0

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

حتما این روزها نام فروشگاه آنلاین به گوش شما نیز خورده است. فروشگاه آنلاین که این روزها محبوبیت زیادی دارد وبسایتی است که خریداران، کالا یا خدمات را از آن خریداری می‌کنند. به عنوان مثال، نمونه‌ای از یک فروشگاه آنلاین، یک تجارت خرده‌فروشی آجر و ملات با استفاده از یک وبسایت است. حال، راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین نیز مانند تاسیس یک مغازه، نیاز به مجوزهایی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

پیش از هر چیز لازم است به این سوال پاسخ دهیم که آیا واقعا راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی به مجوز نیاز دارد؟ در سال‌های گذشته، پاسخ این سوال منفی بود. اما پس از اتفاقات زیادی که طی سال‌ها رخ داد و شکایاتی که صورت گرفت، اکنون فروشگاه‌های اینترنتی، ملزم به اخذ مجوزهایی هستند تا بتوانند سایت خود را راه‌اندازی کنند. در ادامه این بخش به بررسی انواع این مجوزها و فرآیند اخذ آن‌ها می‌پردازیم.

لیست مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

ابتدا لازم به ذکر است که اخذ برخی مجوزها برای یک فروشگاه اینترنتی ضروری نیست. اخذ چنین مجوزهایی صرفا اعتبار بیشتری برای شما در پی‌‌ خواهد داشت. از طرفی برخی مجوزها هستند که اخذ آن‌ها با توجه به محصولات شما اجباریست و سایت شما برای ادامه فعالیت باید این مجوزها را داشته باشد. انواع این مجوزها به شرح زیر است:

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

اصلی‌ترین مجوز یک سایت فروشگاهی که پیش از همه مجوزها باید اخذ نمود، اینماد است. غالب مشتریان قبل از آن که یک محصول را از یک سایت خاص سفارش دهند، به دنبال علامت اینماد در پایین وبسایت می‌گردند.

این مشتریان اگر علامت اینماد را نبینند معمولا قید خرید محصول را می‌زنند. اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک در مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب‌و‌کار اینترنتی ارائه داده می‌شود. این مرکز تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اینماد به افراد با هدف تاسیس فروشگاه آنلاین ارائه می‌شود. برای دریافت اینماد، پس از آن که سایت را راه‌اندازی کردید، از طریق سایت اینماد درخواست می‌دهید.

حال، اینماد در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود که به شرح زیر هستند:

نماد موقت

این نماد مخصوص کسانی است که قصد دارند فروشگاه اینترنتی خود را به سرعت راه‌اندازی کنند و طی زمان کم‌تری مجوز دریافت کنند. نماد موقت برای چنین افرادی صادر می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که لازمه اخذ نمادهای دیگر، نماد موقت است. یعنی شما حتی اگر عجله نداشته باشید نیز، ابتدا باید نماد موقت را دریافت کنید تا برای نمادهای دیگر درخواست دهید. برای اخذ نماد موقت، کم‌ترین بررسی معیارها صورت می‌گیرد و همچنین نیاز به تمدید دارد.

نماد دائم تک‌ستاره

بعد از اخذ نماد موقت، باید معیارهای بیشتر و مهم‌تری را در سایت و تجارت خود داشته باشید تا بتوانید برای نماد دائم تک‌ستاره درخواست دهید.

نماد دائم دوستاره

این گواهی، نقش بالایی در کسب اعتماد کاربران به سایت شما دارد. حال چرا شما به اعتماد مشتری نیاز دارید؟ در هر سایت فروشگاهی، غالب افراد، تمام اطلاعات خود را برای خرید محصول در سایت مذکور وارد می‌کنند. این اطلاعات، آدرس محل زندگی کاربر، شماره تماس خانه، تلفن همراه، سن، شماره کارت و غیره را در بر می‌گیرد. اگر شما نماد دائم دوستاره داشته باشید، این اعتماد را به کاربر می‌دهید که اطلاعاتش نزد شما محفوظ خواهد ماند.

مجوز درگاه پرداخت آنلاین

درگاه پرداخت آنلاین، یکی دیگر از مجوزهایی است که برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین باید اخذ کنید. دلیل اهمیت این مجوز برخی کلاهبرداری‌هایی است که در گذشته رخ داده است. قضیه اینگونه بود که برخی کلاهبرداران، با روش‌های خاصی در سایت‌های فروشگاهی، از طریق درگاه‌های بانکی به اطلاعات کاربران آن سایت دسترسی پیدا می‌کردند. این اطلاعات شامل مواردی چون نام کاربری، رمز عبور، شماره کارت و حتی CVV2 بوده است. با به دست آوردن این اطلاعات، حساب‌های افراد زیادی در گذشته خالی شده است.

حال، متاسفانه این اتفاق در برخی فروشگاه‎‌های اینترنتی، رخ داده است و هنوز هم باعث ترس مشتریان است. امروزه با افزایش آگاهی مردم و با عرضه مجوزهای رسمی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی، کلاهبرداری بسیار کاهش پیدا کرده است. چرا که دیگر ممکن نیست شخصی با هدف کلاهبرداری یک فروشگاه تاسیس کند و حساب دیگران را خالی کند. فناوری مالی در کشور نیز بسیار پیشرفته شده است و درگاه‌های پرداخت بانکی مناسب و امن به دور از دسترس کلاهبرداران برای بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی کوچک یا بزرگ ایجاد شده است.

حال، این درگاه‌های پرداخت، دو دسته هستند که به شرح زیر است:

درگاه پرداخت مستقیم

برای این که برای سایت خود، درگاه پرداخت مستقیم ایجاد کنید، حتما باید مجوز اینماد را دریافت کرده باشید؛ این موضوع باعث می‌شود بدون مجوز نتوانید پرداخت درون سایتی داشته باشید. سپس باید به بانک بروید و قراردادی برای راه‌اندازی درگاه پرداخت مستقیم با بانک عقد کنید. در این مرحله باید تمام اطلاعات حقیقی و حقوقی لازم را به بانک مورد نظر ارائه دهید. لازم به ذکر است که این درگاه برای فروشگاه‌هایی متناسب است که تراکنش به مراتب بیشتری نسبت سایر فروشگاه‌ها دارند. همچنین گرفتن این درگاه کمی زمان‌بر است.

درگاه پرداخت واسط

در این مورد، طرف قرارداد شما یک شرکت است که خودش واسط بین شما و بانک است. در این درگاه، شرکت واسط یک مبلغی را به عنوان کارمزد از شما می‌گیرد. اینگونه پول مشتریان ابتدا به حساب شرکت واسط واریز می‌شود و سپس به حساب شما منتقل می‌شود. این کار برای زمانی مناسب است که کسب‌و‌کاری کوچک با تعداد تراکنش کم دارید. به عنوان مثال، سایت زرین پال یک نمونه درگاه پرداخت واسط شناخته ‌شده است.

مجوز در زمینه رسانه‌های دیجیتال

این مجوز مخصوص کسانی است که در زمینه رسانه‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند. اگر می‌خواهید در زمینه رسانه‌های دیجیتال فعالیت کنید، باید مجوز آن را داشته باشید.

این مجوز را باید از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال اخذ کنید که اهداف آن به شرح زیر است:

نظم دادن به فعالیت‌های فرهنگی دیجیتالی در کشور، تولید بالای محصولات فرهنگی دیجیتالی که متناسب با ارزش‌های نظام است و افزایش سطح آگاهی مردم.

برای کسب این مجوز، اشخاص حقیقی باید نخست به سایت saramad.ir مراجعه کنند و ثبت نام اولیه را انجام دهند. بعد از ثبت نام اولیه در این سایت، به شما یک کلمه عبور داده خواهد شد که با استفاده از آن می‌توانید درخواست مجوز در زمینه رسانه‌های دیجیتال را ثبت کنید.

بعد از آن که درخواست خود را برای مجوز ارسال کنید، تیم حراست آن را بررسی می‌کند و نتیجه را به شما ارسال می‌کند. اگر درخواست شما برای تیم حراست مورد تایید باشد، نوبت به یک آزمون آنلاین در مورد قوانین و مقررات می‌رسد. پس از این آزمون، باید در یک مصاحبه آنلاین نیز شرکت کنید. آزمون آنلاین 12 سوال دارد که زمانی در حدود 15 دقیقه به آن اختصاص داده شده است. زمان مصاحبه ذکرشده نیز 10 دقیقه است. در نهایت اگر نمره قبولی در آزمون آنلاین را کسب کنید و استعلام از مراجع ذی‌صلاح نیز موفقیت‌آمیز باشد، باید یک کمیته تخصصی اظهار نظر کند و در آخر برای اظهار نظر پایانی طبق آیین ساماندهی در کارگروه فرهنگی دیجیتال بررسی شود. پس از تایید تمام این مراحل، به شما یک مجوز پنج ساله داده می‌شود.

مجوز نظام صنفی رایانه‌ای

تمام شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای اینترنتی پس از ثبت شرکت و پیش از آغاز کار در زمینه‌های مختلفی چون تولید، طراحی، توسعه، مشاوره یا آموزش نرم‌افزارها و غیره، باید به نظام صنفی استان محل زندگی خود مراجعه کنند و مجوز لازم در زمینه فعالیت‌های رایانه‌ای را دریافت کنند. به صورت کلی، شرکت‌هایی که مدیر عاملی با حداقل مدرک تحصیلی لیسانس دارند و کسب‌و‌کارشان در زمینه فعالیت‌های رایانه‌ای است امکان دارند برای دریافت مجوز نظام صنفی رایانه‌ای اقدام کنند.

مجوز ساماندهی

یکی از مجوزهای لازم دیگر برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، مجوز ساماندهی تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع این مجوز نشان می‌دهد که محتوای وبسایت شما توسط این سازمان تایید شده است و مشکلی ندارد. برای کسب این مجوز باید به سایت samandehi.ir مراجعه کنید. حال ممکن است بپرسید که آیا حتما باید این مجوز را اخذ نمود یا خیر؟ برای راه‌اندازی فروشگاه خود می‌توانید این مجوز را دریافت نکنید و اجباری در آن نیست. ولیکن، اگر این نماد را داشته باشید، اگر سایت فیلتر شود، ستاد ساماندهی قبل از فیلتر کردن سایت، با ارسال پیامک شما را مطلع می‌کند. اخذ این مجوز بیشتر برای فروشگاه‌هایی مناسب است که محتوای صوتی و تصویری دارند و احتمال فیلترینگ آن‌ها بیشتر از سایر سایت‌ها است.

لازم به ذکر است که نماد ساماندهی هم مثل اینماد در دو دسته موقت و دائم دسته‌بندی می‌شود که در ادامه توضیح داده شده است:

نماد ساماندهی موقت

در واقع، نماد موقت برای افرادی است که در حال تکمیل مدارک خود برای اخذ نماد دائم ساماندهی هستند. مدت زمانی که این کار برای تکمیل مدارک اصلی به فرد می‌دهد حدودا سه ماه است.

نماد ساماندهی دائم

نماد دائم ساماندهی مثل اینماد ستاره ندارد. این نماد زمانی به شما ارائه می‌شود که مدارک لازم خود را تکمیل کرده باشید. مدت اعتبار نماد ساماندهی دائم 6 ماه است و می‌شود آن را تمدید کرد.

مجوز اختصاصی کسب و کارهای اینترنتی

این نوع مجوز بستگی به نوع خدمات یا محصولات شما دارد. به عنوان مثال، برای فروش محصولات فرهنگی و هنری به مجوز وزارت ارشاد نیاز دارید. اگر محصول یا خدمات شما در حوزه سلامت و درمان باشد، باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرید. پس به طور کلی، این مجوز بستگی به کسب‌و‌کار شما دارد.

مراحل دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی

قطعا تا اینجای مقاله برای شما سوال شده است که چگونه مجوز فروشگاه اینترنتی بگیریم. بسته به نوع مجوزی که می‌خواهید دریافت کنید، این مرحله متفاوت است و مدارک متفاوتی نیاز دارد. اما به طور کلی، نحوه گرفتن مجوز فروشگاه اینترنتی اصلا پیچیده نیست. به عنوان مثال، اولین مجوزی که باید دریافت کنید، اینماد است. مدارک مورد نیاز برای اخذ این مجوز اگر شخص حقیقی باشید به شرح زیر است:

تصویر پروانه و مجوز فعالیت (در صورت لزوم)، اسناد هویتی متقاضی (شناسنامه، کارت ملی و مدرک وضعیت نظام وظیفه).

اگر برای شخص حقوقی اقدام کنید:

تصویر آگهی روزنامه رسمی، تصویر اصل اساس‌نامه، آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)، آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره، آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت، تصویر پروانه یا مجوز فعالیت.

پس از آپلود کردن این موارد، تنها مبلغ مشخصی را واریز می‌کنید و منتظر مجوز می‌مانید.

حال اگر به دنبال اخذ مجوز برای رسانه‌های دیجیتال باشید، این فرآیند به شرح زیر است:

اشخاص حقیقی باید اول به سایت saramad.ir مراجعه کنند و ثبت نام اولیه کنند. بعد از ثبت نام اولیه در سایت مرکز فناوری اطلاعات، یک کلمه عبور در اختیار شما قرار می‌گیرد. بعد از این که درخواست خود را برای مجوز ارسال کنید، تیم حراست آن را بررسی می‌کند و نتیجه را برای شما ارسال می‌کند.

اگر نتیجه حراست برای درخواست مجوز شما مورد تایید باشد، در یک آزمون آنلاین شرکت می‌کنید و در صورتی قبولی یک مصاحبه نیز خواهید داشت. در پایان نیز با اظهار نظر کمیته تخصصی، مجوز به شما ارائه می‌شود. تنها به یاد داشته باشید که مدارک مهم برای گرفتن مجوز فروشگاه اینترنتی از هر نوعی، پروانه، جواز کسب و اسناد هویتی است.

هزینه مجوز فروشگاه اینترنتی

اگر نگران هزینه بالای راه‌اندازی و هزینه اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی هستید، باید بگوییم که حتی راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی در نقطه‌ای از شهر نیز هزینه‌های زیادی دارد. هزینه اجاره مکان، نیروی انسانی، قبض آب و برق مقدار کمی نیست. حال، مزیت فروشگاه اینترنتی در این است که هزینه بسیار کم‌تری دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد. برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، نیاز است در بخش‌های مختلفی هزینه کنید:

اولین هزینه، هزینه ساخت خود سایت است و بستگی به سرویسی دارد که استفاده می‌کنید. به عنوان مثال اگر سایت را برای شما به طور اختصاصی کدنویسی کنند، باید بیش از 50 میلیون تومان هزینه کنید. اگر از سیستم‌های مدیریت محتوایی چون وردپرس استفاده کنید، باید حداقل 1 میلیون تومان صرف کنید. این در صورتی است که خودتان طراحی سایت بلد باشید. اگر طراحی سایت را به کسی سفارش دهید، هزینه آن بالای 5 میلیون تومان می‌شود. همچنین اگر یک قالب سفارشی داشته باشید باید حداقل 10 میلیون تومان هزینه صرف آن کنید.

پس از آن نوبت به هزینه مجوز می‌رسد. پس از درخواست مجوز که در هر یک از سامانه‌های معرفی‌شده ثبت می‌کنید، مبلغی حدود 20 الی 30 هزار تومان برای هزینه پیک واریز می‌کنید که مجموعا شاید کمتر از نیم میلیون تومان شود.

مزایای اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی

مهم‌ترین مزیت اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی، جلب اعتماد مشتریان است. در واقع مسئله بسیار مهم در اینجا، موضوع اعتمادسازی برای مخاطب است. اگر شما بدون گرفتن مجوز فروشگاه اینترنتی و گواهی‌نامه‌های لازم یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید، نمی‌توانید از مردم توقع داشته باشید که به شما اعتماد کنند و از فروشگاهتان خرید کنند.

تنها راه حل برای ساخت این اعتماد، جدا از ارائه خدمات و محصولات خوب و کد تخفیف، اخذ مجوز است. زمانی که مشتری ببیند سایت شما مزین به اینماد است، دیگر بی‌اعتماد نخواهد بود. جلب اعتماد مشتری به عنوان مهم‌ترین فاکتور در فروشندگی حساب می‌شود؛ حال چه این فروشندگی فیزیکی باشد و چه آنلاین. پس مزایای اخذ مجوز فروشگاه اینترنتی را دست کم نگیرید.

سخن پایانی

در این متن تلاش شد تا شما عزیزان را با انواع مجوزهای لازم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا کنیم. سپس مراحل و هزینه‌های اخذ این مجوزها بررسی شد و در نهایت با مزایای دارا بودن مجوز آشنا شدیم. پیشنهاد می‌شود پیش از هر تصمیمی، نقشه راه خود را معین کنید. با افراد باتجربه در این زمینه مشورت کنید و وبسایت‌ها یا فروشگاه‌های اینترنتی مشهور را بررسی کنید. رمز موفقیت آن‌ها چندان هم محرمانه نیست و می‌توان در مقالات متنوع و معتبر آن‌ها را مطالعه کرد.

در پایان نیز بدانید که هیچ فرآیند درآمدزایی از ابتدای راه، ساده و روشن نیست. مشکلات و پیچیدگی‌های ابتدای راه همیشه وجود دارند. بنابراین امیدواری به بهبودی و تلاش است که برای جبران کاستی‌ها اهمیت دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل