0

مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل، بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه کشور

مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل

با همه‌گیر شدن تلفن همراه در میان افراد جامعه رقابت بین سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایت بیش‌ازپیش شدت گرفت. یکی از لوازم ضروری برای هر تلفن همراهی سیم‌کارت است؛ به‌طوری که می‌توان گفت تلفن همراه بدون سیم‌کارت عملاً کارایی خاصی ندارد و استفاده چندانی از آن نمی‌شود. بنابراین کاربران به دنبال آن هستند تا بتوانند با انتخاب بهترین سیم‌کارت، کارایی تلفن همراه خودشان را افزایش دهند و از مزایا و امکاناتی که اپراتورهای سیم‌کارت‌ها ارائه می‌دهند بهترین شکل استفاده کنند. برتری یک اپراتور به عوامل مختلفی مانند پشتیبانی مناسب اپراتور نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهد، سرعت اینترنت، آنتن دهی مناسب، پایداری اتصال، پینگ پایین در هنگام اتصال و انجام بازی‌های آنلاین، امنیت بالا و از همه مهم‌تر تنوع بسته‌های اینترنت، مکالمه و پیامک بستگی دارد که از طرف اپراتور ارائه می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل از لحاظ موارد گفته‌شده بپردازیم تا به بهترین گزینه برای انتخاب اپراتور مناسب جهت تهیه سیم‌کارت برسیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات مناسبی را در رابطه با این سه اپراتور مطرح کشور، در کنار هم به دست بیاوریم.

 

مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل، بررسی ویژگی‌های اپراتور همراه اول

در واقع همراه اول اولین اپراتور ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه در ایران است و همین موضوع باعث شده است تا افراد بیشتری نسبت به تهیه سیم‌کارت همراه اول و استفاده از خدمات این اپراتور اقدام کنند.

همراه اول در سال ۱۳۷۲ با این هدف تأسیس شد تا بستری مناسب برای برقراری تماس صوتی در تلفن‌های همراه ایجاد کند و رفته‌رفته و با گذشت سال‌ها، خدمات متنوع‌تری مانند ارائه خدمات پیام کوتاه و ارائه خدمات مربوط به اینترنت در بسته‌های مختلف را برای تلفن‌های همراه به وجود آورد.

پروسه ارائه خدمات از تماس صوتی تا تحت پوشش قراردادن اینترنت در اپراتور همراه اول ۱۵ سال طول کشید و این اپراتور ۱۰ سال بعد از ارائه خدمات تماس صوتی موفق شد تا پیام کوتاه را به لیست خدماتی که ارائه می‌داد؛ اضافه کند و پنج سال پس از آن برقراری اتصال به اینترنت را در دسترس کاربران خود قرارداد.

 

سرعت اینترنت همراه اول

یکی از دلایلی که اپراتور همراه اول در میان افراد جامعه طرفداران زیادی را پیداکرده است این است که این اپراتور خدمات خودش را با سرعت بالا ارائه می‌دهد؛ طبق بررسی‌هایی که انجام‌شده است اپراتور همراه اول به دلیل پینگ بسیار پایینی که نسبت به رقبای خود دارد در هنگام اتصال به شبکه جهانی اینترنت از قطع و وصلی کمتری برخوردار است و با سرعت بیشتری مطالب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

 

پوشش دهی مناسب اپراتور همراه اول

از دیگر دلایلی که باعث شده است تا اپراتور همراه اول در ایران به موفقیت بالایی دست پیدا کند این است که این اپراتور بیشتر تمرکز و انرژی خودش را برای تحت پوشش درآوردن بسیاری از مناطق کشور گذاشته است و نتیجه آن در دسترس بودن شبکه همراه اول در بسیاری از شهرها و جاده‌های کشور است که این باعث شده است تا بسیاری از مناطقی که تحت پوشش اپراتورهای دیگر قرار نگرفته‌اند از اپراتور همراه اول خدمات خود را دریافت نمایند.

 

پایداری اتصال

اگر شما هم جز آن دسته از کاربرانی قرار دارید که به دلیل حساسیت کارتان نیاز به پایداری اتصال دائم دارید؛ همراه اول می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای دسترسی به بستر اینترنت به صورت پایدار و با کمترین قطعی باشد.

 

تنوع بالای بسته‌های اینترنت اپراتور همراه اول

در واقع با همه‌گیر شدن شبکه جهانی اینترنت در میان مردم و استفاده روزافزون آن‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باعث می‌شود تا اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات سیم‌‌کارت از رقبای خود پیشی بگیرند؛ ارائه بسته‌های اینترنت متنوع و با قیمت مناسب است.

یکی از جذاب‌ترین خدماتی که اپراتور همراه اول به کاربران خودش ارائه می‌دهد طرح‌هایی است که تحت عنوان اینترنت رایگان همراه اول، در دسترس مشترکین قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال در طرح دوشنبه سوزی همراه اول کاربران می‌توانند با واردکردن کد مربوطه، یک روز اینترنت رایگان با حجم‌های متنوع دریافت نمایند.

در این قسمت به معرفی محبوب‌ترین بسته‌های اینترنت اپراتور همراه اول می‌پردازیم:

همراه اول بسته‌های اینترنت خودش را با تنوع بسیار بالا ارائه می‌دهد به‌طوری که کاربران می‌توانند بر اساس نیاز خود هرکدام از این بسته‌ها را برای خود فعال کنند و از خدمات آن استفاده کنند.

تنوع بسته‌های همراه اول از بسته‌های ساعتی شروع می‌شود و تا بسته‌های شش‌ماهه و یک‌ساله، بر اساس نیاز کاربران ارائه می‌شود.

بیشترین حجم بسته‌های یک‌روزه در اپراتور همراه اول ۳ گیگابایت است و کمترین حجم بسته‌های اینترنت در این اپراتور به میزان 60 مگابایت برای یک روز می‌باشد.

همراه اول بر اساس نیاز کاربران خودش گزینه‌ای را تحت عنوان بسته پیشنهادی فعال کرده است که بسته‌های مقرون به‌صرفه‌ای را بر اساس مقدار مصرف کاربران به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. باوجود این بسته، کاربرانی که مصرف اینترنت بالایی دارند می‌توانند با فعال کردن این پیشنهاد به حجم اینترنت بالاتر و قیمت مناسب‌تری دسترسی پیدا کنند و از خدماتی که برای آن‌ها تدارک دیده شده است استفاده کنند.

 

پشتیبانی اپراتور همراه اول

در حال حاضر اپراتور همراه اول مانند اکثر اپراتورها از پشتیبانی خوبی برخوردار است و کاربران می‌توانند انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت مستقیم و یا با استفاده از اپلیکیشن همراه من به مسئولین مربوطه در این اپراتور انتقال دهند و پس از بررسی، مسئولین اپراتورها تلاش می‌کنند تا مشکلات به وجود آمده برای کاربران را تا حد امکان برطرف نمایند.

 

تعرفه تماس و پیامک سیم‌کارت‌های همراه اول

با گسترش اینترنت و استفاده گسترده از آن، هزینه‌های مربوط به تماس و پیامک بسیار کاهش‌یافته است؛ اما با این حال هزینه مربوط به تعرفه پیامک در اپراتور همراه اول از سیم‌کارت‌های دائمی ۸۹ ریال و سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۰۶ ریال برای پیامک‌های فارسی در نظر گرفته‌شده است.

همچنین هزینه‌هایی که کاربران به ازای هر دقیقه تماس با استفاده از سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول پرداخت می‌کنند برابر ۵۹ تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۸۹ تومان است.

 

مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل، بررسی ویژگی‌های اپراتور ایرانسل

ایرانسل جز اپراتورهایی است که باهدف ارائه خدمات مربوط به اینترنت همراه، تأسیس شد و فعالیت رسمی خودش را از پاییز سال ۱۳۸۵ آغاز کرد. این کمپانی با حمایت شرکت MTN آفریقای جنوبی، هم‌اکنون جز یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مربوط به سیم‌کارت‌ها است.

در همان اوایل آغاز فعالیت رسمی اپراتور ایرانسل، این شرکت به صورت تخصصی بر روی ارائه خدمات اینترنت تمرکز کرده بود و موفق شد تا در سال ۱۳۸۷ خدمات مربوط به نسل ۲.۷۵ تلفن همراه را ارائه دهد و تاکنون موفق به ارائه خدمات نسل چهارم تلفن همراه به مشترکین خود شده است.

 

پوشش دهی اپراتور ایرانسل

طبق گفته مدیران کمپانی ایرانسل این اپراتور توانسته است پوشش کاملی را در استان تهران برای مشترکین خود به عمل بیاورد؛ همچنین در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور استفاده از خدمات نسل چهارم اینترنت در دسترسِ کاربرانی که از سیم‌کارت‌های ایرانسل استفاده می‌کنند قرار گرفته است.

 

تعرفه استفاده از خدمات پیامک و تماس صوتی ایرانسل

تعرفه تماس صوتی در بین خطوط ایرانسل به ایرانسل همانند تعرفه همراه اول مبلغ 59.9 برای سیم‌کارت‌های دائمی و 89.9 برای سیم‌کارت‌های اعتباری است اما هزینه ارسال پیامک متفاوت می‌باشد و برای مشترکین دائمی هزینه ارسال پیامک فارسی مبلغ 99 ریال و مشترکین اعتباری به ازای هر پیامک مبلغ 116 ریال را پرداخت می‌کنند.

نکته‌ای که اپراتور ایرانسل را متمایز کرده است این است که کاربران با خرید شارژ ایرانسل می‌توانند از کد شارژ هدیه ایرانسل هم استفاده کنند و مبلغی شارژ را از طرف اپراتور، به‌عنوان هدیه دریافت نمایند. این تخفیف باعث شده است تا مشترکین پرمصرف تمایل بیشتری برای استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل داشته باشند.

 

نقطه قوت اپراتور ایرانسل

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که اپراتورها می‌توانند در دسترس کاربران قرار دهند این است که تنوع بالایی از بسته‌ها را برای آن‌ها در دسترس قرار دهند تا بتوانند بسته به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب کنند.

در این میان اپراتور ایرانسل یکی از گسترده‌ترین و متنوع‌ترین بسته‌های خدماتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بسته‌های آن شامل پیامک، تماس صوتی، اینترنت و یا ترکیبی از این موارد است.

مزیت دیگری که اپراتور ایرانسل نسبت به سایر رقبای خود دارد این است که هزینه استفاده از خدمات این اپراتور نسبت به رقبای خودش ارزان‌تر است و کاربران می‌توانند بسته‌های مورد نیاز خود را از این اپراتور باقیمت مناسب‌تری نسبت به رقبای موجود و فعال در سطح کشور خریداری نمایند.

 

یکی از مواردی که می‌توان به‌عنوان نقطه ضعف بر عملکرد اپراتور ایرانسل وارد کرد؛ این است که این اپراتور بسته‌های پیشنهادی برای مخاطبین پرمصرف در نظر نگرفته است و همچنین بسته‌هایی که در آن کاربران می‌توانند به صورت نامحدود در ساعاتی مشخص از اینترنت خود استفاده کنند نسبت به اپراتور همراه اول بسیار محدودتر است.

 

سرعت اینترنت اپراتور ایرانسل

طبق بررسی‌ها و آزمایش‌هایی که انجام‌شده است ایرانسل و همراه اول، رقابت تنگاتنگی در بالا بردن سرعت اینترنت خود دارند و در این میان با مقایسه‌ای که برای باز کردن صفحات مشخصی در بستر وب انجام گرفته است؛ مشخص شد که رتبه اول در بالاترین سرعت متعلق به اپراتور ایرانسل است و همراه اول و رایتل در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند.

اما طبق بررسی‌هایی که در انجام بازی‌های آنلاین صورت گرفت مشخص شد که پایین‌ترین پینگ مربوط به اپراتور همراه اول می‌باشد و اپراتور ایرانسل و رایتل به ترتیب در جایگاه دوم و سوم از نظر پایین بودن سرعت پینگ قرار می‌گیرند.

 

پشتیبانی اپراتور ایرانسل

این کمپانی هم مانند کمپانی همراه اول، تمرکز ویژه‌ای بر روی خدمات پشتیبانی خود دارد و اگر کاربران در حین استفاده از خدماتی که در این اپراتور ارائه می‌شود با مشکل روبرو شوند و یا سؤالی در رابطه با نحوه استفاده از خدمات ارائه‌شده داشته باشند می‌توانند به‌طور مستقیم با متخصصین مربوطه در این اپراتور تماس بگیرند و یا از طریق استفاده از اپلیکیشن ایرانسل من مشکلات خود را با متخصصین مربوطه در میان بگذارند و در کمترین زمان پاسخ مناسبی برای رفع مشکل خود به دست بیاورند.

 

مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل، بررسی ویژگی‌های اپراتور رایتل

کمپانی رایتل نسبت به ۲ اپراتور ایرانسل و همراه اول از قدمت کمتری برخوردار است و فعالیت رسمی خودش را در سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است.

این کمپانی باهدف ارائه خدمات مربوط به تماس تصویری و گسترش نسل سوم اینترنت در کشور فعالیت خود را آغاز کرد که با توجه به قوانین جمهوری اسلامی ایران کمپانی رایتل در ارائه خدمات تماس تصویری با شکست روبرو شد و نتوانست این تکنولوژی خودش را در کشور گسترش دهد.

یکی از امتیازهای ویژه‌ای که اپراتور رایتل نسبت به رقبای خودش دارد این بود که از همان ابتدا با تمام قدرت اینترنت نسل سوم را وارد کشور کرد که با ورود اینترنت از نسل دوم به نسل سوم تحول بزرگی در افزایش سرعت اینترنت و دسترسی کاربران رقم خورد.

 

سرعت اینترنت اپراتور رایتل

در حال حاضر بین 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بیشترین پینگ مربوط به اپراتور رایتل است این نشان می‌دهد که قدرت عکس‌العمل کانال‌های ارتباطی اپراتور رایتل نسبت به رقبای خودش کمتر است و میزان تأخیر در ارسال و دریافت اطلاعات در این اپراتور بالاتر است.

 

قیمت بسته‌های اینترنت رایتل

همان‌طور که در بالا به آن اشاره‌ کردیم نوع بسته‌های اینترنت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در انتخاب کاربران تأثیر گذار است. اپراتور رایتل هم از این موضوع استفاده کرده است و بسته‌هایی را با حجم مشخص در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در دیگر اپراتورها ارائه نمی‌شود.

به‌طور مثال یکی از طرح‌های اپراتور رایتل ارائه بسته نامحدود یک هفته ای به مبلغ ۵۰ هزار تومان است که فعال سازی آن از طریق اپلیکیشن رایتل من امکان پذیر است؛ همچنین بسته ۴۰ گیگابایت اینترنت ۱۵ روزه به مبلغ ۹۰ هزار تومان از دیگر طرح‌هایی است که تنها توسط اپراتور رایتل ارائه می‌شود.

علاوه بر این بسته‌ها، کاربران می‌توانند کد فعال سازی اینترنت رایگان رایتل را وارد نمایند و مانند اپراتور همراه اول اینترنت رایگان دریافت کنند.

 

سخن آخر مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل

در این مقاله تلاش کردیم تا به بررسی و مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل بپردازیم و نقاط ضعف و قوت هر یک از این اپراتورها را به صورت منصفانه و خارج از غرض‌ورزی بیان کنیم.

امیدواریم که مطالب گفته‌شده در این مقاله مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد؛ از اینکه تا پایان این نوشته از مجله موپُن همراه ما بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم.

 

سوالات متداول مقایسه همراه اول، ایرانسل و رایتل

تعرفه پیامک در اپراتور همراه اول از سیم‌کارت‌های دائمی ۸۹ ریال و سیم‌کارت‌های اعتباری ۱۰۶ ریال برای پیامک‌های فارسی در نظر گرفته‌شده است. همچنین هر دقیقه تماس با استفاده از سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول ۵۹ تومان و برای سیم‌کارت‌های اعتباری ۸۹ تومان است.تعرفه تماس صوتی در بین خطوط ایرانسل به ایرانسل همانند تعرفه همراه اول مبلغ 59.9 برای سیم‌کارت‌های دائمی و 89.9 برای سیم‌کارت‌های اعتباری است اما هزینه ارسال پیامک متفاوت می‌باشد و برای مشترکین دائمی هزینه ارسال پیامک فارسی مبلغ 99 ریال و مشترکین اعتباری به ازای هر پیامک مبلغ 116 ریال را پرداخت می‌کنند.
در حال حاضر بین 3 اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بیشترین پینگ مربوط به اپراتور رایتل است این نشان می‌دهد که قدرت عکس‌العمل کانال‌های ارتباطی اپراتور رایتل نسبت به رقبای خودش کمتر است و میزان تأخیر در ارسال و دریافت اطلاعات در این اپراتور بالاتر است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل