خریدهای سوپرمارکتی از تنوع بیشماری برخوردارند. اما اگر هرکدام را در دستهبندی خاصی قرار دهیم خواهیم دید که برخی از این اقلام تحت هر شرایطی همواره در سبد خرید خانوارهای ایرانی قرار میگیرند. بسیاری از افراد فروشنده سوپرمارکت هستند اما اجناسی را عرضه میکنند که فروخته نمیشود و در عوض تقاضای مشتریان برای برخی اجناس بیش از حد پیشبینی آنها است. ازاینرو دچار ضرر و همچنین خواب سرمایه میشوند. اگر قصد دارید از پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت مطلع شوید و بدانید که چه نکاتی باعث فروش بیشتر یک محصول در سوپرمارکت میشود، توصیه میکنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
11 روش برای افزایش فروش در سوپرمارکت
اغلب مشتریان برای خرید یک یا دو قلم جنس به سوپرمارکت پا میگذارند اما این هنر فروشنده است که باعث میشود مشتری محصولات دیگری هم بردارد و سبد خرید خود را پر کند. در این بخش به 11 روش هوشمندانه برای افزایش فروش در سوپرمارکتها میپردازیم:
1. زیبایی ظاهری ورودی فروشگاه
بهتر است ورودی فروشگاه خیلی تنگ و باریک نباشد. افراد برای خرید باید احساس راحتی داشته باشند و نباید حس کنند که تحت فشارند. توصیه میکنیم در طراحی در ورودی سوپرمارکت به این مسئله توجه کنید. همچنین اگر فروشگاه و لاینهای مواد غذایی زیاد است بهتر است شخصی را برای راهنمایی مشتریان قرار دهید. معمولا مشتری در ابتدای کار به دنبال محصولاتی است که در لیست خرید خود نوشته است. خوب است کسی باشد که آنها را به بخش مدنظرشان هدایت کند.
2. چیدمان صحیح
توصیه میکنیم در قفسههای ابتدایی محصولات اساسی را قرار ندهید. اجازه دهید مشتری با دیدن محصولات غیرضروری در ذهن خود به آنها فکر کند. بهاینترتیب بدون اینکه حس بدی داشته باشد قبل از رسیدن به محصولات موردنیاز خود سبد خرید را با اقلام خارج از لیست پرکرده است!
3. دسترسی به محصولات
مشتری نباید مدتزمان زیادی را صرف یافتن یک محصول کند. بهتر است طبق چیدمانی دست محصولات را کنار هم قرار دهید و در میان اجناس ضروری محصولات غیرضروری را نیز بگنجانید. مشتری باید بتواند با نگاهی گذرا حدس درستی درباره جایگیری محصولات سوپرمارکت بزند.
4. استفاده از چرخدستیهای بزرگ
افرادی که برای خرید از چرخدستی استفاده میکنند تا زمانی که آن را کامل پر نکرده باشند به خرید ادامه خواهند داد. اما اگر احساس کنند چرخدستی دیگر گنجایش محصول جدید را ندارد دست از خرید میکشند. ازاینرو توصیه میکنیم حتما از چرخدستیهای سایز بزرگ در فروشگاه خود استفاده کنید. بهاینترتیب مشتری علاوهبر اقلام موردنیاز سوپرمارکتی، برخی اجناس دیگر را نیز برمیدارد.
5. استفاده از تبلیغات بصری
در فروشگاه خود بنرهای جذاب، لوگوی فروشگاه، پوستر محصولات و… را روی دیوارها نصب کنید. وقتی مشتری از دیدن چنین پوسترهای زیبایی لذت میبرد میتواند بیشتر در فضای سوپرمارکت بماند و به همین علت بیشتر خرید خواهد کرد.
6. قراردادن تِستر
باتوجهبه تنوع زیاد برندها برای برخی محصولات، خرید از یک برند برای مشتریان ریسک محسوب میشود. مثلا ممکن است برای خرید عسل همواره دچار تردید باشند. در این حالت اگر شما تسترهایی را برای اینگونه محصولات قرار دهید مشتری احساس بهتری پیدا میکند و ترغیب میشود که همواره از شما خرید کند.
7. پخش موسیقی
یکی از اشتباهات برخی فروشگاهها پخش موسیقی شاد و تند است. این نوع موسیقی ناخودآگاه افراد را به عجله وامیدارد. درحالیکه برای خرید لیست اجناس سوپرمارکتی باید آرامش داشت و هر قفسه را با دقت نگاه کرد. از طرفی اگر موسیقی آرام و بیکلام پخش شود احساس خوبی به مشتری القا میکند. علم روانشناسی میگوید که انسانها اگر از مکانی حس خوب بگیرند ترجیح میدهند زمان حضورشان را بیشتر کنند. بنابراین توصیه میکنیم برای بیشترین فروش در سوپرمارکت، حتما موسیقی بیکلام و ملایم پخش کنید.
8. روانشناسی قیمت
هنگام قیمتگذاری میتوانید بهگونهای عمل کنید که مشتری احساس رضایت از خرید خود داشته باشد. مثلا از قیمتگذاری با اعداد رند و بالا خودداری کنید. جنسی که 100 هزار تومان است میتواند 99 هزار تومان فروخته شود. این نوع انتخاب قیمت برای پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت مشتریان را به خرید بیشتر ترغیب میکند.
9. ایجاد ترافیک روان
اگر کسی وارد فروشگاه شود و آن را خالی از مشتری ببیند به این نتیجه میرسد که فروشگاه محصولات خوبی ندارد. اما اگر شما چیدمان ردیف قفسهها را طوری تنظیم کنید که حضور مشتریان دیگر در لحظه ورود به چشم افراد تازهوارد بیاید، احتمال افزایش میزان فروش سوپرمارکت خود را بالا بردهاید. تلاش کنید مشتریان را به یک ترافیک وارد کنید اما حرکتشان متوقف نشود. بهاینترتیب هم متوجه بقیه مشتریان خواهند شد و هم به علت شلوغی زیاد اذیت نمیشوند و لیست اجناس هایپر مارکت خود را تهیه میکنند.
10. حضور در شبکههای اجتماعی
فعالیت در شبکههای اجتماعی تعداد مشتریان سوپرمارکت را افزایش میدهد. شما میتواند در اینستاگرام و واتساپ و تلگرام فعالیت داشته باشید و از این طریق مشتریان خود را از تخفیفات مختلف در ایام خاص سال مطلع کنید. همچنین میتوانید محصولات جدید سوپرمارکت را معرفی کنید و برای بهفروشرفتن این محصولات در ابتدای کار آنها را ارزانتر بفروشید.
11. استفاده از کدهای تخفیف
شما میتوانید از کد تخفیف سوپرمارکت برای فروش بیشتر محصولات استفاده کنید. مشتری میداند که باید هزینه زیادی برای اجناس سوپرمارکتی بپردازد اما تلاش میکند به غیر از وسایل ضروری به سمت محصولات دیگر نرود. حال اگر محصولات دیگر تخفیف خوبی داشته باشند امکان خرید آنها افزایش زیادی خواهد یافت.
در حال حاضر جت مارکت برای خرید ارزانتر مشتریان کد تخفیف جت مارکت معرفی کرده است و افراد میتوانند با استفاده از این کد لیست اجناس سوپرمارکتی خود را ارزانتر تهیه کنند.
همچنین در صورتی که مشتریان بخواهند به صورت آنلاین از سوپرمارکتها اطراف خود خرید کنند میتوانند برای اقتصادیتر شدن خرید خود از تخفیف اسنپ مارکت استفاده کنند. در حال حاضر اسنپ مارکت برای خریدهای بالای 180 هزار تومان ارسال رایگان ارائه میکند. نوع دیگر تخفیفهای آن به این صورت است که از کل حساب خرید کاربر مبلغ مشخصی را کسر میکند.
14 مورد از پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت
در یک سوپرمارکت معمولی هزاران قلم جنس برای فروش موجود است. برخی از این اجناس نیز در چند طرح و مارک ارائه میشود. در این بخش به 14 مورد از لیست خرید مواد غذایی در سوپرمارکت میپردازیم که بیش از دیگر اجناس متقاضی دارند و مقدار خرید آنها زیاد و همیشگی است:
1.روغن
اکثر غذاها برای پخت نیاز به روغن دارند از این رو روغن در لیست اقلام مورد نیاز سوپرمارکت قرار میگیرد. روغنها انوع مختلفی دارند و هر خانوادهای باتوجه به ذائقه خود و قیمت محصولات یکی را از میان روغن سرخکردنی، روغن مخصوص پختوپز، روغن کنجد، روغن زیتون و… انتخاب میکند.
یکی از محاسن نگهداری از روغن در سوپرمارکتها تاریخ انقضای طولانی این محصولات است. همچنین نیازی نیست که روغن را در یخچال نگهدارید و میتوانید مقدار زیادی از آن را در سوپرمارکت خریده و انبار کنید. اطمینان داشته باشید که این محصول خیلی زود به فروش میرسد و لازم است دوباره آن را شارژ کنید.
2. لبنیات
از جمله محصولات غذایی پرمصرف سوپرمارکت میتوان به لبنیات اشاره کرد. ماست، شیر، پنیر، دوغ،کره و خامه از پرمصرفترین لبنیات است و مردم برای تهیه غذاهای مختلف و حفظ سلامتی این محصولات را در سبد غذایی خود قرار میدهند. برای اینکه لبنیات در سوپرمارکت بهخوبی فروخته شود باید از میان برندهای مختلف کاالاهای محبوب و معروف انتخاب شود و البته چند مدل از محصولات ناآشنا هم میتواند در بین گزینههای موجود قرار بگیرد.
تنها مشکل درباره محصول پرفروش لبنیات تاریخ انقضای آن است. برای اینکه تاریخ مصرف محصولات تمام نشود توصیه میکنیم با توجه به میانگین تقاضای مشتریان خود خرید کنید تا دچار ضرر نشوید.
3. حبوبات
برای تهیه بسیاری از غذاهای مختلف ایرانی نیاز به حبوبات است. علاوهبر این به علت گرانی گوشت و مرغ بسیاری از مردم بیشتر غذاها را با حبوبات درست میکنند. از این رو میتوان نتیجه گرفت که حبوبات یکی از انواع پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت است که همواره متقاضی دارد. بهتر است در فروشگاه از هر دو نوع حبوبات فله و بستهبندی موجود باشد. حسن این اقلام سوپرمارکتی، راحتی در نگهداری آنها است.
4. گوشت و دیگر پروتئینها
انواع گوشت گوسفند و گوساله و گاو، مرغ، میگو، ماهی و… همگی در دستهبندی پروتئینها قرار میگیرند و اغلب مردم از این مواد غذایی برای پخت غذا استفاده میکنند. بنابراین این محصولات همواره پرفروش هستند مگر اینکه در دورهای کمی گران شوند که شما میتوانید با ارائه تخفیف مشتری را ترغیب به خرید کنید.
5. مواد شوینده و وسایل بهداشتی
انواع مواد شوینده مانند مایع دستشویی، پودر لباسشویی، پودر دستی، شیشهشور و… و انواع مواد بهداشتی مانند شامپو، صابون، دستمال کاغذی، خمیردندان و… همواره در سبد خوانوارها وجود دارند و بهتر است برای فروش بیشتر آنها محصولات باکیفیت و معروف و معطر را در میان محصولات خود قرار دهید تا مشتریان از خرید لیست اجناس سوپرمارکتی خود راضی باشند.
6. تنقلات
یکی از انواع پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت تنقلات است. چیپس و پفک و تخمه و بیسکوئیت و… همگی در دسته تنقلات جای میگیرند و روزانه هرکس باتوجه به سن و شغل خود مقداری از این مواد غذایی را مصرف میکند. یک سوپرمارکت موفق برای جلب نظر مشتریان تلاش میکند جدیدترین و متنوعترین تنقلات را در فروشگاه خود ارائه کند. همچنین برخی از محصولات نوستالژیک را نیز در قفسههای خود قرار میدهد.
7. برنج
برنج محصولی پرسود و پرتقاضا است که اکثر سوپرمارکتها آن را در میان اقلام موجود قرار میدهند. بهتر است هر دو نوع برنج ایرانی و خارجی در فروشگاه باشد تا هرکس به فراخور بودجهای که برای برنج در نظر گرفته خرید خود را انجام دهد. همچنین این حرکت هوشمندانه باعث میشود شما همواره فروش خود را داشته باشید و سرمایهتان را به جریان بیندازید.
8. آب معدنی
با وجود اینکه در حال حاضر اکثر مناطق کشور به آب شهر مجهز است اما املاح زیاد آن باعث میشود که بسیاری از افراد به خرید آب معدنی روی بیاورند. این نوشیدنی پرطرفدار در کارخانههای مختلفی تولید میشود و بهتر است هر دو نوع گران و ارزانقیمت آن را در میان محصولات سوپرمارکت قرار داشته باشد.
افراد برای ورزش، محیط کار، پخت غذا و… از آب معدنی استفاده میکنند و چون تاریخ انقضای این محصول طولانی است میتوانید به تعداد زیادی از آن در سوپرمارکت نگهداری کنید.
9. نان
نان و برنج دو محصول بسیار پرمصرف است. اما معمولا مصرف نان از برنج نیز بیشتر است. امروزه انواع نانهای پروتئینی و نانهای حاوی غلات به بازار عرضه شده است که طرفداران زیادی از جمله ورزشکاران و افراد تحت رژیم غذایی را شامل میشود. شما میتوانید در میان لیست مواد غذایی سوپرمارکتی نانهای متنوع امروزی به همراه انواع نانهای تست و باگت و… را عرضه کنید.
10. نوشیدنی
به غیر از آب، سایر نوشیدنیها نیز جایگاه ویژهای در لیست مواد غذایی خانوارهای ایرانی دارد. انواع نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه مدام باید در سوپرمارکت شارژ شوند. با توجه به تنوع زیاد این محصولات بهتر است حین خرید برای سوپرمارکت به برندهای محبوبتر توجه ویژه کنید.
11. کنسروها
با ماشینی شدن زندگیها افراد فرصت کمی برای پخت غذا دارند و در بسیاری از مواقع از کنسروهای آماده و نیمهآماده استفاده میکنند. بنابراین کنسروها به مرور به لیست اجناس سوپرمارکتی مورد نیاز خانوارهای ایرانی اضافه شده است. با توجه به اینکه تاریخ مصرف این اقلام طولانی است مشکلی برای نگهداری تعداد زیادی از آن در انواع مختلف وجود ندارد.
12. انواع مربا و وسایل صبحانه
مرباهای مختلف و همچنین انواع شکلات صبحانه و کره بادامزمینی و… از پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت هستند و هرچه فروشگاه تنوع بیشتری از این محصولات را ارائه کند مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد. نگهداری از این محصولات به یخچال احتیاجی ندارد و برای مدت زمان زیادی ماندگار خواهند بود. البته مواد شکلاتی مایع به علت وجود شیر در آنها لازم است در یخچال نگهداری شوند و مدت انقضای کوتاهتری دارند.
13. ماکارونی
انواع ماکارونیها، نودل و رشتههای پلویی و آشی در لیست اجناس موردنیاز خانوادهها قرار دارند و از جمله پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت محسوب میشوند. بنابراین لازم است انواع مختلف آن در فروشگاه مواد غذایی عرضه شود.
14. فستفودها
امروزه اغلب فستفودها به صورت نیمه آماده در لیست اجناس سوپرمارکت قرار دارند. همچنین میزان مصرف سوسیس و کالباس مردم نیز بالا است. بنابراین به عنوان چهاردهامین کالای از پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت میتوان به انواع همبرگرها، پیتزاها، فلافل و ناگتها و… عنوان مواد غذایی پرفروش یک سوپرمارکت را اختصاص داد.
پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت در مناطق مختلف کشور
در کشور ما با توجه به موقعیت اجتماعی هر شهر، میزان رفاه اجتماعی، میزان اشتغال بانوان، جمعیت کودکان و… نوع و مقدار خرید افراد متفاوت است. به طور مثال در شهرهای کوچک شمالی اکثر افراد از سوپرمارکت برنج نمیخرند زیرا خودشان این محصول را تولید میکنند. همچنین خانمهای خانهدار کشور برعکس خانمهای شاغل ترجیح میدهند کمتر از غذاهای فستفودی استفاده کنند. شهرهایی که نرخ تعداد کودکان آن بالا است مصرف تنقلات بیشتری در مقایسه با دیگر شهرها دارند و… .
بنابراین برای اینکه پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت خود را بهتر بشناسید باید درباره منطقه خود نیز اطلاعات کافی داشته باشید تا دچار ضررهای ناشی از دپوی محصولات یا کمبود محصولات خاص آن منطقه نشوید.
از فروش اینترنتی غافل نشوید
با ظهور بیماری کرونا افراد برای خروج از منزل دچار ترس و اضطراب شدند و ترجیح دادند لیست محصولات سوپرمارکت خود را به صورت آنلاین سفارش دهند. اکنون حتی پس از دوران قرنطینه عادت به خرید سوپرمارکت به صورت آنلاین در مردم نهادینه شد. بنابراین اگر قصد دارید مشتریان بیشتری را پوشش دهید فقط به مشتریان حضوری اکتفا نکنید و حتما یا فروشگاه اینترنتی مخصوص خود را راه بیندازید یا با شرکتهایی مانند اسنپ مارکت و جت مارکت همکاری کنید و از این طریق مشتریان آنلاین خود را داشته باشید.
شما میتوانید هربار روی برخی از محصولات خود تخفیف بزنید و در این اپلیکیشنها خیلی زود محصولات تخفیفدار خود را بفروشید. این کار باعث میشود خیلی زود بازگشت سرمایه و دریافت سود داشته باشید و درآمد خود را افزایش دهید.
در مجموع گفتنی است که خرید از سوپرمارکت جزو هزینههای حذف نشدنی افراد است و اگر بتوانید از ترفندهای گفته شده استفاده کنید همواره مشتریان ثابت و جدید خواهید داشت. فقط کافی است برای پرکردن قفسههای سوپرمارکت به تقاضای مشتری برای پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت توجه کنید و همواره کمی او را به سمت خرید محصولاتی غیر از محصولات موجود در لیست خرید او سوق دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فروشگاههای اینترنتی، با وبلاگ موپُن همراه باشید.
سؤالات متداول پرفروش ترین محصولات سوپرمارکت
[saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”h3″ question-0=”بهترین روش برای فروش بیشتر در سوپرمارکت چیست؟” answer-0=”بهترین روش این است که در جای جای فروشگاه محصولات تخفیفدار قرار دهید. در همان ابتدای در ورودی همه محصولات اساسی را قرار ندهید و اجازه دهید مشتری یک بار تا انتها تمام محصولات موجود را ببیند و در ذهن خود به محصولات خارج از لیست اجناس مدنظر، نیاز پیدا کند.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”پرفروشترین محصولات سوپرمارکت کداماند؟” answer-1=”محصولات پروتئینی (گوشت، مرغ، ماهی و…)، انواع روغن، نان و برنج، تنقلات، لبنیات، مواد شوینده و بهداشتی، آب معدنی و… همگی در دسته پرفروشترین اجناس سوپرمارکتی قرار میگیرند.” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”چطور میشود محصولات سوپرمارکتی را آنلاین تهیه کرد؟” answer-2=”امروزه اپلیکیشنهای بسیاری مانند اسنپ مارکت و جت مارکت وجود دارند که نزدیکترین سوپرمارکت منطقه شما را مییابد و سفارشاتتان را به او انتقال میدهد. شما میتوانید با استفاده از کد تخفیف، محصولات را ارزانتر بخرید و با تعیین زمان رسیدن اجناس، آنها را جلوی در منزل تحویل بگیرید.” image-2=”” count=”3″ html=”true”]
نظرات کاربران