0

راهنمای استعلام قیمت و خرید بیمه موتورسیکلت

راهنمای استعلام قیمت و خرید بیمه موتورسیکلت

حوادث خطرناکی که در هنگامه رانندگی با موتورسواری به وقوع می‌پیوندند هیچ‌کدام از قبل خبر نمی‌کنند و به‌صورت کاملاً ناگهانی رخ می‌دهند ازاین‌رو شرکت‌های بیمه برای اینکه بتوانند به افراد سانحه‌دیده کمک کنند و حداقل خسارت‌های مالی آن‌ها را جبران کنند؛ انواعی از بیمه‌نامه‌ها را طراحی کرده‌اند تا بخش عمده‌ای از خسارت‌های مالی که در حوادث رانندگی و موتورسواری به وجود می‌آید را جبران کنند.

بیمه موتورسیکلت هم مانند بیمه ماشین جزو مواردی است که برای رانندگان این وسیله نقلیه بسیار ضروری است؛ اما متأسفانه بسیاری از موتورسواران از بیمه کردن خود و وسیله نقلیه خود اجتناب می‌کنند و بدون توجه به حوادثی که ممکن است برای آن‌ها هم پیش‌آید در سطح شهر تردد می‌کند.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی راهنمای استعلام قیمت و خرید بیمه موتورسیکلت بپردازیم و به برخی از سؤالات مهم و پرتکرار شما عزیزان در رابطه با این نوع از بیمه پاسخ دهیم.

بیمه موتور در چه مواردی ضروری است؟

بیمه موتور در چه مواردی ضروری است؟

یکی از بیمه‌های ضروری برای موتورسواران، بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است دارندگان بیمه شخص ثالث موتورسیکلت می‌توانند در هنگام وقوع تصادف با شخص سوم، بسیاری از هزینه‌هایی را که بر عهده راننده مقصر تصادف است را از شرکت‌های بیمه دریافت نمایند؛ برخی از این هزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • پرداخت دیه فوت و یا نقص عضو شخص ثالث
  • هزینه‌های مربوط به درمان و آسیب‌های واردشده به شخص ثالث
  • هزینه‌هایی که بر اثر تصادف با ‌وسیله نقلیه یا محصولاتی که داخل آن بوده است وارد شده است

لازم به ذکر است که شرکت‌های بیمه میزان پرداخت خسارت را براساس سقفی که در هنگام عقد قرارداد در بیمه‌نامه ذکر شده است برعهده می‌گیرند و در صورتی که حادثه به‌وجود آمده بیش از سقف مجاز، خسارت مالی به‌جا گذاشته باشد رانندگان موظف هستند که مابقی مبلغ را از حساب شخصی خود بپردازند.

هزینه بیمه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱

هزینه بیمه موتورسیکلت در سال ۱۴۰۱

هزینه بیمه موتورسیکلت بر اساس نوع موتور متفاوت است. به طور کلی انواع بیمه‌های موتورسیکلت برای چهار دسته از موتورها قرار داده‌شده است. موتورهای گازی، موتورهای تک دنده‌ای (یک سیلندر)، موتورسیکلت دو سیلندر (و بیشتر از آن) و موتورهای دارای سه‌چرخ (یا سایدکارها) انواع از موتورهایی هستند که در ادامه به عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن‌ها و نرخ مصوب قیمت بیمه موتورسیکلت در سال 1401 می‌پردازیم.

در حقیقت قیمت بیمه موتورسیکلت به عوامل زیر بستگی دارد:

سال تولید موتور

از آنجایی که موتورسیکلت‌های قدیمی با احتمال بیشتر دچار سانحه و حوادث غیر منتظره می‌شوند بنابراین نرخ بیمه آن‌ها نسبت به موتورسیکلت‌های جدید بیشتر است.

نوع موتور و تعداد چرخ

همان‌طور که در بالا اشاره شد موتورها یا دوچرخ هستند و یا سه‌چرخ که نرخ بیمه برای موتورهای سه‌چرخ بیشتر از موتورهای دوچرخ تصویب شده است؛ همچنین قیمت بیمه موتورهای برقی با موتورهای گازی نیز متفاوت است.

تعداد سیلندر و قدرت موتور

هرچه موتور قوی‌تر باشد و تعداد سیلندر بالاتری داشته باشد به مراتب هزینه بیمه نیز برای آن دستگاه افزایش می‌یابد در یک دسته‌بندی کلی موتورها به‌صورت یک سیلندر، دو سیلندر، سه سیلندر و یا بیشتر تولید می‌شوند.

در جدول زیر قیمت حق بیمه پایه موتورسیکلت با توجه به نوع موتور و براساس جدیدترین مصوبه ۱۴۰۱ آورده شده است.

جدول حق بیمه پایه موتورسیکلت در سال 1401

تخفیف استفاده نکردن از بیمه موتورسیکلت

یکی از آپشن هایی که شرکت‌های بیمه برای تشویق رانندگان به رانندگی سالم و کم‌خطر قرار داده‌اند؛ تخفیف بیمه به رانندگانی است که تا به حال از بیمه‌نامه خود استفاده نکرده‌اند.

این ویژگی به این صورت است که اگر بیمه‌گذار در سال‌های گذشته از بیمه‌نامه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشد برای اینکه بیمه‌نامه شخص ثالث موتور خود را در سال‌های آینده تمدید کند تخفیف‌های قابل توجهی را شامل می‌شود.

میزان تخفیفی که در اختیار بیمه‌گذاران قرار می‌گیرد براساس تعداد سال‌هایی که بیمه‌گذار از بیمه خود استفاده نکرده است افزایش می‌یابد و به طور کلی پس از سال دوم هرساله ۵ درصد بیشتر از سال قبل از تخفیف بیمه برخوردار می‌شوند؛ که این میزان تا ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

علاوه‌بر این دارندگان بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت می‌توانند با خرید بیمه از طریق سایت‌های مختلف کد تخفیف بیمه موتورسیکلت دریافت نمایند یکی از معتبرترین و شناخته شده‌ترین سایت‌ها ازکی دات کام است که موتورسواران می‌توانند کد تخفیف بیمه ازکی را دریافت نمایند و قرارداد بیمه‌نامه خود را با قیمت پایین‌تری ببندند.

جریمه دیرکرد بیمه موتور

یکی دیگر از المان‌هایی که در قیمت بیمه‌نامه موتورسیکلت تأثیرگذار است؛ موعد پرداخت آن است به این صورت که اگر موتورسواران قرارداد خود را بعد از تاریخ انقضای آن تمدید کنند متحمل پرداخت مبلغی به‌عنوان جریمه دیرکرد، علاوه‌بر مبلغ بیمه موتور خود می‌شوند.

برای این که متحمل پرداخت جریمه دیرکرد نشوید توصیه می‌کنیم که بیمه موتور خود را از سایت‌های آنلاین دریافت نمایید چرا که یکی از ویژگی‌هایی که در این سایت‌ها وجود دارد این است که قبل از تمام شدن تاریخ بیمه موتور به دارندگان بیمه‌نامه­ها، پیام­هایی را برای تمدید بیمه‌نامه خود ارسال می‌کنند.

آیا می‌توان بیمه موتورسیکلت را به‌صورت اقساط پرداخت کرد؟

انواع بیمه موتور کدام‌اند؟

اگر شما هم صاحب وسیله نقلیه موتور هستید و در انتخاب نوع بیمه‌نامه موتور خود دچار سردرگمی شده‌اید باید عرض کنیم که بیمه موتور هم مانند بیمه ماشین به‌صورت کلی به بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح این دو بیمه‌نامه می‌پردازیم و مواردی را که هر یک از این دو بیمه‌نامه شامل می‌شوند؛ بیان می‌کنیم.

بیمه شخص ثالث موتور

همانطور که در ابتدای مطلب گفتته شد، بیمه شخص ثالث موتور شباهت بسیار زیادی به بیمه شخص ثالث خودرو دارد و همانند آن خساراتی را که در هنگام وقوع حادثه بر شخص ثالث وارد می‌شود را بر عهده می‌گیرد.

بیمه بدنه موتور

برخلاف بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه موتور تفاوت‌هایی با بیمه بدنه خودرو دارد و برخی مواردی را که در صورت وقوع حادثه با اتومبیل بر عهده شرکت‌های بیمه‌نامه بود؛ در بیمه بدنه موتور بر عهده رانندگان است و شرکت‌های بیمه هزینه‌ای را برعهده نمی‌گیرند.

مواردی که در بیمه بدنه موتورسیکلت شامل خسارت می‌شوند عبارت‌ هستند از:

  • تصادف با وسیله نقلیه دیگر، افراد، اشیا یا هر نوع جسم متحرک یا ثابتی که باعث آسیب رساندن به موتور شده است.
  • آتش‌سوزی، انفجار و رعد ‌و ‌برق که منجر به آسیب دیدن موتورسیکلت شود.

انواع بیمه موتور کدامند؟

آیا می‌توان بیمه موتورسیکلت را به‌صورت اقساط پرداخت کرد؟

یکی از ویژگی‌هایی که برای خرید بیمه‌های خودرو در اختیار بیمه‌گذاران قرار می‌گیرد امکان پرداخت مبلغ قرارداد به‌صورت اقساط است؛ چرا که معمولاً بیمه‌های خودرو مبالغ بالایی دارند و برای اینکه بیمه‌گذاران بتواند از شرایط بیمه استفاده کنند گزینه پرداخت اقساط برای آن‌ها در دسترس است.

اما معمولاً شرکت‌های بیمه این امکان را برای بیمه موتورسیکلت فراهم نمی‌کنند چرا که بیمه‌های موتورسیکلت معمولان ارزان هستند و اگر بیمه‌گذار مشمول تخفیف‌های سالیانه باشد مبلغ قرارداد بیمه بسیار ناچیز خواهد بود ازاین‌رو معمولاً شرکت‌های بیمه تمایلی به قسط‌بندی حق بیمه موتورسیکلت ندارند و بیمه‌گذاران باید تمام مبلغ قرارداد خود را به‌صورت یکجا پرداخت نمایند.

چگونه ارزان‌ترین بیمه موتورسیکلت را دریافت کنیم؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قیمت بیمه‌نامه برای شما مهم است و به دنبال ارزان‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه می‌گردید باید بگم که یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید بیمه موتور خود را با قیمت پایین‌تری دریافت کنید استفاده از تخفیف سالیانه و پرداخت به موقع حق بیمه است تا متحمل پرداخت جریمه و هزینه‌های اضافی نشوید. علاوه‌بر آن همچنین شما می‌توانید وارد سایت‌های فروش آنلاین بیمه شوید و با مقایسه قیمت انواع بیمه‌نامه‌ها و خدماتی که هر یک از شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه در اختیار شما قرار می‌دهند در کمترین زمان و بدون نیاز به مراجعه فیزیکی به دفاتر بیمه، بیمه‌نامه مورد نظر خود ر به بهترین قیمت انتخاب کنید. همچنین با استفاده از کد تخفیف خرید و یا تمدید بیمه‌نامه موتورسیکلت که به‌راحتی می‌توانید از طریق سایت‌هایی همچون موپُن، مرجع تخصصی کد تخفیف، بیابید با قیمتی به صرفه و مناسب‌تر بیمه‌نامه خود را تهیه کنید.

انتقال بیمه موتور

یکی از سؤال‌هایی که برای کاربران موتورسیکلت به وجود می‌آید این است که آیا بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت قابل انتقال هستند یا خیر؟

در جواب این عزیزان باید گفت که بیمه‌نامه موتورسیکلت مانند بیمه‌نامه خودرو قابل انتقال است و برای این کار فروشنده و خریدار باید به دفاتر رسمی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه مراجعه نمایند و طبق دستورالعمل‌های آن‌ها برای انتقال بیمه موتور خود اقدام کنند.

لازم به ذکر است که انتقال بیمه موتور ضرورتی ندارد چرا که طبق قانون مالک وسیله نقلیه به‌صورت خودکار صاحب بیمه‌نامه نیز می‌شود و تنها اگر بیمه‌نامه شما دارای تخفیف است لازم است که جهت انتقال آن اقدام نمایید.

همچنین امکان انتقال بیمه موتورسیکلت به بستگان درجه یک نیز وجود دارد و آن‌ها نیز می‌توانند از ویژگی‌های بیمه‌نامه شما استفاده کنند.

روش‌های خرید بیمه موتورسیکلت

اگر قصد خرید بیمه موتور دارید و در انتخاب نوع آن مردد هستید در این قسمت قصد داریم به معرفی انواع روش‌های خرید بیمه موتور بپردازیم و شما عزیزان می‌توانید با مطالعه این روش‌ها هر کدام را که مناسب شرایط شما بود، انتخاب کنید و از خدمات ارائه شده در آن استفاده کنید.

به‌طور کلی برای تهیه بیمه موتورسیکلت دو راه وجود دارد:

در روش اول می‌توانید به دفاتر فیزیکی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه که در سطح شهر حضور دارند مراجعه کنید و بر اساس پیشنهاد مشاوران شرکت‌های، بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

روش دیگر این است که به‌جای مراجعه به دفاتر شرکت‌های بیمه، وارد وب‌سایت­های آنلاین ارائه‌دهنده خدمات بیمه شوید و بر اساس نیاز خود بیمه‌نامه‌های موجود در این وب‌سایت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

تهیه بیمه موتور از طریق سایت‌های آنلاین به این صورت است که، ابتدا مشخصات موتورسیکلت خود را در قسمت‌هایی که در سایت وجود دارد وارد می‌کنید؛ در مرحله بعد بر اساس اطلاعاتی که در فیلدهای موجود وارد کردید وب‌سایت‌ها، قراردادهای بیمه‌ای که مناسب موتور شما است را پیشنهاد می‌دهند و شما می‌توانید با مقایسه پیشنهادهای نمایش داده‌شده و بر اساس شرایط خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

پس از انتخاب بیمه‌نامه مورد نظر و تکمیل مراحل قبلی لازم است مشخصات فردی خود را وارد نمایید و عکس کارت موتور خود و بیمه‌نامه قبلی را در قسمت مشخص شده آپلود نمایید.

پس از انجام این مراحل، وارد مرحله نهایی یعنی پرداخت و تکمیل وجه حق بیمه می‌شوید و با واردکردن اطلاعات حساب خود در صفحه پرداخت یا انتخاب گزینه پرداخت درب منزل می‌توانید سفارش خود را تکمیل کنید تا بیمه‌نامه شما در کمترین زمان به اسم شما صادر شود و به آدرسی که وارد کرده‌اید به‌صورت رایگان ارسال شود.

تهیه بیمه موتورسیکلت کوتاه‌مدت

یکی از شرایطی که برای بیمه خودرو قرار داده‌شده است این است که بیمه‌گذاران می‌توانند مدت قرارداد خود را به‌صورت کوتاه‌مدت در دوره‌های سه ماهه، شش ماهه و یک ساله تمدید نمایند اما با توجه به هزینه پایین بیمه موتور، شرکت‌های بیمه تمایلی به ارائه خدمات به‌صورت کوتاه‌مدت برای موتورسواران ندارند و کوتاه‌ترین زمان قرارداد به‌صورت یک ساله در نظر گرفته ‌شده است.

برای دریافت خسارت بیمه موتورسیکلت چه مدارکی لازم است؟

اگر دچار تصادفات رانندگی یا حوادث غیر منتظره شده‌اید و می خواهید برای دریافت خسارت‌های مالی واردشده به شرکت بیمه مراجعه کنید، باید مدارک زیر را با خود به همراه داشته باشید.

  • اصل کارت ملی و شناسنامه
  • گواهینامه
  • بیمه‌نامه معتبر راننده مقصر و زیان‌دیده
  • فاکتوری که توسط کارشناس معتبر برای تعیین خسارت صادر شده است.

برای دریافت خسارت بیمه موتورسیکلت چه مدارکی لازم است؟

سخن آخر

در این مقاله به بررسی بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت و استعلام قیمت بیمه‌نامه موتور براساس جدیدترین مصوبه سال پرداختیم.

همان‌طور که در متن بالا به آن اشاره شد یکی از ملزومات رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه‌ای همراه داشتن بیمه‌نامه است چراکه در صورت وقوع حوادث ناگهانی و تصادفات جاده‌ای شرکت‌های بیمه بخش عمده‌ای از خسارت‌های مالی به‌وجود آمده را پوشش می‌دهند و از این نظر هم رانندگان و هم مصدومان حوادث جاده‌ای و رانندگی دیگر نگران جبران هزینه‌های مالی خود نخواهند بود.

اما متأسفانه بسیاری از موتورسواران در کشور ما نسبت به بیمه کردن وسیله نقلیه خود سهل انگاری می‌کنند و این امر مهم را نادیده می‌گیرند؛ طبق آمار بیش از ۸۰ درصد موتورسواران در داخل کشورمان بیمه شخص ثالث موتور ندارند و از عقد قرارداد بیمه بدنه هم خودداری می‌کنند.

بنابراین چنانچه اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به موتورسیکلت هستید برای جلوگیری از هزینه‌های ناشی از حوادث رانندگی و موتورسواری، حتماً نسبت به تهیه بیمه موتور اقدام نمایید.

امیدواریم با نگارش این مطلب، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم؛ از اینکه تا پایان این نوشته همراه ما بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *