0

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست ؟

این روزها صحبت‌های بسیاری در مورد بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شنیده می‌شود. اما علی‌رغم محبوبیت آن‌ها، بسیاری از مردم از ویژگی‌های ارزهای دیجیتال و چگونگی استفاده از آن‌ها اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند که ارز دیجیتال چیست. بیت کوین و یا به‌طور کلی ارزهای دیجیتال نوعی پول الکترونیک هستند که می‌توان از آن‌ها برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد و یا آن‌ها را به هر نقطه‌ای از دنیا انتقال داد. بیت کوین اولین ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط فردی ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» تحت یک نرم‌افزار متن‌باز (Open Source) معرفی شد. تاکنون پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از خلق بیت کوین و معرفی آن، هنوز به‌طور دقیق هویت ساتوشی ناکاموتو مشخص نشده ‌است.

قیمت بیت کوین چیست و چگونه ارزش‌گذاری می‌شود؟

بیت کوین همانند ارزهای رایج کشورها توسط کالاهای قابل مبادله و یا فلزات گران‌بها پشتوانه‌سازی نشده‌ا ست. ارزش بنیادین این ارز ناشی از اعتقاد به ارزشمند بودن و اعتماد به آن است. با توجه به تعداد زیادی از افراد که برای سرمایه‌گذاری بیت کوین می‌خرند، می‌توان گفت که این پول الکترونیک می‌تواند علاوه‌بر نقش پول به‌عنوان یک دارایی نیز استفاده شود. ارزش بیت کوین بر اساس عواملی مانند عرضه و تقاضا در صرافی‌ها مشخص می‌شود. علاوه‌براین، ارزش بنیادین این ارز با توجه به هزینه استخراج یک واحد از آن و وضعیت شبکه به‌دست می‌آید. به‌طور کلی می‌توان گفت که قیمت بیت کوین توسط تقاضای شکل گرفته از سوی سرمایه‌گذاران و یا میزان عرضه از سوی استخراج‌کنندگان تعیین می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن آن‌ها است. این بدان معناست که هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی آن‌ها را کنترل نمی‌کنند و در نتیجه دیگر دولت‌ها درگیر پیشبرد و مدیریت پروژه‌های موجود در شبکه بیت کوین نیستند. این امر به کاربران این امکان را می‌دهد تا کنترل کاملی بر امورات مالی خود داشته باشند. علاوه‌براین، برای جابه‌جایی بیت کوین نیاز به اطلاعات فردی نیست و هویت افراد، ناشناس می‌ماند. یکی دیگر از برتری‌های بیت کوین نسبت به ارزهای رایج و قدیمی، حمل و جابه‌جایی آسان و کارمزد پایین‌تر آن نسبت به دیگر روش‌های انتقال آنلاین ارزها است.

ساتوشی چیست؟

پول‌های رایج در دنیا یک واحد کوچک‌تر دارند که محاسبه مقادیر کوچک پول با استفاده از آن را امکان‌پذیر می‌سازد؛ برای مثال واحد «سنت» که یک صدم دلار است. این امر در مورد بیت کوین نیز صدق می‌کند و برای آن یک واحد بسیار کوچک به نام ساتوشی وجود دارد. ساتوشی کوچک‌ترین واحدی است که در بلاک‌چین بیت کوین به‌ثبت رسیده ‌است. یک ساتوشی برابر برا ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است. فورک‌های بیت کوین مانند بیت کوین کش نیز این واحد را دارند.

دامیننس بیت کوین چیست؟

امروزه تریدرها و معامله‌گران از شاخص دامیننس بیت کوین برای تحلیل و پیش‌بینی بازار استفاده می‌کنند. دامیننس به معنای تسلط است و این شاخص نشان‌دهنده درصد سهم یک ارز از کل بازار را نشان می‌دهد. بیت کوین بخش بسیار زیادی از حجم معاملات را در بازار ارزهای دیجیتال دارد و می‌توان آن را بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده از نظر ارزش بازار دانست. دامیننس بیت کوین درواقع نشان‌دهنده تسلط این ارز در بازار ارزهای دیجیتال است و با افزایش این معیار قیمت بیت کوین نیز افزایش می‌یابد. هنگامی که شاخص دامیننس بیت کوین نزولی باشد، نشان‌دهنده تمایل تریدرها به سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها است.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که پس از بیت کوین به بازار عرضه شدند. هدف از به‌وجود آمدن آلت کوین‌ها رفع مشکلات بیت کوین و کمبودهای آن و افزودن امکانات جدید برای کاربران است. آلت کوین‌ها به لحاظ نحوه کارکرد و ساختار شباهت‌های بسیاری به بیت کوین دارند. این رمزارزها اغلب دارای بلاک‌چین و شبکه مختص به خود هستند و در صورت نداشتن شبکه اختصاصی به‌صورت یک توکن برروی شبکه بلاک‌چین سایر رمزارزها عرضه می‌شوند. ارزهای دیجیتال اولیه که در مدت زمان کوتاهی پس از بیت کوین ایجاد شدند، شباهت ساختاری زیادی به بیت کوین دارند. اما با گذشت زمان رمزارزهای جدید با کاربرد و قوانین متفاوت از بیت کوین به‌وجود آمدند. یکی از این رمزارزها لایت کوین است که تقریبا چهار برابر سریع‌تر ایجاد می‌شود.

لایت کوین چیست؟

رمزارز لایت کوین یکی از هزاران آلت کوین است که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. این رمزارز با هدف حل برخی از مشکلات مرتبط با بیت کوین مانند مدت زمان تراکنش، هزینه و استخرهای ماینینگ به‌وجود آمد. یکی از مهم‌ترین اهداف لایت کوین کاهش زمان تایید هر بلاک بود تا بتوان در نتیجه آن، تراکنش‌های بیشتری را تایید کرد. این ارز دیجیتال نیز مانند سایر رمزارزها یک وسیله پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین است. پلتفرم لایت کوین با استفاده از بلاک‌چین‌های مختلف، امکان انتقال پرسرعت‌تر تراکنش‌ها را فراهم می‌سازد. نرم‌افزار ایجاد و انتقال این ارز دیجیتال به‌صورت اوپن سورس یا متن‌باز بوده و پلتفرم آن غیرمتمرکز است. در حال حاضر لایت کوین یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در دنیای رمزارزها به‌شمار می‌آید. کاربران داخل ایران می‌توانند با خیالی آسوده و بدون نگرانی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را از طریق پلتفرم‌های ایرانی انجام دهند و از کد تخفیف صرافی ارز دیجیتال از جمله کد تخفیف آبان تتر و کد تخفیف نوبیتکس استفاده نمایند.

بیت کوین کش چیست؟

ارز دیجیتال بیت کوین کش رمزارزی است که به فورک بیت کوین در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و با نماد BCH شناخته می‌شود. بیت کوین کش به‌منظور رفع مشکلات بیت کوین و سرعت بخشیدن به ظرفیت انتقال و افزایش تراکنش‌ها ایجاد گردید. این رمزارز در کنار شباهت‌هایی که بیت کوین دارد، از لحاظ فنی تفاوت‌های بسیاری نیز با آن دارد. یکی از بارزترین تفاوت‌های این ارز دیجیتال با بیت کوین، در میزان حجم بلاک‌های آن است. افزایش حجم هر بلاک در بیت کوین کش نسبت به بیت کوین، امکان انجام تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌سازد. سرعت تراکنش این ارز کمتر از یک دقیقه است در حالی که سرعت تراکنش در بیت کوین در حدود ۱۰ دقیقه می‌باشد. این ارز دیجیتال تقریبا در بیشتر صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شود و هزینه نقل و انتقال ارزان‌تری در مقایسه با بیت کوین دارد. شما می‌توانید این رمزارز را با استفاده از کد تخفیف والکس و عضویت در این پلتفرم سریع و آسان خرید و فروش کنید.

استخراج بیت کوین یعنی چه؟

برای استخراج ارزهای دیجیتال به کامپیوترهای پیشرفته‌ای نیاز است و برق بسیار زیادی مصرف می‌شود. فرآیند ماینینگ یا استخراج توسط افراد متخصص با استفاده از روش‌ها و کامپیوترهای پیچیده صورت می‌گیرد. استخراج بیت کوین به دو روش ماینینگ انفرادی و ماینینگ گروهی انجام می‌شود. در استخراج انفرادی باید دستگاه یا دستگاه‌های ماینر را خریداری کرده و با ایجاد یک گره در شبکه به شبکه بلاک‌چین بیت کوین متصل شد. در حال حاضر با توجه به توان پردازشی شبک بیت کوین این روش صرفه اقتصادی کمی داشته و معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در استخراج گروهی، تعدادی از ماینرها توان پردازشی دستگاه‌های ماینینگ خود را جمع کرده و در قالب یک گره در شبکه فعالیت می‌کنند. این امر موجب افزایش احتمال موفقیت استخراج بلاک در شبکه می‌گردد. در این روش، پاداش به‌دست آمده میان تمام ماینرها توزیع می‌شود. ماینرها با استخراج بیت کوین، هر ۱۰ دقیقه با بیت کوین‌های جدید پاداش می‌گیرند. نرخ صدور پاداش در کد پیاده‌سازی بیت کوین تنظیم شده ‌است و امکان تقلب را به صفر می‌رساند. هرچه تعداد ماینرها در یک شبکه بیشتر شود، شبکه امن‌تر می‌گردد.

مراحل استخراج بیت کوین چگونه است؟

مرحله اول

ابتدا یک کاربر از طریق ارزهای رمزنگاری شده در کیف پول دیجیتال خود تراکنشی انجام می‌دهد و بیت کوین را برای فرد دیگری ارسال می‌کند.

مرحله دوم

این تراکنش از طریق کیف پول توزیع می‌شود و منتظر می‌ماند تا توسط یک ماینر در این بلاک‌چین انتخاب شود. تراکنش انجام شده در حالت تعلیق و «تراکنش تایید نشده» می‌ماند تا هنگامی که استخراج‌کننده آن را انتخاب کند. تراکنش‌های تایید نشده در استخرهای طبقه‌بندی شده کوچکی جمع‌آوری می‌شوند.

مرحله سوم

ماینرها تراکنش‌ها را از این استخرها انتخاب کرده و آن‌ها را به یک بلاک تبدیل می‌کنند. یک بلاک شامل مجموعه‌ای از تراکنش‌ها است. هر ماینر بلاک تراکنش خود را ایجاد می‌کند و چندین ماینر هم می‌توانند همان تراکنش را برای گنجاندن در بلاک خود انتخاب کنند. ماینرها قبل از افزودن تراکنش به بلاک خود، بررسی می‌کنند که آیا تراکنش با توجه به سابقه بلاک‌چین واجد شرایط است یا خیر. اگر موجودی کیف پول فرستنده کافی باشد، تراکنش معتبر بوده و می‌تواند به بلاک اضافه شود. معمولا ماینرها تراکنش‌هایی که هزینه بالایی دارند را انتخاب می‌کنند. زیرا این تراکنش‌ها پاداش بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

مرحله چهارم

ماینرها با انتخاب تراکنش و افزودن آن به بلاک خود، بلاکی از تراکنش‌ها را ایجاد می‌کنند. افزودن بلاک تراکنش در بلاک‌چین و ثبت آن با حل یک مسئله ریاضی بسیار پیچیده انجام می‌شود که برای هر بلاک معاملات منحصربه‌فرد است.

مرحله پنجم

ماینری که اولین اثر واجد شرایط را برای بلاک خود پیدا کند، آن را برای سایر ماینرها نیز منتشر خواهد کرد.

مرحله ششم

پس از بررسی اعتبار اثر با استفاده از داده‌های بلاک توزیع‌شده و تایید هش خروجی با آن، این بلاک می‌تواند به بلاک‌چین اضافه شود. سپس به تمام نودهای دیگر در شبکه نیز ارسال می‌شود. سایر نودها تا زمانی که تراکنش‌های موجود در بلاک با موجودی کیف پول فعلی (سابقه تراکنش) به‌درستی مطابقت داشته باشند، این بلاک را می‌پذیرند و آن را در داده‌های تراکنش خود ذخیره می‌کنند.

مرحله هفتم

هنگامی که یک بلاک به زنجیره اضافه شود، بلاک‌هایی که پس از آن اضافه می‌شوند به عنوان تایید شمارش می‌شوند. هرچه تراکنش دارای تایید بیشتری باشد، یعنی هرچه بلاک در زنجیره عمیق‌تر باشد، تغییر آن برای هکرها سخت‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی استخراج ارز دیجیتال شامل اعتبارسنجی تراکنش‌های ارز دیجیتال در یک شبکه بلاک‌چین و افزودن آن‌ها به تعداد کل توزیع شده است.

دستگاه استخراج بیت کوین چیست؟

صنعت ماینینگ یک صنعت خاص است و ورود به آن نیازمند بررسی‌های کارشناسی و محاسبات دقیق است. فاکتورهای متعددی برای تعیین سودمندی استخراج بیت کوین مؤثر هستند و همه افراد الزاما با ماینینگ بیت کوین و رمزارزها سود نمی‌کنند. به‌طور معمول استخراج این ارز در سوله‌های بزرگ که به آن‌ها مزارع استخراج بیت کوین گویند، انجام می‌شود. این مزارع با سرمایه اولیه بالا راه‌اندازی می‌شوند و به لحاظ هزینه خرید و نگهداری دستگاه، مصرف برق و راه‌اندازی دستگاه متفاوت از خرید یک دستگاه و کار با آن در خانه است.

با توجه به هزینه برق مصرفی و قیمت بالای دستگاه‌ها، انتخاب یک دستگاه مناسب اهمیت بسیاری دارد. برای سنجش بهره‌وری و کارایی یک دستگاه از ماشین حساب‌های ماینینگ که فاکتورهایی مانند قیمت برق، قیمت دستگاه، قیمت بیت کوین و هش ریت را بررسی می‌کند، استفاده می‌شود. دستگاه‌های اختصاصی ماینینگ با استفاده از کارت‌های گرافیک سطح بالاکه مصرف برق بسیار کمتری نسبت به CPUها داشتند، معرفی شدند و به مرور زمان دستگاه‌های پیشرفته‌تری جای آن‌ها را گرفتند. به‌طور کلی سخت‌افزار ماینینگ، کامپیوترهای ویژه‌ای هستند که برای استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت دستگاه بیت کوین چیست؟

با گسترش ارزهای دیجیتال و بازار بیت کوین، افراد بیشتری تمایل به استخراج رمزارزها دارند. مهم‌ترین کار برای استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال تهیه ماینر یا همان دستگاه استخراج است. جدیدترین ماینرها دستگاهی ای‌سیک هستند که برای استخراج رمزارزها طراحی شده‌اند. قیمت این دستگاه‌ها با توجه به هزینه بالای تولید آن در مقایسه با مدارهای معمولی، بیشتر است. در ایران با توجه به محدودیت‌ها و قانون‌گذاری‌ها، معمولا قیمت این دستگاه‌ها نسبت به استاندارد جهانی بالاتر است.

سختی شبکه متغیری است که با افزایش قدرت پردازش شبکه افزایش می‌یابد و استخراج را سخت‌تر می‌کند. هنگامی که سختی استخراج افزایش پیدا کند و قیمت ارز مورد نظر برای مثال بیت کوین هم نسبت به آن افزایش نیابد، سودآوری دستگاه استخراج نیز کاهش یافته و در نتیجه قیمت آن با کاهش مواجه می‌شود. پس از ورود دستگاه‌های ماینینگ جدید، قدرت پردازش شبکه بالا رفته و میزان سختی نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه با کذشت زمان میزان سودآوری دستگاه‌های قدیمی از بین رفته و قیمت‌شان سقوط می‌کند. وزن و اندازه دستگاه‌های استخراج بیت کوین به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می‌شوند و بر قیمت این دستگاه‌ها تاثیرگذار هستند. در بین دستگاه‌های استخراج بیت کوین شرکت تولید کننده آن و همچنین آکبند و یا دست دوم بودن آن‌ها، از عوامل کلیدی در تعیین قیمت دستگاه ماینینگ است.

پلتفرم موپُن بزرگترین و اولین مرجع اشتراک‌گذاری انواع کدهای تخفیف در ایران است که پلتفرم‌های خدمات آنلاین مانند صرافی‌ها می‌توانند خدمات خود را از طریق آن به مشتریان معرفی کنند. علاقه‌مندان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌توانند به استفاده از پلتفرم موپُن به انواع کد تخفیف صرافی ارز دیجیتال دسترسی داشته باشند و با استفاده از کدهای تخفیف معتبر ارائه شده، از خدمات آن‌ها بهره ببرند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل