چه حسی خواهید داشت اگر بتوانید در هر زمان و مکانی، حتی وقتی که خواب هستید، درآمد کسب کنید؟ این، مفهوم پشت مشارکت در فروش محصولات اینترنتی است.
مشارکت در فروش محصولات اینترنتی فرآیندی است، که از طریق آن یک شرکت وابسته برای بازاریابی محصولات شخص یا شرکت دیگری کمیسیون دریافت میکند. از این فرآیند تحت عنوان افیلیت مارکتینگ، همکاری در فروش و بازاریابی وابسته نیز یاد میشود. بازاریاب به سادگی محصولی را که از آن لذت میبرد جستوجو میکند، سپس آن محصول را تبلیغ میکند. و از هر فروش که انجام میدهد، بخشی از سود محصول به او تعلق میگیرد. فروش از طریق لینکهای معرف از یک وبسایت به وبسایت دیگر انجام میشود.
مشارکت در فروش محصولات اینترنتی راهی عالی برای افزایش فروش و ایجاد درآمدی قابل توجه است. تمایل جدید به سمت تاکتیکهای بازاریابی نه چندان سنتی که هم برای برندها و هم برای بازاریابان وابسته بسیار مفید است، مطمئنا نتیجه داده است.
مشارکت در فروش محصولات اینترنتی چگونه است؟
مشارکت در فروش محصولات اینترنتی با توزیع مسئولیتهای بازاریابی انجام میشود. در این روش از تواناییهای افراد مختلف برای استراتژی بازاریابی مؤثرتر استفاده میشود. در عین حال سهمی از سود را برای بازاریابان در نظر میگیرند. برای انجام این کار، سه طرف مختلف باید درگیر شوند: فروشنده و سازندگان محصول، بازاریاب یا مبلغ و مصرفکننده.
انواع مشارکت در فروش محصولات اینترنتی
اغلب مشخص نیست که آیا یک شرکت معرف یا یک بازاریاب واقعاً از محصولی که تبلیغ میکند استفاده کرده است یا نه. بسیاری از مردم شک دارند که آیا این تبلیغ فقط به خاطر پول است؟ مثل بسیاری از تبلیغات پیجهای اینستاگرام. البته گاهی اوقات نیز ممکن است این موضوع برای مشتری مهم نباشد. اما در مواقع دیگر، مانند خدمات رژیمی یا محصولات مراقبت از پوست، مشتری ممکن است به یک بازاریاب یا معرف اعتماد نکند، مگر اینکه بداند خودش محصول را آزمایش و تایید کرده است.
در سال 2009، پت فلین، بازاریاب و معرف مشهور، مشارکت در فروش محصولات اینترنتی را به سه نوع غیرمرتبط، وابسته و درگیر طبقهبندی کرد. او با این کار به تمایز بین بازاریابهایی که ارتباط نزدیکی با یک محصول دارند در مقایسه با آنهایی که ندارند، میپردازد.
در مدل کسب و کار غیر وابسته، بازاریاب هیچ ارتباطی با محصول یا خدماتی که تبلیغ میکند ندارد. آنها هیچ تخصص یا اختیاری در زمینه محصول ندارند و نمیتوانند در مورد استفاده از آن ادعایی داشته باشند.
سیستم وابسته لزوماً از محصول یا خدمات استفاده نمیکند، اما به نوعی با مخاطبان خاص مرتبط است. این وابستگان اغلب دارای نوعی نفوذ در جایگاه و پیروان ثابتی هستند و بنابراین میتوانند از اعتبار خود استفاده کنند.
حال، بازاریابی درگیر، همان طور که از نام آن پیداست، بازاریابی را توصیف میکند که ارتباط نزدیکی با محصول یا خدماتی دارد که تبلیغ میکند. شرکت معرف، خود محصول را امتحان کرده است، اطمینان دارد که تجربه خوبی را ارائه میدهد و این اختیار را دارد که در مورد استفاده از آن ادعا کند. بدیهی است که اعتماد به این نوع از بازاریابی در مشارکت در فروش محصولات اینترنتی بسیار بالاتر است. به عنوان مثال به تبلیغات امروزه و مدرن اشاره کنیم: یک صفحه اینستاگرام متعلق به نکات آرایشی و بهداشتی، میتواند به سادگی در مورد یک لوسیون مو تبلیغ انجام دهد. اما اگر همان صفحه در مورد نوعی ادویه مخصوص غذا معرفی انجام دهد، قطعا این معرفی به اندازه محصولات مرتبط با حرفه خودش موفق نخواهد بود.
بازاریاب چگونه مصرفکننده را به سوی خود جذب میکند؟
بازاریاب، به عنوان ناشر نیز شناخته میشود. بازاریاب میتواند فرد یا شرکتی باشد که محصول فروشنده را به شیوهای جذاب برای مصرفکنندگان بالقوه بازاریابی میکند. به عبارت دیگر، در روش مشارکت در فروش محصولات اینترنتی، بازاریاب، محصول را تبلیغ میکند تا مصرف کنندگان را متقاعد کند که برای آنها ارزشمند یا مفید است. همچنین آنها را متقاعد میکند که محصول را خریداری کنند. اگر مصرفکننده در نهایت محصول را بخرد، بازاریاب بخشی از درآمد حاصل را دریافت میکند.
شرکتهای معرف، معمولاً مخاطبان بسیار خاصی دارند که برای آنها بازاریابی میکنند و عموماً به علایق آن مخاطبان پایبند هستند. این یک جایگاه مشخص یا نام تجاری شخصی ایجاد میکند که به شرکت معرف کمک میکند تا مشتریانی را جذب کند که به احتمال زیاد تحت تاثیر تبلیغات قرار میگیرند.
قاعدتا، برای اینکه مشارکت در فروش محصولات اینترنتی موثر باشد، باید فروشی وجود داشته باشد! مصرفکننده یا مشتری کسی است که باعث تحقق آن میشود.
شرکت معرف یا بازاریاب، محصول/خدمت را از طریق کانالهای لازم برای مصرفکنندگان تبلیغ میکند. خواه از طریق رسانههای اجتماعی یا وبلاگ یا ویدیوهای یوتوب باشد. اگر مصرفکننده آن محصول را برای خود ارزشمند یا مفید بداند، میتواند لینک معرف را باز کند و وبسایت فروشنده اصلی را نگاه کند. اگر مشتری کالا را بخرد، شرکت معرف، بخشی از درآمد حاصل را دریافت میکند. با این حال، به خاطر داشته باشید که مشتری باید بداند که شما، شرکت وابسته، از محصول کمیسیون دریافت میکنید. طبق گفته کمیسیون تجارت فدرال، طی مشارکت در فروش محصولات اینترنتی، یک بازاریاب وابسته باید رابطه خود با فروشنده اصلی را به طور واضح و آشکار فاش کند. بنابراین به مصرفکننده اجازه میدهد تصمیم بگیرد که چقدر اهمیت برای تایید شما قائل است.
سلب مسئولیتی مانند «محصولاتی که قرار است در این ویدیو استفاده کنم توسط شرکت ایکس به من داده شده است» به بینندگان شما اطلاعاتی را که نیاز دارند میدهد و به آنها اجازه میدهد درباره خرید یا عدم خرید محصول تصمیمی آگاهانه بگیرند.
غیر قابل انکار است که کد تخفیف، به طور کلی روشی قدرتمند برای تشویق مردم به خرید از شما است. همه ما هر از گاهی عاشق یک معامله خوب هستیم، اینطور نیست؟ این کد میتواند مشتریان جدیدی را جذب کند و به مشتریان وفادار پاداش دهد. هنگامی که در یک جایگاه بسیار رقابتی هستید، این کار میتواند به شما کمک کند که برجسته شوید و حتی مشتریانی را از رقبای خود جذب کنید.
با این حال، تبلیغات به قدری در رفتار روانی خریدار ریشه دوانده است که مصرفکنندگانی وجود دارند که چیزی را نمیخرند. مگر اینکه بتوانند آن را با قیمتی با تخفیف دریافت کنند! اغلب اوقات، آنها قبل از خرید به دنبال کد تخفیف هستند. مگر اینکه این استراتژی فروش شما برای شروع باشد، اینها آن دسته از مشتریانی نیستند که باید هدف قرار دهید.
اگر در درازمدت میخواهید کسب و کار خود را به روشی سالم و پایدار رشد دهید، نباید به عنوان یک فروشگاه همیشه تخفیفخورده شناخته شوید. جایی که مردم فقط زمانی خرید میکنند که تخفیفی در کار باشد. همچنین نباید از فروش ناامید به نظر برسید یا این پیام را ارسال کنید که ارزش محصولات شما کمتر از قیمت تمامشده است.
کد تخفیف معرف چیست و چگونه کار میکند؟
به طور کلی، این کد رشتهای از کاراکترها است که مشتریان میتوانند هنگام پرداخت وارد کنند تا از خرید خود تخفیف دریافت کنند. اغلب اوقات، این کدها مبادلهای برای چیزی ارزشمند برای فروشنده هستند (مثل اینکه کاربران جدید با آدرس ایمیل خود ثبت نام کنند تا برای فروشهای بعدی با آنها تماس گرفته شود).
شما مطمئناً با این مفهوم آشنا هستید و احتمالاً حداقل یک بار در زندگی خود از آن استفاده کردهاید (ما مطمئناً این کار را انجام دادیم).
حال، اگر شخصی با استفاده از کد اختصاص داده شده به یکی از شرکتهای معرف شما، خریدی انجام دهد، در این صورت شرکت معرف درصدی از فروش را دریافت میکند. مشتری تخفیف وعده داده شده را دریافت میکند و شما فروش انجام میدهید. شرکت معرف اساساً تخفیف را از طرف شما برای مخاطبان خود تبلیغ میکند و در عین حال سهم منصفانهای را برای تبلیغ خود دریافت میکند. به نظر میرسد این یک موقعیت برد-برد-برد است؟ بله، اگر آن را به درستی اجرا کنید، باید اینطور باشد.
چه زمانی برای مشارکت در فروش محصولات اینترنتی مناسب است؟
همان طور که قبلاً گفتیم، عاقلانه فکر کنید و تصمیم بگیرید که آیا اجرای استراتژی کد تبلیغاتی در برنامه وابسته شما با برند و اهداف تجاری شما همسو است یا خیر. از آنها بیش از حد استفاده نکنید، زیرا ممکن است در طول زمان به تصویر کسب و کار شما آسیب برساند و منجر به کاهش ارزش درکشده محصولات شما شود. اگر محصولات شما همیشه تخفیف دارند، چرا کسی باید بخواهد قیمت کامل آنها را بپردازد؟
سخن آخر
مشارکت در فروش محصولات اینترنتی یک فرآیند ساده و ظریف است. این کار از طریق وبلاگها، رسانههای اجتماعی، نرمافزار وبینار و دیگر پلتفرمها مرز جدیدی در بازاریابی است که فقط در انتظار استفاده است. نکات ارائه شده در این مقاله را دنبال کنید، تا بتوانید مخاطبان خود را درگیر کنید، خوانندگان منفعل را به مصرفکنندگان فعال تبدیل کنید و چک دستمزد خود را با یک کلیک افزایش دهید.
نظرات کاربران