0

پرواز چارتر چیست؟

پرواز چارتر چیست؟

آیا تابحال در زمینه مسافرت‌های هوایی خود از شرایط ویژه استفاده نموده‌اید؟ آیا می‌دانید پرواز چارتر چیست؟ آیا می‌دانید تفاوت پرواز سیستمی و پرواز چارتر چیست؟ امروزه با توجه به مزایای بالای سفر‌های هوایی همچون صرفه جویی در زمان، رفاه مسافران حین پرواز و… گرایش افراد به این گروه افزایش یافته‌است.

با توجه به نیاز مردم، انواع متعددی از سفر‌های هوایی برای افراد فراهم آمده‌است. یکی از مهم‌ترین انواع پرواز‌ها، پرواز چارتر می‌باشد. برای دستیابی به پاسخ به این سوال که پرواز چارتر چیست؟ در این مطلب با ما همراه باشید.نام‌گذاری پرواز چارتر بسیار مناسب با عملکرد آن می‌باشد.

چارتر در لغت به معنای کرایه نمودن به صورت تمام و کمال و دربست می‌باشد. آژانس‌های مسافربری، ارگان‌های دولتی، سازمان‌های مخصوص و… در صورت نیاز به انجام سفری به وسیله هواپیما، که تعداد مسافران در این سفر بالا می‌باشد؛ تصمیم به استفاده از مزایای پرواز چارتر می‌نمایند.

دریافت پرواز چارتر در سفر‌های گروهی، رفاه مسافران را بالا می‌برد و از طرفی می‌تواند از لحاظ هزینه مقرون به صرفه باشد. اخذ پرواز چارتر توسط آژانس‌های مسافرتی هم یکی از راه‌حل‌‌های کسب درآمد توسط این افراد می‌باشد.

آژانس‌های مسافرتی از شرکت‌های هواپیمایی، در یک پرواز تمام یا بخشی از صندلی‌های هواپیما را به صورت چارتر دریافت می‌نمایند و به صورت جداگانه به فروش آن می‌پردازند. البته این فرآیند بیشتر در زمان‌های پر‌تردد و شلوغ انجام می‌گیرد و بسیاری از انواع کد تخفیف که نزدیک به پرواز ارائه می‌شود؛ مربوط به همین بخش می‌باشد.

یکی دیگر از راه‌های بهره‌مندی از تخفیف‌های مربوط به بلیط هواپیما، خرید آن به صورت آنلاین می‌باشد. دو مورد از شرکت‌های ارائه بلیط‌های هواپیمایی به صورت آنلاین سایت‌های علی بابا و اسنپ‌‌ می‌باشند. در صورتی‌که تابحال به نسبت به خرید آنلاین بلیط هواپیما اقدامی انجام نداده‌اید، با مراجعه به سایت‌ موپُن، راهنمای خرید اینترنتی بلیط هواپیما از صفر تا صد را دریافت نموده و در این زمینه مورد استفاده قرار دهید.

از طرفی افراد به راحتی می‌توانند با مراجعه به سایت موپُن، تمامی تخفیف‌های مطمئن که راستی آزمایی شده‌اند را به دست آورند. سایت‌های علی بابا و اسنپ تخفیف‌های زیادی را در زمینه اخذ بلیط هواپیما به صورت آنلاین در اختیار افراد قرار می‌دهند. افراد با مراجعه به سایت موپُن، کد تخفیف علی بابا را در زمینه اطلاع و استفاده از این تخفیف‌ها، در اختیار خواهند‌ داشت.

 

بلیط چارتر چیست؟

تا این بخش از مطلب با پرواز چارتر آشنا شده‌اید، حال وقت آن است که به این سوال پاسخ داده شود که بلیط چارتر چیست؟ در این زمینه باید گفت آژانس‌های هواپیمایی پر موقعیت‌های زمانی مختلف و بر اساس درخواست افراد، به کرایه نمودن همه یا بخشی از صندلی‌های هواپیما در یک سفر هوایی از شرکت هواپیمایی می‌‌پردازد.

حال افراد به منظور دریافت بلیط برای سفر خود هم می‌توانند از طریق شرکت هواپیمایی اقدام نمایند و هم از آژانس مسافرتی خرید نمایند. خرید از آژانس‌های مسافرتی مزایایی دارد که سبب می‌شود افراد برای خرید بلیط به آن مراجعه نمایند.

مسئولیت جذب مشتری برای صندلی‌های چارتر‌شده، به عهده آژانس مسافربری می‌باشد و در صورتی که هیچ فردی از آن استفاده نکند، باز هم مسئولیت پرداخت به عهده آژانس می‌باشد‌؛

به همین منظور در لحظه‌های آخر پرواز، به منظور جذب مشتری، آژانس‌های مسافربری در پروازهای کم تردد، قیمت‌ بلیط‌ها را کاهش می‌دهند و به اصطلاح تخفیف تورهای لحظه آخری را ارائه می‌دهند.

البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که در زمان‌های پر‌تردد ممکن است قیمت بلیط‌ آژانس‌های مسافرتی تفاوتی با قیمت بلیط در شرکت هواپیمایی نداشته باشد و چه بسا بالاتر باشد. همچنین باید توجه داشت که در صورت به وجود آمدن مشکل، امکان لغو یا تغییر در زمان پرواز وجود ندارد و آژانس مسافرتی هیچ مسئولیتی را در این زمینه به عهده نمی‌گیرد و وجهی بازگشت داده نمی‌شود.

از طرفی در صورتی که مشکل خاصی در پایان سفر به وجود بیاید یا بارتان گم شود، مسئولیت رسیدگی به عهده شرکت هواپیمایی می‌باشد و آژانس مسافرتی وظیفه‌ای در این قبال ندارد.

هواپیمای چارتر چیست؟

هواپیمای چارتر چیست؟

در فرآیند چارتر یک پرواز، تمام یا بخشی از صندلی‌های هواپیما به صورت دربست کرایه می‌شود. این فرآیند بین چارتر‌کننده و چارتردهنده انجام می‌شود. شرکت هواپیمایی که صندلی‌های یک هواپیما را اجاره می‌دهد به اصطلاح چارتردهنده نام می‌گیرد و آژانس مسافربری که صندلی‌های یک سفر هوایی را اجاره می‌کند، چارتر‌کننده است. به صورت کلی به هواپیمایی که بخشی یا همه صندلی‌های آن، چارتر می‌شود؛ هواپیما چارتر می‌گویند. چارتر هواپیما به دو صورت انجام می‌گیرد:

 

سیت چارتر

منظور از سیت چارتر فرایندی می‌باشد‌ که در آن، تنها بخشی از صندلی‌های یک هواپیما، توسط یک آژانس مسافربری اجاره می‌شود.

 

فول چارتر

فول چارتر، زمانی انجام می‌شود که تمامی صندلی‌های یک سفر هوایی به صورت کامل توسط یک آژانس مسافربری اجاره می‌شود.

از طرفی بر اساس برنامه زمانبندی بلیط‌ها، هواپیما و پرواز چارتر در سه گروه تقسیم بندی می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشد:

 

چارتر به صورت شناور

این مدل از چارتر هواپیما به این صورت می‌باشد که یک آژانس هواپیمایی در مدت زمان گسترده‌ای به اجاره دربست هواپیما می‌پردازد. مسافران در هنگام خرید بلیط از این آژانس هواپیمایی، بلیط برگشت خود را در هر روز و تاریخی از مدت زمان مشخص می‌توانند رزرو نمایند‌.

اینگونه از چارتر هواپیما دست افراد را برای داشتن سفری مناسب در بازه زمانی طولانی باز می‌گذارد و برای سفرهای طولانی مدت به خارج از کشور بسیار مناسب می‌باشد. افراد با خیالی راحت می‌توانند سفری خاطره‌انگیز را تجربه نمایند؛ بدون اینکه نگران عدم وجود بلیط برگشت برای سفر‌شان باشند.

 

چارتر بک تو بک

گونه‌ای دیگر از چارتر هواپیما با نام بک تو بک شناخته می‌شود. در این چارتر آژانس هواپیمایی موظف است بلیط هواپیمایی خود را در مدت زمان محدود‌تری نسبت به چارتر شناور بفروشد. هنگام خرید بلیط چارتر بک تو بک، شرکت هواپیمایی به منظور رزرو بلیط برگشت افراد، حداکثر زمان ممکن را برایشان مشخص می‌کند و افراد موظف هستند در هر بازه زمانی از این زمان محدود، بلیط برگشت خود را خریداری و رزرو نمایند‌.

 

چارتر بلاک

محدود‌ترین گونه از چارتر هواپیما، چارتر بلاک می‌باشد. ای گروه از چارتر هواپیما دارای تاریخ مشخص برای رفت و برگشت به مقصد‌های مختلف می‌باشند و در هنگام خرید بلیط از آژانس هواپیمایی مربوطه تاریخ بلیط برگشت مشخص است و قابل تغییر نمی‌باشد.

پرواز سیستمی چیست؟

پرواز سیستمی چیست؟

پرواز سیستمی در واقع همان گروه از پروازهایی هستند که توسط شرکت‌ هواپیمایی برنامه‌ریزی شده و به فروش می‌رسند. این گروه از پرواز‌ها همان پرواز‌‌های معمولی شرکت‌های هواپیمایی می‌باشد و مسئولیت فروش و تنظیم برنامه زمانی آن، به عهده شرکت نامبرده می‌باشد.

این گروه از پرواز‌ها بر اساس تعرفه‌های مخصوص، قیمت‌گذاری می‌شوند و تخفیف خاصی را برای مشتریان در نظر نمی‌گیرند. از طرفی در بازه‌های زمانی مختلف تفاوتی در قیمت بلیط پرواز ایجاد نمی‌شود.

البته باید به این نکته توجه نمود که در صورتی که سفر شما نیاز به تغییر زمان بلیط داشت، با خرید پرواز سیستمی می‌توانید زمان آن را تغییر دهید و در صورت نیاز به لغو سفر، مبلغی از بلیط به عنوان جریمه به شرکت هواپیمایی تعلق می‌گیرد و باقی‌مانده آن به فرد بازگردانده می‌شود.

همچنین وظیفه پاسخگویی و رسیدگی به تمامی اشکالات ایجاد‌شده در سفر به عهده شرکت هواپیمایی می‌باشد، در نتیجه به منظور افزایش رضایت افراد، رسیدگی و پشتیبانی امور با کیفیت بالایی انجام می‌شود.

تفاوت بليط چارتر و سيستمی

تفاوت بليط چارتر و سيستمی

در زمینه تهیه بلیطی مناسب برای سفرهای هوایی خود، لازم است که با انواع متفاوت بلیط‌های هواپیما آشنا شوید و با بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آن، با آگاهی کامل انتخابی مناسب داشته باشید. در این بخش به بررسی تفاوت‌های بلیط چارتر و سیستمی از لحاظ مختلف می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشد:

 

ارائه‌دهنده بلیط

در بررسی تفاوت بلیط سیستمی و چارتر از لحاظ ارائه دهنده بلیط، باید گفت که بلیط‌های سیستمی توسط شرکت هواپیمایی معتبر به فروش می‌رسد و به منظور خرید آن، باید مستقیما به این شرکت‌ها یا نمایندگی‌های آن مراجعه نمایید.

بلیط‌های چارتر از طریق آژانس‌های هواپیمایی به فروش می‌رسند. مبلغ تعیین‌شده به منظور خرید بلیط چارتر از طریق آژانس هواپیمایی مربوطه محاسبه می‌شود و تمام هزینه‌ها مستقیما به حساب آژانس هواپیمایی واریز می‌شود.

 

برنامه زمانی پرواز

در خرید بلیط سیستمی باید گفت که برنامه زمانی پرواز از ابتدای سال توسط شرکت‌های هواپیمایی مشخص است و افراد از قیمت و زمان بلیط‌های مختلف به مقصدهای متفاوت مطلع می‌باشند.

در بلیط چارتر باید گفت که برنامه زمانی مشخصی ندارند و به صورت فصلی و زمان‌بندی‌های مشخص توسط آژانس‌های هواپیمایی ارائه می‌شود. از طرفی قیمت بلیط چارتر در بازه زمانی قبل از پرواز ممکن است کاهش پیدا کند و در آژانس‌های هواپیمایی مختلف، قیمت و زمان پرواز‌ها متغیر خواهد بود.

 

شرایط ابطال یا تغییر بلیط

در صورتی که به هر دلیلی، افراد نیاز به تغییر زمان بلیط یا باطل نمودن آن پیدا کردند، شرایط در بلیط‌های سیستمی مساعد‌تر می‌باشد. اگر قصد تغییر در بلیط سیستمی را داشته باشید، به راحتی می‌توانید زمان بلیط را عوض نمایید و در صورت نیاز به کنسل کردن بلیط سیستمی مبلغی از هزینه توسط شرکت هواپیمایی به عنوان جریمه دریافت می‌شود و باقی هزینه‌ پرواز به افراد پس داده می‌شود.

در بلیط چارتر امکان اعمال هیچ تغییری در زمان پرواز نمی‌باشد و در صورتی که فرد به هر دلیلی نتواند در زمان مشخص به پرواز برسد، هزینه پرواز به هیچ‌ وجه توسط آژانس هواپیمایی استرداد نمی‌شود.

 

هزینه بلیط

هزینه بلیط در پرواز‌های سیستمی و چارتر به نوزاد مختلفی بستگی دارد و به همین دلیل با یکدیگر متفاوت است. در محاسبه قیمت بلیط‌های سیستمی برخلاف بلیط چارتر، گروه سنی افراد موثر می‌باشد و کودکان و نوزادان به نسبت بزرگسالان مبلغ کمتری را لازم است پرداخت نمایند اما در بلیط چارتر این مبلغ برای هر گروه سنی یکسان می‌باشد‌.

از طرفی هزینه بلیط‌های سیستمی در تمام بازه‌های زمانی یکسان می‌باشد اما این مبلغ در بلیط چارتر در زمان‌های مختلف متغیر می‌باشد و امکان اعمال تخفیف در زمان‌های نهایی پرواز وجود دارد.

 

شرایط خرید غیرحضوری بلیط چارتر 

به منظور خرید بلیط چارتر به صورت مجازی، باید نهایت دقت را داشته باشید. با توجه به این مورد که فروش بلیط‌های چارتر از طریق آژانس‌های هواپیمایی انجام می‌گیرد؛ به منظور پیشگیری از هرگونه کلاهبرداری، لازم است که خرید مجازی بلیط‌ها از طریق سایت‌های معتبر انجام شود.

دو مورد از معتبر‌ترین سایت‌ها در زمینه ارائه بلیط‌های شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های هواپیمایی معتبر، سایت علی بابا و اسنپ می‌باشند. دو سایت نامبرده تمامی بررسی‌‌های لازم در جهت معتبر‌بودن و صحت آژانس‌های هواپیمایی موجود را مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از اطمینان حاصل نمودن از صحت آن، به ارائه بلیط‌های مربوط به آن‌ها می‌پردازند‌.

چه بسا کلاهبرداری‌های زیادی در زمینه فروش بلیط‌های تقلبی که هیچ‌گونه اعتبار قانونی ندارند، توسط سایت‌های مختلف انجام شده‌است و افراد را نسبت به خرید اینترنتی بلیط‌های چارتر بی اعتماد نموده است. با استفاده از اطلاعات موجود در سایت‌ موپُن به راهنمای خرید اینترنتی بلیط هواپیما از صفر تا صد دست می‌یابید و به هیچ عنوان در دام کلاهبرداری‌های سایت‌هایی نامعتبر نمی‌افتید.

پیشنهاد ما برای خرید غیرحضوری و مطمئن در زمینه بلیط‌های چارتر، مراجعه به سایت‌های علی بابا و اسنپ می‌باشد. از طرفی افراد با مراجعه به سایت موپُن می‌توانند از تخفیف‌های مربوط به سایت‌های نامبرده تحت عنوان کد تخفیف بلیط هواپیما اسنپ بهره‌مند شوند.

 

نتیجه‌گیری پرواز چارتر چیست؟

در زمینه انتخاب پرواز چارتر به منظور سفرهای هوایی خود، باید با آگاهی کامل و از آژانس‌های هواپیمایی معتبر خرید نمایید.

پرواز چارتر از جمله امتیازاتی است که افراد می‌توانند با انتخابی صحیح و مناسب با استفاده از آن، در مبلغ سفر‌های خود صرفه‌جویی نمایند. با توجه به تمامی موارد بیان‌شده در این مطلب، افراد به راحتی و با استفاده از سایت‌های معتبر می‌توانند نسبت به خرید اینترنتی بلیط‌های چارتر اقدام نمایند.

سوالات متداول پرواز چارتر چیست؟

پروازهای چارتری چیست؟

آژانس‌های مسافربری، ارگان‌های دولتی، سازمان‌های مخصوص و… در صورت نیاز به انجام سفری به وسیله هواپیما، که تعداد مسافران در این سفر بالا می‌باشد؛ تصمیم به استفاده از مزایای پرواز چارتر (کرایه کل پرواز) می‌نمایند.

بلیط‌های چارتری چیست؟

افراد به منظور دریافت بلیط برای سفر خود هم می‌توانند از طریق شرکت هواپیمایی اقدام نمایند و هم از آژانس مسافرتی خرید نمایند. خرید از آژانس‌های مسافرتی مزایایی دارد، مانند ارائه بلیط چارتری، که سبب می‌شود افراد برای خرید بلیط به آن مراجعه نمایند.

پروازهای سیستمی چیست؟

پرواز سیستمی در واقع همان گروه از پروازهایی هستند که توسط شرکت‌ هواپیمایی برنامه‌ریزی شده و به فروش می‌رسند. این گروه از پرواز‌ها همان پرواز‌‌های معمولی شرکت‌های هواپیمایی می‌باشد و مسئولیت فروش و تنظیم برنامه زمانی آن، به عهده شرکت نامبرده می‌باشد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *