0

معرفی، نقد و بررسی سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری در پلتفرم‌های خانگی

سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری پلتفرم‌های خانگی

امروزه کمتر کسی است که با سریال‌‌ها و برنامه‌های انحصاری پلتفرم‌های خانگی آشنایی نداشته باشد. با گسترش استفاده از پلتفرم‌های خانگی، شرکت‌های جدید تمایل پیدا کرده‌اند تا در این حوزه فعالیت کنند. به احتمال نام برخی از این پلتفرم‌ها مانند فیلیمو، نماوا، فیلم‌ نت و… به گوش شما خورده است؛ اما ممکن است برای شما سوال شود که کدام یک از این پلتفرم‌ها بهتر است؟ سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری کدام پلتفرم برای دنبال کردن گزینه مناسبی هستند؟ چگونه اشتراک این پلتفرم‌ها را می‌توان تهیه کرد؟ کد تخفیف فیلم و سریالِ پلتفرم‌های خانگی را از کجا پیدا کنیم؟

اگر به دنبال پاسخ سوالاتی از این قبیل هستید، با موپُن همراه باشید. در این مطلب به بررسی و مقایسه سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری پلتفرم‌ها خواهیم پرداخت.‌

تاریخچه پخش خانگی در ایران

دیدن سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری پلتفرم‌های خانگی، یکی از تفریحات اصلی مردم در سراسر جهان است. تاریخچه ساخت اولین فیلم‌های سینمایی به بیش از صد سال پیش باز می‌گردد؛ پس از آن با پیدایش تلویزیون‌های کوچک با تصاویر سیاه و سفید، نخستین سریال‌ها نیز خلق شدند. پیشرفت تکنولوژی علاوه‌بر تاثیر بر کیفیت محصولات پخش خانگی و سینمایی، بر کیفیت ساخت فیلم‌ها وسریال‌ها نیز تاثیر شگرفی گذاشت. در گذشته دسترسی به سریال‌ها و فیلم‌ها به اندازه امروزه نبود و تهیه و مشاهده فیلم‌ها تا حدودی کار سخت و دشواری به‌شمار می‌رفت. همچنین وسایل پخش مانند تلویزیون‌ها کیفیت اکنون را نداشتند و دسترسی به وسایل پخش خانگی کمتر بود.

در سال‌های اولِ پس از انقلاب محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های زیادی برای مشاهده سریال و فیلم بود. علاوه‌بر این در آن سال‌ها، محتوای متنوع و رنگارنگی مانند امروز در دسترس مردم نبود. در آن زمان مردم فقط به چند شبکه محدود در دسترس داشتند و برای مشاهده فیلم سینمایی محبوب خوب، باید حداقل یک هفته منتظر می‌ماندند. تا چند سال پیش نیز این موضوع تا حدودی پا برجا مانده بود؛ اما با پخش اولین سریال‌ها (قلب یخی در سال ۱۳۸۹ و قهوه تلخ در سال ۱۳۹۰) و اولین فیلم‌‌های پلتفرم خانگی، شرایط تا حدودی تغییر کرد. پخش فیلم‌ها از پلتفرم‌های خانگی باعث شد که مردم به جای رفتن به سینما یا منتظر ماندن برای پخشِ سریال مورد علاقشان از تلویزیون، در هر جایی که بخواهند فیلم و سریال مورد نظرشان را مشاهده کنند. سریال‌ها و فیلم‌های پخش خانگی، ابتدا به شکل قسمت به قسمت و به شکل DVD‌ توزیع می‌شدند؛ اما ایجاد پلتفرم‌های نمایش خانگی مشاهده فیلم‌ها تنها با چند کلیک امکان پذیر است.

فیلیمو

فیلیمو یک سامانه نمایش در خواستی (VOD) است که در بهمن ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز نمود. این سامانه محصولی از شرکت “صبا ایده” بوده و با بیش از ۴۰۰ هزار سریال و برنامه متنوع، بخش قابل توجهی از پخش نمایش خانگی را به خود اختصاص داده است. اشتراک فیلیمو برای مشتریان جدید خود دارای تخفیف است اما برای تمدید اشتراک باید از کد تخفیف اشتراک فیلیمو استفاده کنید.

سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری نمایش خانگی توسط این سامانه به صورت آنلاین پخش می‌شود. در ادامه با تعدادی از این برنامه‌ها آشنا می‌شویم.

سریال‌های انحصاری فیلیمو

احتمالا نام برخی از سریال‌ها مانند یاغی و جیران را شنیده‌اید. شاید هم بخش‌های کوچکی از سریال‌های انحصاری فیلیمو را دیده باشید. در این قسمت از مطلب تعدادی از مطرح‌ترین سریال‌های فیلیمو را باهم بررسی می‌کنیم.

یاغی

سریال یاغی

یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین سریال‌های فیلیمو در سال ۱۴۰۱ یاغی است. یاغی مجموعه‌ای درام و ساخته “محمد کارت” است. داستان این فیلم بر اساس رمان “سالتو” نوشته شده است. یاغی داستان پسری به نام جاوید که در محله‌های جنوب شهر تهران زندگی می‌کند. جاوید به واسطه اتفاقاتی که برایش افتاده نتوانسته شناسنامه‌ای داشته باشد. او برای شروع زندگی آبرومندانه و به خاطر علاقه به دختری “اَبرا” به دنبال راهی برای گرفتن شناسنامه خود است. او در این مسیر دچار اتفاقاتی می‌شود که این اتفاقات، داستان سریال یاغی را شکل می‌دهند. بازیگران اصلی این سریال عبارتند از علی شادمان، پارسا پیروزفر، طناز طباطبایی و… .

جیران

سریال جیران

سریال جریان در سال ۱۴۰۰ به کارگردانی حسن فتحی تولید شد. ژانر سریال جیران عاشقانه و خانوادگی است. داستان این فیلم به آشنایی ناصرالدین شاه با دختری به نام خدیجه خانم تدریجی است که بعدها ناصرالدین شاه اور را “جیران” می‌نامد. همچنین دوران بعد از امیرکبیر در این سریال شرح داده می‌شود. قسمت اول این سریال در ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ از پلتفرم فیلیمو پخش شد و تا آخر خرداد ۱۴۰۱، ۱۹ قسمت از این سریال منتشر شده است. از جمله بازیگران این سریال می‌توان بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، امیر جعفری و… اشاره نمود.

جوکر

سریال جوکر

سریال جوکر، اثر مشترک احسان علیخانی و سید حامد میرفتاحی است. ژانر این مجموعه “واقع‌نما” است. در این سریال تعدادی از چهره‌های ورزشی، هنری و اجتماعی معروف برای خندان یکدگیر رقابت کرده، اما خودشان نباید بخندند. این سریال با الگو برداری از رئالیتی‌شوهایی مانند سریال “لول” ساخته شده است.

برنامه و تاکشوهای انحصاری فیلیمو

تاکشوهای انحصاری فیلیمو، در واقع سریال‌هایی هستند که در قالب تاک‌شو و گفتگو محور برگزار می‌شوند. تاکنون تاکشوهای زیادی در فیلیمو به نمایش در آمده که نمونه‌های از آن‌ها عبارتند از:

ممیزی

تاک شو ممیزی

برنامه ممیزی یک تاکشو یا برنامه گفتگو محور است که پخش آن در سال ۱۳۹۸ توسط فیلیمو آغاز شد. کارگردان این برنامه حامد جوادزاده است و این سریال را در ژانر اجتماعی و خانوادگی ساخته است. در این برنامه که به شکل سریال است، روند ممیزی اثرهای هنری در قالب طنز به چالش کشیده می‌شود.

کافه آپارات

تاک شو کافه آپارات

سریال کافه آپارات یک سریال در ژانر تاک‌شو یا هارد تاک است که در سال ۱۳۹۴ توسط سحر شادلو ساخته شد. در این برنامه فریدون جیرانی به عنوان مجری برنامه، هنرمندان و نقش‌هایی را که بازی کرده‌اند را به چالش می‌کشد.

نماوا

نماوا یکی از دیگر سامانه‌های VOD کشور است که در فاصله اواخر سال ۹۲ تا اوایل ۹۳ توسط شرکت اینترنتی شاتل راه‌اندازی شد و به این دلیل بهای اینترنت مصرفی آن برای مشترکین شاتل رایگان است. برای تهیه اشتراک ۱ و ۳ ماهه برای مشتریان جدید، کد تخفیف اشتراک نماوا وجود دارد. این شبکه پخش کننده سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری پلتفرم‌های خانگی است. در ادامه با برخی از سریال‌ها و تاکشوهای نماوا آشنا می‌شویم.

سریال‌های انحصاری نماوا

سریال‌های زیادی به شکل انحصاری توسط نماوا به نمایش در آمده‌اند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

خاتون

سریال خاتون

خاتون یک مجموعه عاشقانه تاریخی است که در سال ۱۴۰۰ به کارگردانی تینا پاکروان و تهیه کنندگی علی اسدزاده ساخته شد. این فیلم سرگذشت خانواده ایرانی در دوران جنگ جهانی دوم و اشغال توسط متفقین را به تصویر می‌کشد؛ همچنین تحولات یک ملت و یک خانواده را به نمایش می‌گذارد. خاتون داستان زنی است که در روزگار پرتلاطم خود، با سختی‌های زندگی مبارزه کرده است. از جمله بازیگران این مجموعه اشکان خطیبی، نگار جواهریان، بابک حمیدیان، میرسعید مولویان را می‌توان نام برد.

قورباغه

سریال قورباغه

قورباغه یکی از محبوب‌ترین سریال‌های پلتفرم خانگی ایران در سال ۱۳۹۹ بود که به کارگردانی هومن سیدی ساخته شده است. این سریال که در ژانر جنایی و معمایی شده، داستان سه جوان به نام‌های رامین، فرید و جواد است که با اسلحه یک مامور زخمی، از شخصی به نام “نوری” دزدی می‌کنند. این اتفاق مسیر زندگی این سه جوان را تغییر می‌دهد. هنرمندان مطرحی از جمله نوید محمدزاده، فرشته حسینی، سحر دولت‌شاهی، صابر اَبَر و… در این فیلم ایفای نقش کردند.

سیاوش

سریال سیاوش

سیاوش مجموعه تلویزیونی در ژانر درام و جنایی است که در سال ۱۳۹۹ توسط نماوا معرفی شد. کارگردانی این مجموعه را سروش محمدزاده برعهده داشته و بازیگران اصلی آن میلاد کی‌مرام، رضا کیانیان، مجید صالحی و ترلان پروانه تشکیل می‌دهند. داستان سیاوش، روایتی از شخصی به نام سیاوش است که برای نیاز دارد تا پول عملِ پیوند کبد نامزدش را جمع کند. او در این مسیر به شخص میلیاردی مراجعه کرده ولی آن شخص یعنی “نصرت” از سیاوش می‌خواهد در ازای پول، دخترش “مارال” را به عقد خود درآورد.

برنامه و تاکشوهای انحصاری نماوا

در بین برنامه و تاکشوهای انحصاری نماوا نمونه‌های پرطرفداری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مهمونی

تاک شو مهمونی

مهمونی جز پرطرفدارترین سریال‌های پلتفرم‌های پخش خانگی ایران است. این مجموعه در فروردین ۱۴۰۱ توسط نماوا به نمایش درآمد و مخاطبان زیادی را جذب خود کرد. کارگردان این فیلم یعنی ایرج طهماسب این فیلم را در ژانر نمایش عروسکی و همچنین گفت و گو محور ساخته است. از جمله بازیگران و صدا پیشگان این فیلم می‌توان ایرج طهماسب (مجری)، هوتن شکیبا (صداپیشه “شا باش” و “بچه”)، کاظم سیاحی (صدا پیشه “پشه”)، نازنین شعبانی (صداپیشه “کته”)، الی امامی (صداپیشه “قیمه”) اشاره نمود. علاوه‌بر داستان روزانه “ایرج” با عروسک‌ها وی به گفتگو با میهمانان این برنامه نیز می‌پردازد.

همرفیق

تاک شو همرفیق

همرفیق یک تاک‌شوی جذاب و در حال پخش از رسانه نماوا است که در سال ۱۳۹۹ و به کارگردانی شهاب حسینی ساخته شد. مجری این برنامه خود شهاب حسینی است و در این برنامه با هنرمندان و افراد مشهور به گفتگو می‌پردازد.

فیلم ‌نت

فیلم ‌نت، سومین پخش کننده‌ سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری پلتفرم‌های خانگی است که در این مطلب بررسی می‌کنیم. فیلم ‌نت تشکیل شده از مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سریال‌ها ایرانی و خارجی است. اشتراک‌های این پلتفرم ۱ ماهه، ۳ ماهه و ۶ ماهه هستند؛ اشتراک ۱ و ۳ ماهه آن را برای مشترکان جدید دارای تخفیف است، اما برای تمدید اشتراک باید از کد تخفیف اشتراک فیلم ‌نت استفاده کرد.

سریال‌ها و برنامه‌های متنوعی به شکل انحصاری از این پلتفرم‌ پخش خانگی استفاده می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

سریال‌های انحصاری فیلم ‌نت

تعداد سریال‌های انحصاری فیلم ‌نت نسبت به سایر پلتفرم‌ها (نماوا و فیلیمو) کمتر است اما دو سریال این پلتفرم که نامشان بر سر زبان‌ها افتاده است را برای شما آورده‌ایم.

راز بقا

سریال راز بقا

راز بقا یک سریال و مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سعید آقاخانی است. این سریال از نوروز ۱۴۰۱ توسط پلتفرم نمایش خانگی فیلم‌ نت به نمایش در آمد. حسن معجونی، بهرام افشاری و نیما شعبان‌نژاد بخشی از بازیگران این سریال را تشکیل می‌دهند. این فیلم داستان فردی به نام رحیم تیمسار است که فوت کرده ولی ما توسط نقل قول‌های اطرافیانش از داستان وی اگاه می‌شویم.

پوست شیر

سریال پوست شیر

سریال پوست شیر، تازه‌ترین ساخته جمشید محمودی است که در تابستان سال ۱۴۰۱ قرار است در پلتفرم پخش خانگی “فیلم ‌نت” نمایش داده شود. این فیلم دارای ژانر درام و جنایی بوده و بازیگرانی مانند شهاب حسینی و هدیه تهرانی در آن نقش ایفا می‌کنند.

برنامه و تاکشوهای انحصاری فیلم ‌نت

هر چقدر فیلم ‌نت در حوزه سریال نسبت به رقبای خود کم‌کارتر بوده، اما در حوزه تاکشوها و برنامه‌های گفتگو محور گوی سبقت را از رقبایش ربوده است. به همین دلیل این پلتفرم، بیشتر با تاکشوهای انحصاری خود شناخته می‌شود. در این قسمت از مطلب نمونه‌های معروف و موفق این تاکشوها را باهم بررسی می‌کنیم

فیلم خوره

تاک شو فیلم خوره

یک برنامه صمیمی و دوستانه که در آن سریال‌ها و فیلم‌های خارجی و ایرانی روز دنیا توسط پیمان فاطمی و صادق آینه بررسی می‌شوند. فیلم خوره در ژانر مستند پژوهشی بوده و در سال ۱۳۹۶ توسط محمدرضا امامقلی ساخته شده است.

شب آهنگی

تاک شو شب آهنگی

برنامه شب آهنگی به تهیه کنندگی محمد صابری و با اجرای حامد آهنگی از نوروز ۱۴۰۰ در شبکه فیلم‌ نت به نمایش درآمد. در هر قسمت از این برنامه میهمانی از افراد مشهور ورزشی، هنری و… با حامد آهنگی (مجری) گفتگو می‌کنند.

مقایسه نماوا، فیلیمو و فیلم ‌نت

سریال‌ها و برنامه‌های انحصاری پلتفرم‌های خانگی می‌توانند نقطه اصلی مقایسه سه پلتفرم یعنی نماوا، فیلیمو و فیلم‌ نت باشند. مزیت‌هایی برای هرکدام از این پلتفرم‌ها وجود دارد؛ برای مثال افراد علاقه‌مند به تاکشوها بیشتر به فیلم ‌نت جذب می‌شوند. از نظر قیمت اشتراک فیلیمو نسبت به بقیه گرانتر بوده ولی فیلم‌های انحصاری آن تنوع بیشتری دارند. نکته مهم و قابل توجه هر سه پلتفرم، وجود نسخه‌های زیرنویس‌دار مخصوص ناشنوایان است که از این حیث مشابه یکدیگر هستند.

کلام آخر

در انتخاب پلتفرم بهتر است ابتدا سلیقه خود و سریال مورد علاقه خود را انتخاب کنید. برخی از سریال‌ها به شکل مشترک در هر سه پلتفرم پخش می‌شوند. همچنین سعی کنید برای خرید یا تمدید اشتراک از کد تخفیف فیلم و سریال استفاده کنید. کدهای تخفیف فیلم سریال موجود را می توانید با جست و جو در سایت موپُن پیدا کنید و مورد استفاده قرار دهید. از همراهی شما با مجله موپُن صمیمانه سپاس گزاریم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *