0

شکایت از فروشگاه اینترنتی

شکایت از فروشگاه اینترنتی

امروزه با توجه به افزایش محبوبیت استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری از افراد برای خرید مایحتاج روزانه خود به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند. با توجه به اینکه این سایت‌­های مختلف خدمات مهمی را به‌ صورت غیر حضوری به کاربران ارائه می­‌دهند طوری که در قدیم باید برای تک‌ تک این کارها از روش‌های حضوری استفاده می‌­کردیم که این موضوع می‌توانست وقت افراد را بسیار بگیرد. با توجه به این موضوع و علاوه بر شرایط به وجود آمده در ایام بروز بیماری کرونا، استفاده از اینترنت و سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کردند. به همین میزان که استفاده از سایت‌ها محبوبیت یافتند، طبیعتا اختلافات و شکایت از فروشگاه های اینترنتی نیز گسترش یافت.

علاوه بر این‌ها شکایاتی نظیر کلاه‌برداری‌های اینترنتی یا سرقت‌های اینترنتی نیز در این فضا گسترش یافت. از این رو مردم در این شرایط به دنبال یافتن راهی هستند که بتوانند مرجع شکایت را پیدا کنند و به مجرمین و متخلفین رسیدگی قضایی شو و در آخر به حق خود برسند.

راه‌های شکایت از فروشگاه اینترنتی

در شرایط کنونی جامعه، با توجه به آنلاین شدن و ایجاد بستری جهت انجام معاملات به شکل آنلاین و مجازی و به دنبال آن ایجاد فروشگاه‌های مجازی و به صرفه بودن خرید و فروش آنلاین هم برای فروشنده به جهت عدم امکان نیاز به فضا برای ارائه محصولات و عدم نیاز به صرف هزینه زیاد جهت خرید یا اجاره فضا و تجهیزات و هم برای خریدار به جهت عدم نیاز به صرف وقت زیاد جهت بررسی اجناس و همچنین امکان مقایسه راحت کالاها با یکدیگر و دسترسی ۲۴ ساعته به سایت‌های گوناگون،مردم به خرید اینترنتی رو آورده اند،که همین امر موجب افزایش شکایت از این گونه فروشگاه‌ها شده است.

 

عموما برای شکایت از فروشگاه اینترنتی، چهار روش وجود دارد و افراد می‌توانند در صورت داشتن شکایت از این 4 طریق اقدام کنند.

یکی از این روش‌ها مراجعه به پلیس فتا است که اکثر مردم با این روش آشنایی دارند و اغلب افراد اولین کاری که برای شکایت از فروشگاه اینترنتی انجام می‌دهند، مراجعه به پلیس فتا است.

روش دیگر مراجعه به سایتی به نام سامانه اینماد است، با توجه به بازنویسی بخش شکایات سامانه اینماد و راه‌اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی، از این پس در لینک سامانه جدید ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود. بدین منظور هنگام ثبت شکایت در سامانه جدید، درج اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و… الزامی است.

راه دیگر نیز شکایت از طریق پیگیری‌های معمول قضایی است که این روش شکایت از فروشگاه اینترنتی نسبت به دو روش قبلی کارآمدتر و بهتر است.

آخرین راه برای شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق تعزیرات است که شما می‌­توانید اقدام به شکایت نمود که در ادامه به همه این‌ها می­‌پردازیم.

 

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق پلیس فتا

یکی از شیوه‌های ثبت شکایت از فروشگاه‌ اینترنتی، شکایت از طریق مراجعه به پلیس فتا انجام میگیرد.اکثر افراد امروزه با پلیس فتا آشنایی دارند. نشانی شکایت از طریق پلیس فتا آدرس cyberpolice.ir است. در این روش شاکی با ورود به صفحه پلیس فتا می‌تواند روی آیکون ثبت گزارش مردمی کلیک نماید و شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.

پلیس فتا از طریق راه‌های تخصصی، تحقیقات مقدماتی و اولیه جرایم رایانه‌ای را با ارجاع به دادسرای جرایم رایانه‌ای به انجام رسانیده و نتیجه حاصل آمده را به مرجع قابل اعتماد ارسال می‌کند.

شیوه و روند شکایت از پیج خرید و فروش اینترنتی بدین صورت است که شاکی با مراجعه به صفحه پلیس فتا و سپس با وارد شدن صفحه ثبت گزارش عامه، شکایت اینترنتی خود را از جمله شکایت از جرم سرقت‌های اینترنتی و شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را ثبت نموده و نهایتا توسط پلیس فتا پیگیری خواهد شد.

نکته‌ای که می‌بایست در این بخش به آن توجه ویژه ای کنید و از آن چشم پوشی نکنید این است که شیوه شکایت از فروشگاه اینترنتی به واسطه‌ پلیس فتا‌ به مواردی اختصاص دارد که عمل فروشگاه اینترنتی جرم بوده است و حاوی یک موضوع مجرمانه همانند کلاهبرداری اینترنتی باشد.

برای شکایت از یک صفحه فروشگاهی که در تلگرام و یا اینستاگرام و سایر اپلیکیشن‌ها است نیز می‌توانید به بخش گزارش تخلف شبکه اجتماعی سایت بروید و با درج اطلاعات لازم و اطلاعات صفحه مربوطه، شکایت خود را نسبت به کانال یا پیج را در پلیس فتا مطرح نمایید.

برای شکایت از طریق پلیس فتا معمولا مدت زمان طی شدن روند در بستگی به نوع پرونده دارد. همچنین آماده بودن مدارک و مستندات می­‌تواند در تسریع روند رسیدگی مؤثر باشد.

معمولا هزینه شکایت از طریق پلیس فتا به مقدار کمی معین شده است و علت این امر آن است که افراد در طبقات مختلف بتوانند از این امکانات استفاده کنند و حق و حقوق شخصی ضایع نگردد.

البته لازم به ذکر است که در پایان روند شکایت در صورتی که حکم به نفع وی صادر گردد، می‌توان هزینه‌هایی که در طی روند پیگیری نموده است را به عنوان خسارت از طرف مقابل دریافت کند.

 

شکایت از فروشگاه اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی

اگر فروشگاهی که از آن خرید کرده اید، کالا و محصول خریداری گردیده به واسطه‌ی شما را ارسال نکند و یا از ارائه داشتن سایر خدمات قانونی چون پذیرش تقاضا مرجوعی محصول خودداری کند، اگر آن فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد، شیوه و مراحل شکایت از پیج خرید و فروش اینترنتی بدین صورت است که می‌بایست در ابتدا به سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی enamad.ir مراجعه فرمایید.

پس از آن روی گزینه ورود به سامانه ثبت شکایت، به منظور ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی مورد نظر اقدامات لازمه را در انجام دهید.

شکایت از طریق مراجع قضایی

علاوه بر دو شیوه نام‌برده شده جهت ثبت شکایت از فروشگاه اینترنتی که در قسمت‌های قبل به توضیح آن پرداختیم،‌ شیوه دیگری برای شکایت از فروشگاه اینترنتی نیز وجود دارد که گرچه در مقابل شیوه‌های قبلی، نیاز به مراحل طولانی‌‌تری دارد، اما به علت آن‌ که امکان دریافت یک حکم قضایی را داشته که از ضمانت اجرای بسیار قوی (اجرای دارا بودن حکم به واسطه‌ اجرای احکام دادگستری) برخوردار است، در مقابل دو شیوه‌ پیش بسیار کارآمدتر و بهتر می‌باشد.

شیوه شکایت از پیج و سایت‌های اینترنتی از طریق مراجع قضایی، بدین صورت است:

ابتدا فرد شاکی یا مال باخته باید با در اختیار داشتن اسناد و مدارک از جمله کارت ملی و فیش واریز وجه و غیره به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند تا بعد از به ثبت رساندن شکایت خود، این شکایت نامه به واسطه‌ دفاتر مزبور برای دادسرای جرایم رایانه‌ای فرستاده گردد.

بعد از رسیدن شکایت به دادسرا و نیز ارجاع آن به شعبه مربوطه، شعبه دادسرا دستور تحقیقات اولیه را از فروشگاه اینترنتی صادر کرده و برای پلیس فتا ارسال می‌کند.

پس از تمام شدن پروسه تحقیقات صورت گرفته، چنانچه که نظر دادسرا بر عدم شکل‌گیری جرم باشد، قرار منع تعقیب شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی را صادر خواهد نمود.

اما اگر نظر دادسرا بر انجام جرم باشد، با صادر نمودن قرار جلب به دادرسی، پرونده را به سوی دادگاه کیفری دو ارسال می‌نماید

دادگاه کیفری بعد از احضار دو طرف و ایجاد جلسه دادرسی، دوباره به ادله وقوع جرم رسیدگی نموده و به هنگامی که نظر بر اتفاق جرم داشته باشد، رای خود را بر محکومیت کیفری صادر می‌نماید.

شکایت از طریق تعزیرات

مواردی از جمله گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، اخفا و امتناع از عرضه کالا، عدم صدور برگ خرید، فروش اجباری و سایر موارد موضوع قانون تعزیرات حکومتی از جمله مواردی هستند که اشخاص می‌توانند از طریق تعزیرات پیگرد نمایند که اگر از سوی فروشگاه‌های اینترنتی واقع شود از طریق اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی رسیدگی مناسب صورت می‌گیرد.

آدرس این سایت ecunion.ir است. اگر شما از کسب‌ و کار عضو اتحادیه شکایت دارید با وارد نمودن نام سایت شکایت خود را مطرح کرده و سپس بر روی ثبت کلیک نمایید.

اگر از کسب‌ و کارهایی که عضو اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای اینترنتی نیستند و قصد شکایت دارید باید از قسمت وضعیت دامنه، گزینه عضو اتحادیه نیست» انتخاب کنید و در آن جا نام دامنه مورد نظر را در بخش مربوطه وارد کنید.

 

انواع تخلفات فروشگاه اینترنتی

امروزه با گسترش فضای مجازی تخلفات اینترنتی نیز افزایش یافته است، این تخلفات می‌تواند بدین شرح باشد:

دسترسی غیر مجاز و سرقت اطلاعات مهم شما، آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت، توهین و فحاشی در فضای مجازی، جاسوسی از طریق شبکه اینترنت، هک اطلاعات و سیستم‌های رایانه ای، سوء استفاده از زنان و کودکان، حملات سایبری، بزهکاری اینترنتی، ایجاد موانع در دسترسی کاربران به وب سایت‌ها و صفحات مجازی، سوء استفاده از بانک‌های اطلاعاتی، ایجاد مسیرهای انحرافی در پرداخت‌های مالی، نقض قوانین کپی رایت، تحویل ندادن کالا، تحویل کالایی متمایز با کالای سفارش داده شده، تحویل کالای معیوب و تحویل کالا با تاخیر از جمله تخلفات اینترنتی هستند.

با توجه به این نکات افراد در صورت مواجه با این نوع تخلف‌ها می‌توانند سریعا از طریق راه‌هایی که در بالا ئکر کردیم به شکایت خود اقدام کنند و از ضایع شدن حق خود جلوگیری کنند.

 

نکات امنیتی هنگام خرید از سایت‌­های اینترنتی چیست؟

یکی از راه‌های اطمینان از خرید اینترنتی مراجعه به سایت enamad.ir است. اشخاص می‌توانند قبل از اقدام به خرید با مراجعه به این سایت از صحت نماد اعتماد الکترونیک در وب‌سایت‌های مختلف اطمینان حاصل نموده و سپس، خرید امن خود را از طریق این سایت­‌ها انجام دهند.

در سایت نماد، امکان مشاهده نمادهایی که تعلیق گردیده‌اند نیز امکان پذیر است. همچنین هنگام ورود به درگاه پرداخت هزینه توجه داشته باشید که URL وب‌سایت باید Https شروع شده باشد.

 

نکات مهم و پایانی در زمینه شکایت از فروشگاه اینترنتی

همان طور که در ابتدا گفته شد پیشرفت تکنولوژی و رونق کسب و کارهای اینترنتی موجب افزایش تخلفات اینترنتی شده است. حتما برای شما هم پیش آمده که به دنبال کالایی هستید که نتوانستند آن را در هیچ مغازه ای پیدا کنید. در نهایت کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه اینترنتی خریداری می‌کنید. ممکن است در روند خرید شما اتفاقاتی از جمله عدم تحویل کالا، عدم تطابق کالا و… بیوفتد. اما در مواقع این چنینی راه حل چیست و چطور می‌توان این موضوع را پیگیری کرد؟ به کدام مرجع باید مراجعه کرد؟

و در پایان نکته‌ای نیز نکته ای که وجود دارد، این است شیوه‌ شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ دادسرا اختصاص به برخی موارد داشته که عمل و کار فروشگاه اینترنتی، جرم تلقی شده و حاوی یک عنوان و موضوع مجرمانه همانند کلاهبرداری اینترنتی باشد.

 

از این جهت به هنگامی که عمل و کار فروشگاه اینترنتی جرم تلقی نشود، تنها می‌توانید به واسطه‌ رجوع به شورای حل اختلاف و یا دادگاه‌های حقوقی، جهت طرح دعوای حقوقی اقدام نمایید. با مجله موپُن همراه باشید تا اطلاعات روز فروشگاه‌های اینترنتی ایران را دریافت کنید.

 

سؤالات متداول شکایت از فروشگاه اینترنتی

سایت‌های اینترنتی از طریق ساخت صفحه‌های پرداخت جعلی اطلاعات حساب شما را به سرقت می‌برند و یا بعد از فروش جنس فرضی وب سایت را از دسترس خارج می‌کنند.
براساس نوع شکایت از سایت می‌توان از طریق سامانه اینماد، اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، پلیس فتا، مراجع قضایی و از طریق سازمان تعزیرات حکومتی اقدام نمود.
یکی از رایج‌ترین روش‌های شکایت از سایت‌های اینترنتی استفاده از سامانه اینماد است. به طور کلی می‌توان گفت سلسله مراتب کار از ابتدا تا انتها بسیار آسان بوده و شما می‌توانید روند شکایت خود را در هر مرحله پیگیری نمایید.
به طور کلی می‌توان گفت کلیه ی تخلفات، کم فروشی، احتکار از سمت سایت‌های اینترنتی را می‌توان از طریق سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری کرد. اما این روش کمتر توصیه می‌شود چراکه روشی بسیار طولانی و زمان بر است.
بهتر می‌دانید که یکی از مسائل مهم دنیای کسب‌ و کار، آگاهی داشتن به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های کسب‌ و کارهای اینترنتی است. خصوصا با گسترش درگاه­‌های فروش اینترنتی، شکایت از فروشگاه اینترنتی زیاد شده و به همان اندازه پیچیده‌تر هم شده است و افراد عادی دانش و آگاهی و تجربه در مورد پیچیدگی‌های این دسته از دعاوی ندارند و همچنین صرف آگاهی از قوانین کافی نیست بلکه درک صحیح از استفاده قوانین در اینجا مطرح می‌گردد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل