0

جشنواره فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر

یکی از رویدادهای بسیار مهم فرهنگی و سینمایی در ایران جشنواره فیلم فجر به شمار می‌رود. این جشنواره هرسال برگزار می‌شود و به افراد منتخب در حوزه بهترین بازیگر، تدوین، نورپردازی، گریم، طراحی صحنه، کارگردانی و… جایزه می‌دهد. این تنها جشنی است که به طور سالیانه در ایران و به طور تخصصی در زمینه فیلم‌سازی برگزار می‌شود. بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان مجری برگزارکننده این جشنواره فعالیت دارد. البته این جشنواره به طور کامل زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. هر سال از میان بازیگران و کارگردانان فعال در سینما، یک تیم داوری برای قضاوت آثار راه‌یافته به جشنواره انتخاب می‌شوند. این داوران پس از 10 روز و اکران فیلم‌های گوناگون در روز آخر اسامی برندگان را اعلام می‌کنند.

جشنواره فیلم فجر چیست؟

یکی از جشنواره‌های بسیار مهم در سینمای ایران جشنواره فجر است. هر سال کارگردانان تلاش می‌کنند تا فیلم‌های خود را برای شرکت در جشنواره آماده کنند. این فیلم‌ها بعد از کامل شدن در تاریخ مقرر برای هیئت داوران جشنواره ارسال می‌شوند. پس از آن داوران فیلم‌های کارگردانان مختلف را تماشا می‌کنند و از بین آن‌ها 22 اثر را به بخش مسابقه راه می‌دهند. این 22 فیلم به مدت 10 روز در جشنواره رقابت می‌کنند و بعد از آن در روز آخر آثار برگزیده جشنواره، اعلام می‌شود. جشنواره فیلم فجر فرصتی برای کارگردانان و بازیگران جوان که جویای نام عرصه سینما است و دوست دارند با جایزه گرفتن در جشنواره به شهرت برسند. در سال‌های قبل جشنواره تنها به فیلم‌های بلند اختصاص داشت. در سال‌های اخیر مستند و فیلم‌های کوتاه نیز می‌توانند در جشنواره شرکت داده شوند.

اولین جشنواره فیلم فجر (تاریخچه)

قبل از انقلاب 1357، با پشتیبانی فرح پهلوی جشنواره بین‌المللی فیلم تهران برگزار می‌شد. بعد از انقلاب این جشنواره به جشنواره فیلم فجر تغییر یافت. بنابراین فعالیت آن از سال 1361 در تهران آغاز شد. اولین دبیر این جشنواره بزرگ حسین وخشوری بود. اولین جشنواره 12 تا 22 بهمن سال 1361 به مدت 10 روز در تهران برگزار شد. در ابتدا از سال 1361 تا 1374 جشنواره فجر تنها آثار سینمایی ایران را مورد بررسی قرار می‌داد، اما از سال 1374 تاکنون جشنواره بین‌المللی شد. بنابراین هیئت داوران، آثار سینمای جهان را نیز در بخش بین‌الملل بررسی می‌نماید. جایزه این جشنواره سیمرغ بلورین است که به همه اعضای منتخب جشنواره اهدا می‌شود. سیمرغ بلورین جایزه اصلی جشنواره محسوب می‌شود. هیئت داوران جوایز دیگری مانند لوح زرین و دیپلم افتخار را نیز به شرکت‌کنندگان اهدا می‌کنند.

اولین جشنواره فیلم فجر (تاریخچه)

آرای مردمی جشنواره فیلم فجر چیست؟

برگزارکنندگان جشنواره با معرفی یک سامانه به مردم از آن‌ها می‌خواهند به فیلم‌های خوبی که در جشنواره حضور دارند، رأی دهند. فرایند ثبت‌نام با اطمینان صورت می‌گیرد. نتیجه آرا نیز در روز آخر جشنواره اعلام می‌شود و بهترین فیلم از نگاه مردم انتخاب می‌شود. همه سالن‌ها پیش از آغاز رأی‌دهی، تیزر فرایند ثبت آرا را پخش می‌کنند تا مردم در زمان ثبت رای با مشکلی مواجه نشوند. این بخش به طور کامل از بخش داوری جداست و هیئت داوری جشنواره فیلم فجر هیچ نقشی در آن ندارد. بهترین فیلم فقط و فقط توسط مردم انتخاب می‌شود.

سایت جشنواره فیلم فجر

سایت جشنواره فیلم فجر

به‌منظور اطلاع‌رسانی بهتر در مورد اخبار جشنواره و برندگان، یک سایت نیز راه‌اندازی شده است. سایت جشنواره از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. کاربران می‌توانند تصاویر و فیلم‌های مربوط به دوره‌های گذشته جشنواره را در سایت مشاهده کنند. با مراجعه به بخش آیین‌نامه‌ها، می‌توانید در مورد قوانین شرکت در جشنواره اطلاعات لازم را کسب کنید. اخبار مربوط به جشنواره به طور مرتب در سایت قرار می‌گیرد. بخشی از سایت نیز به آرای مردمی اختصاص دارد که هنگام برگزاری جشنواره می‌توانید نتیجه آرا را مشاهده کنید. پیش از آغاز جشنواره نیز جدول نمایش فیلم‌ها در خانه جشنواره و سینماهای مردمی از طریق سایت منتشر می‌شود.

بلیط فروشی جشنواره فیلم فجر چگونه است؟

بلیط‌ فروشی جشنواره فجر نیز مانند آرای مردمی، به‌صورت آنلاین دنبال می‌شود. برگزارکنندگان این جشنواره سایت‌های گوناگونی را برای تهیه بلیط به مردم معرفی می‌کنند. بلیط فروشی این سایت‌ها در تاریخ مشخصی که اعلام می‌کنند، آغاز می‌شود و تا زمانی که سالن‌ها و سانس‌های ارائه‌دهنده فیلم همچنان ظرفیت داشته باشد، ادامه می‌یابد. فرایند بلیط فروشی معمولاً از چند روز قبل از شروع شدن جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود.

بلیط فروشی جشنواره فیلم فجر چگونه است؟

خرید بلیط فیلم های جشنواره فجر چگونه است؟

همان‌گونه که اشاره کردیم، فرایند تهیه بلیط اینترنتی خواهد بود. به‌طور معمول هر فرد با استفاده از یک شماره تلفن همراه تنها می‌تواند 2 بلیط را برای اکران 22 فیلم راه‌یافته به بخش مسابقه تهیه نماید. بلیط‌هایی که شما تهیه می‌کنید، امکان ابطال کردن یا تعویض را ندارند. بنابراین از همان ابتدا باید بلیط فیلمی را تهیه کنید که کارگردان یا بازیگر موردعلاقه شما در آن حضور دارد. شیوه اخذ آرای مردمی در آخرین دوره برگزاری این جشنواره، کمی متفاوت بود. هر تعداد از بلیط‌هایی که برای یک فیلم تهیه می‌شد به همان تعداد نیز کد شرکت در رأی‌گیری جشنواره برای خریداران وجود داشت. به بیانی ساده‌تر هر یک از صندلی‌های اکران یک کد رأی‌گیری برای خریداران بلیط بود. تماشاگران برای دریافت بلیط هایی که به‌صورت آنلاین تهیه کردند، به کیوسک سینما مراجعه کرده و آن را دریافت می‌کنند. بدین ترتیب حدود 90 دقیقه بعد برای آن‌ها پیامکی ارسال می‌شود که کد رای در آن وجود دارد و تماشاگران می‌توانند از طریق آن در آرای مردمی شرکت نمایند. بعد از تماشای فیلم موردنظر تماشاگران برای ثبت آرا به سایتی که از قبل توسط برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر اعلام شده است، مراجعه می‌کنند. بعد از این که افراد شماره همراه خود را در سایت به ثبت رساندند، به‌منظور اعتبارسنجی یک کد برای آن‌ها پیامک می‌شود. سپس می‌توانند آرای خود را در مورد فیلمی که به تماشای آن نشستند، ثبت نمایند.

از کجا فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را دانلود کنیم؟

در سال‌های اخیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت پرکردن اوقات فراغت افراد و اعضای خانواده، تمهیدات خوبی اندیشیده است. مردم برای دانلود فیلم‌های موردعلاقه خود که در جشنواره فجر اکران شدند، می‌توانند از طریق سایت‌ها و پلتفرم‌های گوناگونی اقدام نمایند. فیلم نت، نماوا و فیلیمو هر سه از سایت‌ها و پلتفرم‌هایی هستند که تمامی آثار سینمای ایران را در خود گنجانده‌اند. علاوه‌بر این، آن‌ها فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا را نیز به همراه دوبله یا زیرنویس به‌صورت دوزبانه برای علاقه‌مندان آماده می‌کنند. با وجود این پلتفرم‌ها شما لازم نیست برای تهیه و دانلود فیلم‌ها سردرگم شوید. به‌راحتی از طریق این سایت‌ها و پلتفرم‌ها می‌توانید این کار را انجام دهید. برای دانلود فیلم‌ها تنها باید اشتراک ماهانه این سایت‌ها را خریداری کنید تا دانلود شما قانونی و حلال باشد. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت موپُن و دریافت کد تخفیف به تهیه فیلم‌های جشنواره فیلم فجر از این سایت‌ها بپردازید.

آیا رأی‌گیری آنلاین جشنواره مطمئن است؟

شرکت‌کنندگان در رأی‌گیری می‌توانند از 1 تا 5 ستاره را به آثار سینمایی بدهند. از دوره قبل جشنواره برای امتیازدهی و رأی‌گیری آثار، از طیف لیکرت استفاده می‌کنند. این روش در محاسبه امتیاز بسیار رایج است. به همین دلیل است که افراد هم می‌توانند یک ستاره کامل به آثار بدهند و هم رای خود را به‌صورت نیم ستاره ثبت کنند. از آن جایی که کدهای مربوط به آرا در پیامک‌ها به‌صورت ترتیبی و عددی برای افراد ارسال می‌شود، بنابراین احتمال وجود هیچ تقلبی در آن نیست. کد رای برای فیلم‌هایی که در سانس‌های فوق‌العاده جشنواره اکران می‌شوند، صادر نمی‌شود. به جهت حفظ حقوق صاحبان آثار همچنین ساده‌تر نمودن فرایند رای گیری برای تماشاگران، از زمانی که فیلم پایان می‌یابد، امکان ثبت رای تا ساعت 12 ظهر فردا وجود دارد.

اهدا کد تخفیف به کاربران

سایت‌های گوناگون معمولاً در موقعیت‌های مختلف به کاربران خود تخفیف می‌دهند. این سایت‌ها شامل پلتفرم‌هایی مانند نماوا، فیلیمو و فیلم نت می‌شوند. برای استفاده از کد تخفیف، باید زمانی که می‌خواهید برای دیدن آثار مربوط به جشنواره فیلم فجر اشتراک بخرید آن را قبل از واریز مبلغ، وارد کنید تا مبلغ نهایی با تخفیف به شما اعلام شود. برای دریافت کد تخفیف فیلم و سریال سایت ما را همراهی کنید.

تخفیف پلتفرم نماوا

تخفیف پلتفرم نماوا

نماوا یکی از پلتفرم‌هایی است که فیلم‌ها و سریال‌های روز سینمای ایران و جهان، همچنین کلیه فیلم‌های جشنواره را برای مخاطبان نمایش می‌دهد. کاربران برای استفاده از اپلیکیشن نماوا و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های گوناگون باید اشتراک بخرند. این پلتفرم در تاریخ‌ها و مناسبت‌های گوناگون به کاربران خود برای خرید اشتراک تخفیف می‌دهد. به‌منظور استفاده از تخفیف‌ها باید هنگام خرید، اشتراک تخفیف را وارد نمایید تا مبلغ اشتراک شما کاهش یابد. برای استفاده از تخفیف اشتراک نماوا کلیک کنید.

سایت فیلم نت و تخفیف‌های گوناگون

سایت فیلم نت و تخفیف‌های گوناگون

فیلم نت نیز در زمینه پخش و دانلود فیلم‌های گوناگون فعالیت دارد. استفاده از این اپلیکیشن بسیار ساده است. برای استفاده از امکانات گوناگون سایت باید اشتراک بخرید و ثبت‌نام کنید. فیلم نت همواره تلاش می‌کند تا کاربران خود را راضی نگه دارد به همین دلیل در مناسبت‌های گوناگون برای آن‌ها تخفیفاتی در نظر می‌گیرد. کاربران به‌راحتی می‌توانند با استفاده از سایت فیلم نت آثار اکران شده در جشنواره فیلم فجر را ببینند و اوقات فراغت خود را پر کنند. برای استفاده از کد تخفیف فیلم نت ما را همراهی نمایید.

تخفیف در هزینه اشتراک فیلیمو

فیلیمو نیز مانند پلتفرم نماوا سریال‌ها و فیلم‌های گوناگون سینمای ایران و جهان را عرضه می‌کند. اگر قصد استفاده از امکانات این نرم‌افزار را داشته باشید، باید در ابتدا اشتراک بخرید. فیلیمو در اوقات مختلف تخفیف‌های بزرگی به کاربران خود می‌دهد. این تخفیف‌ها گاهی اوقات مبلغ قابل‌ توجهی از هزینه اشتراک شما را برای تماشای فیلم‌ها کاهش می‌دهند. برای دریافت کد تخفیف اشتراک فیلیمو کلیک کنید.

تخفیف در هزینه اشتراک فیلیمو

جمع‌بندی

جشنواره فیلم فجر هر سال آثار خوبی را به سینمای ایران معرفی می‌کند. افرادی که در این جشنواره شرکت می‌کنند از ماه‌ها قبل آثار خود را برای شرکت دادن در بخش مسابقه آماده می‌کنند. هر سال فیلم‌های زیادی برای شرکت در این جشنواره تولید می‌شوند، اما در نهایت 22 فیلم می‌توانند مجوز حضور در این فستیوال را بدست آورند. کارگردان‌ها باید فیلم خود را در زمان تعیین شده برای هیئت داوران ارسال نمایند. در نهایت اعضای هیئت داوران فیلم‌ها را می‌بینند و آن‌ها را بررسی می‌کنند. سپس در تاریخ مشخصی، لیست فیلم‌های راه‌یافته به فستیوال را منتشر می‌نمایند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *