0

روز پدر

روز پدر

موثرترین افراد در خانواده، سرپرستان خانواده‌اند که به طور معمول، پدر و مادر خانواده هستند. به همین خاطر پدر و مادر در فرهنگ‌های مختلف از جایگاه خاصی برخوردار هستند. چرا که از پیش از تولد فرزندان، بسیاری از والدین زندگی خود را صرف آمدگی برای این رسالت بزرگ، یعنی تولد و تربیت فرزندان می‌کنند. از این جهت، از گذشته تا کنون توجه خاصی به این دو عضو از خانواده، و نقش پدر و مادر شده است.

مادر در خانواده نماد گرما و محبت، و پدر نماد قدرت و پشتیبانی است. با این حال این نمادها قطعیت نداشته، و در هر دو والدین دلسوزی، محبت، حمایت و قدرت؛ مشترک و واضح است. در فرهنگ ایرانی پیش از ورود اسلام و حتی پس از ظهور فرهنگ ایرانی اسلامی نیز، بر جایگاه والدین تاکید شده، و این دو فرد در خانواده بسیار عزیز و مورد احترام بوده‌اند. به همین خاطر تاریخ‌های خاصی در تقویم میلادی و یا شمسی (مبتنی بر تاریخ مناسبت قمری)، روزهایی برای گرامی‌داشت جایگاه مادر و پدر مشخص شده است.

در کشورها و در میان ملیت‌های مختلف، روز پدر در تاریخ‌های متفاوتی جشن گرفته می‌شود. اما مهمترین روز پدر، در سومین یکشنبه ماه ژوئن در نظر گرفته شده و مراسم‌‎های مربوط به آن، در تاریخ مذکور برگزار می‌شود. در کشور ما، روز پدر در تاریخ ۱۳ رجب مصادف با ولادت حضرت علی (ع) در نظر گرفته شده است؛ در این روز جشن‌هایی به مناسبت ولادت امام علی و همچنین روز پدر، برگزار می‌شود.

در این روز بسیاری از افراد، به صورت خانوادگی و یا در جمع اقوام و دوستان، در جهت تکریم مقام پدر و جایگاه و نقش وی در خانواده، در کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا این روز را به پدران و مردان خانواده تبریک بگویند. به طور معمول اعضای هر خانواده به اندازه وسع خود، برای پدر هدایای مادی یا معنوی تهیه نموده و تقدیم می‌کنند.

هدیه روز پدر

هدیه روز پدر

نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان، بسیار نقش مهم و بزرگی است. یکی از روش‌هایی که از طریق آن می‌توان قدردانی خود را به والدین نشان داد، تهیه هدیه برای آنان است. چه بهتر آن که این هدیه در روز پدر یا مادر، با احترام و محبت به آنها داده شود. برای این که در روز پدر بتوانید هدیه مناسبی برای پدر یا همسر خود تهیه نمایید، بهتر است از چند روز یا چند ماه قبل، از لوازم مورد نیاز آن‌ها اطلاع پیدا کرده و از اطرافیان پرس‌و‌جو نمایید. با این کار می‌توانید مواردی که پدر یا همسرتان به آنها احتیاج یا علاقه داشته را پیدا کنید. به این ترتیب با نزدیک شدن به تاریخ مناسبت، برای تهیه هدیه روز پدر مضطرب نشده، و هدیه مورد نظر خود را به راحتی و در زمان مناسب تهیه می‌کنید.

اگر بتوانید در زمان مناسب مواردی که می‌خواهید به عنوان هدیه روز پدر تهیه کنید را پیش‌بینی کنید، زمان کافی خواهید داشت تا محل مناسب برای خرید آن را نیز بیابید. به طور مثال اگر پدر یا همسرتان به مواردی از جمله ابزار، کتاب، لوازم دیجیتال و… علاقه‌مند است، می‌توانید فروشگاه‌هایی که کالای مورد نظر شما را موجود دارند، مشخص نمایید. با داشتن فرصت کافی، حتی می‌توانید در میان انتخاب‌های مختلف هدیه مورد نظرتان برای روز پدر جست‌و‌جو کرده، و بهترین و نزدیک‌ترین آن به سلیقه خود را بیابید.

گاهی ممکن است فرصت کافی برای جست‌و‌جو کردن در میان فروشندگان، و یا خرید حضوری نداشته باشید. در این صورت جست‌و‌جوی اینترنتی و خرید آنلاین، می‌تواند راه حل بهتری برای شما جهت خرید هدیه روز پدر باشد. در این حالت می‌توانید به فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه نمایید. چرا که می‌توانید طیف گسترده و متنوعی از هدیه مورد نظر خود را مشاهده نموده و از میان آنها خرید خود را انجام دهید. یکی از مزایایی که این کار نسبت به خرید حضوری دارد، این است که با داشتن کد تخفیف، نیازی نیست نگران هزینه و یا چانه‌زدن با فروشنده باشید.

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های معتبر وجود دارند که در مناسبت‌های مختلف، امکان استفاده از کد تخفیف در هنگام خرید از آنها وجود دارد. بطور مثال، درصورتی که قصد خرید لباس به عنوان هدیه روز پدر داشته باشید، می‌توانید از کد تخفیف دیجی استایل استفاده نمایید. این وبسایت می‌تواند یک فروشنده برگزیده برای خرید لباس باشد. چرا که تنوع بسیار بالایی از پوشاک برای انواع سنین را به خریدار، ارائه می‌کند.

تاریخچه روز پدر

تاریخچه روز پدر

روز پدر روزی‌ است که در آن، پدران در خانواده مورد تقدیر و تشکر قرار می‌گیرد. علت این امر، اهمیت نقش پدر در خانواده و جامعه، و سختی‌ها و زحماتی است که در طول زندگی متحمل می‌شوند. مطمئنا اهمیت این موضوع امروزه بیش از پیش قابل لمس است. چرا که غالبا مردان درگیر مشغله تامین مادی اعضای خانواده هستند. به همین خاطر با شرایط اقتصادی حاضر، یکی از اقشاری که تحت بیشترین فشار برای تامین معاش همسر و فرزندان خود، و همچنین نگرانی برای تضمین آینده فرزندانشان قرار می‌گیرند، پدران هستند.

به همین دلیل در سراسر جهان، یک روز به عنوان روز پدر جشن گرفته می‌شود. اختصاص یک روز برای این عضو خانواده، به یادآور تلاش‌های بی‌وقفه‌ای است که برای رشد اعضای آن انجام می‌دهد. این روز در کشورهای مختلف متفاوت است و تاریخ مشخصی ندارد. با این حال در بعضی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، هند، چین، ژاپن، فیلیپین و آفریقای جنوبی سومین یکشنبه ماه ژوئن، به عنوان روز جهانی پدر شناخته می‌شود.

در کشورهای دیگر مانند روسیه بیست و سوم فوریه، در کشورهای ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و آلمان روز نوزدهم مارس، در سوئیس اولین یکشنبه ماه ژوئن، در اتریش و بلژیک دومین یکشنبه ماه ژوئن، در کشورهای لبنان، مصر و سوریه روز بیست و یکم ژوئن، در استرالیا و نیوزیلند اولین یکشنبه ماه سپتامبر و در کشورهای اسکاندیناوی روز پدر در دومین شنبه نوامبر هر سال جشن گرفته می‌شود.
نکته حائز اهمیت آن است، که روز پدر تنها مختص به فرهنگ کشور ما نبوده و فارغ از موقعیت مکانی، در اکثر کشورهای دنیا به این موضوع توجه شده است. از این امر می‌توان فهمید که علی‌رغم وجود تفاوت‌ها، در همه‌جای دنیا، در ادیان و فرهنگ‌های مختلف، نقش پدر بسیار مهم و موثر است. در این مورد فیلم‌ها و سریال‌های متنوعی نیز به زبان‌های مختلف ساخته شده، و در کشورهای مختلف پخش شده است.

روز پدر در ایران

روز پدر در ایران

در کشور ایران، به دلیل فرهنگ غنی ایرانی، که مبتنی بر احترام گذاشتن به بزرگترها و مخصوصا والدین است، پدر و مادر در خانواده بسیار عزیز و محترم هستند. همچنین در فرهنگ اسلامی نیز آمده است که، پس از اطاعت از خداوند، احترام به والدین و تکریم آنها امری واجب است. به همین دلیل در کشور ما نیز به جهت تقدیر از این دو عضو خانواده، یک روز از سال به مادر و یک روز به پدر منتسب شده است.

تاریخ روز پدر در تقویم ایران، مصادف با روز ولادت حضرت علی و تاریخ قمری ۱۳ رجب است. به دلیل تغییراتی در روزهای سال در تاریخ قمری، این تاریخ به تقویم شمسی یکسان نبوده، و هر سال به اندازه چند روز تغییر می‌کند. در کشور ما در این روز، علاوه‌بر برگزاری جشن روز پدر، مراسمات مذهبی به جهت ولادت اولین امام مسلمانان نیز برپا می‌شود.

یکی از امور رایج در این روز،‌ هدیه دادن به آقایان و بخصوص پدرها است. هدیه دادن به پدر در این روز، بدین معنیست که شما قدردان محبت‌ها و تلاش‌های پدرتان برای رشد و پیشرفتتان بوده‌اید. همچنین با هدیه دادن مواردی که پدر شما علاقه و یا به آن احتیاج دارد، می‌توایند توجه و محبت خود به وی را نشان دهید.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند هدیه روز پدر را از طریق آنلاین شاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی خریداری نمایند. چرا که در این صورت امکان استفاده از کد تخفیف روز پدر و بنابراین کاهش هزینه را خواهند داشت. برای اطلاع از کدهای تخفیف مناسبت‌ها، از جمله کد تخفیف دیجی کالا می‌توانید اپلیکیشن‌ها، وبسایت‌ها و کانال‌های مربوط به کدهای تخفیف از جمله موپُن را بررسی نمایید.

روز جهانی پدر

روز جهانی پدر

پدر کلمه‌ای است که در تمام نقاط دنیا، معنی یکسانی دارد. همانطور که گفته شد، در فرهنگ بسیاری از ملیت‌ها در نقاط مختلف جهان، پدر و مادر در خانواده جایگاه ویژه‌ای دارند. به همین دلیل برای برگزاری جشن روز پدر، یک تاریخ مشخص شده است. با این حال مردم در کشورهای مختلف، در تاریخ‌های متفاوتی این جشن را برپا می‌کنند. بعضی از افراد هر دو روز را به عنوان روز پدر جشن گرفته، و هر دو تاریخ ملی و جهانی را به رسمیت می‌شناسند.

در گذشته برخی از افراد با عقاید نادرست در بخش‌هایی از دنیا، تلاش کردند تا روز جهانی پدر را از تقویم مردم دنیا حذف نمایند. حتا در سال ۲۰۱۵ برخی از این افراد، با تجمع در دانشگاه یورک انگلستان، از برگزاری جشن در روز جهانی پدر جلوگیری کرده، و آن را لغو نمودند. فعالیت این افراد در آن زمان، با مخالفت‌های زیادی روبرو شد. چرا که کاملا مغایر با عقیده مردم دنیا درباره اهمیت پدر و نقش وی در خانواده بود و در نهایت، فعالیت‌های این گروه از افراد بی‌ثمر باقی ماند.

روز پدر چگونه با تخفیف هدیه بخریم؟

با مراجعه به قسمت رویدادها در وبسایت موپُن و با عضویت در خبرنامه این مرجع تخصصی کد تخفیف، می‌توانید از تخفیفاتی که فروشگاه‌های مختلف به مناسبت روز پدر ارائه می‌کنند، مطلع شوید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *