0

رفع فیلترینگ اینستاگرام

آیا اینستاگرام از فیلترینگ خارج می شود؟

با گسترش کاربرد اینترنت و افزایش امکانات و خدمات آن، به مرور زمان اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها، سایت‌ها و فضاهای متعددی برای ارتباط افراد با یکدیگر و یا برای فروش یا معرفی محصولات به صورت آنلاین طراحی و راه‌اندازی شده‌اند. یکی از پرکاربردترین و موثرترین این پلتفرم‌ها اپلیکیشن اینستاگرام بود که به بسیاری از کسب و کارها رونق بخشید و تعداد زیادی از شغل‌های کوچک و خانگی را ساپورت کرد. اما متاسفانه مدتی است استفاده از این پلتفرم در ایران با فیلترینگ مواجه است.

کسب‌وکار با اینستاگرام و فیلترینگ آن

اینستاگرام یکی از این شبکه‌های مجازی است که از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدای شروع به کار خود توانست از میزان محبوبیت و طرفداران فیسبوک که در آن زمان کاربران زیادی داشت و از محبوبیت بالایی برخوردار بود، بکاهد.

این اپلیکیشن در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی چه در ایران و چه در جهان است و بیش ‌از 1.3 میلیارد کاربر دارد. به زبان ساده‌تر یعنی حدود یک هشتم جمعیت جهان از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و بنابراین بسیار بستر پرقدرتی است.

اینستاگرام در ابتدا تنها با هدف اشتراگ‌گذاری عکس و فیلم راه‌اندازی شد اما امروزه یعنی در سال 2023 ما شاهد آماری بی‌نظیر از تبلیغات در این پلتفرم هستیم به ‌طوری که در سال 2022 مردم توانستند حدود 33 میلیارد دلار از راه تبلیغات در اینستاگرام به دست آورند. از طرفی روزبه‌روز به قابلیت‌های آن مانند استوری، نوت‌های متنی و… اضافه می‌شود.

این آمار در ایران نیز چشم‌گیر است و کسب‌وکارهای زیادی از طریق این پلتفرم توانستند به سوددهی برسند. این فروشگاه‌ها توانسته‌اند بدون نیاز به پرداخت هزینه‌هایی مثل اجاره مغازه، قبوض آب، برق و گاز و سایر هزینه‌ها و چالش‌هایی که در هنگام فروش به صورت حضوری ممکن است رخ دهد، به درآمد عالی و دل‌خواهشان دست یابند.

کسب و کار اینستاگرامی

شرایط خوب و عالی بود تا جایی که به علت مسائل، مشکلات و چالش‌های موجود در کشور، این اپلیکیشن به لیست برنامه‌های فیلترشده‌ کشور اضافه شد و دسترسی آن برای مردم سخت و گاهی غیرممکن گشت. قطعاً این موضوع ضررهای اقتصادی زیادی به جامعه و مردم زد و باعث شد بسیاری از مردم که تنها به صورت مجازی و از طریق اینستاگرام فعالیت می‌کردند و درآمدشان از آن بود، شغل خود را از دست بدهند.

زارع ‌پور وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ اینستاگرام می‌گوید!

بعد از چند ماه فیلتر بودن این اپلیکیشن، صحبت‌هایی از رفع فیلترینگ این پلتفرم شنیده ‌شد. شاید این موضوع تا حدودی باعث خوشحالی مردم و کسب‌و کارهایی که در این اپلیکیشن فعالیت می‌کردند شد. اما در مصاحبه‌ای که با آقای زارع‌پور، وزیر ارتباطات، انجام شد ایشان گفتند که در شرایط فعلی کشور و با توجه به مشکلات موجود در جامعه رفع فیلتر اینستاگرام و سایر اپلیکیشن‌های فیلتر شده مثل واتس‌اپ، تلگرام و… درست نیست و موافق این رفع فیلترها نیستند.

وی افزود “واضح است که تصمیم‌گیری درباره این موضوع به عهده‌ من نیست و عملی شدن یا نشدن این تصمیم به شرایط جامعه و موضوعات متعددی مربوط است اما من موافق این رفع فیلترینگ نیستم.” در ادامه این مصاحبه وزیر ارتباطات گفت “یکی از دلایلی که من مخالف رفع فیلترینگ این شبکه‌ها هستم این است که ما در حال تلاش برای توانمندسازی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی به جای نسخه‌های خارجی آن هستیم و قصد داریم شرکت‌های داخلی را در حوزه‌ی شبکه‌های مجازی قدرتمند کنیم.”

آقای زارع‌‌پور ادامه داد: “در صورتی که این شرکت‌ها و کمپانی‌ها در ایران نیز دفتر داشته ‌باشند و تابع قوانین ایران جلو بروند، من با رفع فیلتر این اپلیکیشن‌ها مخالفتی ندارم.”

شبکه‌های مجازی چه اندازه بر اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارند؟

تا قبل از شیوع کرونا در جهان ما شاهد فروشگاه‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های زیادی بودیم که به صورت آنلاین و مجازی فعالیت می‌کردند اما این موضوع در ایران تا به این اندازه جا نیفتاده بود. اما از زمان شیوع کرونا، وقتی مردم مجبور شدند حتی برای خریدهای روزانه‌ خود به فروشگاه‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها مراجعه کنند، آمار کاربران این فضا بیشتر شد.

در کنار اینستاگرام که یک فضای پرکاربرد و پردرآمد برای افرادی است که کسب‌وکار خود را به هر شکلی در آن راه انداخته‌اند، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های متنوعی مثل دیجی کالا، اکالا، اسنپ فود، باسلام و… نیز که پلتفرم‌های ایرانی هستند در راستای فروش محصولات و ارائه‌ خدمات به صورت آنلاین فعالیت خود را شروع کردند.

البته لازم به ذکر است که اکثر این فروشگاه‌های آنلاین فعالیت خود را از سال‌ها قبل آغاز کرده بودند اما این شرایط در کشور به رشد، پیشرفت و شناخته‌تر ‌شدن این اپلیکیشن‌ها توسط افراد بیشتری از جامعه کمک بسزایی کرد.

وقتی فردی بدون مغازه، فروشگاه یا دفتر فعالیت خود را به صورت مجازی و تنها با استفاده از اینترنت شروع می‌کند، قطعاً بسیاری از چالش‌ها و مشکلات مالی را در مرحله اول پشت سر می‌گذارد. این موضوع باعث می‌شود صاحبان مشاغل بتوانند قیمت محصولات و خدمات خود را پایین‌تر و منصفانه‌تر قرار بدهند تا تمام افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

حتی گاهی برخی از این مراکز برای مشتریان خود کد تخفیف در نظر می‌گیرند که مشتریان و کاربران با استفاده از آن می‌توانند از تخفیف‌های جذاب و هیجان‌انگیز برخوردار شوند و به خرید بیشتر از یک مجموعه ترغیب شوند. در فضای مجازی و خریدهای آنلاین هم استفاده از وبسایت موپُن به عنوان راهی آسان برای دریافت کد تخفیف است.

تخفیف و فروش آنلاین

ارائه‌ تخفیف، عدم نیاز به مراجعه حضوری، امکان مقایسه قیمت‌ها، دسترسی به نظرات و کامنت‌های مردم و کسانی که از یک محصول، کالا یا خدمات استفاده کرده‌اند، تنوع بسیار زیاد کالا و… مواردی است که باعث می‌شود مشتریان به خرید آنلاین ترغیب شوند و این موضوع به اقتصاد کشور و رشد آن کمک بسزایی می‌کند.

خرید آنلاین

اپلیکیشنی مثل اسنپ اکسپرس، یکی از اپلیکیشن‌هایی است که باعث می‌شود خریدی دلچسب را تجربه کنید. این شرکت برای ثبت سفارش کالاهای سوپرمارکتی، میوه و سبزیجات و… طراحی‌ شده و حداکثر تا نیم ساعت بعد از ثبت سفارش، سفارشات به دست مشتریان خواهد رسید. همچنین این مجموعه برای جذب و فروش بیشتر برای مشتریان خود، انواع کد تخفیف اسنپ اکسپرس را درنظر گرفته است تا کاربران بتوانند با پرداخت هزینه‌ کمتر نسبت به هزینه‌ کل فاکتور، سفارشاتشان را دریافت کنند.

تمام این اپلیکیشن‌ها کارآفرین محسوب می‌شوند زیرا از طراحی و راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن گرفته ‌تا مسئولین بسته‌بندی، پشتیبانان سایت، پیک و بسیاری از مشاغل دیگر در راستای سرپا نگه‌داشتن این فروشگاه‌های آنلاین فعالیت می‌کنند و باعث کاهش آمار بیکاری در جامعه و رونق اقتصاد کشور می‌شوند.

یکی دیگر از مشاغلی که در کنار فروشگاه‌های آنلاین به وجود آمده سایت‌هایی‌ است که کد تخفیف مراکز و فروشگاه‌های آنلاین مختلف را جمع‌آوری می‌کنند. یکی از این پلتفرم‌ها سایت موپُن است که در آن می‌توانید با جست‌وجوی عبارت‌هایی مثل کد تخفیف افق کوروش، کد تخفیف اسنپ و… به لیست کدهای تخفیف فعال سایت یا اپلیکیشن مورد نظرتان دسترسی داشته ‌باشید و به‌طور رایگان از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ و… علاوه‌بر جنبه سرگرمی و علمی که برای افراد یک جامعه دارند و باعث ارتباط افراد از سراسر دنیا با یکدیگر می‌شود، به اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند زیرا بسیاری از مشاغل امروزه تنها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *