0

اتحادیه کسب و کارهای مجازی

اتحادیه کسب و کارهای مجازی

امروزه کسب و کارهای اینترنتی بستری مناسبی برای مردم فراهم کرده‌اند که سبب راحتی در دریافت خدمات یا خرید شده‌ است. علاوه براین، سهولت دسترسی به اینترنت سبب شده تا فعالیت‌های تجاری علاقه‌مند به ارائه محصول و خدمات خود از طریق فضای مجازی شوند. به همین دلیل شاهد فعالیت کسب و کارهای اینترنتی بسیاری هستیم. کسب و کارهای مجازی برای فعالیت قانونی باید اقدام به دریافت مجوزهای لازم کنند. از آن‌جایی که در کسب و کارهای اینترنتی امکان تعامل حضوری بین خریداران و فروشنده وجود ندارد، امکان کلاهبرداری و سواستفاده نیز افزایش یافته است. از این‌رو، اخذ مجوز برای این کسب و کارها جهت پیگیری شکایت افراد و انجام فعالیت‌های قانونی ضرورت یافته است. در گذشته این فرایند با مراجعه به چند اداره و وزارتخانه صورت می‌گرفت. امروزه انجام این فرایند توسط اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی صورت می‌گیرد.

در حال حاضر افراد می‌توانند از هر نقطه‌ای در ایران برای کسب و کار اینترنتی خود به‌صورت آنلاین درخواست مجوز را ارسال کنند. پس از بررسی مدارک توسط اتحادیه کسب و کارهای مجازی و گذشت زمان مشخص، جواب درخواست برای فرد ارسال می‌شود. در ادامه به معرفی این سامانه، جزئیات سایت، نحوه ثبت نام و چگونگی اخذ مجوز کسب و کارهای مجازی می‌پردازیم.

معرفی کلی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

اتحادیه کسب و کارهای مجازی سعی دارد تا با هموارتر ساختن مسیر اخذ مجوز، از کسب و کارهای مجازی و نوپا حمایت کند. این سامانه بسیار جوان است و این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند به شیوه‌ای ساده‌‌تر مجوز کسب و کار خود را دریافت نمایند. این اتحادیه می‌کوشد تا با همراهی اعضا، حامی مصرف‌کنندگان باشد و با ایجاد بستری مناسب به حمایت از استارتاپ‌ها و کسب و کارها بپردازد. این اتحادیه خدماتی از قبیل صدور و پیگیری مجوز، امکان جست‌و‌جوی فعالیت‌های دارای مجوز از اتحادیه و پیگیری شکایت از کسب و کارهای مجوزدار را ارائه می‌‌کند. سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به آدرس ecunion.ir، امکان ساخت یک حساب کاربری را به کاربران می‌دهد تا بتوانند از طریق آن به انجام فعالیت‌های خود بپردازند.

در این پلتفرم بخشی با عنوان کسب و کارهای عضو اتحادیه وجود دارد که می‌توان علاوه‌بر مشاهده کسب و کارها، از محصولات و خدماتی که آن‌ها ارائه می‌دهند مطلع شد. کاربران حتی می‌توانند با جست‌وجو کالا، سایت فروشنده را انتخاب کرده و از آن خرید نمایند.

نحوه ورود در اتحادیه کسب و کارهای مجازی

برای ورود به این سامانه ابتدا در یک مرورگر آدرس ecunion.ir را وارد کنید تا صفحه اصلی سایت نمایش داده شود. در صفحه اصلی سایت این سامانه بر روی گزینه «ورود به سامانه» در بالای صفحه کلیک کنید.

نحوه ورود در اتحادیه کسب و کارهای مجازی

سپس نام کاربری و رمز عبور خود را در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی «ورود» کلیک نمایید.

نحوه ورود در اتحادیه کسب و کارهای مجازی

مراحل صدور و اخذ مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

در ابتدا شما باید بدانید که برای چه کسب و کارهایی اخذ مجوز ضروری است. با توجه به این‌که شما تولیدکننده یک محصول هستید و یا فروشنده، یا این‌که قصد بازاریابی محصولی را در فضای مجازی دارید، باید نسبت به اخذ مجوز مورد نیاز خود اقدام نمایید. در حوزه کسب و کارهای اینترنتی دو نوع مجوز مورد نیاز است. نوع اول مجوزهای عمومی و یا همان نماد اعتماد، نوع دوم مجوزهای اختصاصی هر صنف می‌باشد. این مجوزها برای تمامی کسب و کارهای آنلاین عمومیت داشته و باید با توجه به نوع کاربری سایت، برای دریافت این نمادها اقدام شود. به‌طور کلی تمامی فروشگاه‌های اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنند.

استارتاپ‌ها می‌توانند با اخذ مجوز از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بدون نیاز به مجوزهای دیگر از اتاق اصناف شهرستان، در سراسر کشور به فعالیت بپردازند. این اتحادیه تنها مرجع صدور مجوز برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مجازی می‎‌باشد. مدارک لازم برای صدور مجوز کسب و کار اینترنتی عبارتند از:

مدارک عمومی:

۱.ارائه آدرس محل کار و یا اقامتگاه قانونی متقاضی

۲.گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی

۳.گواهی اداره امور مالیاتی (موضوع ماده ۱۸۶)

۴.گواهی طی کردن دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار قانون نظام صنفی

۵.تاییدیه ویژگی‌های تخصصی کسب و کار مجازی بر اساس قانون تجارت الکترونیکی

۶.تصویر شناسنامه ملی برای اشخاص حقوقی و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و یا پروانه کار و گذرنامه برای اتباع خارجی

۷.تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم و پزشکی برای مردان کمتر از ۵۰ سال و یا گواهی اشتغال به تحصیل

مدارک اختصاصی:

۱.مدرک تحصیلی دانشگاهی معتبر یا دیپلم فنی یا پروانه تخصصی و فنی، یا معرفی یک فرد واجد شرایط مذکور

۲.مصوبه هیات مدیره جهت صدور پروانه کسب به‌نام مدیرعامل یا یکی از اعضای صاحب امضا (برای اشخاص حقوقی)

مدارک مورد نیاز برای صدور کارت مباشرت شامل کپی کارت ملی، صفحه اول شناسنامه و کارت پایان خدمت می‌باشد.

مراحل صدور پروانه کسب

یکی از مهم‌ترین مجوزهای لازم جهت فعالیت فروشگا‌ه‌های آنلاین، پروانه کسب و کار اینترنتی است. پروانه کسب و کار مجوزی است که از صنف حوزه فعالیت مربوطه دریافت می‌شود. در صورت عدم وجود صنف خاص در حوزه فعالیت شما، مجوز لازم باید از اتحادیه کسب و کارهای مجازی اخذ شود. به‌طور کلی هر فردی که قصد فعالیت بر روی محصولی را دارد، می‌بایست مجوزهای لازم را از مراکز ذی‌صلاح دریافت نماید.

۱.در ابتدا متقاضی باید کسب و کار خود را مطابق با چک‌ لیست‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی راه‌اندازی کند.

۲.سپس متقاضی باید تقاضای خود را در سامانه اینماد ثبت نماید.

۳.متقاضی باید حداکثر ظرف ۳ ماه پس از قبول تقاضا مدارک مندرج در ماده ۴ این آیین‌نامه را در سامانه اصناف بارگزاری کند.

۴.در مرحله بعد باید تکمیل پرونده مطابق ماده ۴ این آیین‌نامه توسط اتحادیه صورت گیرد.

۵.پس از تطبیق مدارک بارگزاری شده با اصل آن پروانه کسب برای متقاضی ظرف حداکثر ۱۵ روز صادر شده و مشخصات پروانه کسب به سامانه اینماد ارسال می‌شود.

۶.در پایان هم‌زمان با صدور پروانه کسب، نماد اعتماد الکترونیکی نیز اعطا می‌شود.

مجوز ساماندهی برای فروشگاه‌های آنلاین

یکی دیگر از مجوزهای لازم برای فروشگاه‌های آنلاین، مجوز ساماندهی است. این مجوز به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وابسته است. این مرکز، خود از زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود. وظیفه این نهاد جمع‌آوری اطلاعات مدیران تمام سایت‌ها و سامانه‌های آنلاین است.

تمامی شرکت‌ها قبل از شروع فعالیت‌های خود از قبیل تولید، راه‌اندازی، توسعه، مشاوره و پشتیبانی لازم است پس از ثبت شرکت بر طبق قانون تجارت به نظام صنفی استان محل فعالیت خود مراجعه کرده و مجوز فعالیت خود را اخذ نمایند.

شرایط عضویت در اتحادیه کسب و کارهای مجازی چیست؟

کسب و کارهایی که مایل به عضویت در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی هستند، باید دارای پروانه کسب باشند که با باطل شدن آن، عضویت افراد نیز باطل می‌گردد. دبیرخانه هیئت عالی نظارت برای اعضای اتحادیه کارت عضویت صادر می‌کند و افرادی که مایل به این عضویت هستند، باید پروانه کسب داشته باشند و در سال حق عضویت و ورودی سالانه را پرداخت نمایند.

مزایای عضویت در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

کسب و کارها می‌توانند با عضویت در اتحادیه‌ و برخی انجمن‌ها از برخی مزایا بهره‌مند شوند. سایت‌ها و کسب و کارهای آنلاینی که مجوز خود را از اتحادیه کسب و کارهای مجازی دریافت نموده‌اند، عضو این اتحادیه محسوب شده و سایت‌شان در بانک اطلاعات این سامانه ثبت می‌شود. کاربران می‌توانند برای اطمینان از اصالت مجوز هر یک از سایت‌ها به سایت اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مراجعه کنند.

برای این کار ابتدا در مرورگر سیستم خود آدرس ecunion.ir را وارد کرده و به‌طور مستقیم به وب‌سایت سامانه مراجعه کنید. سپس در پایین صفحه بر روی گزینه «استعلام مجوز» کلیک نمایید.

مزایای عضویت در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

حال در کادر باز شده، آدرس سایت مورد نظر را وارد کرده و بر روی گزینه جست‌وجو کلیک کنید. در صورتی که سایت مورد نظر شما عضو اتحادیه باشد، اطلاعات آن نمایان می‌شود، در غیر این صورت نتیجه‌ای یافت نمی‌شود.

مزایای عضویت در اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

طریقه ثبت شکایت در سامانه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

در مواردی که کاربران و مشتریان از خدمات دریافتی خود از یک سایت راضی نباشند، می‌توانند شکایت خود را در سایت این سامانه به ثبت برسانند. اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی این امکان برای کاربران فراهم کرده ‌است تا آن‌ها بتوانند از سایت‌های عضو اتحادیه و حتی سایت‌هایی که عضو این سامانه نیستد، شکایت کنند. برای این کار کاربران باید ابتدا وارد سایت این سامانه شوند و سپس در پایین صفحه سایت بر روی گزینه «شکایت» کلیک نمایند.

طریقه ثبت شکایت در سامانه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

در صفحه باز شده نکات ثبت شکایت، فرم ثبت و بخش پیگیری شکایت قرار دارد. کاربر می‌تواند اطلاعات خواسته شده را در فرم ثبت شکایت وارد کنند و پس از وارد نمودن آدرس سایت، نوع شکایت را مشخص کرده و توضیحات شکایت را بنویسند. سپس با وارد نمودن فاکتور خرید از سایت مورد نظر، بر روی دکمه «ثبت» کلیک کنند.

طریقه ثبت شکایت در سامانه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

سخن پایانی

کسب و کارهای مجازی برای ادامه فعالیت خود و جهت اطمینان کاربران به آن‌ها موظف به اخذ مجوزهای لازم هستند. سامانه اتحادیه کسب و کارهای مجازی جهت حمایت از کسب و کارهای مجازی و حفظ حقوق صاحبان کسب و کارها و مشتریان به خدمت‌رسانی مشغول است. کاربران می‌توانند از طریق شماره تلفن ۹۱۳۰۳۲۳۰-۰۲۱، شماره فکس ۶۶۹۱۱۱۱۶ و یا آدرس ایمیل info@ecunion.ir جهت صدور پروانه کسب با این سامانه ارتباط برقرار کنند و برای رسیدگی به شکایات خود از طریق آدرس ایمیل opinion@ecunion.ir اقدام نمایند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *