0

قوانین مرجوعی کالا در خریدهای اینترنتی

قوانین مرجوعی کالا در خریدهای اینترنتی

یکی از موارد مهمی که در خریدهای اینترنتی توسط خریداران مورد بررسی قرار میگیرد، امکان مرجوع یا تعویض کالا و قوانین و شرایط مرجوعی کالا در خریدهای اینترنتی است. مرجوع کردن کالا به معنی بازگردان آن به فروشنده و پس گرفتن هزینه پرداخت شده در ازای آن است. اهمیت این موضوع در زمان انتخاب یک فروشنده از میان فروشندگان بیشمار یک کالا نمود بیشتری پیدا میکند. چرا که از نظر خریدارن، بخصوص در اولین خرید آنلاین از یک مجموعه، فروشنده ای قابل اعتمادتر است که درصورت عدم رضایت از کالای خریداری شده در دسترس بوده و امکان مرجوع هزینه و بازپس پگیری کالا را برای مشتری فراهم نماید. چرا که خرید اینترنتی به دلیل محدودیت‌های آن، همواره با تردیدهایی از سمت خریدار همراه است که ممکن است در نهایت، منجر به عدم رضایت از خرید و انصراف از آن شود.

گفت و گو در مورد حقوق خریداران و مشتری مداری در فضای خرید و فروش آنلاین، ممکن است این تصور را ایجاد کند که فروشنده موظف است تحت هر شرایطی امکان مرجوع کالای فروخته شده را در هر مرحله ای برای خریدار فراهم نماید؛ درصورتی که این موضوع به دلایلی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، منطقی به نظر نمی‌رسد. به احتمال زیاد شما هم تا کنون حداقل یک بار در تجارب خود درخریدهای حضوری به این نتیجه رسیده‌اید که مایلید کالای خریداری شده را به هر دلیلی مروجوع یا تعویض کنید. حتی ممکن است در هنگام خرید در این مورد با فروشنده صحبت و توافق کرده باشید. این توافق دقیقا به این معنیست که فروشنده تحت هر شرایطی درخواست شما را قبول نخواهد کرد، و شرایطی از جمله مدت زمان گذشته از خرید و مواردی درباره سلامت کالایی که خریده اید، مد نظر اوست. فروشندگان اینترنتی که امکان بازگشت هزینه و کالا را برای مشتری فراهم می‌کنند نیز از این قاعده مستثنی نبوده، و به طور معمول شرایط و چارچوب‌هایی را تحت عنوان قوانین مرجوعی کالا برای انجام این امر معین می‌کنند.

در راستای شناسایی تجارت‌های الکترونیک و ایجاد اعتماد برای خرید‌کنندگان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اقدام به اعطای نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد، به کسب و کارهای اینترنتی کرده است. بدین ترتیب، مردم در هنگام خرید اینترنتی از سایت‌های دارای اینماد، می‌توانند اطمینان داشته باشند که این سایت‌ها متعهد به حقوق مصرف کنندگان بوده، و این حقوق را به رسمیت می‌شناسند. از جمله این حقوق می‌توان به ایجاد امکان مرجوعی کالا در خریدهای اینترنتی از خریدار اشاره کرد. اگر مایلید از حقوق خود در خرید اینترنتی و مرجوع کردن کالا پس از خرید اطلاع داشته باشید، ادامه مطالب این صفحه احتمالا به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

مرجوعی کالا در خریدهای اینترنتی، خرید اینترنتی آسان و امن

اگر دوست دارید در کمترین زمان ممکن و از آسان‌ترین راه و با خیال راحت خرید کنید، احتمالا از دسته طرفداران خرید اینترنتی هستید. همانطور که پیش‌تر گفتیم، خریدارن اینترنتی معمولا به دنبال هموارترین و مطمئن‌ترین فروشندگان هستند. بنابراین در این لسیت بلند بالا، فروشندگانی انتخاب می‌شوند که در تلاش هستند با راهکارهای مشتری مدارانه از جمله ایجاد امکان استفاده از کد تخفیف تجربه خرید امن‌تر و لذت بخش‌تری برای خریدار فراهم کنند. با این حال تنها ضمانت و اعتبار فروشنده و یا حتتا داشتن اینماد است که خیال خریدار را تا حد زیادی راحت میکند. همانطور که یکی از ضمانت‌ها، مربوط به قوانین مرجوعی خرید اینترنتی است. هر مجموعه یا سایت، چه در فروش حضوری و چه اینترنتی خود، قوانین مخصوص به خود را در زمینه مرجوع کردن کالا دارد. هرچقدر این قوانین منطقی‌تر و سهل گیرانه‌تر باشند، خرید از سایت یا مجموعه نیز راحت‌تر انجام می‌گیرد. از این رو پیشنهاد ما به شما به عنوان یک خریدار این است که پیش از اقدام به خرید، از تمامی حقوقی که توسط فروشنده برای شما تعریف و منظور شده، مطلع شوید تا یک تجربه خوب از خرید برایتان رقم بخورد.

کدام فروشندگان اینترنتی قوانین مرجوعی کالای مشتری مدارانه‌تری دارند؟

مشتری مداری در شرکت‌ها و سایت‌ها را نمی‌توان صفر یا ۱۰۰ در نظر گرفت. بلکه می‌توان گفت که سیاست‌های مجموعه‌های فروشنده، بر اساس مشتری مداری و همچنین در جهت منافع آن مجموعه تنظیم می‌شوند. تخفیف‌های منظور شده در زمان‌های خاص و در شرایط خاص، و همچنین تخفیف‌های عمومی که یک فروشنده برای خریدار اعمال می‌کند، یکی از مواردی است که در جهت مشتری مداری و همچنین پیش برد شرکت‌ها عرضه می‌شود. به طور مثال، تقریبا میتوان گفت همه ما تا کنون حداقل یک بار در خرید اینترنتی از کد تخفیف دیجی کالا استفاده کرده و یا حتی درمورد آن شنیده ایم، و همین تخفیف‌های عمومی، یکی از دلایلی است که ممکن است بارها این سایت را برای خرید انتخاب، و به آن اعتماد کنیم. با این حال نمی‌توان انتظار داشت که افعال تمام شرکت‌ها کاملا بر اساس ذائقه و خوشایند خریدار باشد.

یکی دیگر از مواردی که مورد پسند کاربران و خریداران قرار می‌گیرد، امکان بازگردادن کالا است. خرید اینترنتی محدودیت‌هایی از جمله موارد زیر دارد:

  • عدم شناخت کامل و تعامل مستقیم با فروشنده
  • عدم اطمینان از صداقت فروشنده در ارائه کالا
  • عدم اطمینان از حفظ سلامت کالا در حین ارسال به مقصد
  • عدم امکان مشاهده و اعمال سلیقه مستقیم خریدار بر کالا

در این شرایط و جهت رعایت حقوق و حفظ منافع هر دو طرف یعنی خریدار و فروشنده، فروشندگان اینترنتی اقدام به تنظیم قوانینی برای ایجاد امکان بازگشت کالا و هزینه پرداخت شده در ازای آن کردند، که با نام قوانین خرید و فروش کالا آنلاین شناخته می‌شود. تعدادی از این قوانین تا حدی میان شرکت‌ها و فروشندگان اینترنتی مشترک و مشابه است.

شرایط مرجوعی کالا در خریدهای اینترنتی

اگر به هر دلیل از خرید خود رضایت نداشته باشید، طی شرایط و چارچوبی که شرکت فروشنده معین کرده است، می‌توانید کالا را بازگردانده و یا تعویض نمایید. این شرایط و چارچوب‌ها به طور معمول توسط کارشناسان همان شرکت درمورد کالای شما بررسی شده، و درصورت صحت، وجه پرداخت شده به شما عودت داده خواهد شد. این موضوع بیشتر درمورد پوشاک و یا وسایل الکترونیکی ممکن است اتفاق بیوفتند. در ادامه تعدادی از قوانین مرجوع کالا در فروشندگان آنلاین با هم بررسی می‌کنیم.

 

مدت زمان گذشته از خرید

از زمانی که کالا را خریداری می‌کنید، تا ابد برای مرجوع آن فرصت نخواهید داشت. شما تنها مدت محدودی فرصت دارید تا درصورتی که از تصمیم خود برای خرید آن پشیمان شده، و یا به هر دلیل از آن ناراضی هستید، برای بازگرداندن آن و درخواست عودت وجه پرداخت شده اقدام کنید. ممکن است در فروشندگان مختلف این زمان از ۲ تا ۷ روز متغیر باشد. علت وجود این محدودیت در زمان، عمدتا مربوط به شرایط نگهداری از کالا، و همچنین ثبت خروج آن از انبار فروشنده است.

 

نو بودن و در وضعیت اولیه بودن کالا

درصورت ارسال درخواست بازگشت کالا توسط خریدار، یکی از اولین مواردی که توسط کارشناس شرکت فروشنده بررسی می‌شود، این است که کالا کاملا در وضعیت اولیه و نو باشد. طبیعی است که در غیر این صورت فروشنده هیچ توجیهی برای باز پس گرفتن آن نخواهد داشت. چرا که در این حالت کالا یک کالای دست دوم محسوب شده، و نه تنها دیگر قابل عرضه و فروش نیست، بلکه درصورت مرجوع تنها موجب ضرر مالی به فروشنده می‌شود. پس اگر در خرید خود مردد هستید، دقت داشته باشید که تا پیش از اطمینان، از آن استفاده نکنید و یا آن را در حالتی نگهداری کنید، که تا زمان مرجوع نو و در وضعیت اولیه باقی بماند.

 

عدم وجود هر گونه آسیب و یا تغییر در کالا

این مورد بیشتر در پوشاک صدق می‌کند. درصورتی که پوشاک خود را به صورت آنلاین خریداری کرده اید، تا زمان اطمینان از خرید خود نباید از آن استفاده کنید. چرا که بر خلاف سایر وسایل، پوشاک بسیار سریع‌تر و راحت دچار آسیب و یا تغییر می‌شوند. بنابراین پس از خرید خود، باید به این موضوع دقت داشته باشید.

 

عدم تغییر یا حذف برچسب، مارک یا لیبل روی کالا

بسیاری از اوقات بر روی کالا یا جعبه و یا بسته بندی آن، مواردی از جمله برچسب، مارک یا لیبل مربوط مشخصات و قیمت کالا درج شده است. این لیبل‌ها معمولا توسط تولید کننده کالا درج شده، و به نوعی شناسنامه و معرف تولید کننده یا فروشنده آن است و از این جهت، اهمیت زیادی دارد. آسیب زدن به موارد یاد شده، به منزله ی آن است که کالای خریداری شده دیگر نو و در وضعیت اولیه قرار ندارد.

 

هزینه ارسال کالا به فروشنده

در بعضی از موارد، در قوانین مرجوع کالا این مورد توسط فروشنده قید شده است که درصورتی که خریدار مایل به بازگشت کالا باشند، چنانچه کالای خریداری شده تمامی شرایط مورد قبول را داشته باشد، هزینه بازگردادن کالا به فروشنده بر عهده خود خریدار است. این موضوع در همه شرکت‌ها وجود ندارد و بعضی از آن‌ها خود این هزینه را بر عهده می‌گیرند.

 

هماهنگی با واحد پشتیبانی

برای این که از ثبت و پیگیری درخواست خود اطمینان حاصل کنید، بهتر است پیش از هر اقدامی با واحد پشتیبانی شرکت فروشنده هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. با این کار می‌توانید بدانید که آیا کالای شما شرایط مرجوع را دارد یا خیر. لازم به ذکر است که بازگشت کالا به طور کل برای بعضی از کالاها تعریف نشده، و به هیچ عنوان قابل تعویض یا مرجوع نیستند. این یکی دیگر از مواردیست که در هنگام ارتباط با پشتیبانی باید از آن اطلاع پیدا کنید.

در نهایت به شما توصیه می‌کنیم که طبق مثل معروف «پیشگیری بهتر از درمان است»، پیش از اقدام به خرید آنلاین کالا، از تمام جهات مد نظر خود کالا و قوانین مرجوعی کالا در خریدهای اینترنتی را بررسی نموده، تا بتوانید با اطمینان بیشتری آن را خرید کنید و ریسک مرجوع آن را کاهش دهید. درصورتی که از سایت خرید میکیند، جهت اطمینان خاطر بهتر است از دارا بودن اینماد توسط آن سایت یا فروشنده اینترنتی اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت نیز می‌توانید با تحقیق و بررسی، فروشندگانی را انتخاب کنید که قوانین آسان‌تری برای مرجوع ارائه می‌دهند. در صورتی که این موارد را به خوبی رعایت و دقت لازم را به آن‌ها داشته باشید، قطعا یک خرید راحت و بدون پشیمانی در پیش رویتان خواهید داشت. برای دریافت جدیدترین اطلاعات و اخبارفروشگاه‌ها و خدمات آنلاین، از مجله موپُن بازدید نمایید.

سوالات متداول

مدت زمان گذشته از خرید - نو بودن و در وضعیت اولیه بودن کالا - عدم وجود هر گونه آسیب و یا تغییر در کالا - عدم تغییر یا حذف برچسب، مارک یا لیبل روی کالا - هزینه ارسال کالا به فروشنده - هماهنگی با واحد پشتیبانی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل