یکی از نشانههای بلوغ اقتصادی هر کشور، رشد شرکتهای پربازده خصوصی است اما از جایی که ایران همیشه برخلاف فرمولهای جهانی عمل میکند، ابتدا یک شرکت دولتی باید رقابت را آغاز کند و سپس رقبای خصوصی را به این پیکار فرا بخواند. ماجرای اپراتورهای همراه در ایران نیز به همین شکل است؛ ابتدای ماجرا را همراه اول روایت میکند.
همراه اول از ابتدا تا اکنون
در ابتدا باید گفت که این شرکت را بخشی از بدنهی وجودی مخابرات میدانیم اما این عضو نهچندان کوچک و البته قدرتمند، در اصل کار خود را از ابتدای ورود موبایل به ایران با آمادهسازی 9200 شماره در سال 73 آغاز کرد. شاید برایتان جالب باشد که بگوییم در ابتدای کار نامی از همراه اول در میان نبود بلکه با همان نام سیمکارت مخابراتی شناخته میشد؛ اما با تولد اولین رقیب خود یعنی ایرانسل و تغییر ساختار مدیریتی مخایرات در این رقابت، در سال 1386 نام و لوگوی همراه اول پدید آمد.
با اینکه سالهاست مخابرات و شرکتهای زیرمجموعه آن خصوصیسازی شدهاند اما هنوز هم رد پای ساختار مدیریت دولتی در تمامی بخشهای این سازمان آشکار است و یکی از اصلیترین تاثیرات آن، نفر دوم بودن در رقابت اپراتورهاست. البته این اپراتور با ارائه خدمات با کیفیت و پوشش سراسری که دارد، تا حدودی ضعف اول نبودن در ارائه خدمات جدید را پوشش میدهد.
سیر رشد و تحول همراه اول
پس از رکود 13 ساله همراه اول در ابتدای راه ورود موبایل به ایران، رشد این اپراتور نیز سرعت گرفت و پا به پای رقیب خود به پیشرفت خود ادامه داد. اصلیترین اقدام مخابرات در آن سالها، برندسازی بود که با انتخاب نامی صحیح صورت گرفت. مخابرات در سال 1374، تعداد 15907 سیمکارت فعال را به فروش رسانده بود و در شهرهای تهران، مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز خدماترسانی میکرد.
اوج پیشرفت این اپراتور با ورود به دهه 90 همراه میشود؛ ظهور نسل جدید اینترنت همراه و ابزارهای ارتباطی جدیدتر، همراه اول را با خود همراه کرد. هماکنون این شرکت به کاربران خود خدمات متنوعی که بخشی از آنها را در پایین مشاهده خواهید کرد:
- تماس صوتی
- پیامک
- اینترنت (نسل دو – نسل سه – نسل چهار و نسل 4.5)
- فراپیام یا MMS
- آوای انتظار
- جیرینگ
- سرویس تماس VoLTE
- خدمات رومینگ
شهرهای تحت پوشش همراه اول
در حال حاضر تمامی شهرها و اکثر نقاط کشور تحت پوشش مکالمه صوتی این اپراتور هستند اما حدود %96 درصد کاربران آن از خدمات کامل نسل دوم اینترنت همراه و 1246 شهر کشور تحت پوشش کامل اینترنت نسل سوم و چهارم همراه اول هستند. همچنین خدمات رومینگ همراه اول و دیگر اپراتورها این امکان را فراهم کرده است تا در صورتی که در برخی نقاط کاربران از خدمات آنتندهی این اپراتور محروم شدند، بتوانند از آنتنهای جایگزین دیگر اپراتورها استفاده کنند.
همراه من و باشگاه فیروزهای همراه اول
همراه اول به صورت سنتی امکان کنترل حساب با استفاده از کدهای دستوری یا USSD را فراهم کرده است اما این شیوه علاوهبر سردرگم کردن کاربران، فرایند به نتیجه رسیدن را هم سختتر میکند از این رو با عرضه اپلیکیشن همراه من، مدیریت حساب سیمکارت کاربران را سادهتر کرده است. همچنین در قلب اپلیکیشن همراه من، بخشی به نام باشگاه فیروزهای وجود دارد که مشتریانش در ازای انجام کارهایی مانند شارژ کردن منظم سیمکارت، دعوت دوستان به این اپلیکیشن، شرکت در مسابقات و…، میتوانند امتیاز جمعآوری کنند و با مجموع امتیازات خود، از امکانات ویژه و بستههای هدیه همراه اول بهرهمند شوند.
برنده مسابقه پذیرش ترابرد
براساس آخرین آمار اعلام شده تا سال 1396، همراه اول با آمار ورودی 240496 کاربر ترابرد شده به این اپراتور، به تراز کل 43120 رسیده است که این آمار نشاندهنده بیشترین جذب کاربر نسبت به رقبا بوده است. در زیر این آمار به نتایج منفی در تراز کل اپراتورهای دوم و سوم یعنی ایرانسل و رایتل برخورد خواهیم کرد.
شبکههای اجتماعی همراه اول
این برند نیز مانند دیگر کسب و کارهای مبتنی بر جذب مشتری، از طریق شبکههای اجتماعی میکوشد که با تولید محتوای جذاب، به بیشترین بازدهی برسد. با ورود به صفحات مجازی آن، با محتواهای زیر مواجه خواهید شد:
- مسابقه و چالش
- کدهای تخفیف
- مصاحبه
- تبلیغات
فروشگاه آنلاین همراه اول
این اپراتور همراه برای ارائه و فروش محصولات خود، فروشگاه آنلاینی به آدرس shop.mci.ir راهاندازی کرده است. در فروشگاه آنلاین همراه اول خدماتی مانند خرید شارژ، خرید بسته اینترنتی، خرید انواع سیمکارت، محصولات سختافزاری مانند مودم، دانگل و… ارائه میشود. البته برای رفاه و لذت بیشتر مشتریان، انواع کد تخفیف همراه اول در نظر گرفته شدهاست. همچنین کاربران میتوانند از همین فروشگاه، صورت حسابهای خود را پرداخت کنند.
پشتیبانی و راههای ارتباط با همراه اول
یکی از اصلیترین ستونهای پایداری یک اپراتور، علاوهبر ارائه خدمات با کیفیت، پشتیبانی مناسب کاربران است.
راههای پشتیبانی کاربران:
- استفاده از اپلیکیشن همراه من و ورود به بخش پشتیبانی
- مراجعه به نمایندگیها
- تلفن تماس: 09129990
سوالات متداول
[saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”h3″ question-0=”تاریخچه همراه اول چیست؟” answer-0=”در ابتدا باید گفت که این شرکت را بخشی از بدنهی وجودی مخابرات میدانیم اما این عضو نهچندان کوچک و البته قدرتمند، در اصل کار خود را از ابتدای ورود موبایل به ایران با آمادهسازی 9200 شماره در سال 73 آغاز کرد. شاید برایتان جالب باشد که بگوییم در ابتدای کار نامی از همراه اول در میان نبود بلکه با همان نام سیمکارت مخابراتی شناخته میشد؛ اما با تولد اولین رقیب خود یعنی ایرانسل و تغییر ساختار مدیریتی مخایرات در این رقابت، در سال 1386 نام و لوگوی همراه اول پدید آمد.” image-0=”” headline-1=”h3″ question-1=”خدمات همراه اول چیست؟” answer-1=”تماس صوتی – پیامک – اینترنت (نسل دو – نسل سه – نسل چهار و نسل 4.5) – فراپیام یا MMS – آوای انتظار – جیرینگ – سرویس تماس VoLTE – خدمات رومینگ” image-1=”” headline-2=”h3″ question-2=”شهرهای تحت پوشش همراه اول کدامها هستند؟” answer-2=”در حال حاضر تمامی شهرها و اکثر نقاط کشور تحت پوشش مکالمه صوتی این اپراتور هستند اما حدود %96 درصد کاربران آن از خدمات کامل نسل دوم اینترنت همراه و 1246 شهر کشور تحت پوشش کامل اینترنت نسل سوم و چهارم همراه اول هستند. همچنین خدمات رومینگ همراه اول و دیگر اپراتورها این امکان را فراهم کرده است تا در صورتی که در برخی نقاط کاربران از خدمات آنتندهی این اپراتور محروم شدند، بتوانند از آنتنهای جایگزین دیگر اپراتورها استفاده کنند.” image-2=”” headline-3=”h3″ question-3=”همراه من و باشگاه فیروزهای همراه اول چیست؟” answer-3=”همراه اول به صورت سنتی امکان کنترل حساب با استفاده از کدهای دستوری یا USSD را فراهم کرده است اما این شیوه علاوهبر سردرگم کردن کاربران، فرایند به نتیجه رسیدن را هم سختتر میکند از این رو با عرضه اپلیکیشن همراه من، مدیریت حساب سیمکارت کاربران را سادهتر کرده است. همچنین در قلب اپلیکیشن همراه من، بخشی به نام باشگاه فیروزهای وجود دارد که مشتریانش در ازای انجام کارهایی مانند شارژ کردن منظم سیمکارت، دعوت دوستان به این اپلیکیشن، شرکت در مسابقات و…، میتوانند امتیاز جمعآوری کنند و با مجموع امتیازات خود، از امکانات ویژه و بستههای هدیه همراه اول بهرهمند شوند.” image-3=”” headline-4=”h3″ question-4=”فروشگاه آنلاین همراه اول چیست؟” answer-4=”این اپراتور همراه برای ارائه و فروش محصولات خود، فروشگاه آنلاینی به آدرس shop.mci.ir راهاندازی کرده است. در فروشگاه آنلاین همراه اول خدماتی مانند خرید شارژ، خرید بسته اینترنتی، خرید انواع سیمکارت، محصولات سختافزاری مانند مودم، دانگل و… ارائه میشود. البته برای رفاه و لذت بیشتر مشتریان، تخفیفات گوناگونی را در نظر گرفته شدهاست. همچنین کاربران میتوانند از همین فروشگاه، صورت حسابهای خود را پرداخت کنند.” image-4=”” count=”5″ html=”true”]
نظرات کاربران