0

سهم پلتفرم‌های خانگی در دوران قرنطینه کرونا

سهم پلتفرم های خانگی در دوران قرنطینه کرونا

تمام حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان و ایران طی سه سال گذشته تحت تاثیر کرونا بوده است. با این حال هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم که با جهان دیگری روبه‌رو هستیم. بسیاری از ساختارهای گذشته در سطح جهانی هنوز پابرجا هستند. با توجه به گستردگی تغییرات متاثر از بحران کرونا، این بحران در این مقاله از زاویه دید فرهنگی بررسی شده است. ابتدا این که ابرمسئلۀ اجتماعی کرونا، توافقی را بر مسئله‌مندی یک پدیدۀ اجتماعی در ایران ایجاد کرده است. بی‌تردید توفیق در این مقطع زمانی و در مواجهۀ همه جانبه با شیوع کرونا می‌تواند افق‌های روشنی را برای آیندۀ مواجهه و مداخله در سایر مشکلات فرهنگی- اجتماعی و تبدیل آن‌ها به مسئلۀ اجتماعی فراهم سازد.

با این حال، تأثیر بحران کرونا بر حیات فرهنگی و عرصه فرهنگ و هنر نیز جدی بوده است و لزوم تجربه مدل‌های جدید حکم‌رانی فرهنگی را مطرح ساخته است. در اوضاع قرنطینه و طرح فاصله‌گذاری فیزیکی و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری مانند سینماها، عرضه محصولات هنری از طریق شیوه‌های سنتی ناممکن شده است. در عین‌ حال گذار از این بحران امکان تجربیات نوین و خلاقانه‌ای را در ارائه راهکارهای جدید در عرضه آثار هنری فراهم آورده است. از مهم‌ترین این تجربیات، افزایش بهره‌مندی و حتی تغییر نحوه استفاده از فضای دیجیتال برای نمایش آثار هنری و عرضه محصولات فرهنگی است. به ‌گونه‌ای که قابلیت‌های بالقوهُ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در عرصه آموزش و عرضه محصولات فرهنگی و هنری؛ در حال بالفعل شدن است.

فضای دیجیتال، راه‌های جدید و خلاقی را برای نمایش آثار هنری ارائه می‌دهد. این راه‌ها پیش ‌از این هرگز تا این اندازه مورد توجه و استفاده قرار نگرفته بود. این تغییرات، تأثیرات ماندگاری بر شیوه‌های عرضه محصولات فرهنگی و هنری داشته که آینده نوینی را برای هنر و فرهنگ رقم خواهد زد. تمامی این تجربیات دریچه‌ای به‌ سوی ایجاد شیوه‌های نوین و اقدامات جدید و خلاقانه در عرصه هنر است. باید تلاش کنیم از این تجربیات درس بگیریم و با استفاده از آن، گام‌هایی بلند به ‌سوی جلو برداریم.

در دوران قرنطینه کرونا، زندگی به سبکی که می‌شناختیم دستخوش تحولات زیادی شد. اکثر تفریحات برای مدتی حذف شدند و سپس شکل جدیدی به خود گرفتند. یکی از تفریحات رایج میان مردم در همه جای دنیا، رفتن به سینما و تماشای فیلم‌های روز بوده و هست. علاقه غالب جوامع به تماشای فیلم در حدی زیاد است که حذف این کار حتی برای مدتی کوتاه غیرممکن است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا دیدگاه‌هایمان در مورد تأثیرها و راه حل‌ها را به هم نزدیک کند.

حال، به بررسی تغییرات ایجادشده در عرصه فرهنگ و هنر توسط پلتفرم‌های خانگی می‌پردازیم. تماشای فیلم و سریال در این دوره، از سالن‌های سینما به خانه‌ها منتقل شد و صورت آنلاین به خود گرفت. به دنبال سایت آنلاین فیلم هستید؟ باید بگوییم دو پلتفرم فیلیمو و نماوا عمده امکانات برای تماشای آنلاین فیلم و سریال در دوران کرونا را فراهم کردند. ویژگی‌های منحصر به فرد پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال نیز باعث شدند محبوبیت آن‌ها در جامعه افزایش پیدا کند.

مخصوصاً در دوران کرونا شاهد تاثیر این مزایا بر افزایش چشمگیر محبوبیت پلتفرم‌ها بودیم. به عنوان مثال، پلتفرم نماوا به عنوان یک پلتفرم نمایش فیلم و سریال، محبوبیت زیادی در کشور پیدا کرده است. مزایای رقابتی این پلتفرم در مقایسه با سایر سرویس‌ها مانند فیلیمو تاثیر زیادی دارد. این رقابت در محبوبیت آن‌ها و تلاششان برای کیفیت بیشتر موثر است. سرگرمی از مهم‌ترین مزیت‌های این پلتفرم‌هاست که به دنبال خود محبوبیت و استفاده بیشتر را می‌آورد. دسترسی ساده به مجموعه عظیمی از فیلم‌ها و قدرت انتخاب گسترده از خوبی‌های دیگر پلتفرم‌های نمایش فیلم و سریال است. رفته رفته با آشنایی بیشتر مردم، این صنعت رشد بسیار کرده و کاربران زیادی را به سمت خود جذب نموده است.

در ادامه، هر یک از این پلتفرم‌ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

فیلیمو

بیشتر از دو سال از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. در این مدت، اقدامات زیادی در سطوح مختلف مدیریتی برای کنترل این بیماری صورت گرفته است. مهم‌ترین اقدام از سوی مردم حفظ قرنطینه خانگی بوده است. قرنطینه به معنای گذراندن وقت در خانه است که در ایام نوروز برای ما ایرانی‌ها شرایط پیچیده‌تری را هم به وجود آورد. مردم بیشتر از هر چیز به سرگرمی مناسب نیاز دارند.

در همین راستا، سرویس ویدیو درخواستی فیلیمو در این دوران فعالیت خود را گسترش داد. این سرویس ‌به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان محتوای ویدیویی در فضای آنلاین ایران است. فیلیمو از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا با اقدام‌های تشویقی و محتوایی، در راستای کمک به حفظ سلامت جامعه فعالیت‌های زیادی را انجام داده است. برای این کار، بیشتر از هزار و صد اپیزود محتوای به‌‌روز تهیه شد تا نیاز سلیقه‌های مختلف را رفع کند.

فیلیمو و سهم کرونا

در آغاز کرونا، هیچ‌کس نمی‌دانست قرنطینه تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؛ اما همه ما می‌دانستیم که باید انرژی و روحیه خود را برای ادامه این شرایط حفظ کنیم. جالب است بدانید، کاربران فیلیمو در روزهای 23 و 28 اسفند 98 بالاترین دقیقه تماشا را در این پلتفرم رقم زدند. شاید در این روزها بیشترین حجم کلافگی به سراغ کاربرها آمده بود و تمام راه ‌حل‌ها به تماشای آنلاین فیلم ختم شده است. هیچگاه نباید قدرت تماشای یک فیلم کمدی آنلاین را دست کم گرفت. با همین توصیفات، در بازه زمانی ۷ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، میانگین دقیقه تماشای روزانه در فیلیمو نسبت به بازه زمانی مشابه ماه گذشته رشدی در حدود ۶۵ درصد داشته است. این رشد نشان می‌دهد که امروز استفاده از پلتفرم‌های آنلاین بیشتر از هر زمان دیگری در زندگی‌مان گسترش پیدا کرده است.

به تکنولوژی فرصت داده شده است تا قابلیت بسیار مهم خود را به نمایش بگذارد. این قابلیت چیزی نیست جز کمک به حفط سلامت مردم با سرگرم نمودن آن‌ها. رشد ۶۵ درصدی میانگین دقیقه تماشای روزانه در حالی در فیلیمو ثبت شده است که دسته‌بندی‌های مختلف محتوایی رشد بیشتری هم داشته‌اند. در این ایام پنج دسته‌بندی با بیشترین دقیقه تماشا به ترتیب انیمیشن، اکشن، خانوادگی، کمدی و عاشقانه بودند.

در این افزایش مجموع دقیقه تماشای فیلیمو، حدودا ۳۵ درصد مشاهده این پلتفرم با تلویزیون‌های هوشمند بوده است. این رشد، نکته مهم دیگری را هم مطرح می‌کند. ۳۵ درصد افزایش مشاهده در صفحه‌های نمایش بزرگ نسبت به مدت مشابه ماه گذشته معنای خاصی دارد. معنای آن این است که خانواده‌ها از ۷ اسفند تا ۱۵ فروردین با تلویزیون‌های هوشمند و بیشتر از ماه گذشته در خانه فیلم تماشا کرده‌اند.

اکران آنلاین فیلیمو و سهم کرونا
همچنین همانطور که حتما شنیده‌اید، طرحی با عنوان سینمای آنلاین نیز برای آثار ایرانی جدید رقم خورده است. سینما آنلاین فیلیمو در درجه‌ اول ظرفیت تازه‌ای را برای نمایش فراهم کرده است. علاوه‌بر آن، الگوی تجاری میان بلیت‌فروشی گیشه و نمایش خانگی تفاوت دارد. با این حال نباید از قابلیت افزایش طیف تازه‌ای از مخاطبان خاموش سینمای ایران با راه‌اندازی سینمای آنلاین غافل شد.

امتداد پخش آنلاین فیلیمو، حتما با آزمون ‌و خطا به بهترین الگوی فروش ممکن نیز خواهد رسید. این کار به ‌مرور زمان به چند تغییر بزرگ در ساختار سینمای ایران منجر می‌شود؛ از جمله قدرت گرفتن بخش خصوصی در مدیریت نمایش. همچنین فرصت بیشتر برای دیده شدن آثاری که در چرخه‌ اکران شانس کم‌تری دارند نیز فراهم می‌شود. اصلاح الگوهای تولید با توجه به میزان فروش و میدان دادن به استعدادهای جوان و نیروهای تازه نیز از این تغییرات هستند. برای دریافت تخفیف فیلیمو، کلیک کنید.

نماوا

سایت نماوا نیز که رقیب فیلیمو محسوب می‌شود، امکان پخش آنلاین فیلم‌ها و سریال‌های محبوب را دارد. این سایت قابلیت تنظیم هوشمندانه سرعت نمایش با سرعت اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مشاهده پیش‌نمایشی از فیلم و سریال‌ها نیز امکان‌پذیر است. وجود آرشیوی کامل از پرطرفدارترین فیلم‌ها و سریال‌ها و امکان جست‌وجوی سریع مجموعه انتخابی از به‌روزترین ویژگی‌های نماوا است. در، نماوا کاربران می‌توانند که در زمانی کوتاه و فقط با یک کلیک فیلم‌ها و سریال‌های محبوب خود را آنلاین مشاهده کنند.

نماوا و سهم کرونا

بخش زیادی از محتوای نماوا به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار گرفته است؛ به عبارتی تماشای آنلاین فیلم و سریال رایگان در نماوا امکان‌پذیر است. بقیه محتواهای نماوا در صورت پرداخت اشتراک ماهیانه به‌صورت آنلاین قابل نمایش است. کاربران باید پس از انتخاب سریال یا فیلم مورد نظر باید به‌صورت آنلاین مبلغ مورد نظر را پرداخت کنند. سپس در مدت اشتراک خود به تمامی محتواهای موجود در نماوا دسترسی خواهند داشت. خدمات ارائه شده در نماوا، دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه است و هرگونه بهره‌برداری و سوء استفاده از محتوای نماوا نیز پیگرد قانونی دارد.

اکران آنلاین نماوا و سهم کرونا
نماوا نیز در دوران قرنطینه کرونا، شانس زیادی برای نشان دادن قابلیت‌های خود یافت و اکنون یکی از پربازدیدترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های نمایش خانگی است. سینما آنلاین نماوا نیز در همین روزها راه‌اندازی شد؛ ایده‌ای جدید برای تماشای آنلاین فیلم‌های روز سینمایی در وبسایت و اپلیکیشن‌های نماوا. هدف از راه‌اندازی پخش آنلاین نماوا، اکران مجازی فیلم‌های روز سینما، بدون نیاز به حضور در سالن‌های سینما بود. کاربران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به سالن‌های سینما، با خیالی راحت این فیلم‌ها را تماشا کنند. برای دریافت کد تخفیف نماوا کلیک کنید.

در زمان قرنطینه چگونه می‌شد با تخفیف فیلم دید؟

با مراجعه به وبسایت موپُن می‌توانستید در زمان قرنطینه کد تخفیف انواع پلتفرم نمایش خانگی از جمله نماوا، فیلیمو و فیلم نت را دریافت کنید و با استفاده از آن با قیمتی مناسب به تماشای فیلم مشغول شوید.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که پس از دوران کرونا، دیدیم که پلتفرم‌های نمایش خانگی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. کمک به پلتفرم‌های اینترنتی نمایش خانگی از جانب دولت به هر شکلی در بلند‌مدت می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد. با همدلی و همراهی رسانه‌های فعال داخلی می‌توان در این امر به نتایج مطلوبی رسید؛ چرا که همه شاهد کمک‌های شایان این پلتفرم‌ها در دوران قرنطینه بوده‌ایم. امروزه پس از سال‌های متوالی تحقیق بزرگان عرصه رسانه دیگر شکی نیست که تلویزیون در شکل‌گیری مفاهیم در ذهن ما تاثیر زیادی دارد.

اکنون کلید اصلی عرصه رسانه‌های داخلی، در دست سیاست‌گذاران فرهنگی است که بخش خصوصی این حوزه را رقیب نداند، بلکه رفیق و همراه خود بداند. کمک به این بخش باعث کاهش هزینه‌های حق اشتراک می‌شود و عملا دولت با حمایت خود به جذب مخاطبان ایرانی یا فارسی‌زبان در شبکه‌های داخلی کمک شایانی خواهد نمود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *