0

پلتفرم‌های فیلم و سریال در ایران و جهان از تأسیس تا کنون

تاریخچه پلتفرم‌های فیلم و سریال در ایران و جهان

سایت‌های پخش فیلم و سریال که با نام VOD مخفف  Video On Demand نیز شناخته می‌شوند در حقیقت سامانه‌هایی برای درخواست آنلاین ویدیو و فیلم هستند. این سامانه‌های درخواست ویدیو را می‌توان سیستم‌هایی دانست که به کاربران اجازه تماشاهای محتواهای تصویری و شنیدن محتواهای صوتی در زمان دلخواه را می‌دهد. به ‌این ‌ترتیب لزومی ندارد که در هنگام پخش سراسری یک برنامه به تماشای آن بنشینند.

ناگفته نماند در راه‌اندازی نمونه‌های مختلف VOD و انتقال آن‌ها به تلویزیون و کامپیوترهای شخصی از فناوری IPTV  استفاده می‌شود. سیستم‌های VOD تلویزیون با استریم کردن محتواها از طریق دستگاه‌های گیرنده دیجیتال، کامپیوتر یا سایر دستگاه‌ها فرصت مشاهده آنی آن‌ها و همچنین ضبط روی کامپیوتر و دستگاه‌های ضبط دیجیتال ویدیو را به کاربران می‌دهند.

کاربران همچنین می‌توانند محتواهای مورد نظر خود را با استفاده از پخش کننده‌های قابل حمل دانلود کرده و سپس در زمان دلخواه تماشا کنند. انواع پلتفرم‌های فیلم و سریال در سراسر دنیا و همچنین ایران طرفداران بسیار زیادی دارند؛ زیرا یک فضای تعاملی با امکانات فراوان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

از طرفی توسعه زیر ساخت‌های اینترنتی در ایران و همچنین افزایش سرعت دسترسی به اینترنت نه‌تنها موجب محبوبیت سایت‌های پخش فیلم و سریال در کشورمان شده بلکه زمینه تبدیل این وب‌سایت‌ها به اپلیکیشن را نیز فراهم کرده است.

پلتفرم‌های فیلم و سریال در ایران و جهان

تاریخچه پلتفرم‌های فیلم و سریال در جهان

سرویس‌های نتفلیکس، Hulu و… در زمره محبوب‌ترین و معروف‌ترین پلتفرم‌های فیلم و سریال در جهان قرار می‌گیرند. این سرویس‌ها نوعی VOD‌ دارای حق اشتراک و آبونمان محسوب می‌شوند. در ادامه به بررسی تاریخچه این پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و سریال خواهیم پرداخت.

نتفلیکس

نتفلیکس بزرگ‌ترین شبکه استریم در جهان است که مرکز اصلی آن در کالیفرنیای آمریکا قرار دارد. این شرکت در سال 1997 توسط رید هیستینگز (Reed Hastings) و مارک راندولف (Marc Randolph) راه‌اندازی شده و عمده فعالیت آن به تولید محتوای تصویری و بصری اختصاص یافته است. به طوری که در حال حاضر لقب بزرگ‌ترین شرکت تولید محتوای ویدیویی و تصویری را یدک می‌کشد.

مهم‌ترین دلیل رشد و جذب مخاطبان زیاد نتفلیکس آن است که تمرکز اصلی این سرویس روی حوزه سرگرمی قرار دارد؛ به اضافه این که خدمات مختلف و متنوع و همین‌طور مزایای قابل ‌توجهی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. از جمله این خدمات و مزایا می‌توان به حق اشتراک ماهیانه، ارائه انواع فیلم‌ها و سریال‌های متنوع و غیره اشاره کرد.

نتفلیکس

Hulu

اگرچه نتفلیکس به عنوان قدیمی‌ترین شبکه خانگی فیلم و سریال شناخته می‌شود اما قدمت سرویس Hulu نیز بالا است. این شبکه آنلاین که در سال 2007 تاسیس شد و با شعار “امکان تماشای هزاران فیلم و برنامه تلویزیونی برای کاربران” به فعالیت می‌پردازد، با ارائه فیلم‌های باکیفیت و نمایش‌های تلویزیونی توانسته محبوبیت زیادی در میان مردم بدست بیاورد. این سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال همچنین یک مزیت بسیار مهم نسبت به نتفلیکس دارد؛ آن هم قابلیت به‌روز رسانی لحظه‌ای فیلم و سریال‌ها و همچنین اجرای زنده برخی از برنامه‌ها است.

بنا بر آن‌چه گفته شد هلو به عنوان یک سرویس استریم فیلم و سریال آنلاین نه‌تنها جزء قدیمی‌ترین سرویس‌های این حوزه به حساب می‌آید؛ بلکه با در اختیار داشتن بیش از 600 هزار شبکه تلویزیون مطرح و پربیننده، محبوبیت بسیار چشمگیری در دنیا و به خصوص آمریکا دارد.

Hulu

اولین پلتفرم فیلم و سریال اینترنتی در دنیا

اولین پلتفرم فیلم و سریال اینترنتی یا همان VOD در دنیا در سال 1994 توسط یک تلویزیون کابلی در کمبریج انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. این سرویس با اتصال به شبکه کابلی کمبریج ویدیوها و داده‌ها را به 250 خانه و تعدادی مدرسه ارائه می‌نمود. سپس در سال 1998 شرکت بریتانیایی ارتباطات کینگستون اقدام به راه‌اندازی یک سرویس VOD کاملاً تجاری کرد.

در نهایت نیز این سرویس‌های پخش آنلاین فیلم و سریال در سال 2005 به ایالات متحده راه یافتند. به این صورت که در این سال کاربران استفاده کننده از دستگاه‌های اپل می‌توانستند با استفاده از iTunes Store و پرداخت هزینه‌ای کمتر به دانلود و مشاهده فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بپردازند.

در سال 2007 نیز شرکت نتفلیکس فعالیت خود را از توزیع CD و DVD محتواهای ویدیویی به ارائه سرویس اشتراکی ویدیو تغییر داد و وارد این عرصه شد.

پلتفرم‌های فیلم و سریال اینترنتی ایران به ترتیب چه زمان شروع به کار کردند؟

معروف‌ترین پلتفرم‌های فیلم و سریال ایرانی در حدود سال‌های 93 الی 94 روی کار آمدند و از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیلم نت و پلان

فیلم نت و پلان دو VOD تاسیس شده توسط موسسه فرهنگی “آیینه جادو” هستند که به کمک اپراتورهایی مانند ایرانسل و همراه اول راه‌اندازی شده‌اند. شبکه نمایش خانگی فیلم نت یک VOD ایرانی است که از سال 93 شروع به فعالیت کرده و به کاربران دارای اشتراک اجازه می‌دهد به کلیه محصولات این سامانه دسترسی داشته باشند.

در واقع مشترکین پلتفرم فیلم نت می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز به مشاهده فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود بپردازند و همچنین برنامه‌های مورد نظر خود را برای تماشا در موبایل‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ یا حتی تلویزیون دانلود کنند. ناگفته نماند این قابلیت به‌ صورت مشترک در هر دو سرویس فیلم نت و پلان دیده می‌شود.

مخاطبین این سرویس‌ها نه‌تنها می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارند؛ بلکه فرصت دارند نظر و دیدگاه خود درباره هر محتوا را نیز ثبت کرده تا سایر کاربران به مشاهده آن بپردازند.

این پلتفرم آرشیو بسیار غنی و گسترده‌ای از انواع فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی داشته و همچنین با تولید برنامه‌هایی مانند “35” با مجری‌گری فریدون جیرانی توانسته به‌ خوبی در ذهن مردم تثبیت شود. در واقع گستردگی آرشیو فیلم نت جزء مهم‌ترین دلایل موفقیت این برند به‌حساب می‌آید؛ زیرا این‌گونه کلیه اقشار جامعه می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند. از طرفی این پلتفرم با به‌روزرسانی همیشگی سریال‌ها، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و همچنین خرید امتیاز پخش سریال‌های جدید و تولید محتواهای اختصاصی توانسته روز به‌ روز به محبوبیت خود در بین مردم بیفزاید. طبیعتاً در این حالت به ‌صورت مداوم به تعداد مشترکین فیلم نت نیز افزوده خواهد شد.

اگرچه برخی از فیلم‌های پلتفرم فیلم نت رایگان هستند؛ اما مشاهده اغلب آن‌ها نیازمند پرداخت هزینه است. از این ‌رو به ‌جای خرید فیلم پیشنهاد می‌شود اقدام به خرید اشتراک فیلم نت نمایید تا در طول مدت اعتبار اشتراک بتوانید انواع فیلم‌ها و سریال‌ها را به ‌صورت کاملاً قانونی تماشا کنید.

نکته قابل‌ توجه در مورد فیلم نت که موجب برتری آن نسبت به رقبایی همچون نماوا، فیلیمو، روبیکا و… شده این است که از یک سو به آپلود جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌ها و خرید امتیاز پخش سریال‌ها و تاک‌شوهای جدید می‌پردازد؛ و از سوی دیگر قیمت اشتراک کاملاً مناسبی دارد که برای بازه‌های زمانی مختلف قابل خریداری است. در خرید اشتراک این سامانه پخش آنلاین فیلم و سریال همچنین می‌توانید از کد تخفیف فیلم نت استفاده کنید.

فیلم نت در اقدامی نوین اقدام به راه‌اندازی سیستم‌هایی نموده که به ‌صورت اتوماتیک رفتار مخاطب در وب‌سایت و اپلیکیشن این پلتفرم را تحلیل و بررسی می‌کنند. این سامانه پس از تجزیه ‌و تحلیل رفتار مخاطب نیز همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند خدماتی متناسب با علاقه کاربران را ارائه نماید؛ خدماتی مانند تبلیغات مناسب و کاربرپسند، نتایج سفارشی‌سازی شده برای جستجوها و… .

فیلم نت

نکته قابل ‌توجه درباره نحوه تجزیه‌ و تحلیل سیستم فیلم نت آن است که این بررسی هم‌زمان با ارسال و دریافت محتوا و ذخیره‌سازی آن توسط کاربر، انجام می‌شود.

در یک جمع‌بندی کلی از دلایل موفقیت و پیشرفت پلتفرم فیلم نت می‌توان به مواردی از قبیل استفاده از اینترنت نیم‌بها، دسترسی به سیستم‌ عامل‌های Android و IOS، مناسب‌ بودن تعرفه، آرشیو کامل، ارائه نسخه مخصوص ناشنوایان و… اشاره کرد.

فیلیمو

سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال فیلیمو که در گذشته با نام “آپارات فیلیمو” شناخته می‌شد جزء نخستین سامانه‌های نمایش درخواستی یا همان VOD ایرانی محسوب می‌شود. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت “فناوران ایده‌پرداز صبا” یا “صباایده” است که در سال 1393 تأسیس شد. طبیعتاً فیلیمو زیرمجموعه‌های دیگر این شرکت یعنی آپارات، صباویژن، میهن بلاگ و کلوب را نیز شامل می‌شود.

فیلیمو در واقع سرویسی است که برای استریم محتوای ویدئویی به‌ویژه فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی روی کار آمده و از سال 97 به بعد نیز همچون همتایان بین‌المللی خود اقدام به تولید سریال‌های اختصاصی نموده است.

فیلیمو را به‌جرئت می‌توان جزء موفق‌ترین سرویس‌های ارائه شده توسط هلدینگ صبا ایده به‌ حساب آورد. بنا بر آن‌چه گفته شد فیلیمو در ابتدای تأسیس، فعالیت خود را به ‌عنوان محصولی از آپارات آغاز نمود. این وب‌سایت در حقیقت اولین سینمای خانگی آنلاین کشور است که در حال حاضر به ‌صورت مستقل به فعالیت می‌پردازد. در واقع راه‌اندازی فیلیمو را می‌توان حاصل فعالیت مشترک کلیه تیم‌های صباایده (فنی، مارکتینگ، توسعه کسب‌وکار) و آپارات و صباویژن دانست.

در نتیجه این کار گروهی است که کاربران فیلیمو به‌ راحتی و با چند کلیک می‌توانند به آرشیو بسیار گسترده‌ای از فیلم و سریال دسترسی داشته باشند. به ‌اضافه این که امکان تماشای کلیه محتواهای مورد علاقه هر کاربر روی تلفن همراه، تبلت، تلویزیون هوشمند و کامپیوتر شخصی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: تماشای فیلیمو در تلویزیون

ناگفته نماند تیم فیلیمو همواره در تلاش است تا با توسعه محتوایی و خدمات این VOD قدرتمند، جدیدترین و باکیفیت‌ترین فیلم‌ها و سریال‌های روز خارجی و ایرانی را در اختیار فارسی‌زبانان قرار دهد.

از مهم‌ترین دلایل موفقیت سرویس فیلیمو می‌توان به مواردی همچون رعایت کلیه حقوق مرتبط با نشر یا همان کپی‌رایت اشاره کرد؛ به ‌این ‌ترتیب کاربران می‌توانند با خاطری آسوده به تماشای محتواهای مورد علاقه خود بپردازند. از طرفی فیلیمو امکانات جالب و مفیدی را برای کاربران خود طراحی کرده که به پشتوانه آن می‌توانند بدون هیچ وقفه‌ای فیلم‌ها و سریال‌های محبوب خود را تماشا کنند؛ امکاناتی همچون تنظیم کیفیت فیلم‌ها با سرعت اینترنت هر کاربر!

استفاده‌کنندگان از سرویس فیلیمو همچنین می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را از طریق اپلیکیشن فیلیمو دانلود کنند. روی‌ هم ‌رفته وجود امکانات زیر در زمره دلایل اصلی محبوبیت و موفقیت فیلیمو محسوب می‌شوند:

آرشیوبندی فیلم‌های محبوب، تغییر کیفیت فیلم‌های در حال پخش به‌ صورت اتوماتیک، پخش محتوا بدون قطعی و توقف، ساده و آسان بودن رابط کاربری، ساخت ویدیو کلوب آنلاین و… .

فیلیمو

سرویس اشتراکی فیلیمو فرصتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با خرید اشتراک‌های ماهانه و سالانه بتوانند به ‌صورت نامحدود به تماشای بیش از 35 هزار فیلم و اپیزود سریال به زبان اصلی و دوبله اختصاصی بپردازند. با نگاهی به رتبه‌بندی شرکت فیلیمو در وب‌سایت الکسا متوجه خواهید شد که این سرویس در زمره پربازدیدترین وب‌سایت‌های ایرانی قرار دارد. با این تفاسیر فیلیمو را می‌توان یکی از پر‌ترافیک‌ترین سرویس‌های داخل کشور دانست.

به‌خصوص که این سامانه با ارائه کد تخفیف فیلیمو بستری برای خرید اشتراک با قیمت مقرون‌به‌صرفه را برای کاربران ایجاد کرده است. به ‌این ‌ترتیب استفاده‌کنندگان از این سامانه پخش آنلاین فیلم و سریال با پرداخت هزینه‌ای مناسب و منطقی قادر به مشاهده به‌روزترین و محبوب‌ترین فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی خواهند شد.

نماوا

شرکت شاتل به پشتوانه سرویس‌های اینترنتی خود، خدماتی تحت نام “شاتل لند” را ارائه نموده که در حقیقت نوعی سرویس‌های ارائه محتوا هستند. در معرفی شاتل لند یا سرزمین شاتل باید بگوییم مجموعه‌ای دارای محصولات مختلف و امکانات منحصر‌به‌فرد است که با هدف خلق یک تجربه لذت‌بخش آنلاین برای کاربران، تأسیس شد. نماوا یک سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال است که جزء محبوب‌ترین محصولات شاتل لند محسوب می‌شود.

بد نیست بدانید شاتل لند مجموعه‌ای از سرویس‌های رایگان است که اپراتور شاتل به ‌عنوان خدمات ارزش‌افزوده به مشترکین بسته‌های اینترنتی خود هدیه می‌داد. به ‌این ‌ترتیب استفاده‌کنندگان از اینترنت شرکت شاتل بدون کسر از حجم اینترنت ماهانه خود می‌توانستند به تماشای فیلم و سریال پرداخته یا از دانلود سنتری برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های ویدیویی استفاده کنند.

نکته قابل‌ توجه در مورد نماوا آن است که سابقاً با نام “مووی لند” به فعالیت می‌پرداخت و سپس در فروردین ‌ماه سال 1393 نام برند آن از مووی لند به نماوا تغییر کرد. این پلتفرم در ابتدای امر تنها به مشترکین شاتل سرویس می‌داد؛ اما به تدریج مشترکین سایر شرکت‌های اینترنتی نیز مشمول خدمات آن شدند.

نماوا هم اکنون به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های نمایش درخواستی VOD در ایران شناخته می‌شود. این سامانه در ازای دریافت اشتراک‌های ماهانه و سالانه به مشتریان خود امکان استریم آنلاین فیلم و سریال‌های ایرانی و خارجی را می‌دهد. در خرید اشتراک از این سرویس پخش آنلاین فیلم و سریال همچنین امکان استفاده از کد تخفیف نماوا را خواهید داشت.

این VOD ایرانی به دلیل در اختیار داشتن بیشترین تعداد فیلم‌های سینمایی و پوشش‌دهی ژانرهای مختلف و همچنین وبلاگ قدرتمند و همه‌جانبه توانسته محبوبیت زیادی در میان مخاطبین کسب کند؛ بنابراین یکی از دلایل موفقیت نماوا به بخش‌های متعدد و جامع وبلاگ آن مربوط می‌شود. از جمله این بخش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحلیل و معرفی فیلم‌های سینمای ایران و جهان، حواشی، مصاحبه، پوشش‌دهی اخبار جدید، ویدیوها و تصاویر سینما و تلویزیون و… .

در نهایت کاربران به ‌راحتی می‌توانند از طریق وب‌سایت، اپلیکیشن‌های اندرویدی و IOS و همچنین نماوا تی وی به تماشای محتواهای این پلتفرم بپردازند. آنچه درباره دلایل اصلی موفقیت نماوا باید بدانید این است که پس از تغییر برند فعالیت خود را به‌ عنوان یک سرویس VOD ایرانی با جدیت و کوشش بیشتری ادامه داد.

این موضوع با دسترسی سخت کاربران ایرانی به سرویس‌هایی همچون نتفلیکس مصادف بود؛ در نتیجه کاربران با دسترسی گسترده به اینترنت پرسرعت شاتل می‌توانستند به مشاهده آنلاین فیلم‌ها و سریال‌های محبوب خود از طریق یک VOD قدرتمند ایرانی (نماوا) بپردازند.

از دیگر دلایل موفقیت برند نماوا این است که پس از 3 سال از آغاز فعالیت، در سال 98 تصمیم به تولید محتوای اختصاصی گرفت. نخستین خروجی این سامانه پخش آنلاین فیلم و سریال، سریال محبوب و پرمخاطب “سال‌های دور از خانه” بود.

نماوا روند تولید محتواهای اختصاصی خود را تا جایی ادامه داد که هم‌اکنون سریال‌ها، فیلم‌ها و شوهای تولید شده برای شرکت نماوا و سرویس استریم ویدیوی آن، گستره بسیار وسیعی دارند. برخی از این محتواهای اختصاصی و محبوب شامل قورباغه، هم رفیق، هفت‌خان، رقص روی شیشه، حرفه‌ای و… است. با خرید اشتراک نماوا به ‌راحتی می‌توانید به مشاهده مهیج‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های روز دنیا و سریال‌های اختصاصی این پلتفرم بپردازید.

نماوا

آیو

تلویزیون اینترنتی آیو که فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده به ‌عنوان نخستین سرویس ایرانی پخش آنلاین فیلم و سریال شناخته می‌شود. خدمات این تلویزیون اینترنتی افزون بر پخش آنلاین فیلم و سریال شامل ایجاد شبکه‌های اختصاصی و تولید محتوای منحصر‌به‌فرد است.

این تلویزیون اینترنتی محصولی از شرکت باران تلکام بوده و با شعار “تلویزیون تحت کنترل شما” به فعالیت می‌پردازد. در واقع آیو بستری را برای کاربران خود ایجاد کرده که بدون محدودیت زمانی بتوانند به کلیه محتواهای درخواستی خود مانند محتواهای بصری، صوتی، بازی و سرگرمی، آموزش، اطلاعات عمومی، خرید و فروش و… دست پیدا کنند.

مهم‌تر از همه این که کاربران آیو نه‌تنها می‌توانند کلیه شبکه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را به‌ صورت زنده و آنلاین ببینند؛ بلکه حتی این فرصت را دارند که برنامه‌های پخش شده را تا 7 روز مجدداً تماشا کنند. اگر قصد استفاده از سرویس آیو را دارید بد نیست بدانید که از طریق این سامانه نه‌تنها امکان تماشای برنامه‌های تلویزیون را خواهید داشت؛ بلکه همواره می‌توانید مجموعه‌ای کامل از فیلم‌ها و سریال‌ها، مستندها، تاک‌شوها، انیمیشن‌ها و ویدیوهای آموزشی را بدون پرداخت هزینه، دانلود و تماشا کنید.

همچنین با ذخیره محتواهای مورد نظرتان روی فضای ابری آیو فرصت مشاهده مجدد آن‌ها را خواهید داشت. از دیگر امکانات فوق‌العاده تلویزیون اینترنتی آیو می‌توان به امکان توقف برنامه‌ها و پخش آن‌ها در زمان دلخواه، انتشار جدول پخش برنامه‌های قبلی و آینده شبکه‌های تلویزیونی و… اشاره کرد. کاربران این سرویس در نهایت می‌توانند از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن آیو به کلیه محتواهای آن دسترسی داشته باشند.

به‌ طور کلی نقاط قوت و مثبت آیو، اولین تلویزیون اینترنتی ایرانی را می‌توان شامل رابط کاربری ساده و زیبا، داشتن دارک مود یا حالت شب، امکان تماشای برنامه‌های صداوسیما، امکان مشاهده محتواهای آن روی تلویزیون و تلفن‌های هوشمند، امکان تماشای شبکه‌های اختصاصی آیو و… دانست.

آیو

وب‌سایت پخش آنلاین اپیدو

اپیدو یک VOD ایرانی است که در تابستان سال 1395 توسط شرکت توسعه ایده راشا راه‌اندازی شد. این سرویس جدیدترین آثار منتشر شده را با استفاده از سریع‌ترین فناوری‌های استرمینگ و تطابق کیفیت با سرعت اینترنت در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. وب‌سایت پخش آنلاین اپیدو همچنین دارای آرشیوی نسبتاً خوب از انواع فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها، فیلم‌های آموزشی و انیمیشن‌ها است؛ در نتیجه به‌ خوبی توانسته به نیازهای مخاطبین خود پاسخ بدهد.

برگزاری قرعه‌کشی‌های ماهیانه و ارائه جوایز گوناگون مهم‌ترین نقطه قوت و مزیت اپیدو نسبت به رقبای قدرتمند آن محسوب می‌شود. این سرویس همچنین سیستم جالبی دارد که هر ماه بدون قرعه‌کشی جوایز ارزنده‌ای را به بهترین کاربران خود هدیه می‌دهد. دریافت این جوایز در گروی انجام اقدامات ساده‌ای مانند ثبت ‌نام در سایت، خرید ویدیوهای تکی، معرفی اپیدو به دوستان، عضویت در بسته‌های ماهانه این سرویس و… است.

افزون بر این‌ها پس از ثبت ‌نام در اپیدو این فرصت را دارید که برای یک ماه به استفاده رایگان از خدمات این سرویس بپردازید. در واقع اپیدو تنها VOD است که یک چنین زمان طولانی برای استفاده رایگان از خدمات خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از این‌ها گذشته وب‌سایت پخش آنلاین فیلم و سریال اپیدو به کاربران خود اجازه دانلود و ذخیره آثار مختلف را می‌دهد. پس از دانلود نیز به‌ راحتی می‌توانید از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن اپیدو به محتواهای ذخیره شده دسترسی داشته باشید.

وب‌سایت پخش آنلاین اپیدو

پلتفرم پخش آنلاین کاناپه

کاناپه Kanape اگرچه در ابتدا فعالیت خود را به ‌عنوان یکی از سرویس‌ها و نرم‌افزارهای ایرانی پخش آنلاین و دانلود فیلم و سریال آغاز نمود؛ اما سپس تغییر موضوع داد و اکنون

پلتفرمی است که به صورت انحصاری به انتشار و پخش محتوای کودک می‌پردازد. این پتلفرم را شرکت‌های صباسل، آوین و رهگشا راه‌اندازی کرده‌اند. با استفاده از این سرویس پخش آنلاین به انواع فیلم و انیمیشن‌های سینمایی و سریالی، داستان‌های صوتی، بازی و… برای کودکان دسترسی خواهید داشت.

کاربران کاناپه در طول هر ماه می‌توانند یک سری از محتواها را به ‌صورت رایگان تماشا کنند. با توجه‌ به این که محتواهای رایگان هر ماه متفاوت با ماه قبل خواهد بود در نتیجه بسیاری از کاربران منتظر می‌مانند تا محتواهای مورد نظرشان به ‌رایگان منتشر شود؛ البته اگر جزء افرادی هستید که از انتظار کشیدن چندان خوشتان نمی‌آید همواره می‌توانید با خرید اشتراک کاناپه به همه محتواهای موجود در این پلتفرم دست پیدا کنید.

قیمت اشتراک این سرویس از یک سو برای کاربران منطقی و مقرون‌به‌صرفه است و از طرفی پاسخ‌گوی پرداخت حقوق صاحبان محتوا و همچنین توسعه کاناپه می‌باشد. کاناپه از آغاز فعالیت خود تا امروز همواره متعهدانه به دنبال ارائه محتواها و محصولات تفریحی و آموزشی مناسب برای کودکان بوده است؛ به ‌طوری‌ که والدین هیچ دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند.

پلتفرم پخش آنلاین کاناپه

سامانه تماشای فیلم و سریال تیوا

سامانه تیوا توسط شرکت “تراشه سبز تهران” باهدف ارائه فیلم و سریال‌های متنوع ایرانی و خارجی تاسیس شده است. کاربران این سامانه همچنین از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن آن به کلیه شبکه‌های تلویزیون ایران دسترسی خواهند داشت و می‌توانند برنامه‌های صداوسیما را زنده مشاهده کنند.

برخی از نقاط مثبت و مزایای تیوا در مقایسه با رقبای آن را می‌توان شامل امکان خرید اشتراک روزانه، ارائه شبکه‌های اختصاصی، تماشای برنامه‌های تلویزیونی به ‌صورت زنده و… دانست.

سامانه تماشای فیلم و سریال تیوا

وب‌سایت پخش آنلاین فیلم‌گردی

این وب‌سایت یکی از سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات تماشای آنلاین فیلم، سریال و انیمیشن‌های ایرانی و خارجی با تنوع بالا است. پلتفرم فیلم‌گردی نه‌تنها رابط کاربری ساده و زیبایی دارد؛ بلکه قیمت اشتراک آن نیز مناسب بوده و همچنین تخفیف‌های خوبی ارائه می‌دهد. کاربران این سامانه می‌توانند فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را با استفاده از اپلیکیشن‌های اندروید و همچنین اندروید تی‌وی که ویژه تلویزیون‌های هوشمند و اندروید باکس است، مشاهده نمایند.

از دیگر قابلیت‎های وب‌سایت پخش آنلاین فیلم‌‎گردی می‌توان به امکان مشاهده نقد و بررسی فیلم‌ها، نمایش صفحه‌های اختصاص یافته به بیوگرافی بازیگران خارجی و ایرانی و… اشاره کرد.

دلایل شکست وب‌سایت‌های پخش آنلاین فیلم و سریال ایرانی (VOD)

اگرچه برخی از پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی مانند نماوا، فیلیمو و فیلم نت در حال حاضر محبوبیت و درآمد بسیار بیشتری از صداوسیما و سرویس‌های مشابه دارند؛ اما در این میان بسیاری دیگر از جمله موارد نامبرده شده در همین مطلب توانستند آن‌چنان که باید جایگاه خود را در این حوزه پیدا و تثبیت کنند.

برخی از مهم‌ترین دلایل شکست (شاید بهتر باشد که بگوییم گمنامی) برندهایی مانند آیو، تیوا و… را می‌توان در ضعیف‌ بودن تبلیغات، عدم تولید محتواهای جذاب و اختصاصی و… دانست. به ‌طور کلی این پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و سریال در ایران نسبتاً نوظهور بوده و لازمه موفقیت آن‌ها داشتن یک برنامه راهبردی جامع است که هر دو مسیر کوتاه‌مدت و بلندمدت را به‌خوبی پوشش بدهد.

از همین رو بسیاری از سامانه‌ها و تلویزیون‌های اینترنتی با تبلیغات گسترده و شروعی طوفانی به مردم معرفی می‌شوند و اندک‌مدتی بعد به همان سرعت از خاطره‌ها محو خواهند شد! به ‌اضافه این که یک کسب‌و‌کار آنلاین همواره باید خود را برای مقابله با چالش‌های پیش رو آماده کند. همان‌طور که پلتفرم‌هایی مانند نماوا، فیلم نت و فیلیمو توانستند با ارائه انواع کد‌های تخفیف، پخش محتواهای سرگرم‌کننده و جالب و… در زمان کرونا، سرگرمی و شادی کاربران را فراهم کنند.

جمع‌بندی

این مطلب را به بررسی تاریخچه سایت‌های پخش فیلم و سریال در ایران و جهان اختصاص دادیم. در طول آن نیز دلایل موفقیت و در آخر شکست پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و سریال را بررسی کردیم. به‌خصوص با توجه ‌به محبوبیت و شهرت فیلیمو، نماوا و فیلم نت توضیح بیشتری پیرامون شکل‌گیری این سامانه‌ها و دلایل پیشرفت و موفقیتشان ارائه نمودیم.

امید است با مطالعه این مطلب بتوانید به انتخاب بهترین وب‌سایت پخش آنلاین فیلم و سریال بپردازید. همچنین می‌توانید نظرات خود درباره تاریخچه پلتفرم‌های فیلم و سریال در جهان و ایران را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *