0

اسنپ کارفیکس

اسنپ کارفیکس

تقریبا همه ما با اپلیکیشن اسنپ آشنایی داریم و روزانه از آن برای خدمات مختلف استفاده می‌کنیم. اسنپ در ابتدا تنها به عنوان یک نرم‌افزار درخواست آنلاین تاکسی روانه بازار شد؛ اما به‌مرور با گسترش دامنه فعالیت‌های خود در حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی، حالا سامانه‌های دیگری از جمله سفارش پیک، سفارش غذا، خرید از سوپرمارکت، رزرو هتل و… تحت نام آن راه‌اندازی شده است. از جمله جدیدترین امکانات اپلیکیشن اسنپ که مخصوص رانندگان است پلتفرم اسنپ کارفیکس می‌باشد که در این مقاله قصد داریم به عملکرد این سرویس اسنپ و چگونگی استفاده از آن بپردازیم.

تاریخچه اسنپ کارفیکس و انواع خدمات آن

اسنپ کارفیکس، یک سرویس جامع خدمات‌رسانی به رانندگان خودرویی و موتور سیکلت اسنپ است که از سال 1399 به این سوپراپ اضافه شد. درواقع شرکت اسنپ با راه‌اندازی این سرویس جدید سعی در کمک و تسهیل روند کاری رانندگان خود و ارائه خدمات مربوط به خودرو با شرایط ویژه داشته است. راه‌اندازی این سامانه در سوپراپلیکیشن اسنپ را باید مدیون فعالیت‌ها و تلاش‌ باشگاه رانندگان اسنپ دانست که گامی وسیع در جهت بهبود فعالیت رانندگان اسنپ و کمک به کاهش هزینه‌های آنان بوده است.

در حال حاضر در اسنپ کارفیکس، علاوه بر فروش قطعات و لوازم خودرو، خدمات گسترده‌ای از جمله تعویض لاستیک و سایر قطعات خودرو، تعویض روغن موتور، انواع تعمیرات خودرو، کارواش و… نیز ارائه می‌شود که همگی در جهت کاهش هزینه‌های رانندگان اسنپ است.

اسنپ کارفیکس

اهداف و برنامه‌های اسنپ کارفیکس

سرویس خدمات خودرویی اسنپ کارفیکس را می‌توان یک بازار آنلاین قطعات دانست که در روند تکامل خود از ابتدا تا به امروز، به‌مرور علاوه بر فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو به ارائه خدمات دیگری چون کارواش و تعمیرات پرداخته است و امروزه شاهد هستیم که بسیاری از رانندگان اسنپ با بهره‌مندی از امکانات جدید اسنپ کارفیکس، فارغ از میزان فعالیتشان می‌توانند در هزینه‌های جاری خودروی خود صرفه‌جویی نموده و همکاری سودمندتری با اسنپ داشته باشند.

افزایش انواع خدمات و گسترش دامنه فعالیت در شهرهای مختلف فعال در اسنپ را می‌توان از جمله مهم‌ترین اهداف اسنپ کارفیکس برای کاربران خود دانست. خدمات خودرویی ارائه شده در اسنپ کارفیکس شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خدمات روغن موتور خودرو
  • خدمات روغن موتور موتور سیکلت
  • خدمات باتری
  • خدمات شارژ گاز کولر
  • خدمات کارواش
  • خدمات لاستیک

صفحه اصلی اسنپ کارفیکس

در حال حاضر پلتفرم اسنپ کارفیکس طرح‌های تخفیفی و پک‌های ویژه‌ای از جمله عرضه قطعات و لوازم یدکی خودرو به قیمت کارخانه را در شهرهای مختلف یا در قالب کد تخفیف اسنپ مخصوص استفاده رانندگان فعال در هر شهر برای کارفیکس ارائه می‌دهد. تسهیلاتی که در سامانه اسنپ کارفیکس ارائه می‌شود تنوع وسیعی دارد و همان‌طور که در وبسایت این سامانه نیز اشاره شده است، گسترش تدریجی مراکز خدماتی اسنپ کارفیکس در آینده‌ای نزدیک در تمامی شهرها در دستور کار این شرکت قرار دارد.

رقبای داخلی اسنپ کارفیکس

فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری با هدف عرضه قطعات خودرو و ارائه خدمات خودرویی در ایران فعال هستند. در یک نگاه کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته خدمات آنلاین خودرویی و بازار آنلاین قطعات خودرو تقسیم نمود.

1- آچاره

در مورد اول یعنی خدمات آنلاین خودرو، شاید بزرگ‌ترین رقیب اسنپ کارفیکس را بتوان اپلیکیشن آچاره دانست که یک پلتفرم برای خدمات تعمیراتی و تاسیساتی در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو است. خدماتی که این سامانه در زمینه خودرو ارائه می‌دهد شامل کارواش، انواع خدمات تعمیر خودرو در محل مانند تعویض روغن، صاف‌کاری، سرویس گیربکس، پنچرگیری، نصب شیشه و… می‌شود که به لحاظ گستردگی خدمات مکانیکی ارائه شده و همچنین سهولت سفارش آنلاین در محل در مقایسه با اسنپ کارفیکس برتری دارد اما دامنه فعالیت اسنپ کارفیکس، شهرهای بیشتری را دربرمی‌گیرد.

تعمیرات خودرو در آچاره

2- دالینو

وبسایت «دالینو» نیز از جمله دیگر سامانه‌های آنلاین خدمات خودرو می‌باشد که در زمینه تعمیرات خودرو، تعویض روغن، خدمات دوره‌ای خودرو، تعویض باتری، تعمیرات موتور، کارشناسی خودرو و بدنه و… سرویس‌دهی انجام می‌دهد. در حال حاضر دالینو فقط در شهر تهران، کرج و شهرهای حومه تهران خدمات‌رسانی دارد.

وبسایت دالینو

3- توربو یدک

فروشگاه اینترنتی «توربو یدک» نیز از نمونه رقبای اصلی اسنپ کارفیکس در زمینه فروش قطعات خودرو و لوازم یدکی می‌باشد. در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی توربو یدک، تمام قطعات مورد نیاز برای انواع مدل خودروی موجود در بازار به فروش می‌رسد. این بازار آنلاین با سال‌ها تجربه در زمینه فروش قطعات خودرو یکی از بهترین‌هاست.

سایت توربو یدک

4- ماشین نو

فروشگاه اینترنتی ماشین نو نیز با ارائه خدمات فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو یکی از مهم‌ترین رقبای اسنپ کارفیکس در ایران محسوب می‌شود. در این وبسایت می‌توانید تمامی لوازم مورد نیاز برای انواع مدل خودرو را از جمله لوازم یدکی، اکسسوری خودرو و لوازم مصرفی خودرو با قیمت مناسب تهیه نمایید.

سایت ماشین نو

نمونه‌های خارجی اسنپ کارفیکس

پلتفرم‌های خارجی بسیاری در زمینه خدمات خودرو فعال هستند که از جمله شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- CARFAX Car Care

CARFAX Car Care درواقع یک اپلیکیشن آنلاین رایگان برای خدمات دوره‌ای و تعمیرات خودرو است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد که نیازهای خودروی خود را شناسایی و رفع کنند. یکی از امکانات جالب این اپلیکیشن کاربردی وجود تقویمی برای یادآوری خدمات مورد نیاز هر ماشین با توجه به تاریخ خدمات گذشته می‌باشد.

carfax

2- YourMechanic

سامانه دیگر برای سفارش آنلاین خدمات خودرویی وبسایت YourMechanic بوده که در واقع یک شرکت آمریکایی می‌باشد. YourMechanic در بیش از 2 هزار شهر فعال است و خدمات مکانیکی در محل (مانند خانه و یا محل کار مشتری) را به کاربران ارائه می‌کند. از جمله خدماتی این سامانه می‌توان به تعویض روغن، تعویض باتری، تعمیر موتور و… اشاره نمود.

YourMechanic

3- Advance Auto Parts

یکی از شناخته‌شده‌ترین وبسایت‌های فروش آنلاین قطعات خودرو در جهان فروشگاه آنلاینAdvance AutoParts می‌باشد که از سال ۱۹۳۲ در آمریکا مشغول به فعالیت است. این وبسایت انواع قطعات خودرو را هم برای استفاده مکانیک‌های حرفه‌ای و هم صاحبان خودرو به فروش می‌رساند.

Advance Auto Parts

4- AutoZone

شرکت AutoZone نیز از جمله دیگر سامانه‌های آنلاین آمریکایی است که در سال 1979 تاسیس شد و درواقع یک شرکت خرده‌فروشی قطعات انواع خودرو می‌باشد. این شرکت علاوه بر فروش قطعات خودرو برخی خدمات مکانیکی ساده را نیز ارائه می‌دهد.

AutoZone

نقاط ضعف و قوت اسنپ کارفیکس از نگاه کاربران

طبیعتاً هر سامانه آنلاینی در ابتدای مسیر خود با پستی و بلندی‌های بسیاری رو‌به‌روست که اسنپ کارفیکس نیز از این قاعده مستثنا نیست. این اپلیکیشن با وجود خدمات‌رسانی گسترده خود در شهرهای مختلف ایران و فروش قطعات خودرو با قیمت مناسب، تا به امروز با مسائل مختلفی دست‌وپنجه نرم کرده که باعث کاستی‌هایی در بعضی قسمت‌های سرویس به مشتریان شده است.

اگر در ابتدا بخواهیم به مهم‌ترین نقاط قوت این سامانه از دید کاربران خود اشاره کنیم باید بگوییم در درجه اول کمک به کاهش هزینه‌های جاری رانندگان اسنپ با ارائه خدمات تعمیرگاهی و فروش قطعات خودرو با قیمتی کمتر از بازار، مزیت اصلی این سامانه و نقطه قوت آن است. اسنپ کارفیکس با ارائه انواع طرح‌های تخفیفی مانند کد تخفیف به کاربران خود باعث کاهش هزینه‌های رانندگان در این زمینه شده است. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اسنپ از زمان تاسیس تا اکنون گسترش دامنه فعالیت‌های خود به تمام شهرهای کوچک و بزرگ ایران بوده که در این زمینه تا حد زیادی موفق عمل کرده است. در حال حاضر ما شاهد توسعه روزافزون انواع فعالیت‌ها و خدمات اسنپ کارفیکس و راه‌اندازی آن در شهرهای کوچک ایران نیز هستیم که این امر در سهولت دسترسی کاربران به خدمات مورد نیاز خود بسیار کمک‌کننده بوده است.

اما از سوی دیگر شکایات و نارضایتی‌هایی از سوی کاربران اسنپ کارفیکس دیده و شنیده شده است که اخیرا برخی از این شکایات خبرساز نیز شده‌اند. تاخیر در ارسال قطعات خریداری شده توسط کاربران و ناموجود بودن بسیاری از محصولاتی که در این سامانه نمایش داده می‌شوند باعث تشدید نارضایتی‌ها در زمینه خوش‌قولی این شرکت در قبال مشتریان خود شده است.

باشگاه رانندگان اسنپ، سامانه اسنپ کارفیکس را برای تسهیل دسترسی رانندگان اسنپ به انواع خدمات تعمیرگاهی خودرو راه‌اندازی کرده اما این کار بیشتر باعث سرگردانی بسیاری از رانندگان در استفاده از خدمات این اپلیکیشن شده است. به عنوان مثال اسنپ کارفیکس به مناسبت شب یلدا طرحی به نام فروش ویژه روغن موتور خودرو با قیمت پایین فعال کرده بود که این امر باعث بالا رفتن میزان فروش این محصول در این سامانه شد. در هنگام ثبت سفارش در این طرح، خریدار می‌توانست زمان تحویل کالا را تعیین کند اما بسیاری از کاربران از عدم تحویل کالای خریداری شده و همچنین عدم پاسخگویی پشتیبانی بعد از گذشت چندین روز از زان ثبت شده به عنوان روز تحویل محصول اطلاع داده‌اند.

علاوه بر این، یکی دیگر از مشکلاتی که رانندگان اسنپ در زمان استفاده از خدمات اسنپ کارفیکس همیشه با آن درگیر بوده‌اند عدم پاسخگویی به موقع اپراتور پشتیبانی اسنپ در پیگیری‌های مکرر کاربران است که بیش از پیش باعث سرگردانی کاربران و در بعضی مواقع اتلاف وقت و هزینه آن‌ها شده است.

صفحات مجازی اسنپ کارفیکس

برای خدمات اسنپ کارفیکس به طور اختصاصی صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد و تنها صفحه ویژه این سامانه وبسایت آن است. اصلی‌ترین متولی ناظر بر خدمات اسنپ کارفیکس درواقع باشگاه رانندگان اسنپ می‌باشد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحات مربوط به باشگاه رانندگان اسنپ در شبکه‌های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام (با نام کاربری drivers.snapp) هم از اخبار مربوط به طرح‌های تخفیف اسنپ کارفیکس مطلع شوید و هم جهت همکاری با اسنپ ثبت نام نمایید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه رسمی باشگاه رانندگان اسنپ درخواست‌ها و شکایات خود را به طور مستقیم پیگیری نمایید.

باشگاه رانندگان اسنپ برای اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز به رانندگان خود، کانال تلگرامی باشگاه رانندگان اسنپ را به تفکیک هر شهر راه‌اندازی نموده است. شما با مراجعه به صفحه اینستاگرام باشگاه رانندگان اسنپ می‌توانید لینک‌های مربوط به کانال‌ تلگرامی هر شهر را در صفحه اول پروفایل این باشگاه مشاهده کرده و با انتخاب شهر خود به کانال این باشگاه بپیوندید.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

نحوه استفاده از خدمات کارفیکس و یا خرید محصول از این وبسایت بسیار ساده است. برای این کار می‌توانید به وبسایت اسنپ کارفیکس مراجعه کنید و در درجه اول با انتخاب شهر مورد نظر خود اقدام به خرید محصول و یا دریافت خدمات مورد نیاز کنید. راه دوم استفاده از اپلیکیشن اسنپ مخصوص رانندگان است. با ورود به این اپلیکیشن به عنوان یکی از رانندگان اسنپ، می‌توانید با زدن گزینه «منو» یا سه خط بالا در سمت راست صفحه، گزینه اسنپ کارفیکس را لمس نمایید.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

در مرحله بعد باید استان و شهر مورد نظر خود را از بین گزینه‌ها انتخاب کرده و دکمه ثبت را بزنید.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

بعد از ظاهر شدن صفحه اول اسنپ کارفیکس شما می‌توانید لیست خدمات خودرویی و قطعات قابل عرضه در این سامانه را مشاهده نمایید.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

با کلیک بر روی محصولات و یا خدمات مورد نیاز خود و افزودن آن‌ها به سبد خرید می‌توانید ثبت سفارش کرده و رسید سفارش خود را در قسمت سبد خرید ملاحظه نمایید. با تایید آن‌ها به مرحله بعدی (انتخاب شیوه تحویل سفارش) هدایت خواهید شد.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

در این مرحله شما نیاز دارید تا نحوه تحویل سفارش خود (محصول خریداری شده یا خدمات مکانیکی) را از میان گزینه‌های نمایش داده شده انتخاب و ثبت نمایید.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

در ادامه روند ثبت سفارش، تاریخ تحویل سفارش خود را از بین تاریخ‌های فعال موجود انتخاب کرده و دکمه ثبت را لمس کنید.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

در مرحله بعدی که مرحله آخر از ثبت سفارش شماست می‌توانید در صورت داشتن کد تخفیف، آن را در کادر مربوطه طبق عکس زیر وارد کرده و تایید نمایید. همچنین شما باید اطلاعات شخصی خواسته شده در پایین صفحه مانند کد ملی، نام و نام خانوادگی را وارد نموده و با زدن گزینه پرداخت و ثبت سفارش وارد صفحه درگاه پرداخت اینترنتی هزینه سفارش شوید.

راهنمای استفاده از اسنپ کارفیکس

پس از ثبت نهایی خرید می‌توانید نزدیک‌ترین مرکز را برای تحویل گرفتن کالای خریداری‌ شده خود انتخاب نموده و در تاریخی که تعیین کرده‌اید به این مراکز مراجعه و محصول خود را دریافت کنید.

برای سهولت در مراجعه به مراکزی که خدمات تعمیراتی خودرو را انجام می‌دهند، ‌می‌توانید لیستی از این مراکز را در سامانه اسنپ کارفیکس مشاهده نمایید. سپس آدرس و موقعیت مکانی آن را بر روی نقشه پیدا کنید و اطلاعات مربوط به نوع خدمات ارائه شده در این مراکز را ببینید. برای این کار فقط کافیست به وبسایت اسنپ کارفیکس رفته و پس از انتخاب استان و شهر محل فعالیت خود دکمه «مراکز خدمات» را لمس کنید تا لیستی از انواع خدمات ارائه شده در شهر خود را مشاهده نمایید.

لیست مراکز خدمات‌رسانی اسنپ کارفیکس

همان‌طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، با کلیک بر روی خدمات مورد نظر، لیست جدیدی از مراکز و آدرس هر کدام برایتان به نمایش درمی‌آید. شما همچنین می‌توانید میزان رضایتمندی کاربران اسنپ کارفیکس از مرکز مورد نظر را از طریق آیکون امتیاز‌دهی ببینید.

سوالات متداول در استفاده از اسنپ کار فیکس

مطمئنا رانندگان فعال در اسنپ در هنگام خرید محصول از اسنپ کارفیکس و یا درخواست خدمات مکانیکی با مسائل مختلفی مواجه خواهند شد. برخی از متداول‌ترین سوالات در این زمینه را به همراه پاسخ در ادامه مشاهده می‌کنید.

مهلت استفاده از خدمات خریداری شده چقدر است؟

شما از زمانی که درخواست خدمات مکانیکی خود را در اسنپ کارفیکس ثبت می‌کنید و پرداخت را انجام می‌دهید تا یک هفته زمان دارید به مرکز انتخاب شده جهت انجام خدمات مراجعه نمایید. پس از سپری شدن این زمان، در صورت عدم مراجعه به مرکز، وجه پرداختی شما با کسر 5 درصد به عنوان خسارت به حساب شما بازمی‌گردد.

اگر خرید اشتباهی انجام شد چگونه می‌توان انصراف از خرید را انجام داد؟

در صورتی که از خرید کالایی که ثبت سفارش نهایی شده است به هر دلیلی منصرف شده باشید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت اسنپ کارفیکس و انتخاب گزینه عودت کالا در منوی سمت راست صفحه، با انتخاب کالای خریداری شده فرایند عودت محصول را تکمیل کنید. پس از آن وجه پرداختی به حساب شما بازمی‌گردد و بعد از تایید عودت، می‌توانید مجددا فرایند خرید را از نو شروع کنید.

مهلت عودت سفارش چقدر است؟

از زمان خرید و پرداخت آنلاین تا 72 ساعت بعد از آن فرصت دارید بدون محاسبه خسارت، عودت کالای خود را در سایت ثبت نمایید. پس از گذشتن این مدت زمان از لحظه خرید، مبلغ پرداختی شما با کسر 5 درصد خسارت به حساب شما عودت داده می‌شود.

چه زمانی مبلغ عودت داده شده به حسابم بازمی‌گردد؟

عودت مبلغ پرداختی در صورت انصراف از خرید حداکثر پس از 5 روز کاری به حساب شما واریز خواهد شد.

آیا می‌توان برای ماشین دیگری خرید انجام داد؟

بله. شما می‌توانید علاوه بر خرید کالا و خدمات برای ماشین فعال خود در اسنپ، برای ماشین دیگری نیز خرید انجام دهید. توجه داشته باشید شماره‌ای که با آن خرید کرده‌اید با شماره‌ای که هنگام دریافت خدمات به مرکز ارائه می‌کنید یکسان باشد.

آیا امکان پرداخت در محل در این سامانه وجود دارد؟

به طور کلی پرداخت هزینه خرید کالا و یا خدمات در اسنپ کارفیکس به صورت آنلاین در وبسایت این سامانه انجام می‎‌شود. پرداخت در محل تنها برای برخی از دسته‌بندی‌ها میسر است که روی کارت کالا با عبارت «پرداخت در محل» مشخص شده است.

چه زمانی کد یک‌بارمصرف خود را به مرکز ارائه دهم؟

زمانی که برای سفارش کالا و یا خدماتی، ثبت نهایی انجام می‌دهید، یک کد یک‌بارمصرف جهت تحویل سفارش برایتان ارسال می‌گردد. پس از آن که از موجودی محصول در مرکز مورد نظر اطمینان حاصل کردید باید کد یک‌بار‌مصرف خود را به مرکز ارائه دهید. در نظر داشته باشید که ارائه کد یک‌بارمصرف و ثبت فاکتور شما از سمت مرکز منتخب به منزله دریافت کالا و خدمات شماست؛ بنابراین در صورتی که پس از ارائه کد، فاکتور شما ثبت شود اما کالا و یا خدمات را هنوز دریافت نکرده باشید، اسنپ کارفیکس هیچ گونه مسئولیتی در قبال تحویل مجدد کالا یا ارائه خدمات به شما ندارد.

آیا امکان دریافت خدمات زودتر از زمان نوبت شخصی وجود دارد؟

خیر. تحویل کالا و یا خدمات خریداری شده فقط در همان تاریخی که در هنگام خرید توسط مشتری انتخاب شده است صورت می‌گیرد. در برخی موارد خاص تنها در صورت هماهنگی کارشناسان پشتیبانی با مراکز منتخب و موجود بودن کالا و خدمات خریداری شده در آن مرکز، امکان تغییر زمان نوبت و دریافت زودتر از موعد محصول وجود دارد.

مبلغ از حساب کسر شده ولی خرید ثبت نشده است، چه اقدامی باید انجام داد؟

در این شرایط مبلغ کسر شده از طرف بانک حداکثر ظرف مدت 72 ساعت دیگر به حساب شما باز خواهد گشت.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور جامع به معرفی پلتفرم اسنپ کارفیکس و انواع خدمات و محصولات ارائه شده در آن، نقاط قوت و ضعف اسنپ کارفیکس، نمونه های مشابه داخلی و خارجی آن و نحوه استفاده از این سامانه پرداختیم.

استفاده از این سامانه برای کاربران راننده فعال در اسنپ مزایایی چون کاهش هزینه‌های جاری رانندگان اسنپ، سهولت دسترسی آنان به کالاها و خدمات مورد نیاز خود در زمان فعالیت در اسنپ، امکان استفاده از طرح‌های تخفیفی و فروش ویژه محصولات با قیمتی پایین‌تر از بازار و… داشته است. با وجود تمام نکات مثبت و مزایایی که این سامانه برای کاربران خود دارد، هنوز معایبی در انجام مسئولیت‌ها و اهداف این شرکت در عمل از جمله تاخیر در تحویل کالا و عدم پاسخگویی مناسب بخش پشتیبانی شاهد هستیم که امید است این مسائل به مرور رفع و رجوع گردد. امیدواریم این مقاله از مجله موپُن جهت آشنایی کامل شما با پلتفرم اسنپ کارفیکس مفید واقع شده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *