1

مقایسه کتاب آنلاین و کتاب کاغذی

مقایسه کتاب آنلاین و کتاب کاغذی

اگر اهل مطالعه باشید احتمالا بین دو راهی انتخاب کتاب کاغذی یا کتاب آنلاین قرار گرفته‌اید. در این مطلب قصد داریم به مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بیان کنیم.

اگرچه این روزها با گسترش شبکه‌های اجتماعی فضای جدیدی برای سرگرمی فراهم شده است، اما بهتر است فراموش نکنیم که مطالعه کتاب سوای اینکه نوعی سرگرمی می‌باشد، تاثیر عمیقی نیز روی زندگی فرد خواهد داشت. یک کتاب خوب می‌تواند شما را در موقعیت‌های مختلف قرار دهد و به تجربیات و دانسته‌های شما بیفزاید.

البته با پیشرفت تکنولوژی کتاب مفهوم دیگری پیدا کرده و ظهور کتاب‌های الکترونیکی فرهنگ کتابخوانی را تحت تاثیر قرار داده است. کتاب‌های الکترونیکی شرایط راحت‌تری را برای شما فراهم می‌کنند و به آسانی قابل دسترسی هستند. اما هنوز هم افرادی به کتاب‌های کاغذی دلبستگی دارند و شیوه سنتی را ترجیح می‌دهند. در ادامه به مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی خواهیم پرداخت. اما پیش از آن هر کدام را به طور جداگانه تعریف خواهیم کرد.

تعریف کتاب کاغذی و آنلاین و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

منظور از کتاب کاغذی فرم فیزیکی آن است که صفحات کاغذی و جلد کتاب را شامل می‌شود. در این نوع از کتاب تصاویر بر روی صفحه کاغذ چاپ شده‌اند و صفحات به یکدیگر گره خورده‌اند. کتاب‌های کاغذی معمولا از کتاب‌های آنلاین گران‌تر هستند و می‌توان آن‌ها را از بازار یا کتاب فروشی‌های سطح شهر تهیه کرد. علاقمندان به مطالعه و کتاب، به این دلیل کتاب‌های کاغذی را ترجیح می‌دهند زیرا می‌توانند آن‌ها را در کتابخانه خود نگه دارند و با ورق زدن صفحات کتاب حس بهتری دریافت کنند.

کتاب‌های آنلاین فرمت دیجیتالی کتاب‌های چاپی هستند که متن، گرافیک و جداول را شامل می‌شوند. این نوع کتاب را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های هوشمند مثل موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، رایانه یا کتاب‌خوان مطالعه کرد. به عبارت دیگر کتاب آنلاین را می‌توان به عنوان یک کتاب غیرقابل تغییر و ویرایش، که طرح آن قابل تغییر است، بر روی هر دستگاه هوشمند و الکترونیکی بارگذاری کرده و به کمک صفحه نمایش مطالعه کرد.

مزیت‌های کتاب کاغذی چیست؟

در این بخش از مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی به مزایای استفاده از کتاب‌های کاغذی اشاره خواهیم کرد.

حس خوب در هنگام مطالعه

یک کتاب خوب برای علاقمندان به مطالعه می‌تواند نقش یک دوست و همراه خوب را در یک عصر پاییزی ایفا کند. فردی که اهل مطالعه باشد ترجیح می‌دهد به جای استفاده از تلفن‌همراه و ابزار هوشمند، کتاب را در دست بگیرد و همزمان با نوشیدن چای و قهوه صفحات آن را لمس کرده و ورق بزند. احساسی خوبی که از کتاب آنلاین نمی‌توان دریافت کرد. براساس آمار و تحقیقات، عموم مردم حتی کسانی که کتاب‌های درسی مطالعه می‌کنند، تمایل بیشتری به استفاده از کتاب‌های کاغذی دارند.

یادگیری بهتر و بیشتر

براساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده توسط دانشمندان، میزان یادگیری با مطالعه کتاب‌های آنلاین کاهش می‌یابد. در این پژوهش از دو گروه 25 نفری استفاده شد. از گروه اول درخواست کردند که یک کتاب  28 صفحه‌ای را با استفاده از کتاب‌خوان کیندل مطالعه کنند. از گروه دوم نیز خواسته شد که همان کتاب را از روی نسخه کاغذی مطالعه کنند. سپس دانشمندان و محققان از آن‌ها درخواست کردند که 14 مورد از اتفاقات داستان را به ترتیب بیان کنند. در این بررسی مشخص شد کسانی که نسخه کاغذی کتاب را مطالعه کرده بودند، عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.

بررسی دیگری نیز در یکی از دانشگاه‌های نروژ بر روی تعدادی از دانشجویان صورت گرفت، که نتیجه آن نشان داد در مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی، مطالعه از روی کتاب کاغذی یادگیری بهتر و بیشتری را به دنبال دارد‌.

آسیب و خستگی جسمی کمتر

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش و مانیتور، منجر به بروز عوارضی مثل خستگی و خشکی چشم، خستگی ذهنی و اختلالات خواب می‌شود. در حالی که مطالعه از روی کتاب کاغذی هیچ یک از این مشکلات را به همراه نخواهد داشت. البته خستگی فیزیکی که در نتیجه نشستن طولانی مدت در هنگام مطالعه رخ می‌دهد، ارتباطی با کتاب آنلاین یا کاغذی ندارد و در هر دو حالت اتفاق می‌افتد.

سادگی و قابل استفاده بودن در همه وقت

برای مطالعه و خواندن کتاب کاغذی تنها به خود کتاب نیاز دارید و برخلاف کتاب آنلاین به تجهیزاتی مثل شارژر نیاز نخواهید داشت. شما می‌توانید بدون آنکه نگران تمام شدن شارژ باشید کتاب خود را، در همه وقت مطالعه کنید.

احترام بیشتر به حقوق نویسنده و ناشر

معمولا حقوق پدیدآورندگان کتاب‌های کاغذی و چاپ شده بهتر حفظ می‌شود و سود مالی حاصل از انتشار آن‌ها به نویسنده و ناشر بر می‌گردد. در حالی که با نبود قوانین کپی‌رایت یا اعمال ناقص آن، نسخه آنلاین کتاب به راحتی و بدون اطلاع نویسنده یا ناشر کپی می‌‌گردد.

معمولا حقوق پدیدآورندگان در کتاب‌های چاپی حفظ می‌شود و سود مالی حاصل از انتشار آنها به جز در موارد معدود، به نویسنده و ناشر بر می‌گردد؛ در حالی که با فقدان قوانین کپی‌رایت یا اجرای ناقص آنها کتاب‌های الکترونیکی به راحتی کپی می‌شوند، بدون آنکه نویسنده یا ناشر اطلاعی داشته باشد؛ البته استفاده از اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان اندروید که اخیرا در کشور ما نیز رایج شده‌اند و خرید کتاب الکترونیک از طریق آنها می‌تواند تا حدود زیادی باعث حفظ حقوق پدیدآورندگان شود.

مزیت‌های کتاب آنلاین چیست؟

در مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی بهتر است بدانید که مطالعه کتاب آنلاین هم مثل کتاب کاغذی مزیت‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نجات درختان

همانطور که همه ما می‌دانیم کاغذ از چوب درخت تهیه می‌شود و برای تولید کتاب کاغذی نیاز به قطع درختان بیشتری وجود دارد. اما انتشار محتوا و کتاب‌های آنلاین و الکترونیکی به جای نسخه کاغذی می‌تواند در مصرف کاغذ صرفه‌جویی کرده و مانع از قطع بیشتر درختان شود. شاید در نگاه اول این موضوع اهمیت کمی داشته باشد اما قطعا در ابعاد و حجم گسترده چاپ کتاب‌ها و روزنامه‌ها میزان مصرف کاغذ بسیار زیاد خواهد بود.

قیمت کمتر

اگر به قیمت کتاب‌های آنلاین نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که قیمت آن‌ها از نسخه کاغذی و چاپی بسیار کمتر است. چرا که این کتاب‌ها از کاغذ و چاپ استفاده نمی‌کنند و بنابراین تعداد بیشتری از مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین برخی از کتاب‌های آنلاین را می‌توان به صورت کاملا رایگان دریافت و مطالعه کرد. در حالی که این امکان برای کتاب‌های کاغذی وجود ندارد.

استفاده راحت و آسان

کتاب‌های آنلاین و الکترونیکی حجم و وزن فیزیکی ندارند و شما می‌توانید همزمان هزاران کتاب را در تلفن همراه خود داشته باشید و در هر زمان و هر مکان کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید. حال آن که این امکان برای کتاب‌های کاغذی وجود نداشته و ما نمی‌توانیم همیشه یک کتاب کوچک را همراه خود داشته باشیم.

همچنین با توجه به امکانات ویژه و جذاب اپلیکیشن‌های کتاب‌خوان می‌توانید استفاده راحت‌تری از آن داشته باشید. از این امکانات می‌توان به نشانه‌گذاری، حفظ کتاب در صفحه خوانده شده، امکان جستجوی کلمات و… اشاره کرد که در کتاب کاغذی امکان‌پذیر نیست.

آپدیت آسان و سریع

کتاب‌های آنلاین را می‌توان به راحتی آپدیت کرد و نسخه‌های جدید آن را در اختیار داشت که معمولا هزینه ناچیزی هم نیاز دارد. در حالی که تهیه نسخه جدید از یک کتاب به هزینه و زمان دوباره نیاز دارد.

در مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی می‌توان گفت کتاب‌های آنلاین علاوه‌بر موارد گفته شده مزیت‌های دیگری هم دارند که از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

در نسخه آنلاین کتاب امکان ذخیره‌سازی و یادداشت‌برداری از بخش‌ها و قسمت‌های مورد نیاز برای مطالعه و دسترسی به آن در آینده وجود دارد، که برای افرادی که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند یک مزیت بسیار خوب محسوب می‌شود.

همچنین در هنگام مطالعه کتاب‌های آنلاین می‌توانید همزمان از امکانات جانبی هم استفاده نمایید. به عنوان مثال می‌توانید معنای واژگان ناآشنا را در یک فرهنگ لغت پیدا کنید یا در هنگام پژوهش متون مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید.

یکی دیگر از مزیت‌های کتاب آنلاین تغییر ظاهر کتاب بر اساس سلیقه کاربر است. شما می‌توانید قالب و شکل متون مثل اندازه قلم، طول سطر و حجم صفحه نمایش را بنابر سلیقه و راحتی خودتان تنظیم کنید.

سخن آخر در مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی

با توجه به آنچه که تا به اینجا بیان کردیم خواندن کتاب آنلاین و کاغذی مزایا و معایب خود را دارند‌. اما همانطور که می‌دانید مزایای استفاده از کتاب‌های آنلاین بیشتر بوده و برای مطالعه شرایط راحت‌تری را برای کاربر به وجود می‌آورند.

همچنین با وجود اپلیکیشن‌های خرید و مطالعه کتاب آنلاین می‌توانید به میلیون‌ها کتاب دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را با قیمت‌های بسیار پایین تهیه کنید. اپلیکیشن‌های فیدیبو، طاقچه و شهر کتاب آنلاین از برنامه‌هایی هستند که می‌توانید کتاب‌های موردنظر خود را از آن‌جا تهیه کنید و در هنگام مطالعه نیز از امکانات آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. همچنین شما با استفاده از تخفیف‌های موجود در وبسایت موپُن، اشتراک اپلیکیشن‌های ذکر شده را با تخفیف تهیه نمایید.

لازم به ذکر است که این اپلیکیشن‌ها جهت رفاه حال مشتریان و کاربران خود کد تخفیف فروشگاه اینترنتی کتاب را عرضه کرده و هزاران کتاب‌ ارزشمند را با قیمت‌های بسیار کم در اختیار شما قرار می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از کد تخفیف فیدیبو، کد تخفیف طاقچه و کد تخفیف شهر کتاب آنلاین از تخفیف‌های ارائه شده بهره‌مند شوید.

در مقایسه کتاب آنلاین و کاغذی شما ترجیح می‌دهید کدام نسخه از کتاب را تهیه و مطالعه کنید؟ کتاب‌های کاغذی را به خاطر حال و هوای خاص و بوی خوش کاغذشان؟ یا کتاب‌های آنلاین را به خاطر امکانات و شرایط استفاده راحت‌تری که در اختیارتان قرار می‌دهند؟ نظر و دیدگاهتان را در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

از تخفیف‌های موجود در وبسایت موپُن استفاده کنید. موپُن تمام کدهای تخفیف فروشگاه‌های آنلاین کتاب را جمع‌ آوری کرده است. سایت موپُن در طی سالیان فعالیت خود، بیشترین کد تخفیف و بروزترین تخفیف‌ها را در اختیار کاربران خود قرار داده است. از طریق دنبال کردن موپُن در شبکه‌های اجتماعی (تلگرام، اینستاگرام و...) یا عضویت در سایت موپُن، بروزترین کدهای تخفیف را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

نظرات کاربران

Average
5 Based On 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ناشناس گفت:

    بنظرتون کدوم بهترت؟؟

خروج از نسخه موبایل