این نظر به قضیه نگاه کنیم که اسنپ کمی زودتر از تپسی راه‌اندازی شد و از سویی در میان مردم بیشتر شناخته شده است، بنابراین تعداد کاربران بیشتری نیز دارد. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که رانندگان اسنپ نیز بیشتر هستند. باتوجه به این موارد در هر صورت نسبت تعداد رانندگان و متقاضیان تاکسی اینترنتی در هر دو پلتفرم رعایت شده است. همان میزان که تاکسی اینترنتی در هر یک از مجموعه‌ها وجود دارد به همان نسبت نیز تقاضا از سوی کاربران برای انواع تاکسی اینترنتی ایجاد شده است. درنتیجه به‌طور کلی و تقریبی کاربران مجموعه اسنپ بیشتر از مجموعه تپسی هستند.

تنوع خدمات

اسنپ مجموعه‌ای از خدمات بسیار متنوعی مانند درخواست پیک موتوری، درخواست وانت بار، درخواست کامیون برای اسباب‌کشی منازل، اسنپ بانوان و… را به کاربران این مجموعه ارائه می‌نماید. شما حتی می‌توانید با اکانت خود در اسنپ برای فرد دیگری درخواست تاکسی اینترنتی ثبت نمایید و آن فرد در محل مورد نظر سوار تاکسی شده و به مقصد مورد نظر خود برسد. این ویژگی سبب می‌شود تا اگر فردی به دلیل عدم دسترسی یا عدم توانایی برای ثبت درخواست تاکسی اینترنتی، نتوانست اسنپ بگیرد، بتواند توسط شخص دیگری به تاکسی اینترنتی اسنپ دسترسی پیدا کند و از خدمات آن بهره‌مند شود. این درواقع راه حلی خوبی برای حفظ کاربران فعلی و افزایش تعداد آن‌ها به مرور زمان است.

در ارتباط با درخواست پیک موتوری نیز لازم است بدانید که می‌توانید چند پیک موتوری را به صورت هم‌زمان با هم برای مقاصد مختلف درخواست دهید. این ویژگی برای کسب‌وکارهای آنلاین یک امتیاز مثبت محسوب می‌گردد.

اسنپ بانوان نیز یک گزینه مناسب برای افرادی است که علاقه به کمک به فعالیت قشر بانوان در این زمینه دارند یا ترجیح می‌دهند با راننده خانم سفر کنند. البته استفاده از این گزینه فقط برای کاربران خانم فعال است.

البته باید در نظر داشته باشید که اسنپ، سرویس‌های متنوع دیگری نیز از قبیل اسنپ فود (سفارش آنلاین غذا و خوراکی)، اسنپ دکتر (مشاوره آنلاین با پزشک)، اسنپ اکسپرس (سفارش محصولات سوپرمارکتی با ارسال سریع) و… را نیز ارائه می‌کند؛ اما چون در این بخش سعی داریم اسنپ را با تپسی که فقط در زمینه ارائه خدمات درخواست تاکسی اینترنتی فعالیت دارد، مقایسه نماییم از دیگر خدمات ویژه اسنپ چشم‌پوشی می‌نماییم و تنها به بحث درخواست تاکسی اینترنتی اسنپ می‌پردازیم.

از طرف دیگر سامانه تپسی را داریم که در حال حاضر علاوه بر سرویس معمولی درخواست خودرو، جدیدا چند سوریس دیگر نیز به امکانات خود افزوده است. سرویس پیک فوری، سرویس پیک اقتصادی و تاکسی بین شهری از جمله این امکانات است.

خدمات تپسی

شهرهای محل فعالیت

از لحاظ پوشش شهرهای کشور در زمینه تاکسی اینترنتی اسنپ یا تپسی، باید بگوییم که باز هم اسنپ بهتر عمل کرده است. زیرا اسنپ در شهرهای بسیار کوچک نیز فعالیت دارد. اسنپ حتی در شهرهایی مانند آران و بیدگل در استان اصفهان، پارس آباد اردبیل، سلماس و بوکان در آذربایجان غربی، سراب و عجب شیر در آذربایجان شرقی، گرمدره در استان البرز، نقنه و فرادنبه در استان چهارمحال و بختیاری، بسطام سمنان، کنارک در سیستان و بلوچستان، فیروزآباد فارس، کردکوی گلستان، درود لرستان و… خدمات خود را ارائه می‌نماید.

اما تپسی به این شکل عمل نکرده است. تپسی در حال حاضر فقط در شهرهای تهران، قم، مشهد، شیراز، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، کرمان، یزد، اراک، قزوین، گرگان، ساری، نیشابور، بابل، آمل، قائمشهر و بندر انزلی و لاهیجان فعالیت دارد. در واقع باید بدانید که تا امروز تپسی هنوز در بسیاری از مراکز استان‌ها از جمله اردبیل فعالیت ندارد.

قیمت خدمات

اگر بخواهیم خیلی دقیق به بحث قیمت بپردازیم باید بدانید که از لحاظ قیمت، اسنپ و تپسی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در ساعات متفاوت روز و مرتبط با شرایط ترافیکی شهرها ممکن است که هزینه مسافرت درون شهری با تاکسی اینترنتی تپسی کمی (در حد چند هزار تومان) از کرایه تاکسی اینترنتی اسنپ کمتر باشد. یا ممکن است این شرایط برعکس باشد؛ از این رو نمی‌توان تفاوت زیادی بین این دو پلتفرم از نظر شرایط هزینه سفر قائل شد.

سفر تپسی

اما بهتر است چندین نکته را به خوبی در نظر داشته باشید:

نکته اول این که در روزهایی با رفت‌وآمد بالا و روزهای برفی و بارانی، کرایه تاکسی اینترنتی اسنپ نسبت به هزینه سفر در تاکسی اینترنتی تپسی به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

دومین نکته این است که هزینه سفر در برخی مناطق نسبت به مناطق دیگر در پلتفرم اسنپ گران‌تر است. درواقع این ‌طور به نظر می‌رسد که اسنپ یک سری تقسیم‌بندی مناطق ویژه برای خود در نظر گرفته و در آن مناطق از مسافران کرایه بیشتری دریافت می‌کند؛ اما این تقسیم‌بندی و تفاوت عجیب در سفارش تاکسی اینترنتی تپسی مشاهده نشده است.

حال که صحبت از قیمت شد شاید برای شما سوال شود که “چه کنیم تا بتوانیم از طریق اسنپ و تپسی ارزان‌تر سفر کنیم؟” پاسخ این سوال بسیار بسیار ساده است. در وهله اول باید بدانید که برای تجربه یک سفر ارزان با اسنپ، تنها کافیست از کد تخفیف اسنپ استفاده نمایید. اسنپ برای رضایت مشتریان خود انواعی از کد تخفیف اسنپ را به ایشان ارائه می‌نماید. از طریق مراجعه به صفحه فروشگاه اسنپ در وبسایت موپُن می‌توانید به انواعی از این کدها دسترسی داشته باشید.

کد تخفیف اسنپ در موپُن

البته باید در نظر داشته باشید که این امکان برای استفاده از پلتفرم تپسی نیز وجود دارد و می‌توانید از انواع کد تخفیف تپسی استفاده کرده و یک سفر با هزینه‌ای مناسب را تجربه نمایید. راهنمای کامل استفاده از کد تخفیف تپسی را نیز می‌توانید از همین وبلاگ دریافت کنید.

ارائه انواع تخفیف

همان‌طور که در قسمت قبل ذکر شد، هر دو پلتفرم اسنپ و تپسی برای مشتریان خود انواعی از کد تخفیف در نظر گرفته‌اند که شما به وسیله آن‌ها می‌توانید یک سفر ارزان را تجربه کرده و از تجربه خود نهایت لذت را ببرید.

اما زمانی که کار به جایی می‌رسد که قرار است هر دو پلتفرم اسنپ و تپسی از لحاظ ارائه انواع تخفیف با یکدیگر قیاس شوند، قطعا برنده این میدان، اسنپ خواهد بود. درست مانند باقی مواردی که توضیح داده شد، اسنپ دارای رانندگان بیشتر و کاربران بیشتری است درنتیجه نیاز دارد تا خدمات بیشتری به مشتریان خود ارائه دهد. اسنپ معمولا به مشتریانی که استفاده بیشتر و تراکنش زیادتری در حساب کاربری خود دارند و یا آن‌هایی که مدت زیادی است درخواستی در حساب کاربری خود ثبت نکرده‌اند، انواعی از تخفیف‌ها را از طریق پیامک و اعلان اپلیکیشن ارائه می‌نماید.

اگر نیاز به راهنمایی درمورد استفاده از کد تخفیف در این سامانه دارید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم: نحوه استفاده از کد تخفیف اسنپ

تپسی نیز این عملکرد را دارد؛ اما شدت و قوت آن به مانند اسنپ نیست. علت آن نیز کم بودن تعداد متقاضیان تپسی نسبت به پلتفرم اسنپ می‌باشد. البته این اواخر به علت نوبنیاد بودن بخش موتوپیک و اتوپیک تپسی و همچنین تاکسی بین شهری، بیشتر تخفیف‌های ارسال شده برای کاربران مربوط به این دسته‌بندی هاست تا افرادی بیشتری با آن‌ها آشنا شده و مشتریان خاص خود را جذب کند. دریافت همه کدهای جدید این سامانه از طریق مراجعه به صفحه فروشگاه تپسی در وبسایت موپُن امکان‌پذیر است.

کد تخفیف تپسی در موپُن

محیط کاربری

در ابتدا باید قبول کنیم که اسنپ و تپسی، هر دو از روی برترین تاکسی‌های اینترنتی دنیا، مانند اوبر، نمونه‌برداری شده‌اند. درواقع خلاقیت چندانی در طراحی این مجموعه‌ها وجود نداشته است. اما به هر حال این شرکت‌ها یعنی اسنپ و تپسی، این پلتفرم‌ها را طراحی کرده و روانه بازار نموده‌اند.

حال اگر بخواهیم اسنپ و تپسی را از نظر محیط کاربری نرم‌افزار با هم مقایسه کنیم، تفاوت چندانی میان آن‌ها مشاهده نمی‌شود. کاربری نرم‌افزار اسنپ و تپسی، هر دو، بسیار ساده است. هر کسی با هر سطح سوادی می‌تواند از آن‌ها استفاده نماید. برای یافتن لوکیشن، اپلیکیشن خیلی ساده از شما دسترسی می‌خواهد و در صورت اجازه دادن، خیلی سریع موقعیت شما را ردیابی می‌کند. هر دو برای سرچ کردن مقصد مورد نظر، فضایی را در اپلیکیشن و سایت خود طراحی و تعبیه نموده‌اند. اما این دو تفاوت‌های جزئی نیز با هم دارند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

از نظر رنگ ظاهری اسنپ جذاب‌تر عمل کرده؛ رنگ سفید و سبز آن تا حدودی شاد است. اما رنگ طوسی و نارنجی تپسی چندان دلنشین نیست و تا حدودی دلمرده است. هر دو پلتفرم در زمان انتظار برای یافتن سفیر یا راننده یک بازی برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند. این دو بازی با یکدیگر متفاوت است. ولی بازی تپسی با این که گرافیک چندان زیبایی ندارد، اما به دلیل شباهت با بازی‌های نوستالژی جالب‌تر و جذاب‌تر است.

سهولت در استفاده از اپلیکیشن

کاربری هر دو نرم‌افزار تپسی و اسنپ بسیار به هم شبیه و استفاده از هر کدام بسیار ساده است. در حدی که برای سفارش تاکسی اینترنتی از طریق اسنپ و تپسی، تنها نیاز است کمی با فضای مجازی آشنا باشید و سواد خواندن داشته باشید. همین حد از دانش برای شما کافیست تا بتوانید به سادگی از طریق اپلیکیشن اسنپ یا تپسی، درخواست یک تاکسی اینترنتی را ثبت کنید.

البته اسنپ یک شرایط ویژه در نظر گرفته است تا کاربرانی که خودشان نمی‌توانند برای تاکسی اینترنتی درخواستی ثبت کنند یا مثلا به اینترنت درسترسی ندارند، بتوانند از طریق دوستان و آشنایان خود کاربر اسنپ هستند، از خدمات این سامانه استفاده کنند.

سهولت در ثبت نام

فرآیند ثبت نام در هر دو مجموعه تقریبا مشابه است. کافیست وارد سایت یا اپلیکیشن اسنپ یا تپسی شوید. پس از ورود شماره همراهتان، یک کد ورود برای شما پیامک می‌گردد. سپس می‌توانید اطلاعات کاربری خود شامل نام و نام خانوادگی را وارد نمایید و از امکانات مجموعه نهایت استفاده را ببرید. ثبت نام در اسنپ و تپسی تقریبا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

امنیت

هر دو شرکت به شما این تضمین را می‌دهند که امنیت شما در طی سفر تضمین می‌گردد. اما نمی‌توان تنها به یک قول شفاهی اکتفا کرد و باید دقیق‌تر شرایط را بررسی نمود.

در ابتدای امر شما می‌توانید از تنظیمات سایت، شماره خود را مخفی نمایید. در واقع با ارسال یک کد دستوری، یا تغییر آیکون تماس امن در تنظیمات اسنپ، دیگر شماره همراه شما به رانندگان اسنپ نشان داده نخواهد شد و شما با شماره تلفن خود اما نمایش یک شماره ثابت فرضی تعیین شده از سوی اسنپ، می‌توانید با راننده در تماس باشید. این ویژگی به نوبه خود تا حدود زیادی امنیت شما را تضمین می‌نماید.

در زمان انجام سفر با اسنپ نیز، در صفحه اصلی اپلیکیشن، عنوانی با نام امنیت سفر برای شما نمایان می‌گردد. در این بخش شما می‌توانید در صورت نیاز با اورژانس در تماس باشید. حتی می‌توانید در صورت احساس هرگونه خطر بر روی گزینه ارسال پیام به پشتیبانی امنیت تپسی، کلیک کنید تا بتوانید پشتیبانان را از شرایط خود مطلع سازید. در این وضعیت، به سرعت پشتیبانان موقعیت مکانی خودرو را بررسی کرده و در صورت لزوم با پلیس تماس خواهند گرفت.

امنیت سفر اسنپ

تپسی هم مانند اسنپ گزینه‌ای برای کاربران خود در نظر گرفته که با عنوان اشتراک سفر مشخص شده است. از طریق این امکان، شما می‌توانید اطلاعات راننده، خودرو و موقعیت مکانی خود را به‌صورت زنده برای دوستان و آشنایان یا خانواده ارسال نمایید تا از شرایط لحظه‌ای شما مطلع باشند.

جمع‌بندی

در مجموع اگر بخواهیم یک بررسی کلی در ارتباط با مقایسه اسنپ و تپسی به شما عزیزان ارائه دهیم، بهتر است بگوییم که در مجموع، هر دو پلتفرم در حیطه کاری خود یعنی درخواست تاکسی اینترنتی آنلاین، بسیار خوب عمل کرده‌اند. شاید در برخی موارد جزئی یکی بهتر از دیگری باشد، اما نمی‌توان در مجموع گفت کدام یک بهتر است؛ زیرا شباهت‌های بسیاری وجود دارد. علاوه بر آن اسنپ و تپسی هر یک برای خلاقیت و نوآوری‌ها هر روز بیش از پیش تلاش می‌کنند و از این جهت توانسته‌اند رضایت مشتریان را جلب نمایند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *