0

راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه

راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه + جدول مقایسه انواع دوچرخه

در صورتی که قصد خرید اینترنتی دوچرخه را دارید، خواندن راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه به شما کمک می‌کند. ما در این محتوا می‌خواهیم در مورد انواع دوچرخه و پارامترهای مهم در خرید آنلاین دوچرخه اطلاعاتی را به شما عزیزان بدهیم. همچنین برای دریافت کد تخفیف لوازم ورزشی می‌توانید از موپن کمک بگیرید.

 برای خرید هر کالا نیاز است که اطلاعات کاملی در مورد آن کالا و انواع آن داشت. دوچرخه نیز مانند تمامی کالاها برای خریدن یک سری اطلاعات اولیه و راهنمایی­‌ها نیاز دارد. این که دوچرخه را برای چه کاری می­‌خواهید خریداری کنید. چقدر برای آن می­‌خواهید هزینه صرف کنید و یا در چه سایزی دوچرخه می­‌خواهید، بر انتخاب به شما بسیار تاثیر گذار است.

دوچرخه سواری یکی از بهترین فعالیت­‌های روزانه است. از جمله فواید این فعالیت می­‌توان به کاهش استرس اشاره داشت. در طول چرخه سواری متابولیسم و سوخت و ساز بدن زیاد شده و باعث چربی سوزی و عضله سازی در بدن افراد می‌­شود. به طور کلی دوچرخه سواری و یا هر نوع ورزش دیگر باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌­شود . شما می‌­توانید با خرید یک کالا از سایت موپن، کد تخفیف برای خرید دیگر کالاهای ورزشی دریافت کنید. در ادامه با راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه همراه شما هستیم.

مهم ترین پارامتر­ها در خرید دوچرخه

 برای خرید اینترنتی دوچرخه نیاز است که پارامترهایی را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید طبق آن مناسب­‌ترین و بهترین دوچرخه را برای خود خریداری کنید. برای خرید آنلاین دوچرخه می‌­توانید از مطالب راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه راهنمایی بگیرید و آن را در خرید اینترنتی دوچرخه خود لحاظ کنید.

در خرید آنلاین دوچرخه اولین مسئله این است که محلی که می­‌خواهید در آن دوچرخه سواری کنید را بدانید. این موضوع در واقع آغاز راه انتخاب دوچرخه شما است. این که هدف شما از خرید آنلاین دوچرخه چیست؟ با دوچرخه خود به چه جاهایی می‌­خواهید بروید؟ در چه مناطقی دوچرخه سواری کنید؟ در طول روز چقدر می­‌خواهید از دوچرخه خود استفاده کنید؟ چه میزان وزن و باری بر روی آن می­خواهید قرار دهید؟ و…. همه در انتخاب نوع و مدل دوچرخه تاثیر دارند.

 بعد از این که پاسخ همه سوالات بالا را دادید، می­‌توانید دیگر پارامترهای دوچرخه خود را انتخاب کنید. به طورکلی هر دوچرخه دارای چهار پارامتر اصلی در  برای انتخاب است  که در راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه به آن اشاره شده است.

  • فریم 
  • قطعات 
  • ابعاد
  •  هزینه 

فریم

مهمترین نکته در راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه فریم است. بهترین فریم برای دوچرخه، آن است که وزن کم داشته باشد و در کنار آن دارای مقاومت بالایی باشد. هر چه یک دوچرخه دارای فریمی کشیده‌­تر با زوایای بازتر باشد، برای مسیرهای کوهستانی مناسب‌تر است و هرچه فریم دوچرخه جمع‌تر باشد، برای مسیرهای عادی و مسیرهایی که نیاز به سرعت داریم آن دوچرخه بهتر است.

قطعات

مسئله بعدی در راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه توجه به قطعات آن است. از مهم ترین قطعات هر دوچرخه سیستم دنده آن است. بسته به این که دوچرخه برای چه مسیری ساخته شده، می­‌توانند تعداد مختلفی دنده داشته باشد. هر چه دنده­‌های یک دوچرخه بیشتر باشد، آن دوچرخه برای مسیرهای سرعتی مناسب‌­تر بوده و برعکس، هر چه تعداد دنده­‌های دوچرخه کمتر باشد، آن دوچرخه برای مسیرهای سخت و کوهستانی مناسب‌تر است.

ترمز

مسئله بعدی سیستم ترمز دوچرخه است. درصورتی که می­‌خواهید دوچرخه خود را برای مسیرهای شهری خریداری کنید، نیازی به ترمزهای دیسکی ندارید. اما اگر دوچرخه خود را برای مسیر سخت العبور، مانند مسیرهای کوهستانی می­‌خواهید خریداری کنید، باید این دوچرخه دارای ترمزهای هیدرولیک باشد.

ابعاد

پارامتر بعدی در انتخاب دوچرخه سایز و ابعاد آن است. سایز دوچرخه‌­ها را بر اساس سایز تایر آنها به انواع زیر تقسیم بندی می‌­کنند .

دوچرخه 12، دوچرخه 16، دوچرخه 20، دوچرخه 24، دوچرخه 26، دوچرخه 27.5 دوچرخه 28 و دوچرخه 29 . سایز دوچرخه بسته به مسیری که قرار است در آن استفاده شود و سبکی و سنگینی آن تعیین می­‌شود. هر برند متناسب با سایز بندی خود دارای انواع مختلفی هست .

انواع مدل­‌های دوچرخه

حال در راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه می‌­رسیم به انواع دوچرخه. دوچرخه‌ها بر اساس فریم و قطعات آنها دارای طراحی­‌های متفاوتی هستند و شما با توجه به محیطی که می‌­خواهید از دوچرخه در آن استفاده کنید، می‌­توانید نوع مناسب خود را به طور آنلاین خریداری کنید. هرکدام از مدل های دوچرخه برای محیط خاصی سازمان دهی شده‌­اند . البته شما می‌­توانید از یک دوچرخه در تمامی محیط­‌ها استفاده کنید اما برای فعالیت حرفه‌­ای نیاز به دوچرخه مخصوص دارید.

دوچرخه مدل کرسی

دوچرخه کرسی

 مدل اول دوچرخه کرسی است. این دوچرخه دارای تایرهای نازک است. فریم دوچرخه کرسی برای سواری‌های سرعتی بسیار مناسب است. به طور کلی این دوچرخه را در مسابقات دوچرخه سواری می‌­توان دید. طراحی فریم آن به گونه‌­ای است که تایرها در نزدیک­ترین حالت به فریم قرار دارند. همچنین برای ساخت فریم‌­ها از سبک‌ترین مواد استفاده شده تا باعث شتاب و سرعت بالا در دوچرخه شود.

 هر چه یک دوچرخه مانند دوچرخه­‌های کرسی دارای دنده‌­های بیشتری باشد می‌­تواند سرعت­‌های بالاتری را تجربه کند. در نتیجه دوچرخه­های کرسی در مقابل دیگر دوچرخه­‌ها مانند دوچرخه­‌های شهری و کوهستانی دارای دنده­‌های بیشتر هستند.

سیستم ترمز این دوچرخه­‌ها نیز براساس نوع سواری تعیین می‌­شود . از جمله دیگر ویژگی­‌های این دوچرخه می­‌توان به سیستم تعلیق و فرمان آن اشاره داشت. فرمان این دوچرخه دارای دو شاخه خشک است که از هدر رفت انرژی جلوگیری می­‌کند. در نتیجه دوچرخه سوار راندمان بالایی را از دوچرخه خود دریافت می‌­کند. فریم دوچرخه به گونه‌­ای طراحی شده که از ضربات وارد شده از سطح زمین را دفع می­‌کند.

همچنین فرمان آن پهنا و عرض کمی دارند و در آیرودینامیک ترین حالت ممکن است. معمولاً چرخ دوچرخه­‌های کرسی سایز هفت صد دارند و تایرهای آن صاف و دارای کمترین اصطکاک با سطح زمین است.

مزایای دوچرخه کرسی

  • تایرهای نازک 
  • دارای شتاب و سرعت بالا 
  • دارای دنده زیاد

معایب دوچرخه کرسی

  • این دوچرخه سبک بوده و برای مسیر­های کوهستانی مناسب نیست.
  • نازک بودن فرمان کنترل دوچرخه را سخت می‌کند.

دوچرخه شهری

دوچرخه شهری

مدل بعدی که در راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه بررسی می­‌شود. دوچرخه شهری است که همه ما در سطح شهر از این مدل دوچرخه­ها را دیده­‌ایم . فریم دوچرخه­‌های شهری شبیه به دوچرخه‌های کرسی است. اما زاویه بندی آن کمی تفاوت دارد. بدین صورت که دوچرخه­‌های شهری فریم کشیده‌­تر نسبت به دوچرخه­‌های کرسی دارند. برای ساخت فریم دوچرخه‌­های شهری از مواد مقاوم مانند آلومینیوم استفاده می­‌کنند.

 سیستم دنده دوچرخه های شهری به گونه‌ای است که راندمان بالا را می‌­دهد و تعداد دهنده­‌های آن نیز بین دنده­‌های دوچرخه کوهستانی و دوچرخه کرسی است. در دوچرخه­‌های شهری معمولاً دو نوع ترمز تعبیه می­‌شود که به ترمزهای لقمه‌ای معروف هستند. درصورتی که دوچرخه شهری در مسیرهای خاکی بخواهد استفاده شود ترمز دیسک هیدرولیک دارند.

دوچرخه شهری نسبت به دوچرخه های کرسی دارای پهنای بیشتری است که کمک می‌­کند تا کنترل بهتری بر روی فرمان داشته باشید. چرخ دوچرخه‌­های شهری نیز مانند دوچرخه­‌های کرسی در سایز 700 است که برای سرعت بالا کمک می­‌کند.

مزایای دوچرخه شهری

  • فرمان پهنتر نسبت به دوچرخه کرسی و در نتیجه کنترل بهتر 
  • فریم مقاوم و محکم 

معایب دوچرخه شهری

  • از این دوچرخه نمی‌­توان برای مسیر­های کوهستانی و یا دوچرخه سواری با سرعت بالا استفاده کرد.

دوچرخه کوهستانی 

دوچرخه کوهستانی

مدل بعدی در راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه؛ دوچرخه کوهستانی است. دوچرخه کوهستانی برای عبور از مسیرهای سخت و کوهستانی بسیار مناسب است و طراحی آن برای این مسیرها اختصاصی شده است. درصورتی که قصد دوچرخه سواری در کوهستان را دارید و به دنبال یک راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه کوهستانی هستید، این بخش متن به شما بسیار کمک می‌­کند.

دوچرخه کوهستانی نیز مانند دیگر دوچرخه­‌ها دارای طراحی خاص در فریم است. در فریم دوچرخه کوهستانی از مواد آلومینیومی بسیار سبک یا مواد کربنی استفاده شده که در کنار مقاومت بالا وزن کمی نیز داشته باشد. فریم این دوچرخه نسبت به دو مدل دوچرخه شهری و کرسی کشیده‌­تر است و چرخ­‌ها دورتر از فریم قرار دارند.

به دلیل آنکه در مسیرهای کوهستانی سرعت بالا نمی‌­رود، معمولاً این دوچرخه ها دارای تعداد دنده کمی هستند و دنده‌ها نسبت به دوچرخه­‌های شهری و کرسی سبک‌تر است. برای دوچرخه کوهستانی از ترمزهای دیسکی استفاده می­‌شود. این ترمزها دارای سرعت عمل بالایی بوده و در لحظه باعث ایست دوچرخه می‌­شود.

دوچرخه های کوهستانی در سه سایز 26 ، 27، 29 تولید می­‌شوند که دو سایز اول برای دوچرخه سواری های کوهستانی معمولی و سایت آخر به طور معمول برای نیمه حرفه­‌ای و مسابقات کوهستانی است. 

مزایای دوچرخه کوهستانی 

  • مقاومت بسیار بالای فریم
  • مناسب برای مسیر های سخت و کوهستانی 
  • ترمز بسیار قوی 

معایب دوچرخه کوهستانی 

  • این دوچرخه دنده های سنگین و کمی دارد و برای سرعت بالا مناسب نیست. 

دوچرخه هیبرید دو منظوره

دوچرخه دو منظوره

یکی دیگر از مدل‌ها که در راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه بررسی می‌شود دوچرخه هیبرید است. این دوچرخه‌­ها هم برای مسیرهای شهری و هم برای مسیرهای کوهستانی قابل استفاده می­‌باشند. به همین منظور نام دو منظوره گرفته‌­اند. فریم این دوچرخه به گونه ای طراحی شده که برای هر دو مسیر مناسب بوده و زاویه آن بین دوچرخه کوهستانی و شهری است.

فریم دوچرخه دو منظوره نیز از جنس آلومینیوم یا استیل است. تعداد دنده دوچرخه دو منظوره از دنده‌­های دوچرخه شهری کمتر و از دوچرخه کوهستانی بیشتر است. سیستم ترمزها نیز بیشتر به حالت ترمز دیسکی است و گاهی نیز ممکن است ترمز داشته باشد. بستگی به برند سازنده دوچرخه دارد که از کدام نوع سیستم ترمز در آن استفاده کرده باشد.

پهنای فرمان دوچرخه دو منظوره بیشتر از دوچرخه شهری و کمتر از پهنای فرمان دوچرخه کوهستانی است. این دوچرخه دارای دو سایز 26 و 27.5 است که هر کدام از سایزهای موردنظر را می‌­توانید از طریق راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه سایت موپن تهیه کنید.

مزایای دوچرخه دو منظوره 

  • یک دوچرخه جامع برای تمامی مسیرها 

معایب دوچرخه دو منظوره 

  • سیستم­های این دوچرخه برای فعالیت های حرفه‌ای مناسب نیست

دوچرخه برقی 

راهنمای خرید اینترنتی دوچرخه برقی

نوع دیگری از دوچرخه هست به نام دوچرخه برقی این دوچرخه دارای سبک‌های مختلف شهری، کوهستانی و کرسی است. دوچرخه برقی کوهستانی همه ویژگی‌های یک دوچرخه معمولی کوهستانی را دارد، اما فرق آن بین موتور و باتری است. این دوچرخه یک باتری در بخش پایینی مثلث جلوی فریم دارد، که دارای قابلیت شارژ است. درصورتی که باتری شارژ شده باشد موتور را به حرکت درمی آورد و باعث می‌­شود که دوچرخه سوار راحت تر مسیر را طی کند.

 دوچرخه برقی کرسی و برقی شهری نیز مانند مدل های معمولی کرسی و شهری هستند اما به دلیل وجود موتور و باتری باعث می‌شود که حرکت راحت‌تر بوده و بتوان سرعت های بالاتری را بدون خستگی پیمود.

مزایای دوچرخه برقی 

  • به دلیل وجود باتری دوچرخه سواری با آن راحت‌تر بوده و خستگی کمتری به همراه دارد.

معایب دوچرخه برقی 

  • وزن سنگین 
  • باتری گران قیمت

دوچرخه بانوان 

دوچرخه بانوان

 امروز برای بانوان نیز دوچرخه های مخصوصی طراحی شده است. این دوچرخه‌­ها به دلیل تفاوت آناتومی بدن خانم ها و آقایون است. در دوچرخه بانوان فریم دارای یک مثلث در قسمت جلویی بوده که دارای انحنایی در بخش بالایی است. این انحنا برای راحت­‌تر دوچرخه سواری بانوان است.

همچنین در این دوچرخه ها فاصله فرمان تا زین و فاصله زین تا پدال نیز نسبت به بقیه دوچرخه ها کمی تفاوت دارد . سایز دوچرخه های بانوان با سایز دوچرخه­‌های دیگر یکسان بوده و تفاوت دیگر آن در قطعه ای مانند زین است.

مزایای دوچرخه بانوان 

  • طراحی بدنه و زین متنایب با آناتومی بدن بانوان 

معایب دوچرخه بانوان 

  • برای استفاده طولانی مدت توسط آقایان مناسب نیست

دوچرخه مخصوص کودک

دوچرخه کودک

مهم­ترین تفاوت دوچرخه کودک با دوچرخه­‌های بزرگسالان در قطعات آنها است . به طورکلی فرمون و دیگر بخش‌­ها مانند دوچرخه بزرگسالان بود اما در ابعاد کوچکتر . در دوچرخه کودک سیستم دنده تفاوت دارد که هر برند متناسب با طراحی خود یک سیستم خاص بر روی دوچرخه کودک پیاده کرده است.

مزایای دوچرخه کودک :

  • متناسب با توانایی­‌ها و جسه کودکان طراحی شده 

معایب دوچرخه کودک :

  • بزرگسالان نمی­‌توانند از آن استفاده کنند.
  • دارای سیستم­‌های پیشرفته و سرعتی نیست.

قیمت دوچرخه به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی یک دوچرخه وسیله‌­ای سبک، کاربردی و با استفاده آسان است که به کمک آن می‌­توان علاوه بر ورزش، کوهپیمایی و… به کارهایی همچون جابجایی در سطح شهر نیز پرداخت. قیمت دوچرخه در مقابل ماشین و موتور ارزان‌تر است. به همین منظور بسیاری از افراد به جای خرید این وسایل از دوچرخه استفاده می‌کنند.

اما قیمت دوچرخه ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد و یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب یک دوچرخه می­‌تواند قیمت آن باشد .به طور کلی عوامل زیادی بر روی قیمت دوچرخه تاثیر می­‌گذارند.

 یکی از این موارد مهم در راهنمای خرید آنلاین دوچرخه برند تولیدکننده آن دوچرخه است. هرچه دوچرخه توسط برند معروف‌تر و نام آشناتر تولید شده باشد، قیمت آن نیز بیشتر می‌­شود. البته این تفاوت قیمت صرفاً به دلیل نام آن برند نیست. این افزایش قیمت به دلیل آن است که برند مورد نظر در طول زمان دوچرخه­‌های باکیفیت تولید کرده و باعث شده تقاضا برای خرید دوچرخه­‌های آن بسیار بالا رود.

از جمله برندهای معروف برای دوچرخه کوهستان و دوچرخه­‌های دیگر می­‌توان به پژو، مریدا، جاینت و …اشاره داشت. البته برندهای دیگر نیز دوچرخه­‌های بسیار خوبی تولید کردند که نام آن ها کمتر آشنا است.

 از دیگر موارد تاثیرگذار بر قیمت دوچرخه جنس بدنه آن است. در صورتی که بدنه از تولیدات داخل کشور باشد، به طبع قیمت بسیار پایین‌­تری نسبت به بدنه‌­های تولید خارجی دارد. علاوه بر این دو مورد در صورتی که قطعات به کار رفته در دوچرخه نیز با یکدیگر تفاوت داشته باشد، بر روی قیمت تاثیر می­‌گذارد. به عنوان مثال قطعات به کار رفته در دوچرخه برقی با دوچرخه غیر برقی تفاوت داشته و همین امر باعث تفاوت قیمت این دو دوچرخه می­‌شود.

سخن آخر

به طور کلی دوچرخه سواری یکی از بهترین فعالیت­‌های روزانه است. اما برای این کار نیاز به دوچرخه متناسب با محیط حرکت داریم. برای خرید اینترنتی دوچرخه می‌­توانید از راهنمای خرید آنلاین دوچرخه مجموعه موپن استفاده کرده و متناسب با شرایط خود یکی از انواع شهری، کوهستانی، کرسی و … را خریداری کنید.

جدول مقایسه انواع دوچرخه

مدل  نوع فریم تایر ترمز فرمان
دوچرخه کرسی  فریم سبک فریم به تایر نزدیک و تایر نازک سیستم ترمز قوی  فرمان پهن
دوچرخه شهری  فریم کشیده تایر پهن سیستم   دارای دو نوع ترمز دنده متعادل فرمان پهن
دوچرخه کوهستانی فریم بسیار کشیده تایر محکم و پهن و چرخ ها دور از فریم سیستم ترمز قوی  فرمان پهن
دوچرخه دومنظوره فریم متعادل تایر معمولی ترمز دیسکی و قوی پهنای فرمان متعادل
دوچرخه برقی فریم متعادل تایر معمولی سیستم ترمز قوی  پهنای فرمان متعادل
دوچرخه بانوان  فریم انحنا دار تایر معمولی سیستم ترمز قوی پهنای فرمان متعادل
دوچرخه کودک فریم متعادل تایر معمولی سیستم ترمز قوی پهنای فرمان متعادل

سوالات متداول

مهم ترین پارامتر­ها در خرید دوچرخه چیست؟

فریم - قطعات - ابعاد - هزینه

انواع مدل­‌های دوچرخه چیست؟

دوچرخه مدل کرسی - دوچرخه شهری - دوچرخه کوهستانی - دوچرخه هیبرید دو منظوره - دوچرخه برقی - دوچرخه بانوان - دوچرخه مخصوص کودک

قیمت دوچرخه به چه عواملی بستگی دارد؟

برند دوچرخه - جنس بدنه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *