0

بهترین روش درس خواندن برای کنکور کدام است؟

بهترین روش درس خواندن برای کنکور کدام است؟

تقریباً یکی از شایع‌ترین استرس‌های دوران نوجوانی دختران و پسران ایرانی، آزمون جامع‌ای به اسم کنکور است. درس خواندن برای کنکور با درس خواندن برای شب‌های امتحان کاملاً تفاوت دارد و داوطلبانی که قصد دارند در کنکور، رتبه دلخواه خود را به‌دست آورند باید اطلاعات لازم در مورد نحوه مطالعه برای کنکور و روش‌های درست آن را کسب کنند تا بتوانند با استفاده مفید از زمان خود، بهترین نتیجه ممکن را در آزمون سراسری کنکور به‌دست آورند.

درس خواندن برای کنکور نیازمند استفاده از روش‌هایی است که به‌وسیله آن‌ها، هر فرد می‌تواند حداکثر استفاده از زمان خود را ببرد و با بالاترین کیفیت درس‌های مد نظر خود را بخواند و مطالب آن را به‌بهترین شکل یاد بگیرد.

بسیاری از موسسات آموزشی مانند کلاسینو در همین راستا و برای کمک به بالا بردن کیفیت مطالعه دانش‌آموزان کاربردی‌ترین روش‌ها را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند تا آنها بتوانند به‌نتیجه دلخواه خود در آزمون سراسری کنکور برسند. شما عزیزان می‌توانید برای استفاده از خدمات این موسسه آموزشی از کد تخفیف کلاسینو استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم تا پارامترهایی را که در روش درست درس خواندن برای کنکور اهمیت دارند را بیان کنیم و همچنین هر یک از این پارامترها را با جزئیات بررسی کنیم تا به‌بهترین نتیجه برسیم و از زمانی که برای مطالعه صرف می‌کنیم حداکثر استفاده را ببریم. بنابراین اگر هنوز موفق به پیدا کردن روش درس خواندن برای کنکور نشدید حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا در کنار هم نکات آموزنده‌ای را یاد بگیریم.

همان‌طور که در بالا اشاره شد برای پیدا کردن بهترین روش برای درس خواندن برای کنکور باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم و با کنار هم قرار دادن همه این المان‌ها می‌توانیم به ایده‌آل خود برای رسیدن به‌بهترین روش درس خواندن برای کنکور برسیم. یکی از مشکلاتی که اکثر دانش‌آموزان کنکوری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند حواس پرتی و عدم توانایی تمرکز بر روی مطالبی است که قصد یادگیری آن را دارند؛ این مشکلات زمانی به‌وجود می‌آید که دانش‌آموزان اطلاعات و آگاهی لازم را در مورد روش‌های صحیح درس خواندن برای کنکور نداشته باشند و بدون پیش‌نیاز و توجه به اصول و قوانینی که باید برای مطالعه مفید رعایت شود؛ شروع به خواندن مطالب می‌کنند که در اکثر مواقع نتیجه‌ای به جز خستگی و دلسردشدن دانش‌آموزان به‌همراه نخواهد داشت. مهم‌ترین دلیل اینکه بعضی از دانش‌آموزان می‌توانند به رتبه دلخواه خود در آزمون سراسری کنکور برسند و گروهی دیگر از دانش‌آموزان علی­رغم صرف زمان زیاد برای مطالعه و یادگیری نمی‌تواند به نتیجه دلخواه خود برسند این است که آن‌ها نحوه صحیح درس خواندن برای کنکور را به‌درستی آموزش ندیده‌اند.

افزایش تمرکز درس خواندن برای کنکور

یکی از مواردی که اکثر دانش‌آموزان کنکوری به آن توجه نمی‌کنند؛ کیفیت مطالعه است. بسیاری از دانش‌آموزان پارامتر کمیت را مقدم بر کیفیت می‌دانند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا ساعت مطالعه بالایی داشته باشند و به این نکته توجه نمی‌کنند که کیفیت مطالعه بالا بسیار با ارزش‌تر از کمیت مطالعه است. البته منظورمان از گفتن این نکته این نیست که دانش‌آموزان‌ به کیفیت مطالعه بسنده کنند؛ بلکه باید تعادل و توازن میان کمیت و کیفیت را برقرار کنند تا بتوانند به‌بهترین نتیجه خود در آزمون سراسری کنکور برسند.

برای بالا بردن کیفیت مطالعه در کنکور یکی از مهم‌ترین پارامترها افزایش تمرکز است که باعث می‌شود، مطالعه برای کنکور با کیفیت بهتری صورت گیرد. برای بالا بردن تمرکز، دانش‌آموزان باید بتوانند سه فاکتور مهم افزایش تمرکز را مدیریت کنند که این سه عامل عبارتنداز:

کنترل احساسات و تنش‌­ها

کنترل احساسات و تنش­‌ها به این معنی است که دانش‌آموزان باید بتوانند شرایط تنش‌زایی که در طول مطالعه برای کنکور ایجاد می‌شود را مدیریت کنند و درگیر مطالب و مباحث حاشیه‌ای نشوند تا بخشی از تمرکز آن‌ها از بین نرود و بتوانند با حواس جمع و تمرکز شش دانگ، به‌مطالعه و یادگیری بپردازند.

کنترل محیط درس خواندن

یکی از فاکتورهایی که تأثیر مستقیم بر افزایش تمرکز دانش‌آموزان دارد محیطی است که به‌عنوان اتاق مطالعه انتخاب می‌کنند و درس خواندن در آن محیط صورت می‌پذیرد. محیط درس خواندن باید از هرگونه وسایلی که باعث می‌شود تا تمرکز دانش‌آموزان به‌هم بخورد؛ مانند تلفن همراه، کتاب‌های غیر درسی، وسایل غیر ضروری و… خالی باشد تا زمانی که دانش‌آموز وارد آن محیط می‌شود بتواند تمام تمرکز خود را بر روی درس خواندن بگذارد و از عوامل حاشیه‌ای دوری کند.

اطلاع از حجم درس

یکی از راه‌های افزایش تمرکز این است که دانش‌آموزان به‌حجم درسی که قرار است در آن روز خوانده شود آگاهی داشته باشند. اطلاع از حجم درس باعث می‌شود تا دانش‌آموزان زمان خود را مدیریت کنند و از اتلاف زمان به‌دلیل حواس‌پرتی جلوگیری کنند.

روش صحیح درس خواندن برای کنکور

دانش‌آموزانی که مشکل حواس‌پرتی خود را حل کردند؛ هنوز باید چند قدم دیگر برای گرفتن بهترین نتیجه در کنکور بردارند.

قدم بعدی که نیاز است تا دانش‌آموزان به آن مسلط شوند؛ نحوه صحیح درس خواندن برای کنکور است که با درس خواندن برای شب امتحان تفاوت‌های بسیاری دارد.

دانش‌آموزانی که برای شب‌های امتحان درس می‌خوانند نیاز به یادگیری عمیق مطالب ندارند و کافی است تا تسلط سطحی بر مفاهیم گفته شده پیدا کنند تا بتوانند امتحان خود را با موفقیت پشت سر بگذارند اما نحوه درس خواندن برای کنکور به‌این صورت است که دانش‌آموزان باید با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم به‌درک عمیقی از مفاهیم برسند تا علاوه‌بر کاهش احتمال فراموشی مطالب با تسلط بیشتری بتوانند سؤالات کنکور را تجزیه و تحلیل نمایند.

اگر به دنبال بهترین روش درس خواندن برای کنکور هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از روش PQ4R است در این روش مراحلی وجود دارد که باعث می‌شود تا مطالبی که در هنگام مطالعه خوانده می‌شود، دیرتر فراموش شده و در حقیقت یادگیری عمیق در هنگام مطالعه صورت بپذیرد؛ بنابراین اگر از کیفیت و بازدهی مطالعه خود راضی نیستید توصیه ما به‌شما این است که روش‌های قبلی خود را کنار بگذارید و این روش را امتحان کنید تا به‌نتیجه دلخواهتان برسید.

در این روش مراحلی وجود دارد که در ادامه به‌بررسی هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

مرحله پیش‌خوانی

این مرحله نباید خیلی از زمان شما را بگیرد و بستگی به‌حجم درسی که می‌خوانید دارد و نهایتاً باید در مدت ۵ دقیقه این مرحله را به اتمام برسانید.

در این مرحله باید به‌صورت روزنامه‌وار و اجمالی نگاه کلی به‌مطالب آن قسمت از درسی که قرار است مطالعه کنید بیاندازید؛ تا یک دید کلی نسبت به کل مطالب به‌دست بیاورید؛ در این مرحله باید به‌صورت کلی ابتدا و انتهای هر پاراگراف، جداول و تصاویری که در مبحث مورد نظر وجود دارد را مورد مطالعه قرار بدهید تا یک دیدگاه کلی نسبت به این مطالب به‌دست بیاورید.

مرحله سوال‌ کردن

یکی از مراحلی که در نحوه درس خواندن برای کنکور بسیار حائز اهمیت است مرحله سوال کردن است؛ سعی کنید بعد از مرحله پیش‌خوانی، کتاب را ببندید و به یادآوری مطالبی که در این فصل خواندید؛ بپردازید و در مورد مواردی مانند در این فصل چه‌مطالبی از اهمیت بالایی برخوردار است؟ کدام صفحات اهمیت بیشتری دارند؟ و… سوالاتی را از خود بپرسید.

این مرحله نیز نباید بیشتر از دو یا سه دقیقه طول بکشد با سپری‌کردن این مرحله مغز شما فعال‌تر می‌شود و آمادگی بیشتری برای یادگیری پیدا می‌کند؛ سوال پرسیدن در رابطه با مطالبی که به‌صورت روزنامه‌وار خوانده شده است باعث می‌شود تا به‌مغز برای یادآوری مطالب فشار وارد شود و هنگامی که برای بار دوم شروع به‌مطالعه می­کنید مطالب با سرعت بیشتری در حافظه شما قرار می‌گیرند.

مرحله خواندن

کار اصلی دانش‌آموزانی که درس خواندن برای کنکور را به‌صورت جدی دنبال می‌کنند در این مرحله آغاز می‌شود؛ در این مرحله دانش‌آموز به‌مطالعه دقیق مفاهیم و واضح کردن جزئیاتی که در متن کتاب وجود دارد می‌پردازد همچنین دانش‌آموزان می‌توانند سوال‌هایی را که در مرحله قبل از خود پرسیده‌اند در این مرحله پاسخ دهند و با استفاده از روش‌هایی مثل خلاصه‌نویسی و علامت‌گذاری کردن قسمت‌های مهم متن درس را از سایر قسمت‌ها جدا کنند.

مرحله برقراری ارتباط و تفکر

سعی کنید در این مرحله از درس خواندن برای کنکور بین آموخته‌های قبلی خود و مطالبی که با آن‌ها آشنا شده‌اید ارتباط برقرار کنید؛ با این کار هم به مرور مطالب خوانده شده می‌پردازید و هم آمادگی بیشتری برای حل سوال‌هایی که به‌صورت ترکیبی از قسمت­های مختلف داده می‌شود؛ پیدا می‌کنید و هنگام روبرو شدن با این سؤالات در شرایط جلسه کنکور دچار استرس و شوک نمی‌شوید.

مرحله از حفظ گفتن مطالب خوانده شده

در واقع این مرحله را می‌توان به‌نوعی مرحله کنترل کیفی مطالعه در نظر گرفت؛ حالا وقت آن رسیده است تا در هر صفحه از کتاب درسی به‌نگاه کردن عناوین بپردازید و سعی کنید تا قسمت‌های مهم و سوال‌هایی را که طرح کرده­اید، به صورت حفظی بیان کنید.

هر قسمت از متن درس را که در بازیابی مطالب آن قسمت، با مشکل روبرو شدید علامت بزنید تا مطالب آن قسمت را دوباره مرور کنید؛ این نشان می‌دهد که یادگیری در این بخش‌ها به‌خوبی اتفاق نیفتاده و باید یک­بار دیگر توسط دانش­‌آموز مرور شوند.

مرور کردن مطالب

مرور کردن آخرین مرحله مطالعه به روش PQ4R است. در این قسمت دو راه پیش‌روی دانش‌آموزان قرار دارد:

در روش اول دانش‌آموزان می‌توانند کل مطالب خوانده شده در فصل را بار دیگر مرور کنند که نیازمند صرف زمان بیشتری نسبت به روش دوم است.

در روش دوم دانش‌آموزان تنها به مرور قسمت‌های مهم و مطالبی که به‌صورت خلاصه نوشته یا علامت‌گذاری شده است می‌پردازند و تنها قسمت‌هایی را که در یادآوری مطالب آن بخش مشکل داشتند را مرور می‌کنند.

با انجام این مراحل دانش‌آموزان می‌توانند کیفیت درس خواندن برای کنکور را افزایش دهند؛ اگرچه انجام همه این مراحل باعث می‌شود تا سرعت مطالعه آن‌ها کمی پایین بیاید اما مهم این است که در هنگام مطالعه از روش صحیح درس خواندن برای کنکور استفاده کنند و مطالب خوانده شده برای آن‌ها تفهیم شود و در حافظه بلند مدت آن‌ها قرار بگیرد.

با خستگی از درس خواندن برای کنکور چه‌کار کنیم؟

خستگی از درس خواندن یکی از موانعی است که باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در میانه راه دیگر به تلاش خود ادامه ندهند و از کسب رتبه خوب در کنکور سراسری ناامید شوند اما یکی از دلایلی که سبب می‌شود تا احساس خستگی و ناامیدی در دانش‌آموزان به‌وجود بیاید این است که آن‌ها به اندازه‌ای که تلاش کرده‌اند نتیجه نگرفته‌اند و دلیل آن نیز می‌تواند ارتباط مستقیمی با اصول درس خواندن برای کنکور داشته باشد.

در ادامه برخی از عواملی که مهم‌ترین تأثیر در به‌وجود آمدن خستگی دانش‌آموزان از درس خواندن برای کنکور را دارند، بیان می‌کنیم:

  • کاهش یادگیری
  • به‌دست آوردن نتایج ضعیف در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور
  • به‌وجود آمدن احساس منفی نسبت به‌عملکرد خود
  • کاهش اعتماد به‌نفس و افزایش استرس و اضطراب
  • محیط شلوغ و نامناسب
  • مطالعه در فضای شنیداری شلوغ
  • و…

بنابراین هر زمان که احساس کردید از مطالعه برای کنکور خسته شدید بهتر است چند ساعتی را در آرامش سپری کنید و با منظم کردن ذهنتان و انجام فعالیتی که به آن علاقه­‌مند هستید انرژی دوباره کسب کنید؛ تا بتوانید از عوامل منفی دور شوید و با انگیزه بیشتر شروع به‌درس خواندن برای کنکور کنید.

سخن آخر

اگر جز آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که تمایل به‌موفقیت در کنکور سراسری را دارند باید بدانید که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کسب رتبه خوب، پیدا کردن روش صحیح درس خواندن برای کنکور است؛ اگر تا به حال موفق نشدید روش صحیح خود را پیدا کنید امیدواریم با نگارش این مطلب توانسته باشیم شما را در پیدا کردن روش صحیح درس خواندن یاری کنیم از اینکه تا پایان نگارش این مقاله همراه مجله موپُن بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل