0

مقایسه اسنپ باکس و الوپیک

مقایسه اسنپ باکس و الوپیک

پلتفرم‌های حمل‌ونقل بار

امروزه با ورود اینترنت و پیشرفت ارتباطات، زندگی افراد نیز تحت تأثیر قرار گرفته است و می‌­توان این تأثیر را در تمام زمینه‌های زندگی حس کرد. یکی از این زمینه‌ها، خدمات حمل‌ونقل است. با ورود پلتفرم‌هایی که خدمات حمل‌ونقل را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، دیگر افراد دغدغه خاصی برای سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری خود ندارند.

ولی بعد از مدتی انتظارات از این پلتفرم‌ها بیشتر شد. یکی از این انتظارات، ویژگی حمل‌ونقل بار است. با به وجود آمدن این نیاز در افراد، پلتفرم‌های آنلاین حمل‌ونقل دست به کار شدند و تمام تلاش خود را بر رفع این نیاز انجام دادند. از بین تمامی این پلتفرم‌ها، اسنپ باکس و الوپیک توانستند امتیاز بیشتری را به دست بیاورند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا پلتفرم‌های حمل بار اسنپ باکس و الوپیک را مقایسه کنیم.

معرفی اسنپ باکس

در سال 1393، شرکت ایده گزین ارتباطات روماک، با نام تجاری اسنپ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت فعالیت خود را در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری آغاز کرد. این پلتفرم پس از گذشت چند سال توانست با جلب رضایت افراد و مشتریان خود، تبدیل به بزرگ‌ترین سامانه و پلتفرم هوشمند حمل‌ونقل ایران شود. اسنپ باکس یا پیک موتوری اسنپ یکی از خدمات ارائه شده در اسنپ است که برای جابه‌جایی بارهای سنگین و سبک استفاده می­‌شود.

در واقع برای استفاده از این خدمت اسنپ نیازی به نصب کردن اپلیکیشن خاصی ندارید و این خدمت را می‌­توانید در خود اپلیکیشن اسنپ دریافت کنید. هدف اصلی اسنپ باکس این است که بتواند مناطق و حومه‌های بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و بتواند به افراد بیشتری خدمات‌رسانی کند.

اسنپ باکس

معرفی الوپیک

الوپیک یک اپلیکیشن پیشگام در زمینه حمل‌ونقل بار است و برای افراد و کاربران خود بسیار مفید و تأثیرگذار است. این اپلیکیشن توانسته بسیاری از مشکلات سرویس‌های حمل‌ونقل بار سنتی را رفع کند. در پاییز سال 1395 بود که الوپیک فعالیت خود را آغاز کرد. آقای مهدی نائبی مدیر عامل و بنیان‌گذار استارتاپ الوپیک، که دوران کودکی خود را در خارج از ایران گذرانده بود، توانست به وسیله تیم 20 نفره قدرتمند و همچنین تجربه‌های شخصی خود به رشد اپلیکیشن الوپیک سرعت بدهد.

آقای مهدی نائبی در طی یک مصاحبه، دلیل انتخاب نام الوپیک برای استارتاپ خود را این‌گونه شرح داده است: “شریکم یک مشتری داشت که می‌خواست سایت سفارش یخ به اسم «الویخ» تأسیس کند. همان جا این اسم انتخاب شد و تنها در سه ماه، کار‌های راه‌اندازی سایت انجام شد.”

الوپیک

مزایای اسنپ باکس

  • ارسال سریع و آسان با موتور: شما می‌­توانید با استفاده از پلتفرم اسنپ به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالاها و مرسولات مورد نظر خود را ارسال کنید. در واقع سخت‌ترین کاری که شما در این پروسه انجام خواهید داد، بسته‌بندی و آماده کردن کالای مورد نظر برای ارسال است. تعداد زیاد موتورسواران در اسنپ باکس باعث می­‌شود که مرسولات شما در مدت زمان کمتر و با قیمت مقرون‌به‌صرفه به مقصد برسد.
  • نیازی به نصب اپلیکیشن جدید نیست: از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم این است که شما می‌­توانید اسنپ باکس را در کنار پلتفرم‌ها و خدمات دیگر اسنپ در خود اپلیکیشن اسنپ داشته باشید و دیگر نیازی به نصب کردن اپلیکیشن جدید نیست.
  • امکان درخواست سرویس چند مقصدی: از دیگر مزایایی اسنپ باکس، امکان انتخاب چند مقصد برای ارسال مرسولات مورد نظر است. شما می­‌توانید در این پلتفرم مقصدهای مورد نظر خود را برای ارسال کالا به راحتی مشخص بکنید و دیگر نیازی نیست چند بار از سرویس حمل‌ونقل بار استفاده بکنید.

مزایای الوپیک

  • ثبت چند درخواست همزمان: در پلتفرم الوپیک شما به راحتی می­‌توانید چندین درخواست را به صورت همزمان ثبت کرده و آن­ها را مدیریت کنید.
  • پیگیری لحظه‌ای پیک در مسیر حرکت: از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پلتفرم امکان بررسی و پیگیری پیک به صورت کاملاً لحظه‌ای در مسیر است. شما می­‌توانید با ثبت درخواست و دادن مرسوله به دست پیک، به راحتی در طول مسیر پیک را پیگیری بکنید و مطمئن شوید که کالای شما به مقصد خواهد رسید. این قابلیت برای ویژگی چند درخواست همزمان نیز وجود دارد و شما می‌­توانید به طور زنده مسیر حرکت پیک‌های درخواستی خود را به طور جداگانه پیگیری و بررسی کنید.
  • آرشیو فعالیت‌ها و ارسال دوباره: از دیگر ویژگی‌های خوب پلتفرم الوپیک که نظر بسیاری از کاربران این پلتفرم را به خود جذب کرده است، امکان آرشیو فعالیت‌ها و همچنین ارسال دوباره مرسولات است. در این قابلیت شما به راحتی می‌­توانید بدون اینکه اطلاعات را از ابتدا وارد کنید، در بخش آرشیو فعالیت‌ها، مرسولات خود را دوباره ارسال کنید و از صرف زمان اضافی جلوگیری کنید.

بررسی و مقایسه اسنپ باکس و الوپیک

انتخاب این که از بین اسنپ باکس و الوپیک کدام یک عملکرد بهتری دارد کاری دشوار است و از آنجایی که این دو پلتفرم از نظر قدمت تفاوت قابل ملاحظه‌ای با هم ندارند نمی‌­توان به سادگی این دو پلتفرم را با هم مقایسه کرد. در ادامه هر یک از بخش‌های این دو پلتفرم را مورد بررسی قرار خواهیم داد و به تفاوت عملکرد آن­‌ها خواهیم پرداخت.

پشتیبانی

در هر کسب‌وکار برای مدیریت روابط با مشتری، به یک واحد پشتیبانی نیاز است تا با تقویت روابط، بررسی مشکلات و نیازهای مشتریان، ارتقا و رشد کیفیت محصولات به‌ وسیله بررسی نیازهای مشتریان و… بتواند باعث رشد کسب‌وکار شود. در واقع داشتن واحد پشتیبانی و کیفیت آن برای هر کسب‌وکاری لازم و دارای اهمیت است و یکی از معیارهای امتیازدهی به کسب‌وکارها به شمار می‌رود. در ادامه با بررسی این معیار، کسب‌وکارهای اسنپ باکس و الوپیک را با هم مقایسه خواهیم کرد.

پشتیبانی

پشتیبانی اسنپ باکس

همان‌طور که گفته شد، داشتن بخش پشتیبانی قوی برای هر کسب‌وکاری ضروری است و می­‌تواند در رشد آن کسب‌وکار تأثیرگذار باشد. اسنپ باکس ادعا دارد که در بخش پشتیبانی بسیار خوب و قدرتمند عمل کرده و توانسته تا حد زیادی رضایت مشتریان و کاربران خود را به دست بیاورد.

پشتیبانی اسنپ باکس

همچنین بررسی نظرات مشتریان نسبت به پشتیبانی اسنپ باکس نشان داده که برخورد اپراتورها بسیار خوب و راضی‌کننده بوده است. این امر باعث محبوبیت اسنپ باکس برای کاربران شده و اعتماد به این پلتفرم بالا رفته است.

پشتیبانی الوپیک

همان‌طور که گفته شد، استارتاپ الوپیک را می‌­توان یک استارتاپ نوظهور شناخت که توانسته است با عملکرد خوب خود طی سال‌های اخیر نظر مخاطبان و کاربران زیادی را جلب کند. یکی از بخش‌هایی که الوپیک توانسته است در آن عملکرد نسبتاً خوبی داشته باشید، بخش پشتیبانی است. با اینکه اپراتورهای بخش پشتیبانی الوپیک هنوز به اندازه کافی نیستند؛ ولی طبق نظر مشتریان و کاربران الوپیک، اپراتورهای پشتیبانی الوپیک برخورد خوبی از خود نشان می­‌دهند که این نکته می­‌تواند یک نکته قوت الوپیک نسبت به رقبای خود باشد.

همچنین از دیگر مزایای الوپیک، 24 ساعته بودن پشتیبانی در 7 روز هفته است. این امر باعث می‌­شود مشتریان و کاربران هر زمان که خواستند بتوانند دغدغه‌ها و نیازهای خود را از طریق پشتیبانی الوپیک پیگیری کنند.

سرعت و عملکرد ارسال

در پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل به خصوص حمل‌ونقل بار، داشتن سرعت و عملکرد بالا دارای اهمیت بسیاری است و می‌توان گفت یک معیار اصلی برای اندازه‌گیری کیفیت عملکرد پلتفرم مورد نظر به حساب می‌آید. داشتن سرعت و عملکرد بالا در انجام خواسته‌های مشتریان باعث می­‌شود که افراد نسبت به پلتفرم مورد نظر اعتماد بیشتری به دست بیاورند و در نهایت باعث رشد آن کسب‌وکار می­‌شود.

پیک موتوری

سرعت و عملکرد ارسال در اسنپ باکس

همان‌طور که در این مقاله خواندید، اسنپ باکس یکی از قدیمی‌ترین و در واقع اولین پلتفرم حمل‌ونقل بار در ایران به حساب می‌آید. بررسی‌ها نشان داده است در ارسال‌هایی که در پلتفرم اسنپ باکس اتفاق می‌افتند، به دلیل وجود زیاد بودن رانندگان در هر منطقه، درخواست ارسال مرسوله مشتریان به سرعت پیگیری شده و در کمترین زمان به مقصد می‌رسد.

طبق نظر مشتریان و افرادی که از پلتفرم اسنپ باکس استفاده کرده‌اند، ارسال کالاها در این پلتفرم از کیفیت بالایی برخوردار است. البته طبق نظر کاربران این پلتفرم در مواقعی نیز به دلیل بی‌دقتی برخی از رانندگان، کالاها و مرسولات باکیفیت پایینی به مقصد رسیده‌اند. البته این نقص‌ها می‌­تواند برای هر پلتفرم حمل‌ونقل بار اتفاق بی افتد و نسبت به عملکرد خوبی که اسنپ باکس از خود نشان داده است، می­‌توان از این نقص چشم‌پوشی کرد.

سرعت و عملکرد ارسال در الوپیک

اگر بخواهیم از بین پلتفرم‌های حمل‌ونقل بار یکی را به عنوان بهترین پلتفرم در زمینه سرعت و دقت ارسال انتخاب کنیم، قطعا الوپیک از نامزدهای این انتخاب خواهد بود. یکی از نقاط قوت الوپیک در طی سال‌های اخیر توانسته است در آن خوب عمل کند، ارسال زمان‌بندی‌شده است! در واقع الوپیک در زمان‌بندی ارسال‌های خود توانسته به خوبی عمل کند و مرسولات مشتریان و کاربران خود را به موقع به مقصد برساند.

الوپیک

یکی از بخش‌هایی که الوپیک مدعی است در آن توانسته به خوبی عمل کند و اعتماد کاربران خود را به دست بیاورد، تضمین سلامت و امنیت مرسولات است. البته این تنها نظر الوپیک نیست و کاربران نیز با نظرات خود نشان داده‌اند که الوپیک واقعاً در این بخش به خوبی عمل کرده است.

امنیت بار و محموله

امروزه در پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل بار، امنیت بار و مرسولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افراد به دنبال پلتفرم‌هایی هستند که بتواند مرسولات آن­ها را در بالاترین امنیت به مقصد برساند. به همین دلیل پلتفرم‌های زیادی سعی کرده‌اند تا با استخدام افراد و رانندگان مورد اعتماد، این نیاز کاربران را به نحو احسن برطرف کنند و امنیت ارسال کالاها و مرسولات را بالا ببرند. از بین این پلتفرم‌های حمل‌ونقل بار، در ادامه قصد داریم اسنپ باکس و الوپیک را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم و طبق نظر مشتریان و کاربران عملکرد آن­ها را در بخش امنیت بار و محموله بررسی کنیم.

امنیت

امنیت بار و محموله در اسنپ باکس

همان‌طور که گفته شد، بالا بودن امنیت بار و محموله‌ها برای افراد نقشی بسیار حیاتی و مهم دارد و در اعتماد آن­ها به پلتفرم‌ها بسیار تأثیرگذار است.

حال با این اوصاف می­‌توان گفت که هم اکنون پلتفرم اسنپ در بین رقبایش بهتر عمل کرده است و توانسته اعتماد افراد زیادی را به خود جلب کند. در واقع ایجاد امنیت برای بارها و مرسولات کاربران یکی از ارزش‌های اسنپ باکس به حساب می‌آید. همچنین در این راستا توانسته است نسبت به رقبای خود بهتر عمل کند.

امنیت بار و محموله در الوپیک

طبق بررسی‌هایی که در نظرات کاربران الوپیک انجام شده است، این پلتفرم برای امنیت مرسولات کاربران خود اهمیت قائل است؛ ولی در بعضی مواقع امنیت برخی مرسولات دچار اختلال شده و این مورد باعث نارضایتی و بی‌اعتمادی کاربران نسبت به پلتفرم الوپیک شده است.

کمیسیون رانندگان

در زمان محاسبه هزینه باربری، یکی از بخش‌های اساسی و مهم، کمیسیون باربری است که به آن حق کمیسیون یا کارمزد شرکت نیز گفته می­‌شود. در واقع حق کمیسیون، مبلغی است که شرکت یا پلتفرم باربری بابت هر حمل بار دریافت می‌کند. حال در ادامه می‌خواهیم حق کمیسیون را در 2 پلتفرم اسنپ باکس و الوپیک مقایسه کنیم پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

کمیسیون راننده

کمیسیون رانندگان در اسنپ باکس

همان‌طور که گفته شد کمیسیون باربری در واقع مبلغی است که پلتفرم باربری از کرایه باربری برای خود برمی‌دارد. در اسنپ باکس حق کمیسیون در هشت استان تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، قم، خوزستان و آذربایجان شرقی 15 درصد است و در استان‌ها و شهرهای دیگر کشور 20 درصد است. همچنین در سایت «باشگاه رانندگان اسنپ»، نیز توضیحاتی در مورد کمیسیون‌ها درج شده است. برای مثال اینکه سفرهایی انجام شده در محدوده‌ طرح ترافیک، معاف از پرداخت کمیسیون هستند.

کمیسیون رانندگان در الوپیک

الوپیک معتقد به قیمت‌گذاری شفاف و عادلانه برای همه مردم اعم از مشتری یا راکب و راننده است و اعتقاد دارد قیمت کمیسیونش بسیار معقول و قابل قبول است. کمیسیون این شرکت نسبت به اسنپ باکس بیشتر است و حدود 20 درصد در تمام شهرها می‌باشد.

تعداد پیک‌های فعال

از دیگر شاخصه‌های مهم مقایسه و ارزیابی پلتفرم‌های حمل‌ونقل بار، تعداد پیک‌های فعال آن‌ها است. در ادامه قصد داریم این شاخص را در پلتفرم‌های اسنپ باکس و الوپیک مورد ارزیابی قرار دهیم.

تعداد پیک‌های فعال اسنپ باکس

طبق آمار منتشر شده توسط اسنپ، تعداد کل سفرها در اسنپ باکس به بیش از 36 میلیون سفر می­‌رسد که 89 درصد این سفرها به سرویس باکس تعلق دارند. همچنین طبق این آمار شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و کرج بیشترین استفاده را از اسنپ باکس داشته‌اند و بیش از 165 هزار راننده در اسنپ باکس ثبت نام کرده‌اند.

تعداد پیک‌های فعال الوپیک

طبق آمار منتشر شده توسط خود پلتفرم الوپیک در خصوص عملکردش، تعداد کل درخواست‌های این پلتفرم بیش از 43 میلیون است که به طور متوسط در هر دقیقه 1.6 درخواست می‌باشد که این رقم قابل ملاحظه‌ای نسب به رقبای این پلتفرم است.

همچنین در این گزارش اعلام شد که تعداد کل سفیران الوپیک به بیش از 211 هزار نفر می‌­رسد که این رقم از تعداد رانندگان اسنپ باکس بیشتر است. در واقع این تعداد سفیر را باید مدیون تمرکزی باشیم که الوپیک در بخش حمل‌ونقل بار و ارائه خدمات این چنینی گذاشته است.

شهرهای تحت پوشش

از مهم‌ترین شاخصه‌های اندازه‌گیری و مقایسه پلتفرم‌های حمل‌ونقل بار می‌­توان به شهرهای تحت پوشش اشاره کرد. در واقع این شاخص نشان‌دهنده نوع خدمت‌رسانی به مشتریان به حساب می‌آید. در ادامه این مقاله قصد داریم که این شاخص را در دو پلتفرم اسنپ باکس و الوپیک مورد ارزیابی قرار دهیم.

شهرهای تحت پوشش

شهرهای تحت پوشش اسنپ باکس

طبق گزارشی که اسنپ از عملکرد خود داشته است، اسنپ باکس در حال حاضر در اکثر شهرهای ایران از جمله تهران، مشهد، اصفهان، قم، شیراز، کرج، اهواز، تبریز‌، یزد، کرمان، گیلان، گلستان، همدان، هرمزگان، اراک، قزوین، کرمانشاه و ارومیه فعال است.

همچنین در خصوص خدمت حمل‌ونقل بار به وسیله وانت نیز اسنپ باکس در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، قم، کرج، اهواز، تبریز، کرمان، ارومیه، گیلان، مازندران، همدان، گرگان، کرمانشاه، بندرعباس، قزوین، اراک، بوشهر، بیرجند، بجنورد و زنجان فعال است.

شهر های تحت پوشش الوپیک

یکی از نقاط ضعف الوپیک از نظر بسیاری از کاربران آن، محدود بودن شهرهای تحت پوشش این پلتفرم است. در حال حاضر طبق گزارش الوپیک، این پلتفرم در سال 95 فعالیت خود را در تهران آغاز کرد و در ابتدا تنها در شهر تهران مشغول به فعالیت بود و در گام بعدی فعالیت خود را در کرج شروع کرد و با استقبال بیشتری روبه‌رو شد.

به‌طورکلی فعالیت الوپیک به 4 استان کشور یعنی استان‌های خراسان رضوی، تهران، کرج، آذربایجان شرقی، فارس و اصفهان محدود می‌شود که امیدوار هستیم این رقم در سال‌های آتی افزایش پیدا کند.

تخفیف‌های ارائه شده

یکی از مواردی که باعث جذب کاربران می‌شود، اعمال تخفیفات مختلف است، مخصوصاً در رابطه با حمل‌ونقل بار که امروزه بسیاری از افراد توانایی پرداخت هزینه‌های زیاد در این بخش را ندارند. با وجود تخفیف‌های مناسب و دوره‌ای به راحتی و با کمترین هزینه می‌­توانید از این پلتفرم‌ها استفاده کنید.

کد تخفیف اسنپ باکس

اسنپ باکس در هر شرایطی برای کاربران خود تخفیفات مختلفی در نظر گرفته است. شما به راحتی می­‌توانید انواع کد تخفیف اسنپ باکس را از سایت موپُن تهیه کنید.

کد تخفیف اسنپ باکس

 کد تخفیف الوپیک

در رابطه با رقابتی که وجود دارد، الوپیک نیز کدهای تخفیف برای کاربران و مشتریان خود در نظر گرفته است تا بتواند کاربران بیشتری را به پلتفرم خود جذب کند. کد تخفیف الوپیک را به راحتی می­‌توانید از سایت موپُن دریافت و مورد استفاده قرار دهید.

کد تخفیف الوپیک

جمع‌بندی

اگر به دنبال پلتفرمی هستید که بتوانید بسته‌های خود را در کمال امنیت به مقصد برسانید و یا اگر صاحب یک کسب‌وکار فروشگاهی هستید و به طور آنلاین فعالیت می‌کنید، حتماً به یک پلتفرم برای ارسال کالاهای خود نیاز خواهید داشت. دو پلتفرم اسنپ باکس و الوپیک می­‌توانند در این راستا به شما کمک کنند. با توجه به اطلاعات داده شده در این مقاله، تا حد زیادی با عملکرد این دو پلتفرم آشنا شدید. حال تصمیم با شما است که کدام پلتفرم را برای ارسال کالاهای خود انتخاب ­کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *