0

بیمه مسافرتی چیست؟ + به‌همراه راهنمای خرید و کد تخفیف

راهنمای خرید و انتخاب بهترین بیمه مسافرتی

یکی از مدارک ضروری در سفرهای خارجی تهیه بیمه مسافرتی است؛ اگر شما هم جزو کسانی هستید که قصد مسافرت به کشورهای خارجی را دارید بهتر است قبل از سفر و آماده کردن وسایل، نسبت به تهیه بیمه برای خود و هم‌سفرانتان اقدام کنید.

در این مطلب قصد داریم به بررسی بیمه مسافرتی، هزینه بیمه مسافرتی و نحوه تهیه آن و مواردی که تحت پوشش آن قرار می‌گیرد بپردازیم بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با این موضوع به دست بیاوریم.

راهنمای خرید و انتخاب بهترین بیمه مسافرتی

بارها اتفاق افتاده است که افرادی به‌قصد سفر به کشورهای مختلف انرژی، زمان و هزینه خود را صرف انجام مقدمات سفرکرده‌اند اما در حین سفر با حوادث ناگواری روبرو شده‌اند. دراین گونه موارد به منظور جبران خسارت­های مالی لازم است تا مسافران قبل از سفر نسبت به تهیه بیمه مسافرتی اقدام کنند.

بیمه مسافرتی چیست؟

این نوع بیمه موارد زیر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

انواع بیماری‌ها

اگر به کشورهای خارجی سفر کردید و دچار ضعف و بیماری عفونی خاصی شدید می‌توانید با استفاده از خدماتی که بیمه مسافرتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد هزینه‌های درمان و بستری خود را برعهده شرکت‌های بیمه واگذار کنید و نگران هزینه‌های درمانی خود نباشید.

خسارت مالی

بارها اتفاق افتاده است که افرادی به قصد سفر و لذت بردن از اوقات فراغت خود به کشورهای خارجی سفرکرده‌اند؛ اما متأسفانه با حوادث ناگواری مانند سرقت مدارک سفر، سرقت چمدان و وسایل ضروری که با خود به همراه داشته‌اند روبرو شده‌اند.

درصورتی‌ که این افراد تحت پوشش شرکت‌های بیمه باشند و قبل از شروع سفر برای خود و هم‌سفران خود بیمه مسافرتی تهیه‌ کرده باشند دیگر نگران خسارت‌های مالی واردشده نخواهند بود، چراکه شرکت‌های بیمه تمام خسارت‌ها را برعهده می‌گیرند.

خسارت جانی

ممکن است در طول سفر حوادث غیرمنتظره مانند انواع تصادفات، سقوط یا غرق شدن وسیله نقلیه که با آن سفر می‌کنید اتفاق بیافتد در این صورت اگر قبل از سفر بیمه تهیه‌کرده باشید می‌توانید خسارت‌های جانی مانند نقص عضو، قطع عضو و… را از شرکت‌های طرف قرارداد دریافت نمایید.

بیمه مسافرتی چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه مسافرتی چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

  • همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد بیمه مسافرتی بخش عمده‌ای از خسارت‌هایی را که ناشی از حوادث غیرمنتظره است تحت پوشش خود قرار داده است. این موارد به‌صورت دقیق در این قسمت بیان‌شده‌اند.
  • تمام هزینه‌هایی که مربوط به خدمات پزشکی است مانند جراحی، بستری شدن، درمان و…
  • هزینه‌های ضروری برای خدمات دندانپزشکی مانند عفونت دندان، جراحی، دندان‌درد و…
  • تمام هزینه‌های مربوط به تهیه و ارسال داروهای مورد نیاز
  • هزینه اقامت و رفت آمد یکی از همراهان بیمه‌شده که در بیمارستان بستری‌شده است و بیش از ده روز نیاز به مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان دارد
  • هزینه‌ها و خسارت‌هایی که در صورت سرقت یا مفقودی لوازم ضروری و مدارک مسافران به آن‌ها وارد می‌شود
  • خسارت تأخیر پرواز

این‌ها مواردی است که شرکت‌های بیمه ملزم به پرداخت خسارت‌های واردشده به بیمه‌گذاران نسبت به آن‌ها است.

صدور بیمه مسافرتی داخلی

بیمه مسافرتی اساساً برای مسافرت‌های خارجی طراحی ‌شده است و بیمه‌ای تحت عنوان بیمه مسافرتی داخلی با خدمات ارائه شده مشابه به بیمه مسافرتی پروازهای خارجی توسط شرکت‌‎های بیمه در سفرهای داخلی وجود ندارد.

به‌جای بیمه مسافرتی برای پروازهای داخلی، بیمه‌های مختلفی تحت عنوان بیمه حوادث یا بیمه مسئولیت وجود دارد و مسافرانی که قصد سفرهای داخلی دارند می‌توانند از خدمات این بیمه‌ها بهره‌مند شوند.

در بیمه حوادث شرکت‌های بیمه تمام هزینه‌های مسافرانی را که خسارت‌های جانی ازجمله فوت، نقص عضو، ازکارافتادگی و مسائلی که مربوط به هزینه‌های درمان و بیمارستان است را برعهده می‌گیرد و مسافر آسیب‌دیده می‌تواند هزینه‌های مربوط به حوادث را از شرکت‌های بیمه طلب‌نماید.

بیمه مسئولیت مربوط به خسارت‌هایی است که به علت کوتاهی و اشتباهات تورلیدرها اتفاق میافتد و در آن مسافران می‌توانند خسارت‌هایی را که به دلیل بی‌مسئولیتی تورلیدرها متحمل شده‌اند را از شرکت بیمه دریافت نمایند.

البته لازم به ذکر است که این بیمه‌ها در صورتی به بیمه‌گذاران تعلق می‌گیرد که آژانس‌های مسافرتی، این خدمات را به مسافران ارائه دهند و قراردادهایی را با شرکت‌های بیمه بسته باشند.

شرایط خرید بیمه مسافرتی خارج از كشور چیست؟

استفاده از این بیمه بسیار آسان است و مسافران می‌توانند با مراجعه به آژانس‌های مسافرتی یا شرکت‌های بیمه از این نوع بیمه استفاده کنند. به طور کلی برای استفاده از این بیمه باید به دو نکته توجه کرد: اول اینکه بیمه‌گذاران می‌توانند هر مدت قبل از سفر خود به شرکت‌های بیمه یا آژانس‌‎های مسافرتی مراجعه کنند و خود را نسبت به حوادث غیرمنتظره در خارج از کشور بیمه کنند؛ اما اعتبار این بیمه درست در لحظه خروج آن‌ها از کشور آغاز می‌شود و مدت زمانی که قبل از خروج از کشور بیمه خود را تهیه نموده‌اند جزو اعتبار بیمه آن‌ها محاسبه نمی‌شود. موضوع مهم دیگر این است که اگرچه مسافران می‌توانند مدت اعتبار قرارداد بیمه خود را کوتاه‌مدت، شش‌ماهه و یا یک‌ساله انتخاب کنند اما برای استفاده از خدمات بیمه به‌صورت بلندمدت لازم است تا هر 92 روز یک‌بار به کشور بازگردند و بیمه خود را تمدید نمایند و مهر ورود به کشور در گذرنامه آن‌ها ثبت شود. استثنای این قانون آن است که شخص مسافر، دانشجو باشد؛ در این صورت دیگر نیازی به بازگشت و تمدید قرارداد نیست و دانشجویان می‌توانند قراردادهای بلندمدت خود را بدون نیاز به بازگشت به کشور درخواست نمایند و از مزایا و خدمات آن بهره‌مند شوند.

 

صدور بیمه مسافرتی داخلی

بیمه مسافرتی ارزان

به طور کلی اگر قصد سفر خارجی دارید بیمه مسافرتی نسبت به سایر بیمه‌ها بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است اما با این حال شرایطی وجود دارد که بر روی قیمت بیمه تاثیرگذاران تاثیر به‌سزایی دارد.

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی قیمت بیمه سن مسافر و کشور مقصدی است که سفر به آن کشور صورت می­پذیرد؛ هم‌چنین شرایطی مانند مدت سفر، نحوه پرداخت خسارت و تخفیف فیلم‌هایی که شرکت‌های بیمه برای بیمه‌گذاران در نظر گرفته‌اند نیز بر روی قیمت نهایی بیمه مسافرتی تأثیرگذار است.

برخی از شرکت‌های بیمه کدهای تخفیفی را برای بیمه‌گذاران در نظر گرفته‌اند که شما عزیزان می‌توانید از طریق سایت‌های آنلاین مانند موپُن، مرجع تخصصی کد تخفیف نسبت به دریافت اینگونه طرح‌های تشویقی اقدام کنید و بیمه خود را با قیمت مناسب‌تر دریافت نمایید.

از پرطرفدارترین کد تخفیف بیمه مسافرتی می‌توان به کد تخفیف بیمه ازکی و کد تخفیف بیمه بازار اشاره کرد.

قیمت بیمه مسافرتی شینگن

قیمت بیمه مسافرتی شینگن

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد؛ قیمت این نوع بیمه به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله این عوامل می‌توان به‌موارد زیر اشاره کرد:

کشور مقصد

با توجه به مسافت و ریسک‌هایی که سفر به کشورهای مختلف دارد قیمت بیمه مسافرتی نیز متفاوت در نظر گرفته می‌شود به‌عنوان ‌مثال اگر مسافران قصد سفر به یکی از کشورهای منطقه شینگن را داشته باشند باید هزینه متفاوتی را نسبت به مسافرانی که قصد سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارند، بپردازند.

سن بیمه‌گذار

برای دریافت بیمه مسافرتی سن افراد به گروه‌های مختلف کم ریسک، متوسط و پر ریسک دسته‌بندی می‌شود و معمولاً گروه‌های سنی زیر ۱۲ سال و بالای ۶۵ سال به دلیل ضعف جسمانی و مشکلاتی که بیشتر برای این سنین اتفاق میافتد؛ جز گروه پر ریسک محسوب می‌شوند و به‌مراتب هزینه بیمه مسافرتی بالاتری را باید بپردازند.

زمان سفر

بدیهی است که هرچقدر زمان سفر طولانی‌تر باشد احتمال اتفاق خطرات و حوادث ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه شرکت‌های بیمه نیز سفرهای طولانی‌مدت را با قیمت بیشتری تحت پوشش بیمه خود قرار می دهند.

تعهدات مالی و جبران خسارت

هرچقدر در قراردادهای بیمه، تعهدات بیشتری برعهده شرکت‌های بیمه‌ گذاشته شود قیمت بیمه مسافرتی نیز افزایش پیدا می‌کند؛ به طوری که این میزان بسته به تعهدات شرکت‌های مالی و مقدار جبران خسارت آن‌ها، از ۸ هزار یورو تا ۵۰ هزار یورو متغیر است و هزینه‌ای که بیمه‌گذاران باید برای استفاده از خدمات بیمه بپردازند بین ۱۵ تا ۴۵ هزار تومان متغیر است.

نحوه خرید بیمه مسافرتی

برای خرید بیمه مسافرتی دو راه پیش روی بیمه‌گذاران قرار دارد: در روش اول بیمه‌گذار می‌تواند با مراجعه به دفاتر فیزیکی شرکت‌های بیمه و یا آژانس‌های مسافرتی نسبت به خرید و تهیه بیمه مسافرتی خود اقدام نماید. در روش دوم مسافران با مراجعه به سایت‌های آنلاین نسبت به خرید آنلاین بیمه مسافرتی خود اقدام نمایند. یکی از مزیت‌های این روش، این است که مسافران می‌توانند در کمترین زمان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه را با یکدیگر مقایسه کنند و بهترین مورد مناسب برای سفر خود را از بین آن­ها انتخاب نمایند و همچنین از تخفیفاتی که معمولاً سایت‌های آنلاین برای جذب مشتری بر روی انواع بیمه قرار می‌دهند، نیز استفاده نمایند.

بهترین بیمه مسافرتی کدام است؟

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که دنبال بهترین‌ها می‌گردند و به پارامترهای دیگری بجز قیمت توجه بیشتری دارید؛ برای انتخاب بهترین بیمه مسافرتی باید معیار قیمت را کنار گذاشته و فاکتورهای دیگری مثل کامل بودن پوشش بیمه‌ای، نوع پرداخت خسارت و شرکت کمک‌رسان طرف قرارداد که در کشور مقصد قرار دارد؛ توجه کنید. مواردی که در بالا به آن­ها اشاره شد؛ جز مواردی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توانید بهترین بیمه مسافرتی را انتخاب کنید و با خیالی آسوده به سفرهای خارج از کشور بروید. بر اساس تجربه در میان همه شرکت‌های بیمه که در حال حاضر به ارائه خدمات مشغول‌اند بیمه سامان در حال حاضر یکی از کامل‌ترین پوشش‌های خدمات بیمه مسافرتی را به بیمه‌گذاران ارائه می‌کند. علاوه‌بر آن باید توجه داشته باشید؛ کیفیت خدماتی که شرکت‌های کمک‌رسان در کشور مقصد نیز ارائه می‌دهند در انتخاب نوع بیمه مسافرتی اهمیت بالایی دارد بنابراین در انتخاب نوع بیمه مسافرتی سعی کنید شرکت‌های کمک‌رسانی را انتخاب کنید که سابقه خوبی دارند و مورد قبول سفارتخانه‌ها هستند. در حال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای مانند بیمه ملت، با شرکت‌های کمک‌رسان معتبری در کشورهای اروپایی همکاری می‌کنند؛ بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب بیمه مسافرتی برای شما بیمه‌گذاران عزیز باشد.

در صورت وقوع حادثه پرداخت خسارت چگونه انجام می‌شود؟

در حال حاضر برای پرداخت خسارت بیمه‌گذاران که در خارج از کشور قرار دارند شرکت‌های بیمه سه روش کلی را در دستور کار قرار داده‌اند که در ادامه این مقاله به بررسی کلی آن‌ها می‌پردازیم. در روش اول چنانچه بیمه‌گذار دچار حادثه شده باشد و در بیمارستان بستری بوده و یا نیازمند کمک‌های پزشکی باشد؛ شرکتهای کمک رسان طرف قرارداد بیمه، مستقیماً با بیمارستانی که فرد به آن مراجعه کرده روبرو می‌شوند و هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند. در برخی از موارد مانند زمانی که سفر به دلیل تأخیر به عقب می‌افتد شرکت‌های بیمه هزینه را مستقیماً به‌حساب بیمه‌گذاران واریز می‌کنند. در روش آخر اصول کار به این صورت است که شخص خسارت‌دیده هزینه‌های واردشده را از حساب شخصی خود پرداخت می‌کند و هنگامی‌که از سفر بازگشت به همراه فاکتور ها به شرکت بیمه طرف قرارداد مراجعه می‌کند و هزینه‌های پرداخت شده را دریافت می‌نماید. لازم به ذکر است که اگر در کشور مقصد دچار حادثه یا اتفاق ناگواری شدید ابتدا با شرکت بیمه طرف قرارداد خود تماس بگیرید و طبق دستورالعمل‌های مشاوران آن‌ها عمل کنید تا بعدها با مشکلات دیگری روبرو نشوید.

در نظر داشته باشید برای دریافت خسارت پس از بازگشت به کشور، لازم است تا شما بیمه‌گذاران عزیز مدارکی را با خود همراه داشته باشید تا شرکت بیمه خسارت شما را به طور کامل پرداخت نماید.

مدارک موردنیاز برای گرفتن خسارت عبارتند از:

  • اصل بیمه نامه مسافرتی
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل رسید پرداخت شده
  • گزارش معتبر کتبی مربوط به اتفاق افتاده و هزینه‌های پرداخت شده

مواردی که از پوشش بیمه مسافرتی خارج از کدامند؟

قبل از اقدام به تهیه بیمه مسافرتی باید از مواردی که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند آگاهی داشته باشید که این موارد عبارتنداز:

  • خودکشی و صدمات عمدی که بیمه‌گذاران به خود وارد می‌کنند
  • زایمان زودرس و یا سقط جنین اختیاری
  • عوارضی که ممکن است به دلیل تشعشعات هسته‌ای ایجاد شود
  • هزینه‌هایی که مربوط به درمان‌های زیبایی هست و ضروری نیستند
  • آسیب دیدن هنگام انجام ورزش‌هایی که خطرناک محسوب می‌شود مانند صخره‌نوردی و پارکور
  • آسیب به دلیل مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی که به تجویز پزشک نباشد

بیمه مسافرتی ارزان

سخن آخر

در این مطلب به بررسی بیمه مسافرتی پرداختیم و انواع بیمه را بر اساس نیاز کاربران بررسی کردیم؛ لازم به ذکر است که اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید؛ باید قبل از اقدام به هر کاری ابتدا بیمه مسافرتی خود را تهیه نمایید تا اگر در هنگام سفر دچار حوادث غیرمنتظره‌ای شدید نگران تأمین هزینه‌های مربوط به خسارت‌های واردشده نباشید.

از اینکه تا پایان نگارش این مقاله همراه ما بودید از شما عزیزان صمیمانه سپاسگزاریم؛ امیدواریم توانسته باشیم با نگارش این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار بدهیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *