0

مقایسه دیجی کالا و ترب

مقایسه دیجی کالا و ترب

تدوام توسعه اینترنت باعث شده تا بسیاری از افراد ترجیح بدهند که خریدهای خود را در منزل و از طریق نرم‌افزارها و فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهند. همه‌گیری خرید اینترنتی حالا به حدی رسیده که بسیاری از ما حتی کالاهای خوراکی و مصرفی روزانه را هم از این پلتفرم‌ها تهیه کنیم. دو پلتفرم فروشگاهی مهم ایرانی که تأمین‌کننده بخش زیادی از نیازهای هموطنان در تهیه کالاها و محصولات مختلف هستند، دیجی کالا و ترب نام دارند. این دو پلتفرم هرچند از لحاظ نحوه ارائه خدمات، تفاوت‌های عدیده‌ای با یکدیگر دارند اما هر دو با مزیت‌های خود حجم زیادی از خریدهای اینترنتی را در کشورمان به خود اختصاص داده‌اند.

در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر به مقایسه دیجی کالا و ترب بپردازیم، اگر می‌خواهید مقایسه همه‌جانبه‌ای از این دو پلتفرم برتر ایرانی داشته باشید، حتما تا پایان مطلب همراه موپُن بمانید.

دیجی کالا

دیجی کالادیجی کالا، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران است. دیجی کالا از زمانی که در سال 1385 توسط برادران محمدی تأسیس شد تا به امروز چنان با اقبال روبرو شده که حالا تقریبا نام این فروشگاه اینترنتی مترادف خرید اینترنتی است. دیجی ‌کالا که در ابتدا‌ با استفاده از مدل موفقیت فروشگاه‌های اینترنتی بزرگی مانند آمازون، به عنوان یک مرکز خرده‌فروشی آنلاین شروع به کار کرده بود، کم‌کم راه همتای مشهور خود را پیش‌ گرفت و به یک بازارگاه مجازی (مارکت ‌پِلیس آنلاین) هم تبدیل شد.

ترب

تربهرچند ترب به مانند دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی نیست، اما از جهاتی می‌توان آن را یکی از رقبای دیجی کالا در جذب مشتریان خریدهای آنلاین دانست. بهترین و مناسب‌ترین تعریف از ترب، یک موتور جستجوی خرید است که امکان مقایسه کالاها را از فروشگاه‌های مختلف فراهم می‌کند. در حقیقت، ترب هیچ محصولی نمی‌فروشد، بلکه تنها واسطه‌ای بین مشتریان و فروشگاه‌های اینترنتی است.

ترب را جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف در سال 1395 با هدف مقایسه قیمت محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی داخلی تأسیس کردند. ترب به دلیل همین ایده‌ی نوآورانه‌ای که داشت و این مزیت مهم که به کاربران عادی امکان دسترسی به هزاران فروشگاه اینترنتی را بدون جستجوی مستقیم در موتورهای جستجو می‌داد به سرعت مورد استقبال قرار گرفت.

پشتیبانی

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا حجم بالایی از سفارش‌ها را به‌صورت روزانه پردازش می‌کند، به همین دلیل واصح، تیم حرفه‌ای از پشتیبان‌ها دارد. دیجی کالا در تمام ساعات شبانه‌روز و 7 روز هفته (به جز برخی تعطیلات رسمی) پشتیبانی فعالی از کاربرانش دارد. روش‌های پشتیبانی دیجی کالا هم متنوع هستند. پشتیبانی دیجی کالا به صورت تلفنی، ایمیل، ارسال تیکت و حتی پیام مستقیم در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد.

از سوی دیگر، ترب که مستقیما هیچ کالایی نمی‌فروشد، پشتیبانی به گستردگی دیجی کالا ندارد. با این حال، در ترب مشتریان می‌توانند از طریق ارسال تیکت پیگیر وضعیت سفارش‌های خود از فروشگاه‌های مختلف بوده یا اینکه شکایات خود را به این پلتفرم ارسال کنند تا بعدا ترب به نمایندگی از مشتریان پیگیر وضعیت سفارش‌ها باشد.

تنوع کالا

تنوع کالا ویژگی دیگری است که مشتریان هنگام مقایسه دیجی کالا و ترب به آن توجه می‌کنند. در مورد تنوع کالا هر دو پلتفرم از وضعیت مطلوبی برخوردارند، اما از شواهد این‌طور برمی‌آید که دیجی کالا وضعیت بهتری داشته باشد. بنا به گزارش سال 1402 دیجی کالا، تنوع کالا در این بازارگاه مجازی با رشد حدود 30 درصدی نسبت به سال قبل‌ به نزدیک به 12.5 میلیون کالا رسیده است.

هر چند ترب از لحاظ تنوع کالا گزارش شفافی با اعداد و ارقام دقیق ارائه نکرده، باتوجه به همکاری با بیش از 14 هزار فروشگاه اینترنتی، تنوع کالاهای این موتور جستجوی خرید هم نسبتا بالا برآورد می‌شوند.

سرعت ارسال

سرعت ارسال محصولات در دیجی کالا بسته به روش انتخابی و محل سکونت و موارد دیگر متفاوت است. برای مثال، مشتریانی که از تهران اقدام به خرید کرده باشند، می‌توانند در صورتی که سفارش خود را پیش از ساعت 18 ثبت کرده‌ باشند، بسته خود را همان روز تحویل بگیرند. برای ارسال محصولات به شهرستان‌ها هم بسته به محصول و روش ارسالی بین 4 روز تا 7 روز طول می‌کشد تا محصول پس از خرید به دست خریداران برسد.

ارسال سفارش‌های اینترنتی در ترب معمولا چند روز زمان می‌برد. باتوجه به ماهیت پلتفرم ترب، زمان دقیق ارسال محصولات به فروشگاهی که خرید در آن انجام شده بستگی دارد. از این لحاظ نمی‌توان مقایسه کاملا شفافی بین دو پلت‌فرم خرید اینترنتی انجام داد، اما باز هم دیجی کالا گوی سبقت را از موتور جستجوی خرید ترب ربوده است.

تعداد پیک

در مورد تعداد دقیق پیک‌های دیجی کالا در هر شهر اطلاعات دقیقی موجود نیست. با این حال، گزارش سال 1400 دیجی کالا از فعالیت بیش از 8 هزار کارمند در این فروشگاه اینترنتی خبر داده است. با توجه به رشد روزافزون خدمات و فعالیت‌های دیجی کالا تعداد کارمندان دیجی کالا هم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری کرده‌اند. دیجی کالا هم‌اکنون علاوه بر اینکه شعبه‌های تحویل حضوری کالای زیادی در شهرهای مختلف کشور دارد، دارای ‌پیک‌های فعال زیادی هم است.

از سوی دیگر، از آنجایی که ترب خودش مستقیما کالایی را انبار نکرده و به مشتریان نمی‌فروشد، هیچ پیک فعالی ندارد. به این دلیل امتیاز این ویژگی‌ هم به دیجی کالا تعلق می‌گیرد.

تعداد انبار و مراکز توزیع فعال

دیجی کالا دارای 3 مرکز پردازش و انبار کالا در تهران و 23 مرکز توزیع در شهرستان‌های بزرگ کشور است. این مراکز وظیفه پردازش و توزیع کالاها به مراکز تحویل حضوری کالا (مراکز توزیع) به تهران و شهرستان‌ها را برعهده دارند. از طرف دیگر، ترب به دلیل ماهیت خود هیچ انبار یا مرکز توزیع فعالی ندارد.

‎گستردگی و تنوع فروشگاه

پس از اینکه دیجی کالا در سال 1395 به یک مارکت پِلیس تبدیل شد، به تدریج فروشگاه‌ها یا بنا به تعبیر خود دیجی ‌کالا، «همکاران فروشنده» تبدیل به بخش مهمی از کسب‌وکار این فروشگاه اینترنتی شدند. هم‌اکنون بر اساس گزارش دیجی کالا، این فروشگاه دارای بیش از 418 هزار فروشگاه کوچک و بزرگ در سراسر ایران است که محصولات خود را در دیجی کالا عرضه می‌کنند. به این لحاظ دیجی کالا دارای گستردگی و تنوع فروشگاه‌های بسیار زیادی است. در مقابل، برای ترب این رقم در حدود بیش از 14 هزار فروشگاه است.

شهرهای محل فعالیت

دیجی کالا به دلیل گستردگی فعالیت‌های خود هم‌اکنون در بسیاری از شهرهای کشور دارای نمایندگی‌ها یا مراکز توزیع کالا است. هم‌اکنون دیجی کالا بنا به گزارش 1402 خود، در 1614 شهر و روستا فعالیت دارد. در مقابل، این رقم برای ترب باتوجه به حضور بیش از 14 هزار فروشگاه از سراسر ایران کمابیش با میزان شهرهای فعالیت دیجی کالا از این لحاظ برابری می‌کند. از این لحاظ ملاحظه می‌کنید که هر دو پلتفرم خرید اینترنتی وضعیت بسیار مطلوبی دارند.
مزایای فروشگاه های دارای نشان ضمانت ترب

قیمت‌ها

مکانیزم موتور جستجوی خرید ترب به این ترتیب است که محصولات مختلف را از فروشگاه‌های طرف‌قرارداد خود گردآوری می‌کند و به مشتریان امکان مقایسه‌ قیمت‌ها را می‌دهد. از سوی دیگر، دیجی کالا چنین مکانیزمی ندارد و تنها کالاهای موجودی خودش را به کاربرانش نشان می‌دهد. به این دلیل که ترب تمام هم و غم خود را‌ گذاشته تا کاربران ارزان‌ترین کالاها را در این موتور جستجوی خرید پیدا کنند، این پلتفرم به لحاظ قیمت‌ها از دیجی کالا پیشی می‌گیرد.

انواع تخفیف

در ادامه مقایسه دیجی کالا و ترب به وضعیت تخفیف‌های این دو برند بزرگ رسیدیم. تخفیف یکی از اصلی‌ترین راهکارهای جذب مشتری از سوی فروشگاه‌های اینترنتی است. دیجی کالا و ترب هم در این زمینه مطابق جدیدترین روش‌های بازاریابی پیش می‌روند. ترب محصولات تخفیف‌داری که فروشگاه‌های همکارش عرضه کرده‌اند را در صفحه‌ ویژه‌ای برای مشتریانش به نمایش در می‌آورد.

دیجی کالا هم بخش ویژه‌ای برای تخفیف‌ها دارد که «شگفت‌انگیزها» نام دارد. در این بخش محصولات مختلفی که دارای تخفیف‌های بالا هستند در دسته‌بندی‌های مختلف به نمایش در می‌آیند. با این حال، تخفیف‌های دیجی‌ کالا تنها به خود پلتفرم محدود نمی‌شود، چرا که ما در سایت موپُن، بهترین سایت دریافت کدهای تخفیف‌، راهی برای دریافت کد تخفیف برای شما فراهم کرده‌ایم. شما می‌توانید برای دریافت کد تخفیف دیجی کالا، کد تخفیف دیجی استایل یا کد تخفیف دیجی پی سری به موپُن بزنید.

محیط کاربری نرم‌افزار

گسترش استفاده از تلفن‌های همراه باعث شده تا حجم چشمگیری از تمام خریدهای اینترنتی از طریق تلفن همراه انجام گیرد. به همین دلیل، فروشگاه‌های اینترنتی مختلف تدابیر زیادی اندیشیده‌اند تا با طراحی رابط‌های کاربری ساده‌تر و جذاب‌تر تجربه‌ی دلنشین‌تری برای کاربران خود فراهم کنند. دیجی کالا و ترب دو در زمینه طراحی محیط کاربری جذاب و ساده نرم‌افزارها برای کاربران خود دقت زیادی داشته‌اند.
محیط کاربری نرم افزار دیجی کالابنا به ادعای دیجی کالا بیش از 55 درصد از خریدها در این فروشگاه اینترنتی از طریق نرم‌افزار موبایل انجام می‌گیرد. به همین منظور، دیجی کالا نرم‌افزار خود را در هر دو پلت‌فرم اندروید و iOS عرضه کرده است. در حالی که تا این لحظه تنها نسخه اندروید نرم‌افزار ترب منتشر شده است.

هر دو نرم‌افزار ترب و دیجی کالا دارای طراحی مطلوبی با سربرگ‌ها و گزینه‌های متنوعی هستند. گزینه‌های جذاب نرم‌افزار دیجی ‌کالا شامل سفارشی‌سازی اعلان‌ها، اطلاع لحظه‌ای از وضعیت سفارش‌ها و جشنواره‌های تخفیف‌ها است. در مقابل نرم‌افزار ترب هم دارای گزینه‌های جذابی برای پیدا کردن قیمت مناسب، خرید مطلوب و مطمئن است.

سهولت در استفاده از نرم‌افزار

پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی با داشتن مخاطبانی از گروه‌های سنی مختلف با دانش متفاوت در زمینه استفاده از موبایل، توجه ویژه‌ای به سهولت در نرم‌افزارهای خود کرده‌اند. هر دو نرم‌افزار ترب و دیجی ‌کالا از این لحاظ سعی کرده‌اند تا حد ممکن با طراحی ساده و کاربردی کاربران خود را بیش‌تر به استفاده از پلتفرم‌های خود در دستگاه‌های موبایل سوق دهند. به لحاظ سهولت در استفاده از نرم‌افزار هر دو پلتفرم امتیاز بسیار خوبی می‌گیرند.

سهولت در ثبت‌نام

ویژگی دیگری که می‌توانیم مقایسه دیجی کالا و ترب را انجام دهیم، میزان سهولت در ثبت‌نام است. در ترب کاربران می‌توانند با یک شماره موبایل یا آدرس ایمیل ثبت‌نام کرده و بعدا اطلاعات بعدی از جمله شهر خود را وارد کنند.

دیجی کالا هم به سادگی هرچه تمام‌تر امکان ثبت‌نام را به کاربران خود داده است. کاربران در دیجی کالا هم می‌توانند با استفاده از شماره تلفن اقدام به ثبت‌نام کرده و بعدا مشخصات خود را از جمله آدرس پستی، نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و موارد دیگر را تکمیل کنند.

امنیت

در دنیای آنلاین امروز یکی از دغدغه‌های مهم کاربران امنیت و حفظ اطلاعات آنها در فضای مجازی است. استفاده از پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های آنلاین که در آنها اطلاعات مشتریان دریافت می‌شود، این نگرانی را برای کاربران فراهم می‌کند که ممکن است از این اطلاعات مانند شماره تلفن، ایمیل، کد ملی، آدرس پستی و … سوءاستفاده شود. با این حال، ترب و دیجی کالا در زمینه محافظت از اطلاعات کاربران خود تمهیداتی اندیشیده‌اند. به لحاظ امنیت حساب کاربری هم هر دوی دیجی کالا و ترب دارای ورود دو مرحله‌ای هستند تا امنیت بیش‌تری برای کاربران خود فراهم کنند. به لحاظ امنیت ترب و دیجی کالا هر دو وضعیت نسبتا مطلوبی دارند.

میزان نظرات کاربران

دیجی کالا از همان ابتدای فعالیت تا به حال یکی از بهترین سایت‌‌ها برای بررسی نظرات کاربران درباره کالاهای مختلف بوده است. باتوجه به وجود بیش از 8 میلیون کاربر ثبت‌نامی در این فروشگاه اینترنتی تنوع بالای نظرات و نقدهای کاربران می‌تواند کمک زیادی به مشتریان آنلاین کند. در کنار بخش دیدگاه‌ها، دیجی کالا دارای بخش پرسش‌ها است که کاربران می‌توانند در آنجا سوالات خود از محصولات را پرسیده و سایر کاربران در صورت تمایل به آنها پاسخ دهند. در همین حال، کاربران می‌توانند با دادن امتیاز 1 تا 5 ستاره‌ای میزان رضایت خود از یک محصول را مشخص کنند. برآیند امتیازها هم در زمان خرید محصولات به کاربران نشان داده می‌شود.

کاربران ترب هم می‌توانند به همین نحو میزان رضایت خود با میزان ستاره‌هایی که به هر محصول می‌دهند مشخص کرده و به کاربران برای خریدهای بعدی کمک زیادی کنند. باتوجه به گستردگی دیجی کالا با اطمینان می‌توان گفت که دیجی کالا میزان بسیار بیش‌تری از نظرات کاربران درباره محصولات و کالاهای مختلف را در پلتفرم خود گردآوری کرده است.

پشتیبانی پس از فروش

پشتیبانی پس از فروش‌ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند کیفیت خدمات‌رسانی یک پلتفرم یا فروشگاه اینترنتی را مشخص کند. دیجی کالا در راه ارائه خدمات پس از فروش باکیفیت گام‌های موثری برداشته که یکی از آنها امکان تماس مستقیم و ثبت شکایات در مرکز تماس دیجی ‌کالا است.

ترب هم برای به منظور حفظ کیفیت خدمات و جلوگیری از سوء‌استفاده از اعتماد کاربران، فرایند پیگیری سفارش ساده کرده تا کاربران با سهولت بیش‌تر پیگیر وضعیت سفارش‌ها و محصولات خریداری‌شده باشند.

نحوه بازگشت کالا

مشتریانی که خرید اینترنتی انجام می‌دهند به دلایل مختلفی مانند عدم اصالت کالا، آسیب‌دیدگی یا مغایرت اقدام به بازگشت یا مرجوعی کالا می‌کنند. دیجی کالا برای مرجوعی کالاها تا 7 روز به مشتریان خود فرصت داده است. این پلتفرم همچنین امکان مرجوعی بدون قید و شرط کالا را هم به خریداران داده تا خیال آنها را راحت کند.

در ترب چنین رویه‌ای با توجه به ماهیت این موتور جستجوی خرید وجود ندارد و نحوه مرجوعی کالا در هر کدام از فروشگاه‌های طرف قرارداد ترب متفاوت است. در نتیجه، امتیاز این بخش به دیجی کالا تعلق می‌گیرد که برگشت و مرجوعی کالا را برای مشتریانش به سادگی هرچه تمام‌تر امکان‌پذیر کرده است.

اعتبار و سابقه پلتفرم

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا از سال 1385 شروع به فعالیت کرده است. این فروشگاه با وجود بیش از 8 میلیون کاربر ثبت‌نامی و گزارش‌های سالانه‌ای که از عملکردش منتشر می‌کند، و همین‌طور ارتقای کیفیت خدمات خود تا حد زیادی توانسته رضایت کاربران را فراهم کند. از سوی دیگر، ترب هم که از سال 1395 رسما شروع به کار کرده، از لحاظ سابقه و اعتبار توانسته حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب از موپُن به صورت مختصر و مفید شما را با دو سایت دیجی کالا و ترب آشنا کردیم. در مرحله بعدی به بررسی ویژگی‌های مختلف این دو پلت‌فرم از جمله پشتیبانی، تنوع کالا، سرعت ارسال، گستردگی و تنوع فروشگاه‌ها و شهرهای فعال، قیمت‌ها، نرم‌افزار و موارد دیگر پرداختیم. در جدول زیر برآیندی از تمام مواردی که در سطرهای بالا ذکر شده‌اند را بررسی کرده‌ایم.

ویژگی دیجی کالا ترب
پشتیبانی بسیار خوب متوسط
تنوع کالا بسیار بالا بالا
تعداد پیک بسیار بالا
تعداد انبار و مراکز توزیع فعال بسیار بالا
گستردگی و تنوع فروشگاه بالا بالا
شهرهای محل فعالیت بالا بالا
قیمت‌ها نسبتا خوب بسیار خوب
انواع تخفیف بسیار بالا بسیار بالا
محیط کاربری نرم‌افزار بسیار خوب خوب
سهولت در استفاده از نرم‌افزار بسیار خوب بسیار خوب
سهولت در ثبت‌نام خوب خوب
امنیت بسیار خوب نسبتا خوب
میزان نظرات کاربران بسیار خوب متوسط
پشتیبانی پس از فروش خوب متوسط
نحوه بازگشت کالا بسیار خوب متوسط تا خوب (بسته به فروشگاه)
سرعت ارسال خوب خوب
اعتبار و سابقه پلتفرم بسیار بالا خوب

در نهایت، امیدواریم با تهیه این مطلب به شما در استفاده از هر کدام از این دو پلتفرم برای خرید آنلاین کمک کرده باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *