0

استعلام بیمه شخص ثالث

استعلام بیمه شخص ثالث

امروزه با توجه به پیشرفت فناوری، گسترش مناطق شهری، زیاد شدن فاصله‌ها، افزایش قیمت استفاده وسایل نقلیه عمومی و شلوغی آن‌ها و… نیاز افراد برای استفاده از خودرو‌های شخصی در حال افزایش است.

با توجه به افزایش استفاده از اتومبیل‌های شخصی، به همان نسبت میزان ترافیک، سوانح و حوادث رانندگی افزایش خواهد یافت. در نتیجه با توجه به این امر، اهمیت استفاده از بیمه شخص ثالث برای مالکان خودرو‌ها مشخص می‌گردد.

آنچه درباره بیمه شخص ثالث باید بدانید!

پس در قدم اول خرید خودرو، باید به استعلام بیمه شخص ثالث برای اتومبیل بپردازیم و این خود جزو امتیازات برای خرید خواهد بود. از طرفی صاحبان خودرو‌های شخصی یا اداری موظف هستند به‌صورت مرتب استعلام بیمه شخص ثالث خودرو خود را انجام دهند و آن را طبق مقررات تعیین شده تمدید نمایند.

یکی از مهم‌ترین اصول در زمینه استعلام بیمه شخص ثالث، استفاده از سایت‌های معتبر می‌باشد و در نتیجه استفاده از کد تخفیف بیمه شخص ثالث و کد تخفیف بیمه ازکی نقش بسیار مهمی در زمینه صرفه جویی در هزینه‌ها و انتخاب بهترین شرکت جهت تهیه بیمه شخص ثالث خودرو دارد.

در این مطلب اطلاعاتی در مورد بیمه شخص ثالث، نحوه استعلام بیمه شخص ثالث، نحوه تمدید آن، روش خرید آن، فایده استفاده از آن و… خواهیم پرداخت.

آنچه درباره بیمه شخص ثالث باید بدانید!

همانطور که در متن اشاره شد؛ بسیاری از عوامل دست به دست هم داده‌اند و زمینه‌‌ساز افزایش میزان تصادفات رانندگی شده‌اند. با توجه به این موضوع احتیاط شرط عقل می‌باشد و استفاده از بیمه شخص ثالث یکی از واجبات برای مالکان خودرو می‌باشد.

فرآیند عمل بیمه شخص ثالث به این صورت خواهد ‌بود که اگر در حین رانندگی، تصادفی میان دو خودرو صورت گیرد؛ بیمه شخص ثالث در برابر تمامی خسارات مالی یا جانی وارده به نفر سوم متعهد می‌‌باشد.

منظور از نفر سوم در یک حادثه رانندگی، کلیه اشخاصی هستند که دچار زیان مالی یا جانی شده‌اند. البته باید توجه فرمایید که به هیچ عنوان فردی که در این تصادف تقصیر کار بوده ‌است به عنوان شخص ثالث در نظر گرفته‌ نمی‌شود و تعهدات بیمه شخص ثالث شامل حال وی نمی‌شود.

با توجه به اهمیت بیمه شخص ثالث به منظور کاهش خسارات ناشی از حوادث رانندگی، باید به‌صورت جدی و طبق مقررات بیمه‌‌نامه، استعلام بیمه شخص ثالث را انجام داده و مبالغ مربوط به این امر به‌صورت تمام و کمال پرداخت می‌شود.

از طرفی استفاده از شرکت‌هایی که تخفیفات خاصی برای مشتری های خود قائل هستند، بسیار به صرفه‌تر و مفیدتر می‌باشد. یکی از بهترین پیشنهادات در این زمینه استفاده از کد تخفیف بیمه از کی می باشد.

آیا خرید بیمه شخص ثالث مقرون به صرفه می‌باشد؟

یکی از اصول اساسی در هر داد‌و‌ستدی، میزان بازدهی در برابر هزینه پرداخت شده می‌باشد. در نتیجه برای بررسی این موضوع که خرید بیمه شخص ثالث صرفه مالی دارد، باید به مقایسه میزان مبلغ تصویب شده برای بیمه و میزان تعهد پرداخت بیمه در هنگام حوادث رانندگی پرداخت.

میزان مبلغ اصلی که باید توسط مالکان خودرو برای بیمه شخص ثالث پرداخت شود؛ توسط سازمان بیمه مرکزی مشخص می‌گردد. هزینه خالص حق بیمه در سال جاری به شرح زیر می‌باشد:

 

نوع خودرو هزینه خالص حق بیمه
اتومبیل‌هایی با حداکثر سه سیلندر ۲۳۴۴۰۰۰۰ ریال
خودروهای پیکان، پراید و سمند ۲۷۷۶۰۰۰۰ ریال
اتومبیل‌هایی با حداقل چهار سیلندر ۳۲۶۳۰۰۰۰ریال

با توجه به این نکته که سقف تعهدات بیمه شخص ثالث در خسارات جانی و مالی وارده به افراد، از حداقل دویست میلیون ریال تا حداکثر چهار میلیارد ریال می‌باشد؛ پرداخت حق بیمه شخص ثالث به‌صورت دوره‌ای امری منطقی و قابل توجیه است و نباید در پرداخت آن کوتاهی شود.

از طرفی پرداخت مبالغ عنوان‌شده، در موعد مقرر، از جریمه‌شدن مالکان خودرو پیشگیری می‌کند؛ هم‌چنین عدم پرداخت بیمه شخص ثالث در یک بازه زمانی به معنی نداشتن بیمه در همان بازه و در نتیجه عدم تعهد شرکت بیمه مورد نظر، در برابر خسارات ناشی از حوادث می‌باشد.

پس با در‌نظر‌ گرفتن این اصل که حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند، باید استعلام بیمه شخص ثالث توسط مالکان خودرو به‌صورت مداوم انجام گیرد و در پرداخت حق بیمه شخص ثالث نهایت دقت اعمال شود.

عوامل موثر در مبلغ بیمه شخص ثالث

عوامل موثر در مبلغ بیمه شخص ثالث

مبلغ خالص حق بیمه شخص ثالث، با توجه به عوامل متعدد دستخوش تغییرات می‌شود؛ از جمله مهم‌ترین این موارد که می‌توان به آنها اشاره کرد؛ به شرح زیر می‌باشد:

  • نوع خودرو
  • این مبلغ در شرکت‌های بیمه متفاوت و بر‌اساس امتیازات بیشتری که شامل حال تعهدات بیمه شخص ثالث می‌شود؛ متفاوت است.
  • میزان مبلغ تایید‌شده دیه در سال جاری
  • نوع فعالیت اتومبیل
  • میزان تخفیفی که به دلیل عدم خسارت بیمه شخص ثالث به ماشین تعلق می‌گیرد.
  • طول زمان معتبر بودن بیمه شخص ثالث
  • کد تخفیف بیمه شخص ثالث

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث شامل حال چه خودروهایی می‌شود؟

همانطور که اشاره شد میزان مبلغ نهایی بیمه شخص ثالث، به عوامل متعددی بستگی داشت؛ تخفیف عدم خسارت بیمه، از جمله مهم‌ترین این موارد است.

این تخفیف به‌صورت پلکانی و صعودی در سال‌های متعدد شامل حال خودرو‌ها می‌شود. تنها شرط استفاده از این کاهش مبلغ بیمه شخص ثالث، نداشتن هیچ‌گونه تصادف و پیرو آن عدم استفاده از بیمه در طول سالیان استفاده از خودرو خواهد‌ بود.

در نهایت پس از استعلام بیمه شخص ثالث توسط مالکان خودرو و اقدام جهت تمدید بیمه، بر‌اساس مدتی که خودرو از این بیمه استفاده نکرده باشد؛ مبلغ تخفیفی از حق بیمه سالیانه خودرو کاسته می‌شود.

محاسبه میزان تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

این تخفیف در طول مدت پانزده ساله برای خودرو‌هایی که دچار خسارت نشده‌‌اند اعمال می‌شود و درصد مشخصی از مبلغ حق بیمه پرداختی کاسته می‌شود؛ این تخفیفات به شرح زیر می‌باشد:

عدم استفاده از بیمه شخص ثالث درصد پرداختی حق بیمه
سال اول نود و پنج درصد
سال دوم نود درصد
سال سوم هشتاد و پنج درصد
سال چهارم هشتاد درصد
سال پنجم هفتاد و پنج درصد
سال ششم هفتاد درصد
شال هفتم شصت و پنج درصد
سال هشتم شصت درصد
سال نهم پنجاه و پنج درصد
سال دهم پنجاه درصد
سال یازدهم چهل و پنج درصد
سال دوازدهم چهل درصد
سال سیزدهم سی و پنج درصد
سال چهاردهم سی درصد

اهمیت استعلام بیمه شخص ثالث

اهمیت استعلام بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین مواردی است که مالکان خودرو باید به آن توجه نمایند. انجام استعلام بیمه شخص ثالث از وجوه مختلف حائز اهمیت است که به بیان آن‌‌ها می‌پردازیم:

  • عدم پرداخت به موقع سر‌رسید حق بیمه، منجر به این می‌شود که شرکت بیمه مبلغ بالایی را جهت خسارت دیر‌کرد و فراموشی پرداخت بیمه دریافت نماید.

در نتیجه باید نسبت به استعلام بیمه شخص ثالث به‌صورت مداوم اقدامات لازم صورت گیرد؛ تا زمان پرداخت حق بیمه اقدامات لازم صورت گیرد و از ضرر و زیان مالی ناشی از فراموشی جلوگیری شود.

  • با در نظر گرفتن این اصل که حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند، باید همیشه در انجام امور مربوط به حوادث تا حد‌ امکان احتیاط نمود.

با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث، تمامی خسارات مالی و جانی ناشی از تصادف را پرداخت می‌کند، باید در زمینه تمدید به موقع این بیمه اقدامات لازم صورت گیرد؛ انجام این مهم با رسیدگی به‌موقع و انجام استعلام بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر خواهد‌ بود.

در صورت رخ دادن سوانح رانندگی، مدت زمان اعتباری بیمه شخص ثالث تمام شده باشد، شرکت بیمه مورد نظر مسئولیت پرداخت هیچ خساراتی را بر عهده نمی‌گیرد پس از انجام استعلام بیمه شخص ثالث غافل نشوید.

  • هر‌ساله سازمان بیمه مرکزی، مبلغ مشخصی را برای هزینه خالص حق بیمه تعیین می‌نماید. این مقدار با تاثیر عوامل مختلف دستخوش تغییر می‌شود و شرکت‌‌های نامبرده، خدمات مربوط به بیمه شخص ثالث را با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌دهند.

یکی از مزیت‌های استعلام بیمه شخص ثالث، اطلاع از قیمت خدمت مورد نظر در شرکت‌های مختلف می‌باشد. از طرفی با انواع مختلف بیمه‌نامه‌‌های موجود و امتیازهای آن‌ها آشنا می‌شود. این امر باعث می‌شود فرد با دید باز و مقایسه‌گر نسبت به انتخاب بهترین شرکت برای پرداخت حق بیمه اقدام نماید.

  • هنگام خرید خودرو، باید در زمینه داشتن بیمه شخص ثالث خودرو دقت لازم بعمل آید. این موضوع به دلایل زیادی قابل اهمیت می‌باشد که به توضیح آن می‌پردازیم:

اگر پلیس راهنمایی و رانندگی خودرویی بدون بیمه شخص ثالث را شناسایی نماید، توانایی توقیف خودرو را دارد؛ علاوه‌بر این مالک خودرو باید حق بیمه سالانه خودرو، حق بیمه عقب افتاده آن و هزینه پارکینگ را پرداخت نماید.

همچنین خرید و فروش خودرو بدون بیمه شخص ثالث امری غیر قانونی می‌باشد. در نتیجه باید قبل از خرید وسیله نقلیه نسبت به استعلام بیمه شخص ثالث آن اقدام نمایید و از صحت اطلاعات مربوط به بیمه نامه اطمینان لازم را کسب کند.

گام به گام با استعلام بیمه شخص ثالث

با توجه به اهمیت استعلام بیمه شخص ثالث، در این بخش به توضیح در مورد نحوه انجام فرآیند آن می‌پردازیم. استعلام بیمه شخص ثالث باید از طریق شرکت‌های معتبر موجود انجام شود.

در گذشته انجام این فرآیند کاری بس سخت و طاقت‌فرسا بود زیرا باید استعلام بیمه شخص ثالث از تک تک شرکت‌ها به‌صورت جداگانه انجام می‌‌شد؛ پیشبرد این فرآیند تنها از طریق مراجعه حضوری به تمامی شعب بیمه امکان‌پذیر بود.

در نهایت استعلام بیمه شخص ثالث در قدیم با سختی همراه بوده است و همین سبب کاهش کیفیت و قابل استناد بودن آن بوده است.

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، از شر مراجعات حضوری و صرف بیش از حد وقت و انرژی پیشگیری می‌شود. فرآیند استعلام بیمه شخص ثالث به‌صورت مجازی انجام می‌شود.

با مراجعه به سایت مربوط به هر شرکت، اطلاعاتی کامل در زمینه بیمه شخص ثالث، شرایط آن در شرکت، مبلغ مورد نیاز برای تمدید آن و… به‌دست خواهید آورد و با در‌نظر‌‌گرفتن این اطلاعات، با دیدی باز نسبت به خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث خودروی خود اقدام نمایید.

  • استعلام بیمه شخص ثالث با استفاده از شماره پلاک خودرو

به منظور استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک خودرو، به عنوان اولین قدم باید به سایت شرکت بیمه فعلی خودرو مراجعه نموده و شماره پلاک را در بخش مورد ‌‌نظر وارد نمایید.

  • استعلام بیمه شخص ثالث با استفاده از شماره ملی مالک

استعلام بیمه شخص ثالث از طریق کد‌ ملی مانند روش قبلی و با صرف کم‌ترین زمان انجام می‌شود. در این بخش کد ‌ملی شخصی مد ‌نظر می‌باشد که بیمه نامه خودرو به نام وی باشد حتی اگر مالک خودرو نیست.

پس از ثبت کد ‌ملی فرد و تایید نهایی اطلاعات لازم در زمینه بیمه مربوط به خودرو ب‌ دست می‌آید.

  • استعلام بیمه شخص ثالث از طریق کد یکتا

با توجه به پیشرفت امکانات ارتباطی، طبق قوانین موجود، از چهار سال قبل نسخه‌های کاغذی بیمه شخص ثالث حذف شد و تنها همراه داشتن کد یکتا مربوطه یا رونوشت مجازی بیمه‌نامه کفایت می‌کند.

در نتیجه استعلام بیمه شخص ثالث، با دانستن کد یکتا شرکت امکان‌پذیر خواهد بود‌. پس از وارد نمودن کد یکتا در بخش مربوطه سایت و تایید نهایی استعلام بیمه شخص ثالث از طریق کد یکتا با موفقیت انجام خواهد شد.

مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث

مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث

مدت زمان اعتبار بیمه شخص ثالث به دو صورت کوتاه مدت و یک‌ساله می‌باشد که به توضیح آن می‌پردازیم:

  • بیمه با مدت یک‌ساله

این نوع بیمه همان‌طور که از اسم آن مشخص می باشد دارای اعتبار به مدت دوازده ماه می‌باشد و مبلغ کل دوازده ماه به‌صورت کامل در تاریخ معینی از سال دریافت می‌شود و تا سال بعد از پرداخت حق بیمه آسوده خواهید بود.

این نوع بیمه علاوه‌بر اینکه از لحاظ اقتصادی به‌صرفه می‌باشد بلکه میزان خطا و فراموشی در پرداخت حق بیمه را کاهش می‌دهد و انجام استعلام بیمه شخص ثالث در این مورد هر سال یک‌بار انجام شود؛ کافی است.

  • بیمه با زمان کوتاه

این نوع از بیمه برای زمان‌های کوتاه‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر مالک خودرو به دلایلی مانند عدم توانایی بازپرداخت حق بیمه سالانه یا برنامه‌ریزی در زمینه معامله خودرو در مدت کمتر از یک‌ سال آینده، توانایی استفاده از طرح یک ساله را نداشته باشد؛ می‌تواند از طرح‌های کوتاه مدت بیمه شخص ثالث استفاده نماید.

این طرح نیازمند دقت بیشتری در زمینه پرداخت به موقع حق بیمه می‌باشد و برای عدم بروز خطا در این زمینه باید به طور مداوم فرآیند استعلام بیمه شخص ثالث انجام شود.

از طرفی با توجه به بالا رفتن نرخ حق بیمه، پرداخت ماهیانه یا چندماهه ممکن است با افزایش حق بیمه، تغییر نماید و در نتیجه فرد نسبت به پرداخت سالانه هزینه بیشتری صرف نماید.

در طرح نامبرده، سررسید پرداخت مبلغ حق بیمه در دوره کوتاه‌تری است و در نتیجه فراموش شدن پرداخت آن با احتمال بیشتر ممکن خواهد بود و احتمال اینکه فرد توسط شرکت بیمه جریمه شود وجود دارد. از طرفی اگر مدت زمان بیمه خودرو، پس از استعلام بیمه شخص ثالث آن کمتر از یک‌سال باشد؛ هیچ تخفیفی شامل حال فرد از طرف شرکت بیمه نمی‌گردد.

چگونه ارزان‌ترین بیمه شخص ثالث را دریافت کنیم؟

با استفاده از کد تخفیف خرید و یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث که به‌راحتی می‌توانید از طریق سایت‌هایی همچون موپُن، مرجع تخصصی کد تخفیف، بیابید با قیمتی به صرفه و مناسب‌تر بیمه‌نامه خود را تهیه کنید.

نتیجه گیری

با توجه به تمامی مطالب بیان‌ شده در متن، به‌هیچ عنوان نمی‌توان از اهمیت استعلام بیمه شخص ثالث در زمینه کاهش خسارات مالی، داشتن پشتوانه متعهد در مورد پرداخت هزینه‌ها در زمان تصادفات، معامله خودرو و… چشم‌پوشی کرد.

در نتیجه داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه استعلام بیمه شخص ثالث امری ضروری است و کسب آگاهی در این زمینه، به مالکان خودرو در مورد انتخاب بهترین و مناسب‌ترین شرکت در زمینه خرید بیمه شخص ثالث، یاری می‌رساند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *