1

تاثیر کوپن و کد تخفیف بر مغز

تاثیر تخفیف بر مغز

در این پست به بررسی تاثیر کوپن و کد تخفیف بر مغز و روح و روان انسان‌ها پرداخته‌ایم.

مطالعه “تاثیر کوپن بر مغز شما: نوروفیزیولوژی کوپن” در سال 2012 اولین تحقیق علمی شناخته شده است که در یک آزمایشگاه انجام شده و اثرات فیزیولوژیکی و روان‌شناختی کوپن‌ها را بر بدن انسان اندازه‌گیری می‌کند.

این تحقیق به رهبری دکتر زاک و تیم او در دانشگاه کلرمونت، که یکی از معروف‌ترین دانشمندان در حوزه اقتصاد عصبی (neuroeconomics) می‌باشد، با همراهی coupons.com انجام شد. آن‌ها می‌خواستند بدانند دقیقا چه اتفاقی می‌افتد زمانیکه فردی یک پیشنهاد تخفیف‌دار از قبیل کوپن یا کد تخفیف دریافت می‌کند.

خوش‌حالی، کاهش نگرانی و آزاد شدن اکسی‌توسین

در طی این مطالعه، برخی از کاربرانی که درحال خرید اینترنتی بودند کوپن 10 دلاری دریافت کردند و تعدادی هم چیزی دریافت نکردند. یافته‌ها نشان داد، خانم‌هایی که کد تخفیف دریافت کرده بودند، سطح اکسی‌توسین آن‌ها به‌میزان قابل توجهی افزایش یافت، و از استرس آن‌ها کاسته شده بود. یافته‌های کلیدی عبارت‌اند از:

  • سطح بالاتر اکسی‌توسین: به میزان %38 . این مقدار افزایش حتی بیشتر از فعالیت‌های مرتبط مانند بوسیدن، نوازش کردن و سایر تعاملات اجتماعی مربوط به این هورمون است که می‌دانیم با شادی همراه است.
  • کاهش استرس: نرخ تنفس نسبت به کسانی که کوپن دریافت نکردند %32 کاهش یافت. ضربان قلب از 73 به 70 در دقیقه رسید. سطح عرق کف دست، نسبت به افرادی که کوپن دریافت نکردند، 20 برابر کاهش یافت.
  • شادی: کسانی که کوپن دریافت کردند، %11 شادتر از کسانی بودند که کوپنی عایدشان نشده بود.

دکتر پال، جِی زاک (Dr. Paul J. Zak) مدیر موسسه مرکز مطالعات اقتصاد عصبی و استاد اقتصاد، روانشناسی و مدیریت در دانشگاه کلرمونت، در انتهای این بررسی گفت: مطالعه ثابت می‌کند که نه تنها افرادی که کوپن دریافت کردند، شادتر بودند و اضطراب کمتری تجربه کردند، بلکه مشاهده شد، دریافت کد تخفیف حتی لذت‌بخش‌تر از گرفتن هدیه است.

روش تحقیق:

در این مطالعه به نیمی از شرکت‌کنندگان کوپن داده شد. اندازه‌گیری‌ها بر روی همه چیز از تنش و تنفس تا سطح تعرق ثبت شد. تاثیر گذاری کوپن و کد تخفیف در ابعاد مختلف از جمله فعالیت‌های قلبی (با استفاده از الکتروکاردیوگرام)، تنفس و تعریق (شبیه به یک تست پلی گراف) و خلق و خوی تاثیر یافته از دریافت کوپن، مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های فیزیولوژیکی به صورت یک هزار بار در ثانیه از افراد شرکت‌کننده دریافت و سپس ذخیره و بررسی شد. در نهایت این آزمایش توسط هیئت نظارت موسسات دانشگاه کلرمونت تایید شد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. khanam گفت:

    I definitely agree with this because i myself feel so much happy whenever i check the coupons, offers in the stores or whenever i check Rezeem.com with one purpose i keep on checking them to find something else as well which clears that the study that you have mentioned here. I love shopping and i spend browsing different types of sites always to find a good one.

خروج از نسخه موبایل