0

حجم بازار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران و جهان

حجم بازار فروشگاه‌های اینترنتی ایران و جهان

با توجه به اینکه امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با وجود ترافیک و زندگی شهری، تمامی کارها به صورت آنلاین انجام می‌شود، قطعا بازار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران و جهان، حجم گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است؛ زیرا با توجه به چنین استقبالی از انواع خریدهای اینترنتی، در واقع نیاز اصلی این زمانه این حجم از بازار فروشگاه و فروش اینترنتی در جهان است و خرید اینترنتی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از خرید از فروشگاه‌های فیزیکی می‌باشد. از این رو طرفداران این نوع از خرید روز به روز در حال افزایش هستند.

دنیای امروز، دنیایی است که در آن همه چیز با اینترنت جلو می‌رود. همه جهان نیز باید با اینترنت در ارتباط باشند؛ حتی کسب و کارها. در غیر این صورت از این بازار عقب می‌مانند و بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهند. بنابراین همه به بازار فروشگاه‌های اینترنتی می‌پیوندند. در ادامه قصد داریم به بررسی تحلیل حجم بازار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران و جهان بپردازیم تا شما نیز بهتر با شرایط این بازار آشنا شوید.

حجم بازار چیست و چه کاربردی دارد؟

برای اینکه بتوانیم به تحلیل حجم بازار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران و جهان بپردازیم، نیاز داریم تا بدانیم که اصلا حجم بازار چیست و کاربرد آن چه می‌باشد؟

حجم بازار چیست و چه کاربردی دارد؟

قطعا در زمان راه‌اندازی هر کسب و کاری شما نیاز دارید تا در مورد بازار هدف تحقیق نمایید. در تحقیق در ارتباط با بازار هدف یکی از ارکان اصلی که باید مورد توجه قرار بگیرد اندازه یا حجم بازار می‌باشد. در واقع حجم بازار یک تعریف است برای سنجیدن ارزش یک بازار هدف و مشخص شده. این حجم بازار بر اساس یک زمان معین مثلا یک سال و بر اساس ارزش ریالی تعیین می‌شود. اینکه چرا باید شما از حجم بازار هدف مطلع باشید نکته‌ای بسیار ظریف و حائز اهمیت است. اگر شما کسب و کاری را آغاز کنید و از حجم بازار هدف خود مطلع نباشید، ممکن است آن زمینه دارای یک حجم بازار کم یا بی‌ارزش باشد و شما نتوانید در این زمینه سود نمایید. در واقع تمام سرمایه‌تان بر باد خواهد رفت. بنابراین لازم است تا با علم در زمینه حجم بازار جلو بروید.

در واقع اینکه شما در ارتباط با حجم بازار اطلاعاتی را به دست آورید به شما کمک می‌کند تا حجم ظرفیت بازار موجود را درک کنید. از سوی دیگر می‌توانید از همین اطلاعات به نحو احسن بهره برده و به عنوان یک فرصت عالی برای پیشروی در کسب و کار خود استفاده نمایید. شاید بهتر باشد برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید یک مثال ساده و آشنا برای شما بزنیم.

حتما همگی نام برند Kodak را شنیده‌اید. برندی که زمینه عکاسی بسیار مؤثر و پررونق بود. در دهه 90 میلادی تقریبا تمامی عکس‌ها بر روی فیلم‌های کداک ذخیره می‌شدند. اما در قرن 21 و با ورود عکاسی به دنیای دیجیتال این برند از رونق افتاد. شاید اگر کداک کمی از خودخواهی و خودبینی خود کم می‌کرد و به بررسی حجم بازار و خواسته مشتریان در آن دوره می‌پرداخت، هرگز شکست نمی‌خورد و همگام با شرایط پیشرفت می‌نمود.

در واقع حجم بازار، ارزش و کیفیت بازار هدف را برای شما مشخص می‌نماید. اطلاع از آن نیز به شما کمک می‌کند تا یک دیدگاه جدید و منسجم در ارتباط با شغل خود داشته باشید. بنابراین برای آغاز هر کسب و کاری نیاز است تا به تحلیل حجم بازار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران و جهان پرداخت تا بتوان به آن میزان از موفقیت که در نظر دارید دست پیدا کرد.

حجم کلی بازار فروشگاه‌های اینترنتی در دنیا چقدر است؟

برای اینکه بتوانیم کمی اطلاعات کلی نسبت به حجم بازار فروشگاه‌های اینترنتی در دنیا به دست آوریم، نیاز داریم تا به اطلاعات آماری فروشگاه‌های اینترنتی کشورهای بزرگ و مطرح در این صنعت دست پیدا کنیم. بر اساس آمار خرید آنلاین در دنیا  از کسب و کارهای خرد و کوچک اینترنتی و میزان کسب درآمد آنلاین فروشندگان خانه و لوازم خانگی در ایالات متحده آمریکا، این مقدار چیزی در حدود 14.7 میلیارد دلار بوده است. این اطلاعات یعنی سهم 13.5 درصدی از کل فروش اینترنت جهانی، که نسبت به سال 2015 میزان 2.5 درصد افزایش داشته است. کارشناسان در این زمینه، احتمال افزایش فروش بیشتر را در سال‌های آینده از طریق بازار اینترنتی پیش‌بینی می‌نمایند. با بررسی‌هایی که به عمل آمده است، وبسایت‌هایی که به فروش لوازم خانگی در دنیا پرداخته اند صرفا به قرار دادن محتوایی مناسب و تصاویر زیبا از محصولات خود بسنده نکرده‌اند. این مجموعه‌ها در واقع از تکنیک‌های خاص و ویژه جهت بهینه‌سازی برای افزایش فروش محصولات و خدمات خود استفاده کرده‌اند. از این رو در زمینه فروش اینترنتی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.

حجم کلی بازار فروشگاه‌های اینترنتی در دنیا چقدر است؟

رشد خرید آنلاین به قدری سریع است که پیش‌بینی می‌شود حجم بازار جهانی خرید آنلاین در سال 2020 به 4 تریلیون دلار برسد. همچنین این انتظار وجود دارد که در سال 2023 فقط در ایالات متحده آمریکا 300 میلیون نفر خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این مقدار 91% از کل جمعیت کشور آمریکا را در بر می‌گیرد.

تا به امروز 69% افراد کشور آمریکا، خرید آنلاین را تجربه کرده‌اند و 25% از آنها حداقل ماهی یک بار خرید خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. اکثریت این افراد که حدودا 59% بازار را تشکیل می‌دهند، در واقع پوشاک تهیه کرده‌اند. 47% از آنها نیز اولین کالای خود را در آمازون تهیه نموده‌اند.

اما آمریکایی‌ها تنها افرادی نیستند که خرید خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. مردم در سرتاسر جهان از مزایای انواع خرید آنلاین آگاه شده‌اند. طبق گزارش وب‌سایت اینوسپ، کشورهایی که با بیشترین میانگین درآمد تجارت الکترونیکی به ازای هر خریدار وجود دارند عبارت‌اند از: ایالات متحده (1804 دلار)، انگلیس (1629 دلار)، سوئد (1446 دلار)، فرانسه (1228 دلار)، آلمان (1064 دلار)، ژاپن (968 دلار)، اسپانیا (849 دلار)، چین (626 دلار)، روسیه (396 دلار) و برزیل (350 دلار).

در سال 2018، نرخ افرادی که خرید خود را به صورت اینترنتی انجام داده‌اند، در سراسر جهان 47.3% بود. اگر این آمار را از نظر جنسیتی بررسی کنیم، تفاوت چندانی بین درصد خریداران زن و مرد نمی‌بینیم؛ 72% از زنان به‌صورت آنلاین خرید می‌کنند، در حالی‌ که این نسبت برای مردان 68% است.

تنها تفاوتی که در میان خرید بین جنسیت‌های متفاوت وجود دارد کالاهای خریداری شده است. مردان به طور معمول کالاهای بزرگ و مرتبط با کار مانند رایانه، ابزار، مبلمان و… را به صورت آنلاین تهیه می‌کنند. اما خانم‌ها معمولا موارد کوچک‌تر مانند پوشاک، مواد غذایی و محصولات بهداشتی و… را به صورت اینترنتی می‌خرند. از این رو آمار خرید تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

گرداننده و رهبر اصلی بازار فروشگاه‌های اینترنتی در دنیا کدام برند است؟

اگر بخواهیم از پبشروان و رهبران اصلی صنعت و تجارت الکترونیک نام ببریم باید بدانیم که برای اولین بار در سال 1991، فروش اینترنتی توسط تیم برنزلی مطرح شد و درست 3 سال بعد از آن، یعنی در سال 1994 اولین فروش اینترنتی توسط شرکت پیتزا هات انجام گرفت. شاید جالب باشد بدانید که با گسترش اینترنت و ارتباطات مجازی این شیوه از فروش هر روزه وسعت بیشتری پیدا کرد و همان‌گونه که شاهد آن هستید تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

در ادامه قصد داریم تا شما را با چندین فروشگاه بزرگ اینترنتی در سراسر دنیا آشنا کنیم. فروشگاه‌هایی که از دیرباز در این صنعت مشغول به فعالیت بوده‌اند و هم چنان نیز در فروش اینترنتی پیشرو، موفق و پیشتاز هستند.

فروشگاه اینترنتی Amazon

شرکت آمازون در سال 1994 در شهر سیاتل آمریکا تأسیس شد. در ابتدای شروع به کار این مجموعه، فعالیت‌هایش بسیار محدود بود. اما در سال 1995 فعالیت رسمی خود را در زمینه فروش اینترنتی کتاب آغاز نمود. این فروشگاه بعد از استقبال کاربران کم کم وارد شاخه‎‌های دیگری از تجارت، نظیر فروش محصولاتی مانند پوشاک، کفش و… نیز شد. هم اکنون آمازون تمامی اجناس و خدمات را تحت پوشش خود قرار داده و شعب مختلفی در سرتاسر دنیا تأسیس کرده است تا بیشتر مردم دنیا بتوانند از خدماتش استفاده کنند و در اسرع وقت بتوانند به محصولات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. در واقع آمازون همواره به راحتی و رفاه مشتریان خود می‌اندیشد.

آمازون با چند اصل هدایت می شود. این چند اصل اساسی آمازون به شرح زیر است:

  • وسواس مشتری به جای تمرکز بر روی رقبا
  • اشتیاق به اختراع
  • تعهد به برتری عملیاتی و تفکر بلندمدت
  • تأثیرات مثبت بر مشتریان و کارمندان
  • توجه به مشاغل کوچک، اقتصاد و جوامعی که در آن افرادی سازنده و خلاق و باهوش زیست دارند
  • توجه به افراد پرشور و با پیشینه ها و اهدافی که تمایل مشترک با یکدیگر دارند و افرادی که همواره از سوی مشتریان ما در حال یادگیری و اختراع باشند
  • حمایت از مشاغل کوچک
  • اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری
  • پایداری
  • حمل و نقل مناسب

فعالیت تجاری آمازون به این صورت است که هم خودش اجناس تقاضا شده را تامین می کند و به همین خاطر دارای انبارهایی بسیار بزرگ می‌باشد  و هم اجناس افراد دیگر را با در اختیار قرار دادن یک پنل به آن‌ها به فروش می‎ رساند و درصدی از فروششان را به عنوان سود نزد خود نگه می‎ دارد. بنابراین از این طریق موجب اشتغال‌زایی افراد دیگر نیز در سرتاسر دنیا شده است. همین موضوع یکی از بهترین ویژگی‌های سایت آمازون می‌باشد. اما در این میان آمازون اصالت خود را همچنان حفظ کرده و به خرید و فروش آنلاین کتاب نیز مشغول می‌باشد. آمازون امروزه بزرگترین فروشگاه اینترنتی کتاب جهان به شمار می‎رود. تا حدی که در حال حاضر نزدیک به 60% فروش آنلاین کتاب و حتی 40% کل فروش کتاب دنیا مربوط به شرکت آمازون می‌باشد.

در وب‎سایت آمازون، امکان مطالعه‎ بخشی از نسخه‎ الکترونیکی کتاب‌‌هایی که به فروش می‎رسد وجود دارد تا کاربر بعد از مطالعه‎ی بخش‌‌هایی از آن اقدام به خرید کند. در واقع شما پیش از خرید می‌توانید بخش کوتاهی از کتاب را به صورت آنلاین و رایگان مطالعه نمایید. بعد از ثبت کردن سفارش کتاب توسط خریدار، شرکت آمازون با کمک تکنولوژی‌‌های به‌روز چاپ و تولید کتاب، اقدام به چاپ کتاب می ‎کند و به این صورت دیگر نیازی به وجود انبارهای بزرگ برای کالای کتاب در این شرکت وجود ندارد. این موضوع از قطع بی‌رویه درختان و تولید بی‌رویه کاغذ نیز جلوگیری می‌نماید.

شاید لازم باشد تا به این موضوع اشاره کنیم که الکسا اینترنت، دیجیتال فتوگرافی رویو، گودریدز و بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌‌ها، متعلق به شرکت Amazon می‌باشند.

فروشگاه اینترنتی Amazon

فروشگاه اینترنتی eBay  

فروشگاه eBay یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین در دنیاست. این فروشگاه توسط پییر امیدیار با اصلیتی آمریکایی-ایرانی، در سال 1996 تأسیس شده است. سیستم فروش این سایت مبتنی بر حراج است؛ شاید کمی مشابه سایت دیوار در کشور خودمان. در واقع سیستم کارای ای بی به این شکل است که در این فروشگاه افراد عادی می‌توانند اجناس نو و دست دومشان را برای فروش در معرض نمایش قرار دهند و کالای خود را به بالاترین قیمت پیشنهاد شده بفروشند. ضمنا لازم است تا درصدی از فروش خود را به شرکت eBay بپردازند.

ایده‌ی اصلی ساخت فروشگاه eBay، در سال 1995 مربوط به همسر پییر است که در آن سال‎ها به شغل بازاریابی مشغول بوده است. همسر پییر از او تقاضا می کند سایتی را طراحی کند که بتواند در آن شکلات‌های خاصی که عکس افراد معروف روی آن بود را به صورت اینترنتی به فروش برساند. بازار هدف این نوع از شکلات‎‌ها نیز افراد کلکسیونر بودند که امکان آن وجود داشت، بتوان این شکلات‌ها را به بالاترین پیشنهاد به آن‌ها فروخت. اما خب قاعدتاً افراد زیادی خواهان چنین سبک محصولاتی نیستند. سایت ای بی از سال 2018 یک تجارت چند میلیارد دلاری در نظر دارد و در 33 کشور جهان فعالیت می‌کند. امروزه نیز قابلیتی که باعث جذابیت eBay برای کاربران شده است همین مکانیزم حراج آن است به طوری که که در حال حاضر این وبسایت در ماه بیش از 800 میلیون بازدیدکننده دارد و رتبه‌ دوم تراکنش مالی فروشگاهی را در دنیا از آن خود کرده است. بعد از آمازون، ای بی پرطرفدارترین فروشگاه اینترنتی است.

فروشگاه اینترنتی eBay  

eBay Inc

یک رهبر تجارت جهانی است که میلیون ها خریدار و فروشنده را در سراسر جهان به هم وصل می‌کند. برای فعال کردن فرصت اقتصادی برای افراد، کارآفرینان، مشاغل و سازمانهای مختلف از نظر اندازه وجود دارد. نمونه کارها و مارکت‌ها شامل eBay Marketplace و eBay Classifieds Group است که در 190 بازار در سراسر جهان فعالیت می کند. استراتژی تجاری این شرکت شامل افزایش تجارت بین‌المللی است. ای بی، در حال حاضر به چندین کشور از جمله چین و هند گسترش یافته است. همچنین گسترش استراتژیک بین‌المللی در تایوان و ژاپن، جایی که Yahoo! در آن شروع به کار کرد و نیوزیلند، که تجارت غالب وبسایت حراج آنلاین است، دیده می‌شود. در فروشگاه‌های اینترنتی که امروزه در سراسر جهان وجود دارد، فروشندگان، کالاهایشان را به همراه مشخصات و قیمت آنها در معرض نمایش قرار می‎دهند تا کاربران بعد از مشاهده‎ جنس و بررسی ویژگی‌‎های آن اقدام به ثبت سفارش کنند. هزینه‎ این نوع از سفارشات به صورت آنلاین یا نقدی پرداخت می‎‌شود. درست پس از بررسی و تایید نهایی، آن اجناس با روش های مختلف به آدرس سفارش‌‌دهنده ارسال می‌‍شوند. در واقع ای بی، به فروشندگان اجازه می‌دهد بخشی از درآمد حراج خود را به یک خیریه با انتخاب فروشنده اهدا کنند. این برنامه در ایالات متحده eBay Giving Works نام دارد.

اگرچه eBay به عنوان یک سایت حراج آنلاین شناخته شده است، (در واقع جایی که خریدار با بالاترین پیشنهاد برنده این کالا می‌شود) اما امروزه بسیار بیشتر از این است. این یک بازار واقعی است که در آن فروشندگان می‌توانند مواردی را با قیمت ثابت لیست کنند و حتی “فروشگاه” خود را باز کنند. در اصل نحوه کار آن است که فروشنده یک کالا را اضافه کند، عکس ها و توضیحی را اضافه کند و گزینه‌ای را برای انتخاب قیمت و حمل و نقل انتخاب کند. خریداران می توانند پس از آن مناقصه یا به سادگی در همان لحظه محصول مورد نظر خود را بخرند. هنگامی که معامله‌ای انجام شده است خریداران از طریق هر یک از گزینه‌های مختلف، پرداخت خود را انجام می‌دهند و فروشنده آن را برایشان ارسال می‌نماید. به همین سادگی!

 فروشگاه اینترنتی  WalMart

شرکت والمارت، در واقع یک شرکت خرده‌فروشی در آمریکا است. این مجموعه مانند یک هایپر مارکت بزرگ به فعالیت ‎می‌پردازد. زمینه‌ی فعالیت والمارت مواد غذایی و اجناسی از این قبیل است که می‎بایست زود به دست مشتری برسند؛ به همین دلیل والمارت اجناس خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست مشتریان می‌رساند. در واقع همین موضوع باعث شده است که این فروشگاه به یکی از فروشگاه‌ های برتر اینترنتی دنیا تبدیل شود.

این فروشگاه ابتدا از کسب و کاری کوچک شروع شد و تنها با یک فروشگاه تخفیف و ایده ساده برای فروش بیشتر با هزینه کمتر در طول 50 سال گذشته به بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان تبدیل شده است. هر هفته تقریباً 265 میلیون مشتری تقریباً 11،500 فروشگاه را در 56 آگهی در 27 کشور و وب‌سایتهای تجارت الکترونیکی بازدید می‌کنند. درآمد والمارت در سال مالی 2020، 524 میلیارد دلار بود و این فروشگاه بیش از 2.2 میلیون همکار در سراسر جهان استخدام می کند. والمارت همچنان رهبر پایداری نیکوکاری شرکت‌ها و فرصت‌های شغلی است. این بخشی از تعهد بی‌وقفه به ایجاد فرصت‌ها و ایجاد ارزش برای مشتریان و جوامع در سراسر جهان است.

 فروشگاه اینترنتی WalMart

فروشگاه اینترنتی  AliBaba

در سال 1999 شرکت علی بابا تأسیس شد. این فروشگاه سکوی پیشرو در تجارت عمده‌فروشی جهانی است و در سراسر جهان به میلیون ها خریدار و تأمین‌کننده خدمت می کند. شرکت علی بابا توسط جک ما در سال 1999 در پکن تاسیس شد. محصولات اصلی این فروشگاه اینترنتی مربوط به بخش تجارت الکترونیک است. در این فروشگاه امکان فروش محصولات تامین کننده به مصرف کننده وجود دارد. Alibaba.com صدها میلیون محصول در بیش از 40 دسته مختلف از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی، ماشین‌آلات و پوشاک به شما ارائه می دهد. علاوه بر آن در این نوع از خرید و فروش، محصولات می‎توانند از تأمین‌کننده‌‌ای به تأمین‌کننده‎ دیگر و یا از مصرف‌‍کننده‌ای به مصرف‌کننده‎ دیگر نیز فروخته شوند و به همین دلیل تعداد تراکنش‎‌های مالی این شرکت اینترنتی همانند دیگر فروشگاه‌‎های مطرح دنیا بسیار بالاست.

فروشگاه اینترنتی AliBaba

حجم کلی بازار فروشگاه‌های اینترنتی در ایران چقدر است؟

یکی از بزرگترین حسن‌های دنیای امروز این است که شما با هر کسب و کاری که دارید می‌توانید یک سایت فروشگاهی برای خود راه اندازی کنید و از فروش در آن نهایت لذت را ببرید. زیرا با راه‌اندازی سایت فروشگاهی و فروش اینترنتی بسیاری از هزینه‌های جانبی در کسب و کار شما حذف می‌شود و از همین جهت شما سود بیشتری کسب خواهید کرد.

برای این کار نیاز است تا از حجم کلی بازار فروشگاه‌های اینترنتی در کشورمان، ایران اطلاعاتی داشته باشید. با این اطلاعات دقیق می‌توانید یک بازار هدف خوب برای کسب و کار خود متصور شوید و در کارتان همواره پیشرو و موفق باشید و بمانید.

همان طور که پیش‌تر نیز عرض کردیم، حجم کلی بازار فروشگاه‌های اینترنتی در سراسر جهان همواره رو به افزایش بوده است. در ایران نیز با افزایش حجم ترافیک در شهرهای بزرگ و پاندمی بیماری کرونا، شرایط دیگر به گونه‌ای ایجاب می‌نمود تا خریدها همگی به صورت اینترنتی انجام شوند.

شاید در گذشته به دلیل ناآگاهی افراد و کلاه‌برداری‌های کلان اینترنتی، فضایی برای اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی باقی نمانده بود. اما امروزه با افزایش اطلاعات و آگاهی مردم از حق و حقوقشان و ساز و کار اینترنت و سایت‌های فروشگاهی، این امر کاملا در میان مردم جا افتاده و روز به روز نیز در حال افزایش می‌باشد.

سهم بازار هر کدام از فروشگاه‌های اینترنتی در ایران چقدر است؟

درست مانند سیستم جهانی فروشگاه‌های اینترنتی، یک سری فروشگاه آنلاین نیز در ایران وجود دارند که سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع این مجموعه‌ها از قدیمی‌ترین و مورد اعتمادترین مجموعه‌های موجود در ایران هستند. شما نیز نام‌های آن‌ها را بسیار خوب در خاطر دارید. مانند دیجی کالا، باسلام و… . در ادامه به بررسی چند مورد از معروف‌ترین این سایت‌ها خواهیم پرداخت.

سهم بازار هر کدام از فروشگاه‌های اینترنتی در ایران چقدر است؟

دیجی کالا

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سایت فروش آنلاین در ایران دیجی کالا است. مجموعه دیجی کالا کار خود را از سال 1385 آغاز نموده است. این مجموعه با ایجاد اعتماد در میان مردم جا افتاده است. تنوع محصولات در این فروشگاه بیسار بالاست و به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در سایت دیجی کالا یافت می‌شود. شما نیز می‌توانید بر حسب نیاز خود هر کدام را که مدنظر دارید انتخاب کنید. دیجی کالا در واقع یک بستر فروش نیز برای فروشندگان متنوع فراهم کرده تا کالاهای خود را در آن به فروش برسانند.

شاید دیجی کالا تنها سایتی نباشد که شما می‌توانید محصولات مدنظر خود را از این طریق تهیه نمایید، اما از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه‌هاست. از انواع لوازم ساده بهداشتی گرفته تا انواع لوازم برقی بزرگ با برندهای متنوع روز دنیا در دیجی کالا یافت می‌شود. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید با کد تخفیف خرید دیجی کالا، یک خرید خوب و به‌صرفه از این مجموعه داشته باشید.

بنا بر آماری که از فروش دیجی کالا در سال 1400 منتشر شده است، بیشتر از 4 میلیون کالای متنوع توسط 160 هزار فروشنده برای فروش عرضه شده است. دیجی کالا ظرفیت این را دارد که روزانه 600 هزار کالا را پردازش نماید.

دیجی کالا

باسلام

باسلام یکی دیگر از مجموعه‌هایی است که در ایران مانند یک بازار مجازی عمل می‌نماید. در باسلام هر کسی می‌تواند از هر کجای ایران که هست یک غرفه مخصوص به خود داشته باشد و محصولات خود را در آن عرضه کند.

بیشتر بخوانید : چگونه در باسلام فروشنده شویم؟

در باسلام می‌توانید محصولات متنوعی که توسط افراد مختلف از سراسر ایران ارائه می‌گردد را بیابید. در واقع شما در باسلام می‌توانید بدون حضور هیچ واسطه‌ای خرید خود را مستقیماً از تولیدکنندگان محلی و سنتی انجام دهید.

مجموعه باسلام در سال 1392 آغاز به کار کرد. دفتر باسلام در شهر قم قرار دارد. این مجموعه زیر نظر شرکت دانش بنیان برکت کار خود را آغاز نموده است. در سال 1400 باسلام رونق بسیاری گرفت و تعداد غرفه‌هایی که در این مجموعه ثبت شدند از 100 هزار عدد هم عبور کرد.

در مجموع بهتر است این را بدانید که اگر کد تخفیف باسلام را داشته باشید می‌توانید از این مجموعه یک خرید عالی و به‌صرفه انجام دهید. در واقع باسلام با ارائه انواع کد تخفیف مشتریان خود را همواره راضی و خشنود نگاه می‌دارد.

باسلام

دیوار

دیوار نامی آشنا برای فروش انواع کالای نو و دست دوم در ایران است. این مجموعه از سال 1392 آغاز به کار کرده است. سایت دیوار یک پلتفرم و بستری مناسب برای فروش انواع کالای نو و دست دوم می‌باشد؛ البته که فقط در زمینه فروش کالاهای خرد فعالیت ندارد. در دیوار می‌توانید ملک، اتومبیل و زمین نیز خرید و فروش کنید. تمامی آگهی‌های نیازمندی‌های خود را نیز می‌توانید در دیوار ثبت نمایید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر اینکه دیوار امکان ثبت آگهی در تمامی شهرهای ایران را برای شما فراهم نموده است. شما می‌توانید از طریق دیوار آگهی خود را در 4 شهر اصلی کشور افغانستان یعنی هرات، قندهار، کابل و مزار شریف نیز ثبت نمایید.

از سال 1399 به بعد دیوار امکانی را برای مشاغل فراهم کرده است تا بتوانند صفحات اختصاصی در این پلتفرم داشته باشند و کسب و کار خود را از طریق سایت دیوار بهتر مدیریت نمایند.

دیوار

مارکت لیدر بازار فروشگاه‌های اینترنتی کدام برند است؟

شاید برای این که بتوانیم مارکت لیدر بازار فروشگاه‌های اینترنتی را مشخص کنیم در ابتدا باید بدانیم که اصلا مارکت لیدر به چه معناست؟ مارکت لیدر به فروشگاهی گفته می‌شود که رهبری بازار را به عهده می‌گیرد. در واقع بازار را در دست خود می‌گیرد و بیشتر حجم بازار را به خود اختصاص می‌دهد. حال که در ایران نیز این بازار فروشگاه‌های اینترنتی بسیار داغ شده است بهتر است بدانیم مارکت لیدر آن در امسال چه فروشگاه‌هایی بوده‌اند.

همان گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، دیجی کالا هم اکنون یکه تاز بی‌رقیب این میدان است. دیجی کالا با ارائه انواع متنوع کالاهای مورد نیاز با برندهای متفاوت و بازه قیمتی نامحدود به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی در ایران بدل شده است. شاید بتوان دیجی کالا در ایران را مشابه آمازون در آمریکا دانست. در واقع دیجی کالا را می‌توان به عنوان مارکت لیدر اصلی فروشگاه‌های اینترنتی در ایران دانست. همان گونه که آمازون در سایر نقاط جهان مارکت لیدر بوده است.

افزایش سهم بازار در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

برای این که بدانیم چگونه می‌توان سهم بازار در ایران را افزایش داد در ابتدا بهتر است بدانیم اصلا سهم بازار چیست؟ در واقع سهم بازار یک شاخص اصلی برای سنجش میزان سود و زیان شما در کسب و کارتان است. در واقع هر چه شما سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرید، سود بیشتری خواهید کرد. برای این که بتوان در بازار رقابتی این روزها موفق باقی ماند لازم است تا مرتباً سهم بازار کسب و کار خود را چک کنید تا علاوه بر این که جلوی ضرر و زیان را بگیرید، برای سود بیشتر نیز تلاش کنید.

برای محاسبه سهم بازار نیاز است تا فروش کلی خود را در یک بازه زمانی مشخص، تعیین کنید. سپس فروش کلی صنعت مورد نظر را در همان بازه زمانی نیز مشخص نمایید. پس از آن فروش خود را بر فروش کل تقسیم کنید تا به یک میزان معینی دست پیدا کنید. شاید بهتر باشد با یک مثال این موضوع را بهتر توضیح دهیم.

تصور کنید شما محصولی را می‌فروشید؛ مثلا مبلمان اداری. میزان فروش شما در یک سال 5 میلیارد تومان بوده است. کل فروش صنعت مبلمان اداری در ایران در طی یک سال گذشته 100 میلیارد تومان بوده است. در واقع با تقسیم کردن این دو عدد طبق فرمول گفته شده، سهم شما از بازار 5 درصد خواهد بود. حالا اگر بدانید رقبایتان حدوداً چند درصد از سهم بازار را در اختیار دارند می‌توانید یک تحلیل عالی نسبت به کسب و کار خود داشته باشید و برای پیشرفت بیشتر تلاش کنید.

افزایش سهم بازار در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

حال که دانستیم سهم بازار چیست و چگونه به دست می‌آید، بهتر است بدانیم چطور می‌توان آن را افزایش داد تا بیشتر سود کرد. قاعدتاً هیچ کسب و کاری توان این که صد در صد از سهم بازار را بر عهده بگیرد ندارد. ضمن این که این موضوع ریسک بسیار بزرگی است. زیرا اگر صد در صد بازار در اختیار شما باشد نمی‌توانید در میانه بازار و مد شدن دیگر مدل‌ها و… موفق باقی بمانید. در مجموع میزان سهم بازار هر شرکت و کسب و کاری به اندازه آن بستگی دارد. برای این که سهم بازار خود را افزایش دهید و در صدد موفق‌تر شدن تلاش کنید لازم است تا موارد زیر را دنبال نمایید:

از برند خود آگاه باشید

وقتی شما یک لوگو و طراحی اختصاصی خاص و منحصربه‌فرد برای برند خود داشته باشید، می‌توانید در اذهان عمومی جای خود را باز کنید و ماندگار شوید. درست مانند شرکت‌های مطرحی مانند اپل. بهتر است برای ماندگار شدن تمام نکات مرتبط با برندینگ محصولات خود را رعایت نمایید.

از برند خود آگاه باشید

خلاق و نوآور باشید

برای این که در بازار ماندگار باشید باید خلاقانه عمل کنید تا از رقبا عقب نمایید. باید برندینگ خود را حفظ کنید اما خلاقیت نیز به خرج دهید. همین امر سبب می‌شود تا در میان رقبا مطرح شوید و سهم بیشتری در بازار را به خود اختصاص دهید. از این رو همواره باید بر اصل نوآوری و خلاقیت اتکا نمایید.

ارتباط با مشتریان را حفظ نمایید

یکی از ارکان اصلی افزایش فروش و محبوبیت، مشتری مداری است. برای این که بتوانید مشتریان خود را همواره همراه خود نگاه دارید، لازم است تا مدام با آن‌ها در ارتباط باشید. می‌توانید از نظرات مشتریان استفاده کرده و در کسب و کار خود موفق‌تر شوید.

رضایت مشتریان را جلب نمایید

یک مشتری راضی خود به خود یک دستگاه مبلغ برای برند شما خواهد بود. در واقع اگر شما مشتریان خود را راضی نگاه دارید می‌توانید به گستره وسیعی از مشتریان دست یابید. از این رو لازم است تا برای راضی نگه داشتن مشتریان علاوه بر افزایش کیفیت و داشتن خلاقیت، بر بحث ارائه تخفیفات نیز متمرکز شوید.

رضایت مشتریان را جلب نمایید

قاعدتاً برای این که بتوانید سهم مناسبی از بازار هدف خود را بشناسید و در اختیار بگیرید، نیاز دارید تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهید و مطالعاتی داشته باشید. در این مقاله سعی بر این بود تا بتوانیم شما را با حجم بازار و چگونگی افزایش سهم بازار برای یک کسب و کار موفق آشنا کنیم. قاعدتاً با رعایت نکاتی که ذکر شد می‌توانید به نتایجی مناسب و مطلوب در زمینه کاری خود دست یابید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *