0

چهلمین جشنواره فیلم فجر

چهلمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر یکی از فستیوال‌های معتبر در زمینه فیلم‌سازی است که هر سال در ایران برگزار می‌شود. این جشنواره به مدت 10 روز به بررسی آثار سینمای ایران می‌پردازد و در نهایت در شب آخر، اسامی برندگان را اعلام می‌کند. کارگردان‌های زیادی هر سال فیلم‌های خود را برای شرکت در این فستیوال آماده می‌کنند و آن را برای هیئت داوران می‌فرستند. در نهایت هیئت داوران تصمیم می‌گیرد که کدام آثار به جشنواره راه یابند. این آثار برای شرکت در جشنواره باید کیفیت لازم را داشته باشند.

هیئت داوران بر اساس معیارهای خود، فیلم‌ها را برای شرکت در جشنواره انتخاب می‌کند. البته هرگز در انتخاب فیلم‌ها سلیقه شخصی لحاظ نمی‌شود، بلکه آثار بر اساس اصول فیلمسازی حرفه‌ای جواز حضور در فستیوال را کسب می‌کنند. چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز در سال 1400 در برج میلاد تهران برگزار شد. فیلم‌های خوبی در جشنواره امسال حضور داشتند و همین موضوع انتخاب برندگان را سخت می‌کرد.

زمان برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر

با توجه به این که جشنواره فیلم فجر تنها فستیوال معتبر حوزه فیلم در سینمای ایران است، برگزاری آن حساسیت بالایی دارد. زمان برگزاری این جشنواره 12 تا 22 بهمن هر سال به مناسبت دهه فجر و پیروزی انقلاب است.

مدت زمان و شیوه برگزاری جشنواره

فیلم‌های جشنواره به مدت 10 روز بر اساس لیستی که برگزارکنندگان آماده و ارائه می‌کنند، در سینماهای مختلف اکران می‌شود. مردم با تهیه بلیط از طریق سایت می‌توانند به تماشای فیلم کارگردان‌های محبوب خود بنشینند. پیش از انقلاب، جشنواره بین‌المللی فیلم تهران هر سال با پشتیبانی دفتر فرح پهلوی برگزار می‌شد. اما به‌محض پیروزی انقلاب نام آن را به جشنواره فیلم فجر تغییر دادند و این فستیوال برای اولین‌بار در بهمن‌ماه 1361 در تهران برگزار شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بنیاد سینمایی فارابی بر این فستیوال نظارت کامل دارند.

جوایز چهلمین جشنواره فیلم فجر

این جشنواره جوایزی را برای عوامل گوناگون صحنه در فرآیند تولید یک فیلم سینمایی، در نظر می‌گیرد. جایزه اصلی جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین است. در کنار سیمرغ، هیئت داوران برای برخی از افراد نیز جوایزی نظیر دیپلم افتخار و لوح زرین در نظر می‌گیرد. سیمرغ بلورین در بخش ملی جشنواره از طریق هیئت داوران به بخش‌های گوناگونی تعلق می‌گیرد که در ادامه معرفی می کنیم.

بهترین جوایز در هر بخش

در این جا اسامی عوامل مختلف تولید فیلم که در جشنواره چهلم سیمرغ بلورین دریافت کردند را ذکر می‌کنیم.

بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین در 19 بخش به عوامل سازنده فیلم‌ها تعلق می‌گیرد. بهترین فیلم‌نامه یکی از بخش‌های کسب سیمرغ است که در جشنواره چهلم به کاظم دانشی برای فیلم علفزار رسید. رقابت در این بخش امسال حساسیت بالایی داشت، زیرا فیلم‌های خوبی در جشنواره حضور داشتند.

بهترین کارگردانی

رضا میرکریمی برای فیلم نگهبان شب، امسال توانست نظر هیئت داوران را جلب کند و سیمرغ بلورین این بخش را به افتخارات خود بیفزاید. در بخش بهترین کارگردانی رقابت بسیار نزدیک بود، به همین دلیل هیئت داوران دیپلم افتخار و جایزه ویژه بهترین کارگردانی را نیز به شرکت‌کنندگان اهدا کردند.

بهترین فیلم

فیلم موقعیت مهدی که در مورد شهید مهدی باکری ساخته شده است، توانست جایزه بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر را کسب نماید.

بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد

یکی از پرسروصداترین بخش‌های اهدای جوایز سیمرغ انتخاب بهترین بازیگر است. در جشنواره چهلم یکی از بازیگران باسابقه و پرکار سینما یعنی امین حیایی توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای برف آخر بدست آورد. طناز طباطبایی نیز برای بازی در فیلم بی رویا، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب نمود.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن و مرد

نادر سلیمانی با بازی در فیلم “ضد” خوش درخشید و توانست جایزه بهترین نقش مکمل مرد را از هیئت داوران دریافت کند. صدف اسپهبدی نیز به‌عنوان بهترین بازیگر بخش مکمل زن، برای بازی در فیلم علفزار انتخاب شد. در این بخش هیئت داوران به فرشته حسینی و علی‌اکبر اصانلو نیز دیپلم افتخار دادند.

بهترین فیلم‌برداری

فیلم برف آخر در بخش فیلم‌برداری نیز جایزه کسب کرد و آرمان فیاض برای فیلم‌برداری این فیلم سیمرغ گرفت.

بهترین طراحی صحنه

طراحی صحنه فیلم “ضد” بسیار دقیق و خوب اجرا شده بود و به‌خوبی حال و هوای دوران گذشته را برای مخاطب زنده می‌کرد. به همین دلیل محمدرضا شجاعی توانست سیمرغ بلورین این بخش را برای فیلم “ضد” به دست آورد.

بهترین صدابرداری

مسیح حدپور سراج صدابرداری فیلم موقعیت مهدی را بی‌نقص انجام داده بود. این صدابردار توانست جایزه بهترین صدابرداری چهلمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند.

بهترین موسیقی متن

مسعود سخاوت دوست برای ساخت موسیقی متن فیلم موقعیت مهدی، توانست سیمرغ بلورین چهلمین دوره جشنواره فجر را بدست آورد. در این بخش نیز یک دیپلم افتخار به بهزاد عبدی برای فیلم علفزار اهدا شد.

بهترین صداگذاری

علیرضا علویان به‌عنوان بهترین صداگذار جشنواره چهلم شناخته شد. علویان صداگذاری فیلم‌های بدون قرار قبلی و علفزار را انجام داده بود.

بهترین چهره‌پردازی

طراح چهره فیلم‌های برف آخر و شادروان، یعنی امید گلزاده توانست سیمرغ بلورین این بخش را دریافت کند.

بهترین تدوین

در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حمید نجفی راد برای فیلم علفزار بهترین تدوین‌گر لقب گرفت.

بهترین طراحی لباس

مارال جیرانی طراح لباس فیلم خائن کشی در جشنواره فجر خوش درخشید و جایزه بهترین طراح لباس را از آن خود کرد.

بهترین جلوه‌های بصری

در بخش جلوه‌های بصری حسن نجفی و امیر ولی خانی به‌صورت مشترک برای فیلم دسته دختران سیمرغ بلورین را دریافت کردند.

بهترین کارگردان اول

هادی حجازی فر با کارگردانی فیلم موقعیت مهدی، توانست جایزه بهترین کارگردان فیلم اول را تصاحب کند.

بهترین جلوه ویژه میدانی

در این بخش نیز یکی از عوامل فیلم موقعیت مهدی، یعنی ایمان کریمیان توانست جایزه سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

بهترین فیلم از نگاه ملی

فیلم بدون قرار قبلی نیز توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را کسب نماید.

آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر

افرادی که به سینما علاقه دارند و می‌خواهند فیلم موردعلاقه آن‌ها در جشنواره جایزه بگیرد، می‌توانند با شرکت در بخش آرای مردمی از عوامل حمایت کنند. جزئیات بیشتر در خصوص روش ثبت آرای مردمی را در بخش بعدی برای شما ذکر می‌کنیم.

فرایند ثبت آرای مردمی در جشنواره

این جشنواره چند سالی است که بخش آرای مردمی را نیز در نظر گرفته است. براین‌اساس تماشاگران فیلم‌ها، با مراجعه به سایت می‌توانند به فیلم محبوب خود امتیاز بدهند. در نهایت نیز فیلم منتخب بر اساس آرای مردمی، در جشنواره معرفی می‌شود. برای شرکت در آرای مردمی شما باید حتماً بلیط فیلم‌ها را تهیه کنید و آن‌ها را ببینید. بعد از مراجعه به سینما و گرفتن بلیط، 90 دقیقه بعد یک پیامک برای شما ارسال می‌شود که حاوی یک کد است. تنها با استفاده از این کد می‌توانید تا ساعت 12 ظهر روز بعد، به سایتی که جشنواره معرفی می‌کند، مراجعه نمایید و به فیلم محبوب خود رای بدهید.

فیلمهای راه‌ یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر

راه‌یابی فیلم‌های مختلف کارگردان‌ها به جشنواره فیلم فجر فرایند خاص خود را دارد. فرستادن یک فیلم‌ برای داوران صرفاً به معنای راه‌یابی به بخش مسابقه نیست. برای راه‌یابی به بخش مسابقه عوامل باید کلیه اصول مطرح شده توسط دبیر و داوران را اجرا نمایند.

چطور فیلم‌ خود را در جشنواره شرکت دهیم؟

در ادامه در خصوص شیوه راه‌یابی فیلم‌ها به بخش سودای سیمرغ (یا همان بخش مسابقه سینمای ایران که در چهلمین جشنواره فیلم فجر تغییر نام داد) صحبت خواهیم کرد. هیئت داوران فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره را بازبینی می‌کنند. پس از بازبینی، 22 فیلم طی 10 روز برای کسب جوایز به رقابت می‌پردازند. البته در خصوص فیلم‌های جشنواره فیلم فجر نکاتی وجود دارد که فیلم‌سازان باید حتماً آن‌ها را اجرا کنند. پس از اعلام فیلم‌های منتخب توسط داوران، فیلم‌سازان باید برای کسب پروانه نمایش فیلم اقدام نمایند. از طرفی، عوامل فیلم باید تا مهلت تعیین شده نسخه نهایی فیلم را به جشنواره تحویل دهند. درصورتی‌که هر یک از این اصول رعایت نشوند، دبیر جشنواره فیلم‌های رزرو شده را با این فیلم‌ها جایگزین می‌کند. این اصول هر سال در جشنواره ثابت‌اند و سازندگان موظف به رعایت کردن آن هستند.

چگونه فیلم های چهلمین جشنواره فجر را ببینیم؟

از آنجایی که هنگام برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر متقاضیان بیشتری علاقه به تماشای فیلم‌ها داشتند عوامل برگزاری برای دیدن فیلم‌ها در سینما تمهیداتی ‌اندیشیدند و تعداد سینما‌های منتخب را افزایش دادند. افراد با تهیه بلیط سینماهایی که جشنواره معرفی کرده بود، توانستند فیلم‌های راه‌یافته به فستیوال را ببینند.

جزئیات تماشای فیلم‌های جشنواره فجر

ابزارهای گوناگونی برای تماشای فیلم‌های برتر جشنواره فجر وجود دارد. در زمان برگزاری جشنواره شما می‌توانید، با تهیه بلیط پای تماشای فیلم‌ها بنشینید. و بعد از برگزاری جشنواره و اعلام برندگان فیلم‌ها به‌نوبت اکران عمومی می‌شوند. در این هنگام هم می‌توانید بلیط آن‌ها را تهیه کنید و فیلم‌ها را در سینما تماشا کنید، و یا می‌توانید از طریق پلتفرم‌های مختلف آن‌ها را ببینید. پلتفرم‌های مختلفی در ایران فعالیت دارند که فیلم‌های مختلف را به کاربران خود ارائه می‌کنند. این پلتفرم‌ها شامل فیلیمو، نماوا و فیلم نت می‌شوند که کاربران باید برای استفاده از آن‌ها می‌بایست اشتراک بخرند. این اپلیکیشن‌ها تمامی فیلم‌های سینمای ایران که شامل فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز می‌شود را پوشش می‌دهند. آثار هالیوود و سینمای جهان نیز از طریق این اپلیکیشن‌ها عرضه می‌شود.

ارائه کد تخفیف فیلم و سریال توسط پلتفرم‌ها

دیدن فیلم و سریال‌های گوناگون اغلب وسیله‌ای برای سرگرم‌کردن افراد است. این فیلم‌ها از سایت‌های گوناگونی پخش می‌شوند که برای استفاده از آن‌ها باید اشتراک بخرید. گاهی اوقات هنگام برگزاری جشن‌ها یا مناسبت‌ها سایت‌های پخش فیلم برای خرید اشتراک به مخاطبان خود تخفیف می‌دهند. بدین ترتیب شما هنگام خرید اشتراک می‌توانید با وارد کردن کد تخفیف فیلم و سریال از این تخفیف‌ها استفاده کنید. با عضویت در خبرنامه و یا سر زدن به وبسایت موپُن می‌توانید برای مشاهده فیلم‌های جشنواره فجر کد تخفیف دریافت کنید.

دریافت کد تخفیف پلتفرم نماوا

نماوا یکی از پلتفرم‌هایی است که فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا را برای مخاطبان خود نمایش می‌دهد. این پلتفرم همواره تلاش می‌کند تا در این حوزه رضایت مخاطبان را جلب کند. بر همین اساس، در روزهای مختلف سال نماوا تخفیف‌های گوناگونی به مخاطبان می‌دهد. کاربران هنگام خرید اشتراک می‌توانند از کدهای تخفیف استفاده نمایند. جهت دریافت کد تخفیف اشتراک نماوا با ما همراه باشید.

استفاده از تخفیف سایت فیلم نت

سایت فیلم نت نیز همواره در تلاش است تا فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا را پخش نماید. شما با تماشای فیلم در این سایت می‌توانید اوقات فراغت خود را پر کنید. کاربران باید برای تماشای فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر و استفاده از سایر خدمات سایت فیلم نت اشتراک بخرند. نحوه کارکردن با این اپلیکیشن بسیار راحت است. فیلم نت نیز مانند دیگر پلتفرم‌ها در اعیاد و جشنواره‌های گوناگون به مخاطبان کد تخفیف می‌دهد. واردکردن کد تخفیف‌ هنگام خرید اشتراک مقداری از مبلغ اشتراک شما را کاهش می‌دهد. برای دریافت تخفیف اشتراک فیلم نت کلیک کنید.

دریافت کد تخفیف اشتراک فیلیمو

فیلیمو محبوبیت زیادی نزد طرفدارن فیلم و سریال دارد. زیرا به‌راحتی امکان دانلود و تماشای فیلم‌های سینمای ایران و جهان را به کاربران خود می‌دهد. شما باید برای استفاده از پلتفرم فیلیمو نیز باید اشتراک تهیه کنید. فیلیمو در بازه‌های زمانی مختلف تخفیف‌های بزرگی به کاربران خود می‌دهد. افرادی که برای اولین‌بار اشتراک این اپلیکیشن را تهیه می‌کنند، نیز تخفیف می‌گیرند. اگر مایل به دریافت تخفیف اشتراک فیلیمو هستید، کلیک کنید.

فیلم‌های جشنواره فجر در پلتفرم‌هایی نظیر فیلم نت، فیلیمو و نماوا نیز اکران می‌شوند و شما می‌توانید با خرید اشتراک این پلتفرم‌ها فیلم‌های جشنواره را مشاهده کنید. لازم به ذکر است شما با استفاده از کد تخفیف می‌توانید اشتراک فیلیمو، نماوا و فیلم را ارزان‌تر خریداری کنید. با مراجعه به وبسایت موپُن و یا عوضیت در خبرنامه موپُن می‌توانید این تخفیف‌ها را دریافت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله چهلمین جشنواره فیلم فجر را زیر ذره‌بین قرار دادیم و بخش‌های مختلف آن را بررسی کردیم. از آن جایی که در کشور ما جشنواره‌های زیادی در حوزه فیلمسازی برگزار نمی‌شود، فستیوال فجر برای سینماگران اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل کارگردان‌ها اغلب تلاش می‌کنند تا فیلم‌های خود را به جشنواره برسانند. حساسیت این جشنواره زمانی بیشتر می‌شود که فیلم‌سازان علاوه بر جلب نظرات داوران برای کسب مجوز حضور در جشنواره، باید از فیلترهای دیگری نیز عبور کنند. بنابراین حضور در جشنواره فیلم فجر باید با آمادگی کامل تیم‌ سازنده اتفاق بیفتد. یادآوری این نکته نیز ضروری است که این فستیوال بخش بین‌المللی نیز دارد و در این بخش داوران جشنواره آثار مختلف سینمای جهان را تماشا می‌کنند و آن را مورد موشکافی قرار می‌دهند.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل