0

تحلیل حجم بازار تاکسی‌های اینترنتی در ایران و جهان

حجم بازار خدمات تاکسی اینترنتی

آنلاین شدن کسب‌وکارها

در سال‌های اخیر، پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث آسان‌تر شدن فعالیت‌های روزمره زندگی همه ما انسان‌ها شده است. یکی از این پیشرفت‌ها که نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد، شکل‌گیری و گسترش پلتفرم‌های درخواست تاکسی یا به اصطلاح تاکسی‌های اینترنتی است که با ورود آن‌ها به زندگی ما، تحول بزرگی در نحوه حمل‌ونقل افراد به وجود آمده است. امروزه با استفاده از تلفن هوشمند فقط با چند کلیک به سادگی می‌توانید برای خود تاکسی دربست بگیرید.

دنیایی که امروزه در آن زندگی می‌کنیم، دنیایی است که همه کارها به صورت اینترنتی انجام می‌شود. در حقیقت این یک قانون است و همه جهان به تبعیت از این قانون باید با اینترنت ارتباط برقرار کنند!

یکی از مهم‌ترین عناصر در این امر، کسب‌وکارها هستند! در دنیای امروز اگر کسب‌وکاری به این قانون بی‌توجهی بکند، بسیاری از فرصت‌ها را برای رشد و پیشرفت خود از دست خواهد داد. در این مقاله از مجله موپُن قصد داریم به بررسی و تحلیل حجم بازار تاکسی‌های اینترنتی در ایران و جهان بپردازیم تا شما را بهتر با شرایط این بازار آشنا کنیم.

تاکسی اینترنتی

حجم بازار چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله یعنی بررسی و تحلیل حجم بازار تاکسی‌های اینترنتی بپردازیم، باید بدانیم که حجم بازار چیست و چه کاربردی دارد؟

حجم بازار

در زمان راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید ابتدا درباره بازار هدف تحقیق انجام شود. یکی از ارکان مهم که در این تحقیق صورت می‌گیرد و مورد توجه بیشتر افراد است، اندازه و حجم بازار است. در حقیقت اندازه و حجم بازار یک معیار برای سنجیدن ارزش یک بازار (مثلا بازار تاکسی های اینترنتی) است. این حجم بازار بر اساس یک مدت زمان معین (برای مثال یک سال) و همچنین بر اساس ارزش ریالی تنظیم می‌شود.

حال اینکه چرا هر کسب‌وکاری باید از حجم بازار هدف خود مطلع باشد، به نکته‌ای بسیار با اهمیت تبدیل شده است. برای مثال اگر شما یک کسب‌وکار را راه‌اندازی کنید ولی از حجم بازار آن اطلاعی نداشته باشید، ممکن است آن حوزه فعالیت کسب‌وکار شما، دارای حجم بازاری کم و بی‌ارزش باشد و شما نتوانید با فعالیت در این بازار، سود چندانی به دست بیاورید. در حقیقت همه تلاش‌ها و سرمایه‌ای که برای به وجود آوردن این کسب‌وکار کرده‌اید، به باد می‌روند.

شما با اطلاعاتی که از حجم بازار به دست می‌آورید، می‌توانید ظرفیت و حجم بازار موجود را درک کرده و بر اساس آن برای کسب‌وکار خود تصمیمات مهمی بگیرید. همچنین می‌توانید از این اطلاعات به خوبی استفاده کرده و یک فرصت طلایی برای پیشرفت و رشد به وجود بیاورید.

در واقع اطلاع از حجم و اندازه بازار به شما امکان پیشبینی روند بازار را می‌دهد و اطلاع از آن می‌تواند برای هر کسب‌وکاری یک امر مهم و حائز اهمیت باشد. بنابراین در آغاز تأسیس هر کسب‌وکاری نیاز است ابتدا با تحلیل حجم موجود بازار در ایران و جهان، روند بازار را پیشبینی کرده و برای آینده کسب‌وکار، تصمیمات مهمی گرفته شود.

حجم کلی بازار تاکسی‌های اینترنتی در دنیا چقدر است؟

تاکسی آنلاین

اول از همه برای اینکه اطلاعاتی درباره حجم کلی بازارهای تاکسی‌های اینترنتی در دنیا به دست بیاوریم، نیاز است تا به اطلاعات آماری تاکسی‌های اینترنتی کشورهای بزرگ و مطرح در این صنعت دسترسی پیدا کنیم.

در سال 2019 ارزش کلی بازار تاکسی های اینترنتی به 69.18 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌­شود که این رقم در سال 2027 به 120.89 میلیارد دلار برسد. این آمار یعنی سهم 12.3 درصدی از کل بازار تاکسی در جهان.

پیش‌بینی حجم بازار تاکسی اینترنتی

در سال 2020 با ورود کرونا به عرصه جهانی و جدی شدن فاصله‌های اجتماعی، باعث شد که بیشتر افراد برای سفرهای درون شهری خود کمتر از تاکسی استفاده کنند و ماشین شخصی را جایگزین آن کردند. همه این عوامل باعث شد که در سال 2020 بازار تاکسی‌های اینترنتی با مشکل مواجه شوند.

از سپتامبر سال 2020 با کاهش محدودیت‌های قرنطینه در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا، بازار تاکسی‌های اینترنتی دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد و شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، با مصون نگه داشتن رانندگان و مسافران خود از بیماری واگیردار کوید 19 توانستند رشد کسب‌وکار خود را از سر بگیرند.

به طور کلی بازار خدمات تاکسی آنلاین شامل فروش خدمات تاکسی است که حمل‌ونقل مسافر با خودرو و دیگر وسایل نقلیه از طریق رزرو بصورت آنلاین را شامل می‌شود. افزایش نفوذ اینترنت در زندگی باعث افزایش تقاضا برای بازار خدمات تاکسی‌های اینترنتی شده است. دسترسی بیشتر افراد به خدمات اینترنت پرسرعت باعث استقبال بیشتر افراد به گرفتن کالاها و خدمات به صورت آنلاین از جمله تاکسی‌های اینترنتی شده است. طبق آمار به دست آمده، تعداد کاربران اینترنت از 4208 میلیون به 4833 میلیون در ژوئن سال 2020 افزایش یافته است. همچنین انتظار می‌­رود که این رقم تا سال 2025 به دو برابر برسد!

اکنون کاربران اینترنت با تلفن‌های هوشمند خود، پلتفرم‌های تاکسی های اینترنتی را در دست دارند و با اطلاع از موقعیت رانندگان به راحتی می­‌توانند در هر زمان و مکانی از خدمات تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند.

تاکسی‌های اینترنتی معروف در دنیا:

  • Beijing Xiaoju Technology Co
  • Bolt Technology OU
  • Careem
  • Curb Mobility
  • Dubai Taxi Corporation
  • Free now
  • Gett
  • Gojek Tech
  • Grab
  • Yandex
  • Uber

Uber

گرداننده و رهبر اصلی بازار تاکسی های اینترنتی در دنیا کدام برند است؟!

اگر بخواهیم گرداننده و رهبر اصلی صنعت تاکسی‌های اینترنتی را بشناسیم، بهتر است اول از تاریخچه شکل‌گیری این صنعت و موسسان آن اطلاعات به دست بیاوریم.

در سال 2008 اولین تاکسی اینترنتی دنیا به نام Uber توسط گرت کمپ (Garret Camp) و تراویس کالانیک (Travis Kalanik) تأسیس شد. داستان از اینجا شروع شد که این دو کارآفرین موفق آمریکایی برای رفتن به یک جلسه مهم در فرانسه، به این کشور سفر کردند ولی به دلیل پیدا نکردن تاکسی و دیر رسیدن، این جلسه مهم را از دست دادند. این مجموعه اتفاقات باعث شکل‌گیری ایده Uber در ذهن این دو کارآفرین موفق شد.

در ادامه قصد داریم تا شما را با چندین شرکت ارائه‌دهنده تاکسی های اینترنتی آشنا بکنیم. شرکت هایی که از پایه‌گذاران این صنعت بوده و هم‌اکنون نیز از پیشروان آن در دنیا به حساب می‌آیند.

تاکسی‌های اینترنتی

Uber (اوبر)

همانطور که گفته شد، تاریخچه اوبر از زمانی شروع می­‌شود که تراویس کالانیک و گرت کمپ در یک عصر برفی در پاریس گیر افتادند و نتوانستند برای رسیدن به یک جلسه مهم تاکسی پیدا کنند. شرکت ارائه‌دهنده تاکسی‌های اینترنتی اوبر هم‌اکنون با بیش از 16000 کارمند در بیش از 600 شهر بزرگ در سراسر دنیا فعال است و همه افراد می‌­توانند در این شهرها فقط با چند کلیک تاکسی مورد نظر خود را پیدا کنند!

طبق آمار به دست آمده، شرکت اوبر تنها در آفریقای جنوبی توانسته بیش از 36000 فرصت شغلی برای خانواده‌های نیازمند آن منطقه به وجود بیاورد و این مساله تا حد زیادی باعث کم شدن آلودگی‌ها و بیماری‌های آن منطقه شده است.

به‌طورکلی می‌­توان گفت که شرکت ارائه‌دهنده خدمات تاکسی‌های اینترنتی اوبر از پیشروان این صنعت بوده و توانسته است نظر بسیاری از کاربران و افراد را به خود جلب کند.

uber

Lyft (لیفت)

لیفت را می‌­توان یکی از سرسخت‌ترین رقبای اوبر به حساب آورد! این پلتفرم یک شرکت حمل‌ونقل مستقر در سان فرانسیسکو (کالیفرنیا) است که در سال 2012 درست 3 سال بعد از اوبر تأسیس شد. هم‌اکنون در بیش از 300 شهر ایالات متحده آمریکا از جمله نیویورک، سانفرانسیسکو و لس آنجلس فعالیت می‌­کند و به طور روزانه بیش از 1 میلیون مسافر را جابه‌جا می­‌کند.

این شرکت حمل‌ونقل به کاربران و افراد مختلف در هر کجای ایالت متحده، این امکان را می­‌دهد تا فقط با کلیک بر روی چند گزینه بتوانند خود را به هر مقصدی که می­‌خواهند برسانند. همچنین لیفت با بیش از 5000 کارمند از پیشروان این صنعت به حساب می‌آید.

lyft

Hailo (هایلو)

هایلو از دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده تاکسی‌های اینترنتی است که از سال 2011 در انگلستان فعالیت خود را شروع کرد. این شرکت با پیشرفت منظم و دقیقی که دارد توانسته است محبوبیت خود را نه تنها در انگلستان، بلکه در تمام دنیا گسترش دهد و اعتماد افراد بیشتری را به دست بیاورد.

این شرکت بزرگ هم‌اکنون در 20 شهر بزرگ دنیا از جمله مادرید، لندن، بارسلونا، اوساکا و… فعالیت می‌­کند. هایلو نیز مانند رقبای خود این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا بتوانند به راحتی و تنها با چند کلیک تاکسی مورد نظر خود را رزرو کنند. اخیراً نیز قابلیت پرداخت کرایه تاکسی به صورت آنلاین در این اپلیکیشن فراهم شده است تا کاربران بتوانند از کارت بانکی به جای وجه نقد، هزینه سفر خود را پرداخت کنند.

هایلو

Ola (اولا)

در هند نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که توانسته محبوبیت زیادی بین کاربران خود به دست بیاورد، شرکت اولا (ola) است. این شرکت ارائه‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی، در بیش از 100 شهر بزرگ هند شعبه دارد و از اتومبیل‌های کوچک و خودروهای مجهز به تاکسی‌متر استفاده می‌­کند. از دیگر فعالیت‌های مهم این شرکت، خریداری شرکت taxiforsure، یکی از مهم‌ترین رقیبان خود، می‌باشد.

ola

Grab taxi (گرب تاکسی)

گرب تاکسی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده تاکسی‌های اینترنتی شرق آسیا به حساب می‌آید. بنیان‌گذاران این شرکت در سال 2012 در مالزی با خلق این پلتفرم، کار خود را شروع کردند. هم‌اکنون این شرکت با 6000 کارمند و بیش از 75 هزار راننده و سفیر در حال خدمت‌رسانی به کاربران خود در شرق آسیا است. جالب است بدانید که اپلیکیشن این شرکت تاکسیرانی اینترنتی بیش از 3.8 میلیون بار در اپ استور دانلود داشته است.

grab taxi

دیدی داچه (Didi Dache)

از دیگر شرکت‌های محبوب ارائه دهنده تاکسی اینترنتی می‌توان به Didi Dache اشاره کرد. این شرکت تاکسی رانی چینی که توسط دو شرکت بزرگ یعنی علی بابا و Tencent پیشتیبانی می‌­شود توانسته محبوبیت زیادی را به دست بیاورد. شرکت Didi Dache یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های تاکسیرانی چینی را طراحی کرده است و در حال حاضر در بیش از 300 شهر چین فعالیت می‌کند. یکی از ویژگی‌های جالب این اپلیکیشن این است که می­‌توانید این برنامه را از طریق پیام‌رسان Wechat نیز باز کنید و از آن استفاده کنید.

didi dache

حجم کلی بازار تاکسی های اینترنتی در ایران چقدر است؟

حال که با پیشروان صنعت تاکسی‌های اینترنتی در دنیا آشنا شدیم وقت آن است که به سراغ کشور خودمان بیاییم و حجم بازار این صنعت را در کشور خودمان مورد ارزیابی قرار بدهیم.

حجم کلی بازار تاکسی‌های اینترنتی در ایران نیز در حال افزایش است. در ایران با شیوع بیماری کووید 19 و محدودیت‌هایی که پس از آن به وجود آمد، رشد این کسب‌وکار را تحت تأثیر قرار داد. پس از مدت کوتاهی دوباره رشد این بازار ازسرگرفته شد و افراد بیشتری با این پلتفرم‌های ارائه‌دهنده تاکسی اینترنتی آشنا شدند.

شاید در گذشته به دلیل ناآگاهی و برخی رانندگان که از فرصت سو استفاده می­‌کردند، بازار تاکسی چندان بزرگ نبود. امروزه با افزایش آگاهی افراد و ورود پلتفرم‌های امنی که خدمات تاکسی اینترنتی را ارائه می‌دهند، این امر در میان مردم ایران جا افتاده است و حجم کلی بازار این صنعت روز‌به‌روز در حال افزایش است.

سهم بازار هر کدام از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده تاکسی اینترنتی در ایران چقدر است؟

درست مانند تمام دنیا یک سری پلتفرم‌های ارائه تاکسی‌های اینترنتی در ایران وجود دارند که سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. به طوری که شما نیز نام این پلتفرم‌ها را با کمی فکر کردن میی‌توانید به خاطر بیاورید. در ادامه این مقاله به بررسی چند مورد از این پلتفرم‌ها خواهیم پرداخت.

اسنپ

به جرعت می­‌توان گفت که اسنپ یکی از بهترین سرویس‌های ارائه‌دهنده تاکسی‌های اینترنتی در ایران به حساب می‌آید و اگر بخواهید لیستی از بهترین پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی ایرانی را به دست بیاورید، اسنپ در ردیف برترین آن‌ها قرار خواهد گرفت.

سرویس آنلاین درخواست تاکسی اسنپ درسال 1393 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد. این پلتفرم با ایجاد محیطی امن و مطمئن برای کاربران خود توانست نظر بسیاری از افراد را جلب کند و جایگاه خود را در بازار محکم کند. یکی از بهترین تفاوت‌های این پلتفرم با رقبایش که باعث حفظ حریم خصوصی کاربران شده است، قابلیت برقراری تماس بین مسافر و راننده، به صورتی که شماره هیچ‌کدام از طرفین قابل مشاهده نباشد، است. هم اکنون سرویس اسنپ در 31 استان کشور در حال خدمات رسانی به مشتریان خود است. شما می‌توانید کد تخفیف اسنپ را از وب‌سایت موپُن دریافت کنید.

برخی از امکانات منحصر به فرد پلتفرم اسنپ:

  • فعالیت تعداد زیادی راننده در بیشتر نقاط شهر
  • امکان ورود به برنامه از طریق اکانت گوگل
  • سرعت بالاتر نسبت به سایر برنامه‌ها
  • عدم قطع شدن سرورها

اسنپماکسیم

ماکسیم یکی از بهترین سرویس‌های بین‌المللی است که از سال 1396 فعالیت خود را در ایران آغاز کرد. این پلتفرم که زیر نظر یک شرکت روسی فعالیت می‌­کند، بیشتر برای سفرهای برون‌شهری مورد استقبال کاربران است. هم‌اکنون تاکسی اینترنتی ماکسیم در بیش از 180 شهر ایران فعال است و به کاربران و مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد.

از امکانات این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان درخواست و رزرو تاکسی برای یک زمان مشخص
  • امکان افزودن پلاک و مشخصات مورد نظر برای مبدا
  • امکان درخواست پیک موتور یا خودروهایی مانند وانت
  • پشتیبانی شبانه روزی
  • ثبت سفارش از طریق شماره تلفن 1611
  • امکان درخواست خدمات تکمیلی مانند صندلی برای خردسالان
  • امکان انتخاب مقاصد دوم و سوم

ماکسیم

تپسی

اگر به دنبال هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای رزرو تاکسی هستید، پلتفرم تپسی گزینه مناسبی برای شما می‌باشد.

شرکت تپسی در سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون در 13 استان کشور در حال ارائه خدمات است. یکی از ویژگی‌های این پلتفرم که باعث تفاوت آن با رقبایش شده، اضافه شدن گزینه‌هایی مخصوص افراد ناشنوا و همچنین افراد دارای عصا و ویلچر به پروفایل است. از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن، وجود گزینه من ناشنوا هستم در بخش پروفایل رانندگان است که مسافران را از این مساله آگاه می‌کند و امکان تماس نیز با این رانندگان وجود ندارد. همچنین می‌توانید انواع کد تخفیف تپسی را از وب‌سایت موپُن دریافت کنید.

برخی از امکانات منحصربه‌فرد این پلتفرم:

  • کم‌تر بودن هزینه برخی مسیرها نسبت به اسنپ
  • اتومبیل‌های بهتر نسبت به اسنپ
  • نمایش ترافیک‌های کوتاه خیابان
  • مجانی بودن اولین سفر تا سقف 15 هزار تومان
  • استفاده از تپسی بدون نیاز به داشتن موبایل هوشمند، با شماره گیری 1630
  • امکان انتخاب مقاصد دوم و سوم

تپسی

کارپینو

یکی دیگر از سرویس‌های ارائه‌دهنده تاکسی‌های اینترنتی در کشور که سهم زیادی در حجم بازار ایران دارد، کارپینو است.

از ویژگی های منحصربه‌فرد این شرکت می‌توان به رانندگان رسمی و ماشین‌های تاکسی مجاز طرح ترافیک اشاره کرد. در واقع این موارد از مزایای این اپلیکیشن می‌باشد و باعث تمایز این اپلیکیشن نسبت به بقیه پلتفرم‌ها شده است. همچنین جالب است بدانید که کارپینو به دلیل دریافت تمامی مجوزهای لازم از سازمان‌های مرتبط حوزه حمل‌ونقل، اولین پلتفرم آنلاین درخواست تاکسی رسمی کشور به حساب می‌آید.

برخی از امکانات منحصر به فرد پلتفرم:

  • با کارپینو سفری امن و لذت‌بخش را تجربه خواهید کرد؛ چرا که این شرکت تمامی مسافران را بیمه می‌کند.
  • تمامی رانندگان کارپینو مجوز ورود به محدوده‌های طرح طرافیک را دارند.
  • رانندگان کاملا مورد تایید سازمان تاکسیرانی هستند.

کارپینو

گرداننده و رهبر اصلی تاکسی‌های اینترنتی در ایران کدام است؟

قبل از اینکه بخواهیم مارکت لیدر تاکسی‌های اینترنتی در ایران را معرفی کنیم بهتر است با این مفهوم آشنا شویم. به‌طورکلی مارکت لیدر برندی است که بتواند رهبری بازار را بر عهده بگیرد و بیشتر حجم بازار را به خود اختصاص بدهد.

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، اسنپ از سال 1393 در ایران تأسیس شد و با ورود خود اولین پلتفرم ارائه‌دهنده تاکسی‌های اینترنتی به حساب آمد. همچنین با قابلیت‌های جالب و منحصربه‌فردی که برای کاربران به وجود آورده بود، توانست توجه و محبوبیت آنان را خیلی زود نسبت به خود جلب کند.

در حال حاضر اسنپ نسبت به بقیه پلتفرم‌های موجود در کشور حجم بیشتری از شهرهای ایران را تحت پوشش خود قرار داده است و می‌­توان اسنپ را در ایران مانند اوبر در آمریکا دانست. در کل می­‌توان گفت که مقام مارکت لیدر تاکسی‌های اینترنتی در ایران به اسنپ تعلق دارد.

اسنپ

افزایش حجم بازار تاکسی‌های اینترنتی در ایران به چه عواملی بستگی دارد؟

اول از هر کار بهتر است ابتدا با اصطلاح سهم بازار آشنا شویم! سهم بازار یک شاخص اصلی برای محاسبه میزان سود و زیان در کسب‌وکار است. در واقع هر چقدر کسب‌وکار مورد نظر سهم بیشتری از بازار را در اختیار خود داشته باشد، سود بیشتری خواهد برد. حال برای اینکه هر پلتفرم درخواست تاکسی آنلاین در ایران بتواند سهم خود را بالا ببرد، باید یک سری اصول را رعایت کند.

از برند خود آگاهی کامل به دست بیاورید.

یکی از عواملی که به شما کمک می‌کند تا در ذهن افراد بیشتر ماندگار شوید، داشتن یک لوگو و طراحی خاص است. درواقع یک طراحی منحصر به فرد از برند به شما این امکان را می‌­دهد تا بتوانید در ذهن افراد بیشتر از قبل ماندگار شوید درست مانند شرکت اپل. البته قبل از هر کار بهتر است با مبحث برندینگ بیشتر آشنا شوید.

برند

داشتن خلاقیت و نوآوری

برای اینکه بتوانید سهم خود را در بازار افزایش دهید و از رقبا پیشی بگیرید باید خللاقانه عمل کنید. این کار به شما کمک می‌­کند تا در میان رقبای خود به خوبی عمل کنید و نظر کاربران بیشتری را جلب کنید.

ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید.

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین رکن‌های پیشرفت یک کسب‌و‌کار، برقراری ارتباط مناسب با مشتریان و حفظ آن است. برای اینکه بتوانید سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهید، باید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی روابط نزدیک‌تری با مشتریان داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله پلتفرم‌های مختلف تاکسی اینترنتی در ایران و جهان بررسی شد. با سهم هر کدام از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده تاکسی اینترنتی در ایران آشنا شدیم و در رابطه با مزایای هر کدام صحبت کردیم. برای شروع یک پلتفرم باید تمام موانع و فرصت‌های موجود در بازار را بررسی کنیم و برای پیشی گرفتن از رقبا، خلاقانه عمل کنیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *