0

شب یلدا

شب یلدا

ایرانیان از هزاران سال قبل جشن‌های سنتی خاصی را به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کردند. هر یک از این جشن‌ها آداب‌ورسوم خاصی دارند که تنها به ایران اختصاص دارد. بعد از نوروز مهم‌ترین جشن ایرانیان یلداست. این جشن به‌یادماندنی در همه شهرهای ایران با رسومات خاصی که مردم به‌خوبی از آن مطلع هستند، اجرا می‌شود. این جشن بزرگ بعد از غروب 30 آذر آغاز می‌شود و تا نیمه‌های شب ادامه دارد. شب یلدا بلندترین شب سال است و از زمان نیاکان ما هر سال برگزار می‌شود.

تاریخ شب یلدا ممکن است در تقویم میلادی متغیر باشد. ایرانی‌ها از زمان کودکی تا به الان خاطرات بسیار خوبی از این شب دلنشین دارند. گوش‌دادن به قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ، پهن کردن سفره، خوردن هندوانه و حتی نوشتن انشا در مدرسه به این مناسبت، همه‌وهمه خاطرات خوبی است که از این جشن بزرگ داریم.

کلمه یلدا چه معنایی دارد؟

کلمه یلدا چه معنایی دارد؟

کلمه یلدا در لغت به معنای زایش و تولد است و یک واژه سریانی محسوب می‌شود. سریانی یکی از زبان‌هایی است که در گذشته بین مسیحیان بسیار رایج بود. معنای این کلمه بعد از مدت‌ها تحقیق در کتاب‌های تاریخی قدیمی حاصل شده است. ابوریحان بیرونی از دانشمندان به‌نام ایرانی، نام میلاد اکبر را برای این شب انتخاب کرده است. میلاد اکبر در واقع به معنای میلاد خورشید است. تاریخ دقیق ورود واژه یلدا به زبان فارسی کاملاً مشخص نیست. اما طبق مطالعات تاریخی که صورت ‌گرفته است، قوم مسیحی به دلیل زندگی سختی که در روم باستان سپری می‌کردند، رهسپار ایران می‌شوند. در نهایت نیز با نزدیک شدن فرهنگ‌ها به یکدیگر، این واژه که در زبان سریانی وجود داشته است، به زبان فارسی نیز راه پیدا می‌کند.

شب چله چه معنایی دارد؟

شب چله چه معنایی دارد؟

به شب یلدا، شب چله نیز گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری آن است که از 1 دی‌ماه زمستان و چله بزرگ شروع می‌شود. در گذشته مردم ایران از یک تقویم کلی‌نگر نیز برخوردار بودند. استفاده از این تقویم بیشتر برای امور مربوط به دامپروری و کشاورزی بود. از نظر آن‌ها، دو زمان مختلف از سال چله بود. یک چله در تابستان بود که از اول تیر آغاز می‌شد و چله دوم نیز در شب اول دی‌ماه و آغاز فصل زمستان بود. چله‌ها به دو قسمت چله بزرگ و کوچک تقسیم می‌شدند.

40 روزی که در ابتدا آغاز می‌شد، چله بزرگ نام داشت. بعد از آن نیز 20 روز چله کوچک رخ می‌داد. در شب یلدا و آغاز فصل زمستان، چله بزرگ شروع می‌شود. میزان سرما در چله بزرگ بیشتر است و تا 10 بهمن‌ماه ادامه دارد. بعد از چله بزرگ نیز چله کوچک تا اوایل اسفندماه ادامه دارد. در چله کوچک سرمای هوا، همچنین میزان صدمات و آفات کمتر است. به چهار روز پایانی چله بزرگ و چهار روز ابتدایی چله کوچک، چهار- چهار گفته می‌شود. بیشترین میزان سرما در زمان چهار- چهار رخ می‌دهد.

تاریخچه شب یلدا

شب یلدا تاریخچه بسیار طولانی دارد. اما به‌طورکلی نمی‌توان قدمت دقیقی برای آن مشخص کرد. از نظر برخی مورخان و باستان‌شناسان این جشن بزرگ از هفت هزار سال پیش وجود داشته است. علت این میزان قدمت نیز به ظرف‌های سفالی که مربوط به دوران پیش از تاریخ است، بازمی‌گردد. بر روی ظرف‌های کشف شده نقاشی حیوانات ایرانی مانند عقرب و قوچ دیده می‌شود. با توجه به این ظروف، مورخان می‌گویند که برگزاری این جشن تاریخی از 7000 سال قبل است. با توجه به توضیحاتی که ذکر کردیم، باید اشاره کنیم که از 500 سال قبل از میلاد مسیح، یلدا به رسمیت شناخته شد. اما ورود این شب به تقویم ایرانیان مربوط به دوران پادشاهی داریوش اول است.

تخفیف فروشگاه‌های اینترنتی به مناسبت شب یلدا

یلدا یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایرانیان به شمار می‌رود. به همین دلیل فروشگاه‌های اینترنتی گوناگون که محصولات مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهند، تخفیفات ویژه‌ای برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند. به‌منظور بهره‌مندی از هر یک از این تخفیفات و اطلاع‌رسانی در مورد آن‌ها، می‌توانید به سایت اینترنتی موپُن مراجعه نمایید. موپُن کدهای تخفیف مربوط به سایت‌هایی نظیر دیجی کالا، دیجی استایل و… را در سایت خود قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با مراجعه به این سایت‌ها کالاهای مورد نیاز شب یلدا را با قیمت‌های خوب و مناسبی خریداری کنند.

تخفیف فروشگاه‌های اینترنتی به مناسبت شب یلدا

برخی از دلایل برگزاری یلدا

اعتقادهای گوناگونی در مورد این شب وجود دارد. برخی از این باورها بر پایه اتفاقات کیهانی و داستان‌های تاریخی به‌وجود آمدند. در مورد علت برگزاری یلدا نیز روایت‌های گوناگونی وجود دارد که یکی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پیروزی روشنایی بر تاریکی

زندگی مردم قدیم از طریق دامپروری و کشاورزی سپری می‌شد. به همین دلیل تغییراتی که در آب‌وهوای محل زندگی آن‌ها به وجود می‌آمد، بسیار مهم بود. درک مردم از فصول مختلف نیز بر اساس همین تغییرات شکل گرفته بود. مردم به طور کامل مشاهده می‌کردند که تغییرات آب‌وهوایی مانند سرما و گرما همچنین نور و تاریکی چگونه زندگی آنان را تغییر می‌دهد. با توجه به این تأثیرات، آن‌ها بر این موضوع باور داشتند که روز، نور و خورشید همگی از نمادهای نیکی و خدا محسوب می‌شوند.

از طرفی سرما و شب نیز گواهی بود بر زشتی و پلیدی همچنین نیروهای اهریمنی بود. آن‌ها فکر می‌کردند که روشنایی و تاریکی، و شب و روز با یکدیگر جدال دارند. روزهای بلند به‌عنوان نشانه از پیروزی نور بر تاریکی و روزهای کوتاه نیز از پیروزی تاریکی بر روشنایی خبر می‌دادند. بر همین اساس، آخرین روز پاییز را جشن می‌گرفتند، زیرا از فردای شب یلدا آن، به‌تدریج روزها بلندتر می‌شدند و نور نیز بر تاریکی و نیروهای اهریمنی پیروز می‌شد.

ایرانیان در یلدا چه آداب و رسومی دارند؟

ایرانیان در یلدا چه آداب و رسومی دارند؟

در یلدا ایرانیان بازی‌ها و تفریحات سرگرم‌کننده‌ای دارند. در این شب همه اعضای فامیل در خانه پدربزرگ و مادربزرگ جمع می‌شوند و تا نیمه‌های شب برنامه‌های گوناگونی را اجرا می‌کنند. طبق فلسفه این شب، مردم دور یکدیگر جمع می‌شوند تا کوتاهی روزهای زمستان و تاریکی، روحیه آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار ندهد. بدین ترتیب با روحیه‌ای شاد و خوب، شب را سپری می‌کنند.

به گفته تاریخ‌نویسان، در روز اول دی‌ماه پادشاهان ایرانی تاج‌وتخت را رها می‌کردند و با لباس سفید به صحرا می‌رفتند. همچنین نگهبانان و خدمتکاران دربار نیز در آن روز آزاد بودند و در شهر مانند مردم عادی زندگی می‌کردند. مردم عادی، پادشاهان، نگهبانان و خدمتکاران همگی در این روز به یک شیوه زندگی می‌کردند. این موارد توسط افراد مختلف نقل شده است و ما از صحت داشتن آن‌ها اطلاعی نداریم. یلدا بهانه‌ای است که اقوام و نزدیکان در این شب، کنار یکدیگر به شب‌نشینی بپردازند. افراد مسن قصه‌های مختلفی را از زمان‌های قدیم برای بچه‌ها و بزرگسالان تعریف می‌کنند. بزرگسالان و بچه‌ها نیز در حالی که شب یلدا دورتا دور خانه جمع شدند و به خوردن شیرینی و آجیل مشغول هستند، به این قصه‌ها گوش می‌دهند.

میوه‌ها و تنقلات مختلفی که در یلدا استفاده می‌شود، دارای نمادهای خاصی است. به طور مثال، انار و هندوانه در این شب به دلیل سرخ بودن رنگشان، به‌عنوان نماد خورشید استفاده می‌شوند. در قدیم همه فامیل دور کرسی می‌نشستند و از هم‌نشینی کنار هم لذت می‌بردند.

چگونگی برخورداری از کد تخفیف در یلدا

سایت‌های اینترنتی مختلف برای رفاه مشتریان در جشن یلدا تخفیفات متنوعی در نظر می‌گیرند. این تخفیفات روی کالاهای خوراکی، پوشاک و... اعمال می‌شود. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، در این شب می‌توانید با سر زدن به وبسایت موپُن و با استفاده از کد تخفیف کالاهای مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

برخی از رسوم رایج در شب یلدا

برخی از رسوم رایج در شب یلدا

تفریحات گوناگونی در یلدا وجود دارد. این تفریحات شامل، خوردن تنقلات، روشن‌کردن آتش، تعریف کردن قصه توسط بزرگان مجلس، همچنین حافظ‌خوانی می‌شود. برخی از این سرگرمی‌ها عبارتند از:

روشن‌کردن آتش

در گذشته روشن‌کردن آتش نمادی از روشنایی و خورشید بود. مردم قدیمی اعتقاد داشتند این کار نحسی‌ها و تاریکی‌های اهریمنی را از بین می‌برد و خوب است. به همین دلیل با روشن‌کردن آتش و جمع‌شدن دور آن، نیروهای اهریمنی و تاریکی‌ها را دور می‌کردند.

مثل خوانی و تعریف کردن داستان‌های قدیمی

همه اعضای خانواده دور افراد مسن جمع می‌شوند و با خواندن شعر، تعریف کردن داستان و… شب یلدا را جشن می‌گیرند. این قصه‌ها و داستان‌ها معمولاً افسانه‌ای هستند. در این داستان‌ها انسان‌ها به نبرد دیوها و نیروهای اهریمنی می‌روند و با شکست آن‌ها به قهرمان تبدیل می‌شوند. افسانه‌ای بودن قصه‌ها سبب می‌شود، بچه‌ها به گوش‌دادن آن‌ها جذب شوند. این قصه‌ها می‌تواند متناسب با آداب‌ و رسوم همچنین فرهنگ شهرها با یکدیگر متفاوت باشد. به طور مثال، مردم خراسان اغلب داستان‌های شاهنامه را نقل می‌کنند در حالی که آذربایجانی‌ها قصه حسین کرد شبستری را بیان می‌کنند.

شاهنامه‌خوانی و فال حافظ

یکی دیگر از سرگرمی‌ها و تفریحات اقوام و خویشان، خواندن شاهنامه فردوسی و فال حافظ است. از میان جمع هر کسی که دوست دارد، می‌تواند نیت کند و دیوان حافظ را در اختیار بزرگ مجلس قرار دهد. آن‌ها برای فرد مورد نظر فال می‌گیرند. بزرگان مجلس از وی می‌خواهند که شعرهای حافظ شیرازی، تو محرم هر رازی، بر ما نظر اندازی را با خود تکرار کند تا آن‌ها فال او را بگیرند. بعد از باز کردن دیوان حافظ غزلی که در قسمت بالای دیوان و در سمت راست قرار دارد، جواب فال است. اگر صفحه‌ای که باز می‌شود وسط غزل باشد، باید برای خواندن آن به‌صورت کامل از پشت صفحه شروع کنند.

بعد از خواندن غزل در شب یلدا به تفسیر آن می‌پردازند. اگر برداشتی که از فال می‌شود، مثبت بود جواب آن خوب است و در غیر این صورت جواب بد است. از دیگر برنامه‌های مهم این شب، می‌توان به خواندن شاهنامه اشاره کرد. این رسم از گذشته‌های دور، بین ایرانیان رواج داشته است. اگر فردی بلد باشد شاهنامه را با نقالی بخواند، جذابیت داستان‌های آن بسیار بیشتر می‌شود. قطعاً با گوش‌کردن به قصه‌های شاهنامه، بیشتر از این شب لذت می‌برید.

استفاده از تخفیف در شب یلدا

اگر قصد دارید در شب یلدا کالاهای گوناگونی از قبیل خوراک، پوشاک و… تهیه کنید بهتر است این کار را اینترنتی انجام دهید. سایت‌های اینترنتی معمولاً در این شب برای فروش بیشتر و جذب مشتریان روی کالاهای گوناگون تخفیف می‌گذارند. بدین ترتیب مشتریان مایحتاج خود را با قیمت کمتری تهیه می‌کنند. برای استفاده از تخفیف شب یلدا کلیک کنید.

چیدن سفره یلدا

چیدن سفره یلدا

یکی از آداب‌ورسوم جشن یلدا چیدن سفره است که تنقلات و خوراکی‌های متنوعی در آن وجود دارد. این تنقلات شامل میوه‌های گوناگون مانند انار و هندوانه، همچنین آجیل می‌شود. در زمان‌های قدیم برای یلدا سفره‌ای به نام “میزد” پهن می‌کردند. در این سفره آجیل و میوه‌های تر و خشک وجود داشته است. این خوراکی‌ها از ارکان اصلی سفره محسوب می‌شدند و به‌نوعی ولیمه‌ای بوده است که بزرگان تدارک می‌دیدند.

برخی از اجزای دیگر مانند بخوردارن، برسم، آتشدان و عطردان نیز در سفره وجود داشته است. برسم یکی از لوازمی است که از آن برای دعاخوانی استفاده می‌کردند. این وسیله را با شاخه گیاهی یا فلزاتی مانند برنج و نقره می‌ساختند.

چه میوه‌هایی در یلدا استفاده می‌شود؟

انار یکی از میوه‌های اصلی است که شب یلدا استفاده می‌شود. مردم در گذشته معتقد بودند که انار به دلیل دانه‌های زیادی که دارد، نمادی از باروری و برکت است. رنگ قرمزی که انار دارد خبر از شادی می‌دهد و نمادی از خورشید محسوب می‌شود. اعتقاد به اثرات جادوی سرایتی سبب شده است که انار شب یلدا در سفره وجود داشته باشد و با مردم با میل کردن آن، باروری و برکت را در خود افزایش دهند. به دلیل این که نام انار در افسانه‌ها و اساطیر مختلف بیان شده است، نزد مردم قداست بسیار ویژه‌ای دارد. این میوه در ادیان بزرگ جهان نیز جایگاه خاصی دارد. در آیین زرتشتی انار مقدس است و یک درخت مینوی به شمار می‌رود. به همین دلیل در مراسم‌های گوناگون خود از میوه و شاخه‌های آن استفاده می‌کنند.

میوه دوم هندوانه است. این میوه نیز سال‌های زیادی است که در سفره یلدا وجود دارد. اما برای برخی از مردم سؤال است که چرا باید در آغاز سرما هندوانه بخوریم؟ این میوه در تابستان استفاده می‌شود، به همین دلیل رنگ قرمز آن نمادی از خورشید و گرمای تابستان است. از سایر میوه‌هایی که می‌توان در سفره یلدا از آن‌ها استفاده کرد، می‌توان به خرمالو، لبو، کدو حلوایی و پرتقال اشاره کرد. گذاشتن این میوه‌ها در سفره یلدا به نظر میزبان بستگی دارد.

کد تخفیف دیجی کالا

دیجی کالا اولین سایت خرید و فروش اینترنتی در ایران به شمار می‌رود. وسعت محصولات این سایت بسیار زیاد است. شما می‌توانید محصول مورد نیاز خود را در حوزه فناوری، لوازم خانگی، خوراکی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و… از این سایت تهیه کنید. دیجی کالا در شب یلدا و سایر مناسبت‌ها تخفیفات خوبی به مشتریان می‌دهد. کاربران می‌توانند برای برخورداری از کد تخفیف دیجی کالا به مناسبت یلدا ما را همراهی کنند.

کد تخفیف دیجی کالا

تنقلات و آجیل‌های یلدا

سفره شب یلدا تنقلات مختلفی دارد و به همین دلیل بسیار زیبا و رنگین است. معمولاً افراد از مغزهایی مانند گردو، پسته، بادام و فندق برای پذیرایی استفاده می‌کنند. البته توت و انجیر خشک نیز از اجزای جدانشدنی آجیل یلدا هستند. در گذشته نگهداری از میوه‌ها برای یلدا کار مشکلی بود. به همین دلیل برای این که بتوانند میوه‌ها در بازه زمانی طولانی‌تر استفاده کنند، آن‌ها را خشک می‌کردند. همچنین می‌توانید در این شب از شاهدانه، نخود برشته، تخمه کدو یا هندوانه و گندمک نیز استفاده کنید. اکنون باسلق و پشمک نیز به‌عنوان خوراکی‌های یلدا تهیه می‌شوند. البته باید اشاره کنم رسوماتی که تاکنون ذکر کردیم، تقریباً در همه شهرهای ایران یکسان است، اما برخی از شهرها آداب و رسوم خاص خود را نیز دارند.

استان‌های مختلف در یلدا چه آداب و رسومی دارند؟

همان‌طور که اشاره کردیم مردم استان‌های مختلف ممکن است علاوه‌بر رسم و رسوماتی که در سراسر ایران یکسان هستند، آیین‌های مخصوص شهر خود را نیز اجرا کنند. در این بخش رسم‌های خاص چند استان به مناسبت یلدا را برای شما بیان می‌کنیم.

استان فارس

در شیراز سفره چله نیز مانند سفره هفت‌سین رنگین و جذاب است. مردم شیراز در شب یلدا خوراکی‌های گوناگونی را برای افرادی که طبع سرد یا گرم دارند، در نظر می‌گیرند. معمولاً هندوانه و مرکبات برای سرد مزاج‌ها، و رنگینک و خرما نیز به گرم‌مزاج‌ها اختصاص دارد. مردم شیراز بعد از این که دور هم جمع شدند، به حافظ‌خوانی همچنین اجرای واسونک می‌پردازند.

استان اصفهان

شب چله در اصفهان با نام چله زری نیز شناخته می‌شود. اما در سایر شهرها معمولاً به این شب عموچله می‌گویند. علت انتخاب نام‌هایی که به جنسیت مربوط هستند، این است که جانداران و اشیا نیز از جنس نر و ماده یا مؤنث و مذکر هستند. به همین دلیل می‌توان برای شب و روزها نیز بر اساس جنسیت نام تعیین کرد. اصفهانی‌ها 2 شب را به چله اختصاص می‌دهند. هر یک از این شب‌ها از رسومات خاصی برخوردارند. آن‌ها هندوانه را به‌خاطر شکل کروی که دارد، به‌عنوان نمادی از خورشید در سفره قرار می‌دهند.

استان‌های مختلف در یلدا چه آداب و رسومی دارند؟

استان همدان

یکی از رسم‌های جالبی که همدانی‌ها در یلدا دارند، فال سوزن است. انجام این رسم به این صورت است که همه دور هم جمع می‌شوند و یک پیرزن پیوسته به شعرخوانی مشغول می‌شود. بعد از تمام شدن هر یک  از شعرهای شب یلدا یکی از دختران کوچک جمع سوزن خود را در یک تکه پارچه آب نخورده می‌زند. هر یک از شعرهای پیرزن به همان ترتیبی که مهمان‌ها دور هم نشستند، فال آن‌هاست. در این شب همدانی‌ها تنقلات و خوراکی‌هایی که با آب‌وهوای آن‌ها سازگار است، را مصرف می‌کنند. معمولاً گردوی شهرهای تویسرکان و ملایر روی میز قرار دارد.

استان کردستان

کردها به یلدا شه وی چله می‌گویند. این رسم از قدیم در کردستان وجود داشته است که با نان سنگگ و دلمه از مهمانان پذیرایی کنند. این آیین یکی از رسوم رایج این استان است.

استان خراسان جنوبی

شهرهای خراسان جنوبی در مقایسه با سایر نقاط کشور آداب‌ورسوم متفاوت‌تری دارند. یکی از رسم‌های منحصربه‌فرد ساکنین خراسان جنوبی برگزاری مراسم کف‌زنی است. شیوه برگزاری این مراسم بدین شکل است که ریشه گیاه چوبک را خیس می‌کنند. بعد آن را چندین مرتبه می‌جوشانند. در گام بعدی ماده را در تغارهای سفالی می‌ریزند.

سپس، مردها و پسران جوان طایفه، چوب‌های درخت انار را دسته می‌کنند و با آن، به‌حدی مایع را هم می‌زنند تا کف کند. افراد این کف‌ها را به صورت یکدیگر می‌مالند و شادی خود را در شب یلدا ابراز می‌کنند. البته این فرایند باید در محیط سرد انجام گیرد. در نهایت نیز کفی که از هم زدن مایع به‌دست‌آمده است را با شیره شکر مخلوط می‌کنند. بعد از این که آن را با گردو و پسته تزیین کردند، از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

استان‌های مختلف در یلدا چه آداب و رسومی دارند؟

استان قزوین

قزوینی‌ها نیز رسومات خاصی در یلدا دارند. آن‌ها در این شب به صله‌رحم و دیدن اقوام می‌پردازند. معمولاً قزوینی‌ها هنگام رفتن به دیدن افراد بزرگ فامیل، میوه‌هایی که قرمزرنگ هستند و آن‌ها را خشک کردند، برای آن‌ها می‌برند. به این میوه‌ها شب چره می‌گویند. به جا آوردن این رسم از نظر قزوینی‌ها شگون دارد. قزوینی‌ها در یلدا سبزی پلو با ماهی درست می‌کنند، همچنین به خوردن گردو، انجیر، تخمه، هندوانه می‌پردازند.

بدین ترتیب یک شب طولانی با شور و هیجان خاصی در کنار عزیزان سپری می‌شود. افراد پیر شهر قزوین بر این موضوع باور دارند که گریه کردن ننه سرما در این شب سبب می‌شود، باران ببارد. اگر هم پنبه‌ها را از لحاف خارج کند، برف می‌آید. در صورت پاره شدن گردنبند مروارید ننه سرما، تگرگ از آسمان می‌بارد.

دادن هدیه به تازه‌عروس‌ها در یلدا

معمولاً در شهرهای مختلف به مناسبت شب یلدا جشن‌های متفاوتی را برای تازه‌عروس‌ها برگزار می‌کنند. این رسم نیز از قدیم بین مردم رایج بوده است. خانواده داماد در این شب هدایای گوناگونی را برای تازه‌عروس خود تهیه می‌کنند. بعد از آن، برای برگزاری دورهمی صمیمانه و شب‌نشینی به خانه عروس می‌روند و جشن می‌گیرند. خانواده عروس نیز باید برای پذیرایی از خانواده داماد خود را آماده کنند.

دادن هدیه به تازه‌عروس‌ها در یلدا

در برخی از شهرها، هنوز با روش‌های قدیمی این مراسم را برگزار می‌کنند. آن‌ها چند سینی بزرگ را تزیین می‌کنند و هدیه‌ها را در آن قرار می‌دهند. در بعضی از شهرها به این مراسم خوانچه چله می‌گویند که در آن خانواده داماد سینی‌ها را روی سر خود می‌گذارند و روانه خانه عروس می‌شوند. البته باید اشاره کنم شب یلدای عروس در شهرها به صورت متفاوتی برگزار می‌شود.

هنوز هم برخی از خانواده به همان روش‌های سنتی قدیم، این رسومات را اجرا می‌کنند. اکنون این رسومات شیوه‌های مدرن‌تری به خود گرفته‌اند. خانواده‌ها به گل‌آرایی سبدهای چوبی می‌پردازند و آن‌ها را به منزل عروس می‌برند. به‌طورکلی، آیینی که در این شب برای عروس خانم‌ها برگزار می‌شود، بین ایرانیان مشترک است و کلیت آن معمولاً مثل هم است. اما خرید هدیه‌های شب یلدا و زیاد یا کم بودن آن‌ها بسته به فرهنگ شهرها گوناگون است. معمولاً در این شب هدایایی که در نظر می‌گیرند، شامل موارد زیر می‌شود.

  • تزئین میوه‌های مختلف، همچنین تهیه آجیل در ظروف مختلف تزئینی و فانتزی که معمولاً به‌عنوان یکی از رسومات ثابت است.
  • استفاده از شیرینی‌های مختلف که برای برکت و شیرین‌کامی استفاده می‌شود. معمولاً نبات و کله‌قند را نیز روی میز می‌چینند.
  • خرید یک قواره پارچه که طرح و نقش زیبایی داشته باشد
  • مطابق سلیقه عروس لباس زمستانی، کیف و کفش نیز تهیه می‌کنند
  • یک قطعه طلا نیز به‌عنوان هدیه برای عروس در نظر می‌گیرند
  • برخی خانواده‌ها اگر دوست داشته باشند، یک جلد دیوان حافظ نیز قرار می‌دهند
  • اگر با سلیقه عروس آشنایی نداشته باشید، می‌توانید هدایای نقدی به وی بدهید

استفاده از کد تخفیف دیجی استایل

توجه داشته باشید که سایت دیجی استایل به مناسبت یلدا، تخفیف‌های مختلفی برگزار می‌کند. این تخفیفات درصدهای گوناگونی دارند. بنابراین افراد برای تهیه کالاهای شب یلدا می‌توانند هزینه کمتری کنند. شما می‌توانید برای تهیه هدایای عروس از کد تخفیف دیجی استایل استفاده نمایید.

استفاده از کد تخفیف دیجی استایل

جمع‌بندی

امروز تاریخچه شب یلدا  و رسومات مربوط به آن را به طور کامل بررسی کردیم. در مراسم یلدا می‌توانید ایده‌های گوناگونی را اجرایی کنید. رسم و رسومات ایرانی تاریخ قدیمی دارند و بسیار زیبا و دلنشین هستند. امروزه متأسفانه افراد مشغله‌های زیادی دارند و به همین دلیل نمی‌توانند زیاد با اقوام و نزدیکان رفت‌وآمد کنند. برگزاری این جشن‌ها در دنیای پیشرفته امروزی که خانواده‌ها روزبه‌روز از یکدیگر دور می‌شوند، می‌تواند به نزدیک‌تر شدن خانواده‌ها کمک زیادی کند. تهیه آجیل یا خوراکی‌های مختلف در یلدا چندان مهم نیست، بلکه صفا و صمیمیتی که بین جمع خانواده وجود دارد، مهم‌ترین اصل است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *