0

تاریخچه مشاوره و آموزش آنلاین در ایران و جهان

تاریخچه آموزش آنلاین

گسترش اینترنت و افزایش تعداد کاربران اینترنتی نه‌تنها موجب حرکت جوامع مختلف به سمت زندگی هوشمند شده بلکه ما بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کارها را نیز مدیون همین رشد و پیشرفت اینترنت هستیم. در واقع با هوشمند شدن سبک زندگی مردم، نیازهای آن‌ها نیز تغییر شکل داده و به‌صورت مدرن و آنلاین درآمده است. طبیعتاً آموزش و تحصیل نیز به تبعیت از نیاز روز جامعه با این تغییرات همگام شده و در غالب آموزش آنلاین ارائه می‌شود.

بنابراین بسیاری از وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین را در دنیا و همچنین ایران خواهید دید که مطالب آموزشی را در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف با فرمت‌های گوناگون متنی، تصویری، صوتی و… در اختیار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهند.

مشاوره و آموزش آنلاین زیرمجموعه‌ای از خدمات آموزش مجازی هستند که به‌موجب آن کاربران می‌توانند به‌صورت اینترنتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در دوره‌های مختلف آموزشی، یادگیری و کسب مهارت شرکت کنند. هم‌اکنون در سراسر دنیا تعداد بسیار زیادی موسسه و مراکز آموزشی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش مجازی (دوره‌های آنلاین و بسته‌های آموزشی ویدیویی آفلاین) نموده‌اند. به این ترتیب کلیه فرآیندهای یادگیری به‌صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌گیرد. به‌طور کلی خدمات مشاوره و آموزش آنلاین در زندگی همه مردم دنیا به‌خصوص کسانی که به دنبال یادگیری هستند، نقش غیرقابل ‌انکاری دارد.

آموزش آنلاین

اولین مشاوره و آموزش آنلاین در دنیا

قدمت خدمات مشاوره و آموزش آنلاین یا همان آموزش از راه دور به سال‌های 1840 تا 1892 میلادی برمی‌گردد. در این سال‌ها ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپای به‌صورت هم‌زمان دوره‌های آموزش از راه دور را از طریق اداره پست برگزار می‌کردند. رفته‌رفته با پیشرفت فناوری موسسه‌های آموزش الکترونیکی روی کار آمدند و به کشورهای آسیایی نیز رسیدند. در ادامه با ظهور اینترنت، انستیتوی فناوری نیوجرسی در سال 1984 اقدام به برگزاری اولین دوره آنلاین دروس کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی نمود.

پیدایش پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین در ایران

به‌طور کلی پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین از حدود 15 سال پیش در ایران پیدا و مشغول به فعالیت شدند؛ اما در سال‌های اولیه راه‌اندازی این وب‌سایت‌ها، به دلایلی مانند کمبود پهنای باند، ضعیف‌ بودن زیر ساخت‌ها و… مورد استقبال تعداد کمی از کاربران قرار گرفتند. در حالی‌ که مرور زمان موجب بهبود شرایط زیرساختی اینترنت کشور و همین‌طور افزایش کیفیت و تنوع آموزش‌های آنلاین شد، در نتیجه تعداد کاربران و متقاضیان این نوع آموزش نیز به‌طور چشم‌گیری افزایش یافت.

فرادرس

فرادرس تقریباً نخستین سایت ایرانی است که در زمینه ارائه آموزش‌های مجازی و آنلاین به‌صورت کاملاً متمرکز و هدفمند به فعالیت می‌پرداخت. پلتفرم مشاوره و آموزش آنلاین فرادرس در سال 1387 با هدف ارائه آموزش‌های مرتبط با برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی و دسترسی آسان، مداوم و عمومی به دانش تخصصی و آکادمیک راه‌اندازی شد.

این وب‌سایت آموزشی در سال 1390 توانست در چهارمین جشنواره وب ایران لقب “بهترین پروژه آنلاین آموزشی ایران” را از آن خود کند. فرادرس پس از تاسیس تا به امروز آن‌چنان عملکرد موفقی داشته که اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم دروس دانشگاهی در کشور شناخته می‌شود.

فرادرس

مطالب آموزشی و مشاوره‌ای ارائه شده در این پلتفرم تقریباً همه حوزه‌های دانشگاهی را پوشش می‌دهند. بد نیست بدانید مطالب و ویدیوهای آموزشی منتشر شده در فرادرس به‌طور کلی شامل دسته‌بندی‌های زیر است:

آموزش‌های برنامه‌نویسی، آموزش‌های دانشگاهی و تخصصی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، مهندسی برق (الکترونیک و رباتیک)، مهندسی نرم‌افزار، دروس دانشگاهی، مباحث مشترک، مهارت‌های دانشگاهی، نرم‌افزارهای تخصصی، نرم‌افزارهای عمومی، طراحی و توسعه وب، آموزش‌های عمومی، آموزش‌های هنر، طراحی و گرافیک.

افزون بر این‌ها تبلیغات هدفمند و گسترده موجب شده که این پلتفرم جایگاه غیرقابل انکاری در بخش آموزش‌های اینترنتی کسب کند. این وب‌سایت مشاوره و آموزش آنلاین در حقیقت بزرگ‌ترین دانشگاه آنلاین ایران است که بالغ بر 1 میلیون و 400 هزار دانشجو از سراسر ایران داشته و بهترین و مدرن‌ترین مطالب آموزشی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

نکته قابل‌ توجه در مورد فرادرس این است که علاوه بر دانشجویان ایرانی دانشجویانی از کشورهای تاجیکستان، افغانستان، عراق و اقلیم کردستان نیز به استفاده از آموزش‌های عملی و دانشگاهی این پلتفرم می‌پردازند. جا دارد این موضوع را نیز مطرح کنیم که در حال حاضر مخاطبین فرادرس محدود به دانشجویان نبوده و حتی مدرسین نیز از این پلتفرم مشاوره و آموزش آنلاین استفاده می‌کنند.

در واقع مجموعه فرادرس دارای هیئت علمی بوده که اعضای آن را بیش از 1800 نفر از اساتید و متخصصین سراسر کشور تشکیل داده‌اند. ناگفته نماند دروس تدریس شده توسط هر استاد با نام او در وزارت ارشاد به ثبت رسیده است. از طرفی برخی از این آموزش‌ها به‌صورت رایگان ارائه شده و در نتیجه دانشجویان فرصتی عالی برای تصمیم‌گیری در مورد خرید دوره‌های آموزشی مورد نیازشان را در اختیار دارند.

دلایل موفقیت برند فرادرس

با توجه‌ به آن‌چه گفته شد دیگر می‌دانید که فرادرس یکی از بهترین و معروف‌ترین پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین ایران است که از قضا قصد راه‌اندازی نسخه بین‌المللی را نیز دارد. از جمله دلایل موفقیت و پیشرفت این برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مناسب ‌بودن قیمت: محتواهای آموزشی ارائه شده در وب‌سایت فرادرس به لحاظ قیمت کاملاً مقرون‌به‌صرفه هستند. به‌خصوص که این پلتفرم مشاوره و آموزش آنلاین در پی ارائه مطالب آموزشی به همه اقشار جامعه است. در نتیجه قیمت خرید ویدیوهای آموزشی را به نحوی تعیین کرده که تقریباً همه دانشجویان از پس پرداخت هزینه آن بر بیایند.

از طرفی در مناسبت‌های مختلف و همچنین ایام عادی انواع مختلف کد تخفیف فرادرس منتشر می‌شود که کاربران با استفاده از آن می‌توانند ویدیوها و مطالب آموزشی مورد نیاز خود را با قیمت ارزان‌تری خریداری کنند. افزون بر این‌ها بسیاری از فیلم‌ها و دوره‌های آموزشی فرادرس به‌صورت رایگان عرضه شده و هر کاربر صرفاً با ثبت ‌نام در این پلتفرم می‌تواند از آن‌ها بهره‌مند شود.

۲- دسترسی آسان و همیشگی: با توجه‌ به این که فرادرس یک پلتفرم آموزش مجازی است در نتیجه کاربران این وب‌سایت در هر مکان و زمانی به‌راحتی به مطالب آموزشی مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت. البته این مورد به فرادرس محدود نبوده و قابلیت و مزیتی است که شامل سایر پلتفرم‌های آموزش مجازی و آنلاین نیز می‌شود.

۳- بالا بودن تنوع و گستردگی: مطالب آموزشی ارائه شده توسط فرادرس بسیار متنوع بوده و این پلتفرم حوزه‌های آموزشی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار داده است. همین موضوع باعث شده که دانشجویان رشته‌های تحصیلی مختلف به‌راحتی بتوانند برای رفع نیازهای آموزشی و یافتن مباحث مورد نظر خود از فرادرس استفاده کنند. همچنین تعداد مدرسین این پلتفرم مشاوره و آموزش آنلاین زیاد بوده و به همین دلیل، ویژگی متنوع و گسترده بودن فرادرس تقویت شده است.

دسته‌بندی محتوای فرادرس

مکتب خونه

مکتب خونه یکی از معروف‌ترین رسانه‌های دیجیتال آموزش مجازی است که فعالیت خود را از سال 1390 با هدف ارائه دسترسی کاربران به آموزش باکیفیت آغاز نمود. استفاده از امکانات مختلف این سامانه آموزشی به‌راحتی و از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن کم‌حجم و سبک آن امکان‌پذیر است. دوره‌های آموزشی ارائه شده در پلتفرم مشاوره و آموزش آنلاین مکتب خونه نه‌تنها کیفیت و تنوع بالایی دارد، بلکه به دو صورت رایگان و پرداختی در اختیار کلیه علاقه‌مندان به یادگیری، اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان و… قرار می‌گیرد.

در خصوص دوره‌های رایگان مکتب خونه بد نیست بدانید این محتواها کاملاً به‌روز و کاربردی بوده و توسط اساتیدی مجرب و معروف تدریس می‌شوند. به‌ این ‌ترتیب فرصتی طلایی برای افراد علاقه‌مند به یادگیری فراهم می‌شود که به‌صورت رایگان به آموزش در حوزه‌های تخصصی مورد نظر خود بپردازند. این دوره‌های آموزشی رایگان در فرمت‌‌های مختلف ویدیویی، صوتی، اسلاید و… تهیه شده و علاوه بر امکان پخش آنلاین، فرصت دانلود رایگان آن‌ها نیز وجود دارد.

لازمه دسترسی به این محتواهای آموزشی، ثبت ‌نام و وارد کردن شماره موبایل در وب‌سایت یا اپلیکیشن این پلتفرم است. پس از آن به‌راحتی می‌توانید محتواهای آموزشی مورد نیاز خود را از میان دسته‌بندی‌های برنامه‌نویسی و IT، زبان‌های خارجی، مدیریت و کسب‌وکار، مهندسی، علوم پایه و پزشکی، علوم ‌انسانی و هنر انتخاب کنید. ناگفته نماند هر یک از دسته‌بندی‌های ذکر شده به سرفصل‌های مجزا و متنوعی تقسیم شده‌اند.

مکتب خونه

دلایل موفقیت برند مکتب خونه

مکتب خونه در حال حاضر یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین در ایران است که از جمله دلایل موفقیت و محبوبیت این برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حضور اساتید حرفه‌ای و برتر
  • امکان رفع اشکال با پشتیبان
  • انتشار محتواهای باکیفیت، به‌روز، کاربردی و کاملاً مطابق با نیازهای روز جامعه
  • امکان تبادل نظر با دیگر دانشجویان از طریق اتاق گفتگو
  • ارائه بسیاری از دروس کاربردی به‌صورت پروژه محور
  • اعطای گواهی‌نامه معتبر و رسمی دانشگاه تهران

دلیل دیگری که مکتب خونه موفقیت خود را تا حد زیادی به آن مدیون است به برگزاری دوره‌های دانشگاهی مربوط می‌شود. پلتفرم مکتب خونه به همکاری با دانشگاه‌های برتر ایران پرداخته و حاصل این همکاری تهیه و انتشار مجموعه‌ای ارزشمند از حدود 10 هزار ساعت ویدیوی آموزشی در زمینه‌های برنامه‌نویسی، IT، مهندسی، علوم ‌انسانی، مدیریت و… بوده است.

این مجموعه در واقع کلاس‌های درس برگزار شده در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را ضبط کرده و در دسترس عموم قرار می‌دهد.

این دوره‌های آموزشی که دارای تگ “مکتب پلاس” هستند در حقیقت دوره‌هایی کوتاه‌‌مدت و با قیمتی ارزان بوده که توسط بهترین اساتید دانشگاهی و صنعت تالیف شده‌اند. به‌طور کلی کاربران این پلتفرم همواره می‌توانند در خرید دوره‌های آموزشی غیر رایگان از کد تخفیف مکتب خونه استفاده کنند.

نکته قابل ‌توجه این است که دانشجویان استفاده‌ کننده از این دوره‌ها پس از ارائه تکالیف و پروژه‌های درخواستی در زمان تعیین شده، قادر به دریافت گواهی‌نامه رسمی و معتبر از دانشگاه تهران خواهند شد. در واقع این دوره‌ها به‌منظور آموزش مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار در حوزه‌های مختلف تهیه و تولید شده‌اند. مهارت‌هایی که در دوره‌های آموزش دانشگاه مکتب خونه یاد خواهید گرفت موجب پیشرفت و موفقیت غیرقابل‌ انکار در محیط کار شما خواهد شد.

در مجموع آن‌چه موجب موفقیت و ماندگاری پلتفرم مکتب خونه شده این است که بدون محدودیت‌های مالی، جغرافیایی و زمانی می‌توان از آموزش‌های مختلف این وب‌سایت بهره‌مند شد. به‌خصوص که هرساله تعداد قابل ‌توجهی رویدادهای علمی در داخل و خارج کشور برگزار شده و بسیاری از افراد علاقه‌مند به دلیل محدودیت‌های زمانی و مکانی قادر به شرکت در این رویدادها نخواهند بود. در چنین شرایطی مکتب خونه وارد عمل شده و با اجازه برگزارکنندگان این رویدادها اقدام به انتشار رایگان ویدیوهای ضبط شده همایش‌ها، کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و… می‌نماید.

فرانش

وب‌سایت فرانش در حقیقت یک سامانه آموزش آنلاین مبتنی بر ویدیو است که متخصصین بومی کشور اقدام به طراحی زیرساخت و تولید محتوای آن نموده‌اند. این وب‌سایت اگرچه مختص فارسی ‌زبانان است. اما نمونه مشابه سایت Lynda به‌حساب می‌آید. فرانش یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین در ایران است که اکثر آموزش‌های آن صرفاً از طریق وب‌سایت این پلتفرم قابل‌ مشاهده بوده و امکان دانلود آن‌ها وجود ندارد.

بد نیست بدانید این وب‌سایت در ابتدا با نام “کائسنا” به فعالیت می‌پرداخت و در ادامه بعد از ورود به شتاب‌دهنده آواتک و جذب سرمایه به “فرانش” تغییر نام داد. این وب‌سایت هم‌اکنون موضوعات بسیار متنوعی را تحت‌ پوشش قرار داده و می‌توان گفت که تقریباً در همه زمینه‌ها از جمله آموزش کسب‌و‌کار، آموزش نرم‌افزار، آموزش زبان، آموزش آشپزی و… به فعالیت می‌پردازد.

فرانش

با این تفاسیر فرانش را می‌توان یک مارکت پلیس دانست که افراد مختلف با منتشر کردن آموزش‌های خود در این وب‌سایت قادر به کسب درآمد خواهند شد. البته همین موضوع موجب شده که بیشتر آموزش‌های ارائه شده توسط این پلتفرم کیفیت متوسط و حتی ضعیفی داشته باشند؛ اما با این‌ حال هنوز هم پس از کمی جستجو می‌توانید آموزش‌های باکیفیت و خوبی را در این وب‌سایت پیدا کنید.

دلایل اصلی موفقیت و رشد فرانش

فرانش به‌عنوان یک وب‌سایت آموزش آنلاین در تلاش است تا ضمن آسان‌تر کردن شرایط یادگیری به ارائه دروس آموزشی کاملاً مرتبط با بازار کار واقعی بپردازد. این پلتفرم با پر کردن شکاف بین دانشگاه و بازار کار شرایطی را ایجاد می‌کند که افراد پس از دریافت آموزش‌های مرتبط با دروس تحصیلی در دانشگاه، برای ورود به بازار کار آماده شوند. در این مسیر تلاش شده که مهارت‌های کاربردی توسط افرادی کاملاً حرفه‌ای و مجرب آموزش داده شود.

طبیعتاً وجود یک چنین پلتفرمی در داخل کشور با استقبال و محبوبیت زیادی همراه خواهد بود. به‌خصوص که فرانش اقدام به ایجاد بستری برای دسترسی به آموزش باکیفیت و کم‌هزینه نموده است. در نتیجه علاقه‌مندان به یادگیری حوزه‌های مختلف از بابت هزینه‌های آموزش دغدغه چندانی نخواهند داشت. علاوه بر آن هر فردی با هر مهارتی می‌تواند به آموزش کاربران فرانش پرداخته و ار این طریق برای خود درآمدزایی کند.

لرنیتو

لرنیتو به‌عنوان یک اکوسیستم جامع با امکانات فراوان و متنوع برای شخصی‌سازی یادگیری به فعالیت می‌پردازد. برخی از کاربردی‌ترین امکانات این پلتفرم که برای دانش‌آموزان، معلم‌ها و مدارس ارائه شده شامل موارد زیر است:

بانک آزمون، سیستم طراحی آزمون، امکان جستجوی سوالات در یک بانک سوال قدرتمند، بانک ویدیوهای آموزشی، امکان اشتراک‌گذاری منابع آموزشی در شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌های تعاملی، برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های آنلاین، دوره‌های مهارتی و… .

لرنیتو

دلایل موفقیت لرنیتو

پلتفرم مشاوره و آموزش آنلاین لرنیتو با تقویت بسترهای آموزشی و ارائه ابزارهای نوین توانسته به یکی از بهترین وب‌سایت‌های آموزشی برای مقاطع تحصیلی پیش از دانشگاه تبدیل شود. این پلتفرم تیمی از افراد نخبه، دبیران و مشاوران حرفه‌ای و مجرب را گرد هم آورده و از آن‌سو نیز نرم‌افزاری هوشمند را طراحی و ارائه نموده است؛ به ‌این‌ ترتیب به بهترین و مدرن‌ترین نحو ممکن به نیازهای دانش‌آموزان و دیگر افراد فعال در نظام آموزشی پاسخ داده می‌شود. در واقع آن‌چه موجب موفقیت و رشد این وب‌سایت شده هوشمندسازی فرآیند آموزش و یادگیری است زیرا از این طریق دانش‌آموز مفاهیم درسی و آموزشی را بسیار سریع‌تر، مدرن‌تر و لذت‌بخش‌تر یاد خواهد گرفت.

کلاسینو

اگرچه از کلاسینو به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین نام بردیم، اما بد نیست بدانید این وب‌سایت در حقیقت اولین آموزشگاه آنلاین کنکور در ایران است که کلیه برنامه‌ها و کلاس‌های درسی آن به‌صورت زنده و آنلاین برگزار می‌شود. به ‌این ‌ترتیب دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف به‌راحتی و از سراسر ایران و جهان می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کرده و از آموزش‌های آنلاین کلاسینو بهره‌مند شوند.

در واقع هر یک از کاربران کلاسینو می‌توانند به‌صورت آنلاین در کلاس‌های درس حاضر شده و حتی در طول کلاس به صحبت با اساتید بپردازند. مهم‌تر از همه این که تکالیف و آزمون‌ها کاملاً جدی و قانونمند توسط مدرسین و مسئولین پیگیری می‌شوند. پس از ثبت ‌نام در کلاسینو به هر دانش‌آموز یک پنل اختصاصی داده می‌شود که از طریق آن به کلیه اطلاعات مربوط به دوره‌های آموزشی، فیلم‌های ضبط شده، آزمون‌ها و… دسترسی خواهد داشت.

کلاسینو

بررسی دلایل موفقیت پلتفرم کلاسینو

مهم‌ترین دلیل موفقیت و توسعه پلتفرم کلاسینو بهره‌گیری از اساتید برتر و مجرب در دروس مختلف و اعتلای آموزش فراگیر است. این اساتید آن‌چنان نام و آوازه نیکی دارند که با یک جستجوی مختصر در اینترنت متوجه تجرب و کاربلد بودن آن‌ها خواهید شد. در واقع اساتیدی که در کلاسینو به تدریس می‌پردازند جزء مدرسین برترین آموزشگاه‌ها و مدارس تهران نیز محسوب می‌‍‍‍شوند. طبیعتاً هر دانش‌آموزی به‌خصوص دانش‌آموزان کنکوری که فرصت چندانی برای آزمون و خطا ندارند، به دنبال شرکت در کلاس درس بهترین و حرفه‌ای‌ترین اساتید هستند.

از دیگر دلایل موفقیت و پیشرفت برند کلاسینو ارزان بودن هزینه کلاس‌های این پلتفرم است. در واقع برای شرکت حضوری در کلاس‌های آموزشی برخی از اساتید باید هزینه‌های گزافی را بپردازید، درحالی‌ که کلاس‌هایی با همان سطح آموزشی و حتی بالاتر را می‌توانید با قیمتی کاملاً مقرون‌به‌صرفه از کلاسینو دریافت کنید.

موضوع دیگری که موجب محبوبیت کلاسینو در میان دانش‌آموزان شده، برگزاری زنده و آنلاین کلاس‌های درسی و همچنین امکان مطرح کردن سوالات و اشکالات توسط دانش‌آموزان است. طبیعتاً اساتید به‌طور کامل به سوالات و ابهامات هر دانش‌آموز پاسخ می‌دهند و به ‌این‌ ترتیب مطالب درسی و آموزشی باکیفیت بیشتری در ذهن دانش‌آموزان ثبت می‌شود.

در نهایت نیز هر یک از دانش‌‍آموزان می‌‍توانند به مشارکت و فعالیت در کلاس‌های آنلاین کلاسینو بپردازند گویی که در یک کلاس حضوری شرکت کرده‌‍اند. به‌خصوص که برای هر دانش‌آموز مشاوره برنامه‌ریزی به‌صورت مستقل و فردی در نظر گرفته می‌شود. همچنین تا پایان دوره آموزشی نیز یک مشاور و پشتیبان او را همراهی می‌نماید. توجه داشته باشید خدمات پشتیبانی کلاسینو به‌صورت 24 ساعته ارائه می‌شود البته یک چنین قابلیتی بیشتر از همه برای دانش‌آموزان کنکوری کاربرد دارد.

لیموناد

از رسانه آموزشی لیموناد به‌عنوان جامع‌ترین پلتفرم آموزش آنلاین ویدیویی برای فارسی‌‌زبانان یاد می‌شود. این رسانه در حقیقت یکی از بهترین پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین است که با بیش از 200 مدرس و متخصص در حوزه‌های مختلف آموزشی به همکاری می‌پردازد. این رسانه فعالیت خود را از سال 1395 باهدف “آموزش برای همه” شروع نمود و هم‌اکنون با ارائه بیش از 2 هزار و 100 دوره آموزشی که توسط حدود 380 مدرس تهیه شده‌اند، دارای بیش از 387 هزار نفر شرکت‌کننده است.

اگرچه آموزش‌های ارائه شده در این پلتفرم بسیار متنوع و جامع هستند، اما در ادامه می‌خواهیم شما را با برترین دسته‌های آموزشی لیموناد آشنا کنیم. این دسته‌ها شامل موارد زیر است:

آموزش‌های برنامه‌نویسی، آموزش‌های فیلم و انیمیشن، آموزش‌های زبان خارجی، آموزش‌های کسب‌وکار، آموزش‌های هنری، آموزش‌های امنیت و شبکه، آموزش‌های نرم‌افزارهای طراحی، آموزش‌های ورزش و سلامت، آموزش‌های توسعه فردی، آموزش‌های عکاسی، آموزش‌های وبمستری، آموزش‌های نرم‌افزارهای کاربردی، آموزش‌های کودک و نوجوان، آموزش‌های اکسل و آموزش‌های بورس و بازارهای مالی.

لیموناد

اگر قصد خرید ارزان‌تر دوره‌های آموزشی لیموناد با استفاده از کد تخفیف ان را دارید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم: راهنمای استفاده از کد تخفیف لیموناد

دلایل موفقیت و رشد برند لیموناد

مهم‌ترین موضوعی که لیموناد را به یکی از بهترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین ویدیویی فارسی تبدیل کرده، جامعیت این رسانه است. با نگاهی به دسته‌بندی آموزش‌های این وب‌سایت به‌ خوبی متوجه گستردگی و پوشش‌دهی بسیار عالی آن خواهید شد. افزون بر این‌ها دوره‌های آموزشی منتشر شده در رسانه لیموناد نه‌تنها قیمت‌های مناسبی دارند، بلکه اغلب آن‌ها نیز شامل تخفیف شده‌اند. به ‌این ‌ترتیب کاربران با پرداخت هزینه‌ای به‌صرفه قادر به خرید انواع آموزش‌های ویدیویی آنلاین مورد نیاز خود خواهند شد.

همیار وب

همیار وب یکی از پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین است که در زمینه فروش مقالات و ویدیوهای آموزشی مرتبط با کسب‌وکارهای آنلاین و بازاریابی اینترنتی به فعالیت می‌پردازد. این مجموعه فعالیت رسمی خود در زمینه آموزش بازاریابی و راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی را از سال 1395 آغاز نمود.

کلیه مقاله‌ها و آموزش‌های صوتی و تصویری ارائه شده در این پلتفرم به‌صورت کاملاً اختصاصی توسط مدیر و موسس آن تالیف و گردآوری شده است. به‌ این ‌ترتیب متقاضیان راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای اینترنتی با استفاده از مطالب آموزشی همیار وب می‌توانند تجارت خود را به‌صورت کاملاً اصولی و صحیح راه بیندازند.

بد نیست بدانید مقاله‌های بارگذاری شده در این پلتفرم موضوعات مهمی مانند کسب‌و‌کار اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، آموزش سئو سایت، شبکه‌های اجتماعی و ارز دیجیتال را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بررسی دلایل موفقیت همیار وب

مهم‌ترین دلیل موفقیت برند همیار وب این است که به‌صورت تخصصی در زمینه ارائه راه‌کارهایی برای تاسیس مشاغل آنلاین به فعالیت می‌پردازد. این مجموعه همچنین با برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری کلیه آموزش‌های لازم در حوزه دیجیتال مارکتینگ را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

با توجه ‌به پیشرفت اینترنت و حذف‌ شدن اغلب کسب‌و‌کارهای سنتی طبیعی است که بسیاری از افراد به دنبال تاسیس مشاغل اینترنتی باشند؛ به ‌تبع آن نیز به افرادی متخصص برای راهنمایی و مشاوره نیاز دارند که در چنین شرایطی حضور پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاینی مانند همیار وب کمک بسیار موثر و مفیدی محسوب می‌شود.

همیاروب

ایسمینار

پلتفرم ایسمینار نخستین پلتفرمی است که به‌صورت تخصصی به برگزاری وبینار (سمینار و کلاس آنلاین) و همین‌طور رویدادهای آنلاین می‌پردازد. این پلتفرم مشاوره و آموزش آنلاین فعالیت اولیه خود را در سال 1392 آغاز نمود و سپس از سال 1397 به‌صورت جدی در زمینه مدیریت و فروش بلیط وبینارها و رویدادهای آنلاین به فعالیت پرداخت.

در حال حاضر هرآن‌چه برای برگزاری یک وبینار حرفه‌ای و استاندارد نیاز است از جمله زیرساخت و نرم‌افزار وبینار، ثبت‌ نام آنلاین شرکت‌کننده‌ها، مدیریت کاربران، بسته‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، فروش ویدیوهای وبینارهای برگزار شده و… را در این پلتفرم خواهید یافت. در مجموع از طریق پلتفرم ایسمینار نه‌تنها خودتان می‌توانید وبینار برگزار کنید، بلکه فرصتی برای شرکت در وبینارهای مختلف را نیز در اختیار خواهید داشت.

ایسمینار

دلایل موفقیت و پیشرفت وب‌سایت ایسمینار

همان‌طور که گفته شد وب‌سایت ایسمینار پلتفرمی برای برگزاری وبینار بوده و در حقیقت یک مارکت پلیس محسوب می‌شود، به این صورت که هر کاربر می‌تواند اقدام به برگزاری وبینار در این پلتفرم نموده و مخاطبین خود را در این سایت گرد هم جمع کند. همین موضوع به‌ خودی‌ خود برای موفقیت و رشد ایسمینار کفایت می‌کند. به‌خصوص که دوران کرونا موجب رشد بی‌سابقه ایسمینار به‌عنوان یک سایت و کسب‌وکار اینترنتی شد.

از دیگر دلایل موفقیت و محبوبیت این پلتفرم آن است که پس از برگزاری وبینار، ویدیوی ضبط شده آن از طریق وب‌سایت به فروش می‌رسد. از همه این‌ها که بگذریم مهم‌ترین دلیل موفقیت برند ایسمینار حضور مدرسین معتبر و برگزاری وبینار توسط آن‌ها است. هر یک از این اساتید تعداد قابل ‌توجهی از مخاطبین خود را به وب‌سایت ایسمینار هدایت کرده و از این طریق موجب شهرت و موفقیت این پلتفرم شده‌اند.

دلایل شکست‌ پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین

وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها نام بردیم جزء قدرتمندترین پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین هستند. با این‌ حال تعداد زیادی سایت آموزش‌ محور در کشور وجود دارند که موفقیت چندانی نداشته و رفته‌رفته از بازار رقابتی حذف می‌شوند. در خصوص دلایل شکست این سامانه‌ها باید بگوییم مهم‌ترینش کپی‌برداری از رقبا و کسب‌وکارهای مشابه است.

این وب‌سایت‌ها به ‌جای سرمایه‌گذاری روی قابلیت‌های خود و همچنین تولید محتوای یونیک و منحصربه‌فرد به کپی‌برداری از مطالب سایر پلتفرم‌های آموزشی می‌پردازند. همین موضوع موجب درجا زدن و در نهایت حذف آن‌ها از بازار رقابتی خواهد شد. از دیگر دلایلی که پلتفرم‌های آموزش آنلاین را محکوم به شکست می‌کند عدم یادگیری و به‌روزرسانی، صرفاً به دنبال پول بودن و موارد دیگر است.

جمع‌بندی

دسترسی آسان به اینترنتی پرسرعت باعث شده که کلیه اقشار جامعه بتوانند از بهترین منابع آموزشی بهره‌مند شوند. در همین حین تعداد زیادی از پلتفرم‌های مشاوره و آموزش آنلاین مانند کلاسینو، فرادرس، همیار وب و… روی کار آمدند که برخی از آن‌ها به‌طور تخصصی در زمینه آموزش درسی و برخی دیگر در حیطه آموزش کسب‌وکار و بازاریابی به فعالیت می‌پردازند.

این سامانه‌ها از ابزاری مدرن و به‌روز برای آموزش آنلاین استفاده کرده و به‌منظور بهره‌مندی از خدمات آن‌ها تنها کافی است در این وب‌سایت‌ها عضو شوید. به ‌این‌ ترتیب می‌توانید مطالب آموزشی مورد نیاز خود را به‌صورت رایگان یا پرداختی دریافت نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *