0

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟ + نحوه دریافت اینماد

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست

با توجه به گسترش خرید و فروش به صورت اینترنتی، بیشتر تمرکز تولید‌کنندگان و فروشندگان بر فعالیت در این زمینه می‌باشد. با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی و افزایش روز ‌افزون کلاه‌‌برداری صورت گرفته توسط افراد سود‌‌جو در زمینه خرید‌های آنلاین، جلب اعتماد افراد در این زمینه با مشکلاتی روبرو خواهد بود.

در نتیجه بسیاری از شرکت‌های خرید و فروش آنلاین، در تلاش برای ایجاد راهی صحیح و قانونی در زمینه به وجود آمدن اعتماد میان افراد است. یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشنهادی، استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد می‌باشد.

با استفاده از این روش به راحتی و با پشتوانه قانونی می‌توان زمینه خریدی امن از شرکتی معتبر را برای مشتری‌های شرکت به ارمغان آورد و از این روش در جهت افزایش کیفیت اعتبار شرکت استفاده می‌شود و همینطور تعداد مشتری‌ها را زیاد می‌کند.

آیا در زمینه نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد اطلاعاتی دارید؟

نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد یک علامت می‌باشد. این نماد به وسیله مرکز توسعه تجارت الکترونیک تعیین می‌گردد. تمامی شرکت‌هایی که به صورت اینترنتی به خرید و فروش کالا می‌پردازند و پرداخت وجه آنها از طریق درگاه مجازی صورت می‌گیرد، نیاز به استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد دارند.

در‌ حقیقت با استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، اطلاعات صاحب کسب‌و‌کار مجازی و مکان مرکزی آن از جهت قانونی تایید می‌گردد و این امر باعث افزایش اعتماد مشتریان می‌گردد.

از طرفی لازمه فعال نمودن درگاه اینترنتی به منظور پرداخت هزینه در شرکت‌های مجازی، داشتن نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد می‌باشد‌؛ با توجه به موضوعات بیان شده به منظور پیشرفت و رونق کسب‌و‌کار اینترنتی خود هرچه زود‌تر نسبت به فعال نمودن نماد الکترونیکی یا اینماد برای شرکت خود اقدام نمایید.

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد در به چه دسته‌بندی‌هایی تقسیم می‌شود؟

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد در به چه دسته‌بندی‌هایی تقسیم می‌شود

نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد دارای انواع متفاوتی می‌باشد. برای نشان‌ دادن انواع اینماد از ستاره‌ها استفاده می‌‌شود و به گروه‌های یک و دو ستاره تقسیم می‌شوند.

میزان کیفیت نحوه فعالیت یک کسب‌و‌کار اینترنتی ارتباط مستقیمی با طبقه‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت دارد. هر چه که شرکت در طبقه‌بندی بهتری از لحاظ رده‌بندی و امتیاز اینماد قرار گیرد، زمینه مناسب‌تری برای ایجاد اعتماد مشتریان فراهم می‌شود. در این بخش به بررسی انواع اینماد می‌پردازیم:

●      نماد اعتماد الکترونیکی موقت

یکی از انواع مختلف نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، نماد اعتماد موقت می‌باشد. این نمونه از نماد اعتماد الکترونیکی در زمان‌های خاص به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.

بعضی از شرکت‌های اینترنتی، در مراحل اولیه تاسیس نیاز به زمان برای طرحی علامت‌های شرکت و تایید نهایی آن دارند. از طرفی در ابتدای کار نیاز به جذب مشتری و انجام فرآیند خرید و فروش با پس‌زمینه اعتماد احساس می‌گردد.

در نتیجه به منظور جذب مشتری در ابتدای فعالیت یک شرکت اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیک موقت به شرکتی با داشتن حداقل شرایط لازم تعلق می‌گیرد و از آن، در جهت بهبود کیفیت عملکرد شرکت استفاده می‌شود.

●      نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره

به منظور دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد یک ستاره، شرکتی که در زمینه کسب‌و‌کار مجازی فعالیت می‌کند باید شرایط لازم را داشته باشد.

پس از بررسی‌های لازم در زمینه شرایط شرکت، باید مدارک و اسناد مورد نیاز در این زمینه در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیک قرار گیرد و در نهایت نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره به شرکت تعلق می‌گیرد.

●      نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره هم، مانند نماد اعتماد الکترونیکی یک ستاره می‌باشد؛ فقط یک دلیل متفاوت در شرایط آن وجود دارد. برای به دست آوردن نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره باید شرکت اینترنتی مورد نظر یک پرسشنامه مربوط به بخش امنیتی سایت به نام SSL را تکمیل نماید.

این پرسشنامه در واقع یک پروتکل امنیتی می‌باشد که با بررسی‌‌ جوانب مختلف می‌توان سبب بهبود امنیت اطلاعات مشتری‌های سایت اینترنتی شود و زمینه برای انجام کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند. بهترین نوع و حداکثر درجه نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، حالت دو ستاره است.

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد دو ستاره در واقع بیان‌کننده این موضوع می‌باشد که علاوه‌بر اینکه سایت کسب‌و‌کار اینترنتی شما قابل اعتماد می‌باشد بلکه از لحاظ امنیتی هم در بالاترین سطح خود قرار دارد.

شروط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

شروط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

شرایط و پیش‌نیازها دریافت اینماد موارد خاصی می‌باشد که به بررسی آن می‌پردازیم:

  • به منظور دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، در قدم اول باید سایت فروشگاهی تشکیل دهید. در سایت مورد نظر باید دست کم یک کالا برای فروش وجود داشته باشد و موجودی آن به صورتی باشد که امکان سفارش آن وجود داشته باشد. در سایت نامبرده باید تمامی اطلاعات کالا وجود داشته باشد.
  • نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت باید به نام مالک شرکت ثبت گردد.
  • شرایط ثبت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی شرکت برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت می‌باشد. اگر مالک شرکت فردی حقیقی باشد، نماد اعتماد الکترونیکی شرکت به صورت حقیقی ایجاد شود و از طرفی مالک شرکت نامبرده باید فردی با حداقل ۱۸ سال سن باشد. اگر شرکت حقوقی باشد، نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت به صورت حقوقی باید درخواست داده شود. نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد حقوقی به اسم شرکت یا مدیرعامل آن ثبت می‌گردد.
  • شرکت دریافت‌کننده نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد باید به صورت فروشگاهی باشد و امکان پرداخت از درگاه اینترنتی به صورت مستقیم از شرکت وجود داشته باشد.
  • مدت زمان مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت، حداقل ۲۴ ماه می‌باشد.
  • از اصول با اهمیت در جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت این است که دامنه سایت با مالیکت فردی باشد که مالک سایت است.
  • تمام اطلاعات مربوط به کالایی که در شرکت ارایه می‌شود باید در سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد ذکر شود.

مزایای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

انجام فرایند دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد نیازمند صرف زمان و هزینه بالا می‌باشد، از طرفی شرایط و پیش‌نیاز‌ها دریافت اینماد موارد خاصی می‌‌باشد اما از طرفی مزیت‌های فراوانی دارد که این امر را قابل توجیه می‌کند. در این بخش به بررسی مزیت‌های دریافت نماد اعتماد الکترونیکی با اینماد می‌پردازیم:

●      به دست آوردن درگاه بانکی

در زمان راه اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی، از اساسی‌ترین اصول دریافت درگاه اینترنتی است. دریافت درگاه اینترنتی سبب می‌شود افراد اعتماد بیشتری نسبت به پرداخت هزینه‌ها داشته باشند. لازمه دریافت درگاه بانکی، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد است.

●      معتبر بودن سایت

با توجه به نوپا بودن فرایند کسب‌و‌کار اینترنتی تعدادی از افراد هنوز هم نمی‌توانند به راحتی به شرکت‌های مجازی اعتماد نمایند. یکی از راه‌ها برای جلب اعتماد مشتری و پیرو آن، افزایش تعداد مشتری دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد برای شرکت خود می‌باشد.

●       بالا بردن امنیت کسب‌و‌کار اینترنتی

یکی از دلایل دوری کردن افراد از خرید‌های اینترنتی، ترس از کلاهبرداری افراد سود‌جو می‌‌باشد. بسیاری از افراد پس از پرداخت اینترنتی نگران سوءاستفاده از حساب‌های بانکی خود می‎باشند. از جمله روش‌های بالا بردن امنیت کسب‌و‌کار اینترنتی استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد می‌باشد.

●      مشارکت با شرکت‌های عالی رتبه

یکی از مزیت‌های دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، ایجاد زمینه برای همکاری با شرکت‌های معتبر می‌باشد. در هنگام تأسیس هر کسب‌و‌کار اینترنتی، نیاز به فعالیت با شرکت‌های دارای اعتبار به منظور ایجاد رزومه درخشان برای شرکت احساس می‌گردد. از طرفی همین امر سبب افزایش تعداد مشتری‌های شرکت می‌شود‌.

دقت نمایید که شرکت‌ها و تولید‌کنندگان باسابقه برای فعالیت با کسب‌و‌کار های مجازی به نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت اهمیت می‌دهند و از این طریق به ادامه همکاری می‌پردازند.

●      گارانتی

از جمله نگرانی‌های افراد در خرید اینترنتی این است که در صورت عدم رضایت از محصول یک شرکت اینترنتی، آیا امکان بازگشت یا تعویض آن وجود دارد؟

باید گفت با استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد این رضایت خاطر به مشتری داده می‌شود که در خرید اینترنتی از یک شرکت، در صورتی که به هر دلیل منطقی و موجهی از کیفیت محصول ناراضی بودید؛ می‌توانید با برگشت دادن محصول با تکیه بر نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت، مبلغ پرداخت شده را پس بگیرید.

معایب دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد چیست؟

باید گفت هر فرایندی که انجام می‌گیرد در کنار سود و مزایا دارای معایب و اشکالاتی می‌باشد. تعداد معایب دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد بسیار محدود می‌باشد و یه هیچ‌وجه قابل قیاس با مزایای آن نمی‌باشد.

یکی از معایبی که در دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد شرکت‌های نوپا و کوچک وجود دارد این می‌باشد که درآمد بعضی از شرکت‌ها بسیار پایین می‌باشد و کسب‌و‌کار کوچک و خانگی هستند؛ پرداخت هزینه مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد برای این شرکت ها نیازمند صرف هزینه و وقت می‌باشد که امری منطقی به حساب نمی‌آید‌.

از طرفی بسیاری از کسب‌و‌کار‌های اینترنتی دارای درگاه بانکی و سایت خاص نمی‌باشند و فعالیت آن‌ها از طریق پیام رسان‌های داخلی و خارجی می‌باشد و به همین دلیل مجوز دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد را ندارند. باید با در نظر گرفتن مزایا و معایب اینماد برای خریدار و فروشنده بهترین تصمیم در زمینه نحوه ثبت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی را بگیرید.

گام به گام با فرایند ثبت اینماد (مرحله به مرحله با تصویر)

گام به گام با فرایند ثبت اینماد (مرحله به مرحله با تصویر)

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد مراحل مخصوصی را دارد که باید به انجام تمامی این مراحل به دقت فراوان پرداخت.

البته این نکته قابل توجه می‌باشد که انجام این فرآیند توسط یک فرد مجرب باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد و از کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود. در این بخش به بررسی فرایند ثبت اینماد (مرحله به مرحله با تصویر) خواهیم پرداخت:

●      ثبت نام در سامانه اینماد

در ابتدای امر باید توجه داشته که سایت مورد نظر که برای شرکت تاسیس شده است دارای مالکیت حقیقی یا حقوقی می‌باشد و بر اساس همین موضوع به ثبت‌نام در سامانه اینماد بپردازید.

ثبت نام در سامانه اینماد ثبت نام در سامانه اینماد ثبت نام در سامانه اینماد

●      تکمیل اطلاعات پنل کاربری شخصی

پس از ثبت‌نام در سامانه اینماد، در جهت به دست آوردن نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد باید به کامل نمودن اطلاعات شخصی خود بپردازید. در این بخش یک نام کاربری و کلمه عبور به دارنده سایت اعطا خواهد شد.

به وسیله موارد نامبرده باید وارد سایت شوید و اطلاعات مورد نیاز به ویژه تلفن همراه خود را با دقت فراوان وارد نمایید؛ هم‌چنین تمامی مدارک مورد نیاز را در سایت بارگذاری کنید.

● تکمیل اطلاعات پنل کاربری شخصی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت نماد الکترونیکی اینماد شامل موارد زیر می‌باشد:

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد درخواست‌کننده حقیقی

  • رونوشت مجوز کسب‌و‌کار
  • ضمانت نامه اشخاص حقیقی
  • رونوشت اسناد شناسایی
  • مدرکی مبتنی بر تایید محل کسب‌و‌کار

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد درخواست‌کننده حقوقی

  • رونوشت تبلیغ روزنامه قانونی کشور
  • رونوشت اساسنامه شرکت
  • تصویر آگهی تاییدکننده نام اعضای هیات مدیره، عنوان فعالیت شرکت و نشانی آن
  • ضمانت نامه اشخاص حقوقی
  • رونوشت مجوز کسب‌و‌کار

●      ورود دامنه سایت

پس از تکمیل اطلاعات شخصی مالک کسب‌و‌کار اینترنتی،به منظور دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، باید دامنه و آدرس سایت کسب‌و‌کار خود را در قسمت مورد نظر وارد نمایید.

●      بررسی اجمالی و کلی تمامی موارد

بعد از ورود اطلاعات، قبل از تایید نهایی اطلاعات، به بررسی کلی همه موارد بپردازید و از درستی آن مطمئن شوید. پس از این مورد، همه این موارد را ارسال نمایید و در انتظار بررسی‌های نهایی توسط کارشناس مربوطه بمانید.

در این مرحله کار خاصی به جز انتظار از دست شما برنمی‌آید، پس قبل از ارسال اطلاعات و مدارک حتما تمامی موارد را به دقت بررسی نمایید تا درخواست شما رد نشود. البته انجام این فرآیند توسط فردی با تجربه سبب صرفه جویی در زمان می‌شود و احتمال رد شدن درخواست توسط کارشناسان را به حداقل می‌رساند.

نحوه ثبت شکایت در اینماد توسط خریدار

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد در واقع به منظور افزایش اعتماد بین طرفین و بهبود کیفیت خرید و فروش است.

در مواردی محصولات ارائه شده توسط شرکت

  • دارای کیفیت ذکر شده نمی‌باشد
  • در زمان تعیین شده تحویل داده نمی‌شود
  • دارای نقص و اشکال می‌باشد و…

از طرفی شرکت در قبال این موارد مسئولیت قبول نمی‌کند؛ با استفاده از سایت اینماد به راحتی می‌توانید شکایت مورد نظر خود را نسبت به شرکت دارنده نماد اعتماد الکترونیکی ثبت و پیگیری نمایید. در این بخش به بررسی و توضیح مراحل ثبت شکایت می پردازیم:

  • به سایت رسمی اینماد به آدرس ir وارد شوید و بخش شکایت از کسب‌و‌کار را انتخاب نمایید.
  • به منظور ثبت شکایت باید در سایت ثبت‌نام شده باشید و به وسیله نام کاربری و کلمه عبورتان وارد سایت شوید، در غیر این صورت باید نسبت به ثبت‌نام و ایجاد یک اکانت کاربری اقدام نمایید.
  • در این بخش باید مورد ثبت شکایت را بزنید و پس از مطالعه دقیق تمام موارد ذکر شده اگر باز هم نسبت به شرکت نامبرده مدعی بودید، شکایت خود را با ذکر جزئیات خواسته شده ثبت نمایید.
  • آدرس سایت مورد نظر که قصد شکایت از آن را دارید، وارد نمایید و هم‌چنین اطلاعات مربوط به خرید شما از جمله شماره فاکتور، کد رهگیری، تصاویر پرداختی و… را به پیوست ارسال نمایید.
  • در این بخش باید نوع شکایت را از میان موارد موجود تعیین کنید:
    • جنس دریافتی با تبلیغ ارائه‌شده متفاوت بود.
    • کالایی تحویل داده نشده است.
    • کالا در زمان تعیین شده دریافت نشد.
    • مبلغ واریزی برگشت داده نشده است.
    • در قبال گارانتی محصولات مسئولیت قبول نمی کند.
  • پس از تعیین نوع شکایت، باید اطلاعاتی در زمینه بیان رخداد ارائه نمایید و هر تصویر تاییدکننده آن را ضمیمه نمایید.
  • نهایتا گزینه ارسال را انتخاب نمایید و به وسیله گزارش وضعیت شکایات، درخواست‌تان را پیگیری کنید.

نحوه ثبت شکایت در اینماد توسط خریدار

نحوه پیگیری و پاسخگویی فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد

هر شرکت دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، نسبت به تمامی موارد ذکر شده در زمینه کیفیت کالا، نحوه ارسال آن، زمان تحویل آن و… مسئولیت دارد و هر گونه مغایرت در موارد نامبرده باید از طرف فروشگاه پوشش داده شود.

یکی از شاخص‌های اصلی بررسی کیفیت عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی، در واقع میزان پاسخگویی آن می‌باشد و بر همین اساس فرایند رتبه‌بندی نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد انجام می شود.

اگر هر موردی که نامبرده شده بود در شرکت مشاهده شد و شرکت در قبال آن مسئولیتی قبول نکرد، خریدار می‌تواند از طریق مراجع قانونی و رسمی به ثبت شکایت نسبت به شرکت بپردازد.

شرکت حتما در طی ۴ روز کاری باید در برابر شکایت پاسخی فراهم آورد و اشکال برطرف شود، به غیر این موارد شکایت به مقاطع بالاتر جهت رسیدگی ارسال می‌گردد؛ تا به نتیجه مورد نظر رسد.

نحوه پیگیری و پاسخگویی فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد

تمدید نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد به چه صورت انجام می‌شود؟

مدت زمان اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد ۲۴ ماه می‌باشد و بعد از پایان این این مدت باید فرایند تمدید انجام گیرد. به منظور انجام فعالیت تمدید نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد باید ۲۱ روز پیش از پایان اعتبار، به سایت اینماد مراجعه نموده و تمامی اطلاعات کاربری بروزرسانی گردد.

اگر از شما شکایتی در طی این مدت صورت نگرفته باشد، به صورت خودکار تمدید نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد برای شما انجام می‌گیرد، در غیر این صورت پس از یک سال محرومیت از تمدید، باید مبلغی بابت جریمه پرداخت شود‌‌.

نتیجه گیری

با توجه به گسترش کسب‌و‌کار‌های اینترنتی، زمینه برای بهبود کیفیت و فعالیت هم، به همان نسبت افزایش یافته است و به روش‌های مختلف می‌توان در زمینه افزایش میزان درآمد فعالیت نمود.

البته باید توجه داشته باشید به منظور بهبود عملکرد کسب‌و‌کار اینترنتی خود، باید در زمینه ثبت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد برای شرکت خود اقدام نمایید تا بتوانید در سایه اعتماد بین طرفین، در راستای گسترش فعالیت خود اقدام نمایید. پس به هیچ‌وجه از ثبت نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد برای شرکت خود غافل نشوید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *