0

جت مارت

جت مارت چیست؟

سال‌هاست با پیشرفت تکنولوژی خرید اقلام مختلف به شکل اینترنتی هم انجام می‌شود. محصولات سوپرمارکت و اغذیه هم از مواردی هستند که چندین سال است که از طریق پلتفرم‌های مختلف به شکل آنلاین به فروش می‌رسند. دیجی کالا که از معروف‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی در ایران است، مدتی است در زمینه فروش اقلام سوپرمارکت و خوراکی نیز با نام دیجی کالا جت فعالیت دارد. در این مقاله از سایت موپُن به بررسی و تشریح این خدمات می‌پردازیم.

معرفی دیجی کالا جت

دیجی کالا را می‌توان بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین در ایران و یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های آنلاین در خاورمیانه دانست. این پلتفرم فعالیت خود را از سال 1385 به طور رسمی شروع کرده و در حال حاضر بیش از 10 هزار کارمند دارد و با خدمات مختلفش در سراسر کشور روزبه‌روز به موفقیت بیشتری دست می‌یابد. دیجی کالا کار خودش را با فروش آنلاین محصولات دیجیتالی و الکترونیکی آغاز کرد.

در سال 1393 بود که فروش آنلاین انواع کالا را در برنامه کاری خود اضافه کرد و محصولاتش را به سراسر ایران ارائه داد. از تیرماه 1397 دیجی کالا گزینه جدیدی را برای کاربرانش ایجاد کرد و آن سوپرمارکت دیجی کالا بود. این فرایند با پیوستن روکولند به این مجموعه شکل گرفت. فروش محصولات سوپرمارکت ابتدا با عنوان دیجی کالا فِرِش شروع شد و سپس تحت عنوان سوپرمارکت دیجی کالا در دامنه‌ای مجزا به فعالیتش ادامه داد.

دیجی کالا جت پلتفرمی تقریباً نوظهورتر می‌باشد که با هدف تحویل فوری سفارشات مشتریان سوپرمارکت و سایر اقلام خوراکی فعالیت می‌کند. این سرویس ابتدا تنها با محصولات سوپرمارکتی آغاز به کار کرد؛ اما در حال حاضر انواع شیرینی‌جات، کافی‌ها، مواد پروتئینی، نان،  میوه و سبزیجات، آب میوه، بستنی و همچنین به تازگی غذاهای رستورانی و فست‌فودی را نیز تأمین می‌کند و روزبه‌روز به  تعداد فروشگاه‌ها و محصولاتش افزوده می‌شود.

دیجی کالا جت

روند کاری دیجی کالا جت به این شکل است که در این سایت پس از وارد کردن لوکیشن، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌های اطراف طبق فیلتر مورد نظر مکانی نمایش داده می‌شوند، پس از انتخاب مغازه یا فروشگاه زنجیره‌ای مورد نظر، کالاهای مورد نیاز انتخاب می‌شوند و پس از پرداخت هزینه در زمانی کوتاه درب منزل به شما تحویل داده خواهند شد.

معرفی فروشگاه جت مارت

جت مارت یکی از بخش‌های دیجی کالا جت می‌باشد که محصولاتش مربوط به خود دیجی کالا است و با استفاده از این سرویس دیگر دیجی کالا نقش یک واسط را ایفا نمی‌کند و به طور مستقیم محصولات را به فروش می‌رساند. جت مارت‌ها از سیستمی به نام دارک استور تبعیت دارند. دارک استورها مغازه‌‌ها یا به عبارتی انبارهای بزرگی هستند که اقلام آن‌ها تنها به صورت آنلاین به فروش می‌رسد و خدمتی به مشتریان حضوری نمی‌دهند.

جت مارت‌ها در مکان‌های مختلفی قرار دارند و به محدوده جغرافیایی اطراف خود سرویس می‌دهند. به این ترتیب امکان ارسال سریع‌تر سفارشات توسط دیجی کالا مهیا می‌شود. روند کار به کمک تکنولوژی و سیستم‌های ثبت سفارش و کارمندهای مختلفی انجام می‌گیرد. در حال حاضر بیش از 90 درصد شهر تهران تحت پوشش جت مارت‌های دیجی کالا هستند و می‌توان خریدی آسان، باکیفیت و سریع را با آن تجربه کرد.

جت مارت‌ها روزبه‌روز در ایران با پیشرفت همراه هستند؛ اما در عملکرد آن‌ها نقاط ضعف و قوت مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای جت مارت

1- سرعت ارسال بالا

دیجی کالا ادعا می‌کند که سفارشات دیجی کالا جت و مخصوصاً جت مارت را در کمتر از 30 دقیقه به دست مشتریان می‌رساند. این ویژگی برای زمان‌هایی که کاربر عجله دارد و زمانش برای رفتن به مغازه‌های حضوری محدود است بسیار کارآمد می‌باشد.

این سرعت بالا با هوشمند بودن قسمتی از ثبت سفارشات، وجود جت مارت‌ها در نقاط مختلف، ارسال سفارشات از مکان‌های نزدیک، استفاده از پیک موتوری‌های ویژه دیجی کالا و… محقق می‌شود.

2- ارسال رایگان

سفارش محصولات به طور کلی از دیجی کالا جت به صورت رایگان ارسال می‌شود و محدودیتی از نظر سقف خرید ندارد. هزینه ارسال معمولاً یکی از مواردی است که افراد را در خرید اینترنتی مخصوصاً خریدهای روزانه با قیمت‌های محدود، پشیمان می‌کند که رایگان بودن این عمل در این پلتفرم مزیت خوبی محسوب می‌شود.

3- کدهای تخفیف و پیشنهادهای شگفت انگیز

دیجی کالا کدهای تخفیف متفاوت و منحصربه‌فردی را برای دیجی کالا جت و جت مارت در نظر می‌گیرد و استفاده از آن‌ها می‌تواند هزینه‌ها را تا حد خوبی کاهش بدهد. انواع کد تخفیف دیجی کالا جت را می‌توانید به راحتی از سایت موپُن تهیه کنید. دقت داشته باشید که کدهای تخفیف مربوط به دیجی کالا جت با کدهای تخفیف سایت فروشگاه دیجی کالا متفاوت است.

4- تنوع اجناس

علاوه بر اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ در دیجی کالا جت محصولات متنوع و گسترده‌ای را تأمین می‌کنند، جت مارت‌ها نیز انواع و اقسام جنس‌ها را شامل می‌شوند و در تعداد موجودی آن‌ها معمولاً محدودیت خاصی وجود ندارد.

سفارش از جت مارت

5- پشتیبانی و مرجوع کردن محصولات

پشتیبانی دیجی کالا جت به خوبی مشکلاتی که به پرداخت و یا کالاهای خریداری‌ شده ربط دارد را بررسی و رسیدگی می‌کند.  سلامت کالاها، عدم تطابق کالاهای دریافتی با اقلام سفارش ‌داده‌ شده، ناقص بودن سفارش، گذشته بودن تاریخ انقضا، مخدوش بودن بسته‌بندی اقلام سفارش، مخدوش بودن قیمت محصول، فاسد یا غیرقابل‌استفاده بودن محصول باید هنگام تحویل گرفتن کالا توسط خریدار بررسی شود و در صورتی که هر یک از این موارد با مشکلی روبه‌رو بودند، همان لحظه یا نهایتاً تا سه ساعت کاری بعد از دریافت بسته به پشتیبانی دیجی کالا اطلاع‌رسانی شود. البته  کالاهای بهداشتی قابلیت مرجوعی ندارند.

معایب دیجی کالا جت

با وجود این که جت مارت یکی از بهترین سوپرمارکت‌های آنلاین محسوب می‌شود ولی معایبی نیز دارد. حال که با بخشی از مزیت‌های این پلتفرم آشنا شدید، بهتر است برخی از عیب‌های آن را نیز بدانید.

1- نارضایتی از کالاهای باز و عمده

معمولاً اقلامی که به صورت کارخانه‌ای بسته‌بندی شده‌اند، مشخصات دقیقی دارند و مشتریان قبل از رسیدن سفارش می‌دانند که محصول انتخابی در چه شرایطی ارسال خواهد شد. اما اقلامی که به صورت عمده به فروش می‌رسند یا مواردی مانند میوه و سبزی که در روز و ساعت‌های مختلف، شرایط گوناگونی دارند ممکن است باعث ایجاد برخی نارضایتی‌ها باشند.

برای مثال ممکن است سبزی‌ای که مغازه ساعت 7 صبح به فروش می‌رساند تازه و خوشمزه باشد و خریداران آن رضایت کامل داشته باشند؛ اما اگر همان سبزی را ساعت 15 خریداری کنید، ممکن است بخشی از آن پلاسیده باشد و طراوتش را از دست داده باشد. در رابطه با انواع میوه هم این شرایط صدق می‌کند و می‌توان آن را از عیوب خریدهای اینترنتی دانست.

2- عدم توجه به تاریخ انقضای محصولات

برخی از فروشگاه‌ها و فروشندگان حین ارسال سفارش‌ها توجه زیادی به تاریخ انقضای جنس نمی‌کنند. لازم به ذکر است با اطلاع دادن به پشتیبانی دیجی کالا هزینه سفارش به حساب شما برخواهد گشت؛ اما وقت شما تلف خواهد شد.

3- مشکلات حین حمل‌ونقل

با وجود اینکه سعی شده است بسته‌بندی مناسبی برای سفارش‌ها در نظر گرفته شود؛ اما اقلامی که قابلیت شکستن و خراب شدن دارند ممکن است حین ارسال دچار مشکل شوند. مواردی مثل تخم‌مرغ یا میوه‌هایی مثل گوجه حساسیت بیشتری نسبت به بسته‌بندی و حمل‌ونقل دارند.

تفاوت جت مارت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر چیست؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است پیش بیاید این است که جت مارت‌ها با فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر چه تفاوت‌هایی دارند و حین انتخاب فروشگاه چرا باید جت مارت را انتخاب کنیم؟

تنوع محصولات

جت مارت‌ها انبارهای بزرگی هستند که در آن‌ها انواع محصولات یافت می‌شود. تأمین این محصولات با توجه به درخواست‌ها و نیاز مشتریان می‌باشد و تأمین‌کنندگان مختلفی در این روند کمک‌کننده هستند. اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممکن است برخی برندها یا بعضی از محصولات به دلایل مختلفی یافت نشود.

نگهداری و چیدمان محصولات

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، جت مارت‌ها با سیستم دارک استور فعالیت می‌کنند و هیچ فروش حضوری‌ای در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. به این ترتیب نیازی نیست فضایی برای رفت‌وآمد مشتریان در نظر گرفته شود یا اینکه چیدمان و دکوراسیون خاصی ایجاد شود تا مشتریان را به خود جلب کند. معمولاً فضای جت مارت‌ها از قفسه‌های بزرگ و جداگانه تشکیل می‌شود که حجم زیادی از محصولات در آن قرار گرفته‌اند.

از طرفی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفت‌وآمد افراد بسیار زیاد می‌باشد و چیدمان محصولات باید به شکلی صورت گیرد که خریداران به راحتی بین آن‌ها بچرخند و محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند. چیدن محصولات باید جذاب باشد و توضیحات مورد نیاز خریدار، اطراف آن به چشم بخورد. دکوراسیون و نحوه قرارگیری محصولات یکی از امور مهم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

چیدمان اجناس در جت مارت

موجودی محصولات

در جت مارت‌ها به واسطه استفاده خیلی بیشتر و حداکثری از فضا، امکان موجود شدن محصولات بیشتری وجود دارد. در فروشگاه‌های بزرگ فضا محدودتر است و اکثر فروشگاه‌ها از فضای انبار جداگانه برای نگه‌داری محصولاتشان استفاده می‌کنند. انبارگردانی و آپدیت مرتب موجودی‌ها در جت مارت بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود چرا که کل روند فروش هوشمند و قابل نظارت می‌باشد.

قیمت و تخفیف محصولات

در فروش توسط جت مارت‌ها، بسیاری از هزینه‌هایی که مالکین فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید پرداخت کنند، وجود ندارد. به این سبب و به واسطه تأمین انبوه‌تر محصولات، امکان کاهش قیمت‌ها و اعمال تخفیف‌های بیشتر در جت مارت‌ها وجود دارد. معمولاً هم در مقایسه جت مارت و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اپلیکیشن دیجی کالا جت، تخفیف‌های جت مارت درصد بیشتری دارد.

جمع‌آوری و فروش

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا خود مشتری با گشتن داخل فروشگاه و انتخاب کالاهای مور نظر، آن‌ها را جمع‌آوری کرده و در نهایت حساب می‌کند یا در صورتی که خرید آنلاین باشد، افرادی هستند که آموزش می‌بینند و به این بخش از فروش رسیدگی می‌کنند. در جت مارت‌ها همهٔ کارمندان در جهت فروش اینترنتی فعالیت دارند و برای این کار آموزش دیده‌اند پس احتمالاً درصد خطای کمتری را در کار آن‌ها مشاهده خواهیم کرد مخصوصاً اینکه بخشی از فروش به شکل هوشمند شکل می‌گیرد.

جمع‌آوری سفارشات در جت مارت

جت مارت در چه شهرهایی فعالیت دارد؟

دیجی کالا جت فعالیت خود را از شهر تهران و کرج آغاز نمود. پس از کسب موفقیت در این مکان‌ها به صورت آزمایشی و به نوبت خدمت‌رسانی خود را به شهرهای دیگر نیز رساند. در حال حاضر امکان ثبت سفارشات در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، قم و شیراز وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود به طور مرتب به لیست شهرها اضافه خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله از سایت موپُن به دیجی کالا جت و خدمات و شرایط آن پرداختیم. این سرویس با عملکردی مناسب خریدهای روزانه را برای کاربرانش بسیار راحت کرده است و با توجه به موفقیت‌هایی که تاکنون تجربه کرده، با احتمال زیادی فروشش را در سراسر کشور گسترش خواهد داد. شما نیز اگر زمان یا توانایی خریدهای حضوری را ندارید، می‌توانید با استفاده از سایت و اپلیکیشن دیجی کالا جت به راحتی اقلام مختلف سوپرمارکتی، رستورانی و انواع دیگر مواد غذایی را تهیه نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *