0

راهنمای پنل فروشندگان دیجی کالا

راهنمای پنل فروشندگان دیجی کالا

امروزه استفاده از پلیس مارکت‌ها به عنوان راهی پرسود برای فروش محصولات مختلف محسوب می‌شود. پلیس مارکت به پلتفرمی آنلاین اطلاق می‌شود که امکان فروش محصولات یا عرضه خدمات را برای فروشندگان مختلف فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم نحوه فروش در بزرگ‌ترین پلیس مارکت ایران یعنی دیجی کالا را بررسی کرده و به راهنمای پنل فروشندگان دیجی کالا بپردازیم.

سیستم مدیریت فروش در این دسته از پلتفرم‌ها به‌طور معمول با استفاده از پنل فروشندگان انجام می‌شود. در این پنل‌ها هر فروشنده می‌تواند محصولات، شرایط فروش، آمار فروش، درآمد، حساب و کتاب و… را تعیین یا بررسی کند. پنل فروشندگان دیجی کالا نیز خدمات و بخش‌های مختلفی را برای فروشندگان در نظر گرفته است که در این مطلب به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

برای فروشنده شدن در دیجی کالا چه چیزی نیاز است؟

شاید باورش سخت باشد اما فروش محصولات در دیجی کالا کار سختی نیست. برای این کار شما کافیست به یک کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشته و مهارت کار با نرم افزار اکسل را نیز داشته باشید. به این ترتیب تنها با تهیه یک دستگاه لیبل پرینت و در اختیار داشتن محصولاتی برای فروش می‌توانید کار خود را در این مجموعه آغاز کنید.

یکی از دغدغه افرادی جدیدی که قصد دارند در این پنل فروش ثبت نام و اقدام به فروش محصولات خود کنند جذب مشتری است؛ دیجی کالا همواره با ارائه کدهای تخفیف جذاب به فروشندگان کمک می کند تا بتوانند کسب و کار خود را در این پنل فروشگاهی رونق بدهند. کد تخفیف دیجی کالا صرفا برای خرید اول نیست و همین موضوع باعث می شود حتی کاربران این فروشگاه اقدام به خرید مجدد کنند.

ثبت نام فروشندگان دیجی کالا

برای ایجاد پنل فروش مخصوص شما و شروع فروش در دیجی کالا، ابتدا باید در این پلتفرم ثبت نام کنید. در ادامه مراحل ثبت نام پنل فروشندگان دیجی کالا را مشاهده می‌کنید:

1- ثبت ایمیل و اعتبارسنجی

برای ثبت نام در دیجی کالا باید ایمیل خود را ثبت و تایید کنید. در مرحله بعد باید رمز مد نظر خود را با توجه به نکات موجود انتخاب و تایید نمایید. یکی دیگر از مراحل مهم این است که شماره تلفن همراهتان را نیز در سامانه ثبت می‌کنید. جهت اعتبارسنجی ایمیل و شماره تماس، کد مخصوصی به این دو راه ارتباطی ارسال می‌شود که باید آن‌ها را در سامانه دیجی کالا وارد کند تا واقعی بودن آن‌ها تایید شود.

2- انتخاب نوع فروشنده

در دیجی کالا فروشندگان در دو نوع حقیقی و حقوقی فعالیت دارند. با توجه به شرایط خود لازم است یکی از این حالات را انتخاب کرده و سپس اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نمایید. مشخص است که مدارک و اطلاعاتی که برای هر دسته باید وارد شود تفاوت دارد و بهتر است تمامی اطلاعات لازم را از قبل آماده کنید.

3- بارگذاری مدارک

با توجه به نوع فروشنده‌ای که انتخاب کرده‌اید نیاز است برخی مدارک مانند تصویر کارت ملی یا وضعیت مالیاتی خود را در دیجی کالا ثبت نمایید. دقت کنید که بارگذاری این مدارک و وارد کردن کلیه اطلاعات باید طبق دستورات انجام شود تا مورد تایید دیجی کالا قرار گیرد.

4- تایید دیجی کالا و شروع کار در پنل فروشندگان

در صورتی که محصولات، شرایط فروش و اطلاعات شما مورد تایید دیجی کالا واقع شود، پنل شما آماده خواهد شد. در این مرحله دیجی کالا آموزش‌های مختلفی را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد تا با روند فروش در این پلتفرم آشنا شوید و بتوانید بدون مشکل کار خود را در این فروشگاه آغاز کنید.

ثبت نام فروشندگان دیجی کالا

وبینار آموزش پنل فروشندگان دیجی کالا

قبل از شروع رسمی کار هر نویسنده در پنل فروشندگان دیجی کالا لازم است در یک وبینار آنلاین جهت آشنایی با مقدمات فروش در این پلتفرم شرکت کند. این وبینار هر روز در 4 ساعت 12، 16، 18 و 20 برگزار می‌شود که می‌توانید به دلخواه یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. در انتهای وبینار باید فرم موجود را تکمیل کنید تا حضورتان ثبت شده و بتوانید وارد مرحله بعدی شوید.

اگر قصد فروشندگی در دیجی کالا را دارید پیشنهاد می کنیم ابتدا این مطلب را کاملا مطالعه کنید: چگونه در دیجی کالا فروشنده شویم؟

برای ورود به این وبینار بهتر است از کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده کنید. از اتصال اینترنت خود و خاموش بودن فیلتر شکن مطمئن شده و با ترجیحا مرورگر کروم وارد لینک مخصوص وبینار شوید. شرکت در این وبینار اولیه برای کلیه افرادی که قصد فروش محصولات خود در دیجی کالا را دارند الزامی است.

وبینار آموزش پنل فروشندگان دیجی کالا

ورود به پنل فروشندگان دیجی کالا

پس از پشت سر گذراندن بارگذاری مدارک، تایید دیجی کالا و جذب شدن به عنوان فروشنده، حساب کاربری شما در این پلتفرم ایجاد خواهد شد. برای شروع کار فروش و کنترل تمامی روند افزودن کالا، قیمت‌گذاری، انبارگردانی، رسیدگی به کالا و درخواست‌های مرجوعی باید به پنل فروشندگان دیجی کالا وارد شوید.

برای ورود به این پنل باید به آدرس http://seller.digikala.com/ مراجعه نمایید و رمز عبور و ایمیل خود را وارد کنید. لازم به ذکر است که در اولین اقدام شما باید احراز هویت شوید تا بتوانید از خدمات این بخش استفاده کنید.

ورود به پنل فروشندگان دیجی کالا

آموزش پنل فروشندگان دیجی کالا

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در آموزش پنل فروشندگان دیجی کالا آشنایی با بخش‌های مختلف و کاربرد هر یک از آن‌ها در روند مدیریت فروش است. در این راستا قصد داریم بخش‌های مهم و کاربردی این پنل را در ادامه معرفی و بررسی کنیم:

  • منوی محصولات پنل فروش

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های پنل فروشندگان دیجی کالا مربوط به محصولات آن‌هاست. در منوی اصلی شما عنوان محصولات را مشاهده می‌کنید. این بخش شامل سه زیر مجموعه جستجو یا درج محصول، مدیریت محصولات و مدیریت تنوع و قیمت‌گذاری می‌شود.

از بخش اول می‌توانید به محصولات خود دسترسی داشته باشید یا محصول جدیدی را به فروشگاه خود اضافه کنید. در بخش دوم می‌توانید محصولات موجود را مدیریت کنید و مواردی مثل موجودی را تنظیم نمایید. در بخش آخر نیز می‌توانید تنوع محصولات و قیمت‌گذاری هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های متمایزکننده را تعیین کنید.

منوی محصولات پنل فروشندگان دیجی کالا

  • منوی سفارش‌های مشتریان

گزینه دوم در منوی اصلی پنل مربوط به سفارش‌های ثبت شده برای محصولات شما است. از این بخش می‌توانید سفارش‌هایی که به ثبت رسیدند و شرایط آن‌ها را مشاهده کنید.

منوی سفارش‌های مشتریان پنل فروشندگان دیجی کالا

  • منوی محموله‌ها

بخش مهم بعدی مربوط به محموله‌ها است. در این قسمت هم می‌توانید لیست محموله‌ها را مشاهده کنید هم محموله‌ای جدید برای انبار دیجی کالا ایجاد نمایید.

منوی محصولات پنل فروش

  • منوی بازاریابی

افزایش فروش و سوددهی یکی از دغدغه‌های مهم فروشندگان دیجی کالا است. از طریق منوی بازاریابی شما می‌توانید روش‌های مختلفی را در این راستا انتخاب کرده و فروش بیشتری را به ثبت برسانید. موارد زیر گزینه‌های قابل انتخاب در این منو هستند:

  • شرکت در پروموشن جدید
  • مدیریت پروموشن‌ها
  • مزایده‌های شگفت‌انگیز
  • تخفیف‌های هوشمند
  • ساخت صفحه سفارشی
  • بازاریابی کلیکی
  • بازاریابی پیامکی

منوی بازاریابی

  • منوی گزارشات

منوی گزارشات در پنل فروشندگان دیجی کالا این امکان را ایجاد می‌کند تا فرآیند فروش و فعالیت خود در دیجی کالا را بررسی کنید. گزارش‌های کاملی از سفارشات نهایی شده، موجودی محصولات در انبار، فهرست هزینه‌ها، جرایم موجود، صورت حساب‌ها و… در این بخش گردآوری شده‌اند. علاوه بر این گزارش کامل و جامعی از روند فروش شما در دیجی کالا نیز قابل دسترسی است.

  • منوی راهنما

در این منو شما می‌توانید توضیحات کاملی برای فعالیت در بخش‌های مختلف دیجی کالا را مشاهده کنید تا روند فروش در این مجموعه را با کمترین چالش سپری نمایید. از درج کالا تا فروش، قیمت‌گذاری، کالاهای ممنوعه، تولید محتوا و… در این بخش مورد بررسی قرار گرفتند و منبع مناسبی برای دریافت توضیحات و راهنمایی هستند.

  • وضعیت‌ها

در داشبورد پنل فروشندگان دیجی کالا بخشی مربوط به وضعیت‌ها قرار دارد. در این بخش سه وضعیت مهم زیر قابل مشاهده هستند:

  • وضعیت مدارک: وضعیت تایید یا رد مدارکی که به دیجی کالا ارائه شده است
  • وضعیت آموزش: شرایط آموزش و پشت سر گذاشتن وبینار آموزشی فعالیت در دیجی کالا
  • قرارداد: وضعیت قرارداد شما با دیجی کالا و پذیرفته شدن یا نشدن آن

مشخصات حساب کاربری

در این قسمت شما تصویر و نام و نام خانوادگی فروشنده را مشاهده می‌کنید. در این کادر سه گزینه مهم زیر وجود دارد:

  • پرسش‌ها: پاسخ‌دهی به سوالات و مشکلات فروشنده
  • پیام‌ها: کلیه پیام‌های دریافت شده
  • پروفایل: نمایش اطلاعات شخصی جهت نمایش یا ویرایش

بخش فروش

این بخش شامل سه آمار و گزارش مهم می‌شود که روی فروش محصولات در دیجی کالا تاثیر گذار است. در ادامه این سه قسمت را بررسی می‌کنیم:

  • افزودن محصول جدید: میانبری برای درج محصول در پنل فروشندگان دیجی کالا
  • سفارشات امروز: گزارشی برای تمامی سفارشات دریافت شده در طول روز و تعداد آن‌ها
  • وضعیت پرداخت: مشخص شدن وضعیت پرداخت صورت‌حساب‌ها

بخش مدیریت

این قسمت را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های پنل فروشندگان دیجی کالا به شمار آورد. در ادامه توضیحات هر قسمت را مشاهده می‌کنید:

  • مدیریت موجودی انبار: بررسی وضعیت محصولات از نظر موجودی، تنوع موجود، کالای فروش نرفته و…
  • مدیریت سفارشات: بررسی تعهدات موجود برای ارسال سفارشات برای امروز و فردا، سفارشاتی که تاخیر خورده‌اند و…
  • بخش مدیریت قیمت‌گذاری: شامل تنوع‌های برنده بای باکس، تنوع‌های دارای کاهش هوشمند قیمت، تنوع‌های دارای رقیب و بدون رقیب، کالاهای فروش رفته و نرفته و..

امتیاز عملکرد شما

این بخش یک آمار کلی درباره فعالیت شما از اولین روز در دیجی کالا را نمایش می‌دهد. در این بخش می‌توانید تعداد تاخیرها در ارسال، لغو ارسال و مرجوعی‌های خود را مشاهده کنید. با توجه به این آمارها و رضایت مشتری و نظرات ثبت شده برای محصولات شما، امتیازی به حسابتان تعلق خواهد گرفت.

بخش فروش

مدیریت محصولات

در این بخش شما می‌توانید تعداد کالاهای درج شده در 30 روز گذشته، کالاهای تایید شده توسط دیجی کالا، کالاهای در انتظار تایید، بررسی مجدد و درصد رد شدن کالاها در 30 روز گذشته را مشاهده نمایید. این قسمت به مدیریت دقیق‌تر محصولات فروشگاه به خصوص کالاهای رد شده کمک می‌کند.

بخش وضعیت فروش

در این قسمت شما می‌توانید وضعیت فروش (ناخالص) در هفته جاری، هفته و ماه گذشته را مشاهده کنید. در قسمت تعداد فروش (ناخالص) نیز تعداد کالاهای فروخته شده در هفته جاری و گذشته و ماه گذشته نمایش داده می‌شود. وضعیت محموله‌ها نیز در این بخش قابل مشاهده است.

بخش وضعیت فروش

سوابق فروش و پرفروش‌ترین کالاها

یکی دیگر از قسمت‌های مهم پنل فروشندگان دیجی کالا مربوط به سوابق فروش آن‌ها است. شما در این قسمت می‌توانید سابقه فروش محصولات خود از طریق این پلتفرم را به تفکیک ماه، هفته و روز مشخص کنید. با توجه به آمارهای موجود می‌توانید بهترین سیاست‌های فروش را به کار گیرید.

در بخشی دیگر شما می‌توانید پرفروش‌ترین کالاهای خود را با جزئیات کامل اعم از عنوان و تصویر کالا و تعداد فروش ثبت شده مشاهده کنید. با این توضیحات نیز تمرکز فروش، علایق کاربران و هم‌چنین موجودی‌های شما می‌تواند تحت کنترل قرار گیرد.

سوابق فروش و پرفروش‌ترین کالاها

مراحل درج کالا در دیجی کالا

یکی از مهم‌ترین اقدامات در دیجی کالا از سمت فروشندگان، درج محصولات است. دیجی کالا برای عرضه محصولات در فروشگاه خود قوانینی دارد که شما باید به تمامی آن‌ها اهمیت دهید. در غیر این صورت یا طی کردن ناصحیح روند درج محصول، تایید دیجی کالا شامل حال شما نخواهد شد. ثبت محصول در دیجی کالا دو حالت دارد:

1- محصول مورد نظر شما از قبل در این سایت وجود دارد و تمامی مشخصات آن در سایت ثبت شده است. در این شرایط تنها شرایط فروش خود برای محصول مدنظر را مشخص می‌کنید.

2- محصول شما برای اولین بار در دیجی کالا به فروش می‌رسد و تمامی اطلاعات آن باید وارد شود. در ادامه این روند را بررسی خواهیم کرد.

مراحل تعریف محصول جدید در دیجی کالا

دقت داشته باشید که درج محصول در دیجی کالا روندی مشخص و به نسبت ساده دارد. کافیست با قوانین هر بخش آشنا شده و طبق آن‌ها عمل کنید. در ادامه مراحل درج محصول را به‌ترتیب معرفی خواهیم کرد:

1- انتخاب گروه کالا

شما باید گروه و دسته‌بندی کالای مدنظر را از بین دسته‌بندی‌های موجود انتخاب کنید. اگر گروهی برای محصول شما وجود نداشت می‌توانید با ارسال مدارک مربوطه درخواست ایجاد آن را ثبت نمایید. برای ثبت محصولات و فروش حداکثری بهتر است مرتبط‌ترین گروه را انتخاب کنید. دیجی کالا راهنمای کاملی از گروه‌های موجود و محصولات مرتبط با آن‌ها را ارائه داده است که می‌توانید از آن نیز استفاده کنید.

2- درج اطلاعات کالا

در این مرحله اطلاعات مختلفی را باید تکمیل کرده و به تایید برسانید. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت:

  • اصالت کالا: تعیین اصل یا کپی بودن محصول و سطح کیفیت آن
  • برند یا نام سازنده کالا: به کمک نام‌های تجاری موجود در سیستم دیجی کالا یا درخواست برند جدید
  • نوع کالا: مدل کالا با توجه به بسته‌بندی آن (ترکیبی از اعداد و حروف)
  • دسته‌بندی کالا: با توجه به ماهیت محصول و گروه انتخاب شده برای آن
  • مبدا کالا: کشور تولیدکننده (ایرانی یا خارجی بودن محصول)
  • شناسه عمومی: کدی برای شناسایی، رصد و شمارش تعداد و نوع کالاهای مبادله شده
  • ابعاد و وزن بسته: ابعاد و وزن واقعی محصول
  • شرح کالا: توضیحاتی در مورد ویژگی‌ها، کاربردها، ماهیت و… که به سوال کاربران در زمینه خرید پاسخ دهد.
  • نقاط ضعف و قوت: ویژگی‌هایی واقعی و مفید حین خرید

3- درج ویژگی‌های کالا

ویژگی‌های محصول شامل مشخصات کلی، قابلیت‌ها و سایر اطلاعات با توجه به نوع کالای مدنظر شما است. در این بخش باید به تطابق اطلاعات با محصول، نگارش صحیح، واحدهای اندازه‌گیری درست، مشخصات فنی دقیق و… دقت شود.

4- ثبت عنوان پیشنهادی کالا

طبق تجربه و با توجه به نوع محصول بهترین عنوان را برای آن درج کنید. برای نمایش برند در این بخش حتما باید نام برند از قبل در دیجی کالا ثبت شده باشد.

5- بارگذاری تصاویر

آخرین گام مربوط به ثبت تصاویر محصول است. در این بخش می‌توانید عکس‌های موجود و تهیه شده توسط خود را بارگذاری کنید یا از تیم دیجی کالا درخواست تصویربرداری داشته باشید.

مراحل درج کالا در دیجی کالا

پشتیبانی فروشندگان دیجی کالا

دیحی کالا برای فروشندگان خود یک آکادمی مستقل طراحی کرده است تا به‌طور کامل و متمرکز به آموزش و پشتیبانی از آن‌ها بپردازد. هر فروشنده از طریق پنل فروشندگان دیجی کالا می‌تواند از طرق مختلف با تیم پشتیانی در ارتباط بوده و تمامی سوالات و مشکلات خود را رفع نماید. در ادامه دو راه مهم برای دریافت پشتیبانی فروشندگان را بررسی می‌کنیم:

ثبت درخواست پشتیبانی (تیکت)

هر فروشنده در پنل فروشندگی خود می‌تواند تیکت یا درخواست پشتیبانی ثبت کند. این روش مناسب‌ترین راهکار برای بررسی موضوعات پیچیده و درخواست‌هایی با پیگیری زمانبر است. با این روش سوال و مشکل شما توسط کارشناسان فعال در بخش مرتبط حل خواهند شد و جواب تیکت برایتان ارسال می‌شود. با این روش شما می‌توانید مستندات موجود و توضیحات کامل را ارائه داده و بهترین پاسخ‌دهی را تجربه کنید

برقراری تماس با تیم پشتیبانی

کارشناسان پشتیبانی دیجی کالا به صورت 24 ساعته از طریق تماس تلفنی پاسخ‌گوی سوالات و رفع‌کننده مشکلات شما هستند. از این طریق می‌توانید کلیه سوالات و دغدغه‌های عمومی خود مانند طی کردن فرآیندهای مختلف در فروش، روش کار با پنل، قوانین فعالیت در دیجی کالا را مطح کنید. در واقع بهتر است سوالاتی را از این طریق مطرح کنید که امکان پیگیری و پاسخ‌دهی لحظه‌ای داشته باشند.

لازم به ذکر است که اگر در تماس تلفنی امکان رفع مشکل شما به کمک کارشناس پشتیبانی وجود نداشت، یک تیکت با موضوع مربوطه در حساب شما ایجاد شده و می‌توانید پیگیری لازم را از آن بخش دنیال کنید.

شماره تماس پشتیبانی فروشندگان دیجی کالا

برای دریافت پشتیبانی تلفنی از دیجی کالا باید با شماره ۶۱۹۳۰۶۰۰ -۰۲۱ در تماس باشید.

اپلیکیشن فروشندگان دیجی کالا

در ادامه توضیحات مربوط به شرایط موجود برای فروشندگان دیجی کالا لازم به ذکر است که این مجموعه اپلیکیشن ویژه‌ای را مخصوص فروشندگان طراحی کرده است. به کمک این اپلیکیشن عمده اطلاعات و اقدامات فعال در پنل فروشندگان دیجی کالا را می‌توانید اجرا و پیگیری کنید. در هر بروزرسانی امکانات جدید و بهتری به این اپلیکیشن اضافه می‌شود و به احتمال زیاد در آینده فروشندگان می‌توانند کلیه اقدامات و فعالیت‌های خود را تنها از طریق این پلتفرم انجام دهند.

شما می‌توانید این اپلیکیشن را در نسخه‌های اندروید و آی او اس دانلود کرده و با ورود به آن از خدمات متنوعش برخوردار شوید.

کد فروشندگی دیجی کالا کجاست؟

کدهای مخصوص به فروشندگی در دیجی کالا به دو دسته تقسیم می‌شوند. ایجاد این کدها می‌تواند روند پیدا کردن یک محصول و کنترل فروش آن را آسان‌تر سازد. در ادامه هر یک از این کدهای را بررسی خواهیم کرد:

کد کالا (DKP)

کد Digikala Product به‌صورت اختصاصی به هر یک از کالاهای موجود در فروشگاه مرتبط می‌شود. پس از اضافه شدن یک کالا در پنل فروش هر فروشنده این کد نیز به‌طور خودکار ایجاد می‌شود. این کد کالا را می‌توان ار نوار آدرس هر محصول نیز مشاهده کرد. کد کالا می‌تواند راهی مناسب برای جستجوی محصول در پنل فروش باشد.

کد تنوع کالا (DKPC)

در اوایل مقاله اشاره کردیم که برای فروش یک محصول هم می‌توانید مشخصات جدید و کامل آن را وارد کنید یا محصولی موجود در فروشگاه دیجی کالا را با شرایط مخصوص به خود به فروش برسانید. این شرایط با ایجاد تنوع و قیمت‌گذاری کالا شناخته می‌شود. تنوع می‌تواند بر اساس رنگ، سایز و… صورت بگیرد.

هر تنوعی که شما روی یک محصول ایجاد کنید، یک کد DKPC جدید ایجاد می‌کند. برای مثال اگر یک محصول در سه سایز مختلف به فروش برسد، هر سایز کدی مستقل خواهد داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله در رابطه با فروش محصولات در دیجی کالا صحبت شد. در ابتدا آموزشی مختصر برای ثبت نام فروشندگان دیجی کالا ارائه و سپس به‌طور کامل در رابطه با کار کردن با پنل فروشندگان دیجی کالا صحبت شد. اگر شما هم محصولی برای فروش دارید، دیجی کالا می‌تواند پلتفرمی مناسب برای افزایش آمار فروش و سود شما باشد. کافیست در این مجموعه ثبت نام کرده و محصولات خود را در پنل فروشندگان ثبت نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *