0

عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

در حال حاضر بسیاری از مردم به جای خرید حضوری از سوپرمارکت، کالای مورد نیازشان را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند. از این رو تعداد زیادی از سوپرمارکت‌ها به فعالیت آنلاین مشغول هستند. اما نمی‌توان گفت که همه آن‌ها موفق هستند. در این مقاله قصد داریم عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین را بررسی کنیم و دریابیم که چطور برخی از این فروشگاه‌های اینترنتی تا این حد توانسته‌اند مشتریان زیادی را به خود جذب کنند.

 

سوپرمارکت آنلاین چیست؟

سامانه‌ای که در آن انواع اقلام مورد نیاز خوراکی را بتوان به صورت آنلاین سفارش داد سوپرمارکتی آنلاین محسوب می‌شود. این روزها اکثر سوپرمارکت‌ها با سامانه‌هایی نظیر اسنپ مارکت و اکالا و دیجی جت همکاری می‌کنند و پس از ثبت سفارش توسط مشتری، آن‌ها را آماده کرده و ارسال می‌کنند.

استفاده از سامانه‌هایی مانند اسنپ مارکت مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پشتیبانی بسیار قوی آن اشاره کرد. هنگام خرید حضوری در صورت وجود مشکل در محصول خریداری شده نمی‌توان آن را مرجوع کرد اما در خرید اینترنتی این امکان وجود دارد که محصول را تعویض کنید یا اینکه مبلغ پرداختی را پس بگیرید.

مزیت مهم دیگر خرید از سوپرمارکت آنلاین وجود کد تخفیف‌های آن‌ است. مشتریان می‌توانند با استفاده از کد تخفیف اسنپ مارکت یا هر اپلیکیشن سوپرمارکتی دیگر، مایحتاج خود را با قیمت ارزان‌تری تهیه کنند. کد تخفیف برای خریدهای زیاد، به میزان قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

 

12 نکته مهم عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

برای اداره یک سوپرمارکت آنلاین لازم است برخی نکات مهم رعایت شود در غیر این صورت خیلی زود مشتریان خود را از دست می‌دهد و کسب‌و‌کار اینترنتی با شکست روبه‌رو می‌شود. این نکات عبارت‌اند از:

 

شناخت نیاز بازار

در سوپرمارکت‌های آفلاین بارها مشتریان با محصولاتی مواجه می‌شوند که کاربرد زیادی ندارد و خیلی کم به فروش می‌رود. در صورتی که یک سوپرمارکت تعداد زیادی از این محصولات را عرضه کند نشان داده که از نیاز بازار آگاهی ندارد. اگر سوپرمارکت آنلاین نیز به این موضوع دقت نکند نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.

به طور مثال صاحب کسب‌وکار اینترنتی سوپرمارکتی باید لیست پرفروش‌ترین محصولات غذایی مانند روغن و برنج و… را بداند و همواره آن‌ها را موجود داشته باشد. در غیر این صورت مشتری پس از چند بار سرزدن به اپلیکیشن یا سایت این سامانه آنلاین، دلسرد شده و به فروشگاه دیگری مراجعه خواهد کرد.

 

ارائه کد تخفیف، از عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

بسیاری از اپلیکیشن‌های سوپرمارکت آنلاین روی برخی از محصولاتشان به صورت روزانه کد تخفیف اعمال می‌کنند. مشتریان محصولات تخفیف‌خورده را خیلی زود می‌خرند و به این ترتیب همزمان با فروش محصول و افزایش نقدینگی فروشگاه، رضایت کاربران نیز جلب می‌شود. کد تخفیف اکالا و دیگر فروشگاه‌های آنلاین نیز می‌تواند بدون محدودیت زمانی خریدی ارزا‌ن‌تر را به مشتریان هدیه دهد و این خود به‌نوعی تبلیغ فروشگاه خواهد شد.

نکته بعدی این است که برخی از تأمین‌کنندگان روی محصولاتشان تخفیف‌هایی اعمال می‌کنند و خوب است که مشتریان از این کاهش قیمت‌ها مطلع باشند. به طور مثال ممکن است کارخانه محصولات لبنی روی نوع خاصی از ماست خود تخفیف اعمال کند. یک سوپرمارکت اینترنتی موفق می‌تواند با این کارخانه همکاری کرده و جامعه هدف آن محصولات را به خود جذب کند. کد تخفیف دیجی جت نیز در بسیاری از مواقع مشتریان را به خرید بیشتر و در عین حال هزینه کمتر ترغیب می‌کند.

 

پشتیبانی 24ساعته

یکی از تفاوت‌های اصلی سوپرمارکت آنلاین با حضوری در پشتیبانی 24ساعته محصولات آن است. سامانه‌های سوپرمارکتی معروف و موفق همواره محصولات تأمین‌کنندگانشان را پشتیبانی می‌کنند. در صورتی که مشتری پس از خرید متوجه اشکال و تناقص یا کاستی شود می‌تواند به‌راحتی با پشتیبانی سامانه تماس گرفته و مشکل موجود را بیان کند.

در این مواقع سوپرمارکت‌های اینترنتی ایراد موجود را در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کنند و در صورت لزوم به کاربر خسارت نیز پرداخت می‌کنند.

 

ارسال به موقع

ارسال سفارشات در سریع‌ترین زمان یکی دیگر از آپشن‌های سوپرمارکت‌های موفق اینترنتی است. مشتری باید با اطمینان از زمان ارسال محصول، خرید رضایت‌بخشی را تجربه کند. بسیاری از این فروشگاه‌های آنلاین به عنوان تخفیف، ارسال محصولات را رایگان می‌کنند. همچنین می‌توان با استفاده از کدهای تخفیف هزینه ارسال را صفر کرد.

تنوع بالای برندهای محصول

سوپرمارکت اینترنتی لازم است برای هر محصول خود حداقل دو برند را معرفی کند. اگر یک فروشگاه نمایندگی محصول خاصی را داشته باشد قضیه متفاوت است اما اگر سوپرمارکت عرضه‌کننده محصولات مختلفی باشد باید تنوع برندها را افزایش دهد.

تنوع بالای مارک محصولات به مشتری این امکان را می‌دهد که بتواند از میان محصولات موجود برند مورد علاقه خود را انتخاب کند. همچنین می‌تواند قیمت‌ها را مقایسه کرده و کالای ارزان‌تر را انتخاب کند.

 

امکان سرچ سریع، از عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

کاربرهایی که از سوپرمارکت آنلاین خرید می‌کنند مسلما فرصت کمی دارند پس مهم است که بتوانند با جستجویی ساده کالای مدنظرشان را بیابند. سامانه‌هایی که به فروش محصولات سوپرمارکتی می‌پردازند لازم است در این باره درست فعالیت کنند تا شرایط برای یافتن کالا در سریع‌ترین حالت ممکن فراهم باشد.

 

داشتن اپلیکیشن

اگر یک سوپرمارکت آنلاین فقط روی سایت متمرکز شود درصد زیادی از مشتریان را از دست می‌دهد چون کار با اپلیکیشن بسیار ساده‌تر است و در کسب‌و‌کارهای آنلاین کسانی موفق‌تر هستند که نیازهای مخاطب را به‌درستی بشناسند و خدماتی سریع و آسان به آن‌ها ارائه کنند.

 

ارائه محصولات خاص

خرید برخی از محصولات که جزو وسایل شخصی هستند برای خانم‌ها و آقایان راحت نیست از این رو ترجیح می‌دهند این لوازم را به صورت اینترنتی تهیه کنند. یک سوپرمارکت اینترنتی موفق در سبد محصولات خود این اقلام آرایشی و بهداشتی را در انواع مختلف ارائه می‌دهد و حس امنیت و آرامش را به مشتریان خود القا می‌کند.

 

ارائه جامع و کامل محصولات، از عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

برای اینکه مشتریان بیشتری به سامانه سوپرمارکت آنلاین رجوع کنند لازم است پس از اتمام هر محصول سریعا همان یا محصولی مشابه آن را موجود کنید تا مشتری از سایت یا اپلیکیشن شما حس منفی دریافت نکند. در صورتی که کاربر با سرچ محصولات متداول، مدام با عبارت «عدم موجودی» مواجه شود تمایلش برای مراجعه به این فروشگاه آنلاین را از دست خواهد داد.

عضویت آسان

برای اینکه کاربران بیشتری از سوپرمارکت آنلاین شما خرید کنند بهتر است شرایط عضویتشان را تا حد امکان ساده کنید. همچنین برای تشویق آن‌ها به نصب اپلیکیشن یا خرید می‌توانید کد تخفیف برای اولین خرید تعریف کنید. به این ترتیب تعداد کاربرانتان افزایش می‌یابد و در نتیجه درآمدتان صعودی خواهد بود.

 

تبلیغ مؤثر، از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

تبلیغات اگر در زمان و مکان و به‌شیوه‌ای درست صورت بگیرد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در موفقیت سامانه سوپرمارکت اینترنتی شما داشته باشد. درست است که بهترین تبلیغ، عملکرد قوی و مثبت سامانه است اما اگر کسی شما را نشناسد خرید نمی‌کند و اگر کسی خرید نکند تبلیغات دهان به دهان نیز صورت نمی‌گیرد. شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید از برخی روش‌های مؤثر برای معرفی خود به جامعه هدف استفاده کنید و به‌مرور با افزایش درآمد از روش‌های گران‌تری برای تبلیغات بهره ببرید.

 

همکاری با سامانه‌های مشهور

شما برای برپایی سوپرمارکت اینترنتی خود دو راه پیش‌رو دارید. راه اول این است که سامانه سوپرمارکت اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کنید و خدمات آنلاین را به صورت مستقل ارائه دهید. برای موفقیت در این کسب‌و‌کار کمی راهتان طولانی است و می‌توانید با جامعه هدف‌های کوچک‌تر مثل اهالی محل و شهر و… کارتان را آغاز کنید.

روش دوم این است که به عنوان تأمین‌کننده در سوپرمارکت‌های آنلاین مشهور عضو شوید. این سامانه‌ها شناخته‌شده هستند و دیگر نیازی به هزینه و تلاش برای معرفی و اثبات خود به دیگران ندارید. همین که آن سامانه شما را پذیرفته اعتبار کافی را به دست آورده‌اید و می‌توانید همواره خدمات مورد نیاز مشتریان را به آن‌ها ارائه دهید. در این حالت ممکن است کمی از حاشیه سودتان کاسته شود ولی در عوض از بسیاری از هزینه‌های اضافه نیز جلوگیری خواهد شد.

این روزها از جمله سامانه‌های پرطرفدار می‌توان به اسنپ مارکت، اکالا و دیجی کالا جت اشاره کرد. این سامانه‌ها همواره روی برخی از محصولاتشان تخفیف اعمال می‌کنند و سرعت فروش را به صورت تصاعدی افزایش می‌دهند.

پرفروش‌ترین محصولات سوپرمارکت چیست؟

بسیاری از افراد در ابتدای راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین خود می‌پرسند که پرفروش‌ترین محصولا سوپرمارکت چیست؟ پاسخ این است که هرچقدر هم شرایط اقتصادی سخت شود باز مردم برخی از اقلام را در سبد خرید خود قرار می‌دهند. این مواد معمولا ابتدایی‌ترین وسایل مورد نیاز برای تهیه غذا هستند. همچنین وجود برخی از اقلام بهداشتی ضروری است و هرگز خریدشان متوقف نمی‌شود.

در میان اقلام خوراکی پرفروش و واجب می‌توان به روغن، مواد پروتئینی (مرغ یا گوشت)، برنج یا نان، حبوبات، لبنیات، نوشیدنی‌ها و… اشاره کرد. همچنین مواد شوینده، دستمال کاغذی، مسواک و خمیردندان و… نیز در دسته محصولات پرفروش قرار دارند. در صورتی که سوپرمارکت اینترنتی از هرکدام از این اقلام مارک‌های مختلفی ارائه کند و به مشتری قدرت انتخاب و مقایسه از میان گزینه‌های موجود بدهد رضایت کاربر را به میزان قابل توجهی جلب خواهد کرد.

جمع‌بندی عوامل موفقیت یک سوپرمارکت آنلاین

روز‌به‌روز از تعداد مراجعه‌کنندگان به سوپرمارکت‌های سنتی کاسته می‌شود و در عوض مشتریان سوپرمارکت‌های اینترنتی افزایش می‌یابند. کد تخفیف فروشگاهی، ارسال سریع (و گاهی رایگان)، دسترسی آسان به محصولات، مقایسه قیمت‌ها و… از جمله مزیت‌های این نوع خرید است. مردم با توجه به دغدغه‌های روزمره ترجیح می‌دهند زمان خود را ذخیره کنند و به جای حضور در فروشگاه، به صورت اینترنتی کالاهای مورد نیازشان را سفارش دهند.

از طرفی وجود کدهای تخفیف جذابیت این نوع خرید را بیشتر می‌کند. اگر شما نیز به دنبال خریدی ارزان هستید می‌توانید از پلتفرم موپُن برای اطلاع از جدیدترین تخفیف‌های سوپرمارکتی استفاده کنید و هزینه‌های خود را کاهش دهید. کافی است در افزونه موپُن اعلان سایت یا اپ مدنظرتان را روشن کنید تا جزو اولین نفراتی باشید که کد تخفیف دریافت می‌کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل