امروزه نحوۀ خرید مردم در سراسر جهان تغییرات زیادی کرده است. در گذشته برای تهیه هر چیزی نیاز بود که فرد به محل فروش آن کالا برود و آن را بخرد. حالا اما با دسترسی عموم به اینترنت میتوان همه چیز را آنلاین سفارش داد. با وجود بازارهای سنتی، بسیاری از افراد ترجیح میدهند از فروشگاههای اینترنتی خرید کنند. اما در مقایسه خرید آنلاین و حضوری کدام روش بهتر است؟ واقعیت این است که هرکدام از این دو روشِ خرید مزایا و معایب خود را دارند.
بعضی از افراد از تجربۀ خرید حضوری لذت میبرند و همواره این سؤالات را میپرسند: چطور بدون اینکه کالا را از نزدیک ببینید آن را میخرید؟ چطور قبل از اینکه کالا به دستتان برسد و از سلامت آن مطمئن باشید پول پرداخت میکنید؟ آیا به سایتی که هرگز کارمندان آن را ندیدهاید اعتماد میکنید؟
تمامی این سؤالات درست و بهجا هستند اما چرا با وجود این مسائل روزبهروز میزان خرید اینترنتی افزایش مییابد و از حجم خرید سنتی کاسته میشود؟ علت این امر به مسائل مختلفی وابسته است. با ما همراه باشید تا از تمام جهات به مقایسه خرید آنلاین و حضوری بپردازیم.
پنج مزیت خرید آنلاین
خرید از فروشگاههای اینترنتی محاسن زیادی دارد. این فواید عبارتاند از:
سهولت در خرید
یکی از دغدغههای ما در خرید حضوری این است که حمل و بستهبندی اجناس خریداریشده را چطور انجام دهیم. در مقایسه خرید آنلاین و حضوری میبینیم که خرید آنلاین زمان کمتری نیاز دارد و با انتخاب چند گزینه پس از مدت کوتاهی میتوانیم اجناس مورد نیازمان را جلوی درب منزل تحویل بگیریم.
حمل آسان فقط محدود به خریدهای سادۀ سوپرمارکتی نیست. شما میتوانید هر کالایی را با هر اندازه و ابعادی سفارش دهید بدون اینکه نگران نحوۀ حمل و نقل آن باشید.
خرید بدون استرس
فرض کنید برای خرید لباس به یک فروشگاه حضوری رفتهاید. پس از اینکه قیمت چند کالا را پرسیدید و یکی دوتا لباس هم پرو کردید خیلی سخت است که بدون خرید از فروشگاه خارج شوید. از طرفی فروشنده مدام در حال تعریف از محصولات و ارائه اطلاعات مفیدی درباره آنهاست. در این حالت شما ممکن است چیزی را بخرید که اصلا از آن راضی نباشید یا حتی نخرید اما در برابر این همه لطف و صبوری فروشنده با حالتی معذب از فروشگاه خارج شوید.
خرید آنلاین اما هرگز تحت فشار قرارتان نمیدهد. شما میتوانید قیمت صدها محصول را بررسی کنید و توضیحات هرکدام را مطالعه کنید. در نهایت نیز بدون احساس عذاب وجدان از سایت خارج شوید.
تحقیق کامل درباره محصول
شما در خرید حضوری ممکن است کالایی را تمام فروشگاههای یک خیابان بررسی کنید. اینکه قیمت محصول چقدر است، کیفیت آن چگونه است، ساخت کجاست و… . اما هرگز نمیتوانید به صورت حضوری به تمام فروشگاههای کشور سر بزنید و تحقیق کنید.
در مقایسه خرید آنلاین و حضوری میبینیم که این امکان برای خریدار فراهم شده است. فروشگاههای مختلف سراسر کشور، آن محصول را به صورت اینترنتی ارائه میدهند و شرایط مناسبی را برای تحقیق و انتخاب بهترین کالا از بهترین فروشگاه فراهم میکنند.
اجناس متنوعتر
خردهفروشها و فروشگاههای کوچک به علت محدودیت فضا نمیتوانند اجناس با تنوع بالا را در فروشگاه ارائه دهند. اما در فروشگاههای اینترنتی این محدودیت وجود ندارد و مشتری در خرید آنلاین میتواند در میان تنوع زیاد محصولات، کالای محبوب خود را پیدا کند.
صرفهجویی در زمان
برای خرید حضوری لازم است ابتدا مسیر خرید را انتخاب کنید، بخشی از زمان روز خود را به آن اختصاص دهید، آماده شوید، در راه بمانید و در نهایت خریدتان را انجام دهید. در خرید آنلاین اما شما میتوانید ساعت 2 نصفهشب در حالی که با لباس راحتی روی مبل لم دادهاید بدون اینکه از زمان مفید روزتان بزنید، خرید کنید.
پررنگترین بخش مقایسه خرید آنلاین و حضوری دقیقا در این آخرین مزیت نهفته شده است. زمان ما بسیار ارزشمند است و خرید آنلاین کمک میکند فرصتهای خود را در طول روز از دست ندهیم.
چهار مزیت خرید حضوری
در مقایسه خرید آنلاین و حضوری میبینیم که با وجود مزیتهای فراوان خرید آنلاین، هنوز خرید حضوری جایگاه ویژه خود را دارد. تجربه یک خرید حضوری، تعامل با فروشنده، گرفتن تخفیف و… همگی بخشی از علل محبوبیت خرید حضوری هستند. در ادامه به بررسی 5 مزیت اصلی خرید حضوری میپردازیم که در خرید آنلاین وجود ندارند.
امکان تست محصولات
در خرید حضوری شما میتوانید محصولات را امتحان کنید و پس از بررسی، کالای مناسب خودتان را انتخاب کنید. اما مثلا در خرید آنلاین برای انتخاب عطر چارهای ندارید جز اینکه به توضیحات محصول بسنده کنید یا با توجه به تجربههای گذشته عطر همیشگی خود را سفارش دهید.
این مسئله در خرید پوشاک و حتی مواد غذایی هم صدق میکند. گاهی فروشگاههای اینترنتی عکسهای خود محصول را بارگذاری نمیکنند در حالی که انتخاب شما بر اساس همان عکس بوده است. وقتی به صورت فیزیکی در فروشگاه حضور دارید میتوانید جنس و کیفیت کالا را از نزدیک ببینید و بهترین را انتخاب کنید.
دسترسی سریع به کالا
در خرید آنلاین لازم است مدتزمان مشخصی را منتظر بمانید تا خریدها به دستتان برسند؛ اما در خرید حضوری اینطور نیست. شما همان لحظهای که تسویه حساب میکنید میتوانید آن کالا را داشته باشید و از طرفی نیازی به پرداخت هزینه حملونقل ندارید.
استفاده از توصیههای شخصی
وقتی به صورت حضوری چند مرتبه از یک فروشگاه خرید میکنید فروشنده نگاه آشناتری پیدا میکند، کمک میکند محصولات بهتری را انتخاب کنید و یک تعامل اجتماعی شکل میگیرد. این تجربه شخصی رضایت شما را از خریدتان افزایش میدهد. در خرید آنلاین شما با یک سیستم بدون احساسات انسانی روبهرو هستید و تعامل خاصی شکل نمیگیرد. البته فروشگاههای اینترنتی نیز برای مشتریان همیشگی خود کد تخفیف و انواع تسهیلات و جوایز را در نظر میگیرند.
کمک به اقتصاد خردهفروشها
کسانی که فروشگاههای حضوری دارند درآمد اصلی خود را از مشتریان حضوری به دست میآورند. اگر همه افراد به خرید آنلاین رو بیاورند این فروشندگان متضرر خواهند شد. در حالی که خرید حضوری اقتصاد آنها را حفظ خواهد کرد. بسیاری از مشتریان همزمان با خرید اینترنتی گاهی به صورت حضوری خرید میکنند تا منفعت خردهفروشان را هم در نظر گرفته باشند.
با شیوع بیماری کرونا میزان خرید آنلاین به طرز چشمگیری افزایش یافت. چون مردن ترجیح میدادند خود را در معرض بیماری قرار ندهند و در محیط امن خانه محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند. در این بین، فروشندگانی که فقط فروش سنتی داشتند متضرر شدند. در مقابل، بسیاری از این افراد شروع به ارائه محصولات در فضای مجازی کردند و از این راه همچنان درآمد خود را حفظ کردند.
با وجود اینکه کمی از فضای رعبآور بیماری کرونا فاصله گرفتهایم، عادت به خرید آنلاین به علت مزیتهای زیاد آن تبدیل به یک رفتار اجتماعی شده است. افرادی که هم در بستر مجازی و هم در بازار محصولات خود را میفروشند میتوانند در هر شرایطی کسب و کار پررونقی داشته باشند.
سایتهای فروش اینترنتی بسیار زیادند اما مشتریان خرید آنلاین خود را اصولا از سایتهایی انجام میدهند که در مقایسه با دیگر سایتها امتیازات بیشتری از قبیل قیمت مناسب، داشتن کد تخفیف، ارسال رایگان، پاسخگویی به سؤالات مشتریان و… داشته باشند.
مراحل خرید آنلاین
برای اینکه خرید آنلاین موفقی داشته باشید لازم است مراحل آن را به درستی پیش ببرید. بسیاری از افراد به علت بیتوجهی به نکات خرید اینترنتی ضرر کردهاند یا از محصولی که خریدهاند رضایت ندارند. در ادامه به بررسی این نکات میپردازیم.
در مقایسه خرید آنلاین و حضوری، قیمت کالاها معمولا در خرید اینترنتی کمی بهصرفهتر هستند اما هزینه حمل و نقل به قیمت اصلی اضافه میشود. بنابراین؛ در حین خرید آنلاین به هزینه نهایی دقت کنید. امروزه عکسهایی که برای محصولات بارگذاری میشود قابلیت چرخش 360 درجه دارند. با توجه به اینکه مانند خرید حضوری نمیشود محصولات را لمس کرد از قابلیت این عکسها استفاده کنید و با زوم کردن روی آنها از کیفیت و مرغوبیت جنس محصول مطمئن شوید. اگر سایتی که در آن مشغول خرید هستید از عکسهای آماده و غیرواقعی استفاده کرده است توصیه میکنیم به کیفیت آن محصول اعتماد نکنید.
قیمتها را مقایسه کنید. فقط به اولین سایت اکتفا نکنید. شما این فرصت را دارید که محصول مدنظرتان را در سایتهای مختلف ببینید و در نهایت خرید کنید. هنگام خرید اعتبار سایت را بررسی کنید. سایتهای معتبر معمولا در انتهای صفحه یا در بخشی دیگر نماد اعتماد دارند. اگر سایتی که از آن خرید میکنید فاقد این نماد باشد اعتبار آن نامعلوم است و ممکن است ضرر کنید.
اگر کالا را سالم تحویل نگرفتید میتوانید طی مدتزمان مشخصی آن را عودت دهید. همچنین ضمانتنامه کالای اینترنتی خود را بررسی کنید. در نهایت برای پرداخت پول دقت کنید که حتما وجه را به حساب درگاههای معتبر بانکی بریزید. اگر در خرید آنلاین نکاتی را که گفته شد در نظر بگیرید بدون شک از خریدهای اینترنتی خود لذت خواهید برد.
سخن آخر مقایسه خرید آنلاین و حضوری
پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی روی سبک زندگی مردم تأثیرات بسزایی داشته است. یکی از تغییرات اساسی نحوۀ خرید آنها است. با وجود مزیتهای خرید حضوری، سهولت خرید آنلاین توانسته جایگاه ویژهای در میان مردم پیدا کند.
مشتریان میتوانند در هر دو فضای حضوری و آنلاین خرید کنند و از مزیت هر دو بستر استفاده کنند. مقایسه خرید آنلاین و حضوری نمیتواند ما را به این نتیجه برساند که کدام یک بهتر از دیگری است. اما واقعیت این است که گرایش مردم روزبهروز بیشتر به سمت خرید آنلاین میرود.
وقت و هزینه دو عنصر مهم در زندگی انسانهاست و فروشگاههای آنلاین با درنظرگرفتن این مسئله هر روز شرایط بهتر و سادهتری را برای مشتریان خود فراهم میکنند. تسهیلات مختلف در خرید آنلاین مانند دریافت کد تخفیف باعث افزایش جذب مشتریان میشود. این در حالی است که فروشگاههای سنتی امکان تغییرات زیاد و ارائه خدمات مختلف را ندارند.
نظرات کاربران