0

مقایسه دیجی کالا و اسنپ شاپ

مقایسه دیجی کالا و اسنپ شاپ

خرید آنلاین هر روز در حال گسترش است و با پیشرفت روزافزون راه‌های ارتباطی، این خریدها بسیار راحت‌تر شده‌اند. گستره بسیار زیاد محصولاتی که امکان دسترسی و بررسی آن‌ها برای خرید آنلاین وجود دارد، باعث شده است که برای خرید یک محصول، بتوانید به بسیاری از گزینه‌ها که شاید در خرید حضوری امکان آن‌ها را نداشته باشید، دسترسی پیدا کنید. در کنار این تنوع زیاد، یافتن فروشگاهی که بتواند با ارائه محصولات و دسته‌بندی‌های گوناگون به اکثر نیازهای شما برای خرید پاسخ دهد نیز کار بسیار دشواری است. فروشگاهی که شما بتوانید با ورود به آن، به هر محصولی که نیاز دارید از وسایل آرایشی و بهداشتی گرفته تا لوازم الکترونیکی و دیجیتال و حتی پوشاک و بسیاری نمونه دیگر دسترسی پیدا کنید و با دستی باز محصولات مورد نظر خود را از آن فروشگاه خریداری نمایید. فروشگاه‌های کمی در این زمینه‌های گسترده توان و شرایط فعالیت دارند. دیجی کالا و اسنپ شاپ از معدود فروشگاه‌هایی هستند که این خدمات گسترده را به مشتریان ارائه می‌دهند. در این مقاله فروشگاه‌های اینترنتی دیجی کالا و اسنپ شاپ را بیشتر خواهیم شناخت و آن‌ها را از جنبه‌های گوناگون با هم مقایسه خواهیم کرد.

دیجی کالا

شاید در حال حاضر بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه اینترنتی در کشور، دیجی کالا باشد. این شرکت در سال 1385 تأسیس گردید و در ادامه با ارائه محصولات متنوع، باکیفیت و با قیمت و شرایط مناسب، باعث شد که در بین مردم و مشتریان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌ها برای خرید محصولات مختلف قرار بگیرد. همچنین به‌تازگی دیجی کالا از فروشگاه حضوری خود نیز رونمایی کرده و امکان ارائه خدمات آفلاین هم از این طریق برای مشتریان خود فراهم شده است.

اسنپ شاپ

فعالیت اسنپ شاپ در سال 1399 به‌عنوان یک پلتفرم تجارت الکترونیک آغاز گردید. این فروشگاه یکی از زیرمجموعه‌های شرکت اسنپ است. اسنپ شاپ نیز مانند دیجی کالا در زمینه فروش محصولات متنوعی فعالیت می‌کند. یکی از ویژگی‌‌های اسنپ شاپ این است که این پلتفرم نه تنها به کاربران عادی خدمات ارائه می‌دهد، بلکه برای کسب‌و‌کارها و فروشندگان هم فرصت‌های بی‌شماری را فراهم می‌کند تا بتوانند محصولات خود را بر روی فروشگاه اسنپ به‌فروش برسانند.

حالا که کمی با این دو فروشگاه آشنا شدیم، شاید بد نباشد به مقایسه آن‌ها در زمینه‌های مختلف بپردازیم.

تنوع کالا و دسته‌بندی‌ها

اگر بخواهیم از تنوع کالا و دسته‌بندی صحبت کنیم، بهتر است این مقایسه، از بررسی دیجی کالا آغاز گردد. با توجه به دسته‌بندی و محصولات ارائه‌شده در سایت دیجی کالا، احتمال آن بسیار اندک است که شما نام یک کالا را در سایت دیجی کالا جست‌وجو کنید و محصولی پیدا نکنید. در این سایت 16 دسته‌بندی برای محصولات وجود دارد که اگر بخواهیم آن‌ها را نام ببریم می‌توانیم به موبایل، کالای دیجیتال، کتاب، لوازم‌ تحریر و هنر، خانه و آشپزخانه، لوازم خانگی برقی، مد و پوشاک، طلا و نقره، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و سلامت، خودرو و موتورسیکلت، ابزارآلات و تجهیزات، ورزش و سفر، کارت هدیه و گیفت کارت، اسباب‌بازی، کودک و نوزاد و در نهایت محصولات بومی و محلی اشاره کنیم. پس از دیدن این دسته‌بندی‌ها شاید به این که احتمال اندکی دارد که محصولی را در دیجی کالا پیدا نکنید پی برده باشید. تنوع کالا در هر دسته‌بندی نیز بسیار بالا است و دیجی کالا در هر دسته‌بندی محصولاتی از برندهای متنوع ایرانی و خارجی را ارائه کرده است تا مشتریان با دستی باز بتوانند محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند. به‌طور مثال در دسته‌بندی محصولات دیجیتال ابتدا انواع این محصولات مانند لپ تاپ، هدفون، پرینتر، لوازم جانبی و… آورده شده و سپس نمونه‌های گوناگونی از هر کدام به‌همراه برندهای مطرح ارائه‌دهنده آن ذکر شده است.

تنوع کالاها در دیجی کالا

در اسنپ شاپ هم دسته‌بندی‌های گوناگونی یافت می‌شود؛ ولی گستره‌ این دسته‌بندی‌ها به‌اندازه دیجی کالا نیست. در اسنپ شاپ 8 دسته‌بندی وجود دارد که به‌ ترتیب به زیبایی و سلامت، دیجیتال، خانه و آشپزخانه، مد و پوشاک، فرهنگ و هنر، مادر و کودک، ورزش و سفر، ابزار و لوازم خودرو اختصاص دارد. تنوع کالا در دسته‌بندی‌های این سایت نیز بسیار بالا است. برای هر دسته انواع برندهای ایرانی و خارجی ارائه شده است و این باعث می‌شود مشتریان با خیالی راحت محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. روش ارائه این سایت نیز شباهت بسیاری به دیجی کالا دارد و به‌طور مثال در دسته‌بندی دیجیتال، ابتدا محصولاتی مانند موبایل، لپ تاپ و… آورده شده است و در زیر آن نمونه‌ها و برندهای ارائه‌دهنده این محصولات قرار دارد.

تنوع کالاها در اسنپ شاپ

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش یکی از خصوصیاتی است که هر سایت باید آن را دارا باشد. در مورد این خدمات، شما پس از خرید محصول مورد نظر در هر دو سایت در صورت وجود مشکل در سفارش، می‌توانید تا ۷ روز پس از دریافت کالا آن را مرجوع کنید. در دیجی کالا به چهار روش می‌توانید درخواست مرجوعی خود را به ثبت برسانید. روش اول ثبت درخواست از طریق سایت دیجی کالا است. در این سایت پس از ورود به حساب کاربردی خود، بر روی گزینه سفارش‌ها، تحویل‌شده و جزئیات سفارش کلیک کرده و مشخصات سفارش را مشاهده کنید. پس از ورود به این بخش، گزینه درخواست مرجوعی را انتخاب کنید. روش بعدی از طریق اپلیکیشن دیجی کالا است. روی دیجی کالای من کلیک کرده و وارد سفارش‌های من، بخش تحویل‌شده شوید و سپس در جزئیات سفارش، گزینه درخواست مرجوعی کلی یا جزیی را انتخاب کنید. روش سوم استفاده از قسمت تماس با ما و انتخاب موضوع خدمات پس از فروش است. روش چهارم و آخر نیز تماس با شماره 02161930000، داخلی 1 دیجی کالا، انتخاب عدد 3 خدمات پس از فروش و در نهایت اعلام درخواست مرجوعی کالای خود به کارشناسان مربوطه می‌باشد.

اما در سایت اسنپ شاپ تنها به یک صورت می‌توانید، درخواست مرجوعی کالای خود را به ثبت برسانید. شما حداکثر تا ۷ روز پس از دریافت کالای خریداری شده، می‌توانید درخواست بازگرداندن کالای خود را از طریق ورود به حساب کاربری و بخش “سفارش‌های من” در قسمت “درخواست مرجوعی” ثبت نمایید.

انواع تخفیف‌ها

بخش تخفیف‌ها نیز یکی از بخش‌هایی است که هر دو سایت آن را دارا هستند و در هر مناسبتی بر روی کالاهای خود تخفیف‌های متنوعی را اعمال می‌کنند تا مشتریان با قیمتی مناسب‌تر محصولات را خریداری نمایند.

علاوه‌بر تخفیف‌های ارائه‌شده بر روی محصولات که توسط خود سایت انجام می‌شود، راهی دیگر نیز برای دریافت تخفیف بیشتر وجود دارد که آن استفاده از کد تخفیف است. سایت موپُن بهترین سایت در زمینه دریافت کدهای تخفیف است. به‌طور مثال برای دریافت کد تخفیف دیجی کالا می‌توانید به سایت موپُن سر بزنید. در سایت موپُن انواع کدهای تخفیف دیجی کالا را مانند کد تخفیف خرید از سوپرمارکت، اولین خرید از دیجی کالا، خرید از دسته‌بندی‌های مختلف و موارد بسیار دیگر می‌توانید پیدا کنید. برای اعمال کد تخفیف در دیجی کالا نیز پس از انتخاب کالای موردنظر خود، در مرحله پیش از پرداخت نهایی در صفحه‌ای مانند تصویر زیر، می‌توانید کد تخفیف را وارد نمایید.

برای دریافت کد تخفیف اسنپ شاپ نیز می‌توانید به سایت موپُن مراجعه کنید. در آنجا انواع کدهای تخفیف اسنپ شاپ مانند کد تخفیف ارسال رایگان اولین خرید اسنپ شاپ، کد تخفیف 100 هزار تومانی، کد تخفیف دسته‌بندی‌های مختلف و موارد مشابه دیگری را می‌توانید بیابید.

نحوه استفاده از کد تخفیف اسنپ شاپ به این شکل است که پس از انتخاب محصول مورد نظر و طی کردن مراحل ثبت سفارش، پیش از پرداخت نهایی در قسمت تخفیف و انتخاب گزینه افزودن کد تخفیف، می‌توانید کد تخفیف خود را وارد کرده و از تخفیف آن بهره ببرید.

تخفیف اسنپ شاپ

سهولت در ثبت نام و خرید

پیش از خرید محصول از این سایت‌ها، باید در سایت ثبت نام انجام دهید. این کار در هر دو سایت به‌راحتی قابل انجام است. در سایت دیجی کالا، در بالای صفحه گزینه ورود یا ثبت نام را انتخاب می‌کنید و سپس صفحه‌ای مانند تصویر زیر نمایش داده می‌شود. تنها کافی است شماره تلفن خود را وارد نموده و کد دریافتی را ثبت کنید یا ثبت نام شما انجام پذیرد.

در سایت اسنپ شاپ نیز در بالای صفحه گزینه ورود و عضویت را انتخاب می‌کنید. سپس شماره تلفن خود را در کادر مشخص‌شده وارد می‌نمایید و کد تأیید را در قسمت خواسته‌شده ثبت می‌کنید تا ثبت نام شما انجام شود.

نحوه ارسال

فروشگاه‌های اینترنتی با این گستره‌ محصولات و مشتریان، نیاز به انواع مختلفی از نحوه‌های ارسال سفارش دارند. سایت دیجی کالا تا این لحظه از 8 روش ارسال و تحویل کالا بهره می‌‌برد که به‌طور مختصر آن‌ها را شرح می‌دهیم. اولین روش، ارسال سریع نام دارد که همان‌طور که از نامش مشخص است در سریع‌ترین زمان ممکن محصول به دست خریدار می‌رسد. این روش ارسال فعلاً فقط برای 5 شهر تهران، کرج، اصفهان، رشت و ساری فعال است. روش دوم ارسال کالاهای بزرگ، سنگین و فوق سنگین است که مخصوص خریدهایی است که امکان ارسال آن‌ها از طریق روش‌های ارسال عادی به‌علت بزرگی محصول خریداری‌شده وجود ندارد. دریافت حضوری روشی است که در تهران، البرز و سایر شهرهای بزرگ وجود دارد و خریداران با مراجعه به مراکز دریافت حضوری که در این شهرها قرار دارد، می‌توانند خرید خود را دریافت کنند. دریافت از گنجه دیگر روش‌های تحویل مرسوله است. در این روش که فعلاً فقط در تهران فعال است، خریداران با مراجعه به کمدهای امن و هوشمندی که در نقاط مختلف شهر تهران قرار دارد، می‌توانند خرید خود را دریافت نمایند. ارسال سریع سوپرمارکتی هم از روش‌های دیگری است که مخصوص خرید محصولات سوپرمارکتی می‌باشد. روش ششم ارسال عادی است که توسط خود دیجی کالا صورت می‌گیرد و مخصوص شهرهای بزرگ است. روش دیگر، ارسال توسط فروشنده است که مخصوص برخی از کالاهایی است که فروشنده به‌طور مستقیم محصول را برای شما ارسال می‌کند. روش آخر نیز ارسال با پست نام دارد که مخصوص شهرهای دور از مراکز استان است و کالای خریداری‌شده توسط شرکت پست ارسال می‌گردد.

روش‌های ارسال دیجی کالا

سایت اسنپ شاپ نیز از 4 روش ارسال برای محصولات خود استفاده می‌کند. روش اول ارسال اکسپرس است که در این روش سفارش شما در کمتر از 3 ساعت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستتان می‌رسد. روش دوم ارسال سریع است که جز بازه زمانی مشخص‌شده، تفاوتی با روش اول ندارد. روش سوم ارسال عادی است که به‌معنی ارسال همه کالاهای موجود در سبد سفارش شما به‌صورت هم‌زمان است. روش آخر نیز ارسال توسط فروشنده است که فقط برخی از کالاها با شرایط حمل‌ونقل ویژه این روش ارسال را دارا هستند.

شرایط خرید اقساطی

یکی از روش‌های خریدی که این چند سال به‌خاطر شرایط اقتصادی و معیشتی افزایش یافته است، خرید قسطی می‌باشد. با خرید قسطی شما می‌توانید محصول مورد نظر خود را با نگرانی کمتری نسبت به پرداخت مستقیم هزینه‌ آن خریداری کنید. هر دو سایت شرایط خرید قسطی را برای مشتریان خود مهیا کرده‌اند. برای خرید اقساطی از دیجی کالا ابتدا در سرویس پرداخت اعتباری دیجی کالا که دیجی پی نام دارد ثبت نام می‌کنید. در این سامانه امکان دریافت وام یا افزایش اعتبار را دارا هستید. پس از این مرحله شما هنگام پرداخت هزینه نهایی، با انتخاب گزینه پرداخت اعتباری دیجی پی می‌توانید محصول مورد نظر خود را به‌صورت اقساطی خریداری کنید. سایت اسنپ شاپ نیز با استفاده از سرویس پرداخت اعتباری اسنپ که اسنپ پی نام دارد، امکان خرید اقساطی را فراهم کرده است. خریداران با استفاده از این سرویس و بدون نیاز به پیش‌پرداخت می‌توانند به‌صورت قسطی محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.

پشتیبانی و نظر کاربران

سایت‌هایی با این حجم از مشتری نیاز به راه‌های مختلفی برای پشتیبانی و دریافت نظرات کاربران و خریداران خود دارند. دیجی کالا دارای پشتیبانی 24 ساعته و در 7 روز هفته است. روش‌های مختلفی نیز برای این کار در اختیار کاربران قرار داده است. پشتیبانی آنلاین سایت یکی از این روش‌ها است. تماس تلفنی از طریق شماره‌هایی که در اختیار کاربران قرار گرفته است، دیگر روش برای این کار می‌باشد. ایمیل نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که پیش روی کاربران قرار دارد. یکی دیگر از روش‌هایی که کاربران با استفاده از آن می‌توانند نظرات و مشکلات خود را ارسال کنند، استفاده از بخش تماس با دیجی کالا است که در انتهای سایت قرار دارد و با کلیک بر روی آن، صفحه مورد نظر باز می‌شود و کاربران می‌توانند نظر یا مشکل خود را در کادر قرار داده شده، مطرح کنند.

چت آنلاین دیجی کالا

اسنپ شاپ نیز دارای پشتیبانی در 7 روز هفته است؛ ولی با این تفاوت که پشتیبانی از ساعت 9 صبح تا ۱۲ بامداد پاسخگوی کاربران می‌باشد. روش دیگر، تماس با پشتیبانی از طریق شماره تلفنی که در سایت قرار دارد است. ایمیل نیز یکی‌ دیگر از این روش‌های ارتباط با فروشگاه است که در اختیار کاربران قرار دارد. علاوه‌بر تمام این روش‌ها، کاربران هر دو سایت می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی این فروشگاه‌ها نظرات و مشکلات خود را بیان کنند.

اپلیکیشن و سایت

یکی از نکاتی که باعث شده است این فروشگاه‌ها کاربران زیادی را به خود جذب کنند، داشتن اپلیکیشن و سایتی جامع و زیبا است. هر دوی این فروشگاه‌ها اپلیکیشن مخصوص به خود را دارند که رابط کاربردی ساده و جذابی دارد و به‌زیبایی طراحی شده‌اند. تفاوتی که بین این دو فروشگاه در این زمینه وجود دارد، این نکته است که اپلیکیشن دیجی کالا هم برای اندروید و هم برای IOS ارائه شده است؛ ولی اپلیکیشن اسنپ شاپ فقط مخصوص کاربران اندروید می‌باشد. سایت‌های هر دو فروشگاه نیز از طراحی جذاب و رنگ‌ها و تصاویر متنوعی بهره برده‌اند و این نکته باعث شده است که تجربه‌ای مدرن و جذاب برای کاربران این دو سایت خلق شود.

جمع‌بندی

در این مقاله ما در ابتدا به‌صورت مختصر با دو سایت دیجی کالا و اسنپ شاپ آشنا شدیم. سپس این دو سایت را در زمینه‌های مختلفی مانند دسته‌بندی و تنوع کالا، انواع تخفیف، شرایط خرید اقساطی، روش‌های ارسال، پشتیبانی فروشگاه، خدمات پس از فروش و مواردی دیگر با هم مقایسه کردیم. در نهایت امیدواریم اگر قصد خرید از این سایت‌ها را دارید، توانسته باشیم در این زمینه کمکی هر چند کوچک به شما کرده باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *