0

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال در واقع پولی است‌که به صورت‌ الکترونیکی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. به ارز دیجیتال، پول دیجیتال یا پول نقد سایبری نیز گفته می‌شود. از ویژگی‌ بارز آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ارز دیجیتالی برخلاف پول‌هایی نظیر دلار، ریال و یورو حالت فیزیکی ندارد و فقط به‌صورت اینترنتی در دسترس می‌باشد به بیان دیگر ارز دیجیتال، اصطلاحی است که برای ارزها در فضای مجازی به کار می‌رود. داشتن مزیت‌های فراوان سبب شد تا در مدت زمان کوتاهی ارز دیجیتال بین افراد مورد استقبال قرار گیرد. امروزه انواع زیادی ارز دیجیتال رایج شده که هرکدام مزایای زیادی به همراه دارد. شرکت موپُن با قرار دادن انواع کدهای تخفیف که شامل (کد تخفیف نوبیتکس، کد تخفیف آبان تتر و کد تخفیف والکس) می‌باشد، این امکان را برای شما عزیزان فراهم کرده تا از مزایای متنوع و بسیار عالی آن استفاده نمایید.

رمزارز یا ارز دیجیتال چیست؟

برخی ارز دیجیتال را با نام رمز‌‌ارز می‌شناسند. امروزه به دلیل رشد ارزهای دیجیتال و محبوبیت آن، بازارهای سنتی دارای تزلزل شده است. از سال 1680 تا سال 1980 میلادی ارزهای کاغذی روی کار آمد و در همان ابتدا محبوبیت بالایی پیدا کرد. این ارزها، ارزهای امروزی ما هستند که شامل: سکه، پول، کارت‌ها و کیف پول می‌باشند و به دلیل متمرکز بودند توسط دولت و بانک‌ها نظارت می‌شوند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت رمزارز یک ارز دیجیتال یا واقعی است که برای مبادله از آن استفاده می‌شود و بخش بسیار مهمی در زندگی ما به‌شمار می‌آیند. همچنین می‌توان گفت رمزارز نوعی ارز دیجیتال است که با استفاده از تکنیک‌ها و الگوریتم‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته به‎صورت رمزگذاری در آمده‌اند. از سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۶۰۰ ارز به وجود آمد که شامل رمزارزهای رایج: بیت کوین، زیکش و… است که هر روز با پیشرفت تکنولوژی روزبه‌روز به تعداد آن افزوده می‌شود. رمزارزها از کلمه کریپتوکارنسی گرفته شده‌اند که خود از 2 کلمه لاتین کریپتو به معنای بُعد فناوری و کارنسی نشان‌دهنده خود ارز می‌باشد. رمزارزها معمولا بر بستر بلاک‌چین عرضه می‌گردد؛ بلاک‌چین‌ها در واقع سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم در یک شبکه میان اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود و به‌صورت خصوصی یا بین سازمان‌های خاصی مورد استفاده قرارگیرد. این نوع ارز به صورت حسابهای الکترونیکی قابل استفاده بوده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. آنچه که به رمز ارزها ارزش می‌دهد میزان کاربرد و میزان انرژی مصرف شده در استخراج می باشد.

کاربرد ارز دیجیتال

از آنجایی که ارز دیجیتال حکم همان پول و اسکناس را دارد به همان دلیل تمامی کاربردهای پول را دارا می‌باشد. چه‌بسا علاوه‌بر داشتن کاربرد‌های پول، تمامی معضلات اسکناس و ارز کاغذی را نیز رفع می‌کند. امروزه به دلیل محدودیت‌های ارزهای کاغذی و مشکلاتی که به‌همراه دارند، اینگونه ارز‌ها جایگاه خود را از دست داده‌اند. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محدودیت برای انتقال مبالغ بالا
  2. خرابی سیستم‌ها
  3. هک شدن حساب‌ها
  4. ناموفق بودن تراکنش‌ها

بنا به دلایل ذکر شده آینده ارز به رمز ارزها وابسته است. با روی کار آمدن رمز ارزها تمامی معضلات مدرن حل شد. همین امر سبب شد تا ارز‌‌ها به جایگاهی برسند که به جای سکه و پول‌های کاغذی از، ارز دیجیتال استفاده کنیم. از مهم‌ترین کاربرد ارز دیجیتال می‌توان به سرمایه‌گذاری و انجام معاملات در سراسر جهان در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به‌‍آسانی اشاره کرد.

مزیت ارز دیجیتال

  1. غیر متمرکز بودن (مستقل از بانک و سازمان‌ها)
  2. عدم محدودیت در خرید و برداشت
  3. دسترسی به پول در ۲۴ ساعت شبانه روز
  4. سهولت در تراکنش‌های بین‌المللی
  5. سرعت بالا در انجام فرایند‌های انتقال
  6. عدم نیاز به شخص ثالث برای انتقال

علاوه‌بر موارد ذکر شده اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های رمز‌ارز‌ها امنیت بالای آن‌ها است. به دلیل وجود رمزنگاری‌های امکان جعل آن ارز (یعنی نمی‌توان بیت‌کوین تقلبی ایجاد کرد اما می‌توان ارز دیگری و بی‌پشتوانه ساخت) برخلاف ارزهای قدیمی وجود ندارد.

معایب ارز دیجیتال

ارز دیجیتال با وجود تمام مزیت‌های فراوان، معایبی نیز به همراه دارد. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود ارز‌های تقلبی و جعلی
  • عدم کنترل و نظارت

انواع ارز‌های دیجیتال

ارزهای دیجیتال منظرهای متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. برخی شبکه‌های بلاک‌چین را اساس طبقه‌بندی ارز دیجیتال درنظر می‌گیرند که در اینجا به بررسی این تقسیم‌بندی می‌پردازیم:

رمز ارزها از نظر نوع بلاک‌چین به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • کوین و توکن
  • بیت‌ کوین، آلت‌کوین‌ها و توکن‌ها
  • قابل استخراج و غیر قابل استخراج بودن

ارزهایی مانند بیت کوین، سولانا، دوج کوین، شیبا اینو، استلار، تتر و… در هریک از این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. شناخت کافی در مورد انواع ارز‌های دیجیتال این امکان را برای شما عزیزان فراهم می‌نماید تا بنا بر نوع نیاز به سرمایه‌گذاری خود، رمز ارز مورد نظر را انتخاب نمایید.

با شناخت معتبرترین و بهترین ارزهای دیجیتال می‌توانید با خیالی آسوده سرمایه‌گذاری ‌کنید. با دانستن مزیت و معایب انواع ارزها قادرید به بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری بپردازید. از بهترین ارزهای دیجیتال می‌توان به بیت کوین، تتر، دوج کوین و... اشاره کرد.

بیت کوین چیست

بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است که ارزش مالی بسیار بالایی دارد. در واقع یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است که می‌تواند بدون واسطه از یک کاربر به کاربر دیگر ارسال شود. بیت کوین درسال ۲۰۰۸ توسط یک گروه ناشناس اختراع شد و توسط دستگاه به نام ماینر رمزگذاری و استخراج شد. از بیت کوین می‌توان به‌عنوان اولین ارزی که انتقال پول را در سراسر جهان تسهیل کرد، نام برد. با استفاده از این تکنولوژی منحصر به فرد افراد قادر هستند تا به‌راحتی و در کم‌ترین زمان و در هر ساعت از شبانه‌روز به انتقال و خرید و فروش بپردازند. آنچه که سبب شده تا بیت کوین به‌عنوان برترین ارز دیجیتال شناخته شود امنیت چشمگیر آن است. علت این امنیت نیز ذخیره شدن تراکنش‌های آن در بلاک‌چین بیت کوین بوده که به هیچ‌وجه قابل تغییر نیست.

از ویژگی های بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. غیر متمرکز بودن که تحت نظر هیچ نهاد و بانک و موسسه ای نمی باشد.
  2. متن‌باز بودن بیت کوین این معنا که همه می‌توانند حجم معاملات را مشاهده کنند.
  3. غیر قابل لغو بودن. در واقع نمی‌توان معاملات را کنسل کرد و همه تراکنش‌ها غیر قابل تغییر هستند.
  4. امنیت بالا که به‌واسطه استخراج‌کننده‌ها (ماینر) تامین می‌شود.

خرید و فروش (در واقع تمامی معاملات) کاملاً وابسته به اینترنت و کاربران آن است و این آن چیزی است، که به بیت کوین ارزش و پشتوانه می‌دهد. در واقع همان اعتماد مردم به این ارز دیجیتال است. بیت کوین در واقع پرکاربردترین رمز است بر مبنای بلاک‌چین به‌حساب می‌آید همچنین این رمزارز محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین ارز شناخته شده است.

ارز دیجیتال دوج کوین چیست

دوج کوین، یکی از جالب‌ترین رمز ارزها به حساب می‌آید چرا که در ابتدا به عنوان یک شوخی تولید شد و هدف آن سرگرمی بود. اما با گذشت زمان مورد استقبال قرار گرفت. ارزش هر واحد دوج کوین بسیار پایین است و آنچه که سبب استقبال و محبوبیت بالای دوج کوین شده سادگی در استخراج است. علاوه‌بر جالب بودن هدف تولید آن، الگوی جالب و منحصر به فرد آن است. عکس لوگوی آن برگرفته از نژاد سگ شیبا بوده که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. دوج کوین در زمینه سرمایه‌گذاری زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و بیشتر بخاطر سهولت در امر پرداخت‌ها و کاهش کارمزد‌ها از آن استفاده می‌شود ولی دلیل اصلی پایین بودن ارزش این ارز، تولید همیشگی آن است. تمامی این موارد ذکر شده سبب شده تا این ارز از یک شوخی به‌عنوان یکی از برترین ارزها تغییر ماهیت دهد.

ارز شیبا چیست

ارز شیبا پس از دوج کوین طراحی شد و از نماد ارز دیجیتال دوج کوین استفاده کرد ولی پس از مدتی به عنوان نماد ارز شیبا اختصاص یافت. ارز شیبا به علت اینکه زیاد آینده ای ندارد و کم ارزش و بدون هدف و آینده‌نگری است، به اصطلاح شت کوین گفته می‌شود. به دلیل اینکه بلاک‌چین‌‌های اختصاصی ندارد یک کوین به‌شمار نمی‌آید. و هدف آن بررسی رفتار ارزی دیجیتال بدون پشتوانه مالی است. بیت کوین ارزش بسیار پایینی دارد.

ارز تتر چیست

نوع دیگری از ارز دیجیتال است که با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این نوع ارز به عنوان بیت کوین پایدار نیز شناخته شده است. چرا که یک تتر برابر با یک دلار آمریکا است و در برابر نوسانات بسیار مقاوم است. به تتر، استیپ کوین نیز گفته می شود. به طور خلاصه هدف از تولید تتر این است که در نوسانات شدید بتوانند رمز ارزها را به رمز ارز ثابت و بدون نوسان تبدیل کنند به گونه ای که ارزش دارایی‌ها در اثر نوسانات ناگهانی و شدید کم نشود.

از مزایای تتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای کاربران تازه‌کار مناسب و آسان است
  • در برابر نوسانات مقاوم است
  • عدم محدودیت در قیمت‌گذاری

ناگفته نماند که علاوه‌بر مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. از مهم‌ترین آن مزایا می‌توان به متمرکز بودن آن اشاره کرد که وابسته به بانک و برخی موسسات می‌باشد. برای استفاده از تتر نیاز به احراز هویت نیست و همین سبب عدم امنیت در آن می‌شود.

ارز دیجیتال ترون چیست

از سال ۲۰۰۸ در دنیا گسترش یافته در واقع جهان رمز ارزها را با بیت کوین شناخته که از پر سر و صدا‌ترین رمزارزها و شبکه های بلاک‌چین ترون است. و هدف آن، ایجاد پلتفرم برای سرگرمی است. ارز دیجیتال ترون این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که به‌صورت کامل روی محتوایی که ایجاد کرده‌اند، نظارت داشته باشند و بدون واسطه کار خود را انجام دهند. در واقع با استفاده از این تکنولوژی علاوه‌بر این که می‌توانیم محتوای خود را به اشتراک بگذاریم، در برابر محتوای تولیدی نیز می‌توانیم مبلغی را به عنوان پاداش دریافت کنیم.

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، که می‌توان به‌صورت مستقیم توسط خود کاربران انجام گیرد یا ممکن است نقل و انتقال ارزها از طریق صرافی انجام شود.

بهترین صرافی ارز دیجیتال

تمامی این معاملات رمز ارزها در بستری به نام صرافی انجام می‌گیرد. صرافی می‌تواند یک سایت یا حتی یک برنامه و اپلیکیشن باشد. در واقع محلی است برای انجام داد و ستد و انجام معاملات کاربران با یک دیگر است. صرافی‌ها به دو دسته متمرکز و غیر متمرکز تقسیم می‌شوند. صرافی متمرکز به صرافی گفته می‌شود که خرید و فروش به‌صورت مستقیم بین کاربران است و صرافی غیر متمرکز به‌صورت غیر مستقیم معاملات انجام می‌گیرد. از انواع صرافی می‌توان به صرافی آبان تتر، نوبیتکس و والکس اشاره کرده. صرافی رمز ارز آبان تتر، یکی از معتبرترین صرافی ارز دیجیتال به شمار می‌رود که علاوه‌بر اعتبار زیاد این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با داشتن کد‌ تخفیف آبان تتر در کارمزد معاملات خود تخفیف بگیرید. این امکانات فقط منحصر به صرافی آبان تتر نیست بلکه صرافی‌های دیگری نیز از قبیل نوبیتکس شامل این مزیت‌‌ها هستند. شما قادرید با ارائه کد تخفیف نوبیتکس از مزیت‌های متنوع و بی‌نظیر آن بهره مند گردید.

 ویژگی های ارز دیجیتال

  • غیر متمرکز بودن: علت این امر این است که ارز دیجیتال در قالب الکترونیک بوده و برخلاف ارز کاغذی توسط بانک یا سایر سازمان‌ها و موسسات کنترل نمی‌شود.
  • شفافیت و واضح بودن به گونه‌ای که تمام افراد قادر هستند تمام اطلاعات معاملاتی را که رخ داده است را ببینند.
  • تغییر ناپذیر بودن
  • دسترسی بدون رمز که نشان دهنده بین‌المللی بودن آن است.
  • بدون واسطه انجام می‌پذیرد.

کیف پول ارز دیجیتال

همانطور که افراد برای نگه داری و حفظ پول خود از کیف پول یا سپردن سرمایه خود به بانک استفاده می‌کنند در دنیای تکنولوژی بستری برای ذخیره ارز دیجیتال وجود دارد که به آن کیف پول یا ولت رمزارز می‌گویند. در واقع کیف پول مانند داشتن یک حساب بانکی می‌باشد. به‌طور خلاصه کیف پول ابزاری است برای نگهداری، پرداخت، دریافت، جابه‌جایی و ذخیره کردن رمزارزها می‌باشد، هر کیف پول صاحب و کلید خصوصی و عمومی بوده که وجود این دو کلید سبب شده تا مشخص شود کاربر دارای چه مقدار ارز دیجیتال هستند. کلید خصوصی حکم کلید گاو صندوق را دارد و باید تنها در اختیار خود کاربر باشد در صورت داشتن کلید خصوصی توسط سایر کاربران آنها قادر خواهند بود موجودی کیف پول شما را جا‌به‌جا کنند. کیف پول دیجیتال به 4 دسته: کاغذی، آنلاین، نرم‌‎افزار و سخت‌افزار تقسیم می‌شود.

ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال

به غیر از معاملاتی که بین ماینرها صورت می‌گیرد و از طریق آن کسب درآمد می کنند، استخراج رمز ارز نیز روشی دیگر برای درآمدزایی می‌باشد. درواقع استخراج ارز دیجیتال توسط ماینرهایی که کار تایید تراکنش‌ها را برعهده دارند انجام می‌شود که در صورت تایید تراکنش‌ها در سرتاسر دنیا به آنها کوین‌هایی از جنس همان ارز مورد نظر پاداش داده می‌شود.

 

کلام آخر

با مطالب ذکر شده تا حدودی با ارز دیجیتال، مزایا و معایب و همچنین با انواع آن آشنا شدید. در واقع ارز دیجیتال شکل متفاوت پول می‌باشد که حالت فیزیکی نداشته و توسط الگوریتم‌هایی رمزگذاری شده است. صرافی‌های زیادی برای اینگونه معاملات شکل گرفته است. صرافی ارز دیجیتال والکس یکی از همین بسترهایی است که با قرار دادن پیشنهادات و مزایایی از نظیر کد تخفیف والکس سبب شده تا در کاربران از تخفیف پرداخت کارمزد بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل