0

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

امروزه اینترنت و فضای مجازی، روش خرید ما را متحول کرده است به خصوص در سال‌های اخیر فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در کشور شکل گرفته‌اند و کالاهای بسیار متنوعی را به کاربران اینترنت و فضای مجازی عرضه می‌کنند. یکی از دلایل استفاده فراگیر کاربران از فروشگاه‌های اینترنتی، سرعت و سهولت انجام خرید اینترنتی است که باعث شده هر روز افراد بیشتری به سمت این نوع خرید سوق پیدا کنند. در کنار همه این موارد نکته ای که وجود دارد، این است که با گسترش استقبال از فروشگاه‌های اینترنتی، زمینه برای سوء استفاده افراد سودجو نیز فراهم شده؛ افرادی که با راه اندازی وب‌سایت فروش اینترنتی تقلبی، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. اما چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

البته، با هر جهشی در نوآوری، جهشی به جلو در جرم و جنایت صورت می‌گیرد و ابزارها و روش‌های جنایی به سرعت فناوری پیشرفت می‌کنند. بنابراین، بسیاری از ما سعی می‌کنیم برای انجام خرید اینترنتی به برندهای قابل اعتماد و معروف تا حد الامکان مراجعه کنیم.

با وجود اقدامات این گونه افراد باعث شده اعتماد بعضی کاربران نسبت به خریدهای اینترنتی خدشه‌دار شود. اما با این وجود باید توجه داشته باشید که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و قابل اطمینان هستند و شما می‌توانید با خیال آسوده از آن‌ها خرید کنید.

برای پاسخ به این سوال مهم و حیاتی که چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم، که ممکن است در ذهن هر فردی که قصد خرید اینترنتی را دارد، ایجاد شود، کافی است قبل از خرید، وب‌سایت آن فروشگاه را به دقت بررسی کنید و پس از اطمینان یافتن از اعتبار آن، کالای مد نظر خود را سفارش دهید.

در ادامه ما راهکارهایی در زمینه چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم را توضیح داده ایم، بنابراین بسیار ضروری است که قبل از اقدام به خرید اینترنتی این نکات را مطالعه کنید و هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید.

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟ راه‌های اعتماد به فروشگاه اینترنتی

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟ راه‌های اعتماد به فروشگاه اینترنتی

هنگام خرید از یک سایت فروشگاهی باید به این نکته توجه داشته باشید که اقدام هر نوع خریدی از معتبر بودن آن فروشگاه اینترنتی اطمینان حاصل کنید تا بتوانید در خرید به آن سایت اعتماد نمایید و خرید موفقی را داشته باشید علاوه بر این بسیاری از سایت‌ها مانند دیجی کالا، کد تخفیف به کاربران ارائه می‌دهند تا این اعتماد را افزایش دهند.

دلیل این اتفاق این است که شما در هنگام خرید اینترنتی لازم است اطلاعات ضروری همانند آدرس محل سکونت، شماره تماس، آدرس ایمیل و … را در سایت ثبت کنید. علاوه بر این قرار است برای خرید محصول نیز هزینه‌ مد نظر را پرداخت کنید.

بنابراین به منظور جلوگیری از کلاه‌برداری و همچنین سوء استفاده از اطلاعات ضروری است که قبل از خرید، سایت مورد نظر را از لحاظ امنیتی و اعتباری بررسی کنید.

پس برای پاسخ به این سوال که چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟ کافی است نکاتی را در نظر بگیرید تا با خیالی آسوده محصولی خریداری کنید. این نکات به شرح زیر خلاصه شده است:

 

از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید

اولین گام برای اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی، خرید از فروشگاه‌های معتبر است زیرا این روزها خریدن یک دامنه اینترنتی، فضای میزبانی وب سایت، قالب سایت و کانال رسمی تلگرام و اینستاگرام در عرض چند دقیقه و با صرف هزینه ای بسیار ناچیز قابل انجام است. از این رو شاهد رشد فروشگا‌ه‌های اینترنتی در هر فضای تحت وب که فکرش را نمی‌کنید هستیم. از سایت‌های فروشگاهی گرفته تا حساب‌های کاربری اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی که در حال فروش اجناس مختلف به مردم هستند. اما شاید بتوان گفت تعداد کمی از این وب سایت‌ها معتبر بوده و بهترین شرایط خرید را برای کاربران فراهم می‌کنند. برای پیدا کردن وب سایت‌های معتبر بهترین کار توجه به تعداد محصولات، طبقه بندی درست آن‌ها، سابقه کاری و وجود اطلاعات تماس کامل و معتبر آن فروشگاه است.

مواردی که در قسمت بالا به آن‌ها اشاره شدن الزاما صحیح نمی‌باشد. زیرا ممکن است یک فروشگاه اینترنتی تازه کار وجود داشته باشد که کاملا معتبر بوده و از استاندارد ایمنی بسیار بالایی هم برخوردار باشد و از سوی دیگر احتمال مواجهه با یک سایت پرسابقه اما کلاهبردار نیز هست.

از این رو به تعداد کاربرانی که زیر هر پستی کامنت میگذارند یا جزء فالوورهای یک صفحه اینستاگرامی یا اعضای کانال تلگرامی هستند توجه نکنید. امروزه حتی خریداری فالوئور اینستاگرام به راحتی صورت می‌گیرد.

قیمت‌ها در برخی موارد می‌توانند راهنمای بسیار خوبی برای اعتماد به فروشگاه اینترنتی باشند. اگر به دنبال خرید یک وسیله از فروشگا‌ه‌های اینترنتی هستید می‌توانید به راحتی با کمی جست و جو محدوده قیمت مورد نظر را پیدا کنید و سپس با قیمت سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید.

 

درگاه بانکی فروشگاه را چک کنید

فروشگاه‌های آنلاین برای خریدهای الکترونیکی از درگاه‌های متصل به بانک‌های طرف قرارداد استفاده می‌کنند. پس در مرحله اول ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که هیجوقت به فروشگاهی که برای دریافت مبلغ خرید از شماره کارت شخصی استفاده می‌کند اعتماد نکنید. امروزه درگاه‌های بانکی که در برخی سایت‌ها وجود دارند، با استفاده از راه حل‌های امن SSL ارتباط شما را با بانک مورد نظر برقرار می‌کنند. به این ترتیب اگر به لینک آدرس وب سایت بانکی که از طریق فروشگاه اینترنتی به آن متصل شده اید توجه کنید، در ابتدای آن باید عبارت https را ببینید. در این صورت که صفحه بانک مد نظر دارای عبارت http است هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد کنید.

در هنگام وارد کردن اطلاعات کارت خود در صفحه بانک مورد نظر، حتی اگر همه شرایط دیگر هم درست بودند تا جای ممکن از صفحه کلیدهای مجازی (Virtual Keyboard) استفاده کنید. این کمک می‌کند تا ضریب امنیتی فعالیت شما بیشتر باشد. علاوه بر این تا حد امکان از کافی‌نت‌ها و رایانه‌های موجود در مراکز عمومی مثل مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها جهت انجام خرید اینترنتی استفاده نکنید.

چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟درگاه بانکی فروشگاه را چک کنید

به نماد اعتماد الکترونیکی توجه کنید

یکی از بهترین فعالیت‌هایی که در سال‌های اخیر در داخل کشور شروع شده، ثبت و ساماندهی فروشگاه‌های اینترنتی است. نماد اعتماد الکترونیکی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به فروشگاه‌های آنلاین داده شده به عنوان بهترین راه برای تشخیص و شناسایی یک وب سایت معتبر از وب سایت‌های ناامن و کلاهبردار است. همه فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند با انجام ثبت نام اینترنتی در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی www.enamad.ir رفته و درخواست ثبت اطلاعات و اختصاص نماد اعتماد را کسب کنند. همچنین تمامی فروشگاه‌های مورد تایید باید لوگو نماد اعتماد الکترونیکی را که به شکل یک e آبی است به همراه یک یا چند نقطه طلایی رنگ در معرض دید بازدیدکنندگان سایت فروشگاهی قرار دهید.

همانطور که میدانید کپی کردن یک آیکون گرافیکی کار چندان سختی نیست. در نتیجه اگر می‌خواهید از امنیت یک وب سایت کاملا مطمئن شوید کافی است به صفحه کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی در وب سایت اصلی مراجعه کنید و با انجام یک جست و جوی ساده، از طبقه بندی شدن سایت مورد نظر اطمینان پیدا کنید.

شما می‌توانید قبل از خرید به آدرس فروشگاه، تلفن‌های تماس و راه‌های ارتباطی فروشگاه توجه کنید و از درستی آن‌ها مطمئن شوید. برای اطمینان از درستی آدرس نوشته شده در نماد اعتماد، کافی است آدرس را در اپلیکیشن‌های مسیریاب مانند Google Map جست و جو کنید و یا نام و شهر فروشگاه را در گوگل جست و جو کنید تا جزئیات فروشگاه از جمله تلفن تماس، آدرس و وب سایت فروشگاه برای شما نمایش داده شود.

موردی دیگر که باید به آن توجه کنید، به روز بودن محتوای موجود در داخل سایت است. دقت کنید، آخرین باری که از نظر محصولات موجود در سایت تغییری ایجاد شده چه زمانی بوده؟ به تاریخ مقالات و ویرایش محصولات سایت بسیار توجه کنید، اگر کالایی را پسندیدید و قصد خرید آن را داشتید حتماً به تاریخ درج آن محصول دقت کنید.

 

به نظرات کاربران توجه کنید

قبل از اینکه هر کالایی را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنید ، به قسمت نظرات کاربران مراجعه کرده و نظرات مثبت و منفی مشتری‌های سابق را درباره آن محصول مطالعه کنید. اگرچه این کار، روشی قطعی برای اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی نیست، اما می‌توان با کمی دقت از این روش استفاده کرد.

 

اطلاعات شخصی خود را کامل وارد نکنید

اگرچه فروشگاه‌های اینترنتی برای ارسال کالای مورد نظر شما، نیاز به برخی اطلاعات شخصی دارند، اما در هنگام ثبت سفارش باید توجه کنید که اطلاعات شخصی و غیر ضروری خود را وارد نکنید. میزان درآمد ، شماره تلفن‌های اضافی ، شغل و هرگونه اطلاعاتی که در خرید شما تاثیر ندارد، تا جایی که امکان دارد در اختیار وب سایت‌های فروشگاهی قرار ندهید.

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده به هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی تمامی این نکته‌ها را در نظر بگیرید تا با خیالی راحت و بدون نگرانی بتوانید به صورت اینترنتی خرید کنید.

 

توجه به آدرس وبسایت

یکی از مهم‌ترین عواملی که این روزها باید به آن توجه کنید، وجود https قبل از آدرس وب است. این مورد باید هنگام کلیک کردن برای انجام مراحل پرداخت وجود داشته باشد. باید چیزی شبیه این باشد https://www.example.com/.

Hyper Text Transfer Protocol Secure (HTTPS) نسخه ایمن HTTP است، پروتکلی که از طریق آن داده‌ها بین مرورگر شما و وب سایتی که به آن متصل هستید ارسال می‌شود. “S” در انتهای HTTPS مخفف “Secure” است. یعنی تمام اطلاعات شما بین مرورگر و وب سایت شما رمزگذاری شده است.

 

توجه به ظاهر وب سایت فروشگاه

واضح‌ترین نکته برای ارزیابی اعتماد به فروشگاه اینترنتی، ظاهر وب سایت است. اکنون ممکن است به نظر برسد که باید ناگفته نماند که اگر وب سایتی به نظر می‌رسد که پانزده سال پیش ساخته شده است، بعید است که یک شرکت معتبر پشت آن باشد. چیزهای ظریف دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد، مانند املا و دستور زبان ضعیف آن سایت.

 

استفاده از گوگل

همچنین می‌توانید از گوگل برای ارزیابی کیفیت وب سایت قبل از خرید اینترنتی استفاده کنید. نام تجاری وب سایت را در گوگل تایپ کنید و بدون کلیک کردن ببینید که چه عبارت خودکاری را پیشنهاد می‌کند. اگر با کلماتی مانند «کلاهبرداری» می‌آید، می‌توانید به خوبی تشخیص کلاهبردار بودن آن را بدهید.

 

به دنبال آدرس و شماره تلفن فروشگاه باشید

فروشندگان قانونی به طور معمول همیشه یک شماره تماس و آدرس فیزیکی در سربرگ یا پاورقی وب سایت قابل مشاهده هستند، قرار می‌دهند. اگر در مورد مشروعیت یک وب سایت شک دارید، می‌توانید آدرس را در یک موتور جستجو کپی و جایگذاری کنید تا ببینید آیا مکان داده شده دقیق است یا خیر. این نشانه خوبی از یک وب سایت قانونی است، زیرا فروشندگان غیرقابل اعتماد اغلب فقط برای جلوگیری از شناسایی آنلاین هستند یا از آدرس جعلی استفاده می‌کنند.

به دنبال آدرس و شماره تلفن فروشگاه باشید

سعی کنید از خرده فروشان قابل اعتماد خرید کنید

در صورت امکان، سعی کنید از خرده فروشانی که نامشان را شنیده اید، خرید کنید، به ویژه آن‌هایی که در خدمات مشتری شهرت دارند. اگر به دنبال یک کالای تخصصی هستید که فقط در یک وب سایت مستقل موجود باشد، قبل از ارائه هرگونه اطلاعات مالی تا حد امکان کوشا باشید.

اشتباهات املایی و گرامری مکرر در توضیحات محصول یا کپی بودن مطالب وب سایت می‌تواند نشانه خوبی برای کیفیت یک وب سایت باشد. از وب‌سایت‌هایی که شامل عکس‌های منحصربه‌فرد از محصول، امکان گذاشتن نظرات، یا خط‌مشی بازپرداخت آگهی‌شده نیستند، باید اجتناب کنید.

 

گواهی SSL سایت را بررسی کنید

گواهی SSL همچنین نشانه خوبی از اعتماد و مشروعیت در یک وب سایت است. دو روش آسان برای تعیین اینکه آیا یک وب سایت دارای گواهینامه SSL است یا خیر وجود دارد. در مرحله اول، نماد قفل شده باید در نوار URL در بالای مرورگر وب شما وجود داشته باشد. یکی دیگر از روش‌های شناسایی یک وب سایت با گواهینامه SSL، نام دامنه است:

وب سایت‌های امن با: https:// شروع می‌شود

وب سایت‌های ناامن با: http:// شروع می‌شود

گواهی SSL سایت را بررسی کنید

گواهی SSL چیست؟

SSL (لایه سوکت‌های امن) یک روش رمزگذاری است که همه خرده فروشان آنلاین که با جزئیات کارت اعتباری افراد سروکار دارند باید آن را داشته باشند. رمزگذاری SSL مانع از دسترسی هکرها به اطلاعات شخصی یا مالی شما می‌شود و از امنیت و امنیت اطلاعات شما اطمینان می‌دهد.

 

بررسی حساب کاربری سایر کاربران

در حالی که این نکات می‌توانند سرنخ‌های بصری عملی را در اختیار شما قرار دهند، بررسی‌ها و حساب‌های شخصی سایر کاربران راهی عالی برای ایمن ماندن در حین خرید آنلاین است.

برای دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعات فروشگاه‌ها و خدمات اینترنتی ایران با مجله موپُن همراه باشید.

 

سوالات متداول چگونه به فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم

راه‌های اعتماد به فروشگاه اینترنتی چیست؟

از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید - درگاه بانکی فروشگاه را چک کنید - به نماد اعتماد الکترونیکی توجه کنید - به نظرات کاربران توجه کنید - اطلاعات شخصی خود را کامل وارد نکنید - توجه به آدرس وبسایت - توجه به ظاهر وب سایت فروشگاه - استفاده از گوگل - به دنبال آدرس و شماره تلفن فروشگاه باشید - سعی کنید از خرده فروشان قابل اعتماد خرید کنید - گواهی SSL سایت را بررسی کنید - بررسی حساب کاربری سایر کاربران

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *