مقدمه
در جهان امروز کسبوکارها در حال رشد چشمگیری هستند و افراد بسیاری نیز در تلاش هستند تا کسبوکار خود را به وجود بیاورند. در این پیشرفت روزافزون و در کنار به وجود آمدن کسبوکارهای جدید، روشهای شکلگیری و انواع مختلفی از کسبوکارهای گوناگون نیز در حال به وجود آمدن هستند. کسبوکارهایی که نیاز به هزینهی ابتدایی زیادی ندارند و یا با هزینهی کمتری به درآمد منجر میشوند. یکی از این انواع و کسبوکارها دراپ شیپینگ است. کسبوکاری که بهتازگی و بهخصوص در ایران توجهها را به خود جلب کرده و این توجه هر روز در حال افزایش است. در ادامه این مقاله قصد داریم با هم درباره دراپ شیپینگ صحبت کنیم تا بیشتر دربارهی آن بدانیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما باشید.
مدل کسبوکار دراپ شیپینگ چیست؟
دراپ شیپینگ یک روش فروش محصولات است که نیاز چندانی به اندوخته مالی ندارد. در دراپ شیپینگ، فروشنده محصولاتی که به فروش میرساند را بهصورت مستقیم از تأمینکننده خریداری میکند و سپس از این طریق آن را به مشتریانش میفروشد. این روش کسبوکار همانطور که از تعریف بالا مشخص است، برای کسبوکارهای کوچک یا تازه تأسیسی که میخواهند هزینههای کمی را در ابتدا صرف کنند بسیار مناسب است. در این روش هزینه و انبارداری کاهش مییابد و فروشنده میتواند محصولات خریداری شده را به قیمت تأمینکننده خریداری کند و به مشتریان خود با قیمت بالاتری بفروشد. سود این افراد تفاوت قیمتی است که از خرید و فروش اجناس خود به دست میآورد. این روش نیاز به داشتن موجودی آن محصول یا کالا ندارد و فروشنده بهصورت بسیار راحتی میتواند محصول را به خریدار بفروشد.
در این روش نیازی به داشتن مکان اولیه نیست و فروشنده با داشتن ارتباطاتی که از تأمینکنندگان گوناگون تشکیل میشود، میتواند محصولات مورد نظر خود را تأمین کنند و به راحتترین شکل و با سود مناسبی به خریداران بفروشد. در این مدل کسبوکار که نوعی کسبوکار شناور محسوب میشود، بسیاری از نیازهای اولیه کنار میرود و واسطهها جای این نیازها را پر میکند که با داشتن واسطههای بیشتر تنوع و هزینه محصولات پایینتر میرود و برای فروش کار بسیار راحتتر میشود.
دراپ شیپینگ چگونه کار میکند؟
شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که چگونه دراپ شیپینگ کار میکند؟ پاسخ این سؤال در بخش قبل بهگونهای داده شد؛ ولی باز هم در این بخش بهصورت کاملتری به آن میپردازیم. همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، دراپ شیپینگ یکی از کسبوکارهایی است که کار کردن به این روش بسیار سادهتر از خیلی از روشهای دیگر میباشد و هزینه بسیار کمتری را برای شروع کسبوکار نیاز دارد. دراپ شیپینگ به دو صورت حضوری و آنلاین قابل انجام است که هر کدام شرایط متفاوتی را دارا هستند.
در دراپ شیپینگی که بهصورت حضوری رخ میدهد، فروشنده نیاز به مکانی دارد که معمولاً تبدیل به فروشگاه میشود. در این روش مشتریان میتوانند محصولات را قبل از خرید، ببینند و از کیفیت آنها مطمئن شوند. همچنین در این روش، مشتریان میتوانند بهراحتی با فروشنده مذاکره کنند و از تخفیفهای بیشتری بهرهمند شوند. از معایب این روش میتوان به این نکته اشاره کرد که فروشنده مجبور است هزینه نگهداری و در مواردی اجاره آن مکان را متقبل شود که این هزینهای را روی دست او میگذارد.
در مقابل این روش، دراپ شیپینگ آنلاین قرار میگیرد. این نوع از دراپ شیپینگ در مقایسه با روش حضوری، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و مزایای بسیاری نیز دارد. اولین مزایای این روش نسبت به روش حضوری، عدم نیاز به مکانی برای فروش محصولات است. حتی در این روش فروشنده نیاز به داشتن انبار برای اجناس ندارد و این باعث میشود از هزینههای قابل توجهی جلوگیری به عمل آید. در این روش فروشنده محصولات مدنظر خود را از طریق تأمینکنندگانی تهیه میکند و در سایت یا مواردی مشابه به اشتراک میگذارد و از این طریق مشتریانی را جذب میکند و محصولات خود را با سودی بیشتر به خریداران میفروشد. این روش با سرعت و سهولت بسیار بیشتری از روش حضوری صورت میگیرد و هزینهای بهمراتب کمتر دارد.
مزایای دراپ شیپینگ
در قسمتهای قبل دراپ شیپینگ را تعریف کردیم و نحوه استفاده از این روش را هم توضیح دادیم. در بین صحبتها به مزایای بسیار آن اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم تمام این مزایا را با هم بررسی کنیم.
- راه اندازی کسبوکار با کمترین سرمایه اولیه
بزرگترین مزیت دراپ شیپینگ، راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی بدون نیاز به سرمایه زیاد است. در این روش، فروشنده نیازی به داشتن موجودی زیادی ندارد و فقط محصولاتی را خریداری میکند که مشتری مبلغ آن را پیشاپیش پرداخت کرده است. فروشنده محصولات را بهصورت مستقیم از تأمینکننده خریداری میکند و به مشتریان خود میفروشد. این روش باعث کاهش هزینههای نگهداری موجودی و انبارداری میشود و فروشنده میتواند با سرمایه کمتری کسبوکار خود شروع کند.
- تنوع کالاها برای فروش
یکی دیگر از مزایای این روش، تنوع بسیار بالا برای فروش محصولات است. در این روش فروشنده هر محصولی که مدنظر داشته باشد و یا هر محصولی که خریدار درخواست کند را میتواند بدون مشکل فراهم کند و به فروش برساند. این روش باعث میشود به نیازهای مشتری بهراحتی پاسخ داده شود.
- راه اندازی کسبوکار در هر مکان و هر زمان
یکی از مزیتهای این روش عدم وابستگی به زمان و مکان خاصی است. فروشنده میتواند در هر کجا که باشد و در هر زمانی که بخواهد محصولات خود را به فروش برساند و خریدار نیز در هر کجا و هر زمانی که قرار داشت میتواند محصولات خود را خریداری کند و مبلغ خود را پرداخت نماید. با استفاده از این روش، کسبوکارها میتوانند بهراحتی محصولات خود را به مشتریان در سراسر جهان ارسال کنند و بازار فروش خود را گسترش دهند.
- شروع آسان برای راه اندازی کسبوکار
شما هنگام شروع کسبوکاری با این روش، با کمترین هزینه کار خود را شروع کنید و در این راه نیاز به داشتن موجودی و انبارداری ندارید. پذیرش، پردازش و سپس ارسال سفارشها بسیار راحت و کمهزینه صورت میگیرد و نیازهای مشتری بهصورت راحتتری برطرف میشود.
- ریسک کمتر در دراپ شیپینگ
بیشتر کسانی که قصد شروع کسبوکاری با این روش را دارند، میتوانند با ریسک خیلی کمتری نسبت به روشهای دیگر محصول و فرصت خود را امتحان کنند. این افراد میتوانند با ریسک و تجربه بسیار کم، محصولاتی که مدنظر دارند را امتحان کنند و در صورت رضایت شروع به فروش آن کنند و همچنین در صورتی که نظرات منفی دریافت کنند، محصولی که به فروش میرسانند را جایگزین کنند.
معایب دراپ شیپینگ
حالا که با هم مزایای دراپ شیپینگ را شناختیم، شاید بد نباشد در ادامه به معایب این روش کسبوکار نیز اشاره کنیم.
- سود کمتر نسبت به بعضی از روشهای دیگر
یکی از معایب اصلی و مهم این روش، حاشیه سود پایین آن است. در این روش فروشنده علاوه بر نیاز به حجم فروش بسیار برای کسب سود بیشتر، مجبور است محصولات خود را برای جلب نظر مشتری با سود کمتری ارائه دهد و این باعث میشود از مقدار سود او کاسته شود. در کنار این مورد، به علت اینکه هزینههای ارسال و بستهبندی بر عهده تأمینکننده است، فروشنده در این بین سودی نمیبرد و فقط سود او ناشی از تفاوت قیمتی است که میان قیمت خرید از تأمینکننده و فروش او به مشتری به دست میآورد.
- رقابت بسیار بالا در این روش
در بخش مزایا از نقاط مثبت دراپ شیپینگ گفتیم. همین موارد باعث شده است که افراد زیادی ترغیب به استفاده از این روش شوند. با توجه به اینکه در این روش، نیاز زیادی به سرمایهگذاری برای خرید محصولات و نگهداری از آنها وجود ندارد، افراد بسیاری میتوانند از این روش استفاده کنند و در نتیجه رقبا به تعدادی زیاد افزایش پیدا میکند و رقابت نیز بسیار سختتر میشود.
- محدودیت در کنترل موجودی و حملونقل کالا
در این روش به دلیل اینکه شما فقط فروشنده هستید و وظیفه تأمین، کیفیت کالا و حملونقل آن برعهده تأمینکننده است، شما کنترل زیادی بر روی محصولات و ارسال آنها ندارید. ممکن است در این مسیر مشکلاتی برای سفارش مشتری به وجود آید و یا سفارش کیفیت لازم را نداشته باشد؛ ولی شما نمیتوانید پیش از ارسال بر روی این مسائل کنترل و نظارتی داشته باشید.
- برندسازی در این روش بسیار سخت اتفاق رخ میدهد
یکی از معایب قابل توجه در این روش، محدودیت در برندینگ محصولات است. به علت اینکه فروشنده نقش واسطه را بازی میکند و محصولاتی که تأمینکننده آنها را تأمین میکند به فروش میرساند، در این مسیر برندهای دیگری را تبلیغ میکند. این مسئله باعث میشود برند خود فروشنده آنطور که باید مورد توجه قرار نگیرد و اعتماد مشتری به آن کاهش یابد.
- اتکا به دیگران و مشکلات احتمالی
یکی از معایبی که این روش دارد، این است که فروشنده مجبور است به دیگران اتکا کند و سهم کمی در این رابطه فروش دارد. به طور مثال ممکن است برخی از تأمینکنندگان بدقولی کنند و یا مشکلاتی در ارسال یا کیفیت محصول به وجود آید، ولی فروشنده مجبور است به آنها اتکا کند و چارهای دیگر نیز ندارد.
مراحل شروع یک کسبوکار دراپ شیپینگ
- برای شروع یک کسبوکار از روش دراپ شیپینگ، باید در ابتدا محصولی که قصد دارید آن را به فروش برسانید انتخاب نمایید. به علت ریسک پایین این روش، میتوانید در صورت واکنشهای کم نسبت به آن محصول، محصول مورد نظر خود را تغییر دهید.
- مرحله دوم راه اندازی فروشگاه خود است. بهترین گزینه برای راهاندازی فروشگاه، ایجاد سایتی برای فروش محصولات خود است. در کنار سایت، شما میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و… محصولات مدنظرتان را به فروش برسانید.
- در این مرحله که یکی از مراحل مهم در شروع روش دراپ شیپینگ است، شما باید تأمین کنندگانی را پیدا کنید. ارتباطات بسیار در این روش باعث میشود فروش و طیف محصولات شما به حد چشمگیری بالا رود. با پیدا کردن تأمین کنندگان، محصولاتی که مورد نظر دارید را میتوانید بهراحتی در دسترس داشته باشید و از طریق سایت خود به فروش برسانید.
- مرحله مهم دیگر در این راه، بازاریابی و جذب مشتری است. شما پس از طی مراحل پیشین، قطعاً نیاز به مشتریهایی دارید. شما میتوانید با عکس برداری از محصولات، ساختن ویدئوهای جذاب تبلیغاتی، تبلیغ از طریق فضای مجازی و روشهای بسیار دیگری، مشتریان بسیاری را به سمت خود بکشانید و سود مناسبی را کسب نمایید.
این چهار مرحله، چهار مرحله اصلی در راه شروع کسبوکار دراپ شیپینگ است. راههای دیگری نیز وجود دارند که ما سعی کردیم مهمترین آنها را برای شما شرح دهیم.
پس از این توضیحات طولانی، شاید بد نباشد با هم چند نمونه موفق از این روش را در کشورمان ایران بشناسیم تا بهتر این فرایند را درک کنیم.
معرفی چند نمونه دراپ شیپینگ در ایران
در کشور ما یکی از کسبوکارهایی که میتوان از آن درآمد دلاری داشت، دراپ شیپینگ است. سایتهای زیادی همچون DSers، AliExpress، SaleHoo، Modalyst و… هستند که افراد میتوانند از طریق دراپ شیپینگ در این سایتها درآمد دلاری داشته باشند که به علت تحریمهای موجود در کشور این امر بسیار سخت شده است. در کنار این سایتهای خارجی، نمونههای ایرانی نیز وجود دارند که میتوانیم به آنها نیز اشارهای کنیم. باسلام یکی از مهمترین سایتها در این زمینه است که با توجه به تنوع محصولات و تأمینکنندگان زیاد، توانسته است توجه و رضایت بسیاری را کسب کند. غرفهها در این سایت نقش تأمینکننده را ایفا میکنند و این سایت رابط فروش محصولات بین تأمینکننده و خریدار است. سایت ترب نیز یکی دیگر از معتبرترین سایتها در کشور است که از روش دراپ شیپینگ استفاده میکند و با این روش تبدیل به یکی از معتبرترین و مهمترین سایتها در کشور شده است.
سخن پایانی
ما در این مقاله با مفهوم دراپ شیپینگ آشنا شدیم. در ادامه این روش را توضیح دادیم و مراحل شروع یک کسبوکار دراپ شیپینگ را شناختیم. در این بین با مزایا و معایب این روش کسبوکار آشنا شدیم و آن را تکبهتک بررسی کردیم و در نهایت سعی کردیم چند نمونه دراپ شیپینگ در ایران را هم معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند و در نهایت اگر قصد شروع کسبوکاری با این روش را دارید، امیدواریم این مقاله تا جایی که توان دارد راه را برای شما هموار کرده باشد.
همچنین مقالهای جذاب با نام انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی داریم که برای شروع کسبوکارتان کاربردی میباشد.
نظرات کاربران