0

مشکلات خرید اینترنتی

مشکلات خرید اینترنتی چیست

با شیوع ویروس کرونا تغییر و تحولات عظیمی در سبک زندگی مردم رخ داد. بسیاری از عادت‌های روزانه آن‌ها حذف شدند و عادت‌های جدیدی که تاکنون در سبک و فرهنگ زندگی ایرانی وجود نداشت، جایگزین عادت‌های قبلی شدند.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سبک زندگی مردم پس از شیوع ویروس کرونا به وجود آمد و به تدریج بیشتر از قبل در میان مردم رواج پیدا کرد؛ استفاده آن‌ها از فروشگاه‌های آنلاین و خرید اینترنتی است.

به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و آلوده بودن محیط‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها ترجیح عموم مردم بر این بود که به‌جای رفتن به فروشگاه‌ها و خرید فیزیکی، محصولات مورد نیاز خود را در فروشگاه‌های مجازی پیدا کنند و نسبت به خرید آن اقدام نمایند.

اما خرید اینترنتی و ثبت سفارش به‌صورت غیرحضوری مشکلات خاص خودش را دارد که در ادامه برخی از رایج‌ترین مشکلاتی که خریداران در خرید اینترنتی با آن‌ها مواجه می‌شوند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد و راه‌های مقابله با آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

تفاوت میان کالای خریداری‌شده با کالای ارسال‌شده

مواردی که باعث می‌شوند از خرید اینترنتی پشیمان شویم

اگر از دور به قضیه خرید اینترنتی نگاه کنیم این‌طور به نظر می‌رسد که دارای مزایای بسیاری است و این امر موجب می‌شود معایبی که بسیار حائز اهمیت هستند؛ در نگاه کلی به خرید اینترنتی، چندان به چشم نیاید. در این قسمت برخی از مشکلاتی را که کاربران در هنگام خرید اینترنتی با آن مواجه می­شوند را بررسی می‌کنیم.

تفاوت میان کالای خریداری‌شده با کالای ارسال‌شده

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در خرید اینترنتی به وجود می‌آید این است که کاربران کالایی را سفارش می‌دهند که تا به‌حال هرگز به چشم خود از نزدیک ندیده‌اند و معمولاً زمانی که مراحل پرداخت و ثبت سفارش خود را کامل می‌کنند و کالا به دستشان می‌رسد آن را با تصاویری که در سایت قرار داده‌ شده است مقایسه می‌کنند و متوجه این موضوع می‌شوند، کالایی که به دست آن‌ها رسیده؛ تفاوت زیادی با آنچه در تصاویر مشاهده کرده بودند، دارد.

یا ممکن است در بعضی موارد تفاوت‌هایی در کیفیت، جنس کالای مورد نظر، کیفیت رنگ، سایز و… وجود داشته باشد؛ که این موضوع باعث شده است تا بسیاری از طرفداران خرید اینترنتی، از خرید خود پشیمان شوند و دیگر به سراغ ثبت سفارش به‌صورت غیرحضوری نروند.

سایت فروش تقلبی و ناامن

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است تا بسیاری از کاربران نسبت به خرید اینترنتی اقدام نکنند تجربه خرید از سایت‌های تقلبی و در حقیقت کلاه‌بردارانی با عنوان فروشگاه‌های اینترنتی است که به آن‌ها خسارت‌های مالی وارد کرده­اند.

علاوه‌بر آن اخبار و صفحات مختلف در شبکه‌های اجتماعی به‌طور معمول پست‌هایی را در رابطه با این‌گونه کلاه‌برداری‌ها به اشتراک می‌گذارند که باعث شده است تا اطمینان مردم نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی کاهش یابد و تمایل آن‌ها نسبت به خرید اینترنتی نیز کم شود.

مواردی که باعث می‌شوند از خرید اینترنتی پشیمان شویم

عدم راهنمایی مناسب توسط فروشنده

زمانی که به‌صورت فیزیکی وارد فروشگاه‌های حقیقی می‌شویم و نسبت به خرید کالا اقدام می‌کنیم؛ فروشندگانی در مجموعه حضور دارند که آماده پاسخگویی به سؤالاتی هستند که نسبت به آن محصول در ذهن ما ایجاد می‌شود؛ اما در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی فروشندگان و پشتیبانی مناسبی وجود ندارد تا بتوانند، سؤالاتی که در ذهن کاربران ایجاد می‌شود را برطرف نمایند؛ این موضوع باعث می‌شود تا کاربران نسبت به خرید خود دچار شک و تردید شوند و در بسیاری از موارد این شک، از تکمیل مراحل خرید و پرداخت وجه، به‌طور کامل جلوگیری می‌کند.

درگاه‌های پرداخت به‌ درستی عمل نمی‌کنند

سخت‌ترین بخش خرید اینترنتی وصل شدن به درگاه پرداخت و تکمیل پرداخت وجه است. جدای از مسائل امنیتی، عموما مشکلاتی برای درگاه‌های پرداخت در ایران به وجود می‌آید و موجب تداخل در فرآیند خرید کاربران می‌شود. گاهی کاربران به دلیل مشکلات مختلف مانند: کند بودن سرعت اینترنت، اختلال در سرور سایت مقصد، قطعی برق و… در تکمیل فرآیند پرداخت خود با مشکل روبرو می‌شوند و گاهی ممکن است مبلغ سفارش از حساب کاربران برداشت شده، اما به‌حساب سایت مقصد واریز نشود و کاربران ناچارند مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت برای بازگشت وجه خود انتظار بکشند و فرآیند خرید آن‌ها به تعویق بیفتد.

عدم ارسال کالا در زمان مقرر

یکی دیگر از مشکلاتی که لذت تجربه خرید اینترنتی را از کاربران می‌گیرد، عدم ارسال کالا در زمان مقرر است.

مشکلات متعددی مانند ثبت سفارش به‌صورت ناقص، ایجاد اختلال د رروند بسته‌بندی، فرآیند تحویل بسته به مأمور پست و گاهی بی‌تعهدی مأمورین پست باعث شده است تا سفارشاتی که به‌صورت آنلاین خریداری شده‌اند؛ با تأخیر به دست صاحبان خود برسند. این موضوع باعث شده است تا کاربرانی که نسبت به خرید اینترنتی اقدام کرده بودند، از خرید خود پشیمان شوند و دیگر نسبت به خرید غیرحضوری اقدام نکنند.

یکی از مزیت‌هایی که سفارش‌های غیرحضوری در اختیار کاربران قرار می‌دهد، صرفه‌جویی در وقت است اما زمانی که کالای مورد نظر آن‌ها با تأخیر به دستشان برسد، علاوه‌بر این‌که برنامه‌ریزی‌هایشان برای استفاده از آن کالا به هم می‌خورد ناچار هستند تا زمان رسیدن کالا در خانه بمانند و انتظار مأمور پست را بکشند.

تحمیل هزینه‌های اضافی در خرید اینترنتی

بعضی از سایت‌های فروشگاهی در هنگام ثبت سفارش مبلغ نهایی را به‌صورت صحیح وارد نمی‌کنند و زمانی که کاربران قصد پرداخت وجه را دارند؛ مبالغی را تحت عنوان مالیات یا هزینه پست به مبلغ فاکتور اضافه می‌کنند و از آنجایی‌که معمولاً کاربران در هنگام پرداخت وجه به تکمیل اطلاعات مورد نیاز توجه می‌کنند؛ معمولاً متوجه پرداخت هزینه اضافی نمی‌شوند.

علاوه‌براین نبود معیار مناسب برای قیمت‌گذاری در سایت‌های اینترنتی و اختلاف قیمت زیاد بین سایت‌های مختلف باعث شده است تا کاربران نسبت به خرید اینترنتی دلسرد شوند و دیگر سفارشات مورد نیاز خود را به‌صورت غیرحضوری ثبت نکنند.

بعضی از سایت­های فروشگاهی، برای تنظیم قیمت بازار و کاهش قیمت نهایی کد تخفیف در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ از جمله معتبرترین کدهای تخفیفی که در بین فروشگاه‌های اینترنتی رایج است کد تخفیف دیجی کالا است که به روش‌های مختلف بر روی اجناس موجود در این وب‌سایت قرار می­گیرد تا مصرف‌کنندگان بتوانند کالاهای موردنیاز خودشان را باقیمت مناسب‌تری تهیه کنند.

مشکلات بازگشت کالا

اکثر فروشگاه‌های اینترنتی برای افزایش اعتماد مشتریان و جلب رضایت آن‌ها عبارت بازگشت وجه و عودت کالا در صورت نارضایتی مشتری را در وب‌سایت خود قرار می‌دهند اما تنها تعداد کمی از آن‌ها واقعاً در صورت عدم رضایت مشتری حاضر هستند محصول خود را پس بگیرند و وجه پرداختی را به‌حساب کاربران بازگرداند، که همین تعداد اندک هم برای پس گرفتن کالا مشکلات مختلفی را پیش روی کاربران قرار می‌دهند.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا کاربران از خرید اینترنتی پشیمان شوند؛ بی‌اعتمادی به وعده های بی‌اعتبار سایت‌های فروشگاهی است؛ حتی اگر آن‌ها حاضر شوند در صورت نارضایتی مشتریان، کالا را از آن‌ها پس بگیرند وجود مشکلات مختلفی مانند پرداخت هزینه پست، زمان‌بر بودن این پروسه و… باعث می‌شود تا بیشتر کاربران از مرجوع کردن کالای خود صرف ‌نظر کنند.

تا اینجای مقاله به بررسی برخی از مشکلاتی که در هنگام خرید اینترنتی، کاربران با آن‌ها مواجه می‌شوند پرداختیم؛ در ادامه بعضی از مسائلی را مطرح می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید با اطمینان بیشتری نسبت به خرید آنلاین یا غیرحضوری اقدام نمایید و از صحت و سلامت کالای مورد نظر خود اطمینان لازم را به‌دست آورید؛ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا برخی از روش‌هایی را که به شما کمک می‌کند تا لذت خرید اینترنتی را تجربه کنید با یکدیگر بررسی کنیم.

راه‌حل‌هایی برای رهایی از مشکلات خرید اینترنتی

با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره کردیم خرید اینترنتی گاهاً با مشکلات متعددی همراه است و کاربران برای اینکه بتوانند خود را از شر این مشکلات برهانند لازم است تا به نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم توجه کنند.

راه‌حل‌هایی برای رهایی از مشکلات خرید اینترنتی

نظرات کاربران

در هر وب‌سایتی معمولاً بخشی طراحی می‌شود تا کاربران بتوانند در آن قسمت آزادانه نظرات خود را نسبت به کالایی که خریداری کرده‌اند، بیان کنند.

اگر شما هم قصد خرید همان کالا را دارید بهتر است قبل از اقدام به ثبت نهایی فاکتور خرید خود ابتدا وارد قسمت نظرات کاربران شده و نکات مثبت و منفی آن محصول را مطالعه نمایید؛ کاربرانی که از یک محصول استفاده کرده‌اند معمولاً نظر خود را کاملاً صادقانه و در راستای بهبود خدمات وب‌سایت ارائه می‌دهند؛ ازاین‌رو یکی از بهترین مشاوران و راهنماها که می‌تواند در خرید اینترنتی به شما کمک کند، کاربرانی هستند که قبلاً از آن محصول استفاده کرده‌اند و کالای مورد نظر شما را از طریق همان وب‌سایت خریداری کرده‌اند.

مجوزهای کسب‌وکار اینترنتی

معمولاً سایت‌هایی که جواز کسب آنلاین خود را از مراکز و مراجع معتبر دریافت کرده‌اند، بسیاری از مشکلاتی را که ممکن است برای کاربران به وجود بیاید از قبل پیش‌بینی کرده‌اند و برای حل آن‌ها اقدامات مناسبی در نظر گرفته‌اند.

بنابراین اگر قصد خرید اینترنتی را دارید بهتر است قبل از انتخاب سایت فروشگاهی خود و تکمیل فرآیند خرید، ابتدا مجوزهای لازم برای فعالیت فروشگاه اینترنتی موردنظر خود را بررسی نمایید و در صورت تائید اصالت، فرآیند خرید خود را کامل کنید.

پرداخت درب منزل

بعضی از سایت‌ها علاوه‌بر پرداخت آنلاین، گزینه پرداخت درب منزل را نیز برای کاربران فعال کرده‌اند تا کاربرانی که به خرید اینترنتی اعتماد کافی ندارند با پرداخت وجه کالای خود درب منزل بتوانند به فروشگاه اینترنتی مد نظر اعتماد کنند و سفارش خود را ثبت نمایند.

در صورت انتخاب گزینه پرداخت درب منزل شما عزیزان می‌توانید کالای خود را درب منزل تحویل بگیرید و پس از تائید سلامت و اصالت کالا، مبلغ آن را پرداخت نمایید.

با استفاده از این‌ روش بسیاری از مشکلات که در هنگام ثبت و سفارش کالا برای مشتریان پیش می‌آمد نیز برطرف می‌شود و کاربران می‌توانند با خیالی آسوده نسبت به خرید خود اقدام نمایند.

چگونه از فروشگاه‌های اینترنتی با تخفیف خرید کنیم؟

شما در سایت موپُن می‌توانید تخفیف فروشگاه‌های اینترنتی را مشاهده کنید و کد تخفیف فروشگاه‌هایی از جمله دیجی استایل، دیجی کالا، بانی مد و... را دریافت کرده و از این فروشگاه‌ها در خرید غیرحضوری تخفیف بگیرید.

سخن آخر

خرید اینترنتی همیشه لذت‌بخش خواهد بود اما این تجربه لذت‌بخش مشکلاتی را با خود به همراه دارد که در این مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین مشکلات فروشگاه‌های آنلاین پرداختیم و راه‌حل‌های کاربردی برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات را بیان کردیم؛ امیدواریم با خواندن این مقاله و عمل کردن به راه‌حل‌های پیشنهادی ما، بتوانید لذت یک خرید اینترنتی راحت و مطمئن را تجربه کنید و دیگر گرفتار مشکلات ناشی از خرید غیرحضوری نشوید.

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما صمیمانه سپاس گذاریم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *