0

بیمه بدنه چیست؟ راهنمای انتخاب و خرید بیمه بدنه

بیمه بدنه چیست

بیمه بدنه خودرو یکی از انواع بیمه است که بر خلاف بیمه شخص ثالث، بیمه‌ای اختیاری است و مربوط به وسیله نقلیه است.

فرد بیمه کننده می‌تواند وسیله نقلیه خود را در برابر خطرات ناشی از حوادث مترقبه، با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان حق بیمه به شرکت بیمه، پرداخت کند. در این شرایط فرد در اصل بیمه بدنه خریداری کرده است.

پوشش بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی است؟

به طور کلی، خطرات تحت پوشش بیمه بدنه خودرو به دو خطرات اصلی و ثانویه تقسیم می‌شود.

خطرات اساسی که ممکن است وسیله نقلیه شما را در خطر قرار دهد مانند سرقت، آسیب به وسیله نقلیه هنگام حمل و نقل آن، تصادف ناشی از رانندگی، خسارت ناشی از آتش سوزی، انفجار، صاعقه توسط یک وسیله نقلیه بیمه شده یا قطعات یدکی همراه و خسارت به لاستیک و چرخ‌ها موضوعی است که زیر نظر بیمه است.

بیمه کنندگان می‌توانند با پرداخت حق بیمه بالاتر به شرکت بیمه، از پوشش‌های اضافی زیر ( در برابر خطرات جانبی) بهره مند شوند.

جبران خسارت وسیله نقلیه در صورت بروز بلایای طبیعی مانند سیل، زمین لرزه و فوران‌های آتشفشانی

سرقت لوازم جانبی ماشین و قطعات

پاشیدن رنگ و اسید روی ماشین

شکستن پنجره‌های ماشین

هزینه حمل و نقل

نوسانات بازار

آسیب به بدنه ماشین به دلیل کشیدن ناخن یا اشیاء تیز

پرداخت خسارات ناشی از کاهش ارزش خودرو

هزینه متوقف کردن ماشین در زمان حادثه

پوشش حذف استهلاک

پوشش حذف حق فرانشیز

آسیب به وسایل نقلیه خارج از کشور

آسیب به بدن خودرو در نتیجه آزمایش سرعت و حمل مواد منفجره.

 

نحوه محاسبه قیمت بیمه بدنه ماشین

در روش محاسبه قیمت بیمه بدنه حق بیمه بدنه، بر خلاف بیمه شخص ثالث، مبلغ و نرخ پایه خاصی ندارد و بر اساس انتخاب پوشش‌های مختلف توسط بیمه کننده و تخفیف بیمه بدنه مختلف اعمال شده توسط شرکت‌های بیمه مانند بیمه بدنه ازکی، متفاوت است. به همین دلیل، مقایسه قیمت و نرخ بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف قبل از خرید این بیمه یک نکته بسیار مهم است.

 

قیمت بیمه بدنه خودرو در سال 1401

قیمت پایه بیمه بدنه خودرو سفر و سایر خودروها و همینطور استعلام بیمه بدنه بر اساس ارزش خودرو است. این بدان معنی است که هرچه ارزش ماشین شما بالاتر باشد، قیمت بیمه بدنه نیز بیشتر می‌شود.

نرخ نهایی و قابل پرداخت بیمه بدنه خودرو بر اساس ارزش خودرو، مدل خودرو، سال تولید خودرو، پوشش اضافی و تخفیف‌هایی که توسط شرکت‌های مختلف قابل استفاده است، محاسبه می‌شود.

برای استعلام قیمت بیمه بدنه و خرید آنلاین بیمه بدنه می‌توانید وارد سایت‌های فروش آنلاین بیمه شوید.

 

آیا نیاز به خرید مکمل‌های بیمه بدنه داریم؟

طبق توصیه معاون فنی بیمه مرکزی، به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی 50 تا 100 درصد افزایش یافته است.

طبق ماده 10 قانون بیمه، اگر این وسیله با قیمت کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شود، بیمه گذار در زمان ضرر متناسب با مبلغ بیمه نامه در قبال جبران خسارت مسئولیت پذیر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر شخصی اتومبیل خود را به ارزش 70 میلیون تومان بیمه کند و ارزش فعلی آن به 140 میلیون تومان رسیده است، در صورت بروز حادثه و در زمان پرداخت، شرکت بیمه متناسب با ارزش قبلی جبران خسارت می‌کند به همین دلیل بیمه مرکزی اعلام کرده است که آن دسته از بیمه گران که ارزش ماشین آنها افزایش یافته است، ضمیمه ای صادر می‌کنند و سرمایه بیمه خود را به سطح واقعی می‌رسانند.

تخفیف بیمه بدنه

مبلغ حق بیمه نهایی و قابل پرداخت از کل حق بیمه پس از کسر تخفیف بیمه بدنه، مشترک بین شرکت‌های بیمه (تخفیف‌های اصلی) و تخفیف‌های خاص برای هر شرکت، (تخفیف‌های فرعی) بدست می‌آید.

تخفیف اصلی بیمه بدنه عبارتند از:

20 تا 30 ٪ تخفیف برای بیمه بدنه خودرو صفر

10 ٪ تخفیف برای خریدهای نقدی در کلیه شرکت‌های بیمه

تخفیف در مورد عدم آسیب به بیمه بدنه

در بیمه بدنه، مانند بیمه شخص ثالث، تخفیف غیر خسارت برای وسایل نقلیه ای که از شرکت بیمه خسارت دریافت نکرده اند محاسبه می‌شود.

هر شرکت بیمه تخفیف‌های فرعی خود را در این زمینه دارد، در اینجا چند نمونه را ذکر خواهیم کرد.

تشخیص ارزش ماشین، تخفیف بیمه بدنه برای اتومبیل‌های گران قیمت

تخفیف‌های گروهی

تخفیف‌های خاص در مناسبت‌ها

تخفیف ویژه برای دارندگان بیمه عمر و حساب‌های بلند مدت سامان و پاسارگاد

دارندگان بیمه شخص ثالث که از همان شرکت بیمه بدنه خودرو را نیز ارائه می‌دهند.

 

بهترین بیمه بدنه خودرو

انتخاب بهترین بیمه بدنه خودرو می‌تواند به شرایطی مانند دریافت بیشترین پوشش بیمه، سهولت صدور و تمدید بیمه، میزان کسری، نحوه پرداخت خسارت، تخفیف‌های ارائه شده و… بستگی داشته باشد.

اگر به دنبال بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر پوشش بیمه هستید (که به طور طبیعی میزان حق بیمه را افزایش می‌دهد) باید شرکت بیمه ای را انتخاب کنید که بیشترین پوشش را به شما ارائه می‌دهد. و اگر به دنبال بیمه بدنه مقرون به صرفه هستید، باید به دنبال یک شرکت بیمه باشید که تخفیف بیشتری به شما ارائه دهد.

مقایسه شرکت‌های بیمه بدنه و انتخاب بهترین بیمه بدن ممکن است یک کار طولانی و دشوار به نظر برسد، اما اکنون مراحل انتخاب و خرید بهترین بیمه بدنه کار بسیار راحتی شده است.

 

تخفیف‌های فرعی

علاوه بر تخفیف‌های ذکر شده در بالا، هر شرکت بیمه نیز تخفیف ویژه ای برای خرید بیمه بدنه ارائه می‌دهد. تخفیف‌های فرعی در بیمه بدنه اتومبیل شامل موارد زیر است:

  • تخفیف در خرید گروهی بیمه بدنه ماشین
  • تخفیف در ارزش یک ماشین غیرمعمول و گران قیمت
  • تخفیف‌های ویژه برای دارندگان بیمه عمر
  • تخفیف برای بیمه گران که بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را از یک شرکت بیمه دریافت می‌کنند.
  • تخفیف‌های ویژه ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه و سیستم‌های خرید بیمه آنلاین برای بیمه گذاران.

با بهره گیری از تخفیف بیمه بدنه، می‌توانید ارزانترین بیمه بدنه خودرو را تجربه کنید.

 

چرا باید بیمه بدنه را برای ماشین بخریم؟

افزایش ارزش خودرو باعث کاهش هزینه خسارت ماشین شده است. بیمه شخص ثالث شامل زندگی شخص ثالث و خسارات مالی است. شخص ثالث طرف مجروح در این حادثه است. اما برای خسارت ماشین مقصر، بیمه بدنه پیشنهاد شده است. اگر شرایط زیر پیش آمده، بیمه بدنه خسارت خودرو شما را جبران می‌کند:

بیمه گذار در طول حادثه مقصر است.

بیمه گذار در طول حادثه مقصر نیست.

راننده گناهکار از صحنه حادثه فرار کرده است. به عبارت دیگر، دسترسی به راننده گناهکار برای دریافت خسارت امکان پذیر نیست.

ماشین شما غیر متعارف و مجلل است. در این حالت، بیمه راننده شخص ثالث کل خسارت را جبران نمی‌کند. بیمه بدنه اتومبیل در این شرایط کمک خواهد کرد.

در حقیقت، قوانین بیمه بدنه به گونه ای است که فرد آسیب دیده میتواند خسارت وارده به خودرو وی را جبران کند. در زمانی که قیمت‌ها در حال افزایش است، واقعاً داشتن بیمه بدنه خودرو دیگر اختیاری نیست و به نظر می‌رسد ضروری است.

کاهش هزینه‌های تعمیر یکی از مهمترین مزایای بیمه بدنه خودرو است. شما فقط باید بهترین شرکت را برای خرید انتخاب کنید. البته هر شرکت ممکن است قوانین بیمه بدنه خود را داشته باشد.

 

اصطلاحات تعریف شده در بیمه نامه

  • بیمه گر: یک شرکت بیمه است که مشخصات آن در این بیمه نامه ذکر شده است. در ازای دریافت حق بیمه مشخص، شرکت بیمه با توجه به شرایط بیمه بدنه، خسارت احتمالی خودرو را جبران می‌کند.
  • بیمه گذار: یک شخص حقوقی است که صاحب بیمه است. در اینجا صاحب ماشین به عنوان بیمه گذار شناخته می‌شود. در موارد دیگر، بیمه گذار ممکن است تحت عنوان یکی از عناوین قانونی صاحب یا ذینفع باشد یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را به نمایندگی از مالک بر عهده داشته باشد. وی قرارداد بیمه را با بیمه گذار به پایان می‌رساند و موظف است حق بیمه را بپردازد.
  • ذینفع: شخصی است که نام وی به درخواست بیمه گذار در بیمه بدنه خودرو گنجانده شده است و کلیه یا بخشی از خسارت‌ها به وی پرداخت می‌شود.
  • حق بیمه: مبلغ مشخص شده در بیمه نامه است و بیمه گذار موظف است هنگام صدور بیمه نامه یا به دستور مشخص شده در بیمه نامه، آن را به بیمه گر بپردازد.
  • موضوع بیمه: این وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در بیمه نامه بدنه خودرو ذکر شده است. لوازم جانبی که طبق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه شده به خریدار تحویل داده می‌شوند یا در بیمه نامه گنجانده شده اند نیز در موضوع بیمه گنجانده شده اند.
  • بیمه بدنه قابل کسر: در قراردادهای بیمه ای که بین بیمه گذار و بیمه گر بسته می‌شود، بخشی از خسارت است که شرکت بیمه هیچگونه تعهدی برای پرداخت آن ندارد و مسئولیت بیمه گر است. حق رای دادن بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه متفاوت است. دلیل این تفاوت در کسر برای خسارت‌های مختلف پوشش بیمه بدنه است.
  • دوره اعتبار بیمه نامه: آغاز و پایان دوره اعتبار بیمه نامه به ترتیب مشخص شده در بیمه نامه خواهد بود.

چه خساراتی تحت پوشش بیمه بدنه نیستند؟

طبق قوانین بیمه بدنه، خسارات زیر تحت پوشش این بیمه اتومبیل قرار نمی‌گیرد:

  1. خسارت ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب یا حمله.
  2. خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از انفجارهای هسته ای.
  3. خسارت که عمداً توسط بیمه گذار، ذینفع یا راننده موضوع بیمه شده ایجاد می‌شود.
  4.  خسارت وارده به موضوع بیمه در هنگام فرار از پیگیری مقامات اجرای قانون، مگر اینکه فرار توسط اشغالگران غیرقانونی باشد.
  5. اگر راننده ای که در زمان حادثه موضوع بیمه است، گواهینامه رانندگی نداشته باشد یا گواهینامه رانندگی وی لغو شود. علاوه بر این، اگر طبق مقررات راهنمایی و رانندگی، گواهینامه رانندگی برای رانندگی مناسب برای موضوع بیمه نباشد، خسارت ماشین تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.
  6. خسارت ناشی از تصادفات مبنی بر گزارش مقامات ذیصلاح به دلیل مصرف الکل یا استفاده از مواد مخدر یا مواد روانگردان توسط راننده خودرو ایجاد شده است.
  7. خسارت ناشی از بکسل وسیله نقلیه دیگر مگر اینکه وسیله نقلیه خاص و مجاز به انجام این کار باشد و از اصول و مقررات ایمنی پیروی کرده است.
  8. خسارت وارد شده به وسیله نقلیه بیمه شده به دلیل حمل و نقل بیش از حد محموله.

روند انتقال بیمه بدنه خودرو چگونه؟

بیمه گذاران معمولاً بیمه بدنه خود را به دلایل مختلف منتقل می‌کنند:

بیمه گذار تمایل دارد بیمه خود را به یک بیمه گر دیگر منتقل کند.

بیمه گذار یک ماشین جدید خریداری کرده است: او می‌خواهد تخفیف و بیمه بدنه خود را به ماشین جدید منتقل کند.

خرید یک ماشین صفر دلیل دیگری برای انتقال بیمه بدنه است. در این حالت، بیمه گذار می‌خواهد بیمه بدنه خودروی قبلی خود را به اتومبیل صفر کیلومتری منتقل کند و از تخفیف بیمه بدنه غیر خسارت آن بهره مند شود.

انتقال بیمه بدنه همچنین شرایط خاص خود را در قوانین بیمه بدنه دارد.

چگونه می‌توان بیمه بدنه اتومبیل را به صورت آنلاین خریداری کرد؟

با توجه به نکاتی که تاکنون بیان کرده ایم، با وجود این واقعیت که بیمه بدنه اجباری نیست، خرید این بیمه نامه اتومبیل ضرورت آن را نشان می‌دهد.

 

خرید آنلاین بیمه بدنه

دو روش برای خرید بیمه بدنه به صورت آنلاین وجود دارد:

  • خرید آنلاین بیمه بدنه
  • بیمه بدنه را بصورت حضوری از آژانس‌های شرکت‌های بیمه خریداری کنید.

با انتخاب این روش خرید بیمه نهاد، بیمه گذار مجبور می‌شود به صورت حضوری به نمایندگان شرکت بیمه مراجعه کند. که هزینه‌های دیگری را در پی دارد. این هزینه‌ها شامل موارد زیر است:

هزینه حمل و نقل

آلودگی هوا

جمعیت زیاد در صف‌های خرید بیمه

عدم مقایسه قیمت بین شرکتهای مختلف بیمه

 

شرایط فسخ بیمه بدنه چیست؟

فسخ یا خاتمه به معنای پایان قرارداد و تعهدات طرفین به قرارداد است. خاتمه بیمه بدنه می‌تواند به صورت خودجوش یا توسط بیمه گذار یا بیمه شده انجام شود.

 

فسخ توسط بیمه گذار

شرکت بیمه می‌تواند در صورت وجود هر یک از شرایط زیر، بیمه نامه را فسخ کند:

اگر همه یا بخشی از اطلاعات عمداً یا سهواً نادرست باشد. به عبارت دیگر، بیمه گذار حسن نیت را رعایت نمی‌کند.

اگر به هر دلیلی خطر اتومبیل افزایش یابد (به عنوان مثال، تغییر استفاده از خودرو) و بیمه گذار نمی‌تواند در ازای حق بیمه بیشتر آن را پوشش دهد، بیمه نامه خاتمه می‌یابد.

اگر خرید بیمه نامه به صورت اقساط باشد و بیمه گذار قادر به پرداخت اقساط بیمه نباشد.

 

فسخ توسط بیمه گر

به هر دلیلی شما می‌توانید فعالیت شرکت بیمه را متوقف کنید.

اگر ریسک بیمه کاهش یابد و بیمه گذار قبول نکند که ما حق بیمه را به بیمه گذار باز می‌گردانیم.

اگر بیمه گذار به هر دلیل دیگری مایل به دریافت خدمات بیمه بدنه نباشد، می‌تواند درخواست را فسخ کند (در این صورت بخشی از حق بیمه بیمه به بیمه گر بازگردانده می‌شود.)

خاتمه خودکار بیمه

اگر بیمه شده (خودرو) به دلیل دیگری غیر از پوشش بیمه بدن کاملاً نابود شود، بیمه بدنه به طور خودکار خاتمه می‌یابد.

 

اسناد مورد نیاز برای دریافت خسارت مربوط به بیمه بدنه

به طور کلی، اسناد مورد نیاز برای دریافت خسارت از بیمه بدنه شرکت‌های مختلف چندان تفاوتی با سایر شرکت‌ها ندارد، این اسناد به شرح زیر است:

اصل یا فتوکپی از بیمه نامه اصلی بدنه خودرو، از جمله هرگونه تهدید احتمالی صادر شده.

اصل و فتوکپی بیمه نامه اصلی شخص ثالث وسیله نقلیه مربوطه. گزارش افسر ترافیک در مورد حادثه (طرح) تصویر اصلی یا اصلی گواهینامه اصلی راننده یا تصویر اصلی کارت ملی بیمه گر و راننده.

اصل یا فتوکپی سند مالکیت

اصل مدارک وسیله نقلیه و فاکتور اصلی مربوط به هزینه‌های حمل و نقل، اگر فاکتور رسمی اصلی قطعات غیر قابل تحمل باشد، باید هزینه‌های قطعات جایگزین توسط یک متخصص بیمه رسمی ارزیابی شود و میزان خسارت باید تعیین شود.

 

سوالات متداول

خطرات اساسی که ممکن است وسیله نقلیه شما را در خطر قرار دهد مانند سرقت، آسیب به وسیله نقلیه هنگام حمل و نقل آن، تصادف ناشی از رانندگی، خسارت ناشی از آتش سوزی، انفجار، صاعقه توسط یک وسیله نقلیه بیمه شده یا قطعات یدکی همراه و خسارت به لاستیک و چرخ‌ها موضوعی است که زیر نظر بیمه است.
اگر به دنبال بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر پوشش بیمه هستید باید شرکت بیمه ای را انتخاب کنید که بیشترین پوشش را به شما ارائه می‌دهد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل