2

گذری بر تاریخچه فروشگاه اینترنتی

تاریخچه فروشگاه اینترنتی

تاریخچه فروشگاه اینترنتی به سال‌های ۱۹۹۰ تا سال ۱۹۹۶ بر می ‌گردد. همان سال‌هایی که تحول عظیمی در عرصه خرید و فروش به وجود آمد و با گذشت مدت زمان کوتاهی مورد استقبال فراوانی از سوی کاربران قرار گرفت. امروزه در دنیای تجارت الکترونیک، با وجود سایت‌ها و همچنین اپلیکیشن های فروشگاهی خرید و فروش رنگ و روی تازه‌ ای به خود گرفته است. از طرفی، جذابیت‌هایی مانند کد تخفیف باعث شده تا صحبت درباره فروشگاه اینترنتی زیاد شود. در این مقاله در کنار بررسی نکات مهم به ارزیابی تاریخچه فروشگاه اینترنتی در جهان و فروشگاه‌های اینترنتی در ایران نیز خواهیم پرداخت.

 

 واکنش‌های جامعه بشری در تاریخچه فروشگاه اینترنتی در جهان

راه اندازی این فروشگاه‌های اینترنتی با واکنش‌های مثبتی مواجه شد. از آنجایی که خرید و فروش در گذشته با مشکلاتی مواجه بود و به دلیل مشغله‌های و کمبود وقت آزاد برای خرید، افراد از رفتن به بازار و خرید حضوری اجتناب می‌کردند. به همین دلیل اکثر افراد به دنبال راهی برای خرید کالای مورد نظر در کمترین زمان و بالاترین کیفیت بودند. امروزه تمامی این معضلات، با طراحی این سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی رفع شده و اکثر افراد می‌توانند به راحتی و با صرف کمترین زمان به کالای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. با مقایسه شرایط خرید و فروش در گذشته و در زمان حال به راحتی به این امر پی می بریم که جامعه بشری میل و رغبت بیشتری به خرید و فروش در فروشگاه‌های اینترنتی دارند. واکنش‌هایی که کاربران نسبت به این نوع تحول در امر خرید فروش داشتند سبب شده تا علاوه به پایدار بودن این نوع فروشگاه‌ها، روز به روز به امکانات و حوزه‌های فعالیت خود گسترش دهند. بنابراین لازم است اولین و نام آورترین فروشگاه اینترنتی جهان را معرفی کنیم که برای اولین بار راحتی و امنیت در امر خرید را به ارمغان آورده اند.

 

نام آورترین نمونه‌ها در تاریخچه فروشگاه های اینترنتی در جهان!

در بین فروشگاه‌های موفق اینترنتی در جهان می‌توان به فروشگا‌ه‌های ای بی وآمازون اشاره کرد. در ادامه به بررسی مختصر از این دو فروشگاه بی نظیر می‌پردازیم:

  • فروشگاه ای بی: فروشگاه ای بی در سال 1995 توسط پیر امیدیار، طراحی و راه اندازی شده است. این فروشگاه به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی شناخته شده، چرا که تمامی کالاها را به اکثر کشورها عرضه می‌کند.
  • فروشگاه آمازون: در سال 1994 توسط جف بیزوس طراحی شد. این فروشگاه فعالیت خود را با فروش کتاب‌های الکترونیکی آغاز کرد که بسیار موفق بود. امروزه فروشگاه آمازون به دلیل محبوبیتی که بین کاربران خود به دست آورده، کالاهای دیگری نیز در این فروشگاه خود عرضه کرده و حوزه فعالیت خود را گسترش داده است. نکته جالب که ذهن اکثر کاربران را مشغول کرده، علت نامگذاری این فروشگاه به نام آمازون است که بعدها مشخص شد این نام برگرفته از جنگل‌های آمازون است. از اصلی ترین ویژگی این جنگل می توان به شکوه و خارق العاده بودن آن اشاره کرد. در واقع این فروشگاه سعی کرده که با این نوع نام گذاری، شکوه و عظمت فروشگاه خود را به رخ بکشد و نام فروشگاه خود را در ذهن‌ها ماندگار کند.

 

اولین‌ها و بهترین‌ها در تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران

با بررسی تحولات و تغییرات در امر خرید و فروش و بررسی تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران، به این امر پی می‌بریم که تاریخچه فروشگاه اینترنتی فقط مختص یک کشور به خصوص نیست، بلکه تحولی است که در تمام جهان فراگیر شده است. کشور ایران نیز از این تحول مستثنی نیست. از اولین فروشگاه اینترنتی در ایران می ‌توان به شرکت دیجی کالا و فروشگاه زنبیل اشاره کرد. در ادامه به بررسی تاریخچه این دو فروشگاه می پردازیم.

  • فروشگاه اینترنتی دیجی کالا: در سال ۱۳۸۵ طراحی و راه اندازی شده است. این شرکت در همان ابتدا با استقبال فراوانی روبه‌رو شد. شرکت دیجی کالا، در ابتدا با دو محصول موبایل و دوربین عکاسی شروع به فعالیت کرد و به نقد و بررسی این دو محصول پرداخت. پس از آن با کسب اعتماد و رضایت کاربران، با اضافه کردن محصولات دیگری نظیر لپ تاپ حوزه فعالیت خود را گسترش داد. اما این پایان کار نبود، فروشگاه دیجی کالا بعد از گذشت مدت کوتاهی با فروش محصولات دیگر در حوزه‌های آرایشی و بهداشتی و حتی پزشکی روز به روز به گسترش حوزه فعالیت خود ادامه داد تا اینکه به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین فروشگاه اینترنتی شناخته شد. دیجی کالا، سنبل تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران است. ناگفته نماند که رتبه سوم الکسای ایران را نیز دریافت کرده و بیشترین سهم بازار در ایران را نیز از آن خود کرده است.
  • فروشگاه زنبیل: علاوه بر دیجی کالا می‌توان به فروشگاه زنبیل اشاره کرد. این فروشگاه در سال ۱۳۹۲ راه اندازی شد. تفاوتی که این فروشگاه با دیگر فروشگاه‌های اینترنتی دارد، توجه بیش از حد بر روی رضایت مشتریان است. به گونه‌ای که به جای گذاشتن وقت بر روی تبلیغات، بیشتر زمان خود را صرف سهولت در امر خرید و عرضه محصولات با بالاترین کیفیت گذاشته است. همین امر سبب شد تا به دلیل رضایت فراوان کاربران و جلب مشتریان زیاد، نام خود را به عنوان اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران ثبت کند.

 

امروزه شرکت‌های فراوانی که در همین زمینه فعالیت دارند، راه اندازی شده است. و از مزایا و امکانات زیادی برخوردار هستند. شما قادرید با خرید از شرکت‌هایی که دارای کد تخفیف فروشگاه اینترنتی هستند خریداری کرده و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. یکی از خدمات ما در موپن، همین ارائه کدهای عالی و استثنایی برای سایت‌های فروش در ایران مثل دیجی کالا می باشد.

چرا مسیر تاریخچه فروشگاه اینترنتی همچنان ادامه دارد؟

با بررسی تاریخچه فروشگاه اینترنتی می توان به این امر پی برد که راه اندازی این مجموعه‌ها از ابتدای امر تا کنون دارای مزایای فراوانی هستند. از جمله مزیت‌های فروشگاه اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سهولت در امر خرید
  2. تنوع بالای محصولات
  3. کاهش هزینه‌های جانبی
  4. در دسترس بودن خدمات شرکت در شبانه روز
  5. امکان مقایسه قیمت‌ها در کوتاهترین زمان
  6. عدم مراجعه حضوری
  7. درخواست و ثبت سفارش در کمترین زمان

از مزیت‌های خرید اینترنتی علاوه بر موارد ذکر شده، می توان به داشتن کد تخفیف هنگام خرید اشاره کرد. اکثر فروشگاه‌ها برای جلب مشتری از کد تخفیف برای محصولات خود استفاده می‌کنند. با دارا بودن کد تخفیف، کاربران می توانند محصولات مورد نظر خود را با کمترین هزینه خریداری نمایند. با در نظر گرفتن مزایای این فروشگاه‌ها به راحتی می‌توان به این نکته پی برد که چرا فروشگاه‌های اینترنتی تا کنون به مسیر خود ادامه داده‌اند.

 

کلام آخر!

با به وجود آمدن اینترنت، فروشگاه های اینترنتی نیز به وجود آمد. این امر سبب شد تا افراد، کالاهای مورد نظر خود را در برای فروش به نمایش بگذارند و افرادی که قصد خرید دارند به راحتی این محصولات را مشاهده کرده و کالای مورد نظر خود را بدون رفتن به بازار خریداری نمایند. با توجه به مطالب گفته شده و بررسی تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران و همچنین تاریخچه فروشگاه اینترنتی در جهان، به این امر پی می بریم که این نوع فروشگاه‌ها علاوه بر جلب مشتریان زیاد، درآمد بالایی نیز دارند. به همین خاطر است که این مجموعه‌ها با تمامی مزیت‌هایی که دارند از گذشته تا کنون پابرجا بوده و آن‌ها را به عنوان یک تحول عظیم و موفقیت آمیز می‌شناسند.

سوالات متداول

فروشگاه ای بی - فروشگاه آمازون
دیجی کالا - زنبیل
سهولت در امر خرید - تنوع بالای محصولات - کاهش هزینه‌های جانبی - در دسترس بودن خدمات شرکت در شبانه روز - امکان مقایسه قیمت‌ها در کوتاهترین زمان - عدم مراجعه حضوری - درخواست و ثبت سفارش در کمترین زمان

نظرات کاربران

Average
5 Based On 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مرضيه رحماني گفت:

    با عرض سلام
    آیا برای شخصی به غیر از فروشنده و خریدار که کد تخفیف را استفاده می کند شخص دیگری در موپن می تواند همکاری که درآمد دار باشد یا به نحوه های همکاری های مسالمت آمیز و صحیح اجتماعی باشد می تواند برخوردار باشد؟

    1. سلام دوست عزیز. سوال خود را می توانید از طریق فرم تماس با ما موپن مطرح کنید.

خروج از نسخه موبایل