0

حجم بازار سایت‌های خدمات بیمه در ایران و جهان

حجم بازار خدمات آنلاین بیمه

با توسعه­ کاربرد اینترنت در زندگی روزمره و گسترش شبکه­ جهانی اینترنت، بسیاری از مشاغل در سرتاسر جهان شیوه­ ارائه­ محصولات خود را از روش قدیمی یعنی مراجعه حضوری یا به زبان ساده‌­تر از روش سنتی به شیوه آنلاین و مجازی تغییر داده‌­اند. قطعا در حال حاضر فروش محصولات یا ارائه­ خدمات به شکل مجازی و آنلاین نسبت به شیوه حضوری از محبوبیت بالاتری برخوردار­ است زیرا خرید یا سفارش اینترنتی از خانه بدون اتلاف وقت و خستگی است؛ از این رو اکثر مردم به این روش برای تامین نیازهای خود روی آورده‌­اند.

در دنیایی که همه چیز با اینترنت جلو می‌­رود و مردم تقریبا تمام فعالیت­‌ها و کارهای روزانه خود را تا حد امکان به شکل آنلاین جلو می‌برند قطعا کسب­‌و­کارها نیز باید روش ارائه­­ محصولات و خدمات خود را تغییر دهند تا از دنیای رو به پیشرفت امروزه عقب نمانند و بسیاری از فرصت­‌های مهم را از دست ندهند. یکی از مواردی که مدتیست به طور آنلاین نیز خدمات‌­دهی را شروع کرده ­است صنعت بیمه می‌­باشد. تاریخچه پیدایش سایت‌های بیمه و روند تکامل آن‌ها را می‌توانید در مقاله دیگر مجله ما بخوانید اما در ادامه این مقاله از وبلاگ موپُن قصد داریم به بررسی و تحلیل حجم بازار سایت­‌های فروش اینترنتی بیمه بپردازیم.

حجم بازار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای این که بتوانیم به تحلیل حجم بازار سایت­‌های فروش آنلاین بیمه بپردازیم بهتر ­است در ابتدا با اصطلاح حجم بازار، کاربرد­های آن و نحوه­ محاسبه­ آن آشنا شویم.

اگر قصد راه­‌اندازی یک کسب­و­کار را دارید به خصوص اگر کسب­و کار شما در قالب استارت آپ هست، حتما باید حجم بازار کار یا  Market Size را اندازه‌­گیری کنید که در ادامه­ با این مورد آشنا خواهید شد. حجم بازار کار یک سنجه و معیار است که ارزش کل یک بازار را مشخص می­‌کند. به زبان ساده‌­تر شما باید قبل از راه‌­اندازی بیزینس خود، از تعداد افراد موجود در بازار که خریدار و مشتری محصولات و خدمات شما هستند اطمینان حاصل کنید؛ در غیر این ­صورت هر چقدر هم که بیزینس شما خلاقانه باشد و یا خدماتی با بهترین کیفیت را ارائه دهد، ممکن است ضرردهی و نرسیدن به سود مطلوب در کسب­وکار شما به وجود بیاید. بنابراین قبل از شروع بیزینس خود لازم است از کافی ­بودن مشتریان برای عملی ­شدن ایده­ کسب‌و­کار خود مطمئن شوید.

همان‌­طور که قبل­‌تر به آن اشاره کردیم، اندازه‌­گیری حجم بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. فرض­ کنید مدت زمان زیادی را صرف برنامه‌­ریزی برای شروع یک کسب‌وکار کرده‌­اید، محصولات خود را با کیفیت عالی ارائه می‌کنید، با کمک افراد کاربلد یک تیم عالی و فوق العاده را تشکیل داده‌­اید و سایت یا اپلیکشین خود را نیز به نحوه­ احسن طراحی کرده‌­اید؛ اما از قبل حجم بازار را اندازه­‌گیری نکرده و پس از شروع کار با عدم حمایت کافی توسط مشتری مواجه شده‌اید و به این ترتیب به آن سوددهی که مدنظرتان بوده‌ نرسیده و نخواهید رسید.

حجم بازار

کاربردهای اندازه‌­گیری حجم بازار به شرح زیر است:

  1. تعیین میزان سرمایه­ اولیه­ مورد نیاز
  2. تعیین میزان بودجه در طول کسب­وکار
  3. استفاده از فرصت­‌های بازار و تبدیل آن‌ها به موقعیتی برای دستیابی به سود دلخواه
  4. تحقیق و توسعه بیزینس و استفاده صحیح و عاقلانه از بودجه
  5. گسترش محصولات و یا ارائه خدمات جدید و توانایی گسترش کسب­‌و­کار به بازار­های بیشتر و جدیدتر

برای تعیین حجم بازار چند گام­ اصلی مورد نیاز است که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

  1. ابتدا اهداف خود از راه‌­اندازی کسب­‌وکارتان را مشخص کنید.
  2. اگر با بررسی متوجه شدید محصول شما مشکل و یا ایرادی دارد، حتما آن را برطرف کنید، سپس ارزش کالا یا خدمات خود در بازار را مشخص کنید.
  3. بررسی کنید که آیا کالای شما مشتری کافی برای عملی شدن ایده را دارد؟ درباره­ بازار کسب‌وکارتان تحقیقات لازم را انجام­ داده و مشتری­‌های خود را شناسایی کنید.
  4. سهم خود را از بازار فروش مشخص کنید و میزان فروش و درآمد و سود احتمالی خود را جهت برنامه‌ریزی دقیق‌تر محاسبه کنید.

حجم کلی بازار سایت‌های خدمات بیمه در دنیا چقدر است؟

در دنیا روزبه‌روز فروش آنلاین محصولات و خدمات از جمله انواع بیمه در حال افزایش است. این آمار در کشورهای مختلف بسیار تفاوت دارد و حتی کشورهایی هستند که هنوز بیمه در آن‌ها به صورت آنلاین به فروش نمی‌رسد. با توجه به فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مختلف در عین حال کشورهایی هستند که بیش از 50 درصد فروش بیمه خود را به صورت آنلاین و از طریق فضایی مانند سایت‌ها انجام می‌دهند.

با توجه به آمار، انگلستان حدودا 53 درصد از فروش خدمات بیمه را به شکل آنلاین انجام می‌دهد. این درصد در کشور آلمان 36 و در فرانسه 30 درصد گزارش شده که ارقام بالایی هستند و پیش‌بینی می‌شود در آینده این آمار افزایش یابد؛ همچنین انتظار می‌رود کشورهای دیگر هم به این زمره بپیوندند.

معمولا در کشورهای جهان روند خرید بیمه و دریافت خدمات آن سیستم راحت‌تری دارد و فروش آن در بستر اینترنت و سایت راحت‌تر انجام می‌گیرد. بنابراین هرچه این فرآیند راحت‌تر باشد و رابط کاربری بهتری داشته‌ باشد، جذاب‌تر و مورد اعتماد افراد بیشتری خواهد بود. در ایران اما پیچیدگی سیستم‌های بیمه و فرآیند خرید خدمات آن‌ها از عواملی است که فروش را به صورت آنلاین کمی سخت می‌کند.

مقایسه آمار جهانی فروش بازار بیمه

حجم کلی بازار سایت‌های خدمات بیمه در ایران چقدر است؟

در هر بازار و خدمات سال‌هاست فروش آنلاین شروع ‌شده و سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلفی در حال فعالیت هستند. در ایران اولین سایتی که فروش بیمه را به صورت آنلاین در سال 1395 آغاز کرد، بیمه بازار بود و توانست در سال 1399 به فروش یک میلیارد تومان در روز هم دست پیدا کند.

با توجه به این که بیمه بخش‌های بسیار زیادی دارد و در حال حاضر نمی‌توان کلیه خدمات آن را به صورت آنلاین و از طریق سایت دنبال کرد، روش‌های سنتی و شرکت‌های حضوری هنوز هم پا برجا هستند و بیشتر حجم کاری و سهم بازار به آن‌ها تعلق دارد. اما شرکت‌های بیمه همگی در حال پیشرفت در بخش فروش آنلاین از طریق سایت و پلتفرم‌های مختلف بوده ‌و احتمالا در آینده سیستم‌های بیشتری به این منظور طراحی می‌شود.

با توجه به تنوع سایت‌ها و گستردگی این فضا و تازه‌کار بودن این بخش از فروش، در حال حاضر درصد دقیقی از حجم بازار سایت‌های خدمات بیمه در دسترس نیست اما می‌توان حدود آن را بین 2 تا 3 درصد تخمین زد. دو فرض را می‌توان کاملا درست دانست؛ یکی این که سهم فروش سایت خدمات بیمه روزبه‌روز در حال افزایش است و به واسطه راحت بودن روند فروش افراد بیشتری به آن‌ها اعتماد می‌کنند. دوم این که فروش آنلاین نقش به‌سزایی مخصوصا در آینده در حجم بازار خواهد داشت.

سهم بازار هر کدام از سایت‌های خدمات بیمه در ایران چقدر است؟

با توجه به آمار و بررسی‌های انجام ‌شده در ایران، مجموعا 32 شرکت بیمه در حال فعالیت هستند. اگر این شرکت‌ها را دسته‌بندی کنیم شامل یک شرکت بیمه دولتی، 23 شرکت بیمه خصوصی در سرزمین اصلی ایران، 6 شرکت بیمه خصوصی در مناطق آزاد و 2 شرکت بیمه اتکایی می‌شوند که هر یک از این موارد سهمی مشخص از بازار را به خود اختصاص می‌دهند.

جالب است بدانید با وجود این که استارت آپ‌های مختلفی در حال حاضر مشغول به فروش بیمه در ایران هستند، شاید برخی فکر کنند دیگر خدمات و فروش حضوری رونقی ندارد؛ اما طبق گفته ‌مدیر عامل بیمه تعاون نهایتا 5 درصد از سهم کل بازار بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه به این روش اختصاص می‌یابد و همین امر نشان می‌دهد هنوز هم فروش آنلاین سایت‌های بیمه جای پیشرفت دارد و سهم آن از بازار تابه‌حال خیلی چشم‌گیر نبوده ‌است.

سهم بازار شرکت‌های بیمه در ایران

بازار آنلاین فروش بیمه توسط سایت‌های مختلف ایرانی

علاوه بر فروش حضوری از طریق شعب و…، چند سالی است سایت‌های مختلف به طور مستقیم با یک بیمه همکاری می‌کنند و یا به فروش بیمه انواع شرکت‌های بیمه مشغول هستند. سهم بازار این سایت‌ها با توجه به تبلیغات گسترده برخی از آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

بیمه بازار

این پلتفرم فعالیتش را از سال 1395 شروع ‌کرد و از همان ابتدا تصمیم بر کاهش هزینه‌ها و عرضه کمترین قیمت‌ها برای بیمه داشت. بیمه بازار را می‌توان اولین پلتفرم آنلاین فروش خدمات بیمه در ایران دانست. این سایت علاوه بر این که مقایسه و خرید انواع بیمه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش‌سوزی و بیمه عمر را به عنوان امری راحت و سریع برای کاربران خود فراهم کرده، امکان پر کردن فرم یادآور جهت یادآوری تمدید بیمه‌نامه‌ها نیز در صفحه اصلی آن قرار دارد. یکی از راه‌های کاهش قیمت علاوه بر استفاده از انواع کد تخفیف بیمه بازار، معرفی و دعوت دوستان و دریافت جایزه نقدی می‌باشد.

این سایت پشتیبانی 24 ساعته دارد و این پشتیبانی کاملا رایگان است. امکان خرید قسطی برای افراد کم بضاعت‌تر نیز فراهم است. وجود مزایای مختلف دیگر مانند درمان گروهی افراد زیر 50 نفر و… همگی از دلایلی بودند که بیمه بازار بتواند روزبه‌روز سهم فروش خود در خدمات بیمه را افزایش دهد و حتی در سال 1399 به فروش یک میلیارد در روز رسید.

بیمیتو

بیمیتو هم در راستای مقایسه و فروش آنلاین انواع خدمات بیمه فعالیت دارد و در هر زمینه اطلاعات مختلف و نسبتا کاملی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سایت به صورت رسمی با شرکت‌های بیمه ایران قرارداد دارد و مورد تایید بیمه مرکزی ایران است. با بیمیتو می‌توانید انواع بیمه‌ها و خدمات آن را مدیریت کنید و از سررسیدها و اطلاعات مورد نیاز باخبر باشید. انواع بیمه بدنه و شخص ثالث، بدنه، عمر، مسافرتی، موتور سیکلت، آتش سوزی، زلزله، درمان و تامین اجتماعی و… همراه با مشاوره آنلاین و تخصصی در این پلتفرم به فروش می‌رسد. اما باید به این نکته توجه داشت که در زمان خرید محدودیت وجود دارد و در روزهای عادی بیمه‌ها تا قبل از ساعت 21 و در روزهای تعطیل قبل از ساعت 19 به فروش می‌رسند.

بیمه دات کام

بیمه دات کام به واسطه تبلیغات گسترده، بیشتر بین مردم شناخته شده است. در این سامانه انواع بیمه علاوه بر خرید، مقایسه و استعلام می‌شوند. شروع کار این سایت از سال 1396 بوده‌ و ویژگی‌های خوبی مانند تضمین قیمت پایه انواع بیمه‌ها، مشاوره تخصصی و رایگان، ارائه خدمات و تحویل بیمه‌نامه به سراسر کشور و… را در کارنامه خود دارد.

علاوه بر فروش و مشاوره سریع، راحت و گسترده، به واسطه امکان اعمال انواع کد تخفیف بیمه دات کام حین خرید، استفاده از این سایت لذت‌بخش‌تر خواهد بود و مشتریان بیشتری به بهره‌مندی از آن فکر خواهند کرد.

تخفیف در سایت بیمه دات کام

ازکی

از اسم سایت هم مشخص است که هدف ازکی، راهنمایی شما برای انتخاب بهترین شرکت در راستای خرید انواع خدمات بیمه است. این پلتفرم هم تبلیغات گسترده‌ای برای کار خود داشته ‌و سهم خوبی از بازار فروش آنلاین بیمه را به خود اختصاص می‌دهد. این سایت اطلاعات مورد نیاز شما را به طور کامل شرح می‌دهد و  انواع بیمه‌ها را به فروش می‌رساند.

سایت ازکی

ارسال بیمه‌نامه‌ها از طریق ازکی به صورت فوری و رایگان برای تهران و سایر مراکز استان انجام می‌گیرد. بعد از بررسی و مقایسه شرکت‌ها و خدمات آن‌ها، حین خرید از سایت می‌توانید با استفاده از کد تخفیف ازکی در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید و به سه روش مختلف از جمله آنلاین، کارت به کارت و پرداخت در محل، خدمات مورد نظر خود را ثبت و خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید: خرید قسطی بیمه شخص ثالث ازکی

بیتمه

بیتمه هم فعالیتی مشابه سایت‌هایی که تا اینجا نام بردیم دارد؛ حتی علاوه بر خدماتی مانند بیمه حیوانات، به‌زودی بیمه انواع لوازم الکترونیکی گران‌قیمت را در لیست خود خواهد داشت. در این پلتفرم انتخاب بیمه‌نامه‌ها به راحتی انجام می‌شود و ارسال آن‌ها سریع و رایگان خواهد بود. برعکس بسیاری دیگر از سایت‌ها، خرید و صدور بیمه‌نامه در این پلتفرم به شکل 24 ساعته در حال انجام می‌باشد.

علاوه بر موارد یاد شده، بسیاری دیگر از سایت‌ها از جمله بیمه شو، بیمه کلیک، بیمه ماهان، بیمه تایم، بیمی لاین و… هم در این زمینه فعالیت دارند و سهمی از بازار فروش را هرچند کم به خود اختصاص می‌دهند.

مارکت لیدر بازار سایت­‌های خدمات بیمه کدام برند است؟

بین سایت‌­های بیمه موجود در بازار، بیمه بازار مارکت لیدر سایت­‌های خدمات بیمه در ایران می­‌باشد. ایده­ این کار در خرداد ماه سال 1395 ایجاد ­شد و حدود اواخر شهریور همان سال و بعد از اتمام کار طراحی سایت و آماده­شدن تیم بیمه بازار برای شروع فعالیت و برطرف­سازی مشکلات احتمالی که در طول پروژه ممکن­ بود با آن مواجه شوند، از سایت بیمه بازار رونمایی شد.

این استارت آپ قادر بوده رکورد فروش آنلاین بیمه را بزند. به­طوری که به فروش روزانه 1 میلیارد تومان هم برسد و به عنوان پرفروش‌­ترین و پربازدید­ترین وبسایت فروش بیمه به صورت آنلاین شناخته ­شود. طبق گفته­‌های مدیر بازاریابی وبسایت بیمه بازار، در حال حاضر سهم زیادی از فروش مربوط به بیمه‌­های اجباری مانند بیمه شخص ثالث، بیمه درمان کارکنان دولت و فرهنگیان، بیمه محصولات پستی بین­المللی و… می‌­باشد. اما تیم بازاریابی با ارائه خدمات ویژه‌­ای مثل امکان پرداخت هزینه­ بیمه در محل یا اقساطی کردن مبلغ بیمه و… در تلاش هستند تا مشتریان بیشتری را جذب کرده و در نتیجه فروش خود را نیز بیشتر کنند.

تعرفه شرکت‌ها در بیمه بازار

بیمه بازار توانست در مدت زمان کوتاهی اعتماد مخاطبان زیادی را در امر خرید اینترنتی بیمه جلب کند که این اتفاق از دیدگاه مدیر بازاریابی خود مجموعه نیز، اتفاقی بسیار مهم و بزرگ است. طبق گفته­‌های مدیر بازاریابی تیم بیمه بازار، این استارت آپ فعالیت خود را با سرمایه­ محدودی شروع کرد و به دلیل این که اولین سایتی بود که خدمات بیمه را به صورت اینترنتی و آنلاین ارائه می­‌کرد با مشکلات زیادی از جمله جلب اعتماد مشتریان که مهم­‌ترین دغدغه­ی تیم بیمه بازار است، مواجه بود. درست ­است که خرید اینترنتی بسیار راحت­‌تر از خرید حضوری­ است اما به­ هر ­حال اعتماد به اولین وبسایت فروش آنلاین بیمه کار راحتی نیست. اما تیم بیمه بازار به بهترین شکل ممکن توانستند اعتماد عده­ زیادی از مردم را جلب کنند و به پربازدیدترین وبسایت فروش آنلاین بیمه تبدیل شوند.

افزایش سهم بازار در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از بررسی عواملی که روی سهم بازار در ایران تاثیر دارند بهتر است ابتدا درباره­ عبارت سهم بازار توضیح مختصری بدهیم. سهم بازار در واقع یک شاخص و سنجه­ برای محاسبه­ سود و زیان شماست. یعنی هرچه شما در کسب‌وکارتان سود بیشتری داشته­ باشید، سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارید. برای موفق بودن در بازار رقابتی امروزه، باید سهم بازار یا به زبان ساده‌­تر سود کسب­و­کار خود را دائماً بررسی کنید. به این ترتیب هم جلوی ضرر­های احتمالی را گرفته می‌شود و هم سود یا همان سهم بازار بیزینس خود را افزایش می‌دهید.

برای محاسبه­ سهم بازار، شما باید ابتدا یک بازه­ زمانی (مثلا 6 ماهه یا 1 ساله) را مشخص کنید؛ سپس میزان فروش خود در این بازه­ انتخابی را بر میزان فروش کلی این صنعت تقسیم کنید. با این روش می­توانید از میزان پیشرفت کسب‌و کار خود به خوبی آگاه شوید.

محاسبه سهم بازار

افزایش فروش محصولات یا خدمات، دغدغه­ تمام فروشگاه‌­ها و وبسایت­‌های فروش اینترنتی است که سایت­‌های فروش آنلاین بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همگی به دنبال راه­‌کارهایی برای جلب اعتماد مشتریان و فروش بیشتر هستند. در ادامه­ این مقاله از وبلاگ موپُن به بررسی و معرفی روش­‌هایی برای افزایش فروش بیمه به صورت آنلاین می­‌پردازیم.

1- ایجاد نیاز برای مخاطب

خیلی از مواقع به کار بردن تکنیک‌­هایی که احساسات افراد را تحریک کند و باعث شود درباره موضوعی به‌طور احساسی تصمیم بگیرند، می­‌تواند به فروش بیشتر محصولات کمک کند. این روش کاملا علمی است و از نظر روانشناسی کاملا مورد تایید قرار گرفته است.

تکنیکی به نام “ترس از دست دادن”  یکی از روش‌­هایی است که در آن شما طرف مقابل خود را قانع می‌­کنید؛ مثلا در مورد خدمات بیمه، موقعیت را طوری نشان می‌­دهید که فرد احساس کند در صورت استفاده نکردن و نخریدن این نوع بیمه، شانس بزرگی را از دست می­‌دهد و حتی ممکن است باعث ضرر هم بشود. بیمه‌­هایی مثل بیمه آتش­سوزی منازل یا بیمه خودرو از جمله بیمه‌­هایی است که به راحتی با این روش می­‌توان فروش آن را افزایش داد.

2- ایجاد رضایت در اکثر کاربران

رضایت مشتریانی که قبلا از این نوع بیمه استفاده کردند در تصمیم­‌گیری و جذب مشتریان جدید بسیار تاثیرگذار است زیرا مردم ترجیح می­‌دهند سراغ محصول یا خدماتی بروند که قبلا توسط افراد دیگری استفاده­ شده و انتخاب آن ریسک کمتری برایشان دارد. بنابراین ایجاد رضایت در سایت فروش آنلاین بیمه کمک به‌سزایی در تصمیم­‌گیری مشتریان جدید می­‌کند و باعث فروش بیشتر خواهد­شد.

3- استفاده از انواع تخفیف‌ها

یکی از مواردی که به شدت روی فروش شما تاثیر دارد تخفیف روی انواع مختلف بیمه است. به دلیل تنوع سایت­‌هایی که فروش آنلاین بیمه دارند، مردم به راحتی می­‌توانند قیمت­‌ها و امکانات را باهم مقایسه کنند و از بهترین و مناسب‌­ترین سایت فروش آنلاین بیمه خرید کنند بنابراین ارائه تخفیف را فراموش نکنید.

مثلا شرکت‌­های بیمه این اجازه را دارند که تا حدود 2.5 درصد بر روی نرخ بیمه شخص ثالث تخفیف ارائه دهند اما بسیاری از شرکت­‌های بیمه این تخفیف را به مشتریان نمی‌­دهند. ارائه چنین تخفیفاتی روی رضایت مشتری تاثیر مستقیم دارد. شما می‌توانید برای دریافت خدمات و خرید ارزان‌تر از وبسایت‌های بیمه، برخی از تخفیفات مربوط به پلتفرم‌های مختلف را از وبسایت موپُن دریافت کنید.

تخفیف بیمه در موپُن

4- تشویق مشتری برای خریدهای بعدی

گاهی لازم است برای افزایش رضایت مشتری، کارهایی شامل دادن کارت­‌های هدیه برای استفاده در خریدهای بعدی، تخفیف­‌های ویژه برای مشتریان ثابت و یا حتی ارائه­ هدیه‌­های رایگان انجام داد. این هدایا را اگر برای مراجعه­ بعدی مشتریان و خرید دوباره لحاظ کنید قطعا تاثیر زیادی در ترغیب آنان برای خریدهای بعدی دارد؛ همچنین در فروش شما نیز نقشی مهم ایفا می‌کند.

5- بازاریابی درست و اصولی

بازاریابی درست و خلاقانه می­‌تواند به فروش شما کمک زیادی بکند. بازاریابی ارجاعی یکی از آسان­‌ترین و راحت‌ترین نوع بازاریابی می­‌باشد. در این روش در صورت رضایت مشتریان، آن‌ها شما را به دیگران معرفی می­‌کنند و این امر باعث افزایش تعداد مشتریان شما می­‌شود. برای ترویج این مورد مثلا می­‌توانید به مشتریان خود در ازای معرفی افراد جدید کد تخفیف هدیه دهید. ارائه­ انوع تخفیف‌ها و امتیازات خاص به مشتریان فعلی باعث ترغیب آنان در معرفی شما به دیگران می­‌شود، پس از این روش تاثیرگذار غافل نشوید.

نوع دیگری از بازاریابی، بازاریابی از طریق ایمیل یا سیستم پیامک است. حتما در اولین مراجعه افراد به سایت شما تمام اطلاعات و مشخصات فردی آنان را گرفته‌ و سیستم مناسبی برای ذخیره و دسته­بندی آنان داشته ­باشید. شما می‌­توانید از این طریق با مشتریان خود در ارتباط باشید، مثلا کدهای تخفیف را برایشان ارسال کنید، به صورت پیامکی زمان اقساط بیمه را به آنان یادآوری کرده یا مهلت زمان باقی­مانده از بیمه را به آن‌ها اطلاع دهید. حتی می‌توانید تولد مشتریان را نیز تبریک بگویید و از این طریق نام مجموعه خود را در ذهن آن‌ها ماندگار کنید.

6- خلاقیت در تبلیغات

تبلیغ جذاب و خلاقانه تاثیر چشم‌گیری در جذب مشتری خواهد داشت پس حتما تبلیغات خلاقانه داشته ­باشید. مشتریان شرکت­‌های خلاق را بیشتر دوست دارند و تمایل بیشتری به استفاده از خدمات این شرکت­‌ها دارند. بیمه مرکزی سالانه لیستی منتشر می­‌کند که در آن میزان جذب و رضایت مشتریان شرکت­‌های مختلف را نشان می­‌دهد. در این لیست، عوامل مختلفی تاثیر دارد که یکی از مهم­‌ترین آن‌ها تبلیغاتی است که شرکت‌­ها انجام می­‌دهند. پس اگر به دنبال افزایش تعداد مشتری و افزایش فروش خود هستید حتما تبلیغات را در برنامه کاری خود قرار دهید.

7- فعالیت در فضای مجازی

از شبکه­‌های مجازی دیگر مثل اینستاگرام، واتس­اپ و تلگرام نیز می­‌توانید کمک بگیرید. همکاری با کسانی که تعداد دنبال‌کننده بالایی دارند مثل اینفلوئنسرها یا بلاگرها تاثیر زیادی در فروش شما دارد. می­‌توانید در ازای پرداخت هزینه‌­ای برای تبلیغات و یا ارائه خدمات بیمه به این افراد، از آنان بخواهید در پیج خود از تجربه همکاری با شما بگویند؛ این ­کار باعث جذب مخاطبین زیادی می­‌شود.

8- پیشنهادهای مرتبط و جذاب

ارائه­ روش مکمل هم روشی کارآمد در فروش بیمه به صورت آنلاین است. در این روش وقتی مشتری بیمه را انتخاب می­‌کند شما می­‌توانید بیمه‌­های مشابه با بیمه­ انتخابی به او پیشنهاد دهید. برای مثال اگر مشتری بیمه­ ساختمانی خریده شما می­‌توانید بیمه­‌هایی مثل بیمه سرقت، بیمه­ی حوادث و… را به او پیشنهاد دهید.

9- عدم زیاده‌روی در پیشنهادات

گزینه­‌های زیادی به مشتریان ارائه ندهید چون در این صورت مشتری گیج شده و نمی­‌تواند انتخاب کند در نتیجه احساس می­‌کند به زمان بیشتری نیاز دارد تا بیمه مورد نظر خود را انتخاب کند. پس در وبسایت خود در هر دسته‌بندی تعداد کمی از بیمه­‌ها را معرفی کنید تا انتخاب برای مشتری راحت‌­تر باشد.

10- نشان‌های اختصاصی

بهتر است برای وبسایت خود یک لوگو و طراحی خاص داشته باشید تا راحت­‌تر در ذهن مشتری ماندگار شوید. تمام شرکت­‌های بزرگ در دنیا نیز با طراحی لوگوی مخصوص خودشان توانستند در اذهان عمومی جا باز کنند. با توجه به رقابت بالا میان سایت­‌های فروش آنلاین بیمه، بهتر است از راه‌­کارهایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم استفاده کنید تا به فروش بیشتری دست پیدا­ کنید. علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم راه­‌های دیگری نیز برای افزایش فروش خدمات بیمه به صورت آنلاین وجود دارد که با مطالعه­ بیشتر و کسب تجربه در این راه، قطعا به سود مطلوب از این کسب­وکار خواهید رسید.

جمع‌بندی

در این مقاله پلتفرم‌های مختلف برای فروش انواع خدمات بیمه بررسی شد. با سهم هر شرکت بیمه در ایران آشنا شدیم و در رابطه با فروش آنلاین آن‌ها و شرایط و تاثیراتش صحبت و آمار و تجربیات مختلفی را مرور کردیم. چه برای شروع یک پلتفرم آنلاین فروش خدمات بیمه و چه خرید یکی از این خدمات به صورت آنلاین بهتر است ابتدا با شرایط مختلف این فضا آشنا شوید.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *