0

پیدایش تاکسی‌های اینترنتی در ایران و جهان و روند تکامل آن‌ها تا به امروز

پیدایش تاکسی‌های اینترنتی در ایران و جهان و روند تکامل آن‌ها تا به امروز

شاید بتوان گفت ظهور پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی، یکی از نیازهای پنهان بشر بود؛ چرا که همواره استفاده از وسایل نقلیه عمومی چالش‌های بسیاری از جمله هزینه، زمان، مشکلات بین راننده و مسافر و… وجود داشت.

ظهور تاکسی‌های اینترنتی، چالش‌های موجود در این زمینه را تا حد زیادی برطرف نمود. امروزه دیگر نیاز نیست برای نقل مکان از نقطه‌‍‌ای به نقطه‌ای دیگر در خیابان منتظر یک تاکسی بایستید و یا زمان زیادی را برای پاسخ‌دهی دفاتر آژانس محلی منتظر بمانید. همچنین دغدغه‌های نرخ کرایه نیز برای هر 2 طرف (راننده و مسافر) برطرف شده و دیگر نیاز نیست برای تعیین نرخ کرایه مسافر و راننده به اصطلاح مشغول چانه‌زنی شوند. در این مقاله قصد داریم تاریخچه تاکسی‌های اینترنتی و روند تکامل  آن‌ها را از ابتدا تا به امروز بررسی نموده و در مجله موپُن به اطلاع شما برسانیم.

تاریخچه تاکسی‌های اینترنتی در جهان

در این بخش قصد داریم تاکسی‌های اینترنتی در جهان را معرفی نموده و تاریخچه‌ی آن‌ها را برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

تاکسی اینترنتی اوبر (Uber Taxi)

اولین تاکسی اینترنتی دنیا که اوبر (Uber) نام دارد، در سال 2008، توسط گرت کمپ (Garret Camp) و تراویس کالانیک (Travis Kalanik) تأسیس شد. این 2 نفر که از کارآفرینان موفق بوده و در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌گردند، برای حضور در یک جلسه مهم به شهر پاریس در کشور فرانسه سفر کرده بودند؛ اما به دلیل تأخیر در یافتن و سوار شدن به تاکسی، به جلسه خود نرسیدند، همین اتفاق مقدمات شکل‌گیری ایده اوبر در ذهن آن‌ها شد. شاید برخی فکر کنند، این دو نفر چقدر خوش‌اقبال بوده‌اند که توانستند چنین ایده‌ای را در ذهن خود پرورش دهند، اما جالب است بدانید که این ایده در ابتدا با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود؛ یکی از این چالش‌ها شکایت سازمان تاکسیرانی کشور آمریکا از آن‌ها بود. گرت و تراویس با تلاش و پشتکار فراوان توانستند این چالش‌ها را پشت‌ سر گذاشته و ایده خود را به یک انقلاب در صنعت حمل و نقل تبدیل کنند. حال پس از گذشت سال‌ها از تأسیس اوبر، تاکسی‌های اینترنتی به قدری در بین مردم دنیا محبوب شده‌اند که شاید کمتر کسی بتواند نبود آن‌ها را به راحتی پذیرفته و با آن کنار بیاید.

به دنبال استقبال بی‌نظیر مردم آمریکا، اوبر فعالیت خود را به شهری که ایده اولیه در آن متولد شده بود یعنی پاریس منتقل نموده و در سریع‌ترین زمان ممکن توانست جایگاه خود را این شهر پیدا کند. در ادامه اوبر حیطه فعالیت خود را به 66 کشور دنیا گسترش داد و نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

 

تاکسی اینترنتی اوبر (Uber Taxi)

تاکسی اینترنتی لیفت (Lyft Taxi)

دومین شرکت تاکسی اینترنتی دنیا لیفت (Lyft) نام دارد. لیفت در سال 2012 و در سان فرانسیسکو راه‌اندازی شده و شاید بتوان گفت رقیب جدی اوبر در کشور آمریکا است. Lyft در حدود 300 شهر ایالات متحده آمریکا فعالیت نموده و روزانه حدود 1 میلیون مسافر را جابه‌جا می‌نماید.

لیفت دارای 5 سرویس مجزا بوده که به شرح ذیل می‌باشند:

سرویس معمولی لیفت

این سرویس که سرویس عادی Lyft می‌باشد، به منظور جابه‌جایی مسافر تا سقف 4 نفر قابل استفاده بوده و خودروهای موجود در این سرویس خودروهای سواری می‌باشند.

سرویس لیفت ایکس ال (Lift XL)

این سرویس همانطور که از نام آن پیداست جهت استفاده از خودروهای بزرگ‌تر SUV و جابه‌جایی مسافر به تعداد 6 نفر می‌باشد.

سرویس لوکس (Lux)

در صورتی که نوع خودرو برای مسافر مهم باشد، انتخاب سرویس لوکس برنامه Lyft به کاربر این امکان را می‌دهد تا درخواست خود را از بین خودروهای لوکس ثبت نموده و از آن‌ها استفاده کند.

سرویس لوکس بلک (Lux Black)

اگر مسافران مایل باشند که خودروی درخواستی آن‌ها علاوه‌بر لوکس بودن، حتما به رنگ مشکی نیز باشند، می‌توانند از این سرویس استفاده نمایند.

سرویس لوکس بلک ایکس ال (Lux Black XL)

این سرویس، ویژه‌ترین سرویس Lyft بوده و ویژگی آن این است که خودروی درخواستی توسط مسافر، لوکس، مشکی و 6 نفره خواهد بود. احتمالاً این سرویس برای سفرهای خاص کاری و یا مراسمات ویژه مانند عروسی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

تاکسی اینترنتی لیفت (Lyft Taxi)

تاکسی اینترنتی گت (Get Taxi)

تاکسی اینترنتی گت (Get) که دفتر مرکزی آن در شهر لندن واقع شده، در حال حاضر در بیش از 100 کشور دنیا فعالیت دارد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این تاکسی اینترنتی، این است که هزینه سفر با آن همواره ثابت بوده و نسبت به شرایط تغییر نمی‌کند. شاید این ویژگی را بتوان همزمان به عنوان مزیت و عیب Get دانست چرا که دیگر اپلیکیشن‌ها، نسبت به شرایط آب ‌و هوایی و یا ترافیک نرخ را محاسبه و اعلام می‌نمایند و گاهی این محاسبات به نفع راننده یا مسافر بوده و گاهی نیز به ضرر یکی از آن‌هاست.

تاکسی اینترنتی گت (Get Taxi)

تاکسی اینترنتی گرب (Grab Taxi)

تاکسی اینترنتی گرب که محصول کشور مالزی است، فعالیت خود را در سال 2012 در همین کشور آغاز نمود و اکنون فعالیت خود را در 100 کشور دیگر ادامه می‌دهد. گرب بیش از 75000 راننده و 4 میلیون مسافر داشته و خدمات زیر را در حوزه‌ی حمل و نقل به مخاطبان خود ارائه می‌دهد:

سرویس معمولی گرب (Grab Car)

این سرویس، شامل خودروهای معمولی گرب بوده و می‌توان گفت پرمصرف‌ترین خدمات این تاکسی اینترنتی می‌باشد.

سرویس گرب بایک (Grab Bike)

در صورتی که مسافران بخواهند از موتور برای سفرهای کوتاه و داخلی خود استفاده کنند، استفاده از سرویس گرب بایک این امکان را به آن‌ها خواهد داد.

گرب اکسپرس (Grab Express)

این سرویس، به منظور انجام امور ارسال کالا خدمات منحصربه‌فردی به کاربران خود ارائه داده و با هزینه‌های بسیار مناسب، اقدام به جابه‌جایی لوازم می‌نماید.

تاکسی اینترنتی گرب (Grab Taxi)

تاکسی اینترنتی دیدی (Didi Taxi)

کشور چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان نیز از غافله راه‌اندازی تاکسی اینترنتی عقب نمانده و در این زمینه تاکسی اینترنتی دیدی (Didi Taxi) را راه‌اندازی نموده است. دیدی تاکسی فقط در کشور چین فعالیت دارد که البته به نظر می‌رسد با دارا بودن حدود 550 میلیون کاربر در کشور خود، نیازی به گسترش فعالیت در کشورهای دیگر را ندارد. دیدی تاکسی در سال 2012 و الگوبرداری از تاکسی اینترنتی اوبر فعالیت خود را آغاز کرد.

تاکسی اینترنتی دیدی (Didi Taxi)

تاکسی اینترنتی اولا (Ola Cabs)

کشور هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت دنیا نیز، در سال 2010، جمعیت 1.3 میلیارد نفری خود را از مزایای تاکسی اینترنتی بهره‌مند ساخت؛ تاکسی اینترنتی اولا (Ola Cabs) یکی دیگر از برندهای فعال در این صنعت بوده که صرفا در کشور هند فعالیت نموده و با تعداد کاربر 125 میلیون نفر، جزء پرمخاطب‌ترین تاکسی‌های اینترنتی جهان می‌باشد. تاکسی اینترنتی اولا ویژگی جالبی را به خدمات خود افزوده و آن هم ارائه اینترنت رایگان به مسافران داخل خودرو می‌باشد؛ شاید بتوان گفت همین عامل بسیار مهم در تاکسی‌های اینترنتی، میزان استفاده از آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

تاکسی اینترنتی اولا (Ola Cabs)

جا دارد در اینجا در بین تاکسی‌های اینترنتی کشورهای مختلف به بی تاکسی (Bitaxi) ترکیه و ایزی تاکسی (Easy Taxi) برزیل نیز اشاره کنیم. قطعا تعداد پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی در دنیا بسیار زیاد بوده و هر کشور سرویس منحصر‌به‌فرد خود را دارا است. ضمنا می‌توانید در مقاله بهترین تاکسی‌های آنلاین دنیا بیشتر با نمونه‌های خارجی این دسته آشنا شوید.

تاریخچه تاکسی اینترنتی در ایران

شاید اگر تاریخچه تاکسی اینترنتی ایران را با نام اسنپ گره‌ خورده بدانیم، تصور اشتباهی نباشد. اسنپ در دی ماه سال 1393 مصادف با دسامبر سال 2014 یعنی حدود 6 سال پس از اولین تاکسی اینترنتی جهان و با نام تاکسی‌یاب فعالیت خود را در کشور ایران آغاز کرد. همانطور که دیگر تاکسی‌های اینترنتی، چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشتند، اسنپ نیز از این قاعده مستثنی نبود و در ابتدا با انتقادات بسیاری مواجه شد. از جمله‌ی این مخالفت‌ها می‌توان به شکایت سازمان تاکسیرانی از این اپلیکیشن نوپا اشاره کرد؛ موضوع این شکایت، کاهش نرخ کرایه تاکسی و ارائه خدمات ناایمن بود؛ اما اسنپ توانست با پشت سر گذاشتن این چالش‌ها در طی مدت 2 سال، تبدیل به یکی از بازیگران اصلی صنعت تجارت الکترونیک شود. 2 سال پس از اسنپ، دومین تاکسی اینترنتی در ایران با نام تپسی شروع به کار کرد و همواره در فعالیت‌هایش، خود را رقیب جدی برای اسنپ نشان داده است.

معرفی تاکسی اینترنتی اسنپ | !Snapp

مالکیت مادی و معنوی برند اسنپ، شرکت ایده‌گزین ارتباطات روماک می‌باشد. این شرکت در حال حاضر مالکیت استارتاپ‌های بزرگ دیگری همچون اسنپ فود، اسنپ روم، اسنپ تریپ، اسنپ هیت، اسنپ مارکت، اسکانو و بامیلو را عهده‌دار بوده و سهامدار اصلی آن شرکت‌های MTN و ایرانسل می‌باشند. با استناد به مصاحبه آبان 98 آقای ژوبین علاقبند، مدیرعامل وقت اسنپ، 60 درصد از سهام این برند متعلق به MTN و ایرانسل و الباقی متعلق به عیادالکثار، محمدالفوز، شرکت راکت اینترنت و دیگر سرمایه‌گذاران است. در حال حاضر مدیرعامل این پلتفرم آقای شهرام شاهکار می‌باشند.

معرفی تاکسی اینترنتی اسنپ | Snapp!

چالش‌های اسنپ از زمان شروع فعالیت تا به امروز

اسنپ همواره مورد اتهامات فراوانی قرار گرفته و این اتهامات منجر به بروز چالش‌های بسیاری برای اولین تاکسی اینترنتی ایران یعنی اسنپ گردیده است. از جمله این اتهامات می‌توان به ثابت ماندن کمیسیون شرکت در زمان کاهش کرایه‌ها، نفوذ اطلاعاتی به گوشی رانندگان و مسافران، عدم برخورداری رانندگان از بیمه با توجه به ساعت کاری بالا، وجود قراردادی یک‌سویه و به سود اسنپ و… اشاره کرد. این اتهامات در اکثر مواقع منجر به اعتصاب و حضور دسته‌جمعی رانندگان در مقابل این شرکت می‌شد؛ چالش‌های پیش‌رو، در کنار نارضایتی برخی مسافران از رفتار برخی رانندگان اسنپ، مدیران این پلتفرم را به دردسرهایی وادار نمود به طوری که حتی منجر به اقدامات فیزیکی و حمله بعضی از رانندگان به یکی از دفاتر اسنپ شد. در بهمن ماه سال 1397، یک ری‌برندینگ توسط اسنپ اتفاق افتاد و بر اساس این تغییر، لوگو، رنگ سازمانی و برخی المان‌های دیگر برند نیز دستخوش تغییرات شدند.

چالش‌های اسنپ از زمان شروع فعالیت تا به امروز

گستره‌ی فعالیت اسنپ

اسنپ در طی مدت 8 سال در زمان نگارش این متن، توانسته در تمامی استان‌ها و مراکز آن‌ها شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد فعالیت خود را گسترش داده و به خدمات‌رسانی به مسافران مشغول شود. همچنین اسنپ در اکثریت شهرهای دیگر غیر از مراکز استان‌ها نیز فعالیت بسیار چشمگیری داشته است. در حال حاضر اسنپ با بیش از 500 کارمند، 500 هزار راننده و 10 میلیون مسافر، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی فعال در کشور ایران است.

سفر مقرون‌به‌صرفه با اسنپ

همانطور که می‌دانید استفاده از تاکسی اینترنتی به خودی خود باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شود، چرا که یک سیستم هوشمند به صورت خودکار اقدام به تعیین نرخ بر اساس مسافت و شرایط سفر نموده و دیگر راننده به صورت سلیقه‌ای اقدام به قیمت‌گذاری و تعیین نرخ کرایه نخواهد کرد. اما استفاده از این اپلیکیشن از یک جنبه دیگر نیز می‌تواند مفید واقع شود. آن هم استفاده از کد تخفیف اسنپ بوده که باعث می‌شود پس از انتخاب مبدأ و مقصد و پیش از ثبت دکمه درخواست راننده، مبلغی بر اساس نوع کد تخفیف از هزینه مسافر کسر شود. کد تخفیف اسنپ را می‌توان از منابع معتبری همچون پلتفرم موپُن به‌دست آورده و از آن استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی اسنپ

معرفی تاکسی اینترنتی تپسی | Tapsi

تپسی به عنوان دومین پلتفرم تاکسی اینترنتی ایران فعالیت خود را در سال 1395 یعنی 2 سال پس از اولین تاکسی اینترنتی ایران و 8 سال بعد از اولین تاکسی اینترنتی در دنیا آغاز نمود. مالک تپسی، شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس بوده و ادعا دارد که بر خلاف رقیب همیشگی خود یعنی اسنپ، یک استارتاپ بومی می‌باشد. به استناد منابع موجود، سرمایه‌گذران این پلتفرم همگی ایرانی بوده و هیچ شرکت یا شخصی با ملیت غیرایرانی در میان سرمایه‌گذاران آن یافت نمی‌شود. میلاد منشی پور با سمت مدیر عامل، هومن دمیرچی با سمت مدیر عملیات و حمید مهینی با عنوان مدیر فنی، هم‌بنیان‌گذاران دومین تاکسی اینترنتی ایران یعنی تپسی هستند.

معرفی تاکسی اینترنتی تپسی | Tapsi

چالش‌های تپسی در رقابت با اسنپ

شاید بتوان گفت تپسی در طول فعالیت خود چالش‌های کمتری را به نسبت اسنپ پشت سر گذاشته چرا که چالش‌های اصلی یعنی انتقادات رانندگان و مسافران و عوامل خارجی (مثلا سازمان تاکسیرانی) تا حد زیادی توسط اسنپ رفع و جاده برای این پلتفرم هموارتر شده بود؛ اما تپسی هم در این جاده هموار آنچنان بدون چالش نبود و اصلی‌ترین چالش، رقیب او بود. جایی که مدیران تپسی معتقد بودند اسنپ، با شیطنت‌های غیرقانونی و ناسالم سعی بر خارج کردن تپسی از گردونه رقابت داشتند؛ به طوری که تپسی در پاییز 1396 اقدام به شکایت رسمی از اسنپ نمود و موضوع شکایت خود را اینطور مطرح کرد که اسنپ، اجازه نصب اپلیکیشن تپسی و همکاری با این پلتفرم را به رانندگان طرف قرارداد خود نمی‌دهد. این شکایت با بررسی مراجع قانونی و صدور حکم مختومه اعلام شد و نتیجه‌ای چشمگیر برای تپسی به همراه داشت؛ مراجع قانونی در پاسخ به این شکایت تپسی اعلام نمودند که رانندگان هیچگونه تعهدی نسبت به نصب یا عدم نصب برنامه دیگر ندارند و در صورت تمایل می‌توانند با هر پلتفرم دیگری همکاری نمایند.

چالش‌های تپسی در رقابت با اسنپ

ری‌برندینگ تپسی

تپسی نیز به مانند برندهای مطرح جهانی و ایرانی پس از گذشت مدتی از فعالیت خود اقدام به ری‌برندینگ نمود. در این اقدام که در بهمن ماه 1398 انجام شد، تپسی رنگ خود را از مشکی به نارنجی و لوگوی دایره شکل پیشین خود را با 2 خط موازی جایگزین نمود. رنگ جدید یادآور تاکسی‌های قدیمی و 2 خط موازی الهام‌بخش خطوط خیابان هستند.

ری‌برندینگ تپسی

گستره فعالیت تپسی

گستره فعالیت تپسی به وسعت اسنپ نبوده و صرفا در شهرهای اصفهان، شیراز، ارومیه، لاهیجان، رشت، انزلی، تبریز، ساری، مشهد، کرج و تهران مشغول به فعالیت است. قطعا در برنامه‌ها و اهداف تپسی گسترش فعالیت به دیگر شهرهای ایران مشاهده شده و سعی بر این دارند که در اسرع وقت بتوانند در تمامی مراکز استان و اکثریت شهرها اقدام به جابه‌جایی مسافر نمایند.

سفر مقرون‌به‌صرفه با تپسی

طبق نظر کاربرانی که در حال استفاده از این 2 اپلیکیشن هستند گاهی هزینه‌های سفر با تپسی در مسافت‌های طولانی بسیار مناسب‌تر از اسنپ و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. اما با این حال استفاده از کد تخفیف تپسی این هزینه را بیش از پیش کاهش داده و باعث خواهد شد تا کاربران تجربه لذت‌بخشی از سفر ارزان خود داشته باشند.

معرفی تاکسی اینترنتی ماکسیم | Maxim

ماکسیم که از لحاظ تعداد کاربر به عنوان سومین پلتفرم تاکسی اینترنتی در ایران محسوب می‌شود، شاید شانس کمی برای رقابت با 2 غول تاکسی اینترنتی در ایران داشته باشد؛ اما به هر حال در تلاش است تا سهمی از این بازار پرمخاطب به ‌دست آورد. ماکسیم در سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرد و توانست در سال فعالیت خود در 54 شهر ایران، سرویس خود را فعال نماید. یکی از رکوردهایی که ماکسیم به دست آورده، افتتاح شعبه در 10 شهر ایران است. ماکسیم جهت رقابت با اسنپ و تپسی، قابلیت‌های منحصربه‌فردی را به پلتفرم خود افزوده که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرویس اختصاصی بانوان، خودرو در اختیار و ساعتی، سفرهای برون‌شهری، امکان رزور درخواست برای روز و ساعتی دیگر، امکان درخواست خدمات سفارشی (کولر، بخاری، چمدان و وسایل، استقبال به همراه تابلو، حمل حیوان خانگی و…) با پرداخت مبالغی غیر از هزینه اصلی سفر و…

معرفی تاکسی اینترنتی ماکسیم | Maxim

چالش‌های تاکسی اینترنتی ماکسیم

ماکسیم هم به دلیل قدم گذاشتن در مسیری از پیش‌ هموار شده، شاید چالش‌های سختی را تجربه نکرده باشد اما رقابت با 2 قطب صنعت تاکسی اینترنتی خود چالشی بزرگ بوده و این شرکت بایستی در این رقابت همواره حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. البته آن‌ها معتقد هستند که بزرگ‌ترین سرویس تاکسی اینترنتی از نظر تعداد شهرهای فعال هستند که ما صحت این ادعا را به قضاوت خوانندگان واگذار می‌کنیم.

سفری ارزان با ماکسیم

ماکسیم یکی از راهکارهایی که برای جذب مخاطب بیشتر انتخاب کرده، کاهش هزینه‌های سفر بوده تا به این صورت بتواند تعداد بیشتری مسافر و در پی آن تعداد بیشتری راننده جذب نماید. اما این مزیت با استفاده از کد تخفیف ماکسیم دوچندان شده و مسافران علاقه‌مند به این اپلیکیشن امکان دریافت کد تخفیف و وارد نمودن آن در اپلیکیشن را دارا هستند.

معرفی تاکسی اینترنتی هیترو | Hitro

تاکسی اینترنتی هیترو که در سال 1397 مجوز اینماد خود را دریافت کرده در حال حاضر در مناطق 1، 2، 3 و 6 شهر تهران فعال بوده و به ارائه خدماتی متمایز می‌پردازد. تمایز خدمات هیترو در نوع خودروهای آن است که همگی از خودروهای باکیفیت خارجی و یا مونتاژ داخل هستند. هیترو دایره مخاطبان خود را از افرادی با سطح درآمد بالا انتخاب کرده و به نسبت این مخاطبان خودروها و نرخ‌های آن‌ها را تعیین می‌نماید.

معرفی تاکسی اینترنتی هیترو | Hitro

معرفی تاکسی اینترنتی دینگ | Ding

دینگ که گستره فعالیت آن فقط در شهر تهران می‌باشد نقاط ضعف بسیاری از نظر فنی دارد که شاید بتوان این نکات را حاصل حضور رقیبان جدی همچون اسنپ و تپسی دانست. دینگ در زمینه تبلیغات بسیار پرهزینه اقدام کرده و از شخصیت محبوب ورزشی کشورمان یعنی علی دایی به عنوان سفیر برند استفاده نموده است. زمانی که در پلتفرم‌های نصب اپلیکیشن مانند بازار نظرات کاربران را بررسی کنید متوجه نقاط ضعف دینگ خواهید شد. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، وبسایت دینگ از دسترس خارج شده و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

معرفی تاکسی اینترنتی دینگ | Ding

معرفی تاکسی اینترنتی کارپینو | Carpino

بازار داغ تاکسی‌های اینترنتی و استقبال بی‌نظیر مردم از این سرویس، موجب ظهور یک تاکسی اینترنتی دیگر به نام کارپینو شد؛ این پلتفرم آنلاین که شایعاتی مبنی بر مالکین آن به گوش می‌رسید و گفته می‌شد متعلق به شهرداری تهران است، دوام زیادی نداشت و به دلایل مختلفی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، در مدت زمان کوتاهی به افول رسید و ناپدید شد. کارپینو با استفاده از ناوگان حمل و نقل تاکسیرانی سعی بر این داشت که قشر تاکسیرانان را به سمت کسب‌وکار خود روانه کرده و از این فرصت به ‌دست آمده (شاکی بودن تاکسیرانان از تاکسی اینترنتی) بر علیه رقبا و به سود خود بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی بهترین تاکسی‌های اینترنتی ایران

دلایل شکست تاکسی‌های اینترنتی

همیشه در هر صنعت نوظهوری، پس از بررسی رفتار جامعه با آن صنعت، کسب‌وکارهای بسیاری سعی بر این دارند که بر روی موج به ‌وجود آمده سوار شده و وارد آن صنعت شوند؛ اما در این میان همواره برخی به موفقیت رسیده و برخی دیگر با شکست مواجه می‌شوند. در این بخش سعی داریم برخی از این عوامل را عنوان نموده و شرح دهیم.

یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار، نداشتن یک برنامه جامع و مسیر راه کوتاه‌مدت و بلندمدت است. زمانی که شما قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را داشته باشید و برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای آن نداشته باشید، احتمالا همواره در حال ایجاد تغییر و تحول خواهید بود. اتفاقی که به عقیده کارشناسان، گریبان‌گیر تاکسی اینترنتی کارپینو شد؛ کارپینو به دلیل تحولات بسیار زیاد در بخش مدیریت، همواره در بدنه کسب‌وکار خود نیز دچار تغییراتی می‌شد. این تغییرات در هر کسب‌وکاری می‌تواند آسیب‌های جدی را پدید آورده و آن را به مرز نابودی برساند.

دلایل شکست تاکسی‌های اینترنتی

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در شکست کسب‌وکارها، عدم پیش‌بینی چالش‌ها و تهدیدهای آینده است به طوری که مدیران و تمامی عوامل فعال، با بروز هر چالشی حیرت‌زده شده و توان مدیریت بحران به موقع را از دست می‌دهند. یکی از چالش‌هایی که در قرن 21 با آن مواجه شدیم و بسیاری از کسب‌وکارها را به مرز نابودی کشاند، پاندمی کردونا بود. البته پیش‌بینی چنین چالشی احتمالا غیرممکن و دور از دهن بود؛ اما کسب‌وکارهایی که چالش‌های مشابه را پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ای از پیش تعیین شده داشتند تا حد زیادی توانستند این بحران را با کمترین ضرر و هزینه پشت سر بگذارند؛ برخی حتی از این تهدید به عنوان فرصت استفاده نموده و کسب‌وکار خود را رونق بخشیدند. تاکسی اینترنتی نیز به دلیل تأثیرات منفی فراوانی که از کاهش رفت ‌و آمد تجربه می‌کرد در این دوران دچار آسیب‌های فراوانی شد. اما در همین صنعت اولین تاکسی اینترنتی دنیا یعنی اوبر اقدام جالبی انجام داد و رضایت بسیاری از رانندگان و در پس آن، ارائه خدمات بهتر به مسافران را به دست آورد؛ اوبر مسافران را ملزم کرد که در هنگام ثبت درخواست تاکسی یک عکس سلفی با ماسک از خود گرفته و آن در اپلیکیشن قرار دهند تا درخواست آن‌ها مورد پذیرش اوبر واقع شود.

یکی دیگر از عوامل شکست تاکسی‌های اینترنتی که می‌توان از آن به عنوان مهم‌ترین دلیل نیز یاد کرد عدم توازن تعداد مسافر و راننده است. سرعت عمل در هنگام درخواست تاکسی شاید مهم‌ترین عامل رقابتی در بین برندهای مختلف است و اگر پلتفرمی بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به درخواست مسافر پاسخ داده و او را به مقصد برساند، به جرأت می‌توان گفت احتمال شکستش بسیار پایین خواهد بود. سرعت بالای پاسخ‌دهی به درخواست به عوامل بسیاری از جمله تعداد رانندگان فعال در هر منطقه، رضایت رانندگان از نرخ کرایه و… بستگی دارد. می‌توان گفت یکی از دلایل موفقیت تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی همین بوده که توانسته‌اند تا حدی این توازن را برقرار ساخته و با ارائه هدایا و جوایزی به رانندگان، رضایت آن‌ها را جلب نمایند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تاریخچه جامعی از فعالیت تاکسی اینترنتی در ایران و جهان ارئه داده و سپس به عوامل موفقیت و شکست آن‌ها بپردازیم. همچنین حتی‌المقدور برندهای فعال ایرانی و بین‌المللی فعال در این حوزه را معرفی کرده و توضیحاتی را درباره نحوه فعالیت آن‌ها شرح دادیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی را برده باشید و با ثبت نظرات خود در زمینه‌ی تاریخچه و دلایل موفقیت و شکست تاکسی‌های اینترنتی در این مقاله، ما را در بهبود مطالب مجله موپُن یاری نمایید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *