0

فیلیمو باکس

فیلیمو باکس

فیلیمو یک سامانه VOD ایرانی می‌باشد که از سال 1393 شروع به فعالیت کرده است. این پلتفرم در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال ایرانی و خارجی در کشور است و چند سالی است در زمینه تولید سریال نیز فعالیت می‌کند. فعالیتی که این چند سال بیشتر شده و در نتیجه آن، سریال‌های خوبی نیز ساخته و توسط خود پلتفرم فیلیمو منتشر شده است. این فعالیت‌ها باعث شده که مخاطبان و مشترکین فیلیمو هر سال با وجود رقبای جدیدی که به وجود می‌آیند، باز هم رو به افزایش باشد. در کنار این فعالیت‌هایی که به آن اشاره کردیم، چند سال پیش فیلیمو دست به انتشار اولین سخت‌افزار خود به نام فیلیمو باکس زد که هم‌اکنون در این مقاله قصد داریم با آن بیشتر آشنا شویم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

فیلیمو

فیلیمو باکس چیست؟

فیلیمو پس از بررسی نیازهای مخاطبانش، در سال 1401 اولین اندروید باکس خود به نام فیلیمو باکس را روانه بازار کرد. فیلیمو باکس دستگاهی است که تلویزیون‌های معمولی را به تلویزیونی هوشمند تبدیل می‌کند. تلویزیون‌های هوشمند امروزی خود دارای سیستم عاملی هستند که می‌توانند اپلیکیشن‌های مختلفی مانند فیلیمو را در خود داشته باشند. اما تلویزیون‌های غیرهوشمند هم می‌توانند این قابلیت را تجربه کنند. فیلیمو باکس این موضوع را امکان‌پذیر می‌کند. فیلیمو باکس دستگاهی کوچک است که سیستم‌ عامل اندروید دارد. با متصل کردن این دستگاه به تلویزیون خود، می‌توانید فیلیمو را در تلویزیون داشته باشید و با استفاده از آن به هزاران فیلم و سریال دسترسی پیدا کنید. فیلیمو باکس برای تماشای فیلم و سریال بسیار مناسب است و تجربه‌ای فوق‌العاده را نصیب شما می‌کند.

فیلیمو باکس

در این بخش به‌صورت مختصر و کلی با فیلیمو باکس آشنا شدیم. در بخش بعد با هم ویژگی‌های اصلی آن را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های اصلی فیلیمو باکس

اولین نکته‌ای که قصد داریم آن را توضیح دهیم، سیستم‌ عامل و رابط کاربری این دستگاه است. بالاتر به آن اشاره‌ای کردیم ولی قصد داریم در اینجا بیشتر به آن بپردازیم. رابط کاربری فیلیمو باکس اندروید است که به‌نوعی این دستگاه را به یک اندروید باکس تبدیل می‌کند. برخی از تلویزیون‌های هوشمند نیز خود دارای رابط کاربری جداگانه هستند. ممکن است این رابط کاربری مختص به خود آن برند باشد و از اندروید پشتیبانی نکند. پشتیبانی نکردن از اندروید باعث می‌شود بسیاری از اپلیکیشن‌ها از دسترس شما خارج شود. این دستگاه باعث می‌شود این دسته از تلویزیون‌ها نیز به سیستم‌ عامل اندروید مجهز گردند.

بر روی جعبه این دستگاه عبارت 4K Android TV Box نوشته شده است. به اندروید بودن آن اشاره کردیم؛ چیزی که در اینجا قصد داریم به آن اشاره کنیم قابلیت پخش فیلم و سریال‌هایی با کیفیت 4K است که تجربه و کیفیتی بی‌نظیر را نصیب بینندگان می‌کند. کیفیتی که باعث می‌شود با بهترین رزولوشن تصاویر را تماشا کنند.

اگر بخواهیم از ظاهر خود دستگاه سخن بگوییم، در ابتدا می‌توانیم به طراحی زیبا و مشکی‌رنگ آن اشاره کنیم. در زیر قسمت رویی دستگاه، چراغ‌های LED قرار گرفته که باعث زیبایی بیشتر این دستگاه شده است. این چراغ‌ها علاوه‌بر زیبایی، باعث شده‌اند روشن و یا خاموش بودن دستگاه مشخص شود. هنگام خاموش بودن دستگاه این چراغ‌ها آبی و هنگام روشن بودن به رنگ لوگو فیلیمو یعنی نارنجی تبدیل می‌شوند.

این دستگاه، درگاه‌ها و پورت‌هایی در اطراف خود دارد. یک درگاه USB2 و یک درگاه USB3 در اطراف دستگاه موجود هستند. درگاه ورودی HDMI برای اتصال به تلویزیون و یک ورودی AV برای اتصال به تلویزیون‌های قدیمی‌تر نیز در اطراف این دستگاه قرار گرفته است. یک ورودی برق و یک ورودی اینترنت نیز برای این دستگاه تعبیه شده است. یک امکان جذاب دیگر، دارا بودن از ورودی کارت حافظه است که باعث می‌شود که حافظه این دستگاه ارتقا یابد.

در این قسمت لازم است درباره ویژگی‌های سخت‌افزاری این دستگاه سخن بگوییم. به گفته‌ فیلیمو “فیلیمو باکس FB – 102 با جدیدترین فناوری برای پخش تصاویر با کیفیت و وضوح بالا ارائه شده است. در طراحی فیلیمو باکس FB – 102 از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و 64 بیتی AML S905X3 Quad-Cortex-A55 2.0 Gz به همراه پردازنده گرافیکی ARM Dvalin MP2، 2GB حافظه RAM از نوع DRR4 و 16GB حافظه داخلی EMMC جهت بهره بردن از عملکردی سریع و باثبات استفاده شده است.”

راهنمای کاربری فیلیمو باکس

برای استفاده از فیلیمو، نیازی به خرید اشتراک فیلیمو باکس به‌صورت جداگانه نیست و با خرید اشتراک خود فیلیمو می‌توانید از خدمات آن بر روی فیلیمو باکس خود بهره ببرید. برای خرید اشتراک فیلیمو با قیمتی مناسب‌تر به کد تخفیف فیلیمو نیاز پیدا می‌کنید. برای یافتن کدهای تخفیف فیلیمو می‌توانید به سایت موپُن مراجعه کنید و به‌صورت رایگان کدهای تخفیف را دریافت نمایید. نحوه استفاده از کد تخفیف فیلیمو به این‌گونه است که شما با مراجعه به سایت موپُن که مرجع کدهای تخفیف است، کد تخفیف مورد نظر خود را دریافت می‌نمایید. سپس به اپلیکیشن فیلیمو و قسمت خرید اشتراک وارد می‌شوید و کد تخفیف را در کادر مشخص شده وارد می‌کنید تا میزان تخفیف مشخص‌شده بر روی خرید شما اعمال شود.

اگر بخواهیم جزئی‌تر به خدمات این دستگاه بپردازیم، می‌توانیم به اندروید 9 نصب شده بر روی دستگاه اشاره کنیم. بر روی کنترل این دستگاه دکمه‌ای با لوگوی google assistant یا دستیار گوگل قرار داده شده است که با استفاده از آن و از طریق میکروفون تعبیه شده بر روی کنترل می‌توانید فیلم یا سریال مورد نظر خود از این طریق جست‌وجو کنید. مورد بعدی نیز بهره‌برداری مستقیم از google play است که به‌وسیله آن می‌توانید اپلیکیشن‌های متنوعی را بر روی دستگاه خود دانلود و نصب نمایید.

در ادامه با هم معایب و مزایای این دستگاه را مرور می‌کنیم.

مزایا و معایب فیلیمو باکس

در مورد خدمات فیلیمو باکس سعی کردیم توضیحات تقریباً کاملی را ارائه دهیم؛ در این قسمت ابتدا با مزایا و سپس با معایب فیلیمو باکس بیشتر آشنا می‌شویم. از مزایای این دستگاه صحبت‌هایی انجام دادیم که یکی از آن‌ها رابط کاربری آن بود که باعث می‌شد دسترسی به فیلیمو و برنامه‌های دیگر به‌راحتی صورت پذیرد. دیگر مزیت این دستگاه پردازنده آن است که باعث می‌شود هنگام کار کردن با این دستگاه لگ و تاخیری تجربه نکنید. امکان تماشای فیلم و سریال با کیفیت 4K نیز از دیگر مزایای این دستگاه محسوب می‌شود. در کنار این موارد نکات مثبت دیگری نیز وجود دارد. برای نمونه می‌توان به گارانتی 12 ماهه و یا اشتراک رایگانی که در جعبه دستگاه وجود دارد، اشاره کرد.

این دستگاه در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. با توجه به فیلترینگ شدید کشور و فیلتر بودن Google play، نصب اپلیکیشن در این دستگاه با دشواری بیشتری نسبت به سابق همراه است و عدم قرار گرفتن اپلیکیشن جایگزین از معایب آن به‌شمار می‌رود. دومین عیب این دستگاه حافظه داخلی 16 گیگابایتی آن است که با توجه به پشتیبانی از کیفیت K4 و ذخیره فیلم و سریال‌ها، این حجم آن‌قدر زیاد نیست و مشکل کمبود حافظه به‌وجود می‌آید. البته این مشکل با امکان قرار دادن جایگاه حافظه خارجی تا حدودی قابل حل است. یکی دیگر از مشکلات این دستگاه، اندروید 9 سوار بر آن است که به نسبت اندروید‌های بالاتری که عرضه شده است، اندروید قدیمی‌تری به‌حساب می‌آید.

مقایسه فیلیمو باکس با نماوا تی وی

در این بخش قصد داریم فیلیمو باکس را با یکی از رقبا و محصولات مشابه آن یعنی نماوا تی وی مقایسه کنیم. نماوا تی وی اندروید باکس اختصاصی VOD نماوا است که در کنار فیلیمو یکی از بزرگ‌ترین VODها در کشور به‌شمار می‌آید. در مرحله اول ظاهر هر دو دستگاه را با هم مقایسه می‌کنیم. هر دو دستگاه از لحاظ ظاهری، طراحی زیبایی را دارا هستند. در زمینه رابط کاربری هر دو دستگاه از اندروید 9 پشتیبانی می‌کنند که اندرویدی نسبتا قدیمی محسوب می‌شود. هر دو دستگاه همچنین از کیفیت 4K برای فیلم و سریال‌ها پشتیبانی می‌کنند که یکی از نقاط قوتشان محسوب می‌شود. هر دو حافظه داخلی 16 گیگابایتی را دارا هستند. از لحاظ سخت‌افزاری نیز هر دو پردازنده چهار هسته‌ای ARM و رم دو گیگابایتی دارند. درگاه‌های ورودی و ارتباطی هر دو دستگاه مانند هم است و هر دو از درگاه HDMI و AV پشتیبانی می‌کنند. به همراه فیلیمو باکس اشتراک رایگان فیلیمو در دسترس مشتریان قرار دارد و به همراه نماوا تی وی علاوه‌بر اشتراک نماوا، اشتراک اینترنت رایگان شاتل نیز در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. در سایت دیجی کالا، قیمت نماوا تی وی در مقایسه با قیمت فیلیمو باکس حدود یک میلیون تومان ارزان‌تر است؛ ولی نظرات خریداران فیلیمو باکس به نسبت نماوا تی وی، دارای درصد بالاتری از رضایت است. پس از این توضیحات به‌خوبی می‌توانیم به شباهت بسیار زیاد این دو دستگاه با هم پی ببریم.

نماوا تی وی در دیجی کالافیلیمو باکس در دیجی کالا

نحوه استفاده و نصب فیلیمو باکس

داخل بسته‌بندی این محصول، دستگاه فیلیمو باکس، آداپتور، سیم‌های رابط، کنترل، باتری، دفترچه راهنما، کارت گارانتی و کارت اشتراک رایگان فیلیمو دیده می‌شود. راه‌اندازی این دستگاه کار سختی نیست. شما ابتدا آداپتور را به دستگاه و به پریز برق متصل می‌کنید. سپس با توجه به ورودی تلویزیون خود که HDMI یا AV است، دستگاه را با استفاده از کابل‌هایی که در جعبه‌ی آن قرار دارد به تلویزیون متصل خواهید کرد.

با روشن کردن دستگاه، شما باید ابتدا تنظیماتی را انجام دهید. به‌طور مثال در ابتدا دستگاه را باید به وای فای متصل نمایید. اگر این امکان برای شما فراهم نبود، با کابل LAN می‌توانید دستگاه را با سیم به وای فای خود متصل کنید. سپس باید کنترل دستگاه را با خود فیلیمو باکس جفت نمایید. برای این کار دو دکمه Home و Menu را با هم فشار می‌دهید و دستگاه و کنترل جفت می‌شود. پس از این مرحله، صفحه فیلیمو باکس و محیط کاربری آن برای شما لود خواهد شد.

محتویات بسته‌بندی فیلیمو باکس

شما پس از ورود به محیط کاربری این دستگاه، با اپلیکیشن فیلیمو مواجه می‌شوید که با توجه به اشتراک رایگانی که در جعبه قرار دارد، می‌توانید اکانت خود را بسازید و از خدمات فیلیمو استفاده نمایید. علاوه‌بر فیلیمو می‌توانید با استفاده از Google Play  اپلیکیشن‌های دیگری همچون یوتیوب، فیلیمو مدرسه یا موارد دیگر را بر روی فیلیمو باکس خود نصب نمایید. شاید برای شما سؤال پیش آمده باشد که فیلیمو مدرسه چیست؟ فیلیمو مدرسه یکی از خدمات شرکت فیلیمو در جهت آموزش دانش‌آموزان مقاطع اول تا دوازدهم است که با استفاده از آن می‌توانند از طریق ویدیوهای آموزشی و موارد دیگر، درس مورد نیاز خود را فراگیرند. شما می‌توانید با نصب این اپلیکیشن بر روی فیلیمو باکس خود از خدمات آن نیز بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا با فیلیمو و سپس با یکی از خدمات آن، یعنی فیلیمو باکس آشنا شدیم؛ ویژگی‌های آن را به‌خوبی بررسی کردیم و بعد از آن به مزایا و معایب آن پرداختیم. در بخش بعد، این دستگاه را با رقیب مشابه خود یعنی نماوا تی وی مقایسه کردیم و سپس نحوه راه‌اندازی فیلیمو باکس را توضیح دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اگر قصد خرید فیلیمو باکس را داریم، توانسته باشیم به شما کمکی کنیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *