0

عید نوروز

عید نوروز

تجدید سال و شروع یک سال جدید، همواره تجربه‌ای پر از هیجان است. چرا که زندگی را به مدت یک سال برای او تمدید کرده، و فرصت‌ها و اتفاقات تازه‌ای را پیش روی وی قرار می‌هد. به همین دلیل در بسیاری از نقاط جهان، در هنگام پایان سال گذشته و آغاز سال نو، رسم و رسوم خاصی انجام می‌شود. در کشور ما نیز این مناسبت، مبدا آغاز یک عید باستانی است، که با نام عید نوروز در میان ایرانیان شناخته می‌شود. به دلیل وجود فرهنگ‌ها و ملیت‌های متفاوت در سرار جهان، در هر قوم و ملیت این عید و رسوماتش با روش‌های مختص به همان ملیت، انجام می‌شود.

برای مثال در ایران، جشن عید به مدت ۱۳ روز برپا شده، و در غروب روز ۱۳ام اولین ماه سال یعنی فروردین، به پایان می‌رسد. در این مدت در کشور ما بانک‌ها و ادارات دولتی به مدت ۵ روز؛ مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مشاغل نیز به مدت ۱۳ روز تعطیل هستند. همچنین در این جشن چند روزه، رسوماتی از جمله پهن کردن سفره هفت سین در زمان تحویل سال، عیدی دادن به افراد جوان‌تر، دید و بازدید در ایام عید نوروز انجام می‌شود. از موارد دیگری که پیش از فرا رسیدن سال جدید رایج است، خانه تکانی و خرید پوشاک نو برای افراد خانواده است. در هفته‌های پیش از عید، افراد خانواده به کمک یکدیگر تمام وسایل و همه‌جای خانه و محل زندگی یا کار خود را نضافت کرده، و آنها را برای یک سال جدید آماده می‌کنند.

در همین ایام، اعضای خانواده برای تهیه پوشاک نو، به بازارها و فروشگاه‌های لباس مراجعه کرده، و موارد مورد نیاز خود برای عید نوروز را خریداری می‌کنند. با پیشرفت و به روزرسانی فروشگاه‌های آنلاین، امروزه بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت و یا عدم تمایل به حضور در مکان‌های شلوغ، ترجیح می‌دهند که پوشاک مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های آنلاین دارای تخفیف خریداری نمایند. چرا که تنوع در انتخاب و سهولت در خرید، دو مورد از اساسی‌ترین ویژگی‌های خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی محسوب می‌شود. از دیگر مزایایی که خریداران را به سمت خرید آنلاین سوق می‌دهد، وجود کد تخفیف عید نوروز است که برخی از فروشندگان، امکان استفاده از آن را در خریدهای آنلاین برای مشتریان فراهم می‌کنند.

هدیه عید نوروز

هدیه عید نوروز

هدیه دادن در فرهنگ‌ها و موقعیت‌های مختلف، مفاهیم متفاوتی دارد. هدیه دادن می‌تواند برای تقدیر و تشکر، برای تشویق، تبریک و حتا تقسیم یک حس خوب باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد، از هدیه دادن و همینطور هدیه گرفت، لذت می‌برند. یکی از شاخص ترین مواردی که در اعیاد مذهبی و باستانی ایران و حتا سایر نقاط جهان وجود دارد، هدیه دادن و هدیه گرفتن است. در عید نوروز نیز که یک عید باستانی است، این موضوع صدق می‌کند. به طور معمول در عید نوروز، در هنگام دید و بازدید برای میزبان هدایایی در نظر گرفته می شود.

در بعضی موارد نیز میزبان برای میهمان هدیه‌ای تدارک می‌بیند. در اینجا می‌توان گفت هدیه دادن نشانی از احترام متقابل بین بزرگتر و کوچکتر، میزبان و میهمان است. سهیم کردن دیگران در حس و حال خوب سال جدید، انگیزه‌ای دیگر برای هدیه دادن در عید نوروز است. یکی از هدایایی که در عید نوروز، معمولا بزرگترهای خانواده به افراد جوان‌تر می‌دهند، عیدی است. عیدی ممکن است مبلغی وجه نقد، یا هر چیز کوچک و یا بزرگ دیگری باشد.

در عیدی دادن مبلغ و ارزش مادی هدیه، به هیچ وجه مد نظر قرار نمی‌گیرد. چرا که همانطور که گفته شد، اصل و مفهوم عیدی دادن در عید نوروز، بُعد معنوی و غیرمادی آن است. به همین دلیل است که دریافت کننده عیدی، فارغ از ارزش مادی آن، همواره مراتب تشکر را به جا آورده، و قدردان توجه و محبتی که به وی شده، است.

تاریخچه جشن عید نوروز

از ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد، دو عید در سرزمین‌های آسیای میانه و آسیای غربی، رایج بوده است. این دو یعنی عید آفرینش و عید رستاخیز، به ترتیب در اوایل پاییز و در آغاز بهار برپا می‌شده است. پس از مدتی، این دو عید پاییزی و بهاری، تبدیل به یک عید شده و در آغاز بهار جشن گرفته می‌شدند. نوروز، درواقع به پیشینه و مراسمات یک رویدار باستانی می‌پردازد. قدمت نوروز باستانی ایران، به پیش از تشکیل سرزمین ایران و قبل از مادها و هخامنشیان بازمی‌گردد.

عید نوروز در سرتاسر دوران ساسانیان، یک جشن ملی محسوب می‌شد. به همین دلیل حتا افرادی که پیرو آیین زردشت نبودند اما در سرزمین ایران و تحت حکمرانی ایران زندگی می‌کردند، در این جشن شرکت می‌کردند. شواهد نشان می‌دهند که در دوره ساسانیان، سال‌های کبیسه مد نظر قرار گرفته نمی‌شدند. سال کبیسه به این معنیست که اولین روز بهار، در هر ۴ سال یکبار به اندازه یک روز از موعد اصلی خود عقب می‌افتد. از این‌رو نوروز همیشه ثابت نبوده، و در فصل‌های گوناگون سال جاری بوده است. در پنج روز اول فروردین، یک جشن همگانی در میان عموم مردم برگزار می‌شد. به همین دلیل نام آن را نوروز عامه نامیده‌اند. در روز ششم فروردین، جشن نوروز به شیوه دیگری برپا می‌شده است که به این جهت نام آن را نوروز بزرگ نهاده‌اند. رسم و رسومات و برنامه‌های عید نوروز در آن زمان، با جشن‌های سوری و آتش‌افروزی آغاز می‌شدند و در نهایت در روز ۱۳ فروردین، به پایان می‌رسیدند. شرح آیین نوروز و تشریفات وابسته به آن، به تفصیل در تاریخ‌نگاری دوران اولیه اسلام آورده شده است.

نوروز، در حقیقت معنا یک کلمه فارسی میانه بوده و ریشه آن زبان اوستایی است. امروزه، این کلمه به دو مفهوم تعبیر می‌شود:

  • نوروز عام: به روزی گفته می‌شود که در آن سال جدید آغاز می‌گردد و به روز اعتدال بهاری (به معنای برابری روز و شب) مشهور است.
  • نوروز خاص: ششمین روز فروردین را نوروز خاص نام داده‌اند که با عنوان روز خرداد از آن یاد می‌شود.

در زمان گذشته، نوروز را «ناوا سردا»، به معنی سالی نو می‌نامیدند. نوروز در زمان هخامنشیان به «نوسارد» و «نوسارچی» مشهور بود. با مراجعه به روایت‌ها و افسانه‌های موجود در تاریخ، می‌توان گفت که عید نوروز در زمان پادشاه چهارم پیشدادی ایران، یعنی جمشید، بوجود آمد. یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های ایران باستان، اوستا نام دارد که در آن، از فردی به نام جمشید یاد شده، که دارای موهبت قدرت فره ایزدی بوده است. جمشید به دستور خداوند که در اوستا اهورا مزدا می‌نامیده می‌شود، شروع به مقابله با اهریمن می‌کند. پس از شکست اهریمن توسط جمشید، شادی و برکت دوباره به سرزمین ایران بازگشته، و خشکسالی از بین می‌رود. مردم بعدها این روز را «نوروز» یا روز نوین نامیدند. همانطور که می‌دانید، یکی از اقلام سفره هفت‌سین، سبزه است. علت وجود این مورد این است که در آن سالها مردم برای جاودانه کردن پیروزی جمشید بر اهریمن و به عنوان نمادی برای این اتفاق خوش یمن، بذر جو را در تشت‌هایی کاشته و آن را پرورش می‌دادند.

شاعران و نویسندگان مشهوری از جمله ابوریحان بیرونی و فردوسی بزرگ، بنیان‌گذار اصلی نوروز را جمشید می‌دانند. در یکی از روایات شاهنامه، آورده‌اند که در مسیر سفر جمشید به آذربایجان، تاج و تختی پر از زرق و برق به دستور او برایش ساخته می‌شود. با انعکاس تابش خورشید در جواهرات تاج مجلل جمشید، دنیا پر از نور شده و «نوروز» با شادی مردم بوجود می‌آید.

تاریخچه جشن عید نوروز

ایده برای هدیه عید نوروز

یکی از رایج‌ترین هدایا و عیدی‌هایی که در ایام نوروز رد و بدل می‌شود، وجه نقد است. درمورد اینگونه هدیه دادن به خصوص برای افرادی که مایل هستند به بزرگترهای خانواده عیدی بدهند، نقدهایی وجود دارد. چرا که دادن وجه نقد بیشتر برای هدیه دادن و عیدی دادن به افراد کوچکتر استفاده می‌شود و انجام این کار برای بزرگترها، در برخی افراد و بعضی عقاید، پسندیده نیست. به همین خاطر بعضی افراد ترجیح می‌دهند که هدایای دیگری به غیر از وجه نقد برای این کار در نظر بگیرند.

همانطور که گفته شد، در ایام پیش از عید نوروز، عده زیادی از مردم به بازارها و فروشگاه‌های پوشاک مراجعه می‌کنند تا برای ایام عید، لباس نو تهیه نمایند. یکی از هدایایی که می‌توان به عنوان عیدی در نظر گرفت، پوشاک است. با هدیه دادن لباس به نزدیکان، چه بزرگترها و چه جوان‌ترها، می‌توانید حس خوب خرید دوباره عید را برای آنها رقم بزنید.

موضوع قابل توجه آن است که خرید لباس در این زمان می‌تواند یک هدیه مقرون به صرفه برای شما، و هدیه‌ای به‌یادماندنی برای فرد دریافت‌کننده باشد. ممکن است برایتان این سوال بوجود بیاید که چرا این هدیه مقرون به صرفه‌تر است؟ در اینجا باید گفت که به علت خرید بالای مردم و نزدیک بودن به مناسبت یعنی عید، تخفیف‌های متفاوتی بر روی بسیاری از اجناس از جمله پوشاک، اعمال می‌شود. از این‌رو می‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید.

اگر اهل خرید و سفارش‌های آنلاین باشید، حتما تا بحال از سایت دیجی کالا خرید کرده‌اید. این وبسایت یک فروشگاه آنلاین با قیمت‌های بسیار مناسب، و تخفیف‌های متنوع در سرتاسر سال است. با این حال فروشندگاه دیجی کالا در ایام عید و قبل از آن نیز، تخفیفات مربوط به این مناسبت را روی کالاها و اجناس خود اعمال می‌کنند. در نتیجه درصورتی که مایل به خرید لباس به عنوان هدیه برای عید نوروز باشید، با داشتن کد تخفیف دیجی کالا برای عید نوروز ، می‌توانید هدایای متنوع و با قیمت‌های مناسب خریداری نمایید.

ایده برای هدیه عید نوروز

کسب درآمد در عید نوروز

در ایام عید نوروز، بسیاری از افراد برای رفتن به سفر با خانواده و دوستان برنامه‌ریزی می‌کنند. به همین خاطر، تورها و تور لیدرهای محلی و غیر محلی در این ایام، درآمد خوبی کسب می‌کنند. درصورتی که در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که از لحاظ گردشگری، پتانسیل‌های قابل توجهی دارد، می‌توانید با راه‌اندازی یک تور محلی در ایام عید به درآمد خوبی برسید. همچنین با فروش صنایع‌دستی محل زندگی خود به گردشگران نیز، می‌توانید درآمد خوبی کسب کنید.

خرید لباس برای عید نوروز

یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانواده‌ها در روزهای پیش از عید، خانه تکانی است. این برای بسیاری از افراد فرایندی چند ماهه داشته و بسیار زمان‌بر و طاقت فرساست. با این حال دغدغه همزمان دیگری برای خرید لباس در بهترین زمان ممکن، ذهن افراد را درگیر خود می‌کند. در اینجا ما به شما توصیه‌هایی در این زمینه می‌کنیم، که خریدتان را کوتاه‌تر و دلچسب‌تر می‌کند. به طور مثال، شما می‌توانید یک یا دو روز متوالی در هفته مشخص نمایید و در این دو روز تمامی خریدهای مورد نیاز خود را انجام دهید.

البته این کار در صورت مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها، بسیار بعید و نشدنی به نظر می‌رسد. به همین خاطر، فروشگاه‌ها، آنلاین شاپ‌های خود را در قالب وبسایت، پیج اینستاگرام و یا حتا به عنوان یک فروشنده در وبسایت‌های فروشگاهی، راه‌اندازی می‌کنند. یکی از بزرگترین وبسایت‌ها که فروشندگان پوشاک و اجناس خود را جهت فروش در آن معرفی می‌کنند، دیجی استایل است. به دلیل تعدد بالای فروشندگان فعال در این وبسایت، شما با طیف بسیار گسترده‌ای از محصولات در زمینه قیمت، کیفیت و ظاهر لباس روبرو خواهید شد. بنابراین به احتمال بسیار زیاد می‌توانید پوشاک متناسب با سلیقه و بودجه خود را در این وبسایت پیدا کنید. درصورتی که کد تخفیف دیجی استایل داشته باشید نیز، خریدی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر برای پوشاک عید نوروز در انتظار شماست.

خرید لباس برای عید نوروز

چگونه می‌توانم عید نوروز با کد تخفیف موپُن خرید کنم؟

شما در سایت موپُن می‌توانید در قسمت رویدادها، عید نوروز و فروشگاه‌هایی که به مناسبت آن تخفیف گذاشته‌اند را مشاهده کنید و کد تخفیف فروشگاه‌هایی از جمله دیجی استایل، مدیسه، بانی مد و... را دریافت کرده و از این فروشگاه‌ها با تخفیف خرید کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *