0

مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی

مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی

ما در این مقاله به مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی می‌پردازیم. این روزها اینترنت به یکی از ابزارهای اصلی برای کسب درآمدهای گوناگون تبدیل شده است. طیف گسترده‌ای از جوانان جامعه، از طریق اینترنت به راه اندازی پیج فروش در اینستاگرام می‌پردازند و با این شیوه، خریدوفروش کالاهای مختلف را انجام می‌دهند. ابزارهای اینترنتی سبب رونق گرفتن بسیاری از مشاغل و ایجاد کسب‌وکارهای جدید شدند. مشغله‌های زیادی که مردم در جامعه دارند، سبب شده است تا به‌جای مراجعه حضوری، بسیاری از خریدهای خود را به‌صورت اینترنتی انجام دهند.

فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در سراسر ایران وجود دارند که در برنامه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت دارند. اغلب این فروشگاه‌ها برای کسب رضایت مشتریان و پاسخگویی بهتر در وب نیز سایت خود را راه‌اندازی کردند. خریدهای اینترنتی مزایای زیادی دارند. یکی از این مزایا صرفه‌جویی در زمان است. بدین ترتیب کاربران لازم نیست به هر وسیله یا کالایی که نیاز پیدا کردند، به خیابان رفته و ساعت‌ها زمان صرف خرید آن نمایند. این افراد با دیدن چند سایت و نمونه کالا در مورد خرید آن تصمیم‌گیری می‌کنند و صرف چند دقیقه فرایند خرید را به اتمام می‌رسانند.

 

فروشگاه‌های اینستاگرامی در چه بخش‌هایی فعالیت دارند؟

شما می‌توانید در اکانت بیزنسی خود در اینستاگرام، یک کاتالوگ از محصولاتی که ارائه می‌کنید را در اختیار مشتریان قرار دهید. به دلیل امکانات گوناگونی که این رسانه اجتماعی دارد، فروشنده‌ها قادرند از محصولات خود در قالب پست، استوری یا بخش فروشگاه رونمایی کنند. برای دسترسی به فروشگاه‌های اینستاگرام، می‌توانید روش‌های گوناگونی را امتحان کنید.

اگر صفحه‌ای که وارد آن می‌شوید، قابلیت view shop را برای کاربران خود فعال کرده باشد، آن را زیر قسمت بیو مشاهده خواهید کرد. اگر روی این بخش کلیک کنید، کاتالوگ کالاهای فروشگاه را مشاهده می‌کنید. از طریق آیکونی که به شکل کیف دستی در نوار پایین وجود دارد نیز می‌توانید وارد فروشگاه آن اکانت شوید. با کلیک کردن روی آیکون کیف دستی، شما کالاهای مختلف فروشگاه را مشاهده خواهید کرد. این قسمت شباهت زیادی به اکسپلور اینستاگرام دارد.

اما نکته‌ای که در مورد آن وجود دارد، این است که به دلیل ایرانی بودن ما، همچنین تغییرات پیوسته آی پی، اغلب کالاهایی که در این قسمت می‌بینیم، خارجی هستند. تگ‌های گوناگونی روی پست و استوری‌ها وجود دارد. در مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی باید اشاره کنم که خرید از سایت راحت‌تر از اینستاگرام دنبال می‌شود.

پس از کلیک کردن کاربران بر روی پست، کلیه مشخصات و قیمت محصول ظاهر می‌شود. با تپ کردن این مشخصات، وارد صفحه دیگری می‌شوید و می‌توانید خرید خود را نهایی کنید.

 

استفاده از فیلترها برای خرید محصولات آرایشی

بخش جدیدی به فیلترهای اینستاگرام اضافه شده است که به آن واقعیت مجازی یا AR می‌گویند. این قابلیت طرفداران بسیار زیادی دارد. معمولاً کاربران نیز فیلترهای جدید و زیبایی را ساخته و به این بخش اضافه می‌کنند. اگر شما نیز از پلتفرم اینستاگرام استفاده می‌کنید، قطعاً تابه‌حال با این فیلترها مواجه شده‌اید. AR می‌تواند به فروشگاه‌های اینستاگرامی نیز در فروش کالاها کمک کند.

حال این سؤال به وجود می‌آید که چگونه این فیلترها می‌توانند فروش آنلاین شاپ‌ها را افزایش دهند؟ برخی از برندهای مطرح با استفاده از واقعیت مجازی، کاربران را در خرید لوازمی مانند رژلب راهنمایی می‌کنند. شما با امتحان کردن فیلترهای مختلف روی لب‌هایتان، رنگ رژ لبی که مدنظرتان است را انتخاب می‌کنید. سپس آن را به فروشگاه سفارش می‌دهید. استفاده از این قابلیت سبب می‌شود، مشتریان هنگام خرید محصولات سردرگم نشوند.

 

ساخت فروشگاه در اینستاگرام

یکی دیگر از موارد مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی این است که ایجاد فروشگاه اینستاگرامی آسان‌تر از سایت است. برای ساخت فروشگاه در اینستاگرام کار چندان سختی پیش‌رو ندارید. جهت فعال‌سازی اکانت خود، با یکبار وقت‌گذاشتن می‌توانید از ویژگی‌های گوناگون این پلتفرم بهره ببرید. ما در این جا به طور کامل، شیوه راه‌اندازی فروشگاه را برای شما شرح می‌دهیم:

 

تبدیل اکانت به بیزنس اکانت

برای این که بتوانید فروشگاه خود را در اینستاگرام راه‌اندازی کنید، اولین گام این است که اکانت خود را بیزنسی کنید. شما باید به بخش تنظیمات اینستاگرام بروید و سپس روی گزینه Account تپ کنید. بعد از فشردن این گزینه شما switch to professional account را مشاهده می‌کنید. حال باید از بین گزینه‌های مختلفی مانند brand، music و… یکی را انتخاب نمایید. در گام آخر نیز باید اکانت خود را بیزنس کنید. برای ایجاد اکانت بیزنسی، پیچ شما باید به حالت پابلیک یا عمومی باشد. چنانچه اکانت شما پرایوت یا خصوصی باشد، توانایی استفاده از این ویژگی را ندارید.

باید برای فعال‌کردن فروشگاه خود آن را به فیس‌بوک وصل کنید. برای اتصال به فیس‌بوک به بخش تنظیمات اینستاگرام بروید. حال گزینه اکانت را انتخاب نمایید. اکنون در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود گزینه sharing to other apps یا Linked Accounts را پیدا کنید. در مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی باید اشاره کنم که بازدهی پلتفرم اینستاگرام بیشتر از سایت است. در آخر نیز هر یک از این گزینه‌ها را که انتخاب کنید، اکانت شما به فیس‌بوک وصل می‌شود.

ساختن کاتالوگ

بعدازاین که مراحل قبلی را به طور کامل انجام دادید، باید برای خودتان کاتالوگ بسازید. در کاتالوگ باید عکس محصول قیمت آن همچنین تگ‌های مربوط به آن را قرار دهید. برای این که در فیس‌بوک کاتالوگ بسازید، باید به آدرس www.facebook.com/products مراجعه کنید. در گام بعدی باید گزینه add catalog را بزنید. بعد از انتخاب این گزینه، فیس‌بوک گام‌به‌گام کاربر را برای طراحی کاتالوگ راهنمایی می‌نماید.

در قسمت اولی که مشاهده می‌کنید، باید upload product info را بزنید. بعد از این می‌توانید محصولات را به‌صورت دستی وارد اکانت خود کنید. حالا در کادرهای بعدی باید اسم کاتالوگ و فروشگاه را انتخاب نمایید.

 

راه‌ اندازی پیج فروش در اینستاگرام

حال برخی از افراد نمی‌دانند که چطور در فیس‌بوک، محصول جدیدی را به کاتالوگ خود اضافه کنند. ما در این جا این موضوع را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم. شما باید از بین دسته‌بندی‌های گوناگونی که برای کسب‌وکارها وجود دارند، گزینه‌ای که به فعالیت شما نزدیک است را انتخاب نمایید. هنگام مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی متوجه می‌شوید که این مراحل در هنگام راه‌اندازی سایت وجود ندارند.

راه اندازی سایت یک کار حرفه‌ای است که باید توسط نیروی متخصص انجام شود، اما شما به‌راحتی و بدون هیچ دردسری می‌توانید پیج خود را در اینستاگرام فعال کنید. چنانچه مایل هستید در استوری و پست‌های پیج خود قیمت محصولات را ذکر کنید، باید گزینه E-commerce را انتخاب نمایید. حال پس از این که گزینه add products را انتخاب کردید، یک کادر برای شما باز می‌شود. شما باید برای اضافه‌کردن محصول به‌صورت دستی add manually را انتخاب نمایید.

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، کادرهای گوناگونی وجود دارد. شما باید در قسمت image عکس محصول را قرار دهید. همچنین در قسمت name نیز اسم کالا را وارد می‌کنید. توضیحات مربوط به کالا باید در قسمت description نوشته شود. اگر بخواهید برای هر یک از کالاهای خود یک آیدی خاص ایجاد کنید، باید بخش content id را پر کنید. البته پرکردن این بخش کاملاً اختیاری است. آدرس صفحه کالا را باید در بخش website link وارد نمایید. در انتها نیز باید قیمت کالا وارد شود. این موضوع یکی از مشکلاتی است که هنگام مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی به چشم می‌آید.

به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، شما واحد ریال را بین گزینه‌ها مشاهده نمی‌کنید. بنابراین باید دلار یا یورو را انتخاب نمایید. اما می‌توانید در کنار قیمت کالا عبارت T که مخفف تومان است را وارد کنید تا مشتریان به‌خوبی نسبت به قیمت کالاها آگاه شوند. بعدازاین که تنظیمات لازم را انجام دادید، لازم است روی Add Product بزنید تا بدین ترتیب کالا به لیست کاتالوگ شما افزوده شود. شما باید دوباره به بخش تنظیمات اینستاگرام رجوع کنید و گزینه business را بزنید. حال عبارت setup Instagram shopping را انتخاب کنید و در انتها نیز کاتالوگی که ایجاد شده است را انتخاب نمایید.

حال باید منتظر بمانید تا اینستاگرام کاتالوگی که تهیه کردید را بررسی کند. پروسه تأیید کاتالوگ ممکن است چند روز تا 1 ماه به طول بیانجامد. بنابراین اگر تأیید شما مدتی طول کشید لازم نیست نگران باشید. پس از تأیید فرایند توسط فیس‌بوک می‌توانید تگ‌ها را هنگام گذاشتن استوری و پست به محصولات به محصولات اضافه کنید. هنگام آپلود کردن پست‌ها می‌توانید تنها 5 محصول را تگ نمایید. تگ کردن روی محصول در میان مشتریانی که لوازم آرایشی یا پوشاک می‌خرند، بسیار محبوب است. بهتر است اگر در زمینه فروش محصول فعالیت دارید، حتماً در کنار اینستاگرام وب‌سایت نیز داشته باشید. مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی را در بخش بعدی به طور مفصل انجام می‌دهیم.

فروشگاه‌های اینستاگرامی چه مزایایی دارند؟

از آن جا که این فروشگاه‌ها از ویژگی‌ها و مزایای زیادی برخوردارند، فروشندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی علاقه دارند از طریق این برنامه به خریدوفروش بپردازند. در این جا به برخی از مزایای این فروشگاه‌ها اشاره می‌کنیم.

 

استفاده به‌صورت رایگان

رایگان بودن اینستاگرام سبب شده است تا اغلب صاحبان کسب‌وکار علاقه‌مند به استفاده از این پلتفرم باشند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که افراد با سرمایه کم قصد دارند یک کسب‌وکار اینترنتی برای خود راه‌اندازی کنند.

 

آسان بودن استفاده از آن

رابطه کاربری در پلتفرم اینستاگرام بسیار ساده است. شما برای کارکردن با این برنامه نیاز به یادگیری مهارت یا تخصص خاصی ندارید. برای مدیریت فروشگاه و کسب‌وکار خود، تنها کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشید.

 

رشد کسب‌وکار با سرعت بالا

بیش از 90 درصد ایرانیان از گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن اینستاگرام استفاده می‌کنند. بنابراین افراد زیادی به‌صورت روزانه از این شبکه اجتماعی بازدید می‌کنند. شما با جذب این افراد و افزایش فالوورهای خود، می‌توانید فروش خود را روزبه‌روز گسترش دهید.

 

انجام تبلیغات به‌صورت گسترده با هزینه کم

در ادامه مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی باید اضافه کنم که هزینه‌هایی که برای تبلیغات وب‌سایت انجام می‌دهید، به‌مراتب بیشتر از هزینه‌های تبلیغات در اینستاگرام یا تلگرام است. بازدهی تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام بسیار بیشتر از سایت‌های فروشگاهی است. شما با صرف هزینه می‌توانید روزانه فالوورهای زیادی را به پیج خود اضافه کنید.

فروشگاه‌های اینستاگرامی چه معایبی دارند؟

فروشگاه‌های اینستاگرامی در کنار مزایای گسترده و خوبی که دارند از معایبی نیز برخوردارند. برخی از معایب این فروشگاه‌ها عبارتند از:

 

عدم وجود دسته‌بندی محصولات

در اپلیکیشن اینستاگرام شما قادر نیستید برای محصولات گوناگون خود دسته‌بندی ایجاد کنید. نهایت کاری که می‌توانید در این مورد انجام دهید، این است که از محصولات به‌صورت تک‌به‌تک هایلایت استوری یا پست بگذارید. این موضوع مشتریان را خسته می‌کند. زیرا برای دیدن کالای موردنظر خود باید بین پست‌های پیج بگردند تا آن را پیدا کنند.

 

عدم وجود تخفیفات سراسری

اگر شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید، می‌توانید تخفیفات مدنظر خود را روی برخی دسته‌بندی‌ها یا همه کالاها اعمال کنید. متأسفانه پیج‌های اینستاگرامی چنین امکانی ندارند و اعمال تخفیف محصولات باید به‌صورت تکی انجام گیرد. انجام این کار برای فروشندگان زمان‌بر خواهد بود.

 

سخت بودن فرایند پرداخت هزینه کالا

شما در اینستاگرام نمی‌توانید مانند سایت‌های اینترنتی به درگاه‌های پرداختی معتبر متصل شده و هزینه کالا را بپردازید. یکی از مواردی که در مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی بسیار ذکر می‌شود، نیز همین نکته است. به همین دلیل فروشندگان ناچارند از سیستم کارت به کارت و ارسال رسید برای پرداخت هزینه کالاها اقدام کنند. در این روش علاوه بر دردسر زیادی که هنگام هجوم مشتریان برای خرید کالا وجود دارد، امکان کلاهبرداری و دستکاری رسیدها را نیز برای برخی افراد فراهم کرده است.

فیلتر شدن اینستاگرام

چند سالی است که گفته می‌شود این شبکه محبوب اجتماعی در آستانه فیلترینگ قرار دارد. اگر کلیه کسب‌وکار خود را بر این شبکه اجتماعی محدود کنید، با فیلتر شدن آن آسیب بسیار زیادی به کسب‌وکار شما خواهد رسید.

مزایای استفاده از وب‌سایت‌ها برای خریدوفروش

در خصوص مزایا و معایب استفاده از اینستاگرام به‌عنوان یک پلتفرم اینترنتی صحبت کردیم. حال به مزایای استفاده از وب‌سایت برای فروش اینترنتی می‌پردازیم.

 

دسته‌بندی کالاها

وب‌سایت‌ها بر خلاف اینستاگرام از این قابلیت برخوردارند تا محصولات را دسته‌بندی کنند. بدین ترتیب هم مدیریت سایت راحت‌تر انجام می‌شود و هم مشتریان می‌توانند محصولی که مدنظر دارند را به سرعت پیدا کنند.

 

آسان بودن فرایند به‌روزرسانی

اگر شما از یک وب‌سایت برای فروش محصولات خود برخوردار باشید، می‌توانید اتمام موجودی کالاها همچنین تعداد محصولات را برای مشتریان نمایش دهید. در مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی همین موارد که در ظاهر کوچک به نظر می‌رسند، در جذب مشتریان نقش مهمی دارند. سایت این امکان را به شما می‌دهد تا از موجودی کالاهای انبار مطلع شوید و خیلی بهتر مجموعه را مدیریت کنید. از طرفی در صورتی‌ که مایل باشید، می‌توانید روی کل کالاها یا برخی از آن‌ها تخفیف بگذارید.

 

درگاه پرداختی امن

شما با راه‌اندازی وب‌سایت باید مجوزهای لازم را برای گرفتن نماد الکترونیک و ایجاد درگاه بانکی امن دریافت کنید. در مرحله آخر پس از کسب مجوز باید بین شما و بانکی که تمایل دارید، قرارداد امضا شود تا بانک درگاه را در اختیار شما بگذارد.

 

جستجوی محصولات

اگر مشتری بخواهد خرید خود را از طریق اینستاگرام انجام دهد باید تعداد زیادی از پست‌های شما را چک کند تا محصول موردنظر را پیدا کند. در صورتی‌ که کاربران از طریق سایت به‌راحتی می‌توانند محصول را پیدا کنند و عکس‌های آن را ببینند.

 

عدم فیلترینگ سایت

اگر سایت شما از قوانینی که در مورد مدیریت سایت‌های اینترنتی وجود دارد، تخطی نکند فیلتر یا بسته نمی‌شود. این مورد تنها در صورتی رخ می‌دهد که افراد زیادی از سایت شما شکایت کرده باشند. بنابراین لازم نیست مانند اینستاگرام دائماً این نگرانی را داشته باشید که بعد از تلاش‌های فراوان سایت شما بسته شود. مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی به شما کمک می‌کند، در انتخاب هر یک از این روش‌های فروش بهتر تصمیم‌گیری نمایید.

 

کد تخفیف

سایت‌ها می‌توانند به‌راحتی روی محصولات گوناگون کد تخفیف اعمال کنند. این پروسه در اینستاگرام مشکل‌تر است.

مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی، کدم بهتر است؟

جواب این سؤال به فرد وابسته است. برخی افراد در آغاز فعالیت خود سرمایه اندکی دارند و نمی‌توانند هزینه‌های راه‌اندازی سایت و تبلیغات را پرداخت کنند. بنابراین آن‌ها می‌توانند با سرمایه کم، فروش خود را با اینستاگرام آغاز کنند. افراد می‌توانند، به‌تدریج با رونق گرفتن کسب‌وکار فعالیت خود را گسترده‌تر کنند و برای فروشگاه خود وب‌سایت نیز راه‌اندازی کنند. کسانی که سرمایه زیادی برای شروع دارند، بهتر است برای فروش از طریق وب‌سایت اقدام کنند.

به‌طورکلی با توجه به مزایای ذکر شده، ما استفاده از وب‌سایت را به کاربران و فروشندگان پیشنهاد می‌دهیم. افرادی که فروش خود را به اینستاگرام محدود می‌کنند، باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهند. زیرا مشتریان به دلیل عدم دسترسی فیزیکی به محصول، سؤالات زیادی مطرح می‌کنند که شما باید به آن‌ها پاسخ بدهید. در حالی که امکان طرح سؤال در وب‌سایت وجود ندارد. البته در وب‌سایت‌ها توضیحات و عکس‌های محصول به حدی خوب است که نیازی به طرح سؤال وجود ندارد.

 

افزایش اعتبار با تأسیس وب‌سایت

از مواردی که در مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی وجود دارد، اعتبار بالای وب سایت نسبت به پیج اینستاگرام است. به دلیل تعداد پرشمار افراد کلاهبردار در پلتفرم اینستاگرام، کسب اعتماد کاربران کمی سخت شده است. این موضوع در مورد پیج‌هایی که فعالیت خود را تازه آغاز کردند و فالوورهای کمی دارند نیز حساسیت بیشتری دارد. کلاهبرداران با گذاشتن عکس‌های فیک، کاربران را به سمت پیج خود می‌کشند. سپس بعد از اخذ هزینه کالا و پست مشتریان را بلاک می‌کنند. برخی از کلاهبرداران نیز کالایی که مشتری به آن‌ها سفارش داده است را تحویل نمی‌دهند. وب‌سایت‌ها به دلیل دریافت مجوزهای مربوط به درگاه‌های اینترنتی، بیشتر از پیچ‌های اینستاگرامی اعتبار دارند. بنابراین افراد با خیالی آسوده از وب‌سایت‌ها خرید می‌کنند.

 

جمع‌بندی مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی

در مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی پی بردیم که هر یک از این روش‌ها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. به همین دلیل انتخاب هر یک از این روش‌های فروش، به نظر و سلیقه شما بستگی دارد. اما به‌طورکلی به دلیل مشکلاتی مانند فیلترینگ که ممکن است برای اینستاگرام به وجود بیاید، علاوه بر مقایسه فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی بهتر است در کسب‌وکار خود به فکر یک وب‌سایت نیز باشید.

بدین ترتیب هم فرایند فروش شما راحت‌تر دنبال می‌شود و دردسر کمتری دارید و هم خیال شما از بابت دائمی بودن سایت راحت می‌شود. قطعاً شما نیز اگر تاکنون خرید اینترنتی کرده باشید، به‌سهولت استفاده از سایت در قیاس با اینستاگرام پی بردید. شما بلافاصله بعد از مراجعه به سایت می‌توانید محصول خود را سفارش دهید. درصورتی‌که اگر بخواهید برای خرید از طریق دایرکت اینستاگرام اقدام کنید، باید مدت زیادی منتظر بمانید تا ادمین به سؤال شما پاسخ دهد. در برخی از موارد نیز تا زمانی که نوبت شما شود، ممکن است موجودی کالای موردنظر به اتمام برسد. برای دریافت جدیدترین اطلاعات فروشگاه‌ها و خدمات آنلاین به مجله موپُن مراجعه نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل